2005. októberében jártunk itt, először, de lehetőleg nem utoljára.
A topik nyitva áll a Toszkána-rajongók előtt, beszámolók, képek, kérdések kilóra, szándék(unk)om szerint.
Amikor a húgomék járták Olaszországot a 90-es évek végén, előbb megnézték mekkora sor áll egy-egy nevezetesség előtt, és gyorsan telefonon foglaltak jegyet, majd beballagtak a jegypénztárhoz.
2017-ben már volt Firenze Cardom, de akkor külön sor volt a carddal, nem kellett foglalni. Előtte még card sem volt, délután 4 körül odamentem, 20 percet sorban álltam és bementem. Párizsban a múzeumbérlettel annyiszor lehetett bemenni a Louvreba vagy az Orsaybe, ahányszor akartam. Külön bejárat volt. Előfordul, hogy csak reggel nyitástól bementem 2 órára, amikor jött a tömeg már mentem is.
A foglalás kötöttséget jelent. A 15 perces idősáv pedig nagyon rövid.
Ajjajj! Boldog béke idők, amikor még azt néztem meg Firenzében, amihez éppen kedvem volt. Csak az Uffiziba volt internetes jegyem, de az is a biztonság kedvéért. A másik sorban sem álltak sokan. Nagyon rosszul hangzik ez így.
A tourist officeban adtak egy papírt, az összes látnivaló nyitvatatási idejével, árakkal. Ezen szerepelt, hogy hogyan lehet foglalni. Persze a nem működő telefonszám volt az első, utána néhány tourist office. Természetesen ott nem lehetett elintézni a foglalásokat, ahol kiváltottam a cardot. A kártya mellé adtak még két papírt, Az egyik angol, a másik olasz nyelvű. Egyik oldalon a Brancacci kápolna foglalásáról szól. Hosszan leírva, ide kattints, azt válaszd stb. A legvégén pedig közölték, hogy ki kell nyomtatni, telefonon nem jó. Egyébként is felújítás alatt áll. A Brancaccit elengedtük. Továbbá ezen a papíron is szerepelt, hogy lehet ide-oda foglalni. Utolsóként az Uffizi irodája is, de ez át volt húzva. A tourist officeos nő is mondta, hogy az Uffizi már nem intézi.
Elindultam a papíron szereplő officeokba. Az első az Orsanmichele odalában van. A honlap és a ppaír szerint is du 4-ig van nyitva, fél 4-kor már nagyon zárva volt. A következő a Via por Santa Marian. Ez az utca köti össze a Ponte Vecchio-t és a Mercato Nuovot. Megtaláltam az irodát, ahol közölték, hogy ők nem foglalnak. És elküldtek az Uffizibe. Oda, amiről a másik officeban azt mondták, hogy ott biztos nem fognak segíteni. Pedig ott segítettek, nem csak az Uffizibe szóló jegyet kaptam meg, hanem az Accademia jegyét is. Csak azon csodálkoztak, hogy csütörtök délután a következő keddre és szerdára akarok foglalni. Az Uffizi és az Accademia is állami intézmény ezért tudtak mindkét helyre jegyet adni. Azt tanácsolták, hogy a Medici Palota foglalását a Palazzo Vecchiban próbáljam elintézni, mert mindkettő városi tulajdon. De az nem sikerült.
Ez kicsit hosszú lett, de jó lenne ha más nem futná ezeket a felesleges köröket.
Ha az Uffizi egy nagy sóhaj volt, akkor a Firenze Card három nagy sóhaj.
85€. Van egy jó hír. A 72 óra lejárta után 48 órával meg lehet hosszabbítani az érvényességét. EGYELŐRE ingyenesen. Csak mobil eszközön, erre egy év áll rendelkezésre. De fontos, hogy minden helyszínre továbbra is csak egy alkalommal lehet bemenni. A hosszabbítás alatt csak oda lehet bemenni vele, ami az első 72 óra alatt kimaradt.
Rossz hír, hogy a Dóm körzet kimarad.
Megvettük online. Két okból. Egyrészt azért, hogy ott már ne kelljen időt tölteni vele. Dehogy. Ugyanúgy, mint az UFFizi esetében, ez is csak foglalás igazolás/Voucher. A voucherrel el kell menni a tourist officeba és ott adják ki a cardot.
A honlap szerint az egyes intézményekben is megkapható a kártya. De a Medici Palotában találkoztunk egy idős párral, akik ott akarták a voucherrel kiváltani a cardot, az egyikükét kiadta a rendszer, a másikat nem. Mi felmentünk, eltöltöttünk 45-50 percet a palotában, amikor kijöttünk az idős pár még mindig ott állt pénztárnál. Én a Sta Maria Novella hátoldalán levő tourist officeban váltottam ki. A másik ok, hogy miután láttam a honlapon, hogy a carddal is kötelező a foglalás néhány helyszínre, úgy gondoltam, hogy a card birtokában tudok foglalni. A Louvreban is kötelező a foglalás a múzeum bérlettel és ott online is lehet foglalni. De Firenzében nem lehet. A honlap szerint kötelező az időpont foglalás a carddal az Uffizibe, az Accademiára, a Medici Palotába ( Gozzoli freskók) és a Brancacci Kápolnába. A honlap megadott egy telefonszámot, amely hétköznap munkaidőben hívható. Megpróbáltam, először az olasz nyelvű operátort kértem, majd az angol nyelvűt, de nem sikerült. hagytam a csudába, majd a helyszínen megpróbálom.
A Dóm kívülről gyönyörű, mínusz a homlokzat, a kupola fantasztikus. De bent főleg a méret a különleges. Talán az Ucello kép érdekes. De egészében a Santa Croce és a Novella sokkal szebb.
Húúúúúúúúúúúúúúúúúúúú de megbonyolították! (Mondjuk én legutóbb februárban voltam és akkor is olyan sor volt - korán reggel - hogy rögtön hátraarcot vettem :)
A rokonok távozása után vasárnap délutántól szerda kora délutánig rengeteget láttunk. Firenze kicsi, az egyes helyszínek között 10 max 15 perc.
Először megvettük a Dómkörzet jegyét. Mert sajnos a Firenze Card már nem érvényes a Dómkörzet helyszíneire.
Ezek a következők: a Dóm, a Santa Reparata templom maradványai a Dómban, a Keresztelőkápolna, a harangtorony, a Dóm Múzeum. A Dó ingyenes. Mi nem jutottunk be. Nagyon rövid a nyitvatartási idő, 10.15-16.30, vasárnap zárva. Óriási a tömeg. Az egyik bejárat a homlokzat jobb oldali kapuján, amikor arra jártunk a sor végig állt a homlokzat előtt és bekanyarodott balra az oldalfalnál. A másik sor a jobb oldali kapunál szintén hosszan állt végig a fal mellett. És egyik sor sem mozdult. Egy harmadik sor állt a harangtoronyhoz. Kihagytuk, már láttuk. Talán nyitásra odamenni lehet a jó megoldás.
Az egyes helyszíneknek nincs külön jegye, pass-ok vannak. Jegyiroda a Keresztelő kápolnától balra, nincs kiírva, könnyű megtalálni, a bajáratnál van egy Kereszteő Szent János szobor. 3 féle pass van, mindegyik 3 napig érvényes. A Ghiberti pass
csak a Dómmúzeumban és a Keresztelőkápolnában érvényes 15€, mi ezt vettük. A Giotto pass-szal fel lehet menni a harangtoronyba 20€, a Brunelleschi pass-szal pedig a Dóm kupolájába is, 30€. Az utóbbira kötelező az időpont foglalás, a többi helyszín ( a harangtorony is ) foglalás nélkül látogatható.
Az Uffiziből fél 1 után jöttünk ki, ebéd, fagy, kávé, felvettük a csomagot a megőrzőből, a rokonok a 3 órás vonattal elmenetek Pisaba, mi beköltöztünk az új szállásra. Hotel Cantoria a Via Nazioalen. Állomástól 10 perc, a San Lorenzo piactól 3 perc. Az állomás közvetlen környéke olyan, mint az állomások környéke másutt, akár a Termininél, akár a Keletinél. Ez az oldal még olyanabb. Nem volt veszélyes egyáltalán, de egyrészt vasárnap délután nagy volt a tömeg, másrészt mi előtte gyakorlatilag a Dóm téren laktunk. Az állomás és a hotel közötti utat kétszer tettük meg, érkezéskor és távozáskor, egyébként a San Lorenzo irányában közlekedtünk, az volt a rövidebb. A Via Nazionale teljesen rendben van, minden harmadik épület szálloda. A Cantoria jó szálloda, a szoba nem nagy, de minden van, ami kell, fürdő tiszta, újszerű, ágy kényelmes, a reggeli jó. Nem olyan szuper, mint Pisaban, de sokféle és minden finom. Fel lehet menni a tetőteraszra. 100€/szoba/éj. Szemben egy jó kis szupermarket. A közelben mindenféle étkezési lehetőség.
Az első emeleten én is most jártam először. Még inkább labirintusnak tűnt, mint a felső emelet. Ugyanúgy a folyosóról nyílnak a termek, mint a fentiek és kisebbek. Ellenkező irányban kell végig menni az U alakú folyosó mentén. Az ajánlott útvonalat az ajtónyílások feletti nyíl mutatja. Ezen az emeleten is fontos mesterek fontos művei láthatók. A manieristák: Bronzino, Parmegianino, Pontormo, del Sarto, Correggio, a velenceiek (mindegyiktől több kép) Tiziano, Tintoretto, Veronese, Lotto, északiak: Rembrandt, Rubens, Van Dyck és a végén Caravaggio. Továbbá számos jó festő nagyszerű műve. A csoportok ezen a részen végig haladnak (rohannak?) a folyosón, nem mennek be ezekbe a termekbe, csak a a Caravaggio képeket nézik meg. Ezért nyugisabb ez a rész. Mi vasárnap 3,5 órát töltöttünk a képtárban, tényleges 2ó 40 percet a képeknél, de csak a felső szintet láttuk. Szerdán, amikor visszamentünk , akkor 1 órát voltunk ugyanezen a szinten, megnéztük még egyszer azt, ami nagyon tetszett, majd 2 órát az alsó emeleten. Itt jó lett volna talán még 10-15 perc. Aki érdekelnek a képek, annak minimum 1,5 óra szükséges.De addigra már elég fáradtak voltunk és aznap még haza is jöttünk.
Kijárat ugyanazon a szárnyon, ahol a bejárat. Vissza lehet jutni a ruhatárhoz. Kijárat természetesen a shopon keresztül. Nem csak egyenesen át rajta, hanem körbe kanyarogva, mint az IKEA piactére. Kijárat az épület hátoldalán, a Via dei Castellani és a Via del Neri sarkán. Innen jobbra az Arno, balra az Uffizi és a Palazzo Vecchio közötti keskeny utca. Sokakon látszott, hogy fogalmuk sincs, hogy hol vannak, amikor kijöttek.
Az Uffizi nekem mindig 5*-os helyszín volt, most 5+*-os lesz. Korrekt lenne egy kétnapos vagy inkább egy kétszeri belépést biztosító jegy.
A bejárattól az első kiállító teremig 20 perc volt. Pedig végig mozgott a sor, a wc-nél sem várakoztunk. A folyosó hosszú és keskeny, sokan voltunk, nem lehetett gyorsan menni.
Az Uffizi nem múzeumnak épült, ezt semmilyen felújítás nem tudja megváltoztatni. Persze nem is akarják, hiszen az épület önmagában is értékes műemlék. Mindkét szinten végig megy az U alakú folyosó és innen nyílnak az egymásba kapcsolódó kis termek, szinte labirintus szerűen. A Botticelli képek a régi nagy teremben vannak, átrendezték a képeket, elvitték a Portinari oltárt, ami nagy helyet foglat el. A Tribuna helyiségébe most sem lehet bemenni, de három oldalról is be lehet nézni. A folyosóról, ahol áll a sor, és a két oldalsó kisebb helyiségből, ahol nem várakozik senki.
A korai reneszánsz legfontosabb képei továbbra is az első folyosón vannak. Az összekötő folyosó után nyílik néhány sorban egymásba nyíló szoba. Ezek végén van egy ablak, a fala párhuzamos a Ponte Vecchioval. Ennel az ablaknál a falon kívül van a falhoz kapcsolva(?) egy életnagyságú, aranyozott éppen lépő férfi szobra. Elfelejtettem kívülről is megnézni. El sem tudom,képzelni, hogy miért tették ide. A folyosón tovább menve egy teljesen új, külön teremben van a 3 Leonardo kép. Csak ez a 3 kép. Szentély. Utána megy lefelé a lépcső. De is ki is van írva, hogy még nem menjen le senki, mert még ezen a szinten is van látnivaló. Egy másik vadonatúj terem, középen a Doni tondo, körülötte az összes Raffaello kép. A másik szentély. A folyosó végén a kávézó,
Jesszusom. Te miért nem beszélsz hasonló dolgokat magadban? Hátha más is örülne. Nem jön össze? Hát akkor annyi. Ahelyett, hogy megbecsülnéd a mások munkáját, még lekicsinyled.Szörnyű! De sose voltál más!
A 3-as kapunál felvett jegyekkel át kell menni a túloldalra, oda ahol régen is a bejárat volt. Azok a kapuk mind zárva vannak, a folyó közeli kapuk vannak nyitva. Ránéznek a jegyre, hogy stimmel-e az idősáv. Ha túl korán jött, akkor kiküldik, ha túl későn, akkor úgy járt. Egyik kapun mennek be a csoportok, a másik kettőn az egyéniek. Itt a szeku, a kettő között terelnek oda, ahol kevesebben vannak. Be lehet vinni egy 0.5-ös vizet. De csak vizet, láttuk, hogy valakivel éppen kidobattak egy kólásüveget. Utána végig kell menni visszafelé a földszinti folyosón egészen a régi felvezető nagy lépcsőig. Útközben van a szabályos jegyellenőrzés, ruhatár , wc. Ezzel a folyosóval biztos fognak még valamit csinálni, olyan, mint egy kórházi folyosó.
A liftet még mindig csak a mozgássérültek használhatják.
Nincs sehol kirakva alaprajz, sem a bejáratnál, sem a folyosón, nincsenek kirakva alaprajzos prospektusok. De az Uffiziben sosem volt. Remélhetőleg amikor tényleg készen lesz a felújítás, akkor lesz valami. A képek mellett csak a festő neve, születési és halálozási dátuma, a kép címe (olaszul és angolul) és az szerepel hogy fatábla vagy vászon. Csak ennyi.
Mi történ a gyűjteménnyel? Tényleg belakták az épületet, a képtár elfoglalta az első emeletet is. Előkerültek képek a raktárból. Olyanok, amelyek nem csak a Szépművészetiben, de a Kunsthistorischesben is az állandó gyűjtemény kiállításán lettek volna. Az egyes termekben sokkal kevesebb mű van, kevésbé tömörülnek a látogatók is.
Igen, kedves Flower, én is csendben és lelkesen olvasom ezeket a beszámolókat, és mentem el őket, hogy legyen miből felkészülnöm a következő utazásomhoz.
A nyitvatartási idő változatlan 8.15-18.50, hétfő a szünnap. 15 perces idősávokra lehet foglalni
Van egy spéci kedvezmény, amiről a tourist office papírja nem ír, csak a honlap. 6€ kedvezmény jár annak, aki a két legelső idősávra vesz jegyet, a 8.15-8.30 ill a 8.30-8.45 közöttire. De a honlap figyelmeztet, hogy hiába áll sorba már korábban, ha a jegyátvevő pultnál mások lassúak, vagy akármi történik, amiért nem veszi át a jegyet a megfelelő időszakban, akkor a foglalását és a jegyét is elveszti, nem csak új jegyet kell vennie, hanem új időpontot is kell foglalnia. Amikor legközelebb van szabad időpont.
Mi kétszer voltunk bent az Uffiziben. Én már 20+ évvel ezelőtt is kétszer mentem be, akkor 2x2,5 óra alatt kényelmesen meg lehetett nézni. Belépéstől kilépésig. Most 2x 3,5 óra alatt, de nem annyira kényelmesen. Akit tényleg érdekel, annak kötelező a kétszeri látogatás. A látogatók 80%-át nem érdekli igazán. Odaállnak a kép elé, lefotózzák, leellenőrzik a képet, ha nem jó, még egyet kattintanak, ha jó, akkor azonnal hátra fordulnak és mennek a következőhöz. A szemükkel (agyukkal, szívükkel) egyetlen pillanatra sem nézik a képeket. Ez olyan szomorú.
Először vasárnap mentünk a rokonokkal, másodszor szerdán ( a mi hazajövetelünk napján) a Firenze Carddal. A Cardról majd később, de a lényeg, hogy a Firenze Carddal egy helyszínre csak egyszer lehet bemenni. Vasárnap sokkal többen voltak, de akkor nem voltak olasz diákcsoportok
Vasárnap, a rokonok hazautazásának napján nem mertük megkockáztatni a korai belépést. Reggeli után még el kellett vinni a csomagot a csomagmegőrzőbe és onnan vissza az Uffiziig. Ezért 9-re foglaltam. Foglaláskor csak a foglalási igazolást lehet letölteni/kinyomtatni , nem a jegyet. A Loggia dei Lanzi oldalán, közvetlenül mögötte van a 3-as kapu, itt lehet a foglalási igazolással felvenni a tényleges jegyet. A bejárat előtt két tábla van, egymástól 3 m-re. Az egyiken az szerepel, hogy 15 perccel a foglalási időpont előtt lehet felvenni a jegyet, a másikon 10 perc szerepel, én 20 perccel korábban kaptam meg a jegyeket, minden gond nélkül. Olaszok.
Vannak dolgok, amiért jó öregnek lenni. Pl azért mert én még normálisan tudtam megnézni egy múzeumot, nem volt olyan cirkusz, mint manapság.
Felújítás. Még mindig tart. Van egy nagy könyvem, amit egy egyébként egy olasz topikos veterántól Bokor Istvántól kaptam ( Igen kedves Flower, az olasz topikokon ilyen emberek vannak) A könyv 1995-ös, abban azt írták, hogy a terv szerint valamikor a képtár betölti az egész épületet. 2008-ban már dolgoztak és még nincsenek készen. Nem láttam kiírva, sem azt hogy eddig mennyit költöttek, sem azt, hogy a terv szerint még mennyit fognak költeni. Azt valószínűleg senki sem tudja, hogy ténylegesen mennyit fognak költeni. Fel van állványozva a Loggia dei Lanzi mögötti rész, és a szemben levő oldalon is egy szakasz. A két hosszú szárny közötti rövid folyosóról nézve az egész egy építési területnek tűnik, háttérben is van egy szép nagy daru. Hogy bent mi fog még változni, azt nem tudom, de még biztosan fog.
Kezemben a tourist office papírja. Jól meg van bonyolítva. A lényeg: csak előzetes foglalással lehet bemenni. Nincs olyan, hogy sorba állok, megveszem, bemegyek. Nincs is sor. A jegy árakat március 1-től rendezték/ emelték. Márciustól októberig 25€, novembertől februárig 12€. A foglalási díj 4€. Mivel a foglalás kötelező, korrektebb lenne automatikusan a 29 és 16 €-ós árat szerepeltetni. Az Uffizi jegye érvényes a Régészeti Múzeumban ( nem az Accademiára!) és az Opificio delle Pietre Dure kiállítására. Van egy spéci kombijegy. Uffizi+Pitti+Boboli , ez 5 napig érvényes, márciustól októberig 38€, novembertől februárig csak 18€.
Először nem tudtam, miről van szó. Flower nálam régóta le van tiltva. Nagyon sok rosszindulatú megjegyzése van. Amikor Nápolyba mentünk, akkor én az elejétől végigolvastam az egész topicot. Ezt még cscs-től vettem át. Ahogy pörgettem, meg sem kellett nézni, hogy ki írta, az összes rosszindulatú /gonoszkodó megjegyzés Floweré volt.
Nem, nem magában beszél. A legfrissebb, hasznos információkat osztja meg. Ahogy az olasz fórumokban szokás. Sokan pedig olvassák. Akkor beszélünk, amikor van érdemi mondanivalónk vagy kérdésünk. Igazad van, jó kis topic.
Az AirBnB-t reggel 1-0ig kellett elhagyni. A csomagot sem lehetett otthagyni. Reggel elvittük a csomagokat az állomásra a csomagmegőrzőbe. Az övéket és a miénket is, mert mi átköltöztünk egy szállodába. A városban több csomagmegőrző van, az AirBnB-k terjedésével jobban szükség van rájuk. A buszállomás mellett is láttam egyet, a San Lorenzo homlokzatával szemben is van egy. De biztos sokkal több van. Mi azért választottuk az állomás csomagmegőrzőjét, mert délután a rokonok vonattal mentek Pisaba. A csomagmegőrző az állomás jobb oldaláról kívűlről közelíthető meg. Leghátul van, reggel 7-kor nyit. Az első 4 óra 6€, után óránként. 1€. A vonatokhoz csak az mehet be, akinek jegye van, ellenőrzik. A Pisaba menő vonatok végállomása többnyire Livorno. Vasárnap délután rengetegen voltak állomáson. Még megmaradtak a régi 50-es évekből származó feliratok, gondolom , mint műemlék. De ott ahol a2Self Sevice" a kiírás és régebben tényleggen tényleg önkiszolgáló étterem volt, ott most Feltrinelli könyves bolt van.
A rokonoknak 3 egész és egy fél napjuk volt. 1-1 nap volt Siena és San gimi, fél nap Pisa. A maradék volt Firenze.
Az érkező nap délután felmentünk a Piazzale Michelangelora. A 12-es busszal mentünk, az állomás előtt van a megálló, elég ritkán jár és körbe megy a fél városon, főleg az Oltrarnon. A téren tömegek voltak. Megnéztük a naplementét, utána hazasétáltunk. Én már jöttem le gyalog, de nem ezen az úton. Lépcsőkés rampák mentek lefelé és a Porta San Niccolónál kötöttünk ki, ahol szökőkút is van. Rengetegen másztak felfelé este fél 7 körül. A tértől a Dómig közel egy óra alatt sétáltunk el. Lassan, fotózgatva, fagyizva. Firenze kicsi.
Szombaton San Gimibe ritkábban mennek a buszok, csak a 9.40-es busszal tudtunk indulni. (hétköznap 8.40-kor is indul) Előtte tettünk egy sétát a Signoria- Ponte Vecchio- Mercato Nuovo ( vaddisznó)- Palazzo Strozzi- Tornabuoni- Sta Maria Novella útvonalon, egy hosszú óra volt.
A hazautazásuk napján az Uffizi volt a program. A rokonok ragaszkodtak hozzá. Én megpróbáltam őket lebeszélni, de ragaszkodtak hozzá, mindenképpen látni akarták látni a Botticelli képeket.
San Gimi másik bemenős látnivalója a Városháza, a Palazzo del Podesta. Közvetlenül a Dóm(hivatalos nevén Collegiata) mellett balra. A múzeum bejárata fent az emeleten. Már az ajtóra is ki van írva, hogy wc nincs. 9€. Alsó szinten a Dante terem, ahol 1300-ban Dante Firenze képviselőjeként próbálta rávenni a helyieket, hogy csatlakozzanak a guelf táborhoz. Az egyik könyveim fele szerint sikeresen, másik fele szerint sikertelenül. San Gimi inkább Sienahoz húzott és Siena mindig ghibellin volt. A felsőbb szinteken van a képtár, a helyi 13-14sz mesterek, továbbá néhány 15sz firenzei mester művei. Utóbbiak jelentősek, Filippino Lippi, Gozzoli, Ghirlandaio. Az utolsó termet nem szabad kihagyni. Egy erkölcsös és egy erkölcstelen fiatalember életét mutatják be. Az utóbbi rossz hírű házat látogat, ahol megverik és kirabolják, az előbbi a feleségével fürdik majd bújik ágyba. Mindkét képen ugyanazt a sapkát viseli.
Fel lehet menni a toronyba. Sok-sok lépcső, a legfelső részen létraszerű, lefele is mindenki hátrafelé jött. Utólag úgy gondolom, hogy jó hogy felmentem, de másnap az Uffizi lépcsőin szenvedve nem így gondoltam. A lépcsők egy része modern vaslépcső, lukas lépcső, az erre fóbiás útitársunk nem is jött fel. A kilátás szép, de a Piazzale Michelangielohoz persze nem hasonlítható.
Utána elsétáltunk a város felső végéig, a fenti városkapuig. Itt is van egy szép templom, a San Agostino, szintén freskókkal. Sajnos a legszebbek a szentélyben található Gozzoli freskók jelenleg felújítás alatt állnak. A bal hajóból ki lehet menni a kerengőbe, érdemes.
A városban többfelé láttunk nyilvános wc-t, ki vannak táblázva. Ettünk pizzaszeletet, kétszer is fagyiztunk.
San Gimi egy skanzen, de egy több, mint 1000 éves múlttal rendelkező skanzen. San Gimit egyszer látni kell.
A firenzei buszállomás pénztárhelyiségében is van wc. A buszállomás mellett közvetlenül balra pedig egy Carrefour express.
A Palazzo Pubblico szintén kombijegyben van a Santa Maria della Scala kórházzal, 14€. A 15€-ós jeggyel fel lehet menni a toronyba. Azt a termet tatarozzák, ahol a jó és a rossz kormányzást ábrázoló freskók vannak. Semmit nem lehet látni.
Hiába voltam ötödször Sienaban, még mindig azt érzem, hogy egyszer két éjszakára/egy teljes napra kellene visszamenni, felmenni ehhez az "ég kapujához", megnézni a never ever fatáblákat, és persze mindezt szeptember vagy októberben, az egész dómban láthatók a padlómozaikok. Ezeknek nagy része most is le volt takarva.
Szombaton mentünk San Gimibe. Poggibonsiban kell átszállni, odáig vonat is megy, nagyjából óránként 2. Biztosabb, mint a busz. Mi végig busszal mentünk, 14€ retúr. Poggibonsig kb 1 óra, onnan San Gimi 15 perc. A várakozás ott is kérdéses. Többen várakoztak, nemcsak mi, az egyik olasz úr megkérdezte az egyik érkező busz sofőrjét, hogy mikor megy a busz San Gimibe. A válasz: kérdezze meg szemben a pizzeriaban. Valami busz biztos jön, mindkét irányban 30-40 percet vártunk, visszafelé San Gimiben is a kiírt menetrendhez képest kb 30 perc késéssel jött a busz.
San Gimi fénykora a a 10.sz-tól kb 14. sz. elejéig tartott. Annak volt köszönhető, hogy a városon keresztül megy a VIa Francigena. Pontosabban a város a Via Francigenara épült. Ez volt főút északról Rómába, a név onnan erede, hogy Nagy Károlya a frankok uralkodója is ezen az úton ment Rómába a koronázására. A főtéren van a városháza és a Dóm. Utóbbi valójában káptalani templom, sosem volt volt püspöki székhely. Amikor 2009-ben itt jártam, akkor a templom ingyenes volt, nagyon hosszú sziesztát tartottak, bent nagyon sötét volt, semmit sem lehetett látni, a freskóknak a körvonalait sem ehetett kivenni. Most a belépőjegy 5€, szieszta nincsés, a freskók gyönyörűen meg vannak világítva. Szeretem a fizetős templomokat.
Az egyik oldalon az Ószövetség a másikon az Újszövetség jelenetei, a 14. sz közepéről. A 15. sz végén megnagyobbították, a Maiano fivérek hozzáépítettek két oldalkápolnát ( ők készítették pl a Santa Croce szószékét) amelyekben a freskókat Ghirlandaio műhelye készítette.
Pénteken mentünk Sienaba, szombaton San Gimibe. Fordítva kellett volna. Két okból. Az egyik egy olyan látnivaló,amit még sosem láttam. Most sem. A Piccolomini palotában a Tavolette delle Bicchierna. Bicchierna annyit jelent, hogy államkincstár. Siena városa minden évben fatáblák közé lefűzte a városi költségvetés papírjait, a fatáblákat a leghíresebb festőt illusztrálták. Több száz évig. Nem mindegyik van itt, én is láttam néhányat pl Glasgowban. A nyitvatartási idő mindig bizonytalan volt, de most már csak szombaton és csak előzetes bejelentéssel látogatható. Egy ismerősöm az én javaslatomra látta és azóta is hálás érte. Én pedig még mindig nem láttam.
A Másik ok a Dómhoz kapcsolódik. A Dóm körzetben is kombijegyek vannak. Pénztár az épület bal oldalán, ahonnan közvetlenül be is lehet menni. Mi a 13€-ós kombijegyet vettük. Érvényes a Dómra, a Keresztelőkáplnára, a Zarándokszállásra, a Dóm múzeumra. Továbbá az innen megközelíthető Faccatonera, ez a sosem elkészült óriás templomból magmaradt fal. Ez sosem vonzott. Továbbá a Szt Bernát oratoriumra. Ezt csak kívülről láttam egyszer. A másik jegy 20€-ós. Ez még egy helyszínre érvényes. Porta del Cielo. Az ég kapuja. Fel lehet menni először a templom belső falán levő keskeny folyosóra, a homlokzatnál és a főhajónál is majd kienni a külső fal és a kupolamentén levő folyosóra Nem tudom, hogy mely szakaszokra lehet kimenni. Ez nagyon vonz.
A Dóm bal oldaln kereszthajónál van felújítás, a Keresztelőkápolnában pedig a keresztelőmedence van teljesen felállványozva, semmi sem látszik belőle. A jegypénztárnál van shop, wc, kávéautomata.
Mi Volterrában a z Appartamenti Villa Mascagniban fogunk lakni, ami csodásan romantikusnak tűnik. Cortonában sose laktunk, csak megnéztük, és én persze idéztem magamban a Napsütötte Toszkána képeit:))