Keresés

Részletes keresés

DLala Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14280
Tisztelt MÁV Vezérigazgatóság!
+gépészek meg aki illetékes.

Lassan ideje lenne elgondolkozni néhány dízelmozdony beszerzésérol, mert nemsokára a Vezig. szolgálati autói fogják húzni a vonatokat, ha ez így megy tovább!

Volna is egy javaslatom: Nyugaton jutányos áron (bagóért) kaphatóak olyan dízelek, amelyek minden igényt kielégítenek és azonnal bevethetok.

Gömbölyu orruk van.

Előzmény: V42 515 (14273)
illesf Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14279
Dia: én üveges keretet használok, ennek hátránya, hogy papírképet csak üveg nélküli keretezett diáról csinálnak. Előnye, hogy nem karcolódik össze a dia. Papírkép készítése most a DM-ben 49 HUF/db (9*13 cm). Múgy máshol 80 Ft/db körüli áron van (a DM-ben is 84 Ft van kiírva, de hát mégsem annyi...)
Előzmény: V42 515 (14269)
illesf Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14278
Jókor jut eszembe...

8 óra 7 perckor M31 2035 Rákosrendezőn figyelt.

Előzmény: V42 515 (14267)
illesf Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14277
Áramrendszer-átépítések:

Budafoki és törökbálinti HÉV 1100V= (?) ről 600V=-re, Arad hegyaljai HÉV 1500V=-ről 750V=-re, stb.

Előzmény: rm40 (14264)
V42 515 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14276
Köszi!
Előzmény: szega (14275)
szega Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14275
Porst: hát változó a minőség. A baj a diakezeléssel van leginkább. Amikor leadod, üveg nélküli keretben kérik ("szervízkeret"), így viszont az eladó, laboráns, stb. a zsíros kis ujjacskájával lazán összefogdoshatja. Láttam ilyen esetet! Diakeret terén egyértelműen az üveges nyújt jobb védelmet, de csakis a jó minőségű!!! Azaz a drága. Az olcsó üveges keretben a film penészedhet idővel, mert az emulzió nem tud szellőzni. A drágák közül én a GEPE különböző termékeit használom, a sima fémmaszkosat, vagy az antinewton-t. Az üveg nélküli keretek közül a Porstnál kapható kétrészes, műanyag keret is elmegy, 200 db-os csomagban árulják. Archiválásra jók a szintén Porstnál kapható duplatáras dobozok (100 db dia/doboz), illetve a csúcs (szerintem!) a Journal 24 rendszer. Vágatlan diánál, negánál a Hama lefűzhető lapjai a nyerők.
Előzmény: V42 515 (14272)
Hamster Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14274
Azért nem csoda, hogy mindenki a fehér festésre emlékezett, az valami gyönyörű volt, a minap Ferencvárosban láttam egy rakás Gigantot, hát ez a jelenlegi festés eléggé elcsúfítja őket... Persze kérdés, hogy Mari néni tényleg csak akkor veszi-e észre a "semmiből ott termő levegőszínű mozdonyt" (régi festés), amikor már az elvitte a lábát, ettől függetlenül szép.

Hamster

Előzmény: John Howard (14256)
V42 515 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14273
Most kapaszkodjatok: a Szegedről 9.45-kor indult békéscsabai IP: M40 113, Bzmot 407, Bztx 801...
V42 515 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14272
Köszi!

Szegeden dia szempontjából (mármint diáról papírkép) a PORST jöhet szóba. Ennek minőségéről mi a véleményetek?

Előzmény: etwg (14271)
etwg Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14271
Kedves V42 515

A védettség szempontjábol jobb az őveges keret, de sem a vetitéskor, sem másolás esetén nem a legjobb (Newton körök, életlenség, szinváltozás, kifakultság stb.). Ezért ha gondosan tárolod öket (zárt dobozban) akkor az üveg nélküli keret jobb.
Kaphatok ügyes kofferek, ahol már a diavetitöben alkalmazott tárral együtt tárolhatok, és vetitéskor a diaképek (rámák) érintése nélkül azonnal az egész sorozat indithato.

Jobb fotolaborokban bármilyen formátumu képet tudnak diárol (üveg nélküliröl) is csinálni, és ma már negativra sem kell másolni. Sok helyen be is tudjak scannelni a diákat és egy CD is megkapja az ember, amiröl aztány odahaza nyugottan összeállithatja a bemutatot, söt ha rengeteg idö és tárolokapacitás is van, akkor a diákat akár utolag szöveggel, stb. is el lehet látni, meg ha kedved van, akár egy kicsit frizirezni is (pl. a Corel PAINTtal, ki lehet vágni részleteket, nagyitani, szinezni, stb.

Előzmény: V42 515 (14269)
plebejus Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14270
A Leo es a Szili is atkapcsolhato volt, [hogy mindegyik-e azt nem tudom] amig elt a 16KV, hiszen en Kelenfoldon 65-67 kozott sorra lattam kozlekedni V40, 41, 42, 43, 55, 60 sorozatokat.
Előzmény: division by zero (14242)
V42 515 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14269
Tegnap kész lett az első dia-sorozatom. Szeretnék tanácsot kérni olyanoktól, akik diára (is) fotóznak:

1. Milyen keretbe célszerű tenni a diát (üveges? üveg nélkül?), illetve Ti milyen módon tároljátok? Minden dia keretbe kerül?

2. Diáról milyen módon lehet papírképet csináltatni, ennek esetleg milyen korlátai vannak (pl. méret? csak üveg nélküliről csinálnak képet?)

Mindenféle tanácsot szívesen fogadok!

CSABI Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14268
Most jut eszembe: Mintha azt olvastam volna a Mezei Istvan Mozdonyok c. konyveben, hogy Spanyoloorszagban a 3 kV egyenearam mellett rovid szakaszon (ca. 100 km) 1,5 kV egyenaram volt, ahol terveztek a 3 kV-ra valo atterest. Ez nem tudom, hogy a konyv megirasa ota (1986) megvalosult-e.

Csabi

V42 515 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14267
Szép jó reggelt!

Tegnap du újabb MD döglés volt a 135-ön: 7723 gépe (MDmot 3041) valami hűtővízcső szakadás miatt Hódmezővásárhely közelében megadta magát. Szegedre 45 perc késéssel érkezett, a hódmezővásárhelyi tartalék, M44 056 segélyezésével. Beérkezés után a Bobó a szerelvényen maradt, nem járt körbe, mivel visszaútban (7726) már jött segítségként M62 231. Így 7726 a következő összeállításban indult: M62 231, MDmot 3041, Bx, Bx, Ax, Btx, M44 056. Nem semmi látvány volt.

Az aradi vonatpárosn kívük ma két szerelvény is Csörgővel megy, így nagy valószínűség szerint Gyula felé megint Szergej vagy Púpos megy!

Mdbz!

Mi volt az oka az MD gyártásnál 1972-1975 között megfigyelhető "interregnum"-nak?

V42 515

division by zero Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14266
OFF
mdbz! nem kaptál egy e-mailt?
ON
Előzmény: mdbz (14258)
Grg Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14265
Hát azt a vágányt már rég nem használták...
Előzmény: illesf (14210)
rm40 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14264
: elofordult-e valaha, hogy meglévo áramrendszerrol ÁTtértek egy másik fajtára, azt átépítve?

Részben nálunk is :-)
Egyébként pedig Észak-Olaszországban a 16 2/3 Hz háromfázisról a ma is meglevő egyenáramra. (Közép-Olaszországban is volt több ilyen vonal, de azokat a 2.vh. tette tönkre és ezeket egyszerűen már egyenáramra állították helyre)
Amiknál pedig volt, ahol áttértek villamos üzemről dízelre (még az olajárrobanás előtt; utána a vonal az olajárak miatt ráfizetéses lett, végül bezárták.)
De még biztos van példa...

Előzmény: DLala (14228)
rm40 Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14263
Igazad van.
Előzmény: CSABI (14262)
CSABI Creative Commons License 2000.07.27 0 0 14262
En ugy tudom, hogy pont a Szilik bejoveteletol kezdve alltak at 25 kV-ra, azon okbol, hogy a Szili valtoaramu szempontbol igen rossz fogyaszto, kozel sem 1 a fazistenyezoje. Ez a halozaton, kulonosen az alallomsaoktol messze levo pontokon akkora feszultsegeseseket produkalt, hogy a megbizhato villamos uzemet veszelyeztette volna tomeges elterjedesuk.

Ha jol emlekszem V43,1016-ig voltak a gepek atkapcsolhatok 16/25 kV kozott

Csabi

rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14261
Ami a fűtőgépben benne marad:
A transzformátor, az Arno-motor, a trafó olajkeringető szivattyúja, a légsűrítő, valamint ez utóbbi kettőt meghajtó 3fázisú motorok, melyeket az Arno-motor táplál.
rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14260
Tehát a W-L rendszer: először kell egy trafó. Trafóról kapja a táplálást az egyfázisú szinkrongép. Ez meghajt 1 v. 2 külső gerjesztésű dinamót, ez(ek) táplálják egyenárammal a vontatómotorkat. De! mind a szinkrongépet, mind a dinamó(ka)t gerjeszteni kell, méghozzá egyenárammal. Ez a V41-42-eseken két db gerjesztődinamó. Ezt a két gerjesztődinamót meg kell hajtani. Ezt a Ferraris-Arno-gépcsoport végzi. (ez egy olyan 3fázisú indukciós motor, melyet egyfázissal táplálunk, a másik két fázishoz tartozó tekercseelésben olyan fázisban lévő fesz. indukálódik, melyet az eredetileg rákapcsolt fázissal együtt háromfázisú fesz.-t ad. Tehát ez egyrészt hajtja a két gerj. dinamót, másrészt háromfázisú áramot termel a segédüzemek (légsűrítő, szellőző, olajkeringető...) részére amelyek háromfázisú motorok. Mind a szinkronmotort, mind az Arno-motort előzetesen fel kell gyorsítani...
A szabályozást nem írnám le...
Előzmény: tom sawyer (14250)
rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14259
...ja, és a transzformátort és feleslegssé tette.

Visszatérve a W-L rendszerre. Ezek beszerzésük időszakában sem voltak korszerűnek tekinthetők. Rengeteg forgógép található bennük, amely elég nehézzé teszi őket. Előnyük volt viszont, hogy ezek is "jó fogyasztók"(ez nem egyenlő a keveset fogyasztóval!!!!). Ami előnyük a fázisváltós rendszerrel szemben az a kis sebességnél való viselkedésük. Pl. tolatószolgálatra a 2.vh. alatt is ilyet terveztek.

Egyenáramú rendszer nagy hátránya a korlátozott feszültség (eá nem transzformálható), amely miatt sok és bonyolult alállomás (motordinamók) szükéges.

Kandó rendszerének az volt a pechje, hogy az 1.vh. és az azt követő gazd. problémák miatti 10-15 év késés. Ekkorra ui. már elkezdték a németek a 15 kV 16 2/3 Hz-et. Pedig, ha...

mdbz Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14258
Újabb vasút és fotoháborodott kollégám képeivel bővitettem gyűjteményemet a táron, egyenlőre feliratok nélkül, de holnap pótolni fogjuk

mdbz

rm40 Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14257
Egyenirányítani nem tudott (miért nem használt forgógépes átalakítót, mint tette a Ward-Leonard rendszer?)

Kandó nem is akart egyenirányítani. Ő mindvégig az indukciós (aszinkron) motorok híve volt, azok kedvező tulajdonságai miatt (pl.:nincs kopó alkatrész, kivéve csapágy; az USA-ban is használták, ott nagyon hasznos volt szénvonatoknál az, hogy percekig állóhelyzetben ki tudta a névleges teljesítményét fejteni az elégés veszélye nélkül). Ezzel mintegy 50 évvel megelőzte korát, hiszen ma már ez az uralkodó. A háromfázisú táplálás, amelyet Olaszországban alkalmazott, egyedül a kettős munkavezeték miatt volt hátrányos, viszont a mozdony eléggé egyszerű szerkezetű volt, minden további nélkül alkalmas volt energiavisszanyerésre. (Az olaszoknál 3,6 kV 16 2/3 Hz 3fázis terjedt el,de kísérletképpen volt 10 kV 45 Hz 3fázis is. Az előbbi rendszer egészen a '70-es évekig fennmaradt, gyakorlatilag azzal a mozdonytechnikával, ahogy azt Kandó lefektette). Az a tény pedig, hogy az olaszok az egyenáram mellett döntöttek, egyáltalán nem biztos, hogy kizárólag műszaki/gazdasági alapokon nyugodott.

Kandó az 1 vh. alatt ismerte fel az ipari frekvencia jelentőségét; azt, hogy fölösleges külön rendszert kiépíteni a vasútnak. a problém az volt, hogy nehéz az egyfázisú feszültséget szabályozott többfázisú feszültségre átalakítani. Az egyenáramú hajtást nem kedvelte, a motordinamók (pl. Ward-Leonard) pedig nem túl jó hatásfokúak. Akkoriban gyakorlatilag egy módszert kivéve nem volt megfelelő szisztéma. Az általa kidolgozott rendszer igen nagy előnye a többfázisú indukciós motorok alkalmazhatósága 50 Hz egyfázis táplálás mellett az, (és ez már egyedülálló volt), hogy a vasutat ideális áramfogyasztóvá teszi (nem "érzi meg" a hálózat), javította a hajtómotor teljesítménytényezőjét, jelleggörbéjét, lehetővé tette kisfordulatú vontaómotor készítését, így szükségtelenné vált a fogaskerékhajtás. Ezen kívül egyetlen gépben, a fáziváltóban egyesítette egy egyenárammal gerjesztett nagyfeszültégű egyfázisú és egy kisfeszültségű többfázisú szinkrongépet és a fázisváltó felpörgetéséhez szükséges segédfázisú motort. Ez tekintélyes hely- és tömegmegtakarítást jelentett. Ez a rendszer is minden további nélkül alkalmas energiavisszanyerésre, ezt azonban a MÁV csak vészfékezéshez engedélyezte.

Na egyben ennyit, még majd pontosítok, ill. pontosítsatok!

A téma iránt érdeklődőknek kötelező olvasmány Fojtán István: Kandó-mozdonyok c. kitűnő, olvasmányos könyve, a Vasúthistória könyvek sorozatból

Előzmény: 1014 (14237)
John Howard Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14256
Köszi, úgy látszik, nem figyeltem... Bocsi... Meg vagyok győzve :)

Off
Divi! Holnap délelőtt benézhetnék CD-ügyben?
(ezt is kezdtem elfelejteni...)
On

Előzmény: division by zero (14254)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14255
Szerintetek lesz máskor is járműparádé a Füstiben? Mindenesetre jól néztek ki járgányok!
division by zero Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14254
csak neked mégegyszer :-)))
Bárdos Imre ŐsGigant képei
Előzmény: John Howard (14249)
tom sawyer Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14253
Ugy tudom a régi tipusu alállomási transzformátorok tudják a 16KV-t.A Nyéki alállomást is az 50-es években épitették és 62 volt az áttérés a Bp.Miskolc vonalon.Még az eredeti kütyükből van ami még most is működik.
Előzmény: division by zero (14248)
tom sawyer Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14252
Vonatfűtéshez a trafó 1500V fűtési tekercsét használják.
Előzmény: division by zero (14247)
marslakó Creative Commons License 2000.07.26 0 0 14251
Holnap ismet Pupos megy Furedre (208) es Gotthardra (203). Mi van, ezek fordaban jarnak?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!