Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Na ez az, ammi nálam megvalósíthatatlan volt, mert pld a nappalimnak két oldala majdnem teljesen üveg (de 3 rétegű, 0.7-es), a harmadikon némi üvegtégla bevilágítás van + könyvespolc, a negyedik meg nincs, mert arra a konyha van :) (illetve egy kicsi van, de ott a majdani kandalló fog lakni).
Mondjuk így is simán kifűtötte a padló (leszabályozva), a mostani próbahidegben.
Rosszul fogalmaztam, arra gondoltam, hogy a padlófűtés tehetetlensége miatt nem az lényeg, hogy 0.1 vagy 0.5 fok pontosságú a cucc, hanem a "tanulási képessége".
De igazad van, a pontosság a túllendülések miatt azért lényeges.
Sajnos egész héten tanulnom kell esténkét: közig. szakvizsgám lesz hétfőn - munkáltató kötelez ilyen dolgokra. - Ez egy lakás Zuglóban. - Kamrával nem lesz gond, óriási lichthofra néz az ablaka. - (Igen, jó lenne, ha a padló- és egyéb fűtés csak direkt módon lenne topik téma. Thx) - Picit még "rágcsálni" kéne szerintem az előremenő/visszatérő/füstgáz hőmérséklet témát hatásfok, karakterisztika szempontjából. Ha kérhetem!?
A kazán "kapcsolgatást" nem egészen értem. Ha helyiségenként van a termosztát akkor csak azt a kőrt kapcsolja le, mert a másik helyiség még kérheti a meleget. Jól gondolom?
Persze, csak amikor a megtervezett, jól lefektetett padlófűtésre az 5cm beton helyett 8 kerül, akkor mit csinálsz? Ugyanez a csapat (kőműves) egy szinttel lejjebb ezt jól csinálta. Az ottani padlófűtés maga az álom. Fentre pedig vettem egy termosztátot, ami minden problémámat megoldotta :)
Mivel nem kellett körüljárnom a padlófűtés témát (nem jöhetett szóba a fűtési rendszer kialakításkor az adottságok miatt), nem ismerem ilyen mélységben, mi most a legjobb megoldás. De gyanítom, hogy a gyári komplett megoldások (kazán-érzékelő-vezérlés) a legjobbak.
Bocs, hogy belekotty, olvasom a topicot a kezdetek óta... ..tehát nem régóta :)
Nekem Siemens REV23 termosztátom van. Padlófűtéses helységben van, ahol a "mesteremberek" "véletlenül" "kicsit" vastag felbetont készítettek. Ennek az az eredménye, hogy a padlófűtés az átlagosnál jelentősen tehetetlenebb, órák alatt éppen csak érezni, hogy melegszik, viszont a fűtés lekapcsolása után igen sokáig adja ki a hőt még, sokkal tovább, mint egy jó sikerült padló. Tehát xar...
Ezt próbáltam vezérelni hagyományos termosztáttal, kb. 2-4fokos ingadozása volt. Ez kicsit sok (19-23 között).
Ekkor elekzdtem tanulmányozni a termosztátokat, és végül megvettem a Siemenst. Döbbenetesen jól működik, a hőingás csak a benapozás miatt ismert fogalom azóta :) NAgyon finom a programja, a jelenleg ismert legkorszerűb PID vezérlést használja (komplett erőműveket is így vezérelnek pl., csak nagyban) és bármilyen tehetetlenségű rendszert megtanul néhány nap alatt.
Később vettem a radiátoros körhöz is, hasonló eredmény :)
A honeywell felkapottabb, de más algoritmust használ, ami összességében kevésbé jó szerintem a kazánnak (kapcsolgatja)
A Siemens nem kapcsolgatja a kazánt, hanem amikor kell, akkor leállítja, és pontosan tudja az előző fűtési adatokból, hogy mikor kell ezt megtenni a megfelelő hőmérséklet eléréséhez. Hőntartásnál hasonlóan "tökéletes".
A danfossnak és a siemensnek van még öntanulós termosztátja, de állítólag nem tudja a túllendülést megakadályozni. Viszont azt megtanulja, hogy mennyi idővel előbb kapcsoljon be, hogy a kívánt időre elérje a beállított hőmérsékletet. Sajnos az érzékenysége csak 0,5 fok.
Nincs sajna, csak ez a borzalom. És figyelmeztetlek, képen szebb, mint élőben...
a padlófűtésnél szerintem nincs nagy szerepe a nagy pontosdságnak, sokkal inkább a fűtési rendszer kiismerésének. Mondjuk állítólag ebben is jó a Beryl, de megteszi más öntanuló cucc is.
Igazából valami kombinált egység kellene, ami nem hagyja kihűlni a padlót, de a szoba levegőjét is figyelembe veszi. Ehhez végeredményileg talán hasonlít a külső hőmérséklettől függő víz + okosabb termosztát. Ilyenkor a padlóhőfoknak nincs szerepe, mivel esetben sokat forog a víz a leszabályozott hőmérséklete miatt.
Elnézést, ha már ismered. Én most találtam rá. A Beryl rendelkezik túlfűtést, hőmérséklet túllendülést megakadályozó szoftverrel. Vagyis öntanuló:
"A kapcsoló üzemű programozható termosztátnak eddig a legnagyobb problémája a hosszú felfűtési szakasz utáni jelentős hőmérséklet túllendülés ( + 1 °C = 6 % energia többlet!) volt. A mi termosztátunkban egy olyan egyedülálló szoftver van, amely 10 percenként meghatározza az adott helyiség fűtési meredekségét, alkalmazkodik hozzá, és még mielőtt a szobahőmérséklet elérné a beállítottat, megfelelő időben lekapcsolja a fűtést."
Na, gép közelbe kerültem. Végig olvastam az eddigi hozzászólásokat, sok hasznos dolgot olvastam A Padlófűtés szabályzás engem is nagyon érdekel, mert szinte minden helyiségemben az van. Olvastam valahol, hogy padlófűtés szabályzásra is nagyon jó a termófejes szabályzó. Persze ezzel az a gond, hogy nálam pl. a napaliban három kör is van és itt nem alkalmazható, meg különben is már késő, eleve úgy kellett volna szerelni a rendszert. Szerintem a legjobb megoldás az általad ajánlott Beryl termosztát. Érzékenysége 0,1 fok. Majd szét nézek, valami esztétikusabb típus után. Biztosan létezik, csak gondolom többszörös áron.
A kapcsolgató termosztáttal igazából egy bibi van: ha lassan hül a lakás, márpedig alacsony hőveszteségűnél ez a helyzet, akkor gyakorlatilag nincs értelme.
Sajna egyelőre nem tudok jobbat. Vagy rakjak fel a "referenciaszobába" is egy termófejet, a termosztátot meg tekerjem fel 2-3 fokkal magasabbra, supremumnak?
"De hogy Lajos a seggünket szétrúgja, annyit offolunk itt... :))"
Így járt :) Padlófűtés szabályozására szerinted mi a legjobb módszer? Jelenleg külső hőmérséklet érzékelés van, meg én vagyok a belső, tehát kapcsolgatom ki-be :)
(még nem az igazi a ház, a födém kétharmada nincs leszigetelve)
Hát azt hiszem Nálad a kocka nagyrészt már el van vetve.... A hőigény már a hőszigetelt falakra vonatkozik, vagy még előtte készült?
Szerintem a kamrának nem tesz jót a kazán, de ezt Te tudod. Én még a mélyhűtőt is kivittem onnan, mert nagyon fűtötte.
Én azért javasolnám a kültéri szonda megvásárlását, 5-10e lehet gondolom az ára.. Vagy a Baxiban nincs benne a vezérlés, így drágább mulatság lenne?
Mivel elég nagy a kazánod, ezért valószínűleg kapcsolgatni fog rendesen. Érdemes lenne megfontolnod a már említett ronda, de állítólag kiváló Beryl termosztátot 12e-ért, vagy a Honeywell CM707-et hasonló összegért.
7db réz-alumínium radiátor (tehát kevés víz van a rendszerben) 1db nagy törölközőszárítós csőradiátor Nyugati szoba: 600x1600 Középső szoba: 600x1200 2db Keleti szoba: 600x1600 Előszoba+kony: 600x1400 Fürdőszoba: 600x600 meg a csőrad. Minden hőleadón van termofej.
Az alaprajzhoz annyi megjegyzés, hogy a szobák ablakai mind déli irányba néznek (a képen lefelé); 40-es nagyméretű téglából vannak a főfalak; most nyáron raktak 5cm hungarocelt a házra. A radiátorok mérete eredetileg nem kondenzációs kazánhoz lett tervezve, hanem egy faelgázosító kazánnal meghajtott rendszerhez, ebből kifolyólag 75/65 Co-ra lettek optimalizálva a radiátorméretek. Nagyon valószínű, hogy nem lesz kültéri egység (időjárásfüggő érzékelés) most, viszont lesz egy pronyó (ha nem győztök meg egy jóról) beltéri szobatermosztát. Szóval nagyon drukkolok, hogy takarékosan fog még működni a kazánom pl. egy 65 Co-os előremenő esetén. Számos kérdést vet fel a radiátorok mérete, a radiátorok fajtája (kevés víz van benn), a kazán minimális teljesítménye, a lakás hőigénye, a vezérlés, sok-sok termoszelep, stb. Kinek van segítő szándékú ötlete/kritikája, hogy mit-hogyan-stb? :-)
A kapcsolgató termosztáttal igazából egy bibi van: ha lassan hül a lakás, márpedig alacsony hőveszteségűnél ez a helyzet, akkor gyakorlatilag nincs értelme. Nagy hőveszteségű házaknál jó volt, mert spórolni lehetett vele.
De hogy Lajos a seggünket szétrúgja, annyit offolunk itt... :))
Ja, értem. De ha kényelmes/feledékeny az ember és ezért nem szeretné mindig tekergetni a termoszelepeket, akkor jobb megoldás egy programozható termosztát :)
(tudom, hogy vannak programozható, távvezérelt termószelepek is, de ezek megint nem túl barátságos árcimkével rendelkeznek)
Engineer rendszere emlékeim szerint a közel nulláig lemoduláló kazánján és az azt "fojtogató" termószelepeken alapul, igaz?
"Szobatermosztát nélküli esetre az írtam, hogy van egy szobai hőfok érzékelő. Mondjuk analóg termosztát "
Tehát a termosztát nélküli eset azt jelenti, hogy nem "okos", hanem egy sima bimetallos ki-be termosztát van? Nem értem, hogy ez miért jó alternatíva.
Vagy arra gondolsz, hogy a kazán az analóg érzékelőtől visszakap egy, a hőmérsékletnek megfelelő értéket (pld ellenállásként), és ezt is feldolgozva állítja be a teljesítményét? Mert azért ilyet az átlag, megfizethető kazánok szerintem nem igazán tudnak önmagukban.
Úgy érzem, hogy a mai magyar realitás közelebb áll a szobatermosztátos "farigcsáláshoz", mint a öt-hatszámjegyű vezérlésekkel ellátott kazánokhoz.
Egyébként a 312 hsz-ban én az éjszakai hőmérséklet visszaszabályozásra írtam (" éjszaka alacsonyabb hőfokot szoktak az emberek szeretni, ezért a rendszerbe bekerül a szobatermosztát" - írtad előtte), hogy nem kell emiatt szobatermosztát !
Szobatermosztát nélküli esetre az írtam, hogy van egy szobai hőfok érzékelő. Mondjuk analóg termosztát ! Ott a referencia helységben azért lehet hőigény. A lényeg, hogy a kazán elektronikája kapjon egy belső referencia hőmérsékletet a külső mellé, és ezt is figyelembe vegye amikor beáll valamilyen teljesítményre.
De mint tudjuk - Enginer óta -, létezhet termosztát nélküli rendszer is, csak termofejekkel.
'Ha a rendszerben jó helyen van a szobatermosztát, akkor nincs olyan hogy termofej fojtja meg a rendszert'
Ez mind ok, az én rendszerem is valahogy így kellene, hogy működjön. De mi a helyzet a szobatermosztát nélküli esetben? Mert Te ezt írtad, és én erre kezdtem el problémázni :)
Ott állandóan van hőigény, csak a termofejek "fojtják" meg, illetve a külső hőmérsékletérzékelő miatt kapcsol ki a kazán, nem?
A Beryl termosztátja meg biztosan szuper, meg is venném, de valami olyan ótvarosan néz ki, hogy a feleségem biztosan kivágná a lakásból. :)
Nagy, ronda gagyi műanyag. Sajnos a szem előtt levő eszközöknél a kinézet is szempont.
"...magas láng meg kellően meleg füstgázt eredményez, aminek a lecsapatása viszont kérdéses."
Nyilván a hőcserélő méretezésénél kell ezt figyelembe venni. De ne felejtsd el, hogy a szállított vízmennyiség is játszik nem csak a hőcserélő, ha több, akkor magasabb teljesítményre kapcsolhat a kazán.
A kondenzáció jósága, a hulladékhő kinyerése nyilván annál jobb hatásfokú, minél alacsonyabb a visszatérő hőfoka.
Megjegyzem az elmúlt télen, simán meg tudtam csinálni az otthoni SD állókazánnal hogy nem kellett az előremenőt 60 fok fölé vinn miközben a visszatérő 40 körül volt.
Ha a szivattyú teljesítményt visszatettem 2-re, akkor 60/40, ha 3-ra akkor 60/50 volt a vízhőfok. :) Magyarán én is használhatnák kondenzációs kazánt, és szerintem neked sem kell feljebb menned a vízhőfokkal.
A kondenzációs kazán külső hőfokszabályzó, szobatermosztát és termofejek megléte esetén sem viselkedik máshogy mint egy nem kondenzációs.
Tehát ha 50 fokot ír elő a kinti jeladó, akkor
1. a kazán dolgozik a modulációs tartomány belül, ha lezár valamelyik termoszelep, akkor persze lejjebb modulál.
2. ha elérkezik oda, hogy az alsó modulációs teljesítményét elérete, akkor lekapcsol (termoszelepek és szobatermosztát nyitva) és a szivattyú működik (ez nem az utánkeringetés hiszen van még hőigény !)
3.a visszakapcsol a kazán
3.b további termoszelepek zárnak el majd a legvégén a szobatermosztát érzékeli az előírt hőfokot, ami lekapcsolja a kazánt (a szivattyú maximum az untánkeringetés miatt működik, ha van ilyen funkció a rendszerben)
Ha a rendszerben jó helyen van a szobatermosztát, akkor nincs olyan hogy termofej fojtja meg a rendszert, hiszen a szobatermosztát a leglassabban felmelegedő helységben van (oda kell ugye telepíteni).
Ideális esetben a termoszelepek nélkül is működhet a fűtési rendszer, de ez gyakorlatilag csak elméleti lehetőség, mert mindig van valami "zavarás" (benapozás, bármi belső hőtermelő, szellőztetés)...
A Beryl termosztátja olyan, hogy egy kis számítógép figyeli a felfűtési görbe meredekségét és előre lekapcsolja a kazánt, mert tudja, hogy lekapcsolás után még mennyi hő fog bekerülni a rendszerbe (minimlizálja így a túllendülést).