Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Van 2 hőmérő és "már" paszta is. Majd felrakom "hitelesíteni" midkettőt az előremenőre.
Lehet érdemes volna visszavenni a szivattyút 1-es fokozatra, bár nem tudom mennyire befolyásolná a HMV készítését ami elvileg max teljesítményen működik.
Azt a hőmérőt ami 45 fokos előremenőnél 40-et mutat, tedd át a visszatérőre és 5 fok hozzáadásával látni fog a visszatérőt. ;)
A radiátor torlójához ne nyúlj ! A lassabb szivattyú fordulat nagyobb különbséget eredményez az előremenő/visszatérő viszonylatában. Hátránya az lehet, hogy a messzebbi radiátorokba lassabban ér el a víz. Ekkor jól jön ha folyamatosan megy a kazán (és a szivattyú), de ugye alacsonyabb visszatérő esetén erre nagyob az esély...
A kazán friss levegő ellátása hogyan van megoldva, milyen az égéstermékelvezető rendszer (osztott vagy cső a csőben) ?
Kiváncsiságból raktam az előremenő csövére 1 hőmérőt ( sajnos hőátadó paszta nélkül) ami 40 fokot mutat amikor a kazán 45-öt. Majd szerzek pasztát és rakok 1 hőmérőt a visszatérőre is.
Mondjuk a szivattyú fordulatszámát csak akkor lehet állítani, ha leveszem a kazán előlapját. Most 2. fokozaton működik.
A radiátorokon a torlók zárásával lehet csökkenteni a visszatérő hőfokát ???
Alacsonyabb előremenőnél biztos ki-be kapcsolgatna a kazán, mert most is alaphangon működik.
Erősíts meg abban, hogy az elég biztató (már a radiátorok méretezésével kapcsolatban), hogy 45 fokos előremenővel elketyeg a rendszer, kb 10 liter /perc fogyasztással ,kb a kazán min (5,9 kw) teljesítményén , úgy hogy nem kapcsolgat.
Valahol azt olvastam, hogy m3-kén kb 1 liter kondenzvíz keletkezhet. Ez helyénvaló ?? Mert akkor a 2,8m3 gáz/ 2,5 liter kondenzvíz azt mutatja, hogy hozza az elvártakat.
Valahogy mérni kéne a visszatérő vízhőfokot. Csak hogy lásd, mikor kezd emelkedni és akkor tudj állítani a szivattyún. Megpróbálhatnál egy 40/30-as hőlépcsőt is, esetleg ha tudsz úgy állítani a szivattyún, akkor egy 50/30-at (persze ha olyan hideg lesz, hogy érdemes foglalkozni vele).
Igazából egy külső hőmérséklet - kazán vízhőfok beállítás táblázat kellene, hogy legyen tapasztalati adatod, mikor mire kell/lehet állítani a kazánt. Hatásfok szempontjából az a jó, ha a visszatérő minél alacsonyabb hőmérsékletű.
De miért is kéne méretezni ? Az sokat nem segít már, hiszen minden adott. Abból amit csináltál az jön le, hogy tudod merre kell lépni, hogy jobb legyen a helyzet.
Max szintenként 1-1 helységet lenne érdemes kiméretezni, hogy számszerű adat legyen, aztán abból egy légköbméterre vetített érték kijönne.
A tetőtér mint írtam 60 nm = 130 m3, ami az előző években teljesen fűtetlen volt,
és 5 azaz ÖT cm hőszigetelés volt a ferde falsíkban és a tetején. Persze párazáró fólia nélkül.
Úgyhogy most nyáron, mivel a gyerekeknek úgyis kellet a külön szoba szétbombáztam a felét és normálisan megcsináltam. Most télen következik a másik fele.
Megnéztem, hogy előző években a nyári hónapokban 40-50 m3 volt a gázfogyasztás( kevés főzéssel). Ez betudható annak , hogy A ZV4 -el az asszony ( próbáld meg elmagyarázni egy nőnek) mindig úgy zuhanyozott, hogy folyamatosan folyatta a vizet MERT nehéz beállítani. Már nem úgy csinázza :) Lehet, hogy csökkenni fog a vízfogyasztásunk is.:)
Ez a 30% nem az elérhető legmagasabb előremenő vízhőfok 30%-a? Csak azért kérdezek ilyen hülyén, mert pld az én kazánom prospektusában az alábbiakat találtam:
Én ezt úgy értelmezem, hogy ha 26kW-on dolgozva állítja elő a 40/30 fokos vizet, akkor ezt 106%-os "hatásfokkal" teszi (perpetuum mobile :) ). Valamit nem jól értek?
Azzal bizony én is egyetértek, hogy kb. 1500-2000 m3 között (vagy alatt :-) ) kéne elégedettnek lenni a fogyasztással szezonális szinten. A napi fogyasztás mérésének talán úgy van értelme, ha az adott napi fogyasztás mellett ott van az átlaghőmérséklet is. Igazából nem tudom, hogy visszamenőleg le lehet-e valahonnan tölteni egy adott város napi átlaghőmérsékletét?
Az a 2300m3 önmagában nem rossz, egy HMV+főzés 30-50m3 fogyasztás havonta. Nálatok inkább a 30m3. Ha levonod a 12*30m3 fogyasztást, akkor annak kb a 15%-t fogod tudni megtakarítani a kondenzációs kazánnal (ha többet, akkor bódottá-bódottá !). Többet a hőszigeteléssel, de ezt úgy tudok... :)
Nos, ezt viszont nem értem. Ha 24KW a max, akkor a 30% 7,2KW, a 25% meg ugye 6KW. Azért az rossz lenne, ha pl. egy kazán optimális hatásfoka a min. teljesítmény alatt lenne. Nem?
Egy nagyon érdekes infót hallottam - bár lehet, hogy ti ismeritek. A kondenzációs kazán adatlapján megadott teljesítmény érték, pl. 24KW azt jelenti ugye, hogy ennyit tud max. leadni. A másik - alacsony - érték pedig a minimális teljesítményt, típustól függően 4-7KW között valahol, mondjuk legyen 6. Abban az esetben, ha 24KW-on kívánjuk üzemeltetni a berendezést, akkor nem fog kondenzálni, tehát úgy viselkedik kvázi mint egy turbós kazán. Állítólag a max. teljesítmény feléig fog biztosan kondenzáció létrejönni, amik ugye azt jelenti, hogy 6-12KW közé illene beszorítani a lángmodulációt, és nem tovább. Ja, persze 6 alatti igény esetén ki-be kapcsol majd a termosztát.
Sajnos nálam biztosan nem megvalósítható a modulációs szabályzás. 8db padlófűtés köröm van. A lakás elosztása olyan, hogy min. 4db termosztátot kell felszerelni. Ebben az esetben, csak a körök motoros szelepeit tudom vezérelni. A vízhőmérsékletre meg marad a külső hőmérséklet szabályzó.
Ha érdekel valakit: megnéztem az Immergas Amico távvezérlő leírását, az is tud modulációs szabályzást (azon a körön, amit vezérel).
Szóval gyakorlatilag minden értelmes kazánnak van ilyen vezérlése. A kérdés az, hogy időjárásszabályzás mellett mennyi értelme van, illetve a kettő közül melyik biztosít olcsóbb üzemeltetést.
Nyilván a válaszokat szét kellene szedni pár szempont szerint:
- nagy vagy kis hőveszteségű a ház
- raidátoros, felület (padló, fal,..stb) vagy vegyes a fűtési rendszer.
Ja és az új ecosy kazán pár ezressel olcsóbb és alapból benne van a váltószelep (nekünk ez 12000 ft-volt), NTC érzékelős indirekt tároló is köthető rá, a külső hőm érzékelő padig "csak " 7000 FT , a miénkhez majd 30.000 Ft lenne.