A 15 kV 16 2/3 Hz rendszer egyfázisú kommutátoros motorokat használ. Ennek jó a vontatási jelleggörbéje, de 50 Hz-nél már nagyon körtüzes lenne (kis teljesítményre még elmegy, pl. nézd meg a konyhai kávédarálót: általában jól látszik a műanyag házon keresztül) Hátránya, hogy külön erőmű kell, vagy átalakító (ami, úgy tudom, forgógépes szokott lenni). Kandó apánk viszont szerette volna az országos hálózatot használni, hogy megspórolja a külön erőművet/átalakítót és a külön hálózatot. Egyenirányítani nem tudott (miért nem használt forgógépes átalakítót, mint tette a Ward-Leonard rendszer?), maradt neki a 3 fázisú motor. Kísérletezett ilyen táplálással Olaszországban, de túl bonyolult volt, maradt az 1 fázisú táplálás járművön átalakítva a 3 fázisú motorhoz. Nem tudom, miért pont 16 kV, de az biztos, hogy 25 kV-on vékonyabb vezeték elég ua. teljesítmény átviteléhez, a járművön pedig elfér a trafó, hagy legyen tapadósúly is. (a Szili vontatómotorja max. 1500 V-ot kap, a kedvező jelleggörbéjű egyenáramú soros használhatósága érdekéban egyenirányítva)
"Aki megvárta, amíg a teljesítmény-félvezetők lehetővé tették az
országos hálózatból való táplálást, az 50 Hz-et, az már azzal a rendszerrel villamosít, mert jóval olcsóbb a beruházás és a fenntartás. "
na de nekünk jóval korábban, hála Kandónak, meg volt oldva az 50Hz-es hálózatból való táplálás, 16 kV-on, ez miért nem volt jó a többieknek? miért kellett nekik késöbb 25 kV-ot "kitalálni"? és késöbb nekünk is át kellett térni erre...
A dolog pedig viszonylag egyszerű. Aki hamar kezdte a villamosítást, kénytelen volt egyenáramú vagy 16 2/3 Hz-es rendszert csinálni, vagyis a vasút számára teljesen önálló áramellátó rendszert (külön erőmű, külön távvezetékek) építeni. Aki megvárta, amíg a teljesítmény-félvezetők lehetővé tették az országos hálózatból való táplálást, az 50 Hz-et, az már azzal a rendszerrel villamosít, mert jóval olcsóbb a beruházás és a fenntartás.
Nem hiszem, hogy a nagyobb összefüggő rendszerek valaha is átállnának. Az 1.5 kV=, 3 kV= nyűgösebb dolog, mert itt a teljesítmény növelése nehézkes (túl nagy áramerősségek jönnek ki), nem csoda, hogy a belgák is építettek már 25 kV 50 Hz-es új vonalat. De úgy egyébként jóval olcsóbb ma már több áramrendszerű mozdonyokat építeni, mint a teljes rendszert átépíteni (kezdve pl. a vasút tulajdonában levű vizierőműveken). És az meg biztos, hogy a "hazai" vasútnak sehol sem érdeke azért gigászi összegeket beruházni, hogy a konkurrencia kicsit olcsóbban tudjon közlekedni.
Na szóval a franciák is elég bonyolultak, még 1500V is van, a dánok pedig (DSB) direkt azért villamosítottak 25 kV 50Hz-re, mert ha megy a vonat svédbol németbe vagy fordítva, akkor mozdonyt kelljen cserélni! Egy rakás helyen a 3kV-os mozdonyok fél teljesítménnyel tudnak üzemelni 1500V-os helyeken.
Az osztrákok a Taurusokkal az európai hálózat 60%-án fognak tudni mászkálni, mondjuk Stockholmtól Zágrábig vagy akár Záhonytól Calaisig, szerintem jól számolnak, ha szabad lesz a pálya, marha nagy elonyük lesz.
Mai legeslegutolsó kérdésem, aztán csak figyelek: elofordult-e valaha, hogy meglévo áramrendszerrol ÁTtértek egy másik fajtára, azt átépítve?
"Tényleg, annakidején ki döntötte el és miért éppen úgy, hogy nálunk 25kV 50Hz-cel kell villamosítani? "
pontosabban: ki és miért döntött úgy, hogy átállunk a 16kV 50Hz-ről a 25kV-ra?
pedig milyen tuti lenne, ha lehetne V40-el vagy V60-al nosztalgiavonatozni...
Kösz, Gödény!
Azt azért nem gondoltam volna, hogy ekkora az összevisszaság. A csehek elég durván állnak ebben a vonatkozásban, de pl. az ukránoknál is nagy lehet a kavar, az tuti biztos, hogy gazdaságtalan ennyiféle áramnemmel villamosítani.
Mi most a tendencia Európában? Terjed a 25kV 50Hz, vagy marad mindenki a saját rendszerénél? Egyáltalán, van erre pl. uniós szabályozás? Jelen pillanatában ugyanis az uniós vasúthálózat villanymozdony számára átjárhatatlan (és akkor még a nyomtávot nem is vettük bele). Megérné-e az átállás valakinek? Talán a két váltóáramú rendszer könnyebben összehozható.
Tényleg, annakidején ki döntötte el és miért éppen úgy, hogy nálunk 25kV 50Hz-cel kell villamosítani?
a kis különbség (27 versus 25 kV) abbol adodi, hogy egy ideje a halozati névleges feszőltséget is megemelték 220V-rol 230 Voltra (380V-tot 400 V-ra). Eddig is a 25kV ha jol tudom plus-minusz 10% ban volt megadva a 27kV meg csak kb.8% különbség.
Ha véletlenül mégis a MÁV venné meg a gépeket akkor a 20-asra kerülőkre "rátenné"
a kezét fehérvár vagy a vonalon beljebbre is kerülnének?:-)
Más.
Nem érdemes hazautaznom mert ha csak ránézek a menetrendre elkap az agybaj! Délelőtt a Déliből 902-es Bp.-Cell között a menetidő: 3:09.
Este a sebessé degradált 9008-as,("minőségi szolgáltatás", megáll Veszprém után minden bokorban, elnézést az ottlakóktól )menetidő: 3:04.
1.Ha a 902-es egyszer gyorsvonat akkor miért nem az?
2.Ha sebesvonat egerszegi rész nélküli, akkor miért nem Cellben van a gépcsere?
3.Ha sebest csináltak az utolsó veszprém felé menő gyorsból, mert azt akarják, hogy menjek a Göcsjjel,rendben, de akkor csináljanak hozzá rendes csatlakozást Bobáról vagy menjen tovább Cell felé is.
Bocs ha kicsit felindult voltam!
Ma hivatalos ügyben Szentes-Csongrád-Hmvhely környékén voltam. Csongrádról (Gátér felől) ment Szentesre 7 4 tengelyes gabonás kocsival M32 2040, alig bírt felmenni a csongrádi hídra (kb. 10-15 km/h...). Utána Szentesen láttam M32 2055-öt, gyönyörő piros festésben. Egy MD szerelvény végén ott állt Btx 034, tehát nagy baja nem esett a balesetben.
Vásárhelyen M62 231 készült tolatós teherrel Szeged felé, M41 2151 (friss festés, nagyon szép!!!) pedig személlyel (bhv, By kocsikkal) Szolnok felé. 7724 M41 2136 volt MD szerelvénnyel.
Az MD-k különben nagyon nem bírják tartani a menetrendet a 135-ön, rendszeresek a 10-15 perc késések. Ezért szerencsésnek mondhatja az magát, aki egy olyan MD szerelvényt fog ki, melyen Csörgő segélyez.
V42 515
Ui: valakivel (Kiss Laci?) vitatkoztunk, hogy 7*8 vagy 8*8 hely van a Btx-ben. Nos 7*8=56!
Nem! Csak ha a vonatot is viszi magaval. Egyebkent meg le a budos spam-mel!!!
120a: Europai folyoso, sok rajt' az elovarosi vonat, es igen nagyon le van pukkanva.
A technikai kifejezesek megmagyarositasat nalam nagyobb palyas szakertelmuekre bizom.
Villany:
Franciák, spanyolok, portugálok, britek, illetve a nem említett országok?
Más.
Megjelent két pályázati felhívás a mai Magyar Nemzetben.
Az egyik Rákos-Maglód vonalszakasz: 25 km vágányátépítés, 13 kitérocsoportcsere, 6000 m2 peron, 26 km felsovezetékfelújítás, 6 db hídfelújítás
A másik Tápiószele-Újszász vonalszakasz: 3,5 km vágányátépítés, 1,2 km sínrehabilitáció, 27 kitérocsoportcsere, 6000 m2 peron, 7 km felsovezetékfelújítás, 6 db hídfelújítás
Mindegyikbe beletartozik a távközlés, hangosítás, világítás és a biztber is az érintett szakaszokon.
A munkákat 2001. szeptember 30-ig, illetve június 30-ig kell befejezni. EIB (Európai Beruházási Bank) hitel a forrás, amit a Kormány vesz fel.
Kérdéseim pályásoknak:
1. Kiépítési sebességet nem ír. Errol van valakinek infoja?
2. Pontosan mit takarnak a vágányátépítés, sínrehabilitáció, aljjavítás, ágyazatrostálás, talajjavító réteg n. fogalmak?
3. Ennyire fontos ez a vonal, vagy ennyire le van robbanva? Mekkora a forgalom erre? Milyen sebességre építették ki és mikor?
Csehország + Szlovákia: mindkét helyen mindkét áramnem van.
Szlovákia: az északi és keleti rész 3 KV= (a Császa (Cadca) - Zsolna - Kassa - Ágcsernyő vonal és az ebből kiágazó vonalak), a déli vonalak 25 kV~ (oh. - Jókút - Pozsony - Párkány, és a zólyomi vonal)
Csehország: Kolíntól lefelé 25 kV~, egyébként 3 kV=, néhány mellékvonalon 1500 V= (pl. Tábor környékén)
Szlovákok tudtommal 25 kV-al járnak. A cseheknél van 3 kV=
A románoknál 27 kV a "hivatalos" fesz. Vajon miért ?
A balga belgáknál a legtöbb vonal 3 kV=, a holland határ mentén van 1.5 kV=, a német határ menten 15 kV 16 2/3 Hz, és van egy új, nagysebességű vonaluk 25 kV 50 Hz-es is - ahogy takilaci írta néhány hónappal ezelőtt.
Szlovákoknál, cseheknél részben van 25 kV, 50Hz
Franciaország, Spanyolország AVE(? ez nem biztos) volt Szovjetúnió területén sok helyen, de pontosan nem tudom, hogy hol.
Merre vannak 25kV 50Hz rendszeru vonalak Európában rajtunk kívül (RO, BL, HR, YU?)
Németek, osztrákok 16kV, 16,7Hz
Csehek, szlovákok 3kV =
Tudná valaki a sort folytatni?