Keresés

Részletes keresés

werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 786
Scsabi: kösz a választ.

"Az utasok bezárásának "tendenciája"
Alapvetően három okra vezethető vissza:
1. menetsebesség növekedése"

Ezzel gondolom azt akartad mondani hogy 120-nál már istentelen nagy cúg csap befelé a vonatba. Asszem normál utas, ha melege van kinyitja az ablakot, ha fázik vagy huzatot kap becsukja. Ennyi esze csak van.Vita esetén döntsön a kalauz. De ha NINCS VÁLASZTÁSA, akkor becsapva érzi magát jogosan.

"2. légkondicionálás"
Sokan mondják, hogy lassan el kellene kezdenünk energiatakarékosan élni. A légkondi nagyon jó (ha jó) de szerintem böszme sok energiát fogyaszt és közben még melegíti is a környezetét.

"Az IC-ken alkalmazott léghűtőkkel az elsődleges probléma, hogy a szükséges hűtőteljesítménynek alig egyharmadát tudja. (39 kW helyett 12,8 kW)"
Tegyük fel a 11 kocsis IC légkondija ha teljes lenne akkor 429 kW-ot fogyasztana. Szegény Szilinek totál telj. mellett alig 1500 kW maradna vontatásra... Dízelnél még nagyobb a gond, mert ez meghaladja a VFK fűtőteljesítményét (asszem 350 kW).

"3. egyre tökéletesebb légzárású nyílászárók alkalmazása"

Ez miért oka a lehúzhatatlan ablakoknak?

"Az ablakokon beáramló levegő csak az utasok fiziológiai hőérzetét "csapja be","

Mint utasnak pont erre van szükségem, hiszen ez érzékszerveim (érzeteim) teremtik meg a kapcsolatomat a külvilággal.
A kellemes "becsapott" hőérzet teremti meg az utazásom komfortját (részben).

" illetve az álló helyzetben felmelegedett levegőt cseréli ki a kocsiban."

Erre is legalább akkora szükség van, mint az előzőre.

Visszatérve a légkondira. Szombathelyen egy nyári napon a tűző napon tárolták a kocsikat, persze bezárva. Indulás előtt elindították a légkondit először hálózatról, majd mozdonyról. Mivel későn kezdtek a procedúrába, a légkondit 16 fokra állították. Odakint 37 fok volt az utasok ennek megfelelően voltak öltözve (Juhééé!). No, elérkezett az indulás ideje és az utasok imádnivaló friss hűvöset találtak a kocsikban. Úgy Porpác táján kezdett már igen hideg lenni, Csornára érve tömény vacogás uralkodott az erste klassén. A vezérlőpulton keresgélve akadt meg a tekintetem a beállításon, mivel nem volt kulcsom hát kalauzt kerítettem aki sűrű bocsánatkérések közepette cselekedett.

Úgy gondolom hogy a légkondis kocsik mellé ablaklehúzós kocsikat is kéne az ICkbe sorozni.

Másik szempont:
Számomra az utazás nem egy holt idő a két végállomás között. Hanem a táj élménye. Lehúzott ablaknál összehasonlíthatatlanul szebb a dolog, fényképezni, filmezni pedig csak így lehet. Már a Bz-nél is gond, hogy csak a mellékkocsi végén van lehúzható ablak. Már ha van mellékkocsi...

Bocs mindenkitől, ha hosszú voltam.

Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.16 0 0 785
A villamosok színéről: amikor bejöttek Szegedre a Tátrák, akkor kezdték el azt a módit, hogy a csuklósokat is (amelyekre véletlenül nem kerül teljes borítású reklám), az új standard szerinti sárga - kék - piros - fehér - szürke kombinációban festik újra. Így néz ki pl. 801, 803, 814, 662.

Ákos honlapján most olvastam, hogy október 9-ig sombatonként 9709 duplaNohabos!

Szintén most olvastam a MÁV sajtószemlében egy ciket, miszerint szept. 25-től már Várpalotáig mennek a villanygépek, viszont ekkortó lesz 2 hétig végényzár Hajmáskérig, ha jól tudom, Öskü környékén lesz új nyomvonal. Tehát aki dízelt és a régi nyomovonalú pályát akarja ott látni, esetleg fotózni, annak még van másfél hete.

Járaszája Creative Commons License 1999.09.16 0 0 784
Házi csuklósok:
Ahogy Division irta, eredetileg az FVV-ben fejlesztették ki, és gyártottak 1961-65 között Pestre. Akkoriban nagy divat volt a csuklosítás, a buszoknál is az FVV-nél és a FAÜ (fővárosi autóbusz üzem) is. Mindenféle buszokból is toldottak akkor össze csuklós buszt, és trolibuszt. A házi csuklós az akkori nyugati villamosokra hasonlit, a döntött szélvédőjével, és a lámpához kanyarodó díszcsíkkal, és hogy nem volt rajta ütközőkészülék. '...nem egy túl sikeres konstrukció, gyakorlatilag egy kéttengelyes villamos széthúzva, csak 1-1 tengely van meghajtva ezért elég lomha, de a vidéki rosszabb, lassabb pályákra ez is elég igy elég hamar vidékre kerültek. Késöbb amikor vidéken újabb igény lett új kocsikra, akkor újra gyártották Debrecenben.' Az eredeti koncepció szerint a régi közepbejáratú kocsik alvázainak felhasználásával készült volna, így a méretekkel (padlómagasság) ahhoz igazodtak. Aztán kiderült, hogy a középbejáratú kocsik alvázait már nem lehet felhasználmi anyagkifáradás miatt, de az előnytelen méretek már maradtak. 'A lengőütköző-elhagyás rövid időn belül súlyos forgalmi zavarokat okozott. A járművezetőnek -vagy a hibaelhárítónak- ugyanis hanyatt be kellett kúsznia -sárban, olajban- a kocsi alá a szükségvonórúd csapszegét behelyezni. Mindez a dolgozók és az utasok jogos elkeseredését váltotta ki, és azt javasolták, hogy ay jöjjön ezeket a járműveket csatolni, aki ezt az újítást kitalálta' (A 100 éves budapesti villamosvasút története c. kiadványból). Utólagosan aztán felszerelték a szabványos ütközöket. Az első kocsi 3720-3721 számot kapott, mintha két kocsi lenne, csak később törölték a második számot. Én utaztam ilyenekkel a 3-as, 28-as, 36-os vonalakon, és van fényképem a 45-ös, 8-as vonalakon járó bengálikról. Ja, és a régi 20 filléres bélyegen is látható, egy 63-as a Moszkva téren, ha jól emlékszem.
Más.
A villamosok számozási rendszerét a BSZKRT alakította ki, amikor a több kisebb villamostársaságból létrejött 1923-ban. Ők a 0 végződést is használták. A BKVT V típusú kocsiaji kapták az 1000-1079 tartományt úgy, hogy a BKVT 80-as kocsija lett az 1000-s (ez van ma Szentendrén), a többi kocsi száma elé 'csak' egy 10-et irtak. A 0-val kezdődő sorozatokból csak a Ganz csuklós a kivétel, 1300-as nincs, az FVV akkori műszaki vezetője 1301-gyel kezdette számozni. 1400 már van!
Mas
Mit szóltok a vidéki villamosok festéséhez? A BSZKRT kezdetektől a 90-es rendszerváltásig nagyjából folyamatosan a villamosokat hasonlóan festették, alapvetően sárgára, az ablak alatt valamilyen színű csíkkal, fehér ablakmezővel, szürke v. okker tetőrésszel. A vidéki városok a kocsikat legtöbbször használtan Bp-ről kapták, így ez a rendszer vidéken is elterjedt. Én elfogadom azt, hogy a reklámok miatt kiszinesedtek a kocsik, és azt is, hogy a vidéki városok függetlenségüket a villamosok szinezésén is meg akarják mutatni. De. A szegedi kék-piros-fehér-sárga-szürke villamosok szerintem rondák. A miskolci narancssárga-fehér színei olyanok, mint amikor Kassáról, vagy Most-ból elhozták őket. Az egyiket még láttam az MVK telephelyén, az ajtókon nastup-vystup feliratokkal. Lehet hogy ez az új kék-sárga-zöld már jobb lesz, még nem láttam. A debreceni Ganz villamosok már elfogahatóak, e régi villamosok inverze köszön vissza, kék alapon sárga csík, fehér ablakmező. Csak a belesejét ne festették volna rózsaszínüre...
Más.
A 78-as buszon az új alacsonypadlós Ikarusszal utaztam. Kívülről szép, belülről szűk. Két ember nem tudja egymás megkerülni még most sem, mi lesz még télen, nagykabátban! Az ablakot kinyitni nem lehet, a Keletitől a Naphegyig a vezető kétszer kapcsolta be a légbefúvást egy percre. Meg lehetett dögleni, bár csak vénasszonyok nyara van. A régi 200-as buszokra nehezebb felmászni, de legalább szellősek. Kétsoros ülések csak távolsági buszra valók, vagy olyan városi vonalra, ahol nincs zsúfoltság, és mindenki leülhet. De az nem a 78-as busz...
Más.
A vasúthoz értőket kérdezném: Ha Pestről elvisznek egy villamost vidéki városba, akkor miért nem a saját kerekein húzzák le? Miért éri meg itt is, ott is nagyteherbírású darut rendelni, és nagy tréleren közúton levinni? Tudom, hogy egy villamost nem lehet csak úgy egy tehervonathoz kapcsolni (gondolom sebesség, pályaívek), de egy különmenetben még mindíg olcsóbb lenne, nem? Vagy a vidéki városokban nincs kapcsolat a vasút és a villamos között? Pedig olyan praktikusnak tűnik a szabványos nyomtáv. A 200-as miskolci Tatra vasúton ment, de kocsira rakva, darabokban. A bp.-i metrorol viszont úgy tudom, saját 'lábán' jött, legalábbis Záhonytól.
Mégegy:
Gyuszi bá! Érdeklődve várom (én is) a vasúti fénysorompókról szóló tájékoztatásodat. Ugy szeretném megtudni hogy miért jobb a relé (bólintó, vagy érintő, vagy hogy nevezik ezt arrafelé), mint a mikroprocesszoros elektronika! (Igaz, hogy egy relé milliószor biztonságosabb mint a Win95, de azért ne ebből a kommersz piacra szánt termékből induljunk ki, vannak jól működő ipari PC-k is).
werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 783
"Vizszintesen? mintha pattogna a két sin között?"

Igen, ez az ún. szitálás, Bhv-nál egyértelműen forgóvázhiba, de hogy mitől van, azt nem tudom. Sok Bhv produkálja mindenesetre.

division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 782
nem a párával van bajom, a kinyithatóság mértékével, lásd FVV-k...
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.16 0 0 781
Ha nem tévedek, vannak olyan kocsik, amelyeken dupla üveg van, azaz nem párásodik, míg vannak szimpla üvegesek. Ha jól emlékszem, BHV-ban is láttam mind a két fajtát.
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 780
rosszul fogalmaztam, helyesen: minőség rovására növelték a mennyiséget
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 779
A felújított Bz-kben miért nem cserélték ki az ablakokat?
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 778
Momentán kellemes 20 fok mellett sikerül, esőerdőkre emlékeztető füledt párás meleget csinálni...

Egyébként szerintem a mennyiség rovására csökentették a minőséget.
Most lett egy nagy halom szar IC kocsi, jobb lenne ha mondjuk egy vonat harmada lenne "full extrás", a többi pedig csak belső felújítás, lehúzható ablakokkal, valami Bko szerű egy kicsit szebb kivitelben...

scsabi Creative Commons License 1999.09.16 0 0 777
áltb. 8-12%
Ilyen csökkentett teljesítménnyel is lehet kb. 36°C külső hőmérsékletig kellemes "árnyékérzetet" bizosítani, de mint minden kihegyezett konstrukció alapvetően érzékeny a pontos beállításra és a rendszeres karbantartásra (légszűrőcsere, hőcserélők tisztítása, légcsatornák állapota) Ez még nem megy mindenütt flottul...
Csabi
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.16 0 0 776
Peterr!
Orulok, hogy te is ilyen jol ismered a szegedi villamosokat. Te is szegedi vagy? Ha valamit nem jol irtam, javits ki nyugodtan, mert az embernek azert kopik az emlekezete!
Tegnap kulonben az egyes vonalon kozlekedett 607! (Csak azt nem tudom, hogy a tetejere honnan vadasztak elo ezt a hupikek szint?)
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 775
És a klíma ára hogyan viszonyul az egész átépítés árához képest?
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 774
Sejtettem, hogy van itt valami turpisság...
scsabi Creative Commons License 1999.09.16 0 0 773
Teljesen igazad van.
Az IC-ken alkalmazott léghűtőkkel az elsődleges probléma, hogy a szükséges hűtőteljesítménynek alig egyharmadát tudja. (39 kW helyett 12,8 kW)
Ez elsősorban költségtakarékosság volt a kocsik építésénél, mert a teljes értékű klímaberendezés ára kb. 3,5-szerese a beépített légjavítóénak.
Csabi
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 772
" Az ablakokon beáramló levegő csak az utasok fiziológiai hőérzetét "csapja be"" na én pont ezt szeretném, hogy ne érezem rohadtul elviselhetetlennek a helyzetet, ha elviselhetetlenek érzem, akkor az a kocsi nem komfortos az én szememben...
"lletve az álló helyzetben felmelegedett levegőt cseréli ki a kocsiban" hatásosaban mint az a szar klima...
Egyszer majd kipróbálok egy EC-n valami nyugati kocsit, hogy az is ilyen szar-e...
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 771
Olyan nagyon nem növekedtek a menetsebességek nálunk, inkább csökkenek hála a pálya romló állapotának.
A Bz-k se nagyon száguldanak.
A 78-as busz meg pláne nem fog 200-zal száguldani...
A légkondi: lehet, hogy nekem volt pechem, de eddig kb 5x utazam IC-n, mindig füledt, párás meleg volt, csak a fal mellett lehetett egy kis enyhe fuvalatot érezni, de az semmire se elég. És nemcsak egy kocsiban, az egész vonaton! Ez a normális müködése? vagy mindig rossz klimás vonatot fogtam ki? A dohányzó szakasz el nem választásáról nem is beszélve...
scsabi Creative Commons License 1999.09.16 0 0 770
Az utasok bezárásának "tendenciája"
Alapvetően három okra vezethető vissza:
1. menetsebesség növekedése
2. légkondicionálás
3. egyre tökéletesebb légzárású nyílászárók alkalmazása
A klasszikus megoldás az, hogy a jármű statikus szellőzőin keresztül Venturi-elv alapján depressziót hoznak létre a kocsiban. A levegőutánpótlás alapvetően a járműszakrény tömítetlenségein keresztül történik, ezt lehet növelni az ablakok lehúzásával. Az ablakokon beáramló levegő csak az utasok fiziológiai hőérzetét "csapja be", illetve az álló helyzetben felmelegedett levegőt cseréli ki a kocsiban.
Nagy sebességnél (200 körül) az ablakon keresztüli szellőztetés már inkább kellemetlen.
Az ablakok bezárásának inkább a nyomószellőzésű kocsiknál (légfűtéses, légkondicionált) van célja, mégpedig az utastéri légcsere állandó értéken tartása annak érdekében, hogy a járműbe beépített fűtő/hűtőteljesítményt elsősorban csak az utastér levegőjének fűtésére/hűtésére használják fel. Nyomó/vegyesszellőzésű járműveknél fontos még, hogy a járművön belüli légáramlás iránya a hőtechnikai tervezésnél kiszámított legyen (ezért kell becsukni a fülkeajtót légkondicionált kocsikban)
A harmadik ok csak a nagysebességű járműveknél igaz, ahol az utasokat minél inkább védeni kívánják az út során fellépő hirtelen nyomásváltozásoktól (szembehaladó vonat, alagút stb). Ilyen szempontból a legfejlettebbek az ún. nyomásálló kocsik. (pl. a DB Bvmz209.1 sor)
Üdv:
Csabi
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 769
Amúgy szombaton volt szerencsétlenségem IC-n utazni, az egyetlen elviselhető hely az egész vonaton a peron volt, ahol egy szakaszkulcs segítségével kinyitottam az ablakot...
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 768
Ezt a "bezárosdit" én se értem...
A Bz-kel se lenne semmi bajom, ha kicserélnék normálra az ablakokat...
Egyébként vannak jó példák is: az emlitett FVV-k, a volánbuszoknak is régebben kisebb volt a nyitható rész, néhány orosz trolin is új, nagy rész nyitható ablakok vannak.
A Tatra-kban nekem az ablakok tetszennek, sokkal levegősebb mint a Ganz (persze az UV letekerhető ablaka még jobb...), de most a felújított Ganzokba is hasonló ablakokat építenek be...
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 767
Matiz! akkor te is benne lennél?
én is ilyesmi helyekre gondoltam, persze a 44-es vonalát se kéne kihagyni...
division by zero Creative Commons License 1999.09.16 0 0 766
Vizszintesen? mintha pattogna a két sin között? ez valamilyen futómű hiba lehet, pl a hatvani személyen is a régi Bhv kocsiknál tapasztaltam, hogy egyenes szakaszon igy pattog ide-oda, míg kanyarban ahol az egyik oldalnak szorul, ott simán fut. A felújított Bhv-k már nem csinálják ezt.
Ez a pattogás a pályának se tehet túl jót...
werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 765
Gyurmosz: tetszik az oldal. A színei szépek. Csak így tovább.
werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 764
"Te is mindig középen utazol, ha lehet?"

Én is, bár az 50-esen gyakran vízszintesen ráz, mint a fene... (talán a rövid tengelytáv miatt?)

werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 763
"A Szolnok-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó (130-as) vonalról.
- Szergej előfordul-e arra"

Martfű és Szolnok között előfordulhat, hogy a szolnokiak bejárnak Szergejjel, de ha kevesebb kocsi van inkább Bobóval (afféle szolnoki körvasút).

Törölt nick Creative Commons License 1999.09.16 0 0 762
Nagyon királyság lenne egy MUKIs kirándulás, keresztül-kasul a városon. Például ki a 13-as vonalán, aztán ki Budaörsre (Kamaraerdő)...
Egy metrós kirándulás is érdekes lenne.
werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 761
"Örs vezér tere - Körtér. Leírni is sok, hát még végigzötyögni. "

Ó, mi kényelmes, metróhoz szokott gyerekek nem élvezhettük ezen örömöket. :-) Pl. az 50-es a Kálvin tér - Lőrinc, Béke tér között valami 43 megállót ment...De most lehet, hogy menni fog a dolog, ha összenyitják a 13-ast eg a 62-est. Tényleg, mi van azzal...?

werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 760
"Utasként örülök a buszablakoknak, igy sokkal levegősebb a kocsi"

Bocsesz evribodi, hogy offtopic, de:

Pestiek, ment már valaki az új 78-as busszal? Kicsit szűknek találom. Ennek ellenére tetszik. Pl. a 4 ülés/sor. Így kevesebb utasnek kell a kanyarokban csimpánz módjára lógni...

Egy hibája van: olyan, mint a doboz. Egy ablakot nem lehet rajta nyitni, a fölső 10 cm-t lehet billenteni. Mi lesz itt 37 fokban, dugóban?

Tényleg tudja valaki hogy miért van napjainkban az a tendencia, hogy az utast BEZÁRJUK a járműbe?

(Ez a Bko-IC kocsi -féle vita kapcsán is felmerült már bennem.)

werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 759
"És 2198"

Csatlakozom Gáborhoz, nekem is van (lesz) néhány scannelt Csörgőképem, ami listáról hiányzik.

Werner

werner Creative Commons License 1999.09.16 0 0 758
Gyurmosz!

Igazad van! Amit írtam, a MÁV hozzáállása. Ezzel kell vitatkozni. De asszondom a kibicnek semmi se drága ezt azért meg kell értenünk. Sajnos ez piszkos üzlet, nem érzelmi kérdés. Kompromisszumok kellenek.

"Mozdonyhiányt Bz-vel megoldani?
Ez nevetséges!"
Pedig ez történik. Nézz körül.

VALAMILYEN utazásra a Bz is alkalmas. De szerintem sem fővonalon. Bár, arra is jó lenne, ha volnának bizonyos kvalitásai. De nincsenek...
Németországban egyszer Chemnitzbőll mentem Lipcsébe (jó nagy városok) a késő esti gyorssal és egy kis dízel ikerkocsi volt a villanyított vonalon. Ha jól emléxem, 3 db légrugós, kéttengelyes forgóvázzal legalább 1+3 fokozatos hidromechanikus váltóval. És suhantunk, mint a villám! Ennek tényleg megvan ama előnye, hogy olcsó (mint a Bz) de még van egy sereg további is, hadd ne soroljam. Egy ILYEN Bz valóban racionális lenne bármely fővonalunkon kis utasszámú vonatokhoz...

"Csörgőselejtezés?????
Ez nekem új, de ha így lenne, a világ legnagyobb baromságát követnék el (az egyik legnagyobbat)!!! "

Lehet, hogy csak kacsa, de állítólag Fehérvár felajánlotta a 2101-est selejtre vagy vigye aki akarja. Aztán nem tudom mi legsz a 2121-essel... láttad már azt a gépet?

"Hiszem, hogy rengeteg dologban mi, vasútbarátok jobb döntést hoznánk, mint az ún. szakértők."

Lehet, hogy gépészeti szempontból igen, de sok esetben megint csak a gazdasági mutatók kötnék a kezünket. Meg ha vasúti vezetők lehetnénk egyrészt a többieknek is vasútbarátnak kell lenni (egy fecske bele is püsztülne a nyárcsinálásba...) másrészt mindenki csak tartaná a markát. És ha két kedvenc mozdonyunk érdeke kerülne szembe mit is tennénk...?
Vélem, hogy viszont az "odafigyeléssel megoldható problémák" elhárításában a vasútbarát vezetés sokat javíthatna a MÁV helyzetén...

Csak álljon itt egy példa. M44,205 két hete érkezett Szolnokról, főműhelyből.
Olyan amilyen. Van egy olajvezeték, amelybe trehányul került tömítés, ereszti az olajat (no comment). A vezér akivel beszéltem maga meg is csinálná, csak nem beo a gép és nincs hozzá szerszám sem. Szoval ilyen dolgok seregesen vannak ezt minimális ráfordítűással és egy kis odafigyeléssel meg lehetne oldani. Egyelőre EZ kéne...

Törölt nick Creative Commons License 1999.09.16 0 0 757
Tavaly, amikor épp száz éves volt a miskolci villamos, volt szerencsém utazni az akkorra elkészült 100-as psz. házicsuklóssal. Indultunk Tiszairól, ahol még indulás előtt megállótábla avatás volt. Ugyanez megismétlődött a VÁrosház téren, majd a Szent Anna templomnál is (anno itt volt a végállomás). Lényeg az, hogy mentünk a villamossal, körbe Vasgyárnál. Körbe, a hirdetőfelületeken képekkel ellátott történeti áttekintés van. Tulajdonképp ott tűnt fel, hogy a lehető legjobban eredeti állapotban felújított villamosban neoncsövek vannak. Mondták a MKV-sok, hogy meglepő, de régi képeken látható, hogy bizony, eredetileg is azok voltak. Hoppá, ugyebár.
Aztán ahogy visszaértünk Tiszaira, kiderült, hogy a járgány visszamegy a telepre, így azzal mentünk be mi is.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!