Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Semmi, mivel az nincs. Csak az lenne a megoldás? Egyébként az összes radiátort termoszelepekkel kaptam, ha beraknék egy helyiségtermosztátot, akkor használhatnám őket dísznek, mondjuk most is ... A szobatermóval az a gondom, hogy csak egy helyiség hőmérsékletét figyeli, ha lesz egy hűvösebb helyiség annál akkor ott vakarózhatok. Vagy nem jól gondolom?
Sziasztok! Kis segítség kellene: Egy SaunierD Ecosy F28 EAS tip. kazánunk van külső hőm. érzékelővel. A legkissebb (029) fűtőgörbével megy, talppont 15-re tolva, 20kW-ra maximálva a teljesítmény, max 50 fokos fűtővíz. Ha kint melegszik az idő, úgy tűnik, nem foglalkozik vele, ugyanúgy percenként bekapcsol, persze ezért bent már túl meleget csinál. 50-en fokra felfűti a vizet, kikapcsol, kb 1-2 perc alatt lehül 40 fokra majd kapcsol is be - ez normális? Vannak termosztátok a radiátorokon, de ha jól gondolom attól hogy lejjebb veszek egy kettőt, a kazán nem fog kevesebbet járni. Mit lehetne állítani rajta, hogy ne menjen annyit? Persze le lehet kapcsolni, de nem hiszem hogy csak ez a megoldás.
Először legyen meg a hőszigetelés és a nyílászáró csere, legalábbis legyen meg az, hogy milyen értékekkel lehet számolni az épületgépészeti tervnél.
A kondenzációs jobb hatásfokú lesz (egyébként ez is zárt égésterű és tubós ! :) ), mert a fűtési idény nagy részében, de a felében biztos, nem olyan nagy a hőigény, hogy ne tudna a kazán kondenzációs üzemben dolgozni. Ha meg kevés a kazán teljesítménye (kondenzációs üzemben nem ad le elég hőt), akkor a kondenzációs kazán működhet sima turbósként !
Valljuk be, hogy a -10 alatti hőmérséklet Mo-on nem sűrűn fordul elő (összesen 10-15 napnál többre nem saccolom, fűteni viszont 180-210 napon biztos kell). Tehát ha egy rendszer kondenzációs üzemben elmegy a fűtési idény 95%-ban, akkor a maradék 5%-ban mehet sima turbósként, lényegében nincs nagy jelentősége. Úgyhogy a radiátorokat nem biztos hogy annyira túl kell méretezni ! ;)
Nem tudok épületgépészt, de ígéretes, hogy aki előzetes számot mondott, az tervez és nem a hasára üt ! Persze amíg nem rendeled meg nála a tervet, addig nem fogja odaadni a méretezést, ez érthető. :) Szerintem ha van szerelő is, akivel összedolgozik, akkor ne keresgélj tovább tervezőt-kivitelezőt.
Esztétikai szempontból a kazán alá gondoltam a 160-as szögletes változatát, tényleg lehet-e különbség abban, hogy hengeres vagy szögletes, esztétikáját kivéve? Most úgy néz ki, a 160-as felé billen nálam a mérleg nyelve.
Szerintem a Junkers ST120 kb ugyanolyan, mint bármelyik másik gyártó hengeres zománcozott indirekt tárolója. Hőcserélőfelület kb 1m2, felfűtési idő (10->60 fok, 75 fokos előremenővel) 19-20 perc. A 160-as meg kb. 23-25 perc alatt végezhet.
4. a kombi cirkó oké, csak a kondenzációsba nem vagyok 100 %-os. Talán egy zárt égésterű turbós jobb hatásfokkal működne a rendszerben. Először is olcsóbb, még egy márkásabb is, másodszor kisebb radiátorok is kellenek (nem kell túlméretezni). Ami pénzt ezen spórolnék, abból lehetne nyílászárót korszerűsíteni. Ezért kellene a segítség. Az épületgépész ebbe is tud segíteni?
Szerintem biztos hogy nem a minimum teljesítményen van a legjobb hatásfoka...valahol a középúton lesz az. Pl. néhány SD kazán prospektusát átböngészve, min. teljesítmény és min. gázfogyasztás alapján hatásfok: 80%, max. teljesítmény és max. gázfogyasztás: 90%.
Hőigény adat onnan, hogy kijött egy gáztervező+ egy szerelő felmérni a dolgokat. A tervező azt mondta telefonban, hogy Ő egy számítógépes programmal kitudja számolni a hőigényt. Majd két hét múlva kaptam egy árajánlatot Tőlük, amiben le volt írva sok minden, de például a hőigény csak így, nem helyiségek szerinti bontásban, valamint a radiátorok is csak darab számra egy tételben. Addig is olvastam itt sokat és tanultam belőle. Most kell egy jó épületgépészt hívni aki független! Szentendre környéke, tudtok ajánlani normálisat?
Nekem ez a 3.9KW nagyon tetszik, én is elfogadnék egy ilyet. :-) A Baxink kb. 7KW-ig tud lemodulálni, és bizony sokat kapcsolgat emiatt a kazán. Biztosan még kisebb lenne a fogyasztásunk 5%-kal, ha folyamatosan tudna fűteni a kazán. Különben meg én úgy tudom, hogy minél jobban lemodulál a kazán, annál jobb a hatásfok, alacsonyabb a fogyasztás.
Junkers Cerasmart ZSB 16-1 A, ez 3,9 kW_ról indul, Al-Si ötvözetű hőcserélővel Vagy itt egy Vaillant ecoTEC pro, 6kW-ig megy le, ez rozsdamenes acél hőcserélős
A ki-be kapcsolás mennyi veszteséget okoz? Számottevő, vagy nem érdemes vele foglalkozni?
1. Én azt javaslom, hogy csak kombiban gondolkodj. 2-3. Fogj fülön egy épületgépészt , és méreteztesd ki a rendszert, a radiátorokat pontosan, nem hasraütésre ! Nagy különbség van a tetőtér és a pincerész miatt. 4. Kondenzációs kazánt, alacsony előremenőjű radiátoros fűtést alacsony hőveszteségű, jó hőszigetelésű helyen szokás alkalmazni. Pl a tetőtérbe iszonyat hősziget be kell pakolni, hogy ilyen legyen.
Azért az érdekes, hogy írsz 8-10kw hőigényt, de nem tiszta mekkora radiátorok kellenek - honnan akkor ez a hőigény adat ?
Akkor nagyon sok lesz oda a 7kw ! Ha max 8kw a hőveszteség (ami -15 fokra értendő), akkor neked olyan 2kw-ig lemenő kazán kellene. Az Inka hőcserélőjével nincs gond egyébként.
1. Ha csak 1 fürdőszoba van, talán jó az átfolyós kombi is. Csak ha asszony mosogat, te ne akarj fürdeni pont akkor :) Ha tárolósat választasz, akkor hogy ez most külön tároló, vagy benne van a kazánban, szerintem ízlés kérdése, ha külön van, és behal a kazán, nem kell kidobni mindkettőt. 2. Ha 10 kW a ház hőigénye, akkor nyilván 10 kW közeli kazán kell, de mindenképp olyan, ami le tud modulálni minél alacsonyabbra (nehogy a kazán minimális teljesítménye is több legyen, mint a hőigény -15 fokban). Átfolyós kombiból kell a 24 kW max. teljesítmény. 3. Ha már tudod, hogy 10 kW a ház hőigénye, akkor tudnod kéne, hogy helyiségenként mennyi, különben hogy számoltad ki? Ehhez kell választani radiátort. 4. Passz, ha van sok pénzed, vegyél kondenzációsat :) Bár egy Inka nem is olyan drága...
Előrébb vagyok néhány adattal házügyileg, amit most megosztanék veletek és kíváncsi vagyok a véleményetekre. A ház 3 szintből áll pince(külön álló), földszint, tetőtér (1méteres térdfal+45°-os ferdesík), a kettőt 4 m2-es feljáró köti össze. Semmilyen fűtés eddig. Kondenzációs kombi kazánra gondoltam, csak radiátoros fűtéssel! Egyenként 44 m2-es alapterület. Légköbméterre pince 100 m3, földszint+tetőtér 243 m3. A ház hőigénye 8-10 KW. A pince különnyíló teljesen, ide tervezem a kondenzációs kombi kazánt + helyiségenként 1-1 radiátort temperálni. Földszintre nappaliba 2 radiátor, fürdőbe 1 nagy törölközőszárítós, kisszobába 1 radiátor tervek szerint. Tetőtérbe 2 hálószobába 1-1 radiátor, wc-be 1 kicsi, közlekedőbe semmi, mert úgyis egy légtér a nappalival. Szeretném jól méretezni a fűtésrendszerem ezért vagyok kíváncsi a Ti véleményetekre (itt "független" hozzászólók vannak). Kérdéseim: 1., Milyen rendszer lenne a legjobb ( kombi vagy külön fűtő és melegvíz)? 2., Mekkora teljesítményű kazán lenne ide ideális? 3., Mekkora radiátorokkal (kb. KW)? 4., milyen kazánt (én kondenzációst szeretnék, de nem biztos hogy az a legjobb ide)?
Az a 8kW az kb. -15 fokra van meretezve... tehat lesz kb. 2 heted az 5 honapbol, amikor minimalisra modulalva (ki tudja, hogy ugyanolyan jo hatasfokkal-e, mint a nevleges teljesitmenyen) mehet a kazan folyamatosan. A tobbi 4,5 honapban meg veszettul sok...
Nekem egy Inka 24-em van...680m3-van fűtve vele...igaz könnyűszerkezetes ház...10cm-Nikecellel borítva....
Mikor azok a nagy hidegek voltak jan közepén,akkor a kazánom 40%-os terheléssel működött...az-az naponta max 5-órától nem ment többet..és odabent 21.5-22.5Co-között van a higany...Ekkor fogyasztottam 9.2m3/nap-HMV-vel együtt...
Abban gondolkodtam, hogy majd apránként összelegózom a rendszert, de először legyen már valami, hogy be tudjunk költözni végre és majd ha lesz pénz, hozzátesszük a többit.
Még találkozok a tervezővel holnap, felvetem neki a faelgázosítót, végülis bekerülési árban kb a kondissal egyenértékű, csak a kondis már tud HMV-t. Kandallónak nincs hely sajnos.
Az Inka le tud modulálni 7 kW-ig, nem megy a 24 kW folyamatosan. A ház szigetelés utánra 8kW veszteségre van kiszámolva, ez jónak tűnik.
Igazából a hőcserélő bizonytalanított el, mert le akarnak beszélni a nem saválló acélról, más meg azt mondta, hogy a Termomax hőcserélője is biztos üzemű hoszzú távon.
Ugyan nem ismerem a házad szerkezetét, de 100m2-re nagynak tűnik a 24-es INKA.
Érdemes utánaszámoltatni, mert később gazdaságosabb egy megfelelő méretű kazán üzemeltetése.
Olvass vissza. Katonalajosnak 90m2-re erősen túlméretezett a Baxija.
Nekem 550m3 kell fűtenem, de még nekem is sok a 24KW-os kazán. Annakidején a szerelő azt mondta ez jó lesz esete volt nálunk. Most átszámoltam és 14KW-os is elegendő lenne. Ez ott látszik, hogy a fogyasztásomban "alig" van különbség -10 és 0 fok külső hőmérséklet között.
Ha csak a gáz árának az emelkedése miatt vennél vegyestüzelésű kazánt és a fát "piaci" áron vennéd, akkor szerintem nem éri meg, nem sokkal olcsóbb ha egyáltalán olcsóbb a fűtés egy kondis kazánhoz képest.
1; Ugyan a fa olcsóbb (a gázhoz képest) ha a fűtőértékkel számolunk, de egy normál kazán hatásfoka jócskán elmarad egy kondis kazánéhoz. Számok tekintetében a vegyestüzelésű 40-50% egy kondis 90% fölött. A fűtőértéke a fának kb. 1,4Ft/MJ a gáznak 3Ft/MJ-ba kerül. Szóval a gáz nagyjából a kétszerese, de a kazán hatásfoka viszont a fele.
Természetesen ha olcsóbban veszed a fát (van erre lehetőség), illetve faelgázosító kazánt használsz akkor már olcsóbb fával fűteni. Ha viszont nedves a fa, vagy nem annyit adnak amennyit kifizetsz már rosszabul jársz, mint a gáznál. Persze a gáz fűtőértéke sem konstans, ráadásul még ellenőrizni sem tudod.
2; Ha veszed a fát piaci értéken (mert nicsen erdészeted) akkor azt is vett figyelembe, hogy a fa ára is megy feljebb ha a gáz drágul, mert mindenki igyekszik azzal fűteni így piacgazdaság lévén megy fel az ára.
Az én véleményem, hogy egy jól méretezett kondis kazán a legjobb választás, arra többet szánnék. Ha van lehetőség fatüzelésre is akkor kiépíteni azt is, de olcsóbb rendszert raknék össze belőle. De inkább csak megynugtatna a tudat, hogy ha elzárják a gázt nem fagysz meg. De lehet vegyestüzelésű helyett kandallót is építeni. Árban kb ott van viszont sokkal szebb élmény nézni esténként a tüzet, de lényegesen koszosabb is, behordani a lakásba a fát és kihamuzni.
Vagy egy faelgázosító (kb. 4-500e.HUF) + gázbojler + szolár. Most úgy néz ki, hogy ez a leggazdaságosabb konfiguráció. De egy ilyen kazánnak vannak méretei is.
A fórumokon is olvasgattam, sok okos ember személyesen is ad jótanácsokat :), kicsit zavar már az információbőség.
A fatüzelésre a gáz jövőbeni drágulása miatt gondoltam.
Végülis 300 000 Ft a legegyszerűbb Atmos kazán. Ehhez hozzárakok szivattyút, etc a padlófűtés körhöz, az még 60000 ft. minimum Most vagyok ott árban, mint az Inka 24 RK, és még nincs HMV, viszont elvileg olcsóbb üzemeltetni kellett tökölni. Napkollektor még 1-2 év, tehát a nyári HMV-re kell még valami fapados megoldás.
Akkor én nem vennék kondenzációst. Inkább olyan konfigot vennék ami kezeli a kollektoros rendszert és a vegyest.
Bár kicsit nekem túlbonyolítottnak tűnik a dolog. Miért nem jó a kondenzációs + napkollektoros együtt ? Ha meg van olcsó fa, akkor alapból egy faelgázosító kazánt mondjuk (pufferrrel).
most szeretnék gázkazánt venni, és bizonytalan vagyok.
70m2 padló+30m2 radiátor 2 szobába
A tervező Viessmann kondenzációsat javasol, mert annak saválló acél a hőcserélője és a kondenzátum nem marja szét pár év alatt mint az alumíniumot.
A Termomax Inka bimetáll hőcserélővel reklámozza magát, ez jó lehet?
Érdemes megvenni a beépített kevert körös rendszerrel rendelkező kazánokat, vagy inkább legyen pluszban kiépítve?
Később szeretnék napkollektort HMV-re és vegyes tüzelésű kazánt is pufferrel. Érdemes a kondenzációsra költeni plusz 100 000 Ft-ot, hogy 1-2 évig magában legyen, vagy ha puffer lesz, teljesen felesleges a beruházás és elég valami egyszerűbb minőségi turbós kazán?
Igen, megfelelő méretű (méretezésű) radiátorokkal. Figyelni kell, hogy a megfelelő hőlépcsővel 40/30 legyen számolva. Aztán igyekezni kell minél kisebb alsó teljesítményű kazánt venni (Enginer linkelt ide ilyet valamikor).
A szigetelés viszont elengedhetetlen, ha ki akarod használni a teljes fűtési idényben a kondenzációs kazánt. Meg amúgy is azzal lehet a legjobban takarékoskodni !
Hát a mi rendszerünket kiépítők azt mondták, hogy olaszt nem ajánlanak semmiképp (Baxi, Ariston, stb.), és igazán franciát se (SD). Még a magyar Termomax (ha jól emlékszem a nevére) is sokkal jobb, megbízhatónak mondták, és persze Vaillant meg Junkers. A Vaillant a tulaja egyébként az SD-nek egy ideje, szóval remélem már nem lesznek gondok velük.