Keresés

Részletes keresés

nj Creative Commons License 2007.06.08 0 0 2226

Akárcsak én.

És hát vizsgaidőszak is van, ilyenkor kevesebb idő jut a hobbikra.

Előzmény: Don Quixote (2223)
Don Quixote Creative Commons License 2007.06.07 0 0 2225
Hálás köszönet, elolvastam:-o)
Előzmény: annie99 (2224)
annie99 Creative Commons License 2007.06.07 0 0 2224

Szia Don!

 

Örülök, hogy még itt vagy. A háborúk témakörében nem vagyok otthon, de ha van valami, ami érdekel és kinézed belőlem, hogy hozzá tudok szólni, vagy van róla anyagom, akkor ne kímélj :)

 

(pendely-ügyben írtam valamit a másik topikra anno, nem tudom, olvastad-e... :)

Előzmény: Don Quixote (2223)
Don Quixote Creative Commons License 2007.06.06 0 0 2223
Én is itt vagyok még, igaz, hogy cak read only-ban:-o)
Előzmény: annie99 (2221)
annie99 Creative Commons License 2007.06.06 0 0 2222

Sziasztok!

Önkritikát gyakorolva kicsit könnyedebb témát kerestem. Ez egy Howard Terpning festmény, a legkedvencebb kedvencem. Gyerekjátékokat rakok fel mellé, talán lesz, akinek tetszenek.

 Blackfoot baba

 

 Yakima baba

 

 Umatilla játékbölcső

 

 Lakota tipi (játék)
annie99 Creative Commons License 2007.06.06 0 0 2221

"Eléggé kétszemélyes lett ez a topik:("

 

Nagyon sajnálom, ha én okoztam. Tényleg.

 

A régebbi hsz-ek közt valaki szeretett volna olvasni az indiánok szellemi és vallási életéről. Talán írhatnál a hagyományos vallási szokásokról (vagy a háborúkról :). Az én témáim valószínűleg kevésbé érdeklik a többieket. (Remélem, nem vertem ki senkinél a biztosítékot, de ha igen, bocsánatot kérek.) Én is szívesen olvasnék a sziúk vallásáról vagy az izzasztókunyhó elterjedéséről.

 

Az előző témához már nem szeretnék hozzászólni, mert nagyon messzire vinne. De "négyszemközt" szívesen beszélgetek róla, ha Téged érdekel. Itt már csak két képet szeretnék beszúrni. Azokról, akikről eddig írtam. (Ha néhányan közülük egy kicsit kevésbé voltak "tökös gyerekek" elkövetkező éveikben, az átlag alá akkor se nagyon mehettek :)

 

 

Komancs vezetők, Quanah Parker az alsó képen az első sorban balról a második. Sokmindent gondolhatunk róla. Én személy szerint úgy vagyok vele, hogy minél jobban megismerem az életét, annál jobban csodálkozom.
Előzmény: Galgadio (2220)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.06 0 0 2220

OFF:

 

Szia Annie!

 

Eléggé kétszemélyes lett ez a topik:(

 

ON:

 

Az amerikai Délen (Georgia, Alabama, Mississippi, Louisana stb.)  és Texasban a baptista a "domináns" vallás. Már ha USA-viszonylatban lehet egyáltalán ilyenről beszélni.

A baptisták meg soha nem arról voltak híresek, hogy túl elnézőek lettek volna a katolicizmussal vagy az őslakosság pogány vallási szokásaival szemben...

Előzmény: annie99 (2218)
annie99 Creative Commons License 2007.06.05 0 0 2219

OFF:

Idáig gondolkodtam, hogy ez a "csurom vér" kifejezés honnan való. Tudom már. Pilinszky természetesen. Annyira szép és találó, hogy ideoffolom. (A "Marhabélyeg c. versből való)

 

"A világ tenyerébe kalapált szeg,
holtsápadt,
csurom vér vagyok."

 

 


 

Előzmény: annie99 (2218)
annie99 Creative Commons License 2007.06.05 0 0 2218

Szia Galgadio!

 

Nem bántottál meg. A peyotisták meg nem hallották :)

Igaz, hogy nem kínoznak foglyokat, de a rezervátumi apacs gyerekek a mai napig "harcos" identitásban nevelődnek, ami nyilván nem teszi egyszerűvé az életüket. (A köztük dolgozó keresztények is feltűnően nagy hangsúlyt helyeznek azokra a bibliai képekre, amik ehhez kapcsolhatók.) A peyotizmus kialakulásakor pedig például a komancsok - hogy szépen fejezzem ki magam - csurom vér voltak.

Az a baj, hogy már megint azt érzem, hogy reklámozom, amit nagyon határozottan nem szeretnék. A drog nagy gond és nem szeretném ezt a gondot növelni. Mégis úgy érzem, hogy a két dolog lényegét tekintve nem tartozna egy lapra.

Előzmény: Galgadio (2217)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.05 0 0 2217

Szia Anni!

 

Ne haragudj rám, nem akartalak megbántani sem Téged, sem a peyotistákat!

Mindamellett úgy érzem, hogy a peyot - végül is "csak" egy hallucinogén hatású növény - indokolatlanul nagy szerepet játszik a Native American Church-ben.

A peyot = Krisztus lelke párhuzamot pedig egyenest badarságnak tartom, ami egy konzervatív keresztény hívő számára akár durván sértő is lehet.

Azt azért elismerem, hogy a NAC-vallás egyesek számára előrelépés lehetett a korábbi vallásokhoz képest.

 

Mellesleg ma már nem kínoznak foglyokat és nem háborúznak azok az indiánok sem, akik az ősi, kereszténség előtti vallási hagyományokat követik...

Előzmény: annie99 (2215)
annie99 Creative Commons License 2007.06.05 0 0 2216

Az ékszerkészítésről a navahókon kívül a zuni pueblo-indiánok híresek, egy lánc a korábbi hozzászólásomban szerepelt is. Most más stílust, fétis- láncokat szeretnék bemutatni. A képen zuni ékszerkészítő látható.

 

 

Janet McCloud-ot idézem, aki a hopi indiánok kukorica-tiszteletéről beszél. A növény vallásos tisztelete, mint láthatjuk, a zuniknál is ismert volt, de részletes leírásával eddig nem futottam össze. Ha valakinek van róla anyaga, szívesen fogadom. "Amikor a hopi férfiak kimennek a kukoricaföldre aratni, először letörnek egy kis kukoricát - ezek a kis kukoricák a kisgyerekeket jelképezik.

A férfiak a kisbaba-kukoricát vigyázva hazaviszik, ahol már várja őket az anya. Minden anya megáldja a kis kukoricát, s aztán gyengéden belefekteti a kukoricás kosárba. Csak ezután mehetnek vissza a férfiak a többi kukoricát leszedni. A kukoricát az asszonyok oltalmára bízzák; mindig is élőlényként kezelték a kukoricát.

Az asszonyok így szóltak hozzá, akár az ember fiához, így beszéltek: "Nézzétek meg ezt a csodálatos kukoricát, nézzétek, milyen pompás színe van! S mennyi kukoricaszem van rajta!" A hopi indiánok a kukoricát közeli rokonnak tartották."

 

A kukoricán kívül szinte minden állatot megörökítenek hasonló fétis-ékszereken. Ez az egyik leggazdagabb darab, amit találtam.

 

XX. század eleje, zuni asszony.
annie99 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 2215
Haragudjanak Rád a peyotisták :) Szerintem is sokkal tökösebb egy komancs, aki visszatér ősi vallásához és reggeltől estig kínozza a foglyait, vagy egy apacs, akinek legszentebb vallási eseménye a háború. De ha ennyire nem is tökös, legalább intézményes heti peyote-fogyasztás  helyett érje be a képmutatás nélküli napi alkohol és/vagy kokain fejadaggal.  Bármit inkább, mint ezt a szinkretista katyvaszt.
Előzmény: Galgadio (2214)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.04 0 0 2214

Ne haragudj, de nekem ez a peyot=Krisztus téma Huldrych szavaival élve szinkretista katyvasznak tűnik.

Akkor már tiszteletreméltóbb, mondhatni tökösebb gyerek ennél az öreg Sánta Őz, aki levetve a formális kereszténység kötelékeit, visszatért a sziúk ősi, kereszténység előtti vallási életéhez...

Előzmény: annie99 (2212)
annie99 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 2213

Ha már az ékszerek szóba kerültek, szólnék pár szót a navahó ezüstművességről. Korniss Pétert idézem: "Az ékszer elválaszthatatlan a navahóktól. Még a legszegényebbek is viselnek nyakláncot, gyűrűt vagy karperecet.  Az ezüstművesség nem régi mesterség - a XIX. században tanulták meg a mexikóiaktól. S azóta - akárcsak a navahó szőnyegek - a türkizzel kirakott ezüst ékszerek is híressé lettek. Kaphatók úton - útfélen, még a pusztaság közepén is találkozni ékszerárus családdal." Megjegyzi még azt is, hogy saját iskolájukban a tantárgyak között is szerepel.

 

Hagyományos és jellemző design az úgynevezett "squash blossom" nyaklánc, melyet már a régi képeken is láthatunk.A megszokott türkiz díszítésen kívül gyakran alkalmaznak korall-berakást.

 

Érdekes összehasonlítani a navahó és a képen látható zuni nyakláncokat. Bár ez utóbbi is squash blossom ékszer, jól látható a stílusok különbsége.

 

Navahó asszony fényképe a XX. század elejéről
annie99 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 2212

Biztos vagyok benne, hogy a peyote védelmében nem fogok egy szót sem szólni.

Viszont egy speciális helyzetet szeretnék felvázolni. Quanah állítólag a következőképpen került kapcsolatba a peyote-fogyasztással: fertőzött sebesüléssel haldoklott éppen, amikor egy ute gyógyító természetes antibiotikum gyanánt adta neki a kaktuszt. "Mellékhatásként" látomása volt, melyben - ő úgy hitte - Jézus Krisztussal találkozott, akitől megtudta, hogy meg kell bánnia a gyilkosságait és egyéb szörnyű bűneit, és ezt népe közt is hirdetnie kell. Ezután felgyógyult. Van aki ezt a látomást nem hiszi el, üzleti fogásnak tartja. Viszont  követői, akik ezen az úton elindultak, egységesen arra az álláspontra jutottak, hogy míg a keresztények Krisztusról beszélnek, addig ők Krisztussal.

Ezt csak azért mesélem el, mert itt nem arról volt szó, hogy a hagyományos vallás keretein belül választanak a kábszer és az egyéb technikák között, hanem egy teljesen új minőséggel állunk szemben, ami a peyote-használat korábbi gyakorlatától is eltér, amennyiben keresztény tartalom jelenik meg benne. Szélsőséges megfogalmazásban a peyote "lelkét" Jézus Krisztussal azonosították. Ezt annyira komolyan gondolták, hogy a református és peyotista keresztény indiánok komoly és szenvedélyes teológiai vitába kerültek egymással. Szóval számomra elég izgalmas probléma ez... 

Előzmény: Galgadio (2211)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.04 0 0 2211

Nagyon felületes ismereteim vannak csak a Native American Church-ről, hogy megalapozott véleményt tudjak mondani.

Mondjuk, az intézményesített peyote-fogyasztással alapból nem értek egyet.

Egyébként Sánta Őz sem.

Ő azt mondja, hogy az álmoknak és látomásoknak, amik az ősi indián vallásosság alapjai, az ember legbelső lényegéből kell fakadnia (amit böjttel, elmélkedéssel  és egyéb gyakorlatokkal elő lehet segíteni) , és nem kábítószerek által.

Úgy veszem ki a szavaiból, hogy a peyote-ot alig egy fokkal tartja jobbnak a szintetikus kábítószereknél.

Elég durvák az élettani hatásai is a peyote-nak, ahogy olvastam, bár függőséget talán nem okoz.

Ismét mondom, hogy csak nagyon felszínes ismereteim vannak a NAC-ról, de azt hiszem, hogy túlértékelik a peyote jelentőségét...

Előzmény: annie99 (2210)
annie99 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 2210
És neked mi a véleményed?
Előzmény: Galgadio (2201)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.04 0 0 2209

Szia Annie!

 

Nem tudom. Én egy elektronikus környezetvédelmi hírlevéllel kaptam, abban volt.

Lehet, hogy a neten van fönn bővebb anyag is, de a hétvégén nem kutakodtam.

Előzmény: annie99 (2207)
annie99 Creative Commons License 2007.06.02 0 0 2208
Szinte az összes témához kapcsolódik ez a napjainkban készült chiricahua ékszer. Remélem, olvasható lesz. Szerintem nagyon szépen összefoglalja alkotójának világképét és érzelmeit, nem is kommentálom.
annie99 Creative Commons License 2007.06.02 0 0 2207

Szia Galgadio!

 

Ez a teljes cikk, ami megjelent? Én nem nyomoztam tovább, tv-felvétel végülis készült?

Előzmény: Galgadio (2206)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.01 0 0 2206
Scott Fraizer, nebraskai sziú indián tartott előadást a Környezetvédelmi bizottság előtt az indiánok és a környezet viszonyáról. Kiemelte a vizet, a vízzel való bánásmódot. Két szemléletes példa jól rámutat arra a gondolkodásmódra, ahogy a természethez viszonyulnak.

Az észak-amerikai indián előadásában kiemelte a víz és a vízzel való bánásmód fontosságát. Két szemléletes példával érzékeltette azt a gondolkodásmódot, ahogyan népe a természethez viszonyul. Az első egy gyermekkori emléke, mikor édesapja azt tanította neki, hogy mikor vadászni megy, akkor az első vadat engedje el, és csak azt az állatot lője le, amelyikkel másodszorra találkozik. A második példa arról a szokásról szólt, hogy az indiánok a halászás és halfogyasztás után a hal szálkáit és gerincét mindig visszadobták a vízbe. Ez utóbbi szokás fontosságát is jelzi a kutatók azon mai tapasztalta, miszerint az amerikai folyóvizekben ma kevés a kalcium.

E természeti népek gondolatai ma is megszívlelendők, környezethez való viszonyuk követendő példát mutat számunkra.

 

 

annie99 Creative Commons License 2007.05.31 0 0 2205

Eszembe jutott még valami. Linkelek egy 2001-es cikket. A Parker család vallási életébe enged bepillantást.  A körítésben vannak tévedések, pl. Quanah apjáról, aki nem akkor halt meg, amikor írják. (Az ismeretterjesztő írások felében még mindig rosszul szerepel, pedig még maga Quanah is nyilatkozott róla kifejezetten helyesbítési céllal.) Most nem olvastam el, de ha jól emlékszem, az imádságon kívül már semmi keresztény vonatkozást nem tartottak meg. Azt hiszem, már nem nagyon kell izgulnunk a szinkretizmus miatt. Pedig ő azt szerette volna, hogy népe ismerje meg a "fehér emberek Istenét". (Nem tudom elképzelni, hogy anyja temetésén ne beszélt volna a szívéből.)

http://www.tamu.edu/upress/BOOKS/2004/sample/TexasRoadTripexcerpt.pdf

 

Hogy képbeszúró kényszerem enyhülést leljen, Quanah gyermekeiben gyönyörködhetünk.

Előzmény: annie99 (2202)
annie99 Creative Commons License 2007.05.31 0 0 2204

Köszönöm a kiegészítést. Ajándék: újabb stílusú jicarilla jicara :)

Előzmény: Don Quixote (2197)
annie99 Creative Commons License 2007.05.31 0 0 2203

Még egyszer szívesen :)

Egyébként navahó izzasztókunyhó is érdekel? Night Way szertartás a neve, ha jól tévedek.

 

Tegnap találtam egy kreatív papago kosarat, Rád gondoltam, biztos tetszeni fog:)

 

Előzmény: Galgadio (2200)
annie99 Creative Commons License 2007.05.31 0 0 2202

Hát hogy mi a jobb nekik, abban úgyis ők döntenek, ráadásul egyenként :)

Boldog lennék, ha úgy látnám őket, mint Naichét, aki egy olyan kultúrában, ahol mindennek "szent neve" volt a harcban, önmagát és fiát Christiannak, másik gyermekét Barnabásnak nevezte el. Meg vagyok győződve róla, hogy nem hazudott vagy helyezkedett.

De persze nem ez a tendencia, inkább mindent vissza akarnak venni, amit az anglo szellemiséggel azonosított kereszténység elrabolt tőlük. Ezen nem tudok megütközni. Számtalan idézetet tudnék ide feltenni, ahol a múlt emberei kérdeztek és figyeltek. Megmérettünk és könnyűnek találtattunk. A sebek mélyek, nem gyógyulnak és a "keresztény társadalom" is kirekesztő. Mostanában a keleti vallások irányába kezdenek fordulni, ez a határozott benyomásom.

A "keresztény peyotizmus" nyilván szinkretizmus, hiszen eleve akként jött létre. De nem hiszem, hogy nem volt őszinte. Nem tudok okosat mondani rá, legfeljebb utalhatok néhány igeversre: "akár szívből, akár színből Krisztus prédikáltatik, én ennek örülök", "aki nincs ellenünk, velünk van". De tényleg nem tudom, ez egy kemény falat. Talán csak annyit, hogy itt nem a keresztények hajlottak a "pogányság irányába", hanem természeti népek jutottak valamekkora "keresztény világosságra", amin szigorkodhatunk éppen, ha el akarjuk őket keseríteni, ahogy meg is történt Fort Sill-ben. Egy biztos, az élmény, amit átéltek, elsöprő erejű volt, meg voltak győződve róla, hogy Krisztussal vannak, sokak élete vett új irányt. Nem narkós orgiák rendezésére szerveződött az egyház.

 

A fénykép mellett nincs évszám, de Takes Gun életkorát figyelembe véve a harmincas évek első felére tippelek. Hacsak nem fiatalítja a fotó :)

Előzmény: Galgadio (2201)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.31 0 0 2201

Érdekes, már a másik topikon is említett kérdés, hogy vajon mi jobb az őslakóknak?

Kulturális szempontból talán jobb lenne, ha a hagyományos vallási képzeteiket gondoznának, fejlesztenének, ugyanakkor vallási szemszögből?

Más kérdés, hogy a Native American Church tanítása és liturgiája mennyiben tekinthető vallási szinkretizmusnak, amit egyes protestáns irányzatok nagyon szigorúan elutasítanak.

Neked mi a véleményed?

Előzmény: annie99 (2199)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.31 0 0 2200

Szia Ani!

 

A belinkelt fénykép körülbelül mikori?

Én is foglalkoztam a Native American Church-csel, igaz csak nagyon érintőlegesen.

 

Egyébként a múlt héten végre megnéztem a Windwalkert, technikailag hibátlan volt a DVD.

Érdekes volt újra hallani a csejenn és varjú nyelvű párbeszédeket az angol összekötő szövegek között.

Tényleg nagyon jó film, még egyszer köszi:-)

Előzmény: annie99 (2199)
annie99 Creative Commons License 2007.05.30 0 0 2199

Igen. Ők a "Big Moon" irányzatot követték, ami a ceremóniákban még sokkal több keresztény elemet tartalmazott, mint Quanah "Half Moon" irányzata. Az előbbit John Wilson nevéhez kapcsolják, aki katolikus caddo indiánként bevezette a keresztelést és a Biblia olvasását. Érdekességként megjegyzem, hogy a gazdagok megosztották javaikat a szegényekkel. Ebben a változatban még nem olvastam izzasztókunyhóról, bár már annyi mindent olvastam, hogy éppen ezen sem lepődnék meg.

A téma meglehetősen érzékeny, mivel ezt a hibrid megoldást mind a keresztények, mind a mai hagyományőrző indiánok erősen támadják, és mivel drog-témát is érint, politikai, emberi jogi, stb. szálakba is bele van gabalyodva.

Ha jól emlékszem, a Native American Church jelenlegi elvei közt is szerepelnek például a következők:

- tiltja az alkohol és a kábszerek használatát, közte a peyote profán felhasználását

- a hívő saját munkájából tartsa el magát és családját, akikkel köteles törődni.

Ugyanakkor mély vallásos élményen keresztül az általános emberszeretet attitűdjét munkálja.

Egyáltalán nem szeretném reklámozni, tényleg. De ha belegondolok, hogy például Quanahnak milyen bűnöket kellett megbánnia, ha belegondolok, hogy milyen mélységekből jönnek ki emberek, akkor nem tudom azt mondani, hogy inkább maradtak volna ott...

 

 

First officers of the Native American Church of the United States. Front row, left to right: Mark Haag (Southern Cheyenne), Alfred Wilson (Southern Cheyenne). Back Row, left to right: Joe Kaulity (Kiowa), Truman Dailey (Oto), Frank Takes Gun (Crow). Photograph collection of J. Sydney Slotkin in possession of O.C. Stewart
Előzmény: Galgadio (2198)
Galgadio Creative Commons License 2007.05.30 0 0 2198

"Ellenpélda a Quapaw Peyote Church (Oklahoma) az alábbi képen. "

 

A Quapaw, más néven Ogapah vagy Arkansa a sziú nyelvcsalád Dhegiha ágának legdélibb népe volt. Eredetileg a mai Arkansas területén éltek.

Kis lélekszámú, kb. úgy 3 ezer fős nép voltak.

Róluk van szó?

Előzmény: annie99 (2193)
Don Quixote Creative Commons License 2007.05.30 0 0 2197

Spanyol "jícara"=kosár, "jicarilla"=kosárka :o)

Előzmény: annie99 (2196)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!