Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
külső hőmérséklet-érzékelő A külső hőmérséklet-érzékelő elhelyezésének legfontosabb szempontja, hogy a nappalival megegyező hőmérsékleti, szél és napsugárzás hatásoknak legyen kitéve. Legtöbb esetben a külső hőmérséklet-érzékelőt az épület leghidegebb oldalára kell felszerelni (É–ÉNY-i oldal), hogy ne legyen kitéve közvetlen napsugárzásnak. Ez azt biztosítja, hogy a ház minden helyiségében elegendően meleg lesz. Ha a szabályozott helyiségek ablakai az épület ugyanazon oldalán találhatók, akkor az érzékelőt is ennek az oldalnak a külső felületére kell szerelni. Ez lehet az épület déli oldala is. A külső hőmérséklet-érzékelő védőburkolata biztosítja, hogy a napsugárzásnak nem lesz hatása az érzékelőre. Ne szereljük fel a külső hőmérséklet-érzékelőt védett helyre, mint pl. falmélyedésbe vagy a balkon alá. Nyílt helyre kell felszerelni, hogy érhesse minden környezeti befolyás. Kerüljük az érzékelő ajtó vagy ablak fölé szerelését, ellenkező esetben a meleg légáramlatok befolyásolják a mért értéket. A 3 emeletnél nem nagyobb épületek esetén a hőmérséklet-érzékelőt kb. 2/3 épületnyi magasságban, magasabb épületeknél a 2. és 3. emelet közé ajánlatos felszerelni.
Kérdés, hogy jól helyezték-e el a külső érzékelőt, beállították-e rendesen az épület tulajdonságaihoz, stb. Szal nem lehet ezt olyan eccerűen megítélni szerintem.
Hűha, ezt viszont számomra egy meglepő infó. Igazából most köpni-nyelni nem tudok, de természetesen bizonyára lehet igazság tartalma a dolognak. Olyan jó lenne, ha tudná mellé indoklást/indokokat írni. És egyben kíváncsian várom, hogy többieknek mi erről a véleménye?
Egy kis infó a külső hőmérséklet érzékelőben gondolkodóknak. Nálam mind az, aki beszerelte, mindpedig a beüzemelő szervízes egyaránt azt mondta, hogy nem javasolja. Gyakorlati tapasztalataik szerint akinek van, az nem elégedett vele, sőt legtöbben le is szereltetik.
Nos nekem ma végre beüzemelték a "drágaságom" :o) Mostmár az új kazánnal vágok neki a fűtési szezonnak.
Lajos lehet, hogy off-nak veszi majd, de aki a Centrop Kft.-vel helyezteti üzembe majd a kazánját annak ajámlom, hogy az ígért nap előtt mégegyszer egyeztessen velük. Viszont elismerem korrekten kezelik a panaszokat.
Az adatlapomon van e-mail cím, ha esetleg tudsz valakit (valakiket) ajánlani, akkor azt örömmel fogadom. Köszi! Ja, ha lenne külső hőmérséklet szabályozóm is, akkor még drágább lenne.
Hmm. ezek szerint Te úgy jártál a kazánoddal, mint én a TEKA sűtő+főzőlapommal: sikerült akciós áron venni valamit, aztán a beüzemeléskor kifizetjük a megspórolt részt :)
Elég durva árakat kaptál. Ha jól emlékszem nálam a kazán "csak" valami 14-16e lett volna külön.
Volt olyan szervíz, aki a külső hőmérséklet érzékelők és a termosztát bekötéséért (csak a kazánoldalon) is súlyos ezreket szeretett volna elkérni :)
Beüzemelés Felhívtam jó pár szervizt a kazánom beüzemelésével kapcsolatban, ami ugye elengedhetetlen ahhoz, hogy a garanciális feltételeknek eleget tudjak tenni - kvázi kötelező. Kondenzációs kazánok esetében ennek díja Zuglói kiszállással bruttó 27.600 és 32.000 forint között mozog. Jövőben vásárlók esetében kéretik ezt a költséget is beszámítani! (Megjegyzés: nem kondis kazán esetén ez a költség 16.000 és 21.000 között adódik.)
Mindkét kör előremenője időjárásszabályzott, radiátorok max 60 fokra méretezve (illetve az extra hőszig miatt valószínűleg kevesebbre :) )
Egyelőre küzdök: állandó padlófűtéssel ebben a 10 fokos időben egyrészt túlfűtök (mivel a nappalim benapozott), másrészt a kazánom is gyakorlatilag folyamatosan menne. Ez teljesen leszabályozva is 5kW, ami nem kevés.
Ki kellene tapasztalni a fűtési görbéket, lehet, hogy egy laposabb görbével nem lenne gond. Bár a napsütés azért be tud zavarni.
Termosztátból jelenleg a Siemens REv23 teker, bár a Honeywell CM907 sokkal szebb (háttérvilágításos kijelző, magyarázó feliratok,...stb). Valószínűleg ettől függetlenül "dobra verem", mivel nincs kedvem a Siemenset lebányászni a falról :)
Egyébként érdekes a Lajos által linkelt Thermo DTC termosztát is, ez a leírása alapján a levegő és a padló hőmérsékletét is figyelembevéve szabályoz. A kérdés az, hogy a "tanuló" része PI vagy PID :).
Hát igen, ez is egy vegyes rendszer, de ebben az esetben elengedhetetlen, hogy a külön padlófűtéses helyiséget is temperálni kelljen. Amikor egy légtéren belül van padlós és radiátoros kör is, akkor nem nagyon látom értelmét a kettős vezérlésnek.
Nálam pl. olyan vegyes rendszer van, hogy mindenütt csak padlófűtés van, kivétel a hálószoba, mert ott csak radiátor. Tehát több féle vegyes rendszer van.:)))
Létezik egy olyan vegyes megoldás, amikor padlófűtés is van és radiátoros is. Ezt úgy mondják, hogy a padlófűtéssel, csak temperálunk és a radiátorral szabályozzuk a szoba hőmérsékletét. Tehát kb. 18-20 fokra fűti a szobát a padló és a hiányzó 1-2 fokot a radiátorral pótoljuk. Itt jobban megoldható az állandó hőmérsékletű víz. Csak a radiátorokkal kell "játszani."
Persze éreztem én ezt, csak témafelvetésnek szántam. Az alacsony előremenő miatt én még mindig azt preferálom, hogy legyen az a padlókör folyamatos (jó alacsony hőfokú) vízzel meghajtva, oszt a radiátor oldalt szakítsuk meg mindig egy szobatermosztáttal. Persze ezt a megoldást akkor látom főleg járhatónak, ha van kültéri hőmérséklet figyelés.
Ezt nem volt nehéz megtalálnod. Ez a régi klasszikus módszer. Sajnos a kondenzációs kazzánnál nem jó. Az a lényeg a kondis kazánnál, hogy olyan alacsony hőfokú vizet tudsz vele csinálni, ami közvetlenül belevezethető a padlófűtésbe. Sajnos ez a hőmérséklet kevés a radiátornak, ezért a radiátor hőleadó felületét kell megnövelni. Erről már beszéltünk, hogy kb. 50%-al.
Találtam egy ilyen megoldást: A kombinált rendszert úgy kell építeni, hogy a radiátoros kör és a padlófűtési kör előremenő hőmérsékletét külön-külön szabályozzuk. A padlófűtés vízhőmérsékletét a radiátoros kör vizéből keverjük ki, egy, a visszatérő oldalra szerelt egyutú szeleppel. Nagyon fontos gondoskodni a padlófűtési körök vízmennyiségének beállításáról. E nélkül nincs jól működő padlófűtés. Használjunk thermohidraulikus szelepmozgató felszerelésére alkalmas osztógyűjtőt. Mi a véleményetek erről kondenzációs kazánok használata mellett?
Itt találtam valamit, hátha ilyen érdekel. Egyéb iránt szobatermosztátok esetében a Siemens, Beryl, Honeywell típusokról értekeztünk: (300) (302) (315) (316) (319) (324) (325) (338) (342) (356) (368) hozzászólásokban. Van még sok más típus is, de még nem esett róluk szó.
Igen, ezzel meg az a baj, hogy a padlófűtés nagyon lomha, mikor visszaveszel, akkor nemjelentkezik azonnal a hatás. Majd akkor amikor épp szükség lenne a melegre, 6-8 óra múlva. Biztos van rá jó megoldás !
Ez jól hangzik, de nem értek vele eggyet. Ha állandó hőmérsékleten tartod a padlót attól még a szoba hőmérséklete változhat. Pl.a benapozástól. Én jobnak tartom, ha a szoba hőmérsékletet tartom állandó értéken.
A padlófűtés vezérlése padlótermosztátról lehetséges, ugyanis a padlót kell gyakorlatilag állandó hőmérsékleten tartani, illetve lehet visszavenni a padlókör előremenő hőfokán.
Ár-érték tekintetében tényleg jó választásnak tűnik ez a típus. Elég sokat tud, és már pont kifutó termék. A padlófűtés tekintetében pedig csak megerősíteni tudlak: nem lenne jó, ha ott ki/bekapcsolások lennének. Legyen az egy "konstans" fűtési elem a rendszerben, és ehhez képest fog a radiátor ág a termosztáton keresztül szabályozni. Mondjuk arról nem írtál, hogy van-e kültéri időjárás figyelő egységed.
Jajj, hát persze, hogy nem arra lenne jó, hogy óriási tudással azt mondanánk, hogy sokkal kevesebb gáz fogy ilyen kazán mellett. ((De azért elárulom, hogy amennyiben 50-100 kondis lakásról lenne adatunk, meg 50-100 pl. turbósról, akkor azért már ki lehetne valami különbséget mutatni - amennyiben van.))