Keresés

Részletes keresés

Szbubu Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60966

Az a lényeg, hogy le lehessen írni - "lezuhant"! Ezt imádják a firkászok, ez hír, erre felkapják a fejüket az emberek...

 

Előzmény: Leadfoot (60965)
Leadfoot Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60965

Közben tettek föl képeket. Mondjuk a cikkben szereplő "Egyszer csak azt hallottuk, hogy a helikopter egyik rotorja leáll" kijenelntést én nem nagyon tudom hova tenni.

Előzmény: alvin (ex JHE) (60960)
a legelő grészkellije Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60964

Valami illyenre. A háti tartály mögé csak odaírták volna, hogy UL;)

Előzmény: CAT IIIc (60963)
CAT IIIc Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60963

Erre gondolsz?

 

"kertbe zuhant Nagyhajmáson egy permetező gép"...." A lap helyszínen tartózkodó munkatársa szerint egy mezőgazdasági gép zuhant le eddig ismeretlen okból a falu területén belül. "

 

Ime néhány sokatmondó nevű Ikarus A38 permetező :))))

Előzmény: a legelő grészkellije (60962)
a legelő grészkellije Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60962

Hülye egy cím. Ebből az jön le első körben, hogy a dühös szomszéd áthajította. Igaz, hogy két szóban írta, de akkor is. 

Előzmény: alvin (ex JHE) (60960)
a legelő grészkellije Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60961

Nem ártott volna, ha megnézed, hogy ezt kinek írod. Ő ugyanis elég jól tudja, hogy mit ír. Te pedig itt jól megmondtad a - milyen is? - tutit. 

Előzmény: leicam4p (60959)
alvin (ex JHE) Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60960
leicam4p Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60959

basz, má' megit ez a túlokoskodás.. :)

 

elnézte a vízfelszint oszt ennyi... a vízfelszín megbecsülése levegőből extra nehéz. különböző fényviszonyokban pláne, nincs viszonyításipont, stb., / lásd., mr. vári este a balatonnal / ez az idő pedig elég szar volt változó fényekkel... ha vki túl magabiztos és nem elég alázatos, akkor ez történik.

 

üdv.,

Előzmény: Surda39 (60954)
Bolivian Dancer Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60958

Mert a víz megfogja, a föld meg feldobja, ez logikus.

 

Én nagyon amatőr vagyok, de szerintem szegény elhunyt egyet hibázott csak, pedig gondolom ez nagyon alaposan ki volt találva. Kb. 44-45 másodperc, vagy keveset vagy később húzta meg a botot magafelé. (IMHO keveset, met rajta volt a kényszer, mi van, ha 20 méterrel a víz felett jön ki?) Ez egy nagyon látványos elem lett volna, ha a víz felett pár centivel vált egyenesbe, de ezek szerint nem szabad ennyire kicentizni. 

 

Nagy kár érte: http://www.youtube.com/watch?v=RwLhcvIOF-o&feature=related

Előzmény: CAT IIIc (60956)
CAT IIIc Creative Commons License 2011.06.20 0 0 60957

Most nézem, hogy csak valami hülye utószinkront vágtak alá a motornak. Nem állt le, hanem túlrántotta a "sarkon" és átesett. Vagyis csinált egy elfektetett "kobrát", és már nem volt sebi, amivel kiemehetett volna belőle. A lényeg ugyanaz.

Előzmény: CAT IIIc (60956)
CAT IIIc Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60956

Az, hogy van határeset, senki nem vitatta. Matt Hall gépe már emelt orral liftezett be, de így is az egész gépe megcsavarodott és belengett. Ha egyszerre ér be a két futó és nem dobja fel a nagy állásszögön lévő szárnyvég a gépet, (vagy nincs pozitív pitchen+csőgázon a gép) akkor esélyesen már a sróf is beér, ami végzetes. Amellett egy pozitív bólintással csőgázon húzó monoplán jóval nagyobb párnahatást kelt maga a alatt, mint egy ilyen kis kétfedelű.... De tudomásom szerint vitát átimportálni másik topikba moderációellenes (volt régen....). Úgyhogy ezt a vonalat hanyagoljuk.

 

A fordulóban kis sebességgel lebucskázó gép meg sem abban a topikben, sem ebben nem ment gyorsan, emlékeim szerint pedig nem tőúl régen mintha olyna 250 km/h körül sebességet emlegettem volna itt a lengyel esetben, ami valószínűleg több volt.. Elpukkant a motor, majd, fordulóban megrántotta és kis magasságról kis sebességgel vízbe esett. Ennek köszönhette az életét az ember.

 

"Amúgy hogy mennyiben veszélytelenebb szárazföldbe csapódni mint vízbe, talán kérdezd meg a Szilágyi T-t..."

 

Ismét az olvasást tudom javasolni, mint hasznos tevékenységet. Azt írtam, hogy kis varióval koccanni a földnek biztonságosabb, mint kis varióval (2-3m/s koccanni a vízre). Természetesen ezt vízszintes szárnyra értem, mint a lengyelnél. Jobb eséllyel megúszta volna épp az ív alján.

 

"A szerény véleményem az, hogy ha már elcseszik az ember valamit, akár föld akár víz felett, csak a jószerencsében lehet bízni semmi másban." 

 

Ebben sem értünk egyet. Szerintem akkor kell rohadtul tudni, hogy mit tud a gép és a fizika, és mindent meg kell tenni akár a magad, akár más életéért (Teneriffe pl...)

Előzmény: Törölt nick (60947)
timebreaker Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60955

Köszönöm, meggyőz amit írtál. Valószínű, azért értékelem túl a füstölés kérdését, mert a kamera látószögét vettem kiinduló alapnak, ami jelen esetben sokkal szűkebb, mint a nézőké. Ha térbe helyezem az eseményeket, akkor valóban nem azt gondolom, hogy az utolsó pillanatban dőlt el minden.

Előzmény: Surda39 (60954)
Surda39 Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60954

Nyugodjon békében a lengyel kolléga!

 

Attól függően, hogy a gázkaron, vagy a boton volt a füstölőt működtető gomb, csak a bal vagy a jobb hüvelyk ujját kellett mozdítania (ráadásul, mivel az egész manőver alatt füstölt, éppen a füstölés leállításához kellett volna "plusz mozdulatot" tennie - megemelnie a szükséges jobb vagy bal ujját). Erre fogni a balesetet elég érdekes gondolat.

 

Légi bemutatókon a vadász kötelékek is használnak füstölőt, mert a nagyobb sebességük miatt ők nagyobb távolságokra eltávolodnak a nézőktől, szükségük van rá, hogy akkor is lássa őket a közönség, amikor egyébként elképzelésük sem lenne, honnan várja őket - mindezek mellett természetesen a manőverek ívét is szebbnek látja a tömeg.

Az ilyen "kisgépek" azért füstölnek, mert őket meg a legtöbben nem is látnák, csak a füstcsíkot. Különösen igaz ez olyan időben, amikor nincsenek háttér felhők, amihez a mozgásukat viszonyítani lehetne - ilyenkor legfőképpen szükséges a füst.

 

Első ránézésre egyébként a lengyel kolléga már a végzetes leborítás előtti manőverben is túl alacsonyra, a tervezettnél és a begyakoroltnál jóval alacsonyabbra engedte (amikor a háttérben valamilyen kémény v torony látszik), már annak az alját is durván vette föl. Ezután a következő, a végzetes felfelé tartó ágán sem gyűjtött elég magasságot ahhoz képest, amennyivel a megelőzőben alacsonyabban volt, helyette ezt a lefelé ívelőt is túl korán megkezdte. Megítélésem szerint egy esélye lett volna: ha ennek a tetején kiforgatja. Attól kezdve, hogy átment teljesen függőlegesbe a leborításban, már kevés volt a rendelkezésére álló túlterhelés is ahhoz, hogy a víz előtt felvegye, pedig tisztán látszik, hogy amikor észrevette, már tépte, amennyire bírta. (Mindezek egy ilyen-olyan minőségű felvételről, egy 17" képernyőről - tehát bármi más is lehetett, de legkevésbé a füstölő - szerintem).

 

A víz felszín valóban rosszabb magasság meghatározáshoz, mint a szárazföld - de csak nagy kiterjedésű víznél. Itt egy folyóról van szó, aminek a partjais megfelelő támpont horizont és magaság meghatározáshoz, tehát szerintem az ok nem is a víz fölötti bemutatás volt. Arról nem beszélve, hogy a több ezer órából biztosan nem először tartott bemutatót víz fölött, még ennél nagyobb vízfelület fölött is, tehát ennek a sajátosságaival is biztosan tisztában volt.

Előzmény: timebreaker (60952)
Leadfoot Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60953

"A konkrét esetet tekintve pedig azt gondolom, hogy akár az elrontott manőver egyik előidézője is lehetett."

 

Őszintén szólva nem igazán értem, miért gondolod ezt, de majd a nálam szagértőbbek is hozzászólnak.

Előzmény: timebreaker (60952)
timebreaker Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60952

Nem nyugtattál meg...

 

Ismétlem, értem a szándékot, Leadfoot olvtárs is rávilágit, látom a végrehajtott bemutatón, hogy a gomolygó sötét füst, egy fajta hatáselem azokhoz a pillanatokhoz, amikor a gép "bajba kerülni" látszik, a szép világos csíkok pedig kirajzolják a gép útját, de nem kell a tragikus végkifejlet ahhoz, hogy úgy gondoljam, egy ilyen repülés esetén, nincs erre igazán szükség.  A konkrét esetet tekintve pedig azt gondolom, hogy akár az elrontott manőver egyik előidézője is lehetett.

 

Előzmény: Törölt nick (60946)
manhattani Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60951

Köszönöm!

Előzmény: Törölt nick (60950)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60950

Az kötelék az Aerotriga volt. Igen, rádión.

Előzmény: manhattani (60949)
manhattani Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60949

Egyszer Budaörsön láttam egy hármas köteléket, és a füstöt mindhárom gép hajszálpontosan egyszerre kezdte.

Ezt hogy csinálják? Rádión számol valaki, hogy "egy, kettő, há..füst!"  ?

Leadfoot Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60948

Nem hinném, hogy a füstöt folyamatosan "pumpolni" kell...

Előzmény: timebreaker (60944)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60947

Jelzem, ismételten saját magadnak mondasz ellent, mint anno a redbull topikban. Először azt tanítod, hogy a futó belerántja a gépet a vízbe és akkor jön a katasztrófa, majd belinkeled Matt Hall esetét mikor  ő szemmel láthatóan direkt kicseszik a gondolatmeneteddel és pofátlan módon továbbrepül... :) Aztán ne felejtsük, ott volt még a Kindlemann srác is aki valóban csobbant, azonban kisebb karcolásokkal megúszta - ismét csak ellentmondva neked.

Amúgy hogy mennyiben veszélytelenebb szárazföldbe csapódni mint vízbe, talán kérdezd meg a Szilágyi T-t...

 

A szerény véleményem az, hogy ha már elcseszik az ember valamit, akár föld akár víz felett, csak a jószerencsében lehet bízni semmi másban.

Előzmény: CAT IIIc (60937)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60946

Esetünkben itt a forró kipufogóba fecskendeznek gázolajat esetleg paraffint. És de, kézzel kapcsolgatják.

Előzmény: timebreaker (60944)
CAT IIIc Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60945

windsori.... :)

Előzmény: CAT IIIc (60943)
timebreaker Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60944

Azért arról nyugtassatok meg, hogy ezeket a füstpatronokat nem a pilóta indítgatja kézzel, hanem valamilyen automatika, mert ha mégsem, akkor az utolsó patron ellövésére eltékozolt, akár tizedmásodpercnyi idő (koncentráció), most nagyon hiányzott.

CAT IIIc Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60943

Jaja.... Hogy szidhatta tenmaga mamáját, mikor meglátta az úszókból kiboocsájtott kerekeket.... :)

 

Itt van viszont a budapesti majdnem: https://www.youtube.com/watch?v=xkwKqD9ylLo&feature=related

Előzmény: a legelő grészkellije (60940)
a legelő grészkellije Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60941

Egy repülő állat, egy fehérfejű rétisas vesztette el a rakományát, egy őzet, és pont egy távvezetékre ejtette, amivel áramszünetet okozott: http://news.yahoo.com/s/nm/20110617/us_nm/us_deer_power

a legelő grészkellije Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60940

Hoztam egy jó régi baleset felvételét. Itt ugyan más volt a baj, de a lényeget jól mutatja: https://www.youtube.com/watch?v=iJecwgXNBtU

Előzmény: CAT IIIc (60939)
CAT IIIc Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60939

A talajhatás nem hasonlít az Öveges kísérletre. Az inkább megtartani segítene. Ami larántja ezeket a gépeket a vizen, az elsősorban a mélyre nyúló, nem behúzható főfutó. Átesési sebességük 80-90km/h körül van, tehát ennél lassabban nemigen közlekednek.

Előzmény: timebreaker (60936)
Leadfoot Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60938

Szintén laikusként azt mondom, hogy én nem bonyolítanám ennyire túl a magyarázatot.

Nekem úgy tűnik, rosszul ítélte meg a magasságot, nem vette föl időben a gépet. A vízbe csapódás előtt látszik, hogy valószínűleg ezt észlelve hasra húzta a botot, de akkor már késő volt. Sajnos a legjobbak is hibáznak...

 

A füstöt egyébként szerintem azért is használják, mert így a közönség könnyebben felfogja, jobban látja a gép sebességét, mozgását.

Előzmény: timebreaker (60936)
CAT IIIc Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60937

A lényeg, hogya én voltam a főellenség a redbullosban, mikor jeleztem, hogy épp a víz felett jaszkarizó nagynevűektől hellottam, hogy víz felett magasságot becsülni sokkal rosszabbul lehet, műszert meg nincs idő nézni. Itt egyszer léhet hibázni. Csőgázon beleállt  a vízbe, nem belepottyant. Ha szivességből nem úszik fel a felszínre törött nyakkal, ha egy perc alatt ér oda a csónak, már akkor sem látják, hol van. Ez nem a kék lagúna vize... De ha megtalálják, gerince már akkor sem nagyon marad, de ép belső szervei sem sűrűn. Tessék kiszámolni, hogy mondjuk 250km/h ról 1mp- alatt megállni az hány g. És a 250 nem sok.

Nem kell hozzá tevedni sem, elég egy rosszkor jött birdstrike. Túl azon, hogy talaj felett jobb a látás, nagy sebességnél kis varióval szilárd/füves talajon odakoccanva több az esély, mint a vizen, esetleg baj sem lesz. De ha igen, kevésbé kell keresgélni a póruljártat, és nem fullad meg 25mp-alatt...

 

Bátran átgondolhatnák a hatóságok a nulla méterig kiadott bemutatópilóta szakszókat is, hogy kinek mikor és mire adják.

 

Kétségtelen persze, hogy ezzel a tökéletesen felesleges kockáztatással jól lehet keresni. Amikor én szocializálódtam a repülésben, ezt még büntették.

 

Természetesen sajnálom az embert, de hosszútávon véletlenek nincsenek. Mondhatni ezzel az trenddel újabb korsót járatnak a kútra a pilóták.

 

 

 

Előzmény: n.kornel (60931)
timebreaker Creative Commons License 2011.06.19 0 0 60936

Őszinte megrendüléssel néztem a lengyel sportoló katasztrófáját. Laikusként 2 dolog ötlött az eszembe. Az első a baleset magyarázatával kapcsolatos. http://www.youtube.com/watch?v=q7IpLfqr8UE kb. a 27. perctől. Valami ilyesmiről lehetett szó?

Hiszen a videót nézve az látszik, hogy a gép már elérte a legalacsonyabb pontot, de valami mégis "lerántja".

A másik dolog szinte független a tragédiától. Érthetetlen számomra, hogy egy ilyen bemutató repülésen miért kell feleslegesen eröltetni az olyan látványelemeket, mint a füstölés. Láttam olyan légibemutatót, amiben harci helyzeteket imitálva használják ezeket a pirotechnikai eszközöket, ám legyen. Láttam látványos kötelékrepülést, ahol valóban nagy látványértéke van a jól koerografált színes csíkoknak. De egy ilyen szólórepülés esetében, amikor egy gyönyörű gép, csodálatos manővereket hajt végre, miért kell a legszebb pillanatokat füstbe borítani. És persze nem igazán az esztétikiai oldala a fontos, hanem az, hogy egy kiélezett helyzetet mi a francnak kell még jobban megnehezíteni? Gondolom, hogy egy ilyen profi esetében, mint amilyen a lengyel pilóta volt, nem nagy tehertétel a füstölés kezelése, de nem tudom elhessegetni azt a gondolatomat, hogy amikor egy paraszthajszálon, 1-2 méteren múlik az élet, akkor ezek a sallangok feleslegesek, sőt veszélyesek. 

Marek Szufa nyugodjék békében.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!