Varta AGM akkumulátorral kapcsolatban volna kérdésem. Az normális, hogy egy 2022 augusztus végén vásárolt Varta Silver Dynamic AGM 12v 80Ah 800A akkuban, feltöltve 720-730 A van csak?
Vásárlás után bekerült az autóba, sajnos nem sokat mentünk vele, második autóként van használva. Ezért is vettem ki és raktam töltőre, majd csepptöltésre.
Ma mértem rá akku teszterrel (teraszon van, 2-6 fok között) és meglepődtem, hogy alig fél év alatt ennyit romlik az állapota egy AGM akkunak.
Az alábbi képen látható milyen típusú a teszter és az akku.
Vagy a teszter mér félre, vagy az akku ennyire gyenge?
Mindannyiunkat ért már igazságtalanság, de ez nem a legalkalmasabb topic ennek a megtárgyalására. Ezeket a sérelmeket el kell engedni. Minél hamarabb sikerül, annál jobb nekünk.
Így van, Kernel néven leírtam dolgokat, alaposan ismerem a Reszursz töltőt.
Csak a nickem azóta törlődött, mert a Prohardver így becsüli meg a szakmai tudás megosztását. Addig jó is voltam, míg csendben maradtam, csak amikor elkezdett kötekedni velem egy felfogási zavaros srác, csupán segítséget kértem ellene, nagyképű moderátor még velem kezdett fölényeskedni és arrogánsan magyarázni.
Végén még az évek alatt elkövetett rengeteg szakmai írásom is kvázi lefitymálta. Ezt már nem tűrtem el.
Nem érdekel, ha innen is törlik az írásom, engem azóta is felháborít az eset. Időtöltésért soha nem vártam hálát, de azért ez mégis túlzás...
Ezek a mai elektronikus töltők annyira másolatok, mint egyik laptoptáp és a másik.
Nincs mit másolni, adja magát a technika. Alapvetően ugyanolyan kapcsolóüzemű tápegység, de egy töltőnél nem csak a feszültséget (ami a laptopnál fix és stabilizált), az áramot is igény szerint szabályozni kell. Tehát itt a kimeneti oldalon van egy áramfigyelő sönt is, továbbá van egy processzoros vezérlés, meg a szoftver, kijelző stb., ennyiben több.
Magam részéről a lassan 2 éve bevált, egyszerű megoldást használom tartásra, amikor több napig áll az autó, télen-nyáron egyaránt:
Hónapokig is rajta maradhat simán. Nem gond. Ezek tökéletes töltők, semmi gond nincs velük, a CTEK az, ami túlárazott. Így egy ilyen töltővel tartok életben egy TOPLA TOP akkut kb. 8 éve úgy, hogy egy évben kb. 1500-2000 km-t megyek egy hobbi autóval nyáron és nagyon keveset használom "normálisan". Szóval egy LIDL töltő tökéletes MINDENRE.
Minél nehezebben indul az autó, vagy minél kevésbé van töltött állapotban, ( rövid távú használat, nyugalmi helyzetben fogyasztók) annál rövidebb lesz az élettartama.
Az indító akkuk élettartam alatti indítási száma nagyban függ attól, hogy mennyire indul könnyen az autó.
Mindkettőn tudsz segíteni, ha rádobsz egy olcsó ( Pl Aldi-Lidl) töltőt, ami feltölti 14,4V-ig, majd csepptöltéssel 13,2-13,6V között tartja az akkut, ott szulfátosodik ( öregszik) legkevésbé.
Ha jól tudom ezek az olcsó töltők Ctek másolatok. Ilyen van nekem is, ( olcsó Lidl töltő) van hogy hetekig lóg az akkun. Áramszünet esetén kapcsol ki, egyébként nem kell figyelni rá, nem kell lekötni az akkut sem
Akkor ha jól értelmezem, akkor az akku élettartama elsősorban az indítások számától függ. és csak utána következik az, hogy milyen töltöttségi szinten van, igaz?
Itt találtam egy Reszursz-1 nevű töltőről kapcsolási rajzot, és az 5. hozzászólásban is le van írva, hogyan lehet aktiválni a töltést megszüntető áramkört. Ha esetleg ilyen töltőd van, akkor ez is magyarázat lehet a problémára.
Ahogy ismerem, a régi orosz töltők feszültség szabályozása nem pontos, ami igenis árthat az akkunak.
A tirisztoros ( orosz) töltőt ráadásul csak úgy szabad használni, hogy az akku egyik saruját leveszed.
Az olcsó Aldi-Lidl processzor vezérelt töltők kapcsolóüzemű tápegységesek, azokat nyugodtan rajta lehet hagyni az akkun úgy is, hogy be van kötve. ( nincsenek feszültség csúcsok, pontos a feszültség szabályozás)
Ha rendszeresen használod az autót indításonként minimum 8-10 km elővárosi-városi üzemben ( de inkább 20 km, vagy felette), akkor nem számottevő, néhány hónap, max 1 év.
Ha sokat áll rendszeresen ( napokat) az autó, és/vagy rövideket jársz, akkor akár 2+ évet is.
Adott egy új akkumulátor, legyen az élettartalma 5 év. (Az autó átlagos középkategóriás.)
A feltételezés az, hogy minden nap "intelligens" csepptöltőre tesszük este a garázsban mindig amikor az autó nincs használatban, legyen akár egy nap v. több nap.
Meghosszabbítható-e az 5 éves élettartam ilyen módon, és ha igen, akkor szerintetek mennyivel?
Elvileg az áramerősség szabályozható egy kapcsolóval (1-10), de ha kéri az akksi, akkor 1-es fokozaton is ad neki 8 A-t, ami a töltés folyamán szépen lemegy 1-2 A-ig, de 1 alá nem nagyon.
Elvileg árthatott. De erről többféleképpen is meg lehetett volna győződni. Mérheted a feszültséget a töltés végén. Vagy lehet fülelni, hogy pezseg-e a bomló víz. A lánggal való tesztelést zárt térben nem ajánlom. :) Esetleg a halott akkuban ellenőrizheted a savszintet, ha van érkezésed megbontani. Amúgy mit lehet szabályozni a töltőn?
Szerintem a Topla (TOP széria), TAB és az Exide a legjobbak, de gyakorlatilag teljesen jó a BOSCH és a Varta vagy a Banner is, de amire figyelj, hogy semmiképp sem az alap szériát vegyed belőle, hanem a prémiumot, mert a tapasztalat az, hogy ezek azok, amelyek tartósak.
A rendes akkuhasználat az úgy néz ki, h veszel ki belőle áramot és visszatöltöd. Akkor jó a körforgás.
Tehát mondjuk kéthavonta kicsit merítsd le. Például egy autóizzóval(vigyázz, mert melegszik nagyon). Kösd rá a H7-es vagy H4-es izzót és hagyd világítani egy órát, aztán izzó le, és mehet a töltőre.
Az azért nem tölt alapjáraton mert valami rossz a kocsiban. Pl a gerjesztő vezeték szakadt, vagy kiégett a töltésjelző izzó. Fordulaton meg azért tölt, mert öngerjesztésbe megy át a generátor...
A töltő leírásában szerepel, hogy maradhat rajta, illetve ha a feszültség 12,8 V-ra esne, ismét feltölti 14,4 V-ra.
De ha folyamatosan kapja a csepptöltőáramot, egy jó akku, amin terhelés sincs, nem fog leesni 12,8 V-ra. Akkor esne le, ha a töltő egy idő után teljesen leállítja a töltést és csak figyel, míg egy szint alá merül.
Amint említettem, nekem az Optimate 4 töltési eljárása vált be legjobban, azaz 13,6 V-on tartom a feszültséget és azt 30 percenkét be-ki kapcsolom egy konnektorba dugható időzítővel. Bármeddig maradhat így rajta, az akku mindig indításra kész, illetve az Optimate gyártója azzal is érvel, hogy ez az eljárás minimalizálja a vízveszteséget.
Segítene nekem valaki aki ért az akkukhoz és a karbantartásukhoz?
A mostani akku az autóban (Fiesta 1.4 TDCi) ami 8 éves, az még a tél elejéig biztosan kitart, nyári melegebb időben. Egyébként gond nélkül indít még. Most megvenném az új akkut, olcsón és addig amíg akciósan van. Van egy Lidl ULTIMATE SPEED akkutöltőm, ez mikroprocesszor-vezérléses, ha eléri az akku a teljes feltöltöttséget akkor szépen átvált csepptöltésbe/fenntartó töltésbe és ettől kezdve 13.2 V-on tartja a töltést. Szeretem ezt a töltőt, szépen teszi a dolgát az eltelt évek alatt.
Nos: ha ezt az új akkut időnként ráteszem ere a töltőre, (gondolom gyárilag egyébként is fel van már töltve) mondjuk havonta/ másfél havonta addig amíg majd tél elején beleteszem az autóba, azt így lehet? Nem okoz bajt az új akkunak, ha időnként töltögetem? Vagy már rögtön az amint megvettem töltőre tegyem? Garázsban lesz eltárolva az új akku.
Az autó egy Ford Fiesta 1.4 TDCi (2006-os). Most kezd gyengülni a második akkuja, Ford Silver Calcium 60 Ah/590 A (278*175-175 mm). Ilyen volt benne elsőre is, gyárilag ilyen akkuval adták. Az első az elment 8 évet, a mostani is ilyen korú lett most májusba. Lassan aktuális lesz majd az újabb csere, de majd csak inkább ősz vége felé, addig még kitart a mostani akku. Nézegetem a választékot, Bosch akku vagy Varta vagy Banner, de nem egyöntetűen írnak jókat a vásárlói visszajelzések. Van egy Omnicraft nevű akku, ahogy néztem ez mindenben mintha teljesen azonos lenne a Motorcraft akkuval. Állítólag Ford megrendelésre gyártják ezen a néven. A Ford Silver calcium akku igen csak drága lett, ezért gondolkozom egy olcsóbb de hasonlóan jó minőségben. Tudtok ajánlani, hogy melyikekből válasszak? Ez az Omnicraft ez milyen lehet vajon?
Ez nekem inkább áramvezetési gondnak tűnik, mint akkumulátornak.
Írtad, hogy a testelési pontok meg lettek pucolva. Ezzel együtt én végigmérném, hol van feszültségesés. Akkusaruk, testelés.mkndkét vége, táp kábelek-elosztók stb.
Faros Skodák tudtak ilyet, hogy a látszólag ép motortestelés megtört és/vagy elkorrodált, és a motor gyujtógyertyástul a gázbowdenen keresztül volt testelve. Hozzányúltál a gázhoz, és mindjárt köhögött.
5,5 éve van az autómban egy Bosch S3-as akku, és még teszi a dolgát, rendesen. Keveset használom az autót, heti 1-2 alkalommal, 70-80 km-ekre.
Szerintem azt kell megérteni, hogy az egyes kategóriák más körülményekre valók: például a Bosch S3-as akku az elsősorban országúti használatra – ezt jelzi az oldalán a személygépkocsi piktogramtól jobbra látható ábra, amely egy autópálya-hidat szimbolizál. Vagyis beindítod az autót, mész vele mondjuk 80-100 km-t, és leállítod...erre tervezték.
Aki főleg városi használatra, vagy kimondottan rövid távolságokra keres akkut, illetve gyakori indítózásokkal, az válassza az S4-et, vagy még inkább az S5-öt (vagy a Varta Silver-t). Ezek valók ilyen üzemeltetési körülményekre - de még ezeknél is figyelni kell a töltöttségre (lásd lent).
Továbbá: érdemes a gyárilag előírtnál nagyobb akkut beletenni az autóba, kb. akkorát, amekkora méret belefér, főleg városi használatnál, gyakori indítózásnál. Nekem 44 Ah-ás volt a gyári, és most 56 Ah-ás van benne. Megéri, mert minél nagyobbat veszel bele, annál kevésbé meríted le a használat során - és ez jelentősen meghosszabbítja az élettartamát.
Amire még érdemes figyelni, az a töltöttség. A legegyszerűbb az, ha vesz az ember egy feszültségmérőt, amit a szivargyújtóba bedug, és ha azt látja, hogy 12,6 V (vagy még inkább: 12,7 V) alatt van reggel az akku feszültsége, akkor feltölti az akkut. Vagy havonta egyszer multiméterrel megmérni.
De 2-3 havonta mindenképpen célszerű feltölteni, mert ez is jelentősen meghosszabbítja az élettartamát.
A 4 éves szolgálati idő normális. Lehet drágábban valamivel tartósabbat venni, de ár-érték arányban valószínűleg nem lesz jobb. Az állásnál meg az számít, hogy feltöltve áll-e (az extrém hőmérsékletektől eltekintve).
Sziasztok! Vettem egyszer jászakut, 11 évig bírta egy traktorba. Nem azt mondom, h nem kellezt telenként olykor olykor bikázni, de nem ment tönkre. Aztán most vettem Elecric powert, 250Ah-sat, és 1 évvel később kocsiba 100Ah-at, és ugyanekkor egy 180Ah-sat. Aztán a 250-es 4 évre rá behányt, a kissebbek ugyanú 4 évre rá egyszerre szartak be.
Kérdés: milyet kéne venni? Rocket? Varta? Exide? Mert haveromnak a varta másfél évig állt a garázsba, és nem ment tönkre. Banneren nem gondolkozok, electricpoveren se, mert hiába a legnagyobb pillanatnyi áramot adja, nem tartós aksi. Lásd a mondást: olcsó húsnak híg a leve.
nagyon érdekes amit kérdeztél... ezt az autót 19 évesen leállítottam egy vizsga előtt a válság kitörése után (az autó volt annyi :-) és 5 év múlva lett újra kész levizsgáztatva. Eredetileg lakatolásnak indult a projekt, de már az emiatt kiszerelt dolgokat (tank, hátsó híd, hátsóülés, csomagtartó bélés, padlókárpit, hátsófék ) is alapos felújítás vagy csere után, újszerű állapotban tettem vissza , végül (miután a motortérben a blokk kivételével minden gatyába lett rázva és az utastéri csupaszítás is csak a műszerfal fő blokkját hagyta bent) valamennyi testpont, illetve fogyasztó rendbe lett téve.
Viszont: egy ideje észrevettem, hogy ha országúton valamiért meg kell állni pld. lámpánál akkor fényszóróval majdnem leáll a motor , ha lekapcsolom a lámpát akkor visszaáll nagyjából az alapjárat (mondjuk a gyertyákat kéne cserélni sztem, illetve néha gázfröccs is kell az alapjárat normalizálásához - az meg nem elektromos probléma, hanem karbi)
Generátor vagy egy éve halt meg - felújíttattam , utána mértem töltést de ez a leállni akarás előtte-utána ugyanúgy megvolt.
És most a lényeg-amit kérdeztél: garázsban megnéztem és nem változik a lámpa fénye hirtelen amikor az alapjáratról emelem a fordulatot....