Keresés

Részletes keresés

gumidani Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63041

https://www.youtube.com/watch?v=0QP3-HaddZg

6.30-ig nem sok történik. Onnan érdemes nézni.

alkotasu Creative Commons License 2021.02.08 -1 0 63040

Eredetileg biztos. Aztán valószínűleg Bau 5889 lett '56 után.

Előzmény: gumidani (63035)
róbertke Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63039

Szóval képes lennél Imrebácsi műalkotására szikét emelni?

Előzmény: Gőzmozdony375 (63038)
Gőzmozdony375 Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63038

Köszönöm, én is ebben bízom!

Előzmény: alkotasu (63030)
György barát Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63037

Módosítok. 

A Pesti Napló képe föltehetően már nem az ominózus vagon, amelyről leszállt a rab. Inkább a szomszéd lehet. Ugyanis túlságosan sok a bámész utas az ablakokban. 

Előzmény: Balázs1a (63023)
Gőzmozdony375 Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63036

Vaószínűleg, a Cmn , is ugyanaz lesz mellette!

Előzmény: alkotasu (63031)
gumidani Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63035

Az 5889-hez és az 5529-hez egyaránt Cau fő-sorozatjel tartozott, ugye?

Előzmény: alkotasu (63029)
gumidani Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63034

Úgy gondolom, hogy a szöveg és a  képek nincsenek összhangban. A 30-as években volt nemzetközi forgalmú, III. osztályú kocsi, ami végig fülkés lett volna? Ismereteim szerint csak olyan volt, amelyikben volt néhány fülke is a termek mellett. De ne gondoljuk azt, hogy az akkor hírlapírók jártasabbak lettek volna a kocsitípusok körében a maiaknál.

Előzmény: György barát (63020)
Gőzmozdony375 Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63033

Igazad van, tényleg, én ezen átléptem, mert még felhúzott a tetővég!  Ezek szerint ez sem egyszerre történt!

Előzmény: György barát (63032)
György barát Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63032

Nincs szerencséd.   😢 

Az 1958-as Fröhlich képen már befelé nyílik az ajtó és nincs víztartályfedél. A GySEV 253 is ezidőtájt esett át az ELSŐ műtéten. 

 

Előzmény: Gőzmozdony375 (63028)
alkotasu Creative Commons License 2021.02.08 -1 1 63031

Szerintem ez azonos lesz azzal, amit gumidani is lefotózott (84 55 117 3206-5):

 

 

 

 

Előzmény: Gőzmozdony375 (63013)
alkotasu Creative Commons License 2021.02.08 -1 0 63030

Akkor javaslom ennek nyomán történő átépítést:

https://vonatmagazin.blog.hu/2019/11/09/egy_megmenekult_roman_csuka

Természetesen a tető formája kicsit más lesz, de a technika használható nagyrészt. Viszont a forgalmi állapotú GySEV-es kép szerintem használható lesz, mert nyilván típus megoldásról van szó. Legalábbis én elkövetnék ilyen gazságot a modellezés tekintetében. (MÁV-os kép meg vagy előkerül, vagy nem.)

Előzmény: Gőzmozdony375 (63028)
alkotasu Creative Commons License 2021.02.08 -1 1 63029

Igen. német gyártású, jugoszláv eredetű; Lovász Gy adatszolgáltatása szerint, kiegészítve Rhb által írtakat: 

80 55 117 3421-4, ex-Yg 30 55 117 1139-5, ex-67 55 99-10 000-4, ex 60 55 99-10 000-1, ex 5889 ex 5529 ex JDZ 34093.

A GySEV-es 253-as meg a JDZ 34032-es volt. Tehát a típus ugyanaz volt.

Előzmény: Gőzmozdony375 (63008)
Gőzmozdony375 Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63028

igen, köszönöm,   bár az58-as képen, még nincs átalakítva, én meg a 60-as-70-es éveket szeretem, jó lenne egy máv-os átépített , nem szakszolgálati kép!

Előzmény: György barát (63016)
Balázs1a Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63027

Köszönöm szépen, mindenkinek.

 

Ebben az esetben vajon Hegyeshalomnál csatolhatták fel a képen szereplő kocsit, és Bécstől odáig másik kocsi másik fülkéje (ténylegesen fülke) lehetett lefoglalva?

Előzmény: György barát (63025)
Balázs1a Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63026

Nagyon köszönöm. :)

Konzultáltam másfél-két éve Velük, illetve azokkal is, akiket Ők ajánlottak, mert mind messze nagyobb tudású, mint én. Több kérdést is segítettek pontosítani.

Előzmény: paca664 (63024)
György barát Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63025

Köszönöm. Az ablakok mérete, ritmusa megerősíti a gyorsabb kollégák tippjét. 

 

A rabszállító vasúti kocsik hiánya lehet a Monarchia specialitása. Ausztriában sem épült ilyen jármű. 

 

Előzmény: Balázs1a (63023)
paca664 Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63024

Minden tiszteletem!

Én csak volt szovjet országokban láttam vagonzak-ot, azok ugye rabszállító személykocsik. A személyvonatok végére sorozzák és minden megállási helyen rendőrsorfal várja két oldalról.

 

A 28-as villamos kifejezett újdonság nekem, ha majd lelkesedésed engedi, javaslom oszd meg a villamosok.hu szerkesztőségével is.

Előzmény: Balázs1a (63015)
Balázs1a Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63023

Máris:

 

Ez pedig a Pesti Naplóban szerepelt. (És pontosabban: nem életlen a kép maga, csak az ontopik része az.)

Előzmény: György barát (63020)
Felek Ferenc Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63022

BÉKÉS – 1916.II.13.

 

Halálos ugrás a vonatról. Szerdán délután Gyula és Sarkad között halálos szerencsétlenség történt. Köteles Mihály dobozi cigány katonát, aki hetekkel előbb megszökött ezredétől, a csendőrség elfogta és átadta a gyulai honvéd kiegészítő parancsnokságnak. Innen a nagyváradi 4. honvéd gyalogezredhez kellett átkísérni, amivel öt 11. gy. ezredbeli gyalogost bíztak meg. Alig haladt a vonat néhány kilométert a József szanatórium előtt, a cigány kikéredzett a félreeső helyre, ahova a kísérők egyike, Silhamm Károly 27 éves tartalékos katona követte. A fogolynak azonban más céljai voltak. Hirtelen felszakította a kocsi ajtaját és leugrott a robogó vonatról. A katona utána kapott, de egyensúlyt vesztve lezuhant és agyrázkódáson kívül életveszélyes fejsebet szenvedett. A cigánynak semmi baja sem történt, futással igyekezett menekülni. A közeli hídőrség észrevette az esetet és a cigányt rövid üldözés után elfogta. Az eszméletlen katonát beszállították a József szanatóriumba, ahol orvosi ápolás alá vették. Eszméletét azonban nem nyerte többé vissza, még aznap délután meghalt. A szerencsétlenséget okozó katonát másnap megvasalva kísérték Nagyváradra.

Előzmény: Balázs1a (63015)
Balázs1a Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63021

... illetve a teljességhez tartozik, hogy vasúti kocsiban kialakított fogda viszont volt. Ez ugyan alaprendeltetését tekintve nem volt rabszállító (a néhai rendőrségi kísérőkocsiról beszélek), de ha a kísért szerelvényen rabosításra került sor, akkor jogilag megvalósult a fogvatartott személy vasúti szállítása, különleges kialakítású kocsiban:

Előzmény: Balázs1a (63015)
György barát Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63020

A fölső képen látható a nyitott peron. Ez esetben viszont a leírásban szereplő "fülkés" szó kétséges. Kellene az az életlen kép is. 

 

Előzmény: Balázs1a (63006)
C50 Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63019

Mire megkerestem a képet gumidani már rég válaszolt.

Előzmény: C50 (63018)
C50 Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63018

Ez inkább Cmn-nek tűnik, ami termes és nem nemzetközi.

Előzmény: Balázs1a (63006)
Balázs1a Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63017

Nagyon köszönöm! :)

Előzmény: gumidani (63014)
György barát Creative Commons License 2021.02.08 0 0 63016

Ez így precíz. 

A modelled föliratozásához pedig javaslom a Cau 5775 pályaszámot. Annak legalább van képi bizonyítéka. 

 

Előzmény: Gőzmozdony375 (63008)
Balázs1a Creative Commons License 2021.02.08 0 4 63015

8 éve kutatom a témát, lassan a végéhez érve, így igen nagy valószínűséggel kijelentem, hogy nálunk nem volt.

Az első, dokumentált vasúti szállítások az 1848-49-es eseményekkel függtek össze. Nagy létszámú fogolycsoportokat szállítottak a Pest-Szolnok vasútvonalon (onnan tovább Szegedre, gőzhajóval, vagy kocsikon, kelet felé), de csak lefoglalt, egyébként közforgalmú vasúti kocsikon.

1874-ben IM utasítás, majd 1878-tól az első hazai Btk. szabályozta a vasúti rabszállítást, oly' módon, hogy a szállítás megkezdése előtt 21 órával értesíteni kellett az első érintett állomás főnökségét, külön személyszállító kocsi vagy kocsiszakasz biztosítása érdekében. (Ez az időkeret később 24 órára módosult.) Ugyanezek szabályozták az őrök elhelyezkedését is, a kocsikon belül, továbbá az ajtók és ablakok zárását, az elfüggönyözést, stb.

Később pontosították, hogy a rabszállítás III. osztályú személykocsiban vagy kocsiszakaszban történhet, és külön intézkedés született a fülkés és a termes kocsikban való elhelyezkedésre.

Baross Gábor 1892-ben szabályozta országos érvényességgel, hogy a kísérő őrök töltött lőfegyvereket tarthattak maguknál, vasúti rabszállítás során. (A puska végén található szuronyt azonban hüvelybe kellett rejteni.)

1885-ben BM körrendelet szabályozta a toloncolást, amelynek szintén volt vasúti vonatkozása. A kocsik foglalása a rabszállításhoz hasonlóan történt, azonban a toloncszállítás díjmentes volt, a rabszállítás nem. (Erről kereskedelemügyi miniszteri rendelet rendelkezett.)

1900-ban főkapitányi szabályrendelet határozta meg azokat a vonatokat, amelyen csoportos / tömeges rab- vagy toloncszállítás történhetett. A hét különböző napjain különböző irányokon jelöltek ki ehhez (menetrend szerinti) vonatokat.

Az 1930-as évek közepéig, amikor a mai főúthálózat többé-kevésbé kialakult (6 méteres, szilárd burkolatú útpályával, 12 tonnás teherbírású hidakkal, gépjárművekkel), akkor kezdődött a távolsági szállítások közútra terelődése, kivéve persze a hadifoglyok szállítását, ami jellemzően mind az első, mind a második világháborúban főleg vasúton zajlott.

Számos további rendelet és szabályzat foglalkozott a vasúti szállításokkal, azonban különleges, kifejezetten rabszállításra épült vasúti kocsi egyetlen leírásban sem szerepel. Ez főleg azért érdekes, mert a rabszállító lovaskocsi teljes egészében a német mintát követve érkezett 1879-ben, és az évek során tőlünk nyugatra és keletre is használtak speciális rabszállító vasúti kocsikat. Valamiért nálunk nem jelent meg, talán az időzítés volt szerencsétlen, és a háború szólt közbe, utána pedig a közút kapta a nagyobb hangsúlyt.

Mellékszál, de rabszállító villamos is közlekedett nálunk, sajnos az sem volt különleges kocsi, csak megigényelt különjárat, a mai 28-as és a néhai 2-es villamos vonalán. Az első járat időpontja bizonytalan, 1921 és 1923 közé tehető, a megszűnése viszont ismert, 1925 tavasza. A Conti utcai fogház (Blaha Lujza tér), a Markó utca és a Gyűjtőfogház között hajtottak végre szállításokat. (Rövid életű volt, szerény irodalommal.)

Előzmény: paca664 (63011)
gumidani Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63014

A konkrét kocsiszámra nincs tippem. A típusra viszont igen. Egykori VIII L jellegű Cmn kocsi, a fénykép idején Cn 554xx lehetett a szám.  A MÁV történetében talán legnagyobb darabszámban használt kocsitípus volt. 

Előzmény: Balázs1a (63006)
Gőzmozdony375 Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63013

Meg ezt is!

Előzmény: alkotasu (62997)
Gőzmozdony375 Creative Commons License 2021.02.08 0 1 63012

Ezt meg csak úgy találtuk, a parajosban!

Előzmény: alkotasu (62997)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!