Keresés

Részletes keresés

division by zero Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14266
OFF
mdbz! nem kaptál egy e-mailt?
ON
Előzmény: mdbz (14258)
Grg Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14265
Hát azt a vágányt már rég nem használták...
Előzmény: illesf (14210)
rm40 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14264
: elofordult-e valaha, hogy meglévo áramrendszerrol ÁTtértek egy másik fajtára, azt átépítve?

Részben nálunk is :-)
Egyébként pedig Észak-Olaszországban a 16 2/3 Hz háromfázisról a ma is meglevő egyenáramra. (Közép-Olaszországban is volt több ilyen vonal, de azokat a 2.vh. tette tönkre és ezeket egyszerűen már egyenáramra állították helyre)
Amiknál pedig volt, ahol áttértek villamos üzemről dízelre (még az olajárrobanás előtt; utána a vonal az olajárak miatt ráfizetéses lett, végül bezárták.)
De még biztos van példa...

Előzmény: DLala (14228)
rm40 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14263
Igazad van.
Előzmény: CSABI (14262)
CSABI Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14262
En ugy tudom, hogy pont a Szilik bejoveteletol kezdve alltak at 25 kV-ra, azon okbol, hogy a Szili valtoaramu szempontbol igen rossz fogyaszto, kozel sem 1 a fazistenyezoje. Ez a halozaton, kulonosen az alallomsaoktol messze levo pontokon akkora feszultsegeseseket produkalt, hogy a megbizhato villamos uzemet veszelyeztette volna tomeges elterjedesuk.

Ha jol emlekszem V43,1016-ig voltak a gepek atkapcsolhatok 16/25 kV kozott

Csabi

rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14261
Ami a fűtőgépben benne marad:
A transzformátor, az Arno-motor, a trafó olajkeringető szivattyúja, a légsűrítő, valamint ez utóbbi kettőt meghajtó 3fázisú motorok, melyeket az Arno-motor táplál.
rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14260
Tehát a W-L rendszer: először kell egy trafó. Trafóról kapja a táplálást az egyfázisú szinkrongép. Ez meghajt 1 v. 2 külső gerjesztésű dinamót, ez(ek) táplálják egyenárammal a vontatómotorkat. De! mind a szinkrongépet, mind a dinamó(ka)t gerjeszteni kell, méghozzá egyenárammal. Ez a V41-42-eseken két db gerjesztődinamó. Ezt a két gerjesztődinamót meg kell hajtani. Ezt a Ferraris-Arno-gépcsoport végzi. (ez egy olyan 3fázisú indukciós motor, melyet egyfázissal táplálunk, a másik két fázishoz tartozó tekercseelésben olyan fázisban lévő fesz. indukálódik, melyet az eredetileg rákapcsolt fázissal együtt háromfázisú fesz.-t ad. Tehát ez egyrészt hajtja a két gerj. dinamót, másrészt háromfázisú áramot termel a segédüzemek (légsűrítő, szellőző, olajkeringető...) részére amelyek háromfázisú motorok. Mind a szinkronmotort, mind az Arno-motort előzetesen fel kell gyorsítani...
A szabályozást nem írnám le...
Előzmény: tom sawyer (14250)
rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14259
...ja, és a transzformátort és feleslegssé tette.

Visszatérve a W-L rendszerre. Ezek beszerzésük időszakában sem voltak korszerűnek tekinthetők. Rengeteg forgógép található bennük, amely elég nehézzé teszi őket. Előnyük volt viszont, hogy ezek is "jó fogyasztók"(ez nem egyenlő a keveset fogyasztóval!!!!). Ami előnyük a fázisváltós rendszerrel szemben az a kis sebességnél való viselkedésük. Pl. tolatószolgálatra a 2.vh. alatt is ilyet terveztek.

Egyenáramú rendszer nagy hátránya a korlátozott feszültség (eá nem transzformálható), amely miatt sok és bonyolult alállomás (motordinamók) szükéges.

Kandó rendszerének az volt a pechje, hogy az 1.vh. és az azt követő gazd. problémák miatti 10-15 év késés. Ekkorra ui. már elkezdték a németek a 15 kV 16 2/3 Hz-et. Pedig, ha...

mdbz Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14258
Újabb vasút és fotoháborodott kollégám képeivel bővitettem gyűjteményemet a táron, egyenlőre feliratok nélkül, de holnap pótolni fogjuk

mdbz

rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14257
Egyenirányítani nem tudott (miért nem használt forgógépes átalakítót, mint tette a Ward-Leonard rendszer?)

Kandó nem is akart egyenirányítani. Ő mindvégig az indukciós (aszinkron) motorok híve volt, azok kedvező tulajdonságai miatt (pl.:nincs kopó alkatrész, kivéve csapágy; az USA-ban is használták, ott nagyon hasznos volt szénvonatoknál az, hogy percekig állóhelyzetben ki tudta a névleges teljesítményét fejteni az elégés veszélye nélkül). Ezzel mintegy 50 évvel megelőzte korát, hiszen ma már ez az uralkodó. A háromfázisú táplálás, amelyet Olaszországban alkalmazott, egyedül a kettős munkavezeték miatt volt hátrányos, viszont a mozdony eléggé egyszerű szerkezetű volt, minden további nélkül alkalmas volt energiavisszanyerésre. (Az olaszoknál 3,6 kV 16 2/3 Hz 3fázis terjedt el,de kísérletképpen volt 10 kV 45 Hz 3fázis is. Az előbbi rendszer egészen a '70-es évekig fennmaradt, gyakorlatilag azzal a mozdonytechnikával, ahogy azt Kandó lefektette). Az a tény pedig, hogy az olaszok az egyenáram mellett döntöttek, egyáltalán nem biztos, hogy kizárólag műszaki/gazdasági alapokon nyugodott.

Kandó az 1 vh. alatt ismerte fel az ipari frekvencia jelentőségét; azt, hogy fölösleges külön rendszert kiépíteni a vasútnak. a problém az volt, hogy nehéz az egyfázisú feszültséget szabályozott többfázisú feszültségre átalakítani. Az egyenáramú hajtást nem kedvelte, a motordinamók (pl. Ward-Leonard) pedig nem túl jó hatásfokúak. Akkoriban gyakorlatilag egy módszert kivéve nem volt megfelelő szisztéma. Az általa kidolgozott rendszer igen nagy előnye a többfázisú indukciós motorok alkalmazhatósága 50 Hz egyfázis táplálás mellett az, (és ez már egyedülálló volt), hogy a vasutat ideális áramfogyasztóvá teszi (nem "érzi meg" a hálózat), javította a hajtómotor teljesítménytényezőjét, jelleggörbéjét, lehetővé tette kisfordulatú vontaómotor készítését, így szükségtelenné vált a fogaskerékhajtás. Ezen kívül egyetlen gépben, a fáziváltóban egyesítette egy egyenárammal gerjesztett nagyfeszültégű egyfázisú és egy kisfeszültségű többfázisú szinkrongépet és a fázisváltó felpörgetéséhez szükséges segédfázisú motort. Ez tekintélyes hely- és tömegmegtakarítást jelentett. Ez a rendszer is minden további nélkül alkalmas energiavisszanyerésre, ezt azonban a MÁV csak vészfékezéshez engedélyezte.

Na egyben ennyit, még majd pontosítok, ill. pontosítsatok!

A téma iránt érdeklődőknek kötelező olvasmány Fojtán István: Kandó-mozdonyok c. kitűnő, olvasmányos könyve, a Vasúthistória könyvek sorozatból

Előzmény: 1014 (14237)
John Howard Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14256
Köszi, úgy látszik, nem figyeltem... Bocsi... Meg vagyok győzve :)

Off
Divi! Holnap délelőtt benézhetnék CD-ügyben?
(ezt is kezdtem elfelejteni...)
On

Előzmény: division by zero (14254)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14255
Szerintetek lesz máskor is járműparádé a Füstiben? Mindenesetre jól néztek ki járgányok!
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14254
csak neked mégegyszer :-)))
Bárdos Imre ŐsGigant képei
Előzmény: John Howard (14249)
tom sawyer Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14253
Ugy tudom a régi tipusu alállomási transzformátorok tudják a 16KV-t.A Nyéki alállomást is az 50-es években épitették és 62 volt az áttérés a Bp.Miskolc vonalon.Még az eredeti kütyükből van ami még most is működik.
Előzmény: division by zero (14248)
tom sawyer Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14252
Vonatfűtéshez a trafó 1500V fűtési tekercsét használják.
Előzmény: division by zero (14247)
marslakó Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14251
Holnap ismet Pupos megy Furedre (208) es Gotthardra (203). Mi van, ezek fordaban jarnak?
tom sawyer Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14250
Szinkronmotor:Olyan vaáltakozóármú villamos gép amely csak egy meghatározott fordulaton képes üzemelni(a szinkron generátort lehet de változik a frekvencia pl.M41,M47)Állórésze valtakozó áramú egy,vagy három fázisra tekercselt.Forgórésze egyenárammal gerjesztett póluskerék.A fordulatszám függ a pólusok számától(2,4,6stb),és a hálózati frekvenciától.Nevét onnan kapta hogy a forgórész az állórész forgómágneses mezejével megegyező fordulatszámmal forog(szinkronfordulatszám).Ebből ered a legnagyobb hátránya úgy kell inditani mint a belsőégésű motorokat(LEÓknál a dinamo inditótekercsével).
(szinkronizálás).Lényeges szempont az is hogy az előirtnál ngyobb nyomatékkal nem szabad terhelni mert kiesik a szinkronizmusból és nagy áram lökések kiséretében megáll.
A főgépcsoporton kívül van egy segédgépcsoport(Ferraris-Arno)Ez áll egy egyfázisú aszinkronmotorból,egy háromfázisú generátorból(segédüzemhez),szinkronmotor gejesztő és fődinamógerjesztő dinamóból(közöstengelyen).
A mozdony vonóerő szabályozása a szinkronmotor,és fődinamo gerjesztésének szabályozásával történik
John Howard Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14249
"Gigant Clubon van egy kép"

Na, én erre a V63-színezésre emlékszem, erre a fehéresre. Vagy ez csak a 002-től volt, és a 001 tényleg hupikék volt eredetileg? (kép please, hogy elhiggyem...)

Előzmény: division by zero (14244)
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14248
a V40,V60,V55 mennyire van "szét"? elvileg működőképessé lehetne tenni őket?
gondolom technikailag nem lenne lehetetlen, mondjuk a Füsti-Rákosrendező szakaszt 16/25 kV átkapcsolhatóra megcsinálni, csak egy jó nagy trafó kell :-))) kb mibe kerülne egy ilyen "akció"?
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14247
"A felsővezeték feszültségét egy állandó áttételű transzformátor alakítja 1000V"
na ez maradt ki eddig nálam! akkor most már értem hogy lesz belőlük fűtőgép...
Előzmény: tom sawyer (14246)
tom sawyer Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14246
Nem a Leok is 16/25 Kv osak voltak itt a feszültség átkapcsoló a transzformátor olaj terében volt.A szilinél a géptér tetejen(bent).
V41 1958
V42 1963
A felsővezeték feszültségét egy állandó áttételű transzformátor alakítja 1000V ra ezzel meghajtottak egy egyfázisú szinkronmotort az pedig az egyenáramu genrátort V41-nél kétkissebbet
V42-nél egy nagyobbat
innen mint a bobonál egyenárammal hjtotta a vontató motort.
Előzmény: division by zero (14242)
rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14245
A 15 kV 16 2/3 Hz rendszer egyfázisú kommutátoros motorokat használ. Ennek jó a vontatási jelleggörbéje

Azért eléggé meg kellett vasazni őket. Ezen kívül van egy olyan kellemetlen tulajdonsága, hogy nagyon magasan, a végsebesség közelében van az állandó sebesség. Ergo sokkal nagyobb motorteljesítmény szükséges ugyahhoz a trakcióhoz, illetve nem lehet jó univerzális mozdonyt csinálni vele, hanem külön teher- és külön gyorsvonati (legalábbis fogaskerékáttétel-)változatot.

miért pont 16 kV

Eredetileg 12,6 kV 42,5 Hz, csak később lett 16 kV 50 Hz. Ennek a feszültségnek az volt az oka, hogy kb. megegyezik a német 15 kV-tal, ezért egyes villamos alkatrészek (pl.áramellátás, bár Kandó rendszere teljesen egyedi volt, tehát járműbe jellemzően nem sok került ...) az ott gyártottból átemelhetőek voltak. Hogy nem nagyobb, erre magyarázatot adhat a fázisváltó speciális szerkezete, amennyiben 31/2x16=27,7 kV-ot kellett szigetelés szempontjából figyelembe venni. (egyes részeket 30 kV-ra próbázták!) Ennek elkészítése akkoriban még komolyabb feladat volt.

A nagyobb feszültség azt jelenti, hogy kevesebb alállomást kell létesíteni, tehát egy adott vonalszakaszt kevesebb helyen kell megtáplálni. Afrikában előfordul az 50 kV 50 Hz feszültségű hálózat is.

Előzmény: 1014 (14237)
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14244
Gigant Clubon van egy kép, mit keres a Kandó a Szilik és a Gigant között?
tom sawyer Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14243
Hali!

Felétek olyan jó gépek járnak(a villamositott vonal hátrányai).
:-((((((((((((((((((
Más.
rm40!
Meg próbáltam utána nézni a dolognak,de a szak irodalmak nem irnak semmi konkrétumot...
A saját megfigyeléseimre támaszkodva:
M43 1050 kipufogó mellett
M43 1064 rövid géptér tetőn van a kémény.
Meg van valakinek a KÖZDOK féle M43-M47 könyv?
A boritón lévő rajzon a fülke ajtó ott van ahol a vezető állás.
:-))))))))))))))
Más.
A sziliket most egy érdekes magasfényű királykék festékkel festik nálunk.Nagyon bizarr...

division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14242
"miért nem használt forgógépes átalakítót, mint tette a Ward-Leonard rendszer?"
tényleg, hogy is műkodik a Leo?

és a Leok mindig 25kV-osak voltak? ha jól tudom még a 40-es években kezdődött a gyártásuk...

és valami olyasmit is említett valaki itt, hogy az első pár darab Szili még átkapcsolható volt 16/25 kV-ra?

Előzmény: 1014 (14237)
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14241
csatlakozom az elöttem szólóhoz!
Előzmény: joem (14239)
1014 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14240
120a: valahol már írtam: 11 éve személyjel 55 perc volt Keleti - Nagykáta, ma 78. Ecser - Maglód között 40km/h a nemzetközi fővonal! Ezen kívül sok tartalék is van a menetrendben.
Előzmény: marslakó (14218)
joem Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14239
Vazzzeg, ezek nagyon kúúúúl képek, kongratuláció!
Ha már itt voltam a mercurion, megnéztem a július hónap fotóját. Az se semmi!
Előzmény: nohab (14206)
1014 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14238
mrh = megálló-rakodó hely
Előzmény: Grg (14225)
1014 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14237
A 15 kV 16 2/3 Hz rendszer egyfázisú kommutátoros motorokat használ. Ennek jó a vontatási jelleggörbéje, de 50 Hz-nél már nagyon körtüzes lenne (kis teljesítményre még elmegy, pl. nézd meg a konyhai kávédarálót: általában jól látszik a műanyag házon keresztül) Hátránya, hogy külön erőmű kell, vagy átalakító (ami, úgy tudom, forgógépes szokott lenni). Kandó apánk viszont szerette volna az országos hálózatot használni, hogy megspórolja a külön erőművet/átalakítót és a külön hálózatot. Egyenirányítani nem tudott (miért nem használt forgógépes átalakítót, mint tette a Ward-Leonard rendszer?), maradt neki a 3 fázisú motor. Kísérletezett ilyen táplálással Olaszországban, de túl bonyolult volt, maradt az 1 fázisú táplálás járművön átalakítva a 3 fázisú motorhoz. Nem tudom, miért pont 16 kV, de az biztos, hogy 25 kV-on vékonyabb vezeték elég ua. teljesítmény átviteléhez, a járművön pedig elfér a trafó, hagy legyen tapadósúly is. (a Szili vontatómotorja max. 1500 V-ot kap, a kedvező jelleggörbéjű egyenáramú soros használhatósága érdekéban egyenirányítva)
Előzmény: division by zero (14231)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!