korábban valamikor a topic során volt téma, hogy miért (nem) nyereséges a vasút, máv / gysev stb. volt aki jól tudta, hogy a gysev nyereséges. hogy miért?
1. a magyar vonal (győr-sopron) nagyon jó forgalmú, ez gondolom eleve nem veszteséges. az osztrák vonal (sopron-ebenfurt) csak egy "falusi" szárnyvonal, de odaát a jegyek persze sokkal drágábbak, másrészt az osztrák állami támogatás nagyobb mértékű, mint a magyar. (egyébként sok magyar vasutas dolgozik odaát, nekik nyilván alacsonyabb a bérük, mint az osztrák vasutasoknak)
2. sopronban van egy kombinált fuvarozási terminál (konténer "kikötő", ro-la terminál), vámügynökség, szintén gysev üzemeltetésben.
3. a gysevnek van utazási irodában és szállítmányozó cégben is részesedése.
4. sopronban van a gysev-nek egy négycsillagos szállodája + egyéb "fejőstehenek" az idegenforgalmi/vendéglátós igazgatóságnál.
szóval a nyereség nem kifejezetten a vasútüzemből fakad, hanem az összetett tevékenységi körnek köszönhető. ezek a lehetőségek valahogy mind kapcsolódnak a vasúthoz, a gyseven megtalálták és kiaknázzák ezeket. persze ekkora méretben és ilyen helyzetben könnyebb, mint pl. a mávnak, de a példa adott.
Ha mar a regi buszokrol beszelunk, van valahol a neten kep roluk? Par eve volt a tvben, hogy egy par megszallott elkezdett felujitani egy ocskavas faros Ikarust. Akkorra mar a motor mukodokepes volt, az elektronyos rendszert felujitottak, de a belso berendezes meg nagy osszevisszasagban volt, es a festes is hatravolt. Tud valaki valamit rola?
Biztos, hogy ez a kalauzules? En speciel ezt hittem a kontaktorszekrenynek...
Habar, lehet, hogy nektek van igazatok. Bar nem furcsa, hogy a kalauzulesnek az elso es utolso ajto mellett kellene lennie? Itt viszont vannak ulesek a "kalauzules" es az ajto kozott. Vagy a ket szelso kocsiszekrenyresz kozpen volt a felszallas? Ahhoz meg tul picik azok az ajtok.
"Felette van ket nyomogomb. az egyikkel jelzett a vezetonek ... A masikra mar nem emlekszem mire valo."
Az egyik valóban az indításjelző volt, nemcsak a vezetőnek, az utasoknak is ez jelezte az indítást, ez vajszínű volt. A másik piros volt, ez a vészcsengő volt, ezek most is megvannak az UV-kocsikban, a másik, az indításjelző helyén kerek falap van némelyiken még.
Off
Én még pótkocsis trolival jártam oviba, a 75-össel. Emlékszem, mindig a pótkocsin utaztunk anyámmal, jobb oldalon, elöl dupla ülésen. Érdekes, hogy akkor mindig volt ülőhely az FVV és a FAÜ járatain.
On
En meg utaztam azon a villamoson. Lehet valami tabu felerol beszelni, mert mi is mikor mar nem volt kalauz elobb korbeneztunk utanna ultunk bele. Felette van ket nyomogomb. az egyikkel jelzett a vezetonek .Ugy mint a HEV-en most.:-)A masikra mar nem emlekszem mire valo. A regi buszok amik potkocsisak voltak mindig a potba szaltunk es nezrem a vonohorgot. Persze a potkocsiban is volt kalauz.
Gyerekkorom egyik kedvenc szórakozása volt az ősrégi kétajtós Ikarusokon a kalauzülésben utazni. Hehe, egy forint volt a villamosjegy és egyötven a busz. Kalauz már nem volt, de a kalauzülések még megvoltak. A "pult" volt az ajtó, amit ki kellett nyitni, hogy le tudj ülni. A felnőttekben még élt valamiféle tabu, és soha nem ültek oda, így én mindig le tudtam ülni.
off-topic
Azokat a régi buszokat is csak fényképeken lehet csodálni. Pedig milyen gyönyörű még most is egy farmotoros 55-ös! Valami hihetetlen kisugárzása van. Mintha létezne belőle egy restaurált példány.
A kepernyovedot megkaptam, koszonom, remelem meg ezen a heten fel tudom tenni a honlapra. LSteve: azt lecci aruld el, hogy hogyan mukodik, mert ez az scr nekem nem jelent sok jot (Win3.1:))))
"Én nem tudok róla, hogy ma lenne 301-es..."
Ott kellett volna lenned Szilvásváradon, ott volt egy srác aki nagy 301-es bolondnak tünt, ő tőle hallottam, hogy van még 2 valahol eldugva, talán Istvántelken ha jól emlékszem, de hátha valaki tud biztosat...
A srác folyton azt emlegette, hogy igazán felújíthatnák már őket is...
„Még anno 70-es évek közepén sokat utaztam a Debrecen Füzasabony vonalon /108/, ott akkor 424-esek jártak, ma Csörgők, szóval ha a 424.284-es mozdonyunk volt ,sokkal jobban ment az egész szerelvény. Nem tudja valaki, hogy él-e még a 284-es?"
Régi kérdés, de talán nem késő válaszolni. A modellvasút kiállításon vettem egy remek könyvet a 424-esekről (dr. Csiba József: A 424-es), és ez azt írja, hogy 1983. X. 12. óta fűtőgép F 424.07 számmal. Tehát állókazán lett, de legalább nem vágták szét.
Sracok, igazan gratulalhatunk magunknak! A topic tulhaladta a 2000.-ik hozzaszolast, minden 2000 problema nelkul :-) Igazibol en szerettem volna leloni, de hat Boleny megelozott :-)
John Howard:
"Érdekes, hogy mifelénk az ilyen problémák nem már a tervezéskor, hanem csak az építés vége felé jönnek elő..."
Feleségem révén elég sokat hallok a problémáikról, részleteket nem lehet mesélni, de azért az tudható, hogy csak mifelénk kell a MÁVval együttműködni! :-)
"Ez erdekes, mert elvileg kedden es penteken van szallitas. "
ez a mondatod azt engedi sejtetni, hogy te tudod, hogy mikor, merre, miért, lehet Mukikat látni...
Nem akarsz minket is felvilágosítani?
Na nekem van egy szolgalati nyari, abban az osszes gyors
100/100 vagy nagyobb, sot a sebesek is. Csabi, szervalj
mar Kiss Jozsi haverodtol egy teli szolgalatit!