Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Természetesen, de amikor fizeted a gázszámlát, majd azért eszedbe fog jutni, hogy ha akkor nem spóroltam volna minden áron, most évi 20eFt-tal kevesebbet fizetnék, és egyenletes hőmérséklet lenne a lakásban. :(
Igen, elsősorban az újakra írtam. A felújítottakra (a mienk '67-ben épült) még nehezebb a dolog, hiszen sok kötöttséggel kompromisszumot kell kötni, ugyanakkor más jellegű komoly problémákat meg kell oldani egy tervező-ép.gépész tervező párosnak (ideális esetben). Sajnos ez mind pénz, amiből mindenkinek kevés van !
"A mai épületeknél egy korszerű gépészet összehozása bonyolultabb magának az épületnek a tervezésénél. Ráadásul a kettő nem megy külön-külön"
Ezt jól gondolom, hogy csak a most épülőekre írtad? Mert ugye akinek már adott egy régebbi épület, az kénytelen most tervezni/terveztetni a gépészetet, s ez igen is külön-külön lesz.
Így van, s én is gondolkodom tegnap óta, hogy vajon nem ez áll-e a két szakember véleménye mögött. vgayis, akik az adott helyeken belőtték a külső hőm. érzékelős rendszert azok nem igazán tudták hogyis kell jól csinálni. csak sajnos, ha nincs többinfó egy szakiról, akkor meg honnan tudná egy hozzá nem értő, hogy jó vagy sem? épp ezért kicsit vitatkoznék is Lajos azon kérésével, hogy ne cégezzünk. Szerintem ezek is lehetnek fontos infók egy témakörben.
A probléma akkor van, ha a szakértelem nem követi a technikát, illetve lusta a "szakember" tanulni, lásd: autószerelők zöme. Ezért egy jó autószerelő jól keres :)
Sajnos elterjedt az a nézet nálunk (Mo), hogy minek méretezni, a fűtésszerelő majd megmondja. Nálam pl. megmondta, hogy 35kW-os kazán kell, mert "nagy" a ház :) Ha-ha. A max hőigényem 10kw körüli. A kivitelezők általában jó szakemberek, de abban, hogy ne follyon egy kötés, jó irányba lejtssen a radiátor, stb. Azt hogy mit kell hova rakni, a mérnök kéne megmondja. Persze erre általában sajnálják a pénzt, aztán majd kifizetok gázban a családok a többszörösét - persze van sok hozzá nem értő mérnök is, sajnos.
OFF Ez sem megy. Dugig vannak. Minden szobában minden sarokban (sőt, több helyen is) van 230V, telefon vez, hálókábel. És még koax is előbújik helyenként, pedig nem is nézünk tévét (nincs is áram alatt). ON
Mindig is azt vallottam, hogy egy modern és jó rendszert (takarékos, komfortos, jól működő, stb) meg kell tervezni, minden részletében. A mai épületeknél egy korszerű gépészet összehozása bonyolultabb magának az épületnek a tervezésénél. Ráadásul a kettő nem megy külön-külön. Ezért is nem értem, hogy lehet rendszert építeni alapvető méretezés nélkül pl.
OFF "...mostani időben kb. 1kW a ház hőigénye óránként. Sajna ezt a kazánt még nem találták ki..." Ezekre az időszakokra használják manapság (ha van a lakásban, és ilyen rendszerű) a klímaberendezéseket; egy kültéri egység, kb. szobánként beltéri egységek.
Ha dicsekedjek: nálunk most 22 fok van a lakásban, és nem fűtünk, mert ugye egyelőre még nincs mivel. :-) ON
Osztom Jancsii véleményét. Attól, hogy kint 15 fok van, te még szellőztethettél, és kell a meleg, és lehet kint 5fok, de ha begyújtottál a kandallódba vagy 2 órája süteményt sütsz a 3kW-os sütődben, akkor nem kell. Erre való a szobatermosztát. Ennek egy _kiegészítése_ a k.h.sz., amitől komfortosabb lesz a hőérzet.
Tudnék írni sokat, de a lényeg, hogy minél alacsonyabb teljesítményre tudjon modulaálni a kondikazán, és akkor a 35/28-as padlófűtés is elég 10 fokban, folyamatos üzemmel.
A kis modulálás azért kell, mert nekem pl. a mostani időben kb. 1kW a ház hőigénye óránként. Sajna ezt a kazánt még nem találták ki...
Ebben igazad van. s mégis ez volt. Egyébként arról van valakinek tudása, hogy mennyire fővezérlő a külső hőmérséklet figyelő? Mintha olyasmit olvastam volna valahol, hogy ő a főnök s felülbírálhatja a szobait. Ez igaz?
A kazán a kazánházban narancs színű vonallal, a piros a szobatermosztát (ennek a vezetékje be van csövezve a falba a kazánig), a zöld lenne a külső hőmérséklet-érzékelő. Legjobb esetben is végig kéne vésni a középső és keleti szoba közötti falat. Vagy felszedni a parketta szegélylécet, a két szoba közötti ajtó tokja körül U-szöggel rögzíteni a vezetéket, újra szegélyléc, majd belevezetni a termosztát csövébe.
Szerintem a külső hőmérséklettre vezérelt előremenő vízhőfok egy nagy, ha nem forradalmi újítás a szabályzástechnikában. A jobb kazánok két különböző előremenőt állítanak elő (padló/fal + radiátor) a kinti hőmérséklet függvényében. Nem kell mérnöknek lenni a helyes beállításhoz. Minnél hidegebb van kint, annál nagyobb az épület hővesztesége. Ezt két módon lehet bevinni: 1.) hosszabb ideig fűtünk azonos előremenővel 2.) emeljük az előremenő víz hőfokát (Igen, a tömegárammal is lehet játszani, de az családiházaknál nem jellemző)
Ebben segít a külső hőmérsékletre vezérlés. Egy jól szigetelt, és jól méretezett hőleadókkal rendelkező épületnél -20foknál 45fokos padló illetve 60 fokos radiátor előremenő az ideális. Én ezzel kezdenék, + egy-egy jó termosztáttal a padlófűtéses ill. radiátoros helységekben. Ha hideg van, akkor lehet _picit_ emelni a görbét. Az a legjobb - persze ilyen nem létezik - hogy -20fokban a beállított előremenőkkel 24h-t megy a kazán.
Röviden ennyit érdemes szerintem tudni, én pl. semmi pénzért ki nem kötném.
Igazad van, ezek mindig kérdéses pontok ilyen esetben. Erre nyilván nem tudok mit mondani. Amit "tudok": a szerelők több éve ezt csinálják, normál turbós, kondenzációs, napelemes rendszereket is. A szervízes cége többek közt a Buderusnak is partnere (ezt ugye saját példából tudom) s nem csak a saját, hanem a társai tapasztalatai alapján is nyilatkozott. Mindketten azt mondták, hogy a külső érzékelőt nem igazán sikerült rendesen beállítani az említett "legtöbb" esetben. A lakók sokszor tapasztaltak hűvös vagy épp túl meleg benti környezetet. S túl sokszor kellett/próbálták kézzel kompenzálni a vezérlés "hibáját"
Az (530)-as hozzászólás olvasása során (pedig nekem nincs is külső hőmérséklet-érzékelőm) ténylegesen meghűlt benne a vér! :-)
"Spec nálad elég egyértelmű hova kellene rakni, a déli oldalra. :)" Nos, e miatt meg különösen mérges vagyok, mert mint láttad a fotókon, ez egy totál frissen felújított lakás. Rohadtul nincs kedvem falat vésni ahhoz, hogy az érzékelőnek a vezetékje eljusson a kazánhoz. Különben próbáltam keresni Siemens külső hőmérséklet-érzékelőt, de egyelőre még nem találtam. :)
külső hőmérséklet-érzékelő A külső hőmérséklet-érzékelő elhelyezésének legfontosabb szempontja, hogy a nappalival megegyező hőmérsékleti, szél és napsugárzás hatásoknak legyen kitéve. Legtöbb esetben a külső hőmérséklet-érzékelőt az épület leghidegebb oldalára kell felszerelni (É–ÉNY-i oldal), hogy ne legyen kitéve közvetlen napsugárzásnak. Ez azt biztosítja, hogy a ház minden helyiségében elegendően meleg lesz. Ha a szabályozott helyiségek ablakai az épület ugyanazon oldalán találhatók, akkor az érzékelőt is ennek az oldalnak a külső felületére kell szerelni. Ez lehet az épület déli oldala is. A külső hőmérséklet-érzékelő védőburkolata biztosítja, hogy a napsugárzásnak nem lesz hatása az érzékelőre. Ne szereljük fel a külső hőmérséklet-érzékelőt védett helyre, mint pl. falmélyedésbe vagy a balkon alá. Nyílt helyre kell felszerelni, hogy érhesse minden környezeti befolyás. Kerüljük az érzékelő ajtó vagy ablak fölé szerelését, ellenkező esetben a meleg légáramlatok befolyásolják a mért értéket. A 3 emeletnél nem nagyobb épületek esetén a hőmérséklet-érzékelőt kb. 2/3 épületnyi magasságban, magasabb épületeknél a 2. és 3. emelet közé ajánlatos felszerelni.