Szia! az egyik megoldás a jelfogó-k . a KR 16, 3 váltóérintkezős -ebből 3db már viszi is . a fogyasztás kb 1w/db ,,, a másik megoldás a Feszültségcsökkentő konverter.erre vannak cél IC-k pl.TL497 (szám. gép tápban )LT 1070 sorozat a 34063 Telefon töltőben.. stb, régebben 3-5 tranyóval épitettük meg(ez ma már drága , de ha van a fiókban? ) A rahzon láthatsz két ilyen csökkentőt --+ a felső ki van egészitve fesznövelővel is ! ennek az lenne az előnye ha csak 8-10V jönne be akkor is lenne valami cseptöltés /De ehhez a Zénerjét ki kell cserélni 13,5--13,8V ra /Ez a kinai kacatboltban készreszerelve is megvehető 170-500 Ft között !! ez anyagár alatt van!De + FET tel ki kell egésziteni mert igy csak 0,5A ig jó......
Namármost, ha megnézzük a következő fotót, jól látsik, hogy merre mennek az erővonalak, a gyűrű belsejében a papírra merőlegesek.
( Próbáltam a belső térbe dugott papírcsíkon modellezni az erőteret, de természetesen fölkapta a vasport.)
Namost, sokkal több vasport toltam a mágnesnek, így jobban látszik, hogy tévedésben vagytok, a hangszórómágnes pont olyan erőtérrel bír, mint a szolenoid.
Nem ez a gond, hanem az, hogy szerintem marhaság az állandó gerjesztés...:}}}
Sziasztok. Lehet hogy hülyeséget fogok kérdezni, de kéretik nem kinevetni! Szóval arra gondoltam hogy hogy lehetne megoldani azt, hogy kellő fordulatnál szétlehessen kapcsolgatni a tekercseket. Adott 12 tekercs, 4-4 sorba kötve, ez adja a töltőfeszt, 60 -as fordulaton, de mi van ha a kerék pl 120 -as fordulatra gyorsul. Ekkor elég lenne ha csak 2 tekercs adná a töltéshez a feszt. Az a kérdés létezik-e olyan kapcsoló ami egyszerre 12 szálat tud bontani ill. átváltani.
Köszönöm ha valaki megtisztel becses válaszával. Üdv:Binya70.
Figyelek én mindenre, csak épp fel akartam hívni a figyelmet ezekre a motorokra, mert kevesen ismerik őket. De ha nem tetszik, hát nem erőlködöm, maradok továbbra is csendes olvasó. Sok sikert, nálam a szélerőmű projekt még hátrébb van a megvalósítandó tervek közt.
Hangszórómágnesek ugyanúgy hajlamosak elveszteni a mágnesességüket, mint a többi. Lehetőség szerint zárt mágneskörnek kell lennie (alul-felül vaslap, rövid vagy zárt légrés). Érzékenyek ütésre, más erős mágneses tér behatására. Nem érdemes kettőt egymásra tenni. Attól még nem lesz erősebb. Épp elég a kívánt mennyiségű pontosan egyforma darabot összeszedni. A tartótárcsa és az ellendarab méretezésénél az erővonalsűrűséget számolni kell.
Nagyon "elszálltunk", miközben nem figyelsz arra, hogy az a motor az itt résztvevők majdnem egybehangzó véleménye szerint nem alkalmas erre a célra. Ennél még az autógenerátor és a hűtőventillátor motor is használhatóbb. Pedig azokat is áttételezni kell, hogy használható teljesítményt nyerjünk belőle. De legalább elég 1 fokozat.
"A vonóerőn kívül egy modellmotornál el nem tudom képzelni, hogy még mi számít."
Egyszerű. Az emelkedés. Egy gyors gépen nagy emelkedés kis átmérő, egy lassú gépen kis emelkedés nagy átmérő. Az igazi gépeken is hazsnálják a légcsavar állásszögének változtatását a sebesség függvényében. Ez olyan mint az atónál a sebváltó.
Légcsavarnál számít: Átmérő, emelkedés, lapátok száma, lapátprofil, lapátvég kialakítás, környezeti hőmérsékle, légnyomás. Ennek ellenére a leírt szabály pár százalék eltéréssel működik. A vonóerőn kívül egy modellmotornál el nem tudom képzelni, hogy még mi számít. Természetesen számít az maximális áram, a maximális kapcsolási frekvencia, a max feszültség, de elhiheted, hogy egy forgalmazó az elméleti maximumot adja meg, különben az életben nem tudja a motort eladni. A motor adatlapján megadott légcsavar feltételezem, hogy a motorhoz tartozó optimális méretű.
Ahol a dolog sántít, hogy a motor generátoros üzemmódban csakis a motor névleges fordulatszáma közelében dolgozik megfelelően.
Mint kiindulási alap valóban kítűnő. Tekertem már át hasonló motort tehát amit írsz nem kivitelezhetetlen. Viszont ezek a motoroknak kicsi a tengelyatmérője, érzékeny a csapágyazása, tehát nem huzamos használatra vannak kitalálva.
Ide olyan motorok kellenek,amik maximum 500-as fordulaton üzemelnek! Minden áttételezés zabálja a teljesítményt,és a nyomatékot. Mire leáttételezel 5000-es fordulatot a mikromotornak,addigra örülhetsz ha üresben pörögni tud a rotor! Amúgy azt a picike motort hogy tervezed hűteni? Pont annyi teljesítményt emésztene el a hűtése,amennyit termelni tud :P
Vonóerőt csak propeller emelkedéssel együtt érdemes számolni. Kicsit sántít így a hatásfok számításod, mert nem csak a vonóerő számít egy gépen a propellernél.
Kerestem azt a motort amit említettél, én ezt találtam: http://www.unitedhobbies.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2098&Product_Name=HXT_42-60_600Kv_43A_Brushless_Outrunner_M(3530)
Na ennek nézzük az adatait:
Model: HXT 42-63A (tekercs vasmag átmérő x hossz mm-ben) Speed : 600Kv (V-onkénti üresjárási fordulatszám, visszafelé is működik, ha forgatom, feszültség indukálódik, és ki lehet számolni, mennyi)
Ezek egyértelműek remélem:
Max Efficiency : 38A Max Load : 50A Weight : 278grams Thrust : 900~3000gr (12x8 Prop) Voltage Range : 9~18 No Load Current : 6.3A Power: 900W Shaft: 5mm ESC Required : 70A
Namost: ebben a motorban valószínűleg 9 vagy 12 tekercstest van, minden 3. ill. 4. van sorbakötve, és általában 0,2mm2-es zománchuzallal tekerik 8-10 szállal. Egy csévére olyan 8-10 menet kerül, majd a csillagba vagy deltába kötik. (van egy hasonló motorom, onnan gondolom)
Ezt házilagosan akár kézzel áttekerni kb max 1 óra. Maradhatna a 0,2vezeték, csaképp egy érrel tekerve, 80-100 menet tekercsenként, és máris megvan a lehető legnagyobb feszültség, max 2A áram mellett. És kell hozzá 300Ft-nyi drót, amit a villért-ben kg-ra meg lehet venni.
És max 10 000Ftból meglenne egy 3fázisú dinamó, kis méretben. Ha nincs csúcsra járatva, nem melegszik, és a mágnesek is bírják sokáig.
Csúcstechnológiát képviselik modellmotorként. Viszont: A kis tömeg miatt nincs vasmag keresztmetszet, ezért irgalmatlanul erős mágneseket kénytelenek használni. Ugyanezen okok miatt a mágnesek erősen öregednek. Az aktív 3D versenyzők max. 50 óránként motort cserélnek. Egy szélgenerátorhoz alkalmazható motornak a kv értékének 10 körülinek vagy az alattinak kell lennie. Az elindulási teljesítmény az üresjárási áram (no load current ami nem keverendő az idle currenttel) szorozva a tápfeszültséggel. Az a teljesítmény ami ahhoz kell, hogy a motor elinduljon. Csak, hogy érezd milyen alacsony ezeknek a motoroknak a hatásfoka: Az ultrakönnyű és normál repülőgépeknél ökölszabály, hogy a légcsavarok átlag propulziós hatásfokából adodóan 1LE (745W) teljesítményhez 3kg tolóerő tartozik. Az általad megadott oldalon szereplő HXT 42-63A motor maximális felvett teljesítménye 900W ennél leadott maximális vonóereje 12x8-as sróffal 3kg. Tehát ha úgy vesszük akkor 900W bemenő teljesítményre 745W-ot ad le, ami 82%-os hatásfoknak számít. Ez nem túl fényes, egy olyan alkalmazásnál, ahol minden watt számít.
Szia Inoxi! A rotorra hangszóró mágneseket szeretnék rakni, de 2 darabot egymásra. Azt viszont nem tudom, hogy ezek hajlamosak-e a lemágneseződésre.(nem tudom, miből vannak, stb). Remélem nem, mert mint írtam, ez most igen olcsón kapható. A többi részlet, vaslapra stb. a fórum okítása alapján menne.
Egyetértek azzal, amit mondassz. Ha elolvasod a 11854-es hozzászólásomat, egyenértékűnek tekintem a villanymotor alakú generátort a tárcsa generátorral. Elfogadom az árkalkulációd, valamint a minősítést, nem fog ragadni, nem fog koszosodni. A tervezés nekem egyenlőre sötét pont. Most akkor nekem legalább annyit illene összehoznom, hogy megkalkuláljam a tárcsagenerátor várható árát az én észjárásom szerint. Dolgozom rajta...
Transzformátornál van egy egyszerű képlet a teljesítmény és a vaskeresztmetszet kapcsolatára. Van ilyen generátorra vagy villanymotorra? Ha valaki tudja, legyen szíves, írja már meg. Ha táblázat adata, akkor 200 ford/perc, 200-800 w. Előre is köszönöm.
Egyáltalán mit értesz te kv értéken? Villamossághoz konyítóknál ez kilovolt, ami ugye 1000 voltnál kezdődik. !!! A 100 W-os 25 grammos motorod megy legalább 50000 fordulattal. Ezt talán ne is próbáljuk 200-ról föláttételezni. :-( Itt sokaknak már az első 4-6-os áttétel is szentségtörés.
Elmész a tekercselőhöz, viszed a 2 kg huzalt, ~6000.-. 2-3000.-ért beleszórja. Elmész a vasas szakemberhez, célszerű ha esztergálni, marni is tud. Terved szerint elkészíti a forgórészt. ~5000.-. Néhány gramm ragasztóval beleragasztod az 5-10 db mágnest, max. 8000.-. Ha gerjesztettre készíted, ~negyedár. Már csak az kérdéses, mennyiért sikerült megszerezni a MÉH telepen vagy lomisoknál a döglött motort. Max 30-ból van egy olyan generátorod, amibe nem esik bele az eső, nem ragad (ez csak jó tervezés kérdése freex!), jó hatásfokkal garantáltan tudja az elvárt teljesítményt. Igaz, nem teljesen te készítetted, de mint látod, a saját munka helyett kifizetett ár az össz értéknek kb. harmada. Ha ugyanezt a harmadot számítod hozzá a csupán anyagárban ~60000-be kerülő tárcsagenerátorhoz? Gyanítom, ahhoz is kell lángvágó, esztergályos, stb szakemberek közreműködése...
Magyarországon milyen előírás van egy szélmalom, azaz házi 8-12 méteres oszlopos mini erőmű létesítésére?
Mekkora porta kell hozzá?
Milyen védőtávolság van, hogy a szomszédokat ne zavarja?
OTÉK-ot néztem eleve az építmények magassága is sok helyen le van szabályozva.
Gondolom nem könnyű az engedélyezés, de tanyákon vagy külterületen ahol nem egymás mellett van sok sok ház, és kicsi a egymástól való távolság engedélyezik.
1987 ben volt egy Biofüzet abban írták le a kísérletek eredményét, BNV-n volt kiállítva egy szélmotor, de nem tudom mennyi idő alatt térül meg ez a beruházás.
Nem tudom mit értesz pocséknak a hatásfokot tekintve, ezek a motorok a mai csúcstechnológiát képviselik. Egy 100W-os motor 25g tömegű, a legkorszerűbb anyagokkal vannak konstruálva. Azt sem értem, mit értesz indulási teljesítményen. És a nagyobbak (1kW) között simán vannak alacsonyabb kv értékűek, amelyeket lazán lehet illeszteni 12-24-48V-os rendszerekhez is akár. A modellekben egyébként litium akksikat hazsnálunk, mely feszültsége cellánként 3,7-4,2V, és simán vannak 12 cellás pakkhoz való motorok is.
Mindegy, egy ötlet a sok közül, ha nem, hát nem. Én biztos ezekkel próbálkoznék, mert egyszerűbb, még ha áttételezni is kell esetleg.
"A mágnesek belső furata jóval nagyobb mint a tengely átmérője" Idáig jó.
"Külső átmérőjük meg passzos a körmök belső átmérőjéhez." Ez nem jó, mert a körmök helyben lesöntölik a mágneses teret. Ott is jó lenne valamivel nagyobb légrés, mint a körmök és az állórész között van. Legalább kétszeres, vagy inkább több, mert köröm-állórész között 2 van.
Hogyan lehet mágnesesen elszigetelni? Az egyik oldalon a körmös kosár közepéből ki kell esztergálni akkora átmérőig, mint a hangszórómágnes belseje. Ebbe és a tengelyre illeszkedő alu vagy sárgaréz távtartó gyűrűt kell esztergáltatni, kis kiálló peremmel. A tengelyre ráütve vagy horony+zégergyűrűvel, vagy menettel+anyával rögzíteni. Az alu, sárgaréz, bronz, de még a rozsdamentes anyagok nagy része is hasonló mágneses vezetőképességű. mint a levegő. Vagyis légrésként működik.
Lehet hogy így lehet összehozni olcsó generátort, pont az anyag felhasználás miatt. Anyag felhasználás "villanymotor" vagy tárcsa alakú generátornál. Szerintem: A "villanymotor" alakot azért nézegettem, hogy ne kelljen tekercselni, meg ez stabilabb, kosztól-portól védettebb felépítésű, és egy emberi tényező, megszokottabb alakja a generátornak. Azonos anyagok felhasználásával nem nagy eltérés lehet abban, hogy melyik legyen felhasználva. Gondolj bele, hogy van egy sík, amin ki van terítve a generátor allórésze a tekercsekkel. Ilyen meggondolással kiteríthetem a forgórészt is egy sík lapra.Kapok tehát két szép hosszú téglatest alakot. Ha a téglatest alakú forgórészt az állórész fölé helyezem, és fölötte egy egyenes mentén mozgatom, egyből feszültség indukálódik a sík állórész tekercseiben mindaddig, amíg el nem megy a "forgórész" az állórész fölül. Hogy az áram termelés folyamatos legyen, több dolgot tehetek: - az egymásra helyezett álló és forgórészt egy hengerre tekerem, végtelenítem, majd valamelyik elemet forgatom. Ez a hagyományos generátor. -az egymásra helyezett álló és forgórészt a síkon kör alakuvá formálom, végtelenítem, majd valamelyik elemet forgatom. Ez meg a tárcsagenerátor. Hogy mitől lesz ebből esetleg olcsó generátor? Mert járkáltam sokfele, hogy megnézzem, mit lehet olcsón megszerezni generátor témában. (roncstelep, autóbontó stb.) Találtam 50Ft/db áron hangszóró mágneseket, amik nem érdekeltek különösebben. de volt itt egy infó:" Egy hangszoromagnes 0,3-0,4T koruli tererovel rendelkezik ". Ha ennek olyan az anyaga, hogy idővel nem mágneseződik le, (légy szíves, írd már meg) akkor ez remek lenne. Ebből kettőt egymásra lehet tenni (tárcsagenerátornál van rá hely), itt a fórumon tanultak alapján elhelyezve a tárcsán..... ( Tippelem, hogy a fenti szöveg egy részét még meg fogom ismételni. )
Adok tippet erővonalak sasolásához! Vegyél egy lapos műanyagftalont Pl samponos. Rakd tele étolajjal,aztán rakjál bele egy evőkanálnyi vasport,És zárd le a kupakkal! Felrázod,és máris használható. Gyönyörűen látszanak az olajban az összeálló fém részecskék.
A mágnesek belső furata jóval nagyobb mint a tengely átmérője :)Külső átmérőjük meg passzos a körmök belső átmérőjéhez. Erre gondoltál Erbe? Elszigetelés?
Nagyon szép szerkezet! Gondolom, már sokan megcsodálták, élőben még nagyobb élmény lehet, mint így képen. És egy kérdés: A forgó és álló tárcsa között mekkora távolság van, hogy forgás közben ne érjenek össze?