Keresés

Részletes keresés

monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 344
Padlófűtést illik rendesen tervezni, kivitelezni, beállítani...
Előzmény: Athes (342)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 343
Nem ismerem ezeknek a radiátoroknak a paramétereit, de szerintem játszva kifűtöd a kondenzációssal.
Előzmény: katonalajos (333)
Athes Creative Commons License 2008.09.22 0 0 342
Szia,

Bocs, hogy belekotty, olvasom a topicot a kezdetek óta... ..tehát nem régóta :)

Nekem Siemens REV23 termosztátom van. Padlófűtéses helységben van, ahol a "mesteremberek" "véletlenül" "kicsit" vastag felbetont készítettek. Ennek az az eredménye, hogy a padlófűtés az átlagosnál jelentősen tehetetlenebb, órák alatt éppen csak érezni, hogy melegszik, viszont a fűtés lekapcsolása után igen sokáig adja ki a hőt még, sokkal tovább, mint egy jó sikerült padló. Tehát xar...

Ezt próbáltam vezérelni hagyományos termosztáttal, kb. 2-4fokos ingadozása volt. Ez kicsit sok (19-23 között).

Ekkor elekzdtem tanulmányozni a termosztátokat, és végül megvettem a Siemenst. Döbbenetesen jól működik, a hőingás csak a benapozás miatt ismert fogalom azóta :) NAgyon finom a programja, a jelenleg ismert legkorszerűb PID vezérlést használja (komplett erőműveket is így vezérelnek pl., csak nagyban) és bármilyen tehetetlenségű rendszert megtanul néhány nap alatt.

Később vettem a radiátoros körhöz is, hasonló eredmény :)

A honeywell felkapottabb, de más algoritmust használ, ami összességében kevésbé jó szerintem a kazánnak (kapcsolgatja)

A Siemens nem kapcsolgatja a kazánt, hanem amikor kell, akkor leállítja, és pontosan tudja az előző fűtési adatokból, hogy mikor kell ezt megtenni a megfelelő hőmérséklet eléréséhez. Hőntartásnál hasonlóan "tökéletes".
Előzmény: Jancsii (340)
Jancsii Creative Commons License 2008.09.22 0 0 341

"padlófűtésnél szerintem nincs nagy szerepe a nagy pontosdságnak"

Azért, ha az igaz, amit Beryl ír, hogy 1 fok túllendűlés 6% energia töblet, akkor nagyon számít a pontosság.

Előzmény: Dínó (339)
Jancsii Creative Commons License 2008.09.22 0 0 340
A danfossnak és a siemensnek van még öntanulós termosztátja, de állítólag nem tudja a túllendülést megakadályozni. Viszont azt megtanulja, hogy mennyi idővel előbb kapcsoljon  be, hogy a kívánt időre elérje a beállított hőmérsékletet. Sajnos az érzékenysége csak 0,5 fok.
Előzmény: Dínó (339)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 339

Nincs sajna, csak ez a borzalom. És figyelmeztetlek, képen szebb, mint élőben...

 

a padlófűtésnél szerintem nincs nagy szerepe a nagy pontosdságnak, sokkal inkább a fűtési rendszer kiismerésének. Mondjuk állítólag ebben is jó a Beryl, de megteszi más öntanuló cucc is.

 

Igazából valami kombinált egység kellene, ami nem hagyja kihűlni a padlót, de a szoba levegőjét is figyelembe veszi. Ehhez végeredményileg talán hasonlít a külső hőmérséklettől függő víz + okosabb termosztát. Ilyenkor a padlóhőfoknak nincs szerepe, mivel esetben sokat forog a víz a leszabályozott hőmérséklete miatt. 

 

Szerintem.

Előzmény: Jancsii (337)
Jancsii Creative Commons License 2008.09.22 0 0 338

Elnézést, ha már ismered. Én most találtam rá. A Beryl rendelkezik túlfűtést, hőmérséklet túllendülést megakadályozó szoftverrel. Vagyis öntanuló:

"A kapcsoló üzemű programozható termosztátnak eddig a legnagyobb problémája a hosszú felfűtési szakasz utáni jelentős hőmérséklet túllendülés ( + 1 °C = 6 % energia többlet!) volt. A mi termosztátunkban egy olyan egyedülálló szoftver van, amely 10 percenként meghatározza az adott helyiség fűtési meredekségét, alkalmazkodik hozzá, és még mielőtt a szobahőmérséklet elérné a beállítottat, megfelelő időben lekapcsolja a fűtést."

 

 

Előzmény: Dínó (335)
Jancsii Creative Commons License 2008.09.22 0 0 337
Na, gép közelbe kerültem. Végig olvastam az eddigi hozzászólásokat, sok hasznos dolgot olvastam A Padlófűtés szabályzás engem is nagyon érdekel, mert szinte minden helyiségemben az van. Olvastam valahol, hogy padlófűtés szabályzásra is nagyon jó a termófejes szabályzó. Persze ezzel az a gond, hogy nálam pl. a napaliban három kör is van és itt nem alkalmazható, meg különben is már késő, eleve úgy kellett volna szerelni a rendszert. Szerintem  a legjobb megoldás az általad ajánlott Beryl termosztát. Érzékenysége 0,1 fok. Majd szét nézek, valami esztétikusabb típus után. Biztosan létezik, csak gondolom többszörös áron.
Előzmény: Dínó (335)
joevagyok68 Creative Commons License 2008.09.22 0 0 336

csak kiváncsiságból: ez lakás vagy családi ház ??

Köszi DJ

Előzmény: katonalajos (333)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 335

A kapcsolgató termosztáttal igazából egy bibi van: ha lassan hül a lakás, márpedig alacsony hőveszteségűnél ez a helyzet, akkor gyakorlatilag nincs értelme.

Sajna egyelőre nem tudok jobbat. Vagy rakjak fel a "referenciaszobába" is egy termófejet, a termosztátot meg tekerjem fel 2-3 fokkal magasabbra, supremumnak?

 

 

"De hogy Lajos a seggünket szétrúgja, annyit offolunk itt... :))"

 

Így járt :) Padlófűtés szabályozására szerinted mi a legjobb módszer? Jelenleg külső hőmérséklet érzékelés van, meg én vagyok a belső, tehát kapcsolgatom ki-be :)

(még nem az igazi a ház, a födém kétharmada nincs leszigetelve)

Előzmény: monyesz (331)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 334

Hát azt hiszem Nálad a kocka nagyrészt már el van vetve.... A hőigény már a hőszigetelt falakra vonatkozik, vagy még előtte készült?

 

Szerintem a kamrának nem tesz jót a kazán, de ezt Te tudod. Én még a mélyhűtőt is kivittem onnan, mert nagyon fűtötte.

 

Én azért javasolnám a kültéri szonda megvásárlását, 5-10e lehet gondolom az ára.. Vagy a Baxiban nincs benne a vezérlés, így drágább mulatság lenne?

Mivel elég nagy a kazánod, ezért valószínűleg kapcsolgatni fog rendesen. Érdemes lenne megfontolnod a már említett ronda, de állítólag kiváló Beryl termosztátot 12e-ért, vagy a Honeywell CM707-et hasonló összegért.

Előzmény: katonalajos (333)
katonalajos Creative Commons License 2008.09.22 0 0 333
Alaprajz
Radiatorok Kedves mindenki,

akkor pár adat a rendszeremről.

6,8-24KW kondenzációs kazán

7db réz-alumínium radiátor (tehát kevés víz van a rendszerben)
1db nagy törölközőszárítós csőradiátor
Nyugati szoba: 600x1600
Középső szoba: 600x1200 2db
Keleti szoba: 600x1600
Előszoba+kony: 600x1400
Fürdőszoba: 600x600 meg a csőrad.
Minden hőleadón van termofej.

Az alaprajzhoz annyi megjegyzés, hogy a szobák ablakai mind déli irányba néznek (a képen lefelé); 40-es nagyméretű téglából vannak a főfalak; most nyáron raktak 5cm hungarocelt a házra.
A radiátorok mérete eredetileg nem kondenzációs kazánhoz lett tervezve, hanem egy faelgázosító kazánnal meghajtott rendszerhez, ebből kifolyólag 75/65 Co-ra lettek optimalizálva a radiátorméretek.
Nagyon valószínű, hogy nem lesz kültéri egység (időjárásfüggő érzékelés) most, viszont lesz egy pronyó (ha nem győztök meg egy jóról) beltéri szobatermosztát.
Szóval nagyon drukkolok, hogy takarékosan fog még működni a kazánom pl. egy 65 Co-os előremenő esetén.
Számos kérdést vet fel a radiátorok mérete, a radiátorok fajtája (kevés víz van benn), a kazán minimális teljesítménye, a lakás hőigénye, a vezérlés, sok-sok termoszelep, stb.
Kinek van segítő szándékú ötlete/kritikája, hogy mit-hogyan-stb? :-)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 332

Nem a tekerőtől analóg TE ! :)

Az adott jel analóg, nem kétállapotú digitális, hanem mondjuk folyamatos feszültség vagy ellenállás változás.

Előzmény: Dínó (329)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 331

Igen.

 

A kapcsolgató termosztáttal igazából egy bibi van: ha lassan hül a lakás, márpedig alacsony hőveszteségűnél ez a helyzet, akkor gyakorlatilag nincs értelme.
Nagy hőveszteségű házaknál jó volt, mert spórolni lehetett vele.

 

De hogy Lajos a seggünket szétrúgja, annyit offolunk itt... :))

Előzmény: Dínó (330)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 330

Ja, értem. De ha kényelmes/feledékeny az ember és ezért nem szeretné mindig tekergetni a termoszelepeket, akkor jobb megoldás egy programozható termosztát :)

(tudom, hogy vannak programozható, távvezérelt termószelepek is, de ezek megint nem túl barátságos árcimkével rendelkeznek)

 

Engineer rendszere emlékeim szerint a közel nulláig lemoduláló kazánján és az azt "fojtogató" termószelepeken alapul, igaz?

Előzmény: monyesz (328)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 329

"Szobatermosztát nélküli esetre az írtam, hogy van egy szobai hőfok érzékelő. Mondjuk analóg termosztát "

 

Tehát a termosztát nélküli eset azt jelenti, hogy nem "okos", hanem egy sima bimetallos ki-be termosztát van? Nem értem, hogy ez miért jó alternatíva.

 

Vagy arra gondolsz, hogy a kazán az analóg érzékelőtől visszakap egy, a hőmérsékletnek megfelelő értéket (pld ellenállásként), és ezt is feldolgozva állítja be a teljesítményét? Mert azért ilyet az átlag, megfizethető kazánok szerintem nem igazán tudnak önmagukban.

Úgy érzem, hogy a mai magyar realitás közelebb áll a szobatermosztátos "farigcsáláshoz", mint a öt-hatszámjegyű vezérlésekkel ellátott kazánokhoz.

Előzmény: monyesz (327)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 328
Egyébként a 312 hsz-ban én az éjszakai hőmérséklet visszaszabályozásra írtam (" éjszaka alacsonyabb hőfokot szoktak az emberek szeretni, ezért a rendszerbe bekerül a szobatermosztát" - írtad előtte), hogy nem kell emiatt szobatermosztát !
Előzmény: Dínó (326)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 327

Szobatermosztát nélküli esetre az írtam, hogy van egy szobai hőfok érzékelő. Mondjuk analóg termosztát ! Ott a referencia helységben azért lehet hőigény. A lényeg, hogy a kazán elektronikája kapjon egy belső referencia hőmérsékletet a külső mellé, és ezt is figyelembe vegye amikor beáll valamilyen teljesítményre.

 

De mint tudjuk - Enginer óta -, létezhet termosztát nélküli rendszer is, csak termofejekkel.

Előzmény: Dínó (326)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 326

'Ha a rendszerben jó helyen van a szobatermosztát, akkor nincs olyan hogy termofej fojtja meg a rendszert'

 

Ez mind ok, az én rendszerem is valahogy így kellene, hogy működjön. De mi a helyzet a szobatermosztát nélküli esetben? Mert Te ezt írtad, és én erre kezdtem el problémázni :) 

Ott állandóan van hőigény, csak a termofejek "fojtják" meg, illetve a külső hőmérsékletérzékelő miatt kapcsol ki a kazán, nem?

 

A Beryl termosztátja meg biztosan szuper, meg is venném, de valami olyan ótvarosan néz ki, hogy a feleségem biztosan kivágná a lakásból. :)

Nagy, ronda gagyi műanyag. Sajnos a szem előtt levő eszközöknél a kinézet is szempont.

Előzmény: monyesz (324)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 325

"...magas láng meg kellően meleg füstgázt eredményez, aminek a lecsapatása viszont kérdéses."

 

Nyilván a hőcserélő méretezésénél kell ezt figyelembe venni. De ne felejtsd el, hogy a szállított vízmennyiség is játszik nem csak a hőcserélő, ha több, akkor magasabb teljesítményre kapcsolhat a kazán.

A kondenzáció jósága, a hulladékhő kinyerése nyilván annál jobb hatásfokú, minél alacsonyabb a visszatérő hőfoka.

 

Megjegyzem az elmúlt télen, simán meg tudtam csinálni az otthoni SD állókazánnal hogy nem kellett az előremenőt 60 fok fölé vinn miközben a visszatérő 40 körül volt.

Ha a szivattyú teljesítményt visszatettem 2-re, akkor 60/40, ha 3-ra akkor 60/50 volt a vízhőfok. :) Magyarán én is használhatnák kondenzációs kazánt, és szerintem neked sem kell feljebb menned a vízhőfokkal.

Előzmény: katonalajos (319)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 324

A kondenzációs kazán külső hőfokszabályzó, szobatermosztát és termofejek megléte esetén sem viselkedik máshogy mint egy nem kondenzációs.

 

Tehát ha 50 fokot ír elő a kinti jeladó, akkor

1. a kazán dolgozik a modulációs tartomány belül, ha lezár valamelyik termoszelep, akkor persze lejjebb modulál.

2. ha elérkezik oda, hogy az alsó modulációs teljesítményét elérete, akkor lekapcsol (termoszelepek és szobatermosztát nyitva) és a szivattyú működik (ez nem az utánkeringetés hiszen van még hőigény !)

3.a visszakapcsol a kazán

3.b további termoszelepek zárnak el majd a legvégén a szobatermosztát érzékeli az előírt hőfokot, ami lekapcsolja a kazánt (a szivattyú maximum az untánkeringetés miatt működik, ha van ilyen funkció a rendszerben)

 

Ha a rendszerben jó helyen van a szobatermosztát, akkor nincs olyan hogy termofej fojtja meg a rendszert, hiszen a szobatermosztát a leglassabban felmelegedő helységben van (oda kell ugye telepíteni).

 

Ideális esetben a termoszelepek nélkül is működhet a fűtési rendszer, de ez gyakorlatilag csak elméleti lehetőség, mert mindig van valami "zavarás" (benapozás, bármi belső hőtermelő, szellőztetés)...

 

A Beryl termosztátja olyan, hogy egy kis számítógép figyeli a felfűtési görbe meredekségét és előre lekapcsolja a kazánt, mert tudja, hogy lekapcsolás után még mennyi hő fog bekerülni a rendszerbe (minimlizálja így a túllendülést).

Előzmény: Dínó (320)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 323

Nos, én nem értek hozzá, de mivel ugyanazt a gázt égeti el továbbra is a kazán, ezért szerintem a füst nem lesz melegebb, csak a gázfelhasználással arányosan több (persze ezt egy kolbász nem így éli meg :) , de a füst "hőérzete" szerintem csak attól függ, hogy mennyi levegővel keveredik) . 

A "sok" füstöt ugyanúgy le lehet hűteni a hőcserélőben, legfeljebb nem sikerül az egészet, tehát romlik a hatásfok. Ha nagy a hőcserélő és kellően alacsony a visszatérő víz hőmérséklete, akkor elég sok füstgázt lehet "elcsípni".

 

De én csak műkedvelő vagyok, lehet, hogy tévedek.

Előzmény: katonalajos (322)
katonalajos Creative Commons License 2008.09.22 0 0 322
Én arra próbáltam utalni, hogy az előremenő emelésével nem lineárisan nő a füstgáz hőmérséklete, hanem valamilyen mértani haladvánnyal (persze ennek illene utána néznem, keresnem ha már írom). És mindezek mellett emelkedik a visszatérő hőmérséklete is -- akarva, akaratlanul.
Előzmény: Dínó (321)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 321
Lajos, valamit nagyon félreértesz: a kondenzációhoz alacsony visszatérő víz kell, hiszen a füstgáz a visszatérő oldali hideg hőcserélő felületen megy keresztül, itt optimális esetben lehűl a harmatpont (kb. 57 fok a földgáz "füstjénél") alá, így a benne lévő vízgőz kondenzálódik. Na, az itt felszabaduló hőt próbálják visszanyerni.
Előzmény: katonalajos (319)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 320

Ok, értem. Legalábbis azt hiszem :)

De a kazánból optimális esetben mindig a névleges előremenő hőmérsékletű víz jön, nem? Nézi az előremenő hőfokát, ha megasabb az elvártnál, akkor leszabályoz. Ha pedig nem tud már lejjebb menni, akkor a túlmelegedés elkerülése miatt lekapcsol. A lekapcsolás után meg időzítve megy a keringető pár percig.

 

Mennyivel rosszabb az a megoldás, amikor nem az utolsó termófej "fojtja meg" kazánt, hanem a termosztát a fűtésről szóló eddigi tapasztalatai alapján (mármint, hogy ne legyen "túllendülés") állítja le? Ezek után is megy ugyanúgy az időzített keringetés, ha jó a szobatermosztát, akkor ezt a "maradékhőt" is beletervezi a fűtési ciklusba.

 

Mindkét esetben modulál és kapcsolgat a kazán, nem?

(nem gúnyolódom, tényleg érdekel hol a hiba szerinted az elképzelésemben)

 

Előzmény: monyesz (318)
katonalajos Creative Commons License 2008.09.22 0 0 319
Szvsz ez így nem igaz. Az olló nyitásával az történik, hogy az előremenő elkezd felkúszni szépen (persze ettől még a visszatérő maradhat alacsony szinten, csak hőleadó felület kérdése), ahhoz pedig hogy jó meleg legyen (60+) szép magas láng is szükséges, magas láng meg kellően meleg füstgázt eredményez, aminek a lecsapatása viszont kérdéses.
Nos, szerinted? :-)
PS.: Most nincs sok időm gépelni, de majd írok a rendszeremről, sajnos nekem is magasabb hőfokon kell majd üzemeltetni a rendszert.
Előzmény: monyesz (316)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 318

"Ráadásul ha a termofejek minden radiátort lezárnak, akkor feleslegesen megy a kazán, bármennyire is lemodulálja magát."

Márt miért és hogy menne a kazán !?

Akkor a kazán lekapcsol, mert az előremenő eléri az előírt hőfokot - a keringetés megy ! Ha a szobatermosztátos helységben is elég meleg van, akkor az meg leállítja a keringetést is...

Előzmény: Dínó (315)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 317

"Valójában elég lenne az időjáráskövető szabályzás egy belső hőfok érzékelés paraméter becsatolással (igazán jó vezérlések tudnak ilyet). Helyiségenkénti szabályozás pedig lehetne termofejjel. "

 

Ez a mondatod valamiért kiesett :), így kicsit elbeszéltem melletted, bocs.

Előzmény: Dínó (315)
monyesz Creative Commons License 2008.09.22 0 0 316

Több helyen is azt vélem felfedezni, hogy a kondenzációs kazán előremnő vízhőfokát olyan 50 körülire korlátozod be.

A kondenzáció létrejöttéhez ugyebár a visszatérőnek kell alacsonynak lenni, tehát a 60/40, 50/30, 40/30 is jó !

Előzmény: katonalajos (314)
Dínó Creative Commons License 2008.09.22 0 0 315

"Nem kell emiatt szobatermosztát ! Termofej kell a radiátorokra."

Persze, nálam pl. van is, de minden radiátorra nem tehetsz termófejet, hiszen egy kört azért biztosítani kell a keringetés miatt. Vagy csak a hidrováltót használnád erre? Biztos működik így is, de nem lennének hőingadozások pld a házak már említett szigetelés miatti "késésére" miatt? Ráadásul ha a termofejek minden radiátort lezárnak, akkor feleslegesen megy a kazán, bármennyire is lemodulálja magát.

 

A szobahőmérséklet változtatása nem feltétlenül a takarékoskodás miatt van, hanem a komfortérzet indolkolja sok esetben. Nyilván amit az ember megnyer a kazán állásával, azt visszafizeti a felfűtés nagyobb hőigényével.

De én aludni akkor is a nappali hőmérsékletnél hidegebb szobában szeretek. Mondjuk nálam a szobákban radiátorok vannak, a leghidegebben van egy okosabb termosztát, ami szabályozza a "komforthoz" szükséges hőfokokat, a többiben pedig a torlókkal meg a termófejekkel igyekszem ugyanezt elérni.

 

Egyébként nem hiszek benne, hogy a sima külső hőmérsékletfüggő szabályzók minden egyéb beavatkozás nélkül minden körülmények között jó eredményt tudnak biztosítani. Nagyon pontos tervezés és kis szerencse esetén talán megúszható kisebb-nagyobb hőingadozásokkal, de szerintem az esetek nagy részében erre nicns esély. Egy lakás hőigénye marha sok mindentől függ, amelyek ráadásul erősen összefüggenek: külső és belső hőmérséklet, az épületszerkezetben tárolt hő, a fűtés lomhasága, szél, a helyiségek benapozása, páratartalom, szellőztetőrendszer működése...stb.

 

A fentiek szigorúan "szerintem", mivel én továbbra is csak laikus vagyok. Tudom, hogy a szaktopikban a profik nem szeretik, de én nem tekintem ördögtől való dolognak a termosztátot. :). Tényleg ideje beleolvasnom abba is, mert nyár óta nem nagyon követtem mennyit fejlődött a fűtéstudomány ;)

 

Előzmény: monyesz (312)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!