Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Villanytűzhely lesz, viszont, ha a gázt bevezettetem a kond kazán miatt, akkor a tuti, hogy a felső rész gázos lesz. Ugyanis én azt szeretem és a kerámialposat utálom.
Elszívó lesz, mert most nincs és minden olajszagú.
A konyha és az ebédlő között, nem lesz zárható ajtó.
Mert mielőtt elfutok az épületgépészhez teljsen átgondolom a verziókat.
Hogy ne tudjon eladni nekem bármit az épletgépész. Én már senkiben nem bízok.
Sajnos úgy alakult, hogy kb. a passzívház/hőszigetelő/kondkazán fúrumok embereire inkább hallgatok, mint a kivitelezőre, tervezőre ill. a kül. rendszerek eladóira.
Sokféle szinten lehet ezt csinálni.
Sajnos annyi tapasztalatom már lett az építkezésről, hogy a kivitelező vagy azt csinálja ész nélkül, amit te szeretnél, hogy rádkenje, vagy azt, amit Ő, hogy könnyű legyen neki. Kevesen gondolkoznak lelkiismeretesen.
És ha nem okosodom ki, akkor bármit eladhatnak nekem. Ill. én is így tudom, hogy mit is szereetnék.
Mert az nem elég, hogy környezettudatos, energiahatékony és olcsó rendszert szeretnék ami kényelmes is.
"Szerintetek érdemes bármit is házilag kivitelezni (pl. padlófűtés csövek lefektetése...) vagy muszáj az egészet kiadni egy vállalkozónak, aki a kond kazánnal együtt beállítja az egészet."
A csövek letekerése a legkevesebb ! Azok befutnak egy osztó-gyűjtőbe, idomok , szerelvények vannak. Venni akarsz szerszámot amivel mindezt megcsinálod ? Utána a nyomáspróbánál ha valami gikszer van, ki is javítod ? Nemá' ! Amíg ezt csinálnád, keresd meg inkább a házra valót... ;)
Figyelj, nem jól állsz hozzá a dologhoz ! Sürgősen keress egy épületgépészt, akivel átbeszélsz mindent és már most megtervezi az igényeid szerint a fűtést-szellőzést + kapcsolódó dolgokat. Közel sem mindegy hogy parapetes lesz-e a kazán, ennek feltételei vannak, de lehet hogy megoldható (építési engedélyt adnak rá), és százezreket spórolsz. De ezt most kéne, amíg nem áll a a ház ! Sok pénzről van szó, és olyan dologról, amin utólag nem könnyű változtatni, ld padlófűtés. Szigorúan terveztetni kell, hogy számon lehessen kérni ! Inkább kerüljön egy komplett terv 150ezerbe, lehet hogy az összességében spórol neked - mondjuk a kazán légellátása kapcsán. Egy bonyolult rendszert akarsz, amit innen nem tudunk kitalálni - persze beszélgetni lehet róla !
Sziasztok! Van egy nagy problémám, ami megoldásra vár!
Két ikerház három lakásban ugyanaz a készülék. Már a nyári időben a használati melegvíznél jelentős fogyasztástöbbletünk halmozódott fel (90 m3)a szomszédokhoz képest pedig ők is két kisgyermekkel,ráadásul egésznap otthon vannak,míg mi csak este. Ez a különbség mostanra kb60m3 re apadt,mivel ők kb. 23-24 fok körül vannak. A működésben számomra szembetűnő különbség, hogy az én kazánom 30 perc elteltével másodszor is fűti a használati vizet. Míg a másik készüléknél kb. 1,5 óra leteltével fölösleges vízfűtést nem tapasztaltunk. Egy szó, mint száz, az én kondenzációs kazánom (Termomax inka) nagyon sok gáz „eszik”. Az üzembe helyező cég a karját széttárta nem tud segíteni. Kérem a fórumozók segítségét és ötleteit, mert nem tudok belenyugodni ebbe, főleg, amikor meglátom a havi számlámat.
Ez csak a levegőét méri. De vannak olyan termosztátok, amik kimondottan a padló hőmérsékletet hivatottak mérni, egy padlóban lévő érzékelővel. Erre már a padlófűtés kivitelezésekor gondolni kell, hogy ne utána kelljen furkálni.
A szobánkénti memorizáláson nem tudom mit értesz, de a szobatermosztát mindig annak a helyiségnek méri a hőmérsékletét, ahol el van helyezve. Ha rádiós átvitelű, akkor viheted ide-oda, maximum megkavarod vele a fűtést, ha meg kábeles, akkor adott a helye, jól kell megválasztani.
Szerintetek érdemes bármit is házilag kivitelezni (pl. padlófűtés csövek lefektetése...) vagy muszáj az egészet kiadni egy vállalkozónak, aki a kond kazánnal együtt beállítja az egészet.
Eddig azt gondoltam, hogy amit lehet azt én csinálok meg, de félek, hogy akkor nem lesz akit felelőségre lehet vonni.
Ez a Siemens termosztát a levegő höm. méri vagy a padló hőmérsékletét?
"Akkor egy jólszigetelt háznál, valójában a külső hőmérséklet ingadozást nem tudja követni a rendszer??
Akkor minek pl. az időjáráskövető a kond kazánban???"
Padlófűtést profin ezzel szokták javasolni. Úgy néz ki a dolog, hogy a külső érzékelő ad a kazánnak egy jelet -ami alapján előre meghatározott görbék közül előzőleg a ház és a fűtésrendszer adottságaihoz leginkább passzolót kiválasztva- az egység meghatározza az adott külső hőmérséklethez való előremenő hőfokot.
Ez akkor a jó, ha felülről minél jobban közelíti azt, ami az adott viszonyok között még minimálisan elég az épület kifűtéséhez. Azért írom, hogy felülről közelíti, mert nyilván ha alulról, akkor csak hűlni fog az épület, hajszál pontosan meg nem hiszem, hogy be lehet állítani. Tehát pl. 0 fok külső hőmérséklet esetén egy jól szigetelt, felületfűtéses épületben meghatároz egy 25 fokos előremenőt. Ezt folyamatosan kapja a padló (és esetleg a falak is), így azok folyamatosan 24 fok körüliek lesznek, ennek következtében a levegő 22 fokos. Ha tovább hűl kint az idő, mondjuk -5-re, akkor ez az előremenő már nem 25 fokos lesz, hanem 27. -10-nél meg 30. Így folyamatosan a ház hőigényének megfelelő előremenő hőmérséklet tartható, elvileg nincs szükség szobatermosztátra.
Szerintem ennek épp az lehet a hátránya, mint amit írtam, hogy szerintem az öntanulós termosztátnak nem az, mégpedig, ha tartós -10-nél kisüt a nap és a kütyü szakszerűtlenül van felszerelve, akkor melegebbet érzékel, hidegebb előremenőt határoz meg a kazánnak, ami nem fogja fedezni a hőigényt. Ugyanez a dolog, ha jól szigetelt, nagy tömegű az épület, máshogy is elsülhet. Ha hűl az idő, melegebb előremenőt ad, de az épület még nem követi a hűlést, túl lesz fűtve.
Ettől függetlenül én is kipróbálnám, hogy működik valójában. Lehet, hogy ki is fogom, mert a kazánomban benne az egység, csak az érzékelőt kell megvenni, felszerelni.
"azt szokták felhozni az öntanuló termosztátok hibájaként, hogy megzavarhatja egy hirtelen időjárási változás, mert felborítja a megtanult dolgait a külső hőmérsékletváltozás"
Ezt a hirtelen időjárás változást viszont a külsőhőmérséklet érzékelő tudja kezelni. Szerintem a kettő együtt egy jó vezérlés tud lenni.
Még azt akartam ide írni, hogy szerintem minden logika szerint egy ilyen termosztát a benapozásos problémát is megoldja, ugyanis ugyanúgy akkor is a beállított érték előtt kapcsolja le a kazánt, hogyha más forrásból adódóan emelkedik a hőmérséklet. Azaz az előző hozzászóló (talán Monyesz) állításával szemben, ebben a vonatkozásban igazán van előnyben a radiátoros rendszer, mert ott is ugynaúgy túlfűtés lesz, ha besüt a nap, hiába zárnak a termofejek, azt nem tudják, mikor kell zárni ahhoz, hogy a benapozás melegével együtt legyen olyan meleg, mint ami be van állítva. Természetesen ez az állítás csak adaptálódós termosztát esetén érvényes, egyszerű termosztáttal a padlófűtés valóban jelentősen túlfűthet egy ilyen esetben. Remélem, érthető voltam.
És most látom, hogy REV21-et írtam, félregépeltem, REV24-ről van szó. Bár gyakorlatilag mindegyik REV típus tudja ezt az üzemmódot.
Na írok példát is.
Vegyünk egy Q7-est. Padlófűtési érzékenységre állítva, tehát +0/-0,2 hiszterézissel. Ez egy pontos kis készülék, de nem öntanuló. Beállítom a 22 fokot, mert most 20 van és úgy döntöttem, fázok. Elindítja a kazánt, fűt 22 -ig, akkor kikapcsolja. A padlófűtés betontömegének hőtechnikai tehetetlenségéből adódóan a levegő még kb. 0,5-1 fokot (túlméretezettségtől és előremenőhőmérséklettől függően akár 2-3-at is, de 0,5-nél kevesebbet biztos nem) melegszik, tehát lesz mondjuk 23 fok a szobában. Ekkor elkezd visszahűlni, ami jól szigetelt ház esetében meglehetősen lassan történik. Mondjuk kb. 6-8 óra alatt visszahűl 21,8 fokra, ekkor bekapcsolja a termosztát a kazánt, elkezd lassan melegedni a padló. Ám ez a levegőben csak jóval később realizálódik, így még eshet a hőmérséklet akár újabb 0,5 -1 fokot is, mire a termosztát észreveszi, hogy 22 lett, és így tovább...
Ez a Siemens esetében úgy történik, hogy bekapcsolja a kazánt, elkezd melegedni a padló, melegszik a levegő, 21, 6-nál kikapcsolja a kazánt, mert szépen "megtanulta", hogy akkor lesz 22 fok, ha felfűtéskor 21, 6-nál nem fűt tovább. Aztán vár egy időt, szintén a megtanult paraméterek alapján, és olyan 21,8 körül újra bekapcsol, és mivel a levegő még hűl, így kb. 21,6 lesz, mire megint kikapcsol. ekkorra kapott annyit megint a padló, hogy 22 legyen a levegő... :-) A kazán gyakrabban kapcsol be, rövidebb időre, de nem kapcsolgatja úgy, 10 vagy 6 perces ciklusokban, mint egy öntanulónak reklámozott, valójában csak közelítő módszerrel dolgozó, arányosan integráló termosztát.
Látható, hogy megszüntetni a hullámzást teljesen nem tudja, viszont jelentősen csökkenti. Mert azért nem mindegy a komfort szempontjából, hogy 2-3-at, vagy csak 0,5-öt ingadozik a hőmérséklet. Ezzel jár még az is, hogy sokkal kiegyenlítettebb lesz a padló hideg-meleg ciklusainak váltakozása is, mérséklődik az egyszer hideg, egyszer meleg effektus.
Eszembe jutott még valami. Sokan azt szokták felhozni az öntanuló termosztátok hibájaként, hogy megzavarhatja egy hirtelen időjárási változás, mert felborítja a megtanult dolgait a külső hőmérsékletváltozás épületszerkezetre gyakorolt hőtechnikai hatásai miatt. Ez logikus, de elképzelésem szerint egy jól szigetelt, és megfelelő hőtároló tömeggel rendelkező épületnek van annyi tartaléka, hogy ne okozzon a belső térben hirtelen változást egy ilyen lehűlés, vagy felmelegedés. Persze egy hőtároló tömeg nélküli épület, pl. könnyűszerkezetes ház esetében már nem biztos, hogy így van.
Elnézést a terjedelemért, és várom a tisztelt szakemberek és hasonszőrű gondolkodó laikusok véleményeit.
Gyakorlatilag igen. Nálam pont ez a helyzet. Én sem gondoltam mélyebb összefüggéseiben a kandalló-padlófűtés kapcsolatára, és simán belementem. Annyira nem vészes, de tény, hogy a padlófűtés lomha, és ha jól szigetelt a ház, akkor baromira lassan hűl ki. Annyira, hogy tegnap estétől reggelig pl. 0,6 fokot volt képes esni a hőmérséklet. Ha egyszerű kétpont termosztáttal próbálod szabályozni (Computherm Q7-tel kezdtem), akkor túllendülés, aláesés lesz a vége. Ezért beszereztem egy Siemens REV21-et, az öntanulós, megtanulja a ház hőtechnikai viselkedését, lekapcsol időben és visszakapcsol időben, kb. 0,4 fokos ingadozással tartja a beállítottat. Jól működik annak ellenére, hogy valamelyik topikon meg is kaptam, hogy padlófűtést nem lehet szabályozni szobatermosztáttal, csak az előremenő változtatásával.
A kandallóra visszatérve. Supra Temporisom van. Én pl. ha este begyújtok, akkor még másnap reggel simán temperál a kandalló (még nem hűlt ki teljesen, eltelt időtől függően, akár még rakhatok rá, újragyújtás nélkül). Ha nem is teszek rá, csak hagyom kihűlni, akkor is kb estefelé kapcsolna csak be a padlófűtés újra, akkorra esik annyit a hőmérséklet. A hőmérsékletről direkt ne beszélek, szokj hozz, hogy ha kandallóval fűtesz, akkor hőlépcsők lesznek a helyiségek között, és a kandalló helyiségében nem fogsz tudni 21-22 fokot tartani, átmeneti időben meg meg egész biztosan nem, esetleg, ha rendesen alulméretezed.
Nálunk radiátoros fütésnél 22kor kikpacsol a kazán, és reggel 06-ra kb 2 fokot megy lejjebb a hőmérséklet. Padlófütés egyik negativuma, hogy nemigazán lehet szabályozni.
Ha besüt a nap a radiátor termosztatikus szelepe lezár, a padlófütésnél nem tud gyorsan reagálni a rendszer.
Akkor egy jólszigetelt háznál, valójában a külső hőmérséklet ingadozást nem tudja követni a rendszer??
Akkor minek pl. az időjáráskövető a kond kazánban???
ill. miújság nappalok és éjszakákkal??
Este hidegben beindul a kazán és még másnap délután, amikor pl. télen a déli tájolású rengetek ablakfelületemnél süt a nap meg fogok kukulni a melegben??????
Hát, az alapba nem húztam csövet a külső levegő beszívásához!
De ha ez ennyire problámás, akkor nem lehet, az aljzat szigetelésben behozni? közvetlenül a szerelőbetonon? És akkor a legalsó téglasorban megy ki?
Azt mondjuk gondoltam, hogy ha lekapcsolom a padlófűtést, akkor 1-2 óráig nem észlelek hőmérséklet csökkenést, de annak csak örülnék, ha annyira lenne légtömör a ház, hogy fél nap után is csak 1 fokot csökken! Szerintem erre 20cm szigetelés nem elég.
A szigetelést már megvettem, ill a tégla is ott telel a telken, de a nyílászárók még hátra vannak. Ezért pontos számokat nem tudok mondani.
Köszönöm a tanáscokat, ennek ellenére még tanácstalan vagyok.
Sőt. Pedig nagyon igazatok van.
Mondjuk még időben vagyok, de ennek ellenére tanácstalan.
Pedig majdnem megvettem a kéményrendszereket, a mostani akciókban, de hát amíg nem kristályos minden addig nem lépek.
"Esetleg ha külső levegős kandallót veszel jól záró üveg ajtóval, hogy ne a szobából szívja a meleg levegőt (ami kintről hideggel pótlódik). Ezt betervezted az alapozásnál? "
Igaz !
Ha nem gondolt rá, akkor bukik az egész kandalló, mert az égéshez szükséges levegőt be kell vinni a légtérbe. Ha nem kap kívülről direktben levegőt a kandalló, akkor légbeejtő kell, a kandalló teljesítményének/légszükségletének megfelelően.
Az is biztos, hogy hatalmas lesz a hőingás egy kandallós begyújtásnál, ingre-gatyára lehet majd vetkőzni ! :)
A jó szigetelés be fog kavarni a padlófűtés lekapcsolásának. Ami hőszigetelést írtál azzal meglepődnék, ha a kazánod teljes kikapcsolása után egy nap alatt 1-2 foknál többet esne a hőmérséklet. A padlóban ott van pár tonna 26 fokos beton, mire az lehül eltart egy darabig. Szerintem tisztán padlófűtéssel a napközbenre letekerést se tudod megcsinálni, egyszerűen nem hül le reggeltől estig. Esetleg padlófűtés+radiátor kombinációval, ahol a padlófűtés bevisz egy alap hőmennyiséget, a radiátorok meg tudnak szabályozni. A kandalló nagyon hangulatos, csak az a baj, hogy a nagymama háza kb. 20 kW fűtést igényelt, a tied meg 5-öt. A nagymamánál elveszett a házban a 6 kW-os kályha hője, nálad meg ez több mint amire a házadnak szüksége van a legnagyobb hidegben. Plusz a nagyon jó hőszigeteléshez illene jó légtömörséget is csinálni, mert ilyenkor már számít az egyébként elhanyagolt veszteség is ami a réseken kimegy a levegővel. A kandalló meg nem egy tipikusan légtömör szerkezet. Én inkább egy plafonba fúrt 200-as lyuknak mondanám :-) Esetleg ha külső levegős kandallót veszel jól záró üveg ajtóval, hogy ne a szobából szívja a meleg levegőt (ami kintről hideggel pótlódik). Ezt betervezted az alapozásnál? Nem mindig összeilleszthető a régi hagyomány és a modern technika. Nagyon végig kell gondolni mielőtt nekilátsz. Hello!
Akkor mondom, hogy padlófűtésnél nem szabad eljátszani a hőfok visszaejtését, pl. hogy napközben nem vagy otthon !
Ott mindig 21 fok lesz, egyébként meg a letett padlócső fogja meghatározni, hogy max milyen meleget tudsz csinálni, illetve adott előremenővel milyen hőfokra áll be a szoba, illetve a szobák. Ezt ki kell számolni, ezért is nem jó a padlófűtésnél az, ami megy radiátoroknál, hogy felszórunk valamekkorát és legfeljebb a termofej leszabályoz.
A tapasztalatod hiába lesz meg, hogy mikor kellene a padlófűtést bekapcsolni, ha éppen nem vagy otthon !
A computer meg nem tudja kiszámolni a benapozást, azt sem hogy a gyerek hazamegy és kiszellőztet, stb-stb.
A kandalló nem sznobság, nekem is van cserépkályhám, én is szeretem a tűz látványát a sugárzó hőt...
Sajnos a kandallóhoz ragaszkodom, imádom a fényét, és a melegét, ill. hogy ég a fa.
Igen ez sznobság, de hát a nagymamánál is szerettem a kis szoba kájhát.
A kandalló a nappalit fogja melegíteni és részben az ebédlőt. Nem lesz se levegő, se vízes kandalló.
Elvileg a szobákat külön termosztátorokkal látnám el. Épp azért, hogy attól függően, hogy ott vagyok-e vagy sem ill., hogy befűtök-e a nappaliban vagy sem, tudom őket szabályozni.
Pl. nekem az nagyon tetszik,hogy meg tudom mondani, hogy este 6-ra mikorra hazaér a család legyen 21 fok a nappaliban. ÉS napközben pedig kiszámítja a computer, hogy mennyiére érdemes leszabályoznia magát.
Azt meg szerintem a tapasztalat mondja meg, hogy mennyi idővel kell előre gondolkoznom, a tűzelés, termosztát ki/be kapcsolásával. A tehetetlenség miatt.
"Hát egy kicsit elbizonytalínatottál, de szerintem van megoldás.
Pl.: Ha tudom, hogy be akarok fűteni a kandallóba, akkor mielött kimegyek fáért, letekerem a nappali termosztátját. pl 15 fokra.
Befűtök és visszatekerem a termosztátot a kívánt fokra. És este amikor kezd lehülni a kandalló bekapcsol a kazán."
Ugye padlófűtés lesz ?
Az egy nagy tehetelenségű, alacsony hőfokú fűtési rendszer, nemigen viheted 38 fok fölé az előremenőt, sőt !
Ha lekapcsolod, azzal nem biztos hogy jót teszel, mert a padlőfűtés akkor igazán hatásos, ha folyamatosan megy. Ha valamit visszaveszel rajta, akkor sem a szobatermosztátot kéne szerintem (ha lesz egyáltalán, mert ha totális padlófűtés van, akkor talán egy külső hőmérséklet érzékelővel célszerű szabályozni a rendszert), hanem a padlótermosztátot.
De végül is lekapcsolhatod a padlófűtést, csak tudnod kell, hogy mennyivel előbb kapcsold vissza ahhoz, hogy elég meleg legyen, mire a kandalló kihül.
Aztán a kandallós fűtés nem tudom mennyire fogja a fürdőt illetve a többi helyiséget is melegíteni... Légelvezető csatornákkal át szokták a hőt vezetni a szomszédos helyiségekbe, ilyet láttam már.
Én biztos nem költenék kandallóra, hanem a mesterséges hővisszanyerős légcserébe fektetném az árát !
Igy van, változtak a szabályok, a parapetes dolgokat nem annyira támogatják ez alapján. Ha van rá lehetőség, akkor a kéményes bekötést támogatják.
Amúgy a parapetet sem lehet akárhova elhelyezni ! Tervezői segédletekben megtalálható, hogy ablaktól, ajtótól talajszinttől, stb milyen távolságokat kell tartani.
Viszont a kondenzációs kazánoknál a saját (gyártó által adott) égéstermék elvezető rendszer szokás, ez kiépítésben sokféle lehet (koncentrikus 120/80-as például). Már ezeket az elemeket is úgy kell megvenni, hogy előre ki van számolni miből mennyi kell, magyarán ez is a gépészeti tervezés része.
Az biztos, hogy a kazán célszerű elhelyezésével sokat lehet spórolni ezem.
Ha valaki vesz egy kondis kazánt, akkor adott a hőcserélő felületének mérete. Nem sokat tud tenni (tudom, lehet berhelni, de egy normál felhasználó...) annak érdekében, hogy kazánja fogyasztását mérsékelje. Viszont azt megteheti, hogy az előremenő hőmérsékletével játszik, minél lejjebb viszi, annál alacsonyabb lesz a visszatérő, ergo annál inkább fog teljesülni a kondenzáció feltétele.