érdemes kiballagni az egykori vontatási telepre is.
az egykori nagy fűtőház kapuoszlopai, aknái megtalálhatóak a fák között. egy kisebb épület még áll, ha el nem bontották. ez talán kocsijavító volt, vagy szintén fűtőház. a teteje kormos.
A térképek egy része jelzi a gránási kutat, másik része nem, a '90-es például igen. Nagyobb baj, hogy a '28-as sem, csak az épületet, meg a telegráf (telefon?) jele van kint.
(Most már el kell mennem megnézni, de szép túra lesz, mert hétvégeken és ünnepnapokon alig van busz, a csatlakozás pedig errefelé ismeretlen. Viszont legalább a majort kiürítették, se villany, se tehenek, de ami a legfőbb: se kutyák...)
a valóságban kb. 20 km-es sebességgel közlekedik. a vonal egy vízválasztót mászik meg, a felépítmény szemre 23 és 48 kg/fm-es sínekből áll. az árnyas, párás szakaszokon meg-meg köszörül a gép. a személyzet barátságos, magyarul is beszél.
az unimogos "szafárit" is érdemes beiktatni a programba. szintén magyarul is beszélő tulaj. felvisznek a hegyekbe, részben az egykori erdei vasút nyomvonalán.
a vasút műtárgya sajnos egyik képen sem látszik. 2 méteres boltíves áteresz volt, ma is megvan. innen 15 ezrelékes emelkedés vezetett fel a hilleri kitérőhöz/deltához, ahol a gépeket meg kellett forgatni. onnan bodajk irányában 30 ezrelékes lejtéssel épült pályaszakasz is volt.
csak az üzem utolsó éveiről tudok nyilatkozni. ekkor gránáson és hillerben kereszteztek a szerelvények. gránáson vonatjelentő őrhely működött, vizet hillerben lehetett vételezni. a delta közepén lévő kút ma is megvan az út mellett.
A MÁV bármilyen eszközzel távol tartaná az önkénteseket, hogy akár Kecskeméten, akár Nyíregyházán segítő szándékkal részt vállaljanak legalább a szinten tartásban:(
Sziasztok. Segítséget szeretnék kérni. A képeken látható kisvasút mozdonyáról kellene információ, de a neten egyenlőre nem találni hasonló méretű/formájú mozdonyról képet. A kép a 60-as évek elején készült a bicskei homokbányában. köszi.
sajnos semmit. az 1941-es katonai felmérés térképén még látható, de az államosítást követő felmérések - átvett/át nem vett/felújítandó/bontandó/tulajdonjoga tisztázandó - listáin nem szerepel.
ha komolyabban érdekel a története, a máv központi irattárában érdemes kutatni utána. mivel csatlakozott a normál nyomközű vasúthoz, így az engedélyezési bejárások, csatlakozási szerződések példányaiból rendszerint irattárazásra került egy példány.
ÖBB 2016-os volt régebben a tolatós, s úgy zajlott hogy a tolatós közlekedett munkanap délelőttönként úgy hogy 12:00-ig (?) kellett visszaérni Desutschkreuzba, így volt lehetséges a hajtányozás délután. Azóta a tolatós lerövidült csak Sopron-Rendező - Deutschkeruz közé, s ÖBB 2016 helyett GySEV Púpos van.
A Magyar helyiérdekű vasutak részvénytársaság ujabban ismét nem kevesebb, mint 18 keskenyvágányu helyi érdekű vasutvonal épitésére vett ki előmunkálati engedélyt.
Ezen vasutvonalak között van a Marcali-Kemeneshőgyész; Kaposvár-Marcali; Lábod-Kadarkut; Cece-Dunaföldvár; Gombos-Temerin; Örkény-Kunszentmiklós; Ráckeve-Szalkszentmárton; Ungvár-Remete.