Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2023.12.10 -2 0 12864

PAX1

Előzmény: pk1 (12863)
pk1 Creative Commons License 2023.12.10 0 2 12863

Hol a motor?

Előzmény: Törölt nick (12858)
XtraP Creative Commons License 2023.12.10 0 1 12862

az e-minens önállóan küzd - azaz az aktuális fennakadásaival (és negyedévente kényszeresen váltott nickjeivel) nem szórja tele a környék összes fórumtopikját. 

Így igaz.

Előzmény: Törölt nick (12861)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.10 0 0 12861

Simonyi mondta, hogy

az elégséges és a jeles között nincs nagy különbség; mert aki kettesre vizsgázott, az is tervezni fog.

 

 

Csakhogy az e-minens önállóan küzd, a bukdácsolók meg falkában segítik egymást - a.k.a. véleménybuborék.

El is rontják, újra és újra és újra.

Előzmény: heted7 (12860)
heted7 Creative Commons License 2023.12.10 0 4 12860

Te már megint regisztráltál magadnak egy nicket? Kár a gőzért, nem segít.

Előzmény: Törölt nick (12858)
Csavarhúzós Creative Commons License 2023.12.10 0 0 12859

Ez sok dologtól függ. A gyakorlatban olyan soha nincs, hogy a kültéri-beltéri hőmérséklet pont megegyezik, és légáramlás sincs. Olyan sincs, hogy egy lakás légmentesen zárt, passzív házakban is csak közelítendő cél. 

Hagyományos esetben (a Kádár-kor építési színvonalán) a szokásos légcsereszám 0,5 volt, azaz szellőztetés nélkül egy helyiségben a levegő fele cserélődik ki óránként. Az kevesebb mint két óra alatt megoldaná a problémát, pedig nem is nyitottunk nyílást, csak az illesztési ponttalanságok. 
Csak ez a légcsere nagyon ingadozott: nyáron kisebb volt, télen nagyobb, viharban sokkal nagyobb. Ezért van ma az a törekvés, hogy légmentes legyen a lakás, és hőcserélő szellőztetőkön ventilátorral szabályozottan tolják be a friss levegőt. 24 légköb/óra/fő az ideális érték. 
Mivel az ember egy óra alatt termel 0,012köb (=12 liter) tiszta szén-dioxidot, ez 0,012/24= fél ezrelék szén-dioxid növekedést okoz, eleve van 0,4 ezrelék, tehát ez esetben az egyensúlyi szén-dioxid koncentráció 900ppm, tíz légköb/fő/óránál pedig 1600ppm, 7 légköbnél pedig már 2000ppm fölé megyünk, aminek már érezhető tünetei vannak (figyelemkoncentráció gyengülése, álmosság, érzékenyeknél fejfájás) Bár a foglalkozás-egészségügyi határérték 5000ppm.

Előzmény: hariseldon67 (12856)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.10 -2 0 12858

 

A túlterhelésgátló feladata lenne lekapcsolni a motort, de a reakcióidő (késleltetés) túl hosszú. És még a motornak is van lendülete. Valami törik. Ha törik, ha szakad. (Az újrahasznosított ábra csak illusztráció.)

 

Közbevetés: Az elektroncsövek azért nem alkalmasak nagyfrekvenciás működésre, mert az elektron repülési ideje ha összemérhető a periódusidővel, akkor konvolúciót képez.

 

Kiemelném az ábra egyik (fontos) részletét:  Mert mi is történik, amikor a motor megrántja a kötelet?

Az csak egy newtoni közelítés, hogy az erő egyszerre ébred a kötél teljes hosszában. Elindul egy lökéshullám, aztán még vissza is verődik. A nye adna raz. És a sarokban lévő rögzítés irányérzékeny. Még néhányszor el fogják törni, mire megértik, hogy az egyetemen kissé felturbózott mechanika ide nem elegendő, meg a statikus szilárdságtan.

Törölt nick Creative Commons License 2023.11.14 0 0 12857

http://www.biofizika.aok.pte.hu/data/2015/0902/298/DIFF%C3%9AZI%C3%93_handout.pdf

4.1.1. A diffúzió leírása az anyagmennyiség időbeli változásával

4.1.2. A diffúzió leírása a koncentráció térbeli változásával

Előzmény: hariseldon67 (12856)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.11.13 0 0 12856

parciális nyomások kiegyenlítődése:

- Van egy 300 köbméteres, légmentesen zárt üreg. Az üreg neve legyen mondjuk "lakás".  A lakásban lévő levegő széndioxid koncentrációja legyen mondjuk 2000 ppm.

- A lakást körülvevő külvilág széndioxid koncentrációja legyen mondjuk 420 ppm.

A Kérdés: minimálisan kb mekkora nyílást kell nyitnom a lakás falán a külvilág felé, ha azt szeretném, hogy a lakásban a széndioxid koncentráció kb 2 óra alatt 1000 ppm alá csökkenjen?

Törölt nick Creative Commons License 2023.09.25 -1 0 12855

Ezt még számolom...

 

(Csak közben földhuroktagadókkal vagyok megáldva.)

Előzmény: szabiku_ (12854)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.25 0 0 12854

>és a talaj közelében 100 V/m az elektrosztatikus térerősség. Hogyan lehet ezt megmérni?

Zárt hurokban semmiképpen.

 

#Pont ugyanez van HK-nál is. Nem tudja úgy megmérni forgó mágnes esetén a keletkező elektrosztatikus térerősséget.

 

A "megoldás", hogy az nincs is ott, hamis. Hibás, mert attól az még ott van. (És nincs köze dfí/dt-hez.) 

Előzmény: Törölt nick (12852)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.25 -1 0 12853

Ez egy hórihorgas (TM) ostobaság.

 

Fogsz egy tekercset. Nem kötöd be semmiféle áramkörbe.

Egy fésűvel feltöltöd elektrosztatikusan.

Előzmény: mmormota (12848)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.25 0 0 12852

"Meg szerintem ez akkor is ugyanennyi marad, ha elvágod a drótokat és nem folyik áram."

 

Neked is ajánlom, hogy Feynman könyvéből olvasd el a villámok keletkezéséről szóló fejezetet.

Ott megjegyzi, hogy a Föld negatív töltésű, amit szinte folyamatosan 1800 A erősségű árammal táplálnak a villámok, és a talaj közelében 100 V/m az elektrosztatikus térerősség. Hogyan lehet ezt megmérni?

Zárt hurokban semmiképpen. El kell vágnni a vezetéket.

Előzmény: Macska Bonifác (12846)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.25 0 1 12851

Nem. Áramjárta vezetékről van szó, így annak megfelelő szituáció kell, mert az a vonatkozó.

 

Tehát a vezeték vezető anyaga merev testnek számít, a vezeték töltésáramának pedig nincs ilyen tulajdonsága, nincs rögzített sűrűsége, szerkezete. 

Előzmény: mmormota (12850)
mmormota Creative Commons License 2023.09.25 0 0 12850

Ez nem megoldása valaminek, hanem egy elképzelt szituáció. Olyan szituációt képzelek el, amilyet akarok, nem?

Előzmény: szabiku_ (12849)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.24 0 2 12849

Ez teljesen hibás gondolatmenet, már a kiindulásánál.

 

>számuk egységnyi szakaszon egyforma. 

 

#Ennek a feltételezésnek nincs semmi alapja. 

 

Előzmény: mmormota (12848)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 -1 1 12848

Veszek egy rendszert, amiben pozitív magok balra v, elektronok jobbra v, számuk egységnyi szakaszon egyforma. (azok az atomok érdektelenek, ahol annyi elektron van mint proton) 

 

Ebben a rendszerben ez teljesen semleges, nem kívánkoznak ide távolról elektronok.

 

Így ez fenn tud maradni, semleges maradhat.

 

Ez volt a gondolatmenet.

Előzmény: szabiku_ (12845)
Macska Bonifác Creative Commons License 2023.09.24 0 1 12847

Ja, amúgy arról van szó, hogy a vezető körül a mágneses tér az Lorentz-kontrakcióból és a töltéssűrűség változásából jön : MRRhandout.pdf (weber.edu) 

Ez csak felteszi hogy áramjárta vezető semleges, de elvileg elvileg ismert hogy vezeték mellett álló töltésre nem hat erő, mozgó töltésre meg igen, ami azt jelenti hogy az álló rendszer semleges, és az elektronok hosszabb kocsival utaznak.

Előzmény: Macska Bonifác (12846)
Macska Bonifác Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12846

.. oké. Sima elem-ellenállás DC rendszerben az egyik vezeték pozitív, a másik negatív (gyengén) voltage_IRL.pdf (uni-kiel.de) File:Poynting vectors of DC circuit.svg - Wikipedia 

Ez nyilván nem a Lorentz-kontrakcióból adódik, hiszen annak minden irányba ugyanannyinak kéne lennie, mind a két vezetéken vagy pozitív vagy negatív. 

 

Meg szerintem ez akkor is ugyanennyi marad, ha elvágod a drótokat és nem folyik áram.

 

Ezen kívül semleges. 

Előzmény: mmormota (12842)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.24 0 2 12845

Miből gondolod, hogy pont abban a rendszerben semleges elektromosan az áramjárta vezető, amelyben szimmetrikusak (ellentettek) a sebességek? A vezető merev testnek számít ideálisan, de a vezetett töltésáram nem, az képlékeny. Ezért alakul ki stacionáriusan az, hogy a (merev)vezető rendszerében lesz töltéskiegyenlítettség, semleges állapot. 

Előzmény: mmormota (12842)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12844

"Szerintem nem semleges"

 

Ellenőrizheted elektroszkóppal. (Nem elég érzékeny?)

Leföldelheted.

Vagy alkalmazhatsz dörzselektromosságot.

 

Sokkal olcsóbb lenne...

Fésűvel feltölteni elektrosztatikusan egy tekercset.

Nem kellene folyamatosan árammal táplálni.

Pax2 megspórolható lenne...

Előzmény: mmormota (12842)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12843

"és mégis semleges a drót"

 

Most gondoljunk bele, hogy valahol a drót le van földelve. Előfordulhat. Egy helyen szabad leföldelni.

És ettől már megszűnne az elektromágnes működni?

A tekercsek csak lebegő potenciálon működnek mágnesként? Induktivitásuk sincs földelt állapotban?

 

 

"relativisztikus kanyarodó áramhoz én nem tudok hozzászólni."

 

Lehet vonat is, jó hosszú, sok kocsiból álló.

Sok vasúti kocsi együtt.

Hraskónak van egy példája, amikor hosszú csövet szállít két mozdony.

(A csőre festhetünk mintát, mintha vasúti kocsik lennének.)

 

Most ezt csavarjuk meg azzal, hogy hosszú cső helyett rengeteg kocsiból felépített szerelvény,

amely ráadásul kanyarodik is néhány helyen.

 

Ehhez már nem elegendő 2D Minkowski (T+X).

Perspektivikus ábrázolás elképzelhető. Végülis a fénykúpok is kvázi egyel több dimenziót reprezentálnak.

 

 

Ha olcsón meg akarjuk úszni a bizonyítást: kanyar = sebesség változása.

Például vx elkezd csökkenni, lözben pedig vy növekszik.

Előzmény: Macska Bonifác (12841)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12842

a pozitív töltések sebessége 0, a negatív töltéseké meg nem 0, és mégis semleges a drót

 

Szerintem nem semleges, csak a nulla közeli sebességen ez nem feltűnő. Akkor lenne semleges, ha a drót a pozitív atomjaival pont akkora sebességgel menne balra, mint az elektronok jobbra. 

Előzmény: Macska Bonifác (12841)
Macska Bonifác Creative Commons License 2023.09.24 0 1 12841

> Ha egyforma a vonatok sebessége, egyforma a töltések száma egységnyi síndarab felett - semleges a két vonat együttes hatása.

 

> Ha különböző a vonatok sebessége, akkor egyiken rövidebbek a kocsik, egységnyi sínszakaszon több van belőlük. Vagyis sűrűbben vannak a töltések, mint a másikon, nem lesz semleges. 

 

Ez technikailag igaz, de pont az ellenkezője történik áramjárta vezetők esetén. Ez volt a problémája htblank1-nek is, hogy a pozitív töltések sebessége 0, a negatív töltéseké meg nem 0, és mégis semleges a drót. A feloldás meg az, hogy amikor megy az áram a vezetőben, akkor másmilyen hosszú kocsiban utaznak az elektronok meg állnak a pozitív töltések.

 

Miért? Mert csak \o/ Dinamikailag nekem semmi eszközöm arra, hogy ezt a hosszt meghatározzam, de mondjuk a mérésből adódik hogy stacionárius áramjárta vezető semleges töltésű, ami csak úgy lehet ha az elektronok kocsijai a saját rendszerükben hosszabbak, mint a pozitív részecskéké az ő saját rendszerükben.

 

Központi Ellencáfolat: relativisztikus kanyarodó áramhoz én nem tudok hozzászólni.

 

Előzmény: mmormota (12837)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12840

"Természetesen az egész vonat rövidebb. :-)"

 

Tehát úgy képzelsem el, mint egy hosszú csövet,

amelyet hosszában tolnak és a mozgás irányában rövidül?

 

Mi történik a kanyarban?

Az elektronok a dróton kívül mennek,

vagy hirtelen teleportálják magukat a megfelelő helyre?

Előzmény: mmormota (12839)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12839

Ha egymástól ugyanolyan távolságban közlekednek egyenként rövidebb kocsik

 

Természetesen az egész vonat rövidebb. :-)

Sűrűbben vannak a kocsik. 

Az egész specrellel van gondod.

Előzmény: Törölt nick (12838)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12838

"El se tudom képzelni, hogy jön ide a merev test."

...

"egyiken rövidebbek a kocsik, egységnyi sínszakaszon több van belőlük. Vagyis sűrűbben vannak a töltések, mint a másikon, nem lesz semleges."

 

 

1) Ha egymástól ugyanolyan távolságban közlekednek egyenként rövidebb kocsik, attól nem változik meg a töltések sűrűsége, legfeljebb lokálisan. Lesznek pozitív többlettel rendelkező tartományok és negatív többlettel rendelkező tartományok. Lerajzoljam?

 

2) A másik eset, ha össze vannak kötve ezek a kocsik, mint a cirkuszban az elefántok. (El, hát.)

Ebben az esetben az egyes kocsik rövidülése az egész karaván rövidülését okozza. Rugalmas test.

Ezt már lerajzoltam. Áram rövidülés a kanyarban.

 

A merev testet már Landau kizárta, évtizedekkel ezelőtt. (Igen, ez.)

 

Mindkét magyarázat rossznak tűnik.

Előzmény: mmormota (12837)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 -1 1 12837

El se tudom képzelni, hogy jön ide a merev test.

 

Vannak pozitív töltések, amik mennek valamilyen sebességgel, meg negatív töltések, amik mennek valamilyen sebességgel.

 

Ha úgy könnyebb elképzelned, van két párhuzamos sín, egyiken is megy egy vonat, másikon is. A kocsik egyformák, csak egyiken minden kocsi egy darab egységnyi negatív töltést szállít, másikon egységnyi pozitív töltést.

 

Ha egyforma a vonatok sebessége, egyforma a töltések száma egységnyi síndarab felett - semleges a két vonat együttes hatása.

 

Ha különböző a vonatok sebessége, akkor egyiken rövidebbek a kocsik, egységnyi sínszakaszon több van belőlük. Vagyis sűrűbben vannak a töltések, mint a másikon, nem lesz semleges. 

 

Semmi merev test meg egyéb idétlenség.

Előzmény: Törölt nick (12833)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12836

Kvantummechanika 26 (ea) - 2012.05.08.

Az egy durva közelítés, hogy pontszerű elektronok mozognak.

Persze a fém vezeték többnyire poloikristályos. A kristályhatárokon történik valami, amit az előadó nem részletez. :(

Nagyon ritka, hogy a drótot egykristályból készítsék.

 

Megnézem ezt az előadás újra...

Előzmény: Macska Bonifác (12832)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12835

Valaki szerkessze már meg Minkowsilag a kanyarodó vezetékben "lokálisan" változó elektron sűrűséget.

(Egyszerűbb esetben az is elegendő, ha egy hosszú vezeték két vége derékszögben befordul.)

Vigyázat, ahhez már a sík papír nem elegendő. Legfeljebb perspektivikusan.

Előzmény: Macska Bonifác (12832)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!