Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
A tetőtér mint írtam 60 nm = 130 m3, ami az előző években teljesen fűtetlen volt,
és 5 azaz ÖT cm hőszigetelés volt a ferde falsíkban és a tetején. Persze párazáró fólia nélkül.
Úgyhogy most nyáron, mivel a gyerekeknek úgyis kellet a külön szoba szétbombáztam a felét és normálisan megcsináltam. Most télen következik a másik fele.
Megnéztem, hogy előző években a nyári hónapokban 40-50 m3 volt a gázfogyasztás( kevés főzéssel). Ez betudható annak , hogy A ZV4 -el az asszony ( próbáld meg elmagyarázni egy nőnek) mindig úgy zuhanyozott, hogy folyamatosan folyatta a vizet MERT nehéz beállítani. Már nem úgy csinázza :) Lehet, hogy csökkenni fog a vízfogyasztásunk is.:)
Ez a 30% nem az elérhető legmagasabb előremenő vízhőfok 30%-a? Csak azért kérdezek ilyen hülyén, mert pld az én kazánom prospektusában az alábbiakat találtam:
Én ezt úgy értelmezem, hogy ha 26kW-on dolgozva állítja elő a 40/30 fokos vizet, akkor ezt 106%-os "hatásfokkal" teszi (perpetuum mobile :) ). Valamit nem jól értek?
Azzal bizony én is egyetértek, hogy kb. 1500-2000 m3 között (vagy alatt :-) ) kéne elégedettnek lenni a fogyasztással szezonális szinten. A napi fogyasztás mérésének talán úgy van értelme, ha az adott napi fogyasztás mellett ott van az átlaghőmérséklet is. Igazából nem tudom, hogy visszamenőleg le lehet-e valahonnan tölteni egy adott város napi átlaghőmérsékletét?
Az a 2300m3 önmagában nem rossz, egy HMV+főzés 30-50m3 fogyasztás havonta. Nálatok inkább a 30m3. Ha levonod a 12*30m3 fogyasztást, akkor annak kb a 15%-t fogod tudni megtakarítani a kondenzációs kazánnal (ha többet, akkor bódottá-bódottá !). Többet a hőszigeteléssel, de ezt úgy tudok... :)
Nos, ezt viszont nem értem. Ha 24KW a max, akkor a 30% 7,2KW, a 25% meg ugye 6KW. Azért az rossz lenne, ha pl. egy kazán optimális hatásfoka a min. teljesítmény alatt lenne. Nem?
Egy nagyon érdekes infót hallottam - bár lehet, hogy ti ismeritek. A kondenzációs kazán adatlapján megadott teljesítmény érték, pl. 24KW azt jelenti ugye, hogy ennyit tud max. leadni. A másik - alacsony - érték pedig a minimális teljesítményt, típustól függően 4-7KW között valahol, mondjuk legyen 6. Abban az esetben, ha 24KW-on kívánjuk üzemeltetni a berendezést, akkor nem fog kondenzálni, tehát úgy viselkedik kvázi mint egy turbós kazán. Állítólag a max. teljesítmény feléig fog biztosan kondenzáció létrejönni, amik ugye azt jelenti, hogy 6-12KW közé illene beszorítani a lángmodulációt, és nem tovább. Ja, persze 6 alatti igény esetén ki-be kapcsol majd a termosztát.
Sajnos nálam biztosan nem megvalósítható a modulációs szabályzás. 8db padlófűtés köröm van. A lakás elosztása olyan, hogy min. 4db termosztátot kell felszerelni. Ebben az esetben, csak a körök motoros szelepeit tudom vezérelni. A vízhőmérsékletre meg marad a külső hőmérséklet szabályzó.
Ha érdekel valakit: megnéztem az Immergas Amico távvezérlő leírását, az is tud modulációs szabályzást (azon a körön, amit vezérel).
Szóval gyakorlatilag minden értelmes kazánnak van ilyen vezérlése. A kérdés az, hogy időjárásszabályzás mellett mennyi értelme van, illetve a kettő közül melyik biztosít olcsóbb üzemeltetést.
Nyilván a válaszokat szét kellene szedni pár szempont szerint:
- nagy vagy kis hőveszteségű a ház
- raidátoros, felület (padló, fal,..stb) vagy vegyes a fűtési rendszer.
Ja és az új ecosy kazán pár ezressel olcsóbb és alapból benne van a váltószelep (nekünk ez 12000 ft-volt), NTC érzékelős indirekt tároló is köthető rá, a külső hőm érzékelő padig "csak " 7000 FT , a miénkhez majd 30.000 Ft lenne.
Üdv!
Fűtéstkorszerűsítettünk , ha megengeditek megosztom tapasztalataimat.
Családiház : alapterület 80 m2 (230 m3) fele alápincézve , mely fűtetlen + kb 60nm (120 m3) beépített tetőtér ,melynek fele fűtött , jól szigetelt ( ferde falsíkban 22 cm, födémen 30 cm hőszig), másik fele rosszul hőszigetelt ( 5 cm) és fűtetlen, felújítás alatt.
A ház fala 38 cm tömör tégla + 6 cm hőszig ( TUDOM elég kevés),lábazaton 5 cm hőszig., az aljzatban 3-4 cm a szobákban. Ablakok alap műanyag (idővel cseréljük az üveget 1,1-re)..
A lecserélt rendszer ZV 4 vízmelegítőből, ÉTI(termotéka) 25 állókazánból + RADAL alu radiátorokból állt , melynek éves fogyasztása HMV-vel, kevés főzéssel átlag 2300 m3 volt a hőszigetelés után.(előtte 1 évet ismerek , ami 3300 m3 volt)
A jelenlegi rendszer SD Ecosy F28 KONDENZÁCIÓS kazán + Drazice OKH 125 NTR/HVgyorsfelfűtésű ( 1,4 m2 hőcserélő felülettel) tárolóból + új lapradiátorokból (KERMI) áll.A kazán a ZV4 helyére ( fali kivezetés) lett felszerelve, a régi csövezés maradt. ( a gerinc ¾”-os, a radiátorokhoz ½”-os cső megy).
A kazán 5,9-29 kW teljesítményű, a tárolót papírforma szerint 10 fokról 60 fokra 14 perc alatt fűti fel , ami reális is.
A szobák és a radiátorok méreteit megpróbálom belinkelni.
Az előremenő fűtővíz hőmérséklete jelenleg 45 fokra van állítva, melyet a kazán a fűtés indításátol számolva kb. 7-8 perc alatt elér, majd modulálva , percenként 10-11 liter fogyasztással , a minimális teljesítményen (5,9 kW) működik a termosztát lekapcsolásáig.A termosztát 22 fokra van beállítva és plussz-minusz 0,5 foknál kapcsol.
HMV-re naponta 0,7-1 m3 gáz megy el.
Az elmúlt 3 napban mértem a gázfogyasztást és a keletkező kondenzvíz mennyiségét:
3,3 m3-ből 2,6 liter, 3,2 m3-ből 2,7 liter (ekkor az olvasottak alapján visszavettem a szivattyú teljesítményét 2-es fokozatra),2,8 m3-ből 2,5 liter kondenzvíz keletkezett.
Fogyasztás csökkenésről még nincsenek összehasonlítható adatok ( előző évben csak hidegebb 0 fok alatti hőmérsékletnél írtam a napi fogyasztást), DE ha azt veszzűk, hogy előző évben –15 foknál volt olyan , hogy 17m3 gáz/nap fogyott és az új kazán 10 liter/perccel működik akkor ha nagy hidegben egész nap (24 óra) menne folyamatosan , akkor is “ csak” 14,4 m3 gáz fogyna el, de remélem azért ennél is kevesebb lesz.
Vagy rosszul gondolom ?
Bár így utólag mindegy , de ha valaki ért a win-watthoz mondhatna véleményt a rendszerről.
Akkor viszont az a helyzet, hogy feltehetően kevés lesz a kondenzációs kazán oda. A kondenzációs teljesítmény az durván a fele a névlegesnek. Viszont egy ekkora házat, padlófűtéssel nem biztos hogy ki tudsz fűteni 12kw-ból. Ahhoz jól szigeteltnek kéne lenni annak a lakásnak !
egy régi ház(150 nm, de ebből kb 120 van mindig fűtve) radiátoros fűtését egy 30 éves Éti-25ös kazán adja. Erősen cserére szorul, ugye? Mit vegyek helyette szerintetek?
Igen, eddig is padlófűtés volt, egy régi házba került, még 1987-ben vettük. Az elsők között volt a környéken padlófűtésünk, mi tekertük a csöveket. Fég ZC-18-as kazán lett felszerelve, a víz direktbe megy be a padlóba, a régi szürke Varm-csövekbe. Még keverőszelep sincs, dehát mit tudtunk mi erről akkor. Tudom, ez így elég hajmeresztő, viszont a fűtésre soha nem volt panasz, ezért is maradt így. Persze nem 90°C-os előremenőre van állítva...
Örülök, hogy nem lett lefikázva ez a két típus, mert nem mindegy, hogy 130 vagy 250-300 ezer Ft-ot költök el erre. Mégegyszer kösz mindenkinek.