Keresés

Részletes keresés

GaGe Creative Commons License 2024.01.06 0 0 21683

Mikrotik

Előzmény: 3r141592 (21679)
CsP50k Creative Commons License 2024.01.06 0 1 21682

Szvsz manapság: Csorvás, Székkutas, Kisszénás, Mindszent, Szegvár, Tiszaföldvár, Csongrád.
Szarvason mintha Polacsekes rendelkezőkészülék lenne, de ott van némi dominó pultocska is, az igy nem tudom mennyire Polacsek?

Előzmény: V43 1448 (21680)
Lovrin Creative Commons License 2024.01.06 0 1 21681

Csongrád?

V43 1448 Creative Commons License 2024.01.06 0 0 21680

Üdvözletem! 

 

A 135-ös vonal néhány állomásán és a lejjebb felsoroltakon kívül még hol üzemelt/üzemel Polacsek-féle kulcsrögzítő berendezés? 

Amikről (135-ösön kívül) tudok még:

 

-Balatonfenyves: ott kb 1954 és 1973 között üzemelt. Azt ,hogy új készülék volt -e vagy máshonnan ,,átköltöztetett" azt sajnos nem tudom.

 

-Zirc: nem tudom ,hogy mikortól meddig üzemelt, de ott ma is egy több központos kulcsrögzítő (fényjelzős) bizt. ber. üzemel. Elképzelhető ,hogy ez ugyanaz készülék ,csak átalakítva?

 

Meg még annyi ,hogy ezek a berendezések kb mikor készültek? 

3r141592 Creative Commons License 2024.01.05 0 0 21679

"Ez az a verzió lenne amikor felvásárolna egy olyan céget aminek termékei megfelelnek CENELEC, EN -nek és minden előírásnak? Majd így betolja a saját termékét a piacra?
Ha igen akkor van egy rossz hírem."

 

Én simán csak arra gondoltam, hogy induláshoz így tudnák leggyorsabban beszerezni a szükséges tudást/technológiát. Lekoppintásban nagyon jók a kínaiak. Mesélték, hogy volt olyan router-ük ami "binárisan kompatibilis" volt a CISCO router-el :)

Előzmény: oldmumus_v.2 (21678)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.05 -2 0 21678

"A másik Unisig-ben lehet kínai érdekeltségű/tulajdonú cég akár felvásárláson keresztül?"

Ez az a verzió lenne amikor felvásárolna egy olyan céget aminek termékei megfelelnek CENELEC, EN -nek és minden előírásnak? Majd így betolja a saját termékét a piacra?
Ha igen akkor van egy rossz hírem.
Meglévő rendszereknél Hardver/Szoftver támogatás keretszerződésben előírt úgy mint a technikai követelményeknél nem csak 1x rendszer integráció, hanem abban foglaltak folyamatosságának ellenőrzése.

Azaz engedély lejár X évente. Egy ilyen eljárásban azonnal kibukik a trójai.

Ha meg új rendszerről van szó akkor meg ebben az esetben. Tehát lehet a megrendelő és szállító között X (sok) éves jó viszony. Ha valami akár apró változás van máris döntő szerepe van a továbbiakban.

 

példa erre ÖBB Verschubsignal niedrige ausführung - hasonló a magyar törpe tolatás jelzőhöz a funkciója. ZELISKO - ÖBB kapcsolat régi. A jelzővel kapcsolatos lencse beszállító megváltozott. Új anyag és gyártó.

Mégis meg kell kapnia 40-es engedélyt. Ameddig ez nincs sem a meglévőbe ebből sem csere alkatrésznek nem használható vagy új létesítéskor sem. Pedig ez csak egy apró rész a komplett jelzőből.

 

vagy ETCS. Kiderült egy tengelyszámlálóról, hogy adott biztber és RBC kombinációban nem biztonságos. 40-es engedély azonnal megvonva. Ahogy lehetett máris más termékkel pótolva.

Előzmény: 3r141592 (21675)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.01.05 0 0 21677

Kieg:

 

--> AŽD

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21676)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.01.05 0 2 21676

Ha csak a pálya oldalt nézzük -mivel a projekt kapcsán abban érdekeltek a kínaiak - mekkora különbség van amit meg kellene lépniük.

 

Ha ETCS L1-ről van szó (de amúgy nem), akkor alapvetően nincs sok különbség, pár új packet került be a rendszerbe, meg néhánynak a definíciója változott. Inkább tervezési és adatelőkészítési probléma a BL3 implementálása.

Hardver szempontból nincs változás, a LEU detektálja a jelzésképet, a balíz meg feladja a vonatra a légrésen keresztül. (Pár követelmény itt is változott, kb. csak papírmunka van vele hogy BL3 kompatibilis legyen a termék.)

 

L2 esetén sok új RBC funkció van BL3-ban, és hasonlóan sok (lesz) a BL4-ben.

A változások jelentős része fedélzetet érint, de az RBC esetén sem lehet egyből nekiugrani a BL3-nak egy BL2-es termékkel.

A balíz ugyanaz (általában fix, de lehet vezérelt is szükség esetén), az RBC hardverarchitektúrája pedig gyártóspecifikus.

Az RBC logika tud ugyanaz lenni, kisebb változások vannak a menetengedély kiadásának elveiben, illetve pl. packetdefiníciók változását le kell követni. A legnagyobb falat szerintem itt az új funciók implementálása, valamint az új interfészspecifikációknak való megfelelés.

 

Szintén nagy falat az országspecifikus, már-már biztber jellegű, vagy ahhoz szorosan kapcsolódó extra funkciók csoportja. Újabban itt is jelentősen bővültek a lehetőségek, leginkább az üzemeltetők igényei mentén.

(És igen, a MÁV-nak is vannak országspecifikus igényei az RBC logikájával szemben, amit a házi beszállítók már megoldottak, de egy új beszállító számára valószínűleg kemény diót jelentenének és éveket igényelne a fejlesztés.)

Nyilván emellé a pályamenti rendszer tervezése során figyelembe kell venni a közlekedő vonatok viselkedését is, amire kihatnak a fedélzetet érintő változások.

 

A másik Unisig-ben lehet kínai érdekeltségű/tulajdonú cég akár felvásárláson keresztül?

 

 

Nem követem teljes figyelemmel a "piacot", de az alábbi cégek vannak benne a Unisigben. Többen közülük jelen vannak Kínában is, de nem hiszem hogy bármelyiknek is lenne jelentős kínai háttere.

--> Siemens

--> Alstom

--> Thales, avagy manapság GTS

--> CAF

--> Hitachi (a régi, még nem a Thalest beolvasztva)

--> Mermec

Előzmény: 3r141592 (21675)
3r141592 Creative Commons License 2024.01.05 0 0 21675

"Egyébként picit még bonyolultabb is a dolog, hiszen különféle követelményspecifikáció-verziók vannak. Ha jól tudom a kínaiak leragadtak valahol a 2.2.2 - 2.3.0d körül, és abból lett nekik sajátjuk.

 

Azóta sok víz lefolyt már a Dunán, Jangcén, etc., és a 3-as baseline-ban elég sok változás volt - a 3.6.0 verzió (BL3 R2) 2016-ban volt kiadva, volt idő azóta fejleszteni a gyártóknak, és mindenkinek aki európai játékos (és benne van a Unisig-ben), van már stabil BL3 termékcsaládja."

 

Ha csak a pálya oldalt nézzük -mivel a projekt kapcsán abban érdekeltek a kínaiak - mekkora különbség van amit meg kellene lépniük.

 

A másik Unisig-ben lehet kínai érdekeltségű/tulajdonú cég akár felvásárláson keresztül?

 

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21670)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.05 -3 0 21674

"A biztber, és minden ami nem a TSI hatálya alatt van, teljesen nemzeti hatáskör."


Majd a digitálisoknál ahol EULYNX  minden komponens. Tengelyszámláló, jelző, váltóhajtó, központi blokk, sorompó, teljes objekt kontroller skálával.

Akkor esetleg az ERA betolhatja TSI-be.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21672)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.05 -3 0 21673

Szívesen. Mivel most olyan feladatokat koordinálok - nem csak ETCS - így lassan ezekkel a törvényekkel meg szakmai dolgokkal kelek és fekszek mint CENELEC, EN, RAMS sőt lassan a RegelWerk dolgokat és fejből tudom.

 

Dolgoztam korábban svájci és német területeket is. Rendszerfejlesztőtől a biztonsági szakértőig. Így van tapasztalatom, ezért kerültem ebben a munkakörbe amibe vagyok.

Az engedélyeztetési eljárás nemzeti (svájci, német és osztrák), de RAMS V forma alapján EN 50126-1
Itt figyelembe kell venni, hogy CENELEC előírásoknak minden megfelel-e?
Rendelkezésre bocsátotta-e a gyártó(k) az összes szükséges dokumentumot/dokumentumokat?

Pl. ETCS esetében van egy gyártói validáció CENELEC V-Modell szerint. Ezt most elértük a fényjelzőknél is. Ez azt jelenti a gyártó fizet minden költséget ezzel kapcsolatban.

Néha felbukkan itt a fórumon a GOA, amit az EN 62290 alapján kell véghez vinni

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21672)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.01.05 0 0 21672

Köszi, nem tudom a rendeletszámokat fejből, általában csak beírom a googleba hogy CCS TSI és az első találatra rákattintok. :)

 

Az engedélyeztetés és jóváhagyás tudtommal nemzeti hatáskör (volt), nem tudom hogy nálatok mik a részletek, azt te tudod jobban.

Magyarországon is voltak változások a 2010-es évek közepén, valszeg pont az EU-s szabályozás hatására, emlékszem volt hogy a két rendszer, hasonló de nem megegyező definíciókkal (pl. próbaüzem és forgalomszabályzó próbaüzem) egyszerre volt használatban.

 

Az elmúlt pár évben lett az ETCS pályamenti rendszerekbe beleszólása az ERA-nak az ún. "trackside approval process" révén, de ez csak egy input a nemzeti hatóság engedélyézési folyamatához.

Fedélzetek esetén van az ERA-nak már egy one stop shopja, és azzal viszont ki lehet kerülni a nemzeti hatóságokat, valamint elvileg bármelyik másik EU tagállam hatóságánál is lehet az ügyeket intézni. (Állítólag egy időben a belga hatósághoz járt mindenki.)

A biztber, és minden ami nem a TSI hatálya alatt van, teljesen nemzeti hatáskör.

 

Az nemzeti folyamatok alapvetései szintén EU-s szinten vannak szabályozva, bár a nemzeti hatóságnak ki kellett dolgozni a részletes szabályokat.

Előzmény: oldmumus_v.2 (21671)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.05 -2 0 21671

2016/797 + 798
Majd ez után változott meg a engedélyezési/jóváhagyási folyamat (errefele Zulassung a neve) EN 50126 RAMS 1-es fejezet
Majd lett egy 2016/1148 ami a biztonsági szabályokat regulázta meg

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21670)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.01.05 0 1 21670

Egyébként picit még bonyolultabb is a dolog, hiszen különféle követelményspecifikáció-verziók vannak. Ha jól tudom a kínaiak leragadtak valahol a 2.2.2 - 2.3.0d körül, és abból lett nekik sajátjuk.

 

Azóta sok víz lefolyt már a Dunán, Jangcén, etc., és a 3-as baseline-ban elég sok változás volt - a 3.6.0 verzió (BL3 R2) 2016-ban volt kiadva, volt idő azóta fejleszteni a gyártóknak, és mindenkinek aki európai játékos (és benne van a Unisig-ben), van már stabil BL3 termékcsaládja.

 

Azonban és nem mellesleg, a TSI szerint a lehető legfrissebb követelményspecifikáció alapján kell dolgozni, legyen az pálya vagy jármű, a projekt aktuális állásának megfelelően.

--> Egy előrehaladott projekt alkalmazhat korábbi specifikációt - nyilván a szükséges hibajavítások vagy a hibajavítások hiányát kiküszöbölő műszaki megoldások használatával -, de egy teljesen új projektnek a legfrissebb követelményspecifikáció alapján kell már nekiállni. Van erre egy külön, rendkívül hosszú és bonyolult fejezet a TSI-ban.

 

A követelmények olymódon is változtak, hogy korábban sok szabályozatlan terület került kötelező érvényű specifikációk által való szabályozás alá, pl.

-->A DMI specifikáció korábban csak ajánlás volt, 3-as baselineban követelmény;

-->Viszont a DMI harmonizált szöveges üzenetei és feliratai a mostani TSI-ban kerültek egységesítésre, és egy adott TSI fordítás stringjei az összes országra vonatkoznak (azaz nem lehet majd külön osztrák német és német német, ha német nyelven beszél a DMI - cserébe nagyon könnyen tud a gyártó pl. magyar nyelvet biztosítani a DMI-on, mert csak ki kell másolnia a táblázatból a magyar nyelvű stringeket).

-->RBC-RBC interfész korábban nem volt specifikálva, 3-as baselineban az is van;

-->KMC szintén.

-->Harmonizált táblák (nem csak a menetengedély vége marker boardok, hanem minden más is, szintátmenet, áramszedő fel-le, stb.) a 4-es baselinetól kezdve vannak kötelezően szabályozva.

 

Egy szó mint száz, nem tudom hogy állnak a kínaiak a saját ETCS termékcsaládjukkal, de ha most állnának neki, elég sok dolguk lenne a fejlesztéssel.

 

A szerb oldalon egyébként nem ETCS L2 van? Az vajon milyen követelményeknek felel meg? Lehet arról bármit tudni?

 

Van egyébként a vonatkozó európai törvénycsaládban (asszem pont a TSI-ban) egy olyan pont is, hogy nemzeti vonatbefolyásolóként csak olyan rendszert lehet alkalmazni, ami 2016-ban az EU adott tagországában már alkalmazva volt, és azon csak olyan módosításokat lehet eszközölni, ami közvetlenül a biztonságot érinti (pl. ha találnak egy biztonságkritikus hibát, akkor azt javíthatják, de új funkcionalitást már nem tehetnek bele).

Így aztán esélytelen hogy bármiféle, Mo-n új kínai vonatbefolyásoló telepítve legyen országos közforgalmú vasútvonalon.

Előzmény: 3r141592 (21669)
3r141592 Creative Commons License 2024.01.05 0 0 21669

Anno a cikkből nekem az jött le, hogy a kínai rendszer alapjaiban más (azaz nullától kellene kifejleszteni) aminek a telepítését vállalták. Viszont ez alapján az ETCS-t használták fel saját rendszerükhöz is, erre írtam, hogy akkor nem is biztos hogy olyan rosszul állnának. Persze a minőség és az egész lepapírozása az már más tészta.

 

 

"egyébként a wiki hibás, a CTCS Level 2 az folyamatos, sínáramkörös megoldás (ez nem feleltethető meg egyik ETCS szintnek sem), az ETCS-1-nek a CTCS Level 1 felel meg"

 

 

Azt hogy mennyire helyes/pontos a cikk nem tudom megítélni, de nem megfelelést hanem kompatibilitást írtak, tehát lehet hogy funkciójában CTCS-1 már megfelel ETCS-1-nek de ezek alapján valamit csak CTCS-2-ben implementáltak, amit kell az ETCS-1-hez kompatibilitáshoz.

Előzmény: király2644 (21667)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.05 -2 1 21668

Sőt utána ha ezek  megvannak a végén egy adott ország hatóságainak egyéb követelményei itt ausztriaiak: BMI, SCHIG, VAI

Sőt egy extrém: GSM-R oszlopnak UVP alkalmasnak kell lennie!

Amúgy a CENELEC, EN sok  mindenre igaz ebben a témában. Akár egy izzóra egy jelzőbe pl. vagy egy kábelre valahol. Ha nincsenek meg a szükséges dokumentumok egy adott rendszerbe NEM integrálhatóak.

Előzmény: király2644 (21667)
király2644 Creative Commons License 2024.01.05 0 0 21667

a TSI-ket kb bárki letöltheti az era honlapjáról.... a funkcionalitás így adott.... az, hogy hogyan fejlesztenek és felelnek meg a cenelec szabványoknak, azt eddig sem tudták bemutatni, vagy legalábbis nem tudni erről....

 

egyébként a wiki hibás, a CTCS Level 2 az folyamatos, sínáramkörös megoldás (ez nem feleltethető meg egyik ETCS szintnek sem), az ETCS-1-nek a CTCS Level 1 felel meg

Előzmény: 3r141592 (21664)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.05 -2 0 21666

Az alábbi videoban 2:10-től látható teszt is állami támogatásból és EU-s pénzből jött létre

 

https://youtu.be/W0XXqkMmu3U?si=C7V8khoAYsMVP1_X&t=130

 

íme a teljes film:
https://www.youtube.com/watch?v=W0XXqkMmu3U

 

itt viszont nem kellett egy jól termelő gépet feláldozni arra, hogy "játszadozzanak" vidéken az kísérletekkel.
Anelia 3:02 most hivatalos szerepben volt ott, de egy másik szakmai videoban szemüveg nélkül és kibontott hajjal statisztál mint más csoport tag a videoban

ahol Wien LX2 BFZ és Thales RBC van pár képkocka erejéig.

 

https://www.youtube.com/watch?v=uGX2ivT34t4

 

Előzmény: oldmumus_v.2 (21656)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.05 -2 2 21665

"Lehet, hogy mégsem lesz annyira nehéz a kínaiaknak a Budapest-Belgrad vonalra telepíteni a vállalt bizbert?"

 

Ha úgy megy ott mint itt (ÖBB) a Zulassung/Einsatzgenehmigung (amolyan levizsgáztatás üzembehelyezés előtt) és CENELEC, SIL meg SL előírásoknak - mint európai átlagban - meg kell felelni, akkor erős kétségeim vannak.

Előzmény: 3r141592 (21664)
3r141592 Creative Commons License 2024.01.05 0 0 21664

Belefutottam ebbe az Wikipédia cikkbe:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Train_Control_System

 

E szerint :

CTCS Level 2 (CTCS-2) This system is compatible with ETCS-1

 

CTCS Level 3 (CTCS-3)is equivalent to ETCS-2

 

Lehet, hogy mégsem lesz annyira nehéz a kínaiaknak a Budapest-Belgrad vonalra telepíteni a vállalt bizbert?

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21461)
r1232 Creative Commons License 2024.01.02 0 2 21663

Az a 10 db mozdony az ÖBB karbantartási rendszerében van..

Előzmény: GaGe (21662)
GaGe Creative Commons License 2024.01.01 -2 1 21662

Az Öbbnél van 300 körüli 1016/1116, abból lehet bányászni, ha a géppark 50% áll, akkor is szemmel látható darabszám lesz belőle.

A Trakció 10 darabja homeopátiás mennyiség, 40 éves korukban jó ha egy menni fog …

Előzmény: r1232 (21661)
r1232 Creative Commons License 2024.01.01 0 1 21661

Az a 470 lesz 40 éves is, ahogy szvsz az ÖBB színeiben is meg fogja érni azt a kort.

Az első sorozat Flirtjeink is 15-16 éves korukban kapták meg az ETCS-t.

Előzmény: GaGe (21655)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.01 -3 0 21660

Feltettem egy kis filmet ahol robogtak ki a teszt szakaszról a régi svájci lomok :-)

https://youtu.be/Xm3bBO058Ig

Előzmény: GaGe (21658)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.01 -3 0 21659

Szerintem ez a cég is ilyen forrásból kapott. Saját forrásból valóban nem lenne racionális. A másik az, hogy anno INFRA oldalra telepített cuccok vontatójármű oldali kompatibilitásában csakis gyakorlati tesztekkel tudtak 100% bizonyosak lenni. Ezért voltak olyan szakaszok, hogy még maszekokat is bevonták a tesztelésbe. pl. BLS-nek sokkal többféle járgánya volt anno mint SBB-nek. Vagy az SBB déli partner cégeinek. Szóval kísérleti játszótérrel indult anno az egész.

Előzmény: GaGe (21658)
GaGe Creative Commons License 2024.01.01 0 0 21658

Emlékszem, valami svájci lomra raktak ep féket is az etcs obu mellé. Támogatásból okés, de saját forrásból már necces. 
Anno itthon a Gigantokra is tákolt az Alcatel L1 obut, de azt inkább hagyjuk is, egy kalap szar volt az egész. Viszont amikor arról volt szó, hogy lecserélik olyanra, ami tud L2-t is, vagy leszerelik, akkor inkább leszerelték, mert nem térült volna meg, szerintük.

Nálunk is van 26 ETCS nélküli Traxx, ott is megy a gondolkodás, hogy megéri-e a szarakodás az obu felszereléssel, 8

országban újra engedélyeztetéssel stb vagy inkább adják el őket és vegyenek új gépet már eleve ETCS-el.

Előzmény: oldmumus_v.2 (21656)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.01 -3 0 21657

Végre enged fotót feltölteni. Íme a 2 kép, hátha erről beugrik

 

Előzmény: oldmumus_v.2 (21656)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2024.01.01 -3 0 21656

Hallottál már az INEA - TEN-T támogatásról? Na akkor a projekt keretében adtak pénzt ilyen régi gépek ETCS-el való felszerelésére. Lehet ma már másként gondolnák, de a program indulásakor 2010-es évek elején bőven adta a pénzt. Még svájcba is jutott pár régi szekér felszerelésére. Anno amolyan tapasztalat szerzés volt a régi lomok felszerelésének lehetősége, kvázi kísérleti labor. Még anno küldtem is fotót talán egy ilyen tesztről meg a fékrendszerről irogattunk egymásnak.

Előzmény: GaGe (21655)
GaGe Creative Commons License 2024.01.01 0 0 21655

Felszerelni olcsóbb, mint új gépet venni, persze.

Viszont az új gép legalább 25 évig dolgozni fog, míg egy 60+ éves lom bármikor megpusztulhat, végleg.

Felrakod rá az ETCS-t, majd két hét múlva a trafó zárlatos lesz, gazdasági totálkár.

Amelyik gépen nincs ETCS, az kuka, helyette kell venni egy újat, amin van.

Nem véletlenül megy most is a fejvakarás, hogy a 19 éves 470 sorozatra, ami 25 évre van tervezve, megéri-e feltenni az ETCS fedélzeti berendezést…

Előzmény: 3r141592 (21653)
Panzerbear Creative Commons License 2024.01.01 -1 0 21654

Ez alapján szerintem menj el a Lokomotion-hoz vezetőnek, mert nem tudják mit csinálnak...

Átalakítottak egy csomó Br 139-et, meg 151-et ami lassan 10 éve viszi a minőségi tranzit vonataikat napi rendszerességgel. Ha jobb ötlet lett volna valamit bérelni, akkor nem csinálták volna. Ami elérhető volt öreg gép jó állapotban, mind náluk van, parádés állapotban.

Előzmény: GaGe (21652)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!