Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Már döntöttél: nem. Innentől OFF. :-) Természetesen, ha neked etikus, hogy itt folytatod egyéb irányú érdeklődésed kielégítését, akkor nyugodtan, de általában vannak erre jobb topikok is.
"Ha alacsony hőmérsékletre állítod, akkor mindenképpen létre jön a kondenzáció, ami káros a nem kondenzációs kazánoknál."
Na de melyik részére ? Az én szvsz - csak a hőcserélőre, azt meg nálam 25 eft -ból megoldom. A jelenlegi 14 évig birta, egy ilyen 'gyilkos' üzemmódba legyen csak a harmada - 14 évente ugyis cserélni kell akkor 2x + csere az csak egy 50 -es.
VGF -ből nyilván egy régi szám. Melyiben van az első rész ?
Addig is : először kicseréltetem a jelenlegi kazánt egy ugyan ilyenre, majd leveszem a kazánteljesítményét - ekkor nyilván alacsonyabb hőfkon üzemel, de ezt időbeli működéssel ellensúlyozni lehet. Majd növelem a radiátorok számát - tovább csökken a - mostmár a visszatérő hőmérséklet. Itt meddig mehetek el ?
Azaz egy hagyományos kazánnál mi az a visszatérő hőmérséklet ami még nem káros ?
Befolyásoló tényezők: - ki mit szeret, vagy hisz el... szép az átfolyósoknál az állítólag stabil HMV teljesítmény, de bizalmatlan vagyok... de az is igaz, hogy biztosan drágább 130-200-250 liter vizet melegen tartani, mint 40-et (vagy semennyit, egy hagyományos átfolyós esetében).
- később lesz pld napkollektor? Mert akkor indirekt tároló, abból is nagyobbacska és két csőkígyós.
- mit mennyiért kapsz meg. Hiába takarékosabb mndjuk az átfolyós, ha 150e-el drágább. Mire megtérülne már háromszor lecserélted... Ja, az összehasonlításnál a komplett rendszereket nézd, ezernyi kütyü kellhet még egy indirektes rendszer összeépítéséhez (motoros váltószelep, összekötő szett NTC-vel,...stb)
Ez a 24R valami új kazán, tavaly még nem volt (ők is azt írják, hogy nincs még készleten). Mindenesetre baromi olcsó ez a cég, mármár gyanúsan (pld a 24kvx a listaár feléért van náluk...). Kérdezz rá, mielőtt beleéled magad.
Az Isotwin Condens más tészta, abban egy beépített 40 literes mini réteges tároló van. Alaphelyzetben átfolyós vízmelegítést csinál, ezt bezúdítja a tartály tetejébe és a másik oldalon lecsapolja HMV-ként. A trükk: ha a hőcserélő által biztosítottnál (8lperc) több HMV kell, akkor a tároló aljába elkezd hideg vizet engedni (4l/perc), így a tetejéből ennyivel több melegvizet tud szolgáltatni, hiszen ez a betáplált mennyiseg hozzáadódik a hőcserélőből kijövőhöz (össz. 12l/perc).... Persze ezt a "turbózást" csak a 40 literes tartály kiürüléséig tudja, ami kb.10 perc.
Elvileg ezzel a módszerrel eléri egy 130 literes indirekt tároló teljesítményét.
Nem a csokigyos nem jo, hanem az EGY csokigyos. Napkollektorhoz dupla meretu (literben) ket csokigyos hmv tartalyt erdemes venni, a felso felet melegen tartja a kazan, alulrol meg a napkollektor futi, amikor tud. Mondjuk dragabb... (epp ma neztem mas miatt, Drazice 148e azt hiszem a 245 literes).
"a megnövelt hőleadó felület miatti alacsonyabb előremenővel (tehát energiatakarékosan) történő üzemelést el lehet játszani "normál" modulációs turbós kazánnal is, természetesen ügyelve a kondenzáció esetleges káros hatásainak kivédésére."
Hogyan tudsz ügyelni a káros hatások kivédésére? Ha alacsony hőmérsékletre állítod, akkor mindenképpen létre jön a kondenzáció, ami káros a nem kondenzációs kazánoknál.
Örülök, hogy jó véleményed van az Immergáz kondis kazánokról. Én is azt vásároltam, de még nincs beüzemelve.
Látom beindult a topik, záporoznak a hasznos infók. De most olyat játszok, ami miatt ki fogsz majd innen utálni.... :)
Szóval: - a megnövelt hőleadó felület miatti alacsonyabb előremenővel (tehát energiatakarékosan) történő üzemelést el lehet játszani "normál" modulációs turbós kazánnal is, természetesen ügyelve a kondenzáció esetleges káros hatásainak kivédésére. Ez a megoldás olcsóbb kazánt(-100e) és kicsivel olcsóbb kéményt, de valamivel magasabb fogyasztást jelent. Le kell ülni és kiszámolni a megtérülést (nem elfelejtve a következő évek várható gázáremeléseit is)
- Te is említetted korábban, hogy mennyire fontos a kazánok minimális hőteljesítménye. A legtöbb kondenzációs kazán 24kW-os, és olyan 7-8kW-tól indul. Ez alól eddig én három kivételt láttam: a Junkers 16kW-os kazánjai, ezek 4kW-ról indunak, az Immergas ami 4,7-ről és az Ariston, ami 5 körül. Kis hőigényű háznál ez fontos szempont.
- kazáncseréhez hivatalosan nyilván kell gázterv, de ez egy meglevő épület, érvényes használatbavételivel....hmmm.... szóval gondolom kitaláljátok mire gondolok.
- Ha a kondenzációs mellett dönt valaki, akkor javaslom, hogy ne sajnáljon pár ezrest a külső hőmérséklet érzékelőre (a legtöbb kazán a többit tartalmazza). Egyszer jól beállítod a karakterisztikát, aztán nem kell a kazánod előremenőjét tekergetni.
Egyébként a szerelők se ördögtől való szerzetek. Nálam épp most volt egy, az Immergas kazánom végleges beüzemelése miatt. Csak azért is leírom, hogy ritka korrekt csapat, csak ajánlani tudom őket. Persze nem itt :), mert a topikgazda kérésére mellőzzük a reklámot, de ha valakit érdekel, akkor mailben megadom az adatokat (Lajos: NEM én vagyok a gázszerelő, sőt még a rokonaim se azok....)
1. Ne vegyük az extrém nagy hideget alapnak. Akkor majd felcsavarod az előremenőt, és nem fogsz nagy megtakarításokat elérni. Ez az időszak szumma 3-4 hét Magyarországon. 2. Nem kell 2x annyi radiátor, mint amennyi most van! Ezt rosszul értetted. (Ha mondjuk, most egy 600x1200-as van a szobában, akkor egy 600x1800 lenne ideális.) 3. Én hozzávetőleges gondolatom a költségekről (nem vagyok fűtésszerelő, sem kereskedő, ergo semmi érdek nem vezérel): Kondenzációs kazán: 250ezer; Plusz radiátorok: 75ezer; Gázterv: 30ezer; Bekötés: 30ezer; Kémény: 100 és 300ezer között (ez nagyon függ a hossztól: családi ház vs. 6 emeletes klasszikus belvárosi lakás 1. emelete).
Látod, van min gondolkozni. Igazából "csak" ezért nyitottam ezt a topikot.
csak fűtésre kell a kazán. Kitűnő villanybojlerjeim vannak, vezérelt árammal. magam szerelem fel - 15 évig tart- közben egyszer tisztítatom - most tisztítottak 2 db-t - aktiv anód cserével 5 eft volt. És egy bojler csak 50 eft - a 120 literes.
Igaz valamivel drágább a melegvíz így - de nem jelentősen !
Hát annyit "amennyiben max. 55 Co-os vízzel szeretnéd üzemeltetni a rendszert,"
ennyivel nem fűti ki a lakást - extrém nagy hidegnél - minusz 10 15 alatt érződött, hogy kevés a kazán teljesítmény - nem lehetett az adott radiátoroknál 75 fok felé menni. A jenleginél - kazán -radiátor úgy 65 foknál beáll az egyensúly - végül én az idővel szabályozok.
Tehát megduplázva a radiátor felületet - elvileg az 55 foknál kisebb hőfok is elég lenne.
Tehát kell : egy kazán (200 eft), adott számú plusz radiátor ( 100 eft), gázbekötés tervvel (100 eft) és a fűstgáz elvezetést hogy lehetne és mennyi ??
Azért egy kéményre nem költök újabb 300 ezret - jelenleg egy bélelt kéményem van . Jó 15 évig biztos tart.
Jelen rendszered 10KW-os kazánnal üzemel, ami azt jelenti, hogy egy 6-24KW-os kondis kazán teljes egészében kihajtja otthonodat. A jelenleg meglévő radiátorok tekintetében 217-es hozzászólásomra tudok hivatkozni. Te esetedben azzal egészítem ki, hogy amennyiben max. 55 Co-os vízzel szeretnéd üzemeltetni a rendszert, könnyen lehet, hogy egy-két helyiségben ki kell egészítened meglévő radiátoraidat, vagy esetleg lecserélni. De ökölszabályként elmondható, hogy amennyiben egy lakás hőigénye 10KW, akkor a radiátorok mérete hozzávetőleg 1.5-szöröse annak, mint amit atmoszférikus vagy turbós kazánnál kell alkalmazni. De természetesen el kell mondani, hogy minden radiátor esetében meg van adva egy táblázatban, hogy adott vízhőfok mellett hány KW-ot képes leadni.
"hogy az eddigi rendszer mennyire volt "túlméretezve" egy adott "
Hát az én rendszerem egyáltalán nincs túl méretezve ! Se a kazán, se a radiátor oldalról. Kazánnal megyek olyan 10 kW -tal a radiátorok meg olyan 65 - 75 fokkal mennek. (pontosabban az előre menő - nyilván ezt méri a kazán hőmérője ) Abból gondolom hogy nem nagyon vannak túl méretezve _ a visszatérő se hül nagyon le. Hogy mennyi nem tudom de legalább 50 fok -gondolm nagyobb radiátor felületnél jobban lehülne.
Mint már említettem nem vagyok szakértő, de sokat tanulmányoztam a szakirodalmat. Ha megduplázod a radiátor mennyiséget, akkor 40-50 fokos előre menő víz is elég lesz. Tehát egy kondenzációs kazán tökéletes lenne számodra.
Már 200 000 Ft körül kapsz egy olcsóbb fajta, csak fűtésre való kondis kazánt.(pl.immergas 24KW R), de mást is.
"Általában 50%-al nagyobb radiátor kell a kondenzációs kazánhoz."
Jelenleg 10 kW -os kazánteljesítményem van - ez csatlakozik egy adott radiátor felülethez - a lényeg olyan 60- 70 fokon megy a fűtés. Elvleg tudom szabályozni - ha leveszem a kazán teljesítményét csökken a vízhőmérséklet is - ilyenkor időben fűtök hosszabban. Első lépésként megtudom duplázni a radiátor felületet /számot.
Megmaradó kazánnál állítólag nagyon hamar tönkre megy a kazán hőcsrélője.
A kondenzációs kazánnal ezeknél a paramétereknél mennyinek kéne lenni az előre menőnek ?
A dilemám : cserekor egy zárt égésterű vagy egy kondenzációs kazán lenne.
Azért az egészrendszert nem akarom újra építtetni.
jelenleg egy C12 -vel megyek 17 éve, még talán 3 évig el megy. jelenleg ennek cseréje 150 - 160 ból kijönne. Egy kondenzációsért adnék mindennel együtt egy 500 -at. ha nem jön ki felejve !
Tehát a kérdés : meglévő rendszerre hogy lehet rá telepíteni ?
[Azert egy megtakaritas erdekeben elvegzett kazancseret jo esetben megeloz egy hoszigeteles, es akkor mar szerencsesen osszejon az az igeny, hogy csokkenjen a hoigeny, vagyis ua. radiator kisebb hofokkal is kiszolgaljon. Aztan tevedhetek...]
Sok esetben lehet olyan szituáció, hogy már régen kiépített rendszerben a gázkazán tönkremegy, legyen az bármilyen rendszerű kazán is. Ilyenkor egyre több ember gondol arra, hogy olyan kazán kéne akkor már vásárolni, ami "kicsit" takarékosabb mint az eddigi volt. Ott a sok 100% feletti érték a XY kondenzációs kazánok adatlapján, jó hogy kicsit drágább mint egy másik rendszerű, de ha kevesebből kijövünk havonta, akkor vegyünk inkább ilyet. A hasonló esetekre kicsit nehéz jó választ adni. Sajnos. Pedig olyan jó lenne azt mondani, hogy persze, vegyenek ilyen rendszerűt. Egyrészről nem tudjuk, hogy az eddigi rendszer mennyire volt "túlméretezve" egy adott rendszerű kazán mellett. A másrészről egy kicsit hosszabb... Amennyiben a rendszer pl. 70-80 Co-ra volt méretezve, és eddig kellemes hőérzettel töltötte meg a lakást, addig egy "helyesen" üzemeltetett kondenzációs kazán használatával ez az érzés erősen veszíteni fog magából, hiszen akkor jelent "pluszt" a kondenzációs kazán, ha a rendszerben (előremenő) víz hőfoka max. 55 Co-os. Ha ettől kevesebb, pl. 40-45-50, akkor meg még nagyobb a "haszna". Az eszmefuttatást lezárva annyit tudok e témában mondani, hogy tél elején, illetve tél végén (az intervallum nagyon változó tud lenni) biztosan ki tudják használni a kondenzációs kazán előnyeit a 70-80 Co-os vízre méretezett radiátorral rendelkezők is. DE! Az igazán téli időszakban már sajnos nem, mert meg kell emelniük az előremenő víz hőmérsékletét legalább 60-70 Co-ra. Remélem, kicsit tudtam segíteni egy esetleges döntésnél, választásnál.