Pedig ahogy nézem, elég gyorsan zárnak, már kb 160 cm-vel kevesebb a víz Siójutnál, mint a csúcs volt, és 62 centivel kevesebb, mint 24 órával ezelőtt.
Korábban 25m3/s-n is mentek, mint a zsírzott ménkű. Ha reggel elindulnak, a Kapos toroktól már kb. lényegtelen, mi van mögöttük. Most inkább a meder rézsűinek megóvása lassítja a zárást, szerintem.
Én nem láttam nyomát apasztásnak, Jut 24 óra alatt 5 centivel apadt, de ennyi. A lényeg, hogy fent van mind. Már csak a dunaiaknak kellene mielőbb lelépniük.
Ha jól látom, nem történt visszavétel az eresztésből tegnap óta, tehát ugyanazon sodrás mellett abszolválták az elmúlt órákban az új kiliti duzzasztót, amivel tegnap délután 4 után is megtehették volna...
Ténykérdés, hogy jelen pillanatban hajózási szempontból ez a mű nem egyenszilárdságú a meglévő két másik hajózózsilippel. Azokba be lehet tenni 12m/13,5m széles bármit, itt viszont kockáztatni kell az úszómű épségét ugyanehhez. Persze létezik a feloldás. Meg kell építeni a Kopár I. által vázolt duzzasztókat a Sión, s amint a siójuti elkészül, máris biztonságosan használhatóvá válik Kiliti teljes keresztmetszete. Ránézésre 1,5m esés van a két hely között, az nem a világ vége. #kézabiliben :-(
Szerintem írtam már, hogy ezzel a gondolatmenettel mi a probléma: marhára nem mindegy, hogy egy zsilipkamra 12 méterébe, vagy két "hídláb" közt 1-2m/s-al folyó vízbe kell bepasszintani egy hajót, akár völgynek, de szintúgy hegynek.
Az elkerülő átvezetés azért itt történne, mert a 65-ös úton kívül a Dózsa György utca talán az egyetlen normálisan járható út, ami az M7 alatt át van vezetve és így nem zárja be a várost. A Sió feletti átvezetés meg nyilván sokkal alacsonyabb, jobban tájba illeszthető megoldással kezelhető, mint ha nem lenne középső alátámasztás. Kisebb földmunka, kisebb helyigény, kevésbé tájidegen látvány. Róbert polginak köszönhető alku, amit a vízügy megevett.