Keresés

Részletes keresés

1014 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14238
mrh = megálló-rakodó hely
Előzmény: Grg (14225)
1014 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14237
A 15 kV 16 2/3 Hz rendszer egyfázisú kommutátoros motorokat használ. Ennek jó a vontatási jelleggörbéje, de 50 Hz-nél már nagyon körtüzes lenne (kis teljesítményre még elmegy, pl. nézd meg a konyhai kávédarálót: általában jól látszik a műanyag házon keresztül) Hátránya, hogy külön erőmű kell, vagy átalakító (ami, úgy tudom, forgógépes szokott lenni). Kandó apánk viszont szerette volna az országos hálózatot használni, hogy megspórolja a külön erőművet/átalakítót és a külön hálózatot. Egyenirányítani nem tudott (miért nem használt forgógépes átalakítót, mint tette a Ward-Leonard rendszer?), maradt neki a 3 fázisú motor. Kísérletezett ilyen táplálással Olaszországban, de túl bonyolult volt, maradt az 1 fázisú táplálás járművön átalakítva a 3 fázisú motorhoz. Nem tudom, miért pont 16 kV, de az biztos, hogy 25 kV-on vékonyabb vezeték elég ua. teljesítmény átviteléhez, a járművön pedig elfér a trafó, hagy legyen tapadósúly is. (a Szili vontatómotorja max. 1500 V-ot kap, a kedvező jelleggörbéjű egyenáramú soros használhatósága érdekéban egyenirányítva)
Előzmény: division by zero (14231)
mdbz Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14236
Az MD sorozatú motorkocsik első állomásításának jegyzéke

Pályaszám Honnan Hová Év Hónap/Nap
MD 3001 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1970. 03.
MD 3002 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1970. 03.
MD 3003 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1970. 12. 22.
MD 3004 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1970. 12. 22.
MD 3005 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1970. 12. 20.
MD 3006 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1970. 12. 30.
MD 3007 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1970. 12. 22.
MD 3008 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1971. 01. 05.
MD 3009 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1970. 12. 31.
MD 3010 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1970. 12. 31.
MD 3011 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1971. 03. 05.
MD 3012 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1971. 03. 05.
MD 3013 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1971. 03. 18.
MD 3014 GANZ-MÁVAG SZOMBATHELY VF 1971. 03. 10.
MD 3015 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1971. 04. 23.
MD 3016 GANZ-MÁVAG SZOMBATHELY VF 1971. 10. 01.
MD 3017 GANZ-MÁVAG SZOMBATHELY VF 1971. 10. 02.
MD 3018 GANZ-MÁVAG SZOMBATHELY VF 1971. 10. 02.
MD 3019 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1971. 10 .30.
MD 3020 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1971. 12. 30.
MD 3021 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1971. 07. 08.
MD 3022 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1971. 08. 03.
MD 3023 GANZ-MÁVAG KAPOSVÁR VF 1972. 07. 08.
MD 3024 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1972. 07. 31.
MD 3025 GANZ-MÁVAG DEBRECEN VF 1972. 07. 07.
MD 3026 GANZ-MÁVAG DEBRECEN VF 1972. 07. 11.
MD 3027 GANZ-MÁVAG DEBRECEN VF 1972. 07. 27.
MD 3028 GANZ-MÁVAG PÉCS VF 1972. 08. 26.
MD 3029 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1972. 09. 02.
MD 3030 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1972. 09. 22.
MD 3031 GANZ-MÁVAG DEBRECEN VF 1972. 09. 28.
MD 3032 GANZ-MÁVAG DEBRECEN VF 1972. 09. 28.
MD 3033 GANZ-MÁVAG DEBRECEN VF 1975. 02. 01.
MD 3034 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1975. 02. 08.
MD 3035 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1975. 02. 13.
MD 3036 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1975. 02. 26.
MD 3037 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1975. 02. 27.
MD 3038 GANZ-MÁVAG NYÍREGYHÁZA VF 1975. 03. 13.
MD 3039 GANZ-MÁVAG NYÍREGYHÁZA VF 1975. 03. 21.
MD 3042 GANZ-MÁVAG NYÍREGYHÁZA VF 1975. 03. 26.
MD 3041 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1975. 03. 28.
MD 3042 GANZ-MÁVAG SZENTES VF 1975. 04. 08.

Balassagyarmat tehát legenda, én majdnem ugyan ezt a történetet hallottam 1971-ben Kaposváron.

mdbz

Előzmény: illesf (14172)
nohab Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14235
Ha már Púpos-invázió, akkor egy újabb hír: holnap 203 megy Füredre! Éljenek a Pupik!
Előzmény: czzf50 (14234)
czzf50 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14234
Nem, csak elfogytak az üzemképes dízelek.
Előzmény: division by zero (14233)
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14233
mi ez az országos "Púpos invázió"? rájöttek, hogy az egy használható gép?
Előzmény: czzf50 (14232)
czzf50 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14232
Ugy hallottam, Záhony-Csop között csíkos Púpos viszi a személyvonatokat, gyorsokat megint.
M40 003 vagy 006!
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14231
"Aki megvárta, amíg a teljesítmény-félvezetők lehetővé tették az
országos hálózatból való táplálást, az 50 Hz-et, az már azzal a rendszerrel villamosít, mert jóval olcsóbb a beruházás és a fenntartás. "
na de nekünk jóval korábban, hála Kandónak, meg volt oldva az 50Hz-es hálózatból való táplálás, 16 kV-on, ez miért nem volt jó a többieknek? miért kellett nekik késöbb 25 kV-ot "kitalálni"? és késöbb nekünk is át kellett térni erre...
Előzmény: Gödény (14230)
Gödény Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14230
A dolog pedig viszonylag egyszerű. Aki hamar kezdte a villamosítást, kénytelen volt egyenáramú vagy 16 2/3 Hz-es rendszert csinálni, vagyis a vasút számára teljesen önálló áramellátó rendszert (külön erőmű, külön távvezetékek) építeni. Aki megvárta, amíg a teljesítmény-félvezetők lehetővé tették az országos hálózatból való táplálást, az 50 Hz-et, az már azzal a rendszerrel villamosít, mert jóval olcsóbb a beruházás és a fenntartás.

Nem hiszem, hogy a nagyobb összefüggő rendszerek valaha is átállnának. Az 1.5 kV=, 3 kV= nyűgösebb dolog, mert itt a teljesítmény növelése nehézkes (túl nagy áramerősségek jönnek ki), nem csoda, hogy a belgák is építettek már 25 kV 50 Hz-es új vonalat. De úgy egyébként jóval olcsóbb ma már több áramrendszerű mozdonyokat építeni, mint a teljes rendszert átépíteni (kezdve pl. a vasút tulajdonában levű vizierőműveken). És az meg biztos, hogy a "hazai" vasútnak sehol sem érdeke azért gigászi összegeket beruházni, hogy a konkurrencia kicsit olcsóbban tudjon közlekedni.

Előzmény: DLala (14224)
Bz forever Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14229
Ezen a héten úgylátszik valami gond lehet Sm-en mert naponta jár felénk M40 209 személlyel.(hátborzongatóan gyönyörű a hangja)
DLala Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14228
Na szóval a franciák is elég bonyolultak, még 1500V is van, a dánok pedig (DSB) direkt azért villamosítottak 25 kV 50Hz-re, mert ha megy a vonat svédbol németbe vagy fordítva, akkor mozdonyt kelljen cserélni! Egy rakás helyen a 3kV-os mozdonyok fél teljesítménnyel tudnak üzemelni 1500V-os helyeken.
Az osztrákok a Taurusokkal az európai hálózat 60%-án fognak tudni mászkálni, mondjuk Stockholmtól Zágrábig vagy akár Záhonytól Calaisig, szerintem jól számolnak, ha szabad lesz a pálya, marha nagy elonyük lesz.
Mai legeslegutolsó kérdésem, aztán csak figyelek: elofordult-e valaha, hogy meglévo áramrendszerrol ÁTtértek egy másik fajtára, azt átépítve?
Előzmény: Gödény (14215)
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14227
megálló-rakodóhely?
Előzmény: Grg (14225)
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14226
"Tényleg, annakidején ki döntötte el és miért éppen úgy, hogy nálunk 25kV 50Hz-cel kell villamosítani? "

pontosabban: ki és miért döntött úgy, hogy átállunk a 16kV 50Hz-ről a 25kV-ra?
pedig milyen tuti lenne, ha lehetne V40-el vagy V60-al nosztalgiavonatozni...

Előzmény: DLala (14224)
Grg Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14225
mit jelent az mrh?
Előzmény: illesf (14210)
DLala Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14224
Kösz, Gödény!
Azt azért nem gondoltam volna, hogy ekkora az összevisszaság. A csehek elég durván állnak ebben a vonatkozásban, de pl. az ukránoknál is nagy lehet a kavar, az tuti biztos, hogy gazdaságtalan ennyiféle áramnemmel villamosítani.
Mi most a tendencia Európában? Terjed a 25kV 50Hz, vagy marad mindenki a saját rendszerénél? Egyáltalán, van erre pl. uniós szabályozás? Jelen pillanatában ugyanis az uniós vasúthálózat villanymozdony számára átjárhatatlan (és akkor még a nyomtávot nem is vettük bele). Megérné-e az átállás valakinek? Talán a két váltóáramú rendszer könnyebben összehozható.

Tényleg, annakidején ki döntötte el és miért éppen úgy, hogy nálunk 25kV 50Hz-cel kell villamosítani?

Mára befejeztem a kérdezosködést.

Előzmény: Gödény (14215)
Gödény Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14223
Lehetséges, de én azt a 27 kV-ot vagy húsz éve az oszlopokról lestem le (A "vigyázz, nagyfeszültség" jelentésű román táblákról).
Előzmény: etwg (14222)
etwg Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14222
Gödeny,

a kis különbség (27 versus 25 kV) abbol adodi, hogy egy ideje a halozati névleges feszőltséget is megemelték 220V-rol 230 Voltra (380V-tot 400 V-ra). Eddig is a 25kV ha jol tudom plus-minusz 10% ban volt megadva a 27kV meg csak kb.8% különbség.

Üdv.

Előzmény: Gödény (14211)
Szütyi Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14221
Ha véletlenül mégis a MÁV venné meg a gépeket akkor a 20-asra kerülőkre "rátenné"
a kezét fehérvár vagy a vonalon beljebbre is kerülnének?:-)

Más.
Nem érdemes hazautaznom mert ha csak ránézek a menetrendre elkap az agybaj! Délelőtt a Déliből 902-es Bp.-Cell között a menetidő: 3:09.
Este a sebessé degradált 9008-as,("minőségi szolgáltatás", megáll Veszprém után minden bokorban, elnézést az ottlakóktól )menetidő: 3:04.
1.Ha a 902-es egyszer gyorsvonat akkor miért nem az?
2.Ha sebesvonat egerszegi rész nélküli, akkor miért nem Cellben van a gépcsere?
3.Ha sebest csináltak az utolsó veszprém felé menő gyorsból, mert azt akarják, hogy menjek a Göcsjjel,rendben, de akkor csináljanak hozzá rendes csatlakozást Bobáról vagy menjen tovább Cell felé is.
Bocs ha kicsit felindult voltam!

Előzmény: marslakó (14207)
V42 515 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14220
Sziasztok!

Ma hivatalos ügyben Szentes-Csongrád-Hmvhely környékén voltam. Csongrádról (Gátér felől) ment Szentesre 7 4 tengelyes gabonás kocsival M32 2040, alig bírt felmenni a csongrádi hídra (kb. 10-15 km/h...). Utána Szentesen láttam M32 2055-öt, gyönyörő piros festésben. Egy MD szerelvény végén ott állt Btx 034, tehát nagy baja nem esett a balesetben.

Vásárhelyen M62 231 készült tolatós teherrel Szeged felé, M41 2151 (friss festés, nagyon szép!!!) pedig személlyel (bhv, By kocsikkal) Szolnok felé. 7724 M41 2136 volt MD szerelvénnyel.
Az MD-k különben nagyon nem bírják tartani a menetrendet a 135-ön, rendszeresek a 10-15 perc késések. Ezért szerencsésnek mondhatja az magát, aki egy olyan MD szerelvényt fog ki, melyen Csörgő segélyez.

V42 515

Ui: valakivel (Kiss Laci?) vitatkoztunk, hogy 7*8 vagy 8*8 hely van a Btx-ben. Nos 7*8=56!

illesf Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14219
Kemence megkapta az üzemengedélyt, szombaton újraindul a kisvasút.
marslakó Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14218
Nem! Csak ha a vonatot is viszi magaval. Egyebkent meg le a budos spam-mel!!!

120a: Europai folyoso, sok rajt' az elovarosi vonat, es igen nagyon le van pukkanva.
A technikai kifejezesek megmagyarositasat nalam nagyobb palyas szakertelmuekre bizom.

plebejus Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14217
persze, hogy leesunk:(
Gödény Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14215
Gödény Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14214
Néhány adat a Siemens honlapról:

Japán:
E501: 20 kV 50 Hz / 1.5 kV = (nyomtáv: 1067 mm)
Shinkansen: 25 kV 50 Hz / 25 kV 60 Hz (nyomtáv: 1435 mm)

Portugália:
Pendoluso: 25 kV 50 Hz (nyomtáv 1668 mm)

Ausztria, Mariazeller Bahn:
4090: 6.5 kV 25 Hz (nyomtáv: 760 mm)

Anglia, Heathrow Express:
Class 332: 25 kV 50 Hz (nyomtáv 1432 mm)

Előzmény: DLala (14213)
DLala Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14213
Villany:
Franciák, spanyolok, portugálok, britek, illetve a nem említett országok?

Más.
Megjelent két pályázati felhívás a mai Magyar Nemzetben.
Az egyik Rákos-Maglód vonalszakasz: 25 km vágányátépítés, 13 kitérocsoportcsere, 6000 m2 peron, 26 km felsovezetékfelújítás, 6 db hídfelújítás
A másik Tápiószele-Újszász vonalszakasz: 3,5 km vágányátépítés, 1,2 km sínrehabilitáció, 27 kitérocsoportcsere, 6000 m2 peron, 7 km felsovezetékfelújítás, 6 db hídfelújítás
Mindegyikbe beletartozik a távközlés, hangosítás, világítás és a biztber is az érintett szakaszokon.
A munkákat 2001. szeptember 30-ig, illetve június 30-ig kell befejezni. EIB (Európai Beruházási Bank) hitel a forrás, amit a Kormány vesz fel.
Kérdéseim pályásoknak:
1. Kiépítési sebességet nem ír. Errol van valakinek infoja?
2. Pontosan mit takarnak a vágányátépítés, sínrehabilitáció, aljjavítás, ágyazatrostálás, talajjavító réteg n. fogalmak?
3. Ennyire fontos ez a vonal, vagy ennyire le van robbanva? Mekkora a forgalom erre? Milyen sebességre építették ki és mikor?

DLala a kíváncsi

illesf Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14212
Csehország + Szlovákia: mindkét helyen mindkét áramnem van.
Szlovákia: az északi és keleti rész 3 KV= (a Császa (Cadca) - Zsolna - Kassa - Ágcsernyő vonal és az ebből kiágazó vonalak), a déli vonalak 25 kV~ (oh. - Jókút - Pozsony - Párkány, és a zólyomi vonal)

Csehország: Kolíntól lefelé 25 kV~, egyébként 3 kV=, néhány mellékvonalon 1500 V= (pl. Tábor környékén)

Előzmény: Gödény (14211)
Gödény Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14211
Szlovákok tudtommal 25 kV-al járnak. A cseheknél van 3 kV=
A románoknál 27 kV a "hivatalos" fesz. Vajon miért ?

A balga belgáknál a legtöbb vonal 3 kV=, a holland határ mentén van 1.5 kV=, a német határ menten 15 kV 16 2/3 Hz, és van egy új, nagysebességű vonaluk 25 kV 50 Hz-es is - ahogy takilaci írta néhány hónappal ezelőtt.

A hollandok 1.5 kV = -el járnak.

Előzmény: DLala (14208)
illesf Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14210
Polgárdi nem mrh?
Előzmény: Grg (14195)
CSABI Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14209
Szlovákoknál, cseheknél részben van 25 kV, 50Hz
Franciaország, Spanyolország AVE(? ez nem biztos) volt Szovjetúnió területén sok helyen, de pontosan nem tudom, hogy hol.

Csabi

Előzmény: DLala (14208)
DLala Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14208
Merre vannak 25kV 50Hz rendszeru vonalak Európában rajtunk kívül (RO, BL, HR, YU?)
Németek, osztrákok 16kV, 16,7Hz
Csehek, szlovákok 3kV =
Tudná valaki a sort folytatni?
Előzmény: marslakó (14207)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!