Igaz, tényleg húzott Stuka R4-est, a 63-ason sokáig így járt. Én láttam a 18-ason is egyszer, a Vörösvári úton, a remízben fordult meg a végállomáson. Emlékszem, a B-vége volt elöl, áramszedő hátul, a pótkocsi meg egy kacskaringós közdarabbal volt a motorhoz kötve, mert más magasságban volt az ütközője. Azért érdekes lett volna egy R4-es vezérlőpót...
Jut eszembe, a BBVV már száz éve használt vezérlőpótot, amikor még görgős áramszedőjük volt. Kíváncsi lennék egy képre, amin a Szent Gellért téri végállomáson a kétféle áramszedőhöz használt felsővezeték keresztezi egymást. Olyan lehetett ez, mint most a trolivezeték kereszteződésénél?
Más, troli. Valaki említette pár nappal ezelőtt, hogy a 204-es még ráncajtós, a 207-es már nem. No, ma reggel láttam a 205-öst, ráncajtós, elektronikus kijelzős, BKV+, csillogó-villogó, a 81-esen jár. Milyen lehet a 206-os?
Sajnos nem tudom, hogy megvan-e, de nem volt olyan regen, 96-os, 97-es szamokat kellene atnezni, annak is a vegen a Visszapillantas rovatban volt. Kiemelten foglalkozott az allomasi technologiaval, es a dolog politikai vonatkozasaval is, ugyanis rafogtak a valtokezelore, hogy ezert allitotta kiterobe a 11-est, hogy szabotalja a munkanappa atminositett dec 26-ot, es asziszem par oran belul felakasztottak.
Bengali vilikrol nagyon jo irasok talalhatoak a Volan topicban alul megadott linken (elsosorban a Bengali husgyalu, es az Ejh uhnyem cimen. De a tobbi is jo) (remelem sikerul nehany kozlekedesrajongot atcsalni a Volan-topicba is)
Na azt arulja el nekem valaki, hogy a selyemhernyoba BVmot
mi a feneert nem terveztek etkezo, vagy legalabb bufekocsit, ha egyszer IC forgalomra terveztek. Ugy tudom ,hogy azert vittek el Szegedrol, mert sokan hianyoltak mar az etkezokocsit.
Valoban a Bukfencekbol terveztek kialakitani a Bengalit. Azonban motort a Lorinci ikerkocsikrol szedtek a motort (TR 5,6/14) eleinte, majd kesobb kerult egy kicsit kisebb teljesitmenyu TR 4,5/14-es motor (ami a Bukfencek alatt is volt eredetileg).
Hagy a Bengali tobb utast vitt el? Es ha a Stuka meg vontatott volna egy gyori potkocsit, amit szinten ekkor kezdtek el kidobalni - ugyanannyi utas fert volna el mint egy Bengaliban. (Jo a ketiranyu vonalakkal problema lett volna - azonban ekkor ilyen mar csak a Szegedi 3-as es 4-es volt.)
Úgy tudom, a Bengálik villamosberendezését a régi középbejáratú ikerkocsikból szerelták át, sőt, annak az alvázára kezdték tervezni a csuklós kocsiszekrényt. Ezért nem volt forgóvázas, és ugyanolyan magas maradt a padlószintje is. Állítólag már gyártásakor, a 60-as évek elején elavultnak számított.
Egyébként számomra is nonszensz, hogy miért ezt a tulajdonképpen 1928 tájékán tervezett típust tették "le" vidékre, miért nem a mégiscsak modernebb 3600-ast. Igaz, a Stuka csak egyedül közlekedhetett, hiszen nem volt távkapcsolható, a csuklós mégiscsak több utast elvitt - ha lassabban is.
Úgy gondolom, a Belgrád rakparton a "vasúti kocsi"-ban van a régebbiekből is. Valahol van egy tartalomjegyzékem, a régebbi Évkönyvekből kivonatoltam egy ismerősömnek, előkeresem, kibővítem, átemilezem. (Azért nem olyan nagy az a "könyvtár"...)
Érdekelnének régi vasúti balesetek is, de bővebben, mint ahogy a barna borítójú "Magyarországi és külföldi vasúti balesetek" könyvben van. Kettő különösképpen: 1952. december 26., Buda-Császárfürdő, 1963. december 24., Paládics-puszta. Ez utóbbi különlegesen érintett személyesen.
Bocs - de a Belgalok _bekotott_ parhuzamos fokozatokkal voltak lassuak.
Kopoltyuk: valoszinuleg ha meleg volt, egyszeruen nyitva hagytak az ajtot... De tenyleg ugyanigy befalaztak az 1000-esen is, de a tobbi kocsin is. Hogy miert... (szerintem erre is csak frappansan lehet valaszolni: mert csak!)
Csatlakozom, de én az új By-t szeretem, mivel 7:3 a nemdohányzók javára a felosztás.
Egy problémája van csak, hogy gyorsan párásodik a szimpla üveg miatt. Ugyebár jön a tél, és semmit nem lehet majd látni belülről... (úgy Rákosligetnél áll be ez az állapot a miskolci vonaton).
"Mellesleg egyebkent felfoghatatlan, hogy a Stukak miert nem kerultek videkre - ezzel a 75 kocsival szerintem sokkal tobbet ertek volna mint a lassu Bengalokkal."
ez már bennem is felmerült, az UV írtások kapcsán is...
Valóban közvetlen kapcsolású volt, de az UV-k erősebb motorja volt benne, ezért a menetkapcsolója nagyobb áramot kapcsolt, mint a Stukáé. Viszont könnyebb volt, gondolom, úgy vitték a motorok a 16 tonnás kasztnit, mint foxi a lábtörlőt.
Egyébként a Stukák sem voltak már olyan gyorsak, miután kikötötték a párhuzamos fokozatokat. A napokban utaztam a nagyjavított UV5-ös 3800-3801 szerelvényen a 41-esen, de az is úgy döcögött, mint húsz éve a 1101-es a Lehel úton 14-es korában.
/0! A Székesfehérvári Aluminiumipari Múzeum a város Pest felőli végén van, a (volt) Könnyűfémmű felé vezető utcában. A benzinkút utáni második lámpánál kell balra fordulni, az utca bal oldalán, magas sövény mögött van a Múzeum, elég nehéz észrevenni. Holnapra előkeresem a pontos címet.
A 3710-es az udvaron van, de oda nem engedtek ki, elég nagy a felfordulás, az épületből, de az utcáról is látszik a kocsi. A sárga festése kifakult, megmattult, de viszonylag ép, az ablakvonali fehér pereg le, mint a vakolat.
Áramszedő, tetőszerelvények a kocsi mellett a földön, nem is áll a kocsi rendesen a forgóvázakon, űgy néz ki, "kosárban" hozták ide, aztán így maradt. Elég lehangoló látvány.
Vajon miért falazták be a Stukák szellőző kopoltyúit, túl nagy volt a kocsiban a huzat?
Ha jol tudom ezeket a kocsikat hivtak igazabol Szurke Szamarnak - marmint gondolom az aluminium szinut.
A ket UZ meg agy aprosagban kulonbozott az UV-tol: ez is kozvetlen kapcsolasu kocsi volt, azaz nem az UV, hanem inkabb a Stuka (3600-as) rokona volt. Igy szerintem amikor a Stukakat kidobaltak, akkor mondtak bucsut a ket UZ-nek is. (Mellesleg egyebkent felfoghatatlan, hogy a Stukak miert nem kerultek videkre - ezzel a 75 kocsival szerintem sokkal tobbet ertek volna mint a lassu Bengalokkal.)
Igen, megkaptam, bocs, hogy nem ezzel kezdtem.
A jelzett mű megvan, kábé másfél méternyi ilyen könyvem van, az összes Évkönyv (ja, megjelent már a '98-as?), a piros többkötetes (Vasúttörténet??), meg még néhány egyéb, most nem jut eszembe cím. Sajos "képileg" csak ezekben vannak, saját fényképeim nincsenek, de most űzök egy digitális fényképezőgépet, hosszú távon mégis olcsóbb, mint a "kemikáliás", meg aztán szkennelni sem kell. (Egyébként van saját szkenner, ha valakit érdekel)
Modellezés. Megcsináltam az 1:87-es rajzokat, most nézek alapanyagot, amit házilagosan is viszonylag könnyen lehet alakítani, de mégis tartós, erős. Valószínűleg rézfóliás nyomtatott áramköri alaplemez lesz. Forrasztható, ragasztható, üvegszálerúsítésű műanyag. Sajnos nem hajlítható, a tető problémás vele.
"A hetvense évek közepéig a két jármű kereken 1,5 millió km-t futott. 1977. január 1-én a BKV, hivatkozva a karbantartási munkáknak az acélvázas kocsikra kidolgozott rendszeréből kieső munkákra, a járműveket kivonta a forgalomból." (Vasúthistória Évkönyv 1997.)
A Benda-féle honlap nálam is bookmark-olva van, de sajnos jobbára csak fekete-fehér fotók vannak a Stukákról is, meg az UZ-ről is, de az egyik fotón nekem is gyanús volt a szín. Hmmm... Alumetáll villamos, nem is nézhetett ki rosszul. Sajnos, emlékeim szerint később mind a kettő sárga-fehér volt, legalábbis az óbudai 5-ösön már így közlekedtek. Szerkezeti különbség nem volt?
Igaz az, hogy azért vonták ki a forgalomból őket, mert a karbantartási norma több pontját (pl. korrózióvédelem) nem kellett elvégezni, és így "kilógtak" a többi közül?
Egyébként most töröm a fejem a típuscsalád (Stuka, '48-as proto-szerelvény, UV, UZ) megmodellezésén, ha érdekel valakit, szívesen beszámolok róla.
Szenzációs, bár nekem az MD=piros szín. Szerintem a 100 max. seb is elegendő, nem nagyon van olyan nem villamosított pálya, ahol 100-nál gyorsabban lehetne menni. Őriszentpéterre pedig szerintem nem lesz akkor forgalom.
Huh arra még várni kell, egyenlőre csak hirtelen feli dulásból 10 perc alatt hoztam össze a Gigant Clubos jellegrajzból :-) Ha lett volna a kocsikról bármilyen ilyen rajz, azt is megcsináltam volna...
(check out the cool "EURO-IMA" word on the side :-)) )
Dögöjjek meg, de nekem teccik. Már így színre. És, ha el tudna húzni két másod-, egy első osztályú, és egy másodosztályú vezérkocsit 120-szal, akkor nagyon nyerő.
A vezérkocsiban ki kellene alakítani egy kis büférészt telefonnal, mint a Selyemhernyóban, és teljesen O.K. lenne a gép.
Pécs-Soproni sebes: régen Pécs és Sopron között gyorsként közlekedett, Szhely és Sopron között személyként (ez utóbbi szakaszon tíz éve csak hétvégénként). Aztán két éve a gyors és személyvonatot nembelileg közös nevezőre hozták sebesvonat néven, a régi megállókkal.
egy vasutas mesélte a Nyugatiban, hogy valahol sikerült egy nagyokosnak egy 20 kocsis vonat első kocsijának besorozni egy Bx-t, utána By,A,B vegyesen...
kb 150 km után a végállomáson látták, hogy a Bx tele lett repedéssel és vagy 10 cm-t nyúlt...