Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Jó lenne azt is tudni, hogy mekkorák a radiátorok ill. a hozzátartozó padlókörök. Segíthet egy termofejes radiátorszelep is a problémán, ami kicsit lejjebb van állítva a melegebb helyeken, mint a szobatermosztát. Ez a fűtési mód kívánja a hasonló méretű fűtésköröket, különben nehezen megy a beállítás. A padlófűtés pedig jó dolog, de a mai hőszigetelések mellett nem lesz 30°C-nál melegebb a padló, azt pedig a 36°C-os ember hidegnek érzi.
Voltak nálam éves kéményellenőrzésen, és megméregették a kazánt.
Ezt dobta ki a gép:
A kazán egy 2 éves SD Thema Condens F18/24E.
Túl sokat nem használatam eddig, nyáron költöztem.
Idén kandallóval fűtök, ezért a mért értékeket hidegen, 3 perc üzem után produkálta a kazán (kondenzvíz csurrantás alul nem volt ennyi idő alatt).
Saját intellingens termosztátja van, 25 fokot kértem rajta, erre 37 fokig melegítette a vizet, úgy mérték. Ja, meg le is van "butítva" a minimális 8 kW-ra.
99,3% hatásfokot mutatott a műszer, a pali azt mondta, hogy kondenzeknél ennél csak kevesebbet látott eddig (volt ahol csak 93%-ot).
Az is lehet, hogy túl rövid ideig megy a fűtés és a padló nem tud átmelegedni. Vedd vissza jobban az előremenőt (persze ha a lakást így is ki tudja fűteni) és hosszabb ideig fűt majd a kazán.
Ha az egész nappalid egy körön van elég reménytelen...
Köszi, igen. Jelenleg visszavettem kézi fűtővízhőmérséklet-szabályozásra és padlófűtésüzemmódra (nem az van, de hogy elég alacsonyra tudjam állítani, radiátornál 50-85 a beállítható tartomány, és az 50 sok). De ezt csak az ünnepekre, mert nyilván "meghalni sincs időm". Az ünnepek után végigzongorázom a lehetőségeket, és makacsul érvényesítem a garanciát (amihez köszi a bíztatást!). Beszámolok a fejleményekről!
Szerintem csak a körök megfelelő beszabályzásával tudod korrigálni. A nappali kör szelepe teljesen nyitott legyen, a többit meg addig zárd, hogy a nappaliban hamarabb forduljon meg a melegvíz. Persze, ha sikerül is megfelelően beszabályozni kinti +5 foknál, -10 foknál nem biztos, hogy jó lesz. Ha a nappaliban egy túlméretezett radiátor van felszerlve akkor az hamar befűt, tehát kisebbre kell cserélni.
A lakásban meleg van, csak az a baj, hogy a nappali padlója hideg, míg máshol meleg. Nem túl kellemes pl. a konyhai részről átmenni egy jéghideg padlóra.
Elvileg egy ilyen kör radiátoronként 10-12nm-t tud ellátni. Ha meleg van a lakásan, nem feltétlenül kell hogy a padló is érezhetően meleg legyen, főleg, ha a hőszigetelés is jó. Valószínűleg kisebb padlóhőmérséklettel is kifűti a lakást.
Segítségeteket kére! Van egy kondenzációs kazánom és meg lennék vele elégedve, ha nem egy rossz fűtési rendszert építettek volna hozzá! A fűtési körök úgy vannak megoldva, hogy a meleg víz először a radiátorokba megy, majd a visszatérő víz a padlófűtésen keresztül a kazánba. 4 ilyen kör van, de a nappalim padlófűtése nem akar bemelegedni, mivel túl nagy a rendszernek ez a kör. Van valami ötletetek?
Én a helyedben már rég a potméterekkel játszanék, mert engem is érdeklne az ilyesmi, de az igazság az, hogy ez garanciális, ill. szavatossági kérdés. Ha a hiba tényleg fennáll, akkor ez könnyen bizonyítható, és azonnal intézkednie kellene a gyártónak. Ne hagyd magad, írj mindenhova panaszos levelet, emailt.
Az időjáráskövető szabályzás főleg az alacsony hőmérsékletű fűtésnél (padló, fal) hoz megtakarítást, de a radiátorosnál is lehet jó. Minél kisebb a hőlépcső, annál kisebb a veszteség, ill. a kondenzációs kazánt is a lehető legkisebb hőmérsékleten érdemes járatni, hogy lekondenzáljon a füstgázból a víz. +10 - 15% a hatásfok nyereség. Az is jó, ha egy visszaszabályozott kazán "ketyeg" folyamatosan ahelyett, hogy maximális teljesítménnyel ki-be kapcsolgatna. Lehet a radiátoros fűtést is alacsony hőfokra méretezni, de akkor nagyméretű radiátorok kellenek.
Az én kazánom Junkers. és elég jó a szabályzója. A legmelegebb vízhőfok 45°C, a fűtési görbét ő állítja be ennek megfelelően, és csak tisztán padlófűtésem van. A kazán szivattyúja direktben elbírja a padlófűtést, erre kell a gépész tervező. A tervező megnézte, számolgatott, majd adott egy rajzot a szakinak, hogy ezt csinálja meg. Ne a fűtésszerelő gondolkodjon, mert az mindig többe kerül. Csak az anyagon, amit megspórolt, visszajött az több, mint a tervezés ára.
Szerintem az aranyárban mért rc35 lesz a ludas, feleslegesen kapcsolgat, még akkor is fűtést kér, amikor benti hőmérséklet ezt nem igényli. A gázfogyasztás nállam ennyi mint amit írtál 160m2-en, 38-as porotherm tégla, hőhidas tetőtéri teraszok, szigetelés nincs. (Buta, egyszerű FÉG kazán)
Szerintem a kazán lángmodulációs tartományába nem tud beleférni a ház hőigénye. A ház hőigénye kisebb mint a kzán legkisebb teljesítménye. Ezért kapcsolgat állandóan, de a termosztát érzékenysége is nagyban hozzájárulhat a történésekhez. Mi is most cseréltünk kazánt egy ÉTI 50 kazánról átálltunk egy 35 kW kondenzációsra. A kazánunk nagyon szorgalmas és ha nem építem be az időrelét 24 órát működne. A házban szintem minden radiátoron hőfokszabályzó van. Időjárásfüggő előremenővel működik a kazán. Okostojások olyanok mint én mindig azt mondtam, hogy alacsony hőméréskleten kell járatni a kondenzációs kazánt akkor gazdaságosabb. Most a várható hideg időre való tekintettel szóltak, hogy melegebb kellene. Kicsit feljebb húztam, meredekebbre állítotottam a fűtési görbét. Meglepődve tapasztaltam, hogy több kondenzvíz keletkezik mint alacsonyabb görbe esetén. Eddig a radiátoron mért dt 12-15 C volt, most 35-45. A visszatérő szinte szobahőmérsékletű. A 12 m3 kicsit soknak tünik. Van egy ház aminek látom a teljesítmény igényét az ma 17 kWh fogyasztott ésjszakai ármból. A ház 210 m2 szoló családi ház és hasonlóan hőszigetlet mit a tied.
A kondenzációs kazánok szakaszosan működnek és teljesen természetes ez a folyamat...érdemes olyan helységen elhelyezni öket ahol kevésbé jön ki a hang...valamint ha a radiátor v. padló csövek jól vannak méretezve akkor nincs is nagy hangja...ha vékonyak akkor lehet hallani a vízáramlást...valamint ha tározós HMV -d van akkor amiatt idönként felfüt.
Nekem turbós, átfolyós (HMV) kazánom van és a kondenzációs helyett hőszigetelésre költöttem a pénzt naponta 3-4x kapcsol be csak ilyen hideg időben.... -4 fokig naponta 1-2x kapcsolt be... felfűtéshez (+HMV), utánna a ház tartotta a hőt ...CM907 vezérli...
eddig 4,5-5,5 m3/nap gáz ment el a HMV -l most 6,5 m3 gáz ment el, de -7,5 fok volt éjszaka kint...
A ház 106nm Ytong 37,5NF+6 cm RP-PT közetgyapot, 40 cm a plafonba, 11 cm XPS a lábazaton és 5 cm a sávalapba -0.6-0.8m -ig, 4cm a padlóban, 1.1 üveg+ hőszigetelt alu redőny. Dunaferr radiátoros, radiátorok rendesen túlméretezve termoszelepesek. Kazánhelységem van és nem hallom a Vaillant kazán bekapcsolását.
A nyáron le kellett cserélni a turbos kazánunkat, mert be adta kulcsot (Stibel Eltron volt és ~7 évet üzemelt csak!!!!!). Sokat vaciláltam, hogy mi legyen helyette, aztán meggyöztek, hogy legyen kondenzációs kazán + HMV (Buderus GB-042-22 + 120L HMV). Rőgtön meg is szívtam, mert nem engedték a régi parapetes kémény megoldást => k... drága kémény csere, de jó nyeltem egyet, hogy ez majd milyen jó időtálló lesz. Aztán ahogy jött a hideg idő (október végétől) és néztem a gáz fogyasztást, ami 5-10 m3 között mozgott, amit én kicsit sokkaltam (~102m2 ház, 38 cm Wienerberger Porotherm tégla + 4cm hungarocell). A termosztátunk (RC35) olyan, hogy mindenféle adatokat kiír pl. hány órát üzemelt, hányszor indult el a kazán, kinti hőmérséklet grafikon stb. Elkezdtem írni a napi adatokat és elég furcsa számok jönnek ki (legalább is nekem). Tegnap reggeltől ma reggelig: 12m3 gáz fogyott; 12h-t ment a kazán és 39x kapcsolt be; külső höm. -5 - +5°C között vagy november 18: 8m3; 10h!!!!; 52x kapcsolt; +9 - +14!!!!
Nekem ez soknak tünnik, megkérdeztem a Buderusos beüzemelőt, mire ő azt mondta, hogy a kondezációs kazán ilyen sokat kapcsol és szerinte jól üzemel, bár vizsgálni max csak szemmel vizsgált, mert semmi eszköz vagy műszer nem volt nála.
Ma szabin vagyok itthon és ha az ajtókat nyitva hagyom, akkor a doldozó szobából hallom, hogy mikor kapcsol a kazán és már az örületbe kerget. Reggel óta már sokx bekapcsolt a kazán (és nem a HMV miatt) viszont a termosztát hőmérséklete mindig a beállított (21°C) felette volt (21,7-21,9 között), pl most is ezt csinálta.
Van valami ötletetek, hogy ezt miért csinálja? Én nem hiszem, hogy ez üzemszerű működés lenne és kicsit sokkalom a gáz fogyasztást is, szerintetek reális fenti paraméterü háznál (radiátoros fütésnél) a mai napi 12m3?
Minimum a kazán alsó részére szerelt kötődoboznál is meg kell nézni a kötéseket. Gondoltam ezen már túl voltál. Továbbá meg kellett volna nézni mit csinál alacsony hőmérsékletű (CL=01) üzemmódban is. Az időjáráskövetés főleg akkor funkcionál, ha nincs szobatermosztátod. Ha van és jól működik nem nagy baj, ha néha 60-70 fokos lesz az előremenő. Természetesen a jelzett hiba engem is idegesítene, de az biztos, hogy ennyi idő után már rég túl lennék rajta.
Igazából én sem tudom, csak 1x próbáltam az 1-es fokozaton 35 fokon tartani az előremenőt, de akkor már kevesek voltak a radiátorok, a kazán (gázégő)ki-be kapcsolgatott.
Ezért állítottam be úgy az előremenőt, hogy a kazán folyamatosan tudjon menni, kapcsolgatás nélkül.
(Vicces adalék: a jövő héten állítólag egyes helyeken -20 is előfordulhat. Na, akkor kár megszerelnem, mert abban az esetben pont jó lesz a konstans -22-m. :)
A kazánoldali végre gondolsz? (A másikat n-szer újraszereltem, már csak a szenzorcserék miatt is.) Abban nem vagyok képben, hogy a panelcserekor a kábelt újra kell-e szerelni (tippem, hogy nem), de nagyon köszi az ötletet, mert egy újabb dolog, amit még nem próbáltam!
Joevagyok68, jó kérdés, nem tudom, hogy mekkora a megtakarítás. Ha neked 45 fokkal kifűti -15-ben, akkor kérdés, hogy kell-e 45 fok +5 foknál vagy +15-nél. Nem tudom mennyit lehet ezzel fogni. De az tény, hogy a 70 foknak semmi értelme, mert rendesen túlméreteztem a radiátorokat, hogy ezzel is alcsonyabban tarthassam a fűtővizet. Szóval nem tudom, hogy százalékosan mennyit nyernél, ha tavasszal csak 35 fok lenne a víz, de lehet, hogy van itt olyan, aki mindjárt mond nekünk okos tippet!
1: milyen fűtésetek van: csak radiátor, csak padló, radiátor+padló, fal ?
2: miért olyan fontos az időjáráskövető ?
Náluk full radiátoros rendszernél az előremenőt beállítottam 45 fokra, amivel még minusz 15 fokban is kifűti a házat, max fél órával tovább ketyeg 10 liter/perc gázfogyasztással (SD Ecosy min 5,9 kw)míg felfűt a beállított hőfokra.
Én nem sok értelmét látom/látnám az időjáráskövetőnek.