Keresés

Részletes keresés

annie99 Creative Commons License 2007.05.30 0 0 2196

 Ma az apacs kosárfonásról szeretnék pár szót írni. Életmódjukból adódóan a fazekasság helyett a könnyen szállítható, nem törékeny, kis súlyú fonott edények készítését részesítették előnyben. Ezeket az edényeket gyantával vízhatlanná tudták tenni, sőt agyaggal bekenve még főzésre is használták. A díszítés geometrikus és figurális elemeket is tartalmazott. Fűz, yukka vagy eperfa vesszőkből készültek, a festéshez ördögkaromból vagy yukkagyökérből nyertek festéket. Kosaraikról leghíresebbek a San Carlos és a tonto apacsok, de a jicarillák neve is erre utal.

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.29 0 0 2195

Szai Don!

 

Olyan szép érzékletes hasonlatot nem tudok írni, mint Galgadio :) De szerintem igaza van.

 

Bár nem pont az arapahókhoz kapcsolódik, mégis Jaime de Angulo írását szeretném idézni, aki a kaliforniai indiánok közt élt (C. Jung számára is ő fordított) és igazán kedvelte őket:

 

"Eredetileg nyelvészként mentem közéjük, hogy tanulmányozzam a nyelveiket és a dialektusaikat; és valamiféle amatőr antropológusként vagy talán filozófusként is. Érdekelt a gondolkodásmódjuk, életfelfogásuk és a vallási csodák szelleméhez való viszonyuk. Könyvekből és értekezésekből összeszedegetett tudományos elméletek szokásos eszköztárával felvértezve mentem oda. De hamar rájöttem, hogy félre kell tennem ezt az egész arzenált, fel kell hagynom a jegyzetfüzetek telefirkálásával (kivéve a nyelvészeti megfigyeléseket), és egyszerűen csak együtt kell élnem velük. Ami egyet jelent a makklevessel, a pinole kásával, a rossz szagokkal, a füsttel, a kosszal meg minden ilyesmivel, és folyton hallani az orvosságos emberek végtelen pletykálkodásait, civódását és veszekedését. Nem nehéz az indiánokkal elfogadtatni, hogy te is közülük való vagy. Emberszámba fognak venni, ha elkezdesz rájuk figyelni, és nem teszel fel túl sok (szerintük) bolond kérdést, és főleg, ha azt érzik, hogy őszintén nem tekinted őket alsóbbrendű vadaknak.

És akkor nagyon sok érdekes dolgot fedezhetsz fel a gondolkodásukról. Ha köztük élsz, a tölgyfák alatt heverészel, a felhőket vagy a hangyák vonulását vagy egy kiszáradt tölgyön gubbasztó sólymot figyeled, akkor elpletykáltok, beszélgettek erről-arról, megállapítjátok, hogy egyesek milyen hazugok, vagy két öregember elkezd majd vitatkozni azon, hogy ki teremtette a világot, és egy fiatal legény megpróbálja összeegyeztetni a motorokról és elektromos szikrákról való tudását az orvoslás és a vallás indián képzeteivel. Nagyon hamar azon kapod magad, hogy úgy beszélsz, mint ők, sőt a gondolkodásmódjukat is átveszed. Aztán hirtelen eszedbe jut: fehérember vagy, állítólagos tudós; és elgondolkozol, hogy vajon most csak hazudsz-e magadnak."

 

 

 

 

Előzmény: Don Quixote (2187)
annie99 Creative Commons License 2007.05.29 0 0 2194

Már a csejenneknél fel akartam tenni ezeket a férfiingeket.  Az utolsó nem csejenn, hanem omaha.

 

 

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.28 0 0 2193

Még annyit találtam a kérdéshez, hogy az említett  twospirit-tradíció nem volt ismert a komancsok, a lipan apacsok, a csirikavák, meszkalerók és a nyugati apacsok között. Ezért nem is véletlen, hogy nem emlékeztem rá. (A csirikavákkal már eleget foglalkoztam ahhoz, hogy ki merjem mondani: nem volt ilyen szertartásuk.) Ezzel egybevág az, hogy Ortega is hikarija apacs, ahol egyébként is sok síksági elem épült a kultúrába.

A peyotizmusban is úgy látom, hogy bár találkoztam az izzasztókunyhó használatával, (Curtis kollekciójában is látni ilyen kunyhót), de ott is inkább azok a népek használhatták, akiknél eleve szokás volt. (Kategórikusan azért nem jelentem ki.)

 

Ellenpélda a Quapaw Peyote Church (Oklahoma) az alábbi képen. Szemmel látható az erőteljes keresztény jelleg, amit egy időben igyekeztek hangsúlyozni, mostanában igyekeznek háttérbe szorítani.

 

Előzmény: annie99 (2190)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.26 0 0 2192

Szia Don Quixote!

Tudod, ez attól függ, hogy mit nevezünk vagy tartunk büdösnek.

Pl. a legtöbb pesti is látványosan fintorog, ha egy jó kis alföldi magyar faluban sétálnak és a szél az orrukba csapja a disznóólak vagy a trágyadomb illatát.

Ugyanakkor egy tősgyökeres falusinak ez megszokott illat.

 

Hasonló lehetett a helyzet az indiánok és az amerikaiak között is: az amerikaiak büdösnek találhatták az indiánokat, mert azoknak olyan illatuk volt, amihez az amik orra nem volt hozzászokva.

Dee Brown is megemlíti a Vasút a Vadnyugaton című könyvében, hogy a Central Pacific utasai büdösnek találták a vonatokon utazó pajút és sosóni indiánokat és más forrásokban is föltűnik ez a "toposz"...

 

Az arapahókra visszatérve: már korán bekapcsolódtak a prémkereskedelembe és több amerikai prémvadásznak és prémkereskedőnek arapahó felesége volt.

A leghíresebb ezek közül "Kötélvető" Kit Carson, azaz Christopher Carson, aki később tábornoki rangig vitte a hadseregben.

1864. novemberében őrnagyi rangban ő vezette azt a hadoszlopot, amely Adobe Walls mellett elpusztított egy kajova-komancs-arapahó falut.

 

A feleségét egyébként Éneklő Fűnek hívták és 1835. nyarán ismerkedtek meg a Green River partján. Született egy félvér lányuk, akit Adelaide-nek hívtak.

Éneklő Fű az adobe walls-i csata idején már nem élt, de Adelaide a csata után soha többé nem állt szóba az apjával.

Nem tudta neki megbocsátani azt, amit az anyja népe ellen elkövetett...

Szomorú história.

Előzmény: Don Quixote (2187)
annie99 Creative Commons License 2007.05.26 0 0 2191
Így gyereknap közeledtével aktuálissá vált ez a kép is. Jicarilla apacs vezetők csoportja látható, középen Chief Garfield (James Garfield Velarde) rendetlenkedő kislányával, akit apja nyugodt méltósággal és szemmel láthatóan sikertelenül próbál a történelmi jelentőségű pillanat komolyságához méltó hangulatba rendezni. Azt hiszem, legtöbbünk ismeri az élményt. Most vigasztalódhatunk :)
annie99 Creative Commons License 2007.05.26 0 0 2190

Szia!

 

Na mégis találtam valamit a mentett szövegeim közt:

Apache Two-Spirit Sweat Lodge

Mary Diggin is fortunate to come from a culture that used its own sweat houses up until the 1940's and that has documented evidence of the use of sweat houses in healing ritual: tigh 'n allais, in manuscripts dating back over 1000 years.
Mary was taught to be a Water Pourer (sweatlodge leader) in the Apache Two Spirit Tradition by Apache medicine man, Felipe Ortega. While the tradition honors Two-Spirit people, it does not mean that all who come to lodge or all who pour water at lodge are two-spirit. Mostly it means that most of what happens in lodge is expressed as preferences rather than rules. There are only three "rules". It differs in this way from other traditions. This lodge can be particularly sweet lodge, especially if you have not attended lodge before.

Előzmény: Galgadio (2186)
23 negedi Creative Commons License 2007.05.25 0 0 2189

OFF:

 

Nem kell megköszönni, rengeteget keresgélek cikkeket, és ha találok valamit ami befér valahova azt beteszem egy topicba. Nem tudom konkrétan Te olvastad - e valamelyik hsz. - emet amikor leirtam, hogy miket szeretek, de ha nem akkor Neked is de leginkább azoknak mondom akik nem olvasták egy ilyen hozzászólásomat sem, hogy két oldalon szoktam kutakodni, az egyik a www.hirkereso.hu, ahol sokmiden van, nem csak tudomány, de a tudományos rovat a kezdőoldal alján van, a másik a www.sg.hu, ami egy tudományos - technikai portál.

 

ON 

Előzmény: Galgadio (2185)
annie99 Creative Commons License 2007.05.25 0 0 2188
Hát így első blikkre mintha nem olvastam volna még róla... De majd nézegetek még.
Előzmény: Galgadio (2186)
Don Quixote Creative Commons License 2007.05.25 0 0 2187

Bocs, de nekem az arapahókról most hirtelen egy valami ugrik be:

A Kis Nagy Ember c. regényben szerepel, hogy a főhős meg egy haverja boltot nyitottak Kanasasban vagy Coloradoban, ahol az arapahókkal kererskedtek.

De mivel ezek az arapahók elképesztően büdösek voltak, hamarosan inkább a szabad téren kererskedtek velük.

Ez szerintetek igaz lehet vagy csak aféle toposz, hogy a letelepedett földművelő népek általába büdösnek tartják a nomádokat?

Mi a véleményetek?

Előzmény: Galgadio (2183)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.25 0 0 2186

Szia Annie!

 

Egy gyors kérdést engedj meg, aztán mennem kell:

 

az apacsok vagy a komancsok a te ismereteid szerint gyakorolták-e az izzasztókunyhó-szertartást?

Azért kérdem, mert szeretném ennek a jelenségnek a földrajzi elterjedését nagyjából körülhatárolni.

 

A lakoták mondái úgy tartják, hogy ők találták fel az inipi-t, de hát nem is lakoták lennének, ha nem maguknak tulajdonítanák az elsőbbséget:-)

 

Egyébként úgy tudom, hogy a Nagy-tavak vidéki algankin népeknél is voltak hasonló szertartások.

 

Kellemes hétvégét mindenkinek!

Előzmény: annie99 (2180)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.25 0 0 2185
Érdekes feltevés, köszi, hogy beollóztad!
Előzmény: 23 negedi (2184)
23 negedi Creative Commons License 2007.05.25 0 0 2184
Galgadio Creative Commons License 2007.05.24 0 0 2183

"Az igazság az, hogy sokszor maguk a múzeumok vagy galériák sem tudják, hogy arapaho vagy csejenn készítésű a ruha vagy a mokaszin."

 

Nem csoda, hiszen végül is két rokon és szomszéd népről van szó.

Eredetileg mindkét nép Minnesota és a két Dakota területén élt az északi Red River völgyében, ahonnan a Hód Háború (Beaver War), ill. az Irokéz Liga rendkívül aggresszív terjeszkedése által előidézett dominó-effektus vetette ki őket.

Ezután vándoroltak ki a Nagy Síkságokra, előbb az arapahók 1700 körül, majd rövidesen a csejennek is követték őket.

A két nép ezután is szoros szövetségben maradt, gyakorlatilag szinte közös vadászterületük volt.

Gyakran vegyes csejenn-arapahó falvak is voltak, mint pl. az, amit Chivington és a coloradoi önkéntesek 1864-ben Sand Creek mellett lemészároltak.

Előzmény: annie99 (2179)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.24 0 0 2182

Érdekes, hogy a szigonyos férfinak bajsza van, ha jól látom a képet, pedig az nagyon ritka az é-amerikai őslakosság körében.

Még leginkább a perifériákon fordul elő, pl. Kalifornia vagy a Délnyugat egyes törzseinél vagy ezeknél az északnyugati parti törzseknél.

 

(Tisztavérű) síksági indiánok fotóin bajuszt vagy szakállt én gyakorlatilag még soha sem láttam.

Előzmény: annie99 (2180)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.24 0 0 2181

Róluk valóban ritkán esik szó, mert az 'indián' szó hallatán a magyarok 90 %-ának lelki szemei előtt a síksági indián képe jelenik meg.

A maradék 10 %-nak meg esetleg egy apacs vagy egy irokéz, netán egy Az utolsó mohikán c. filmből ismert delaver vagy mohikán....

Előzmény: annie99 (2180)
annie99 Creative Commons License 2007.05.23 0 0 2180

Viszonylag kevés szó esett az észak-nyugati halásztörzsekről. Leghíresebb közülük a makah nép, mely jelenleg is küzd a bálnavadászat jogáért, szembekerülve az állatvédő mozgalmakkal és a közvéleménnyel. Bonyolult jogi és főleg etikai kérdéseket vet fel az ügy. Én csak ezt a bálnavadászt szeretném megmutatni, valamint azokat a kosarakat, melyeken az életmódjukhoz kapcsolódó speciális mintákat láthatjuk. Az "indián" szóval kapcsolatban eddig nem biztos, hogy ez jutott eszünkbe.

 

 

 

 

 

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.22 0 0 2179

"Az arapahó hímzés a Nagy Síkságokon elismerten a legszebb volt a csejenn mellett."

 

Az igazság az, hogy sokszor maguk a múzeumok vagy galériák sem tudják, hogy arapaho vagy csejenn készítésű a ruha vagy a mokaszin. Az ilyen kérdéseseket ált. oda soroltam, amit elsőnek írtak a két lehetőség közül, mert lassan így is kezelhetetlenül sok mappám van. Sokkal több csejenn képem lett így, de statisztikailag biztos, hogy arapaho is van közöttük. Mutatok párat a csejennekből is.

 

Mokaszinokat ide most nem teszek, bár azoknál a leginkább feltűnő a hasonlóság. De talán jobb a változatosság, úgyhogy itt egy kicsit más stílust mutatok. OFF: Lehetséges egymás mellé tenni a képeket? Nekem mindenképp átrendezi feltöltéskor, de biztos én vagyok a béna.

 

 

 

Előzmény: Galgadio (2174)
annie99 Creative Commons License 2007.05.21 0 0 2178

Szia Don és Galgadio!

 

Találtam nektek valamit ezen az oldalon:)

A további kutatásokat (melyik törzs hölgyei viselték és melyiké nem, már rátok bízom :)

http://www.native-languages.org/breechcloth.htm

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.21 0 0 2177

"Ma már sok kutató egyébként így is tesz."

 

Jól teszik. Bár Kutasi Kovács azt írja, hogy a brazíliai indiánokat munkásruhában nem tudta megkülönböztetni az ázsiai vendégmunkásoktól, sőt még nekik maguknak is feltűnt a hasonlóság. De az megint más tészta, meg itt off is.

 

Szerintem mind a négy arc szép és drámai. Az apacs lány neve egyébként Rebeka, a navahó srácé John. A régi navahóról annyit tudok, hogy rituális énekes volt, a lányról semmit.

Előzmény: Galgadio (2175)
annie99 Creative Commons License 2007.05.21 0 0 2176

De igen. Az 1998 és 2027-es hsz-ben is vannak, azokat is meg lehet nézni.

 

Arapaho gyöngyhímzések:

 

 

 

 

Előzmény: Galgadio (2174)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.21 0 0 2175

Ezek nem mongolid arcok, mint ahogy a navahók sem.

Azért írtam korábban, hogy Amerika őslakóit célszerűbb külön nagyrasszba osztályozni. Ma már sok kutató egyébként így is tesz.

 

Az alsó képen a lány elég csinos:-)

Előzmény: annie99 (2172)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.21 0 0 2174

Szia Annie!

 

További arapahó munkákat nem tudnál föltenni a topikba?

Az arapahó hímzés a Nagy Síkságokon elismerten a legszebb volt a csejenn mellett.

Előzmény: annie99 (2171)
annie99 Creative Commons License 2007.05.19 0 0 2173

Navahó férfi

 

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.19 0 0 2172

A családfotók után nagyon szeretem a portrékat is. Egy igazi művész egy arcban egy egész életet láttatni tud. Szeretnék most mutatni néhány képet. A téma páronként azonos. A különbség nagyjából száz év. A többi szavakban nem mondható el.

 

Apacs kislány

 

 

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.19 0 0 2171

A névhez sajnos nem tudok hozzászólni. Említetted viszont a Ghost Dance mozgalmat. Ehhez kapcsolódva megmutatnék egy arapaho szellemtánc-ruhát.

 

 

Előzmény: Galgadio (2170)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.17 0 0 2170

Korábban szó esett a "rejtélyes" arapahókról.

Kicsit böngészgettem a neten:

 

az arapahó nem saját elnevezés, hanem a pauni 'arapaho' - 'kereskedő' szóból származik.

Saját nevük Inuna-Ina vagy Hinonoeino volt, amelynek magyar fordítása 'a mi népünk'.

 

A franciák Gens de Vache, azaz Tehén-nép, Tehén-nemzetség néven nevezték az arapahókat.

Valószínű, hogy itt a bölénytehénre és nem a háziasított szarvasmarha tehenére gondoltak, de sajnos a Gens de Vache elnevezés eredetét nem sikerült kiderítenem.

 

Esetleg valaki tud valamit ezzel kapcsolatban?

 

Az Atsina, azaz a 'fehér agyag népe' 1750 körül vált ki az arapahók közül, ők fönn északon, a kanadai határ mentén tanyáztak.

Nyelvük az arapahó egy nyelvjárásának tekinthető, a két nyelv beszélői kölcsönösen megértették egymást.

Francia elnevezésük Gros Ventre, azaz 'nagyhasú, vaskos hasú' volt.

 

A nyelvészek egyébként a feketeláb, arapahó és csejenn nyelveket sorolják a nagy algankin (Algonquian) nyelvcsalád nyugati vagy síksági csoportjába, ennek ellenére a három nyelv kölcsönösen érthetetlen egymás számára.

 

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.17 0 0 2169

A pueblok egyébként a fazekasságukról is híresek, szinte minden pueblonak saját stílusa és szakirodalma, sőt családnévből származó márkajelzése. Párat mutatok is.

 Acoma

 

  Santo Domingo

 

 

  Jemez-tesuque
Előzmény: annie99 (2168)
annie99 Creative Commons License 2007.05.17 0 0 2168

Taos puebloról nem találtam képet, viszont egy zuni pueblót meg tudok mutatni. Érdekes a hozzá tartozó kert is. Nekem nagyon tetszik, lehet, hogy otthon csinálok is.:)

 

Előzmény: Galgadio (2160)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.17 0 0 2167

OFF:

 

Szia!

Szívesen elmennék, de messze is van, meg dolgom is van 18-a délutánra.

Viszont ha készülne valami összefoglaló az előadásról, azt szívesen elolvasnám vagy meghallgatnám.

 

Előzmény: annie99 (2166)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!