szerintem a hőcserélő egyik legfőbb lényege az, hogy ne kelljen az évi pár napos/hetes extrém hőmérsékletekre méretezett fűtő berendezést megvenni, mert a hőcserélő "rádolgozik."
Másik, hogy a hőtehetetlenség miatt télen lehűti az anemosztáton beáramló hideg levegő a felületeket amire áramlik, ráadásul a beáramló hideg levegő előtt tartózkodni sem érdemes. Vica versa nyáron meleg levegővel.
Számokkal:
Ha pl. kint -15°C van, bent 23°C-ot akarunk, akkor annak a "felfűtéséhez" kell ~13W fejenként, köbméterszükségletenként. Ha egy átlagos 30m3/fő légcserével számolunk, ez 410W/fő. Ha öttagú családról beszélünk, akkor ez ~2kW teljesítmény.
És nem mindegy, hogy 6kW, vagy 8kW-s a hőszivattyú csúcsteljesítménye.
És ezek a hőmérsékletek, és szükségletek még nem "extrém"-ek...
Akkor elmagyarázom. Ahhoz,hogy 24 órában tiszta levegő legyen a lakásban állandó légcserére van szükség. Ha ezt hőcserélő nélkül tesszük nem annyi hő távozik a szabadba mint ablaknyitogatással,hanem annak többszöröse,mert a hő eltávozása a lakásból folyamatosan történik. A hővisszanyerős légcserénél nem a teljes mennyiségű meleg távozik, hanem annak kb. 15-20 %-a. Így nagyjából annyi meleg távozik mint a ritka (napi 4-6 alkalommal) történő ablak nyitogatással, csak a levegő minősége lesz sokkal rosszabb. Remélem érted?
akkor lenne jó az összehasonlítás, ha széndioxid szintek is szerepelnének benne. persze, hogy nem hoz megtakarítást egy non-stop üzemelő szellőztető, mert sokkal több levegő cserélődik egy nap alatt, mint amikor kétszer kiszellőztettek. ha ugyanolyan vacak levegőre lőnének a szellőztetővel is, már "hozna pénzt".
A gipszkartonon egy "ajtó" elhelyezését meg tudom oldani, le is tudom venni azt a táblát, ami felett az elosztók vannak. A garázsban nem zavaró, ha nyitott az álmennyezet.
Fürdőszobába szeretnék felszerelni sima elszívó ventilátort. A kivezetés függőlegesen felfelé lenne megoldva. A mennyezet fölött fűtetlen padlástér van, itt a cső ~1-1,5 m hosszan menne. Előfordulhat hogy télen a hideg csövön kicsapódik a pára és visszafolyik a ventilátorra? Ha igen pár cm hőszigetelés megoldaná a problémát?
Ezen lehet vitázni, én úgy gondolom az elosztó doboz tisztítása kicsit problémásabb mert nem minden részébe lehet távolról bejutni, gondolom nem véletlenül ajánlja a gyártó,hogy hozzáférhető legyen. Egy hengeres testet mint a cső nyilván könnyebben lehet tisztítani mint egy eléggé tagolt szögletest.
Nekem egyelőre hasonló a gázfogyasztásom mint a tavalyi azonos külső hőmérsékletnél amikor sűrűn nyitogattam az ablakokat, annyi a különbség,hogy sűrűn de rövid ideig ment ki a meleg, az állítólagos 85% hatásfokkal működő hővisszanyerősnél pedig óránként 15 % a veszteség és ha beszorzom a 24 órával nagyjából ugyanott vagyok.Tehát az anyagi megtakarítás szín tiszta hazugság, ám az egészségre gyakorolt jó levegő hatása többet ér mint a megtérülés.
A mi legtöbb osztódobozunk is nagyon könnyen megközelíthető helyen van! 20 cm monolit vasbeton födémben. :)
Egyébként ezen nem igazán aggódom, mert a tisztíthatóság szempontból a csőrendszer hozzáférhető a helyiségek felől is. Illetve a monolit födémből kijövő 160 mm-es ágra is tehető egy T-idom vagy szerelőnyílás, ahonnan az osztó elérhető.
De ugye nagyon nem elhanyagolható tényező a csövek légellenállása és bármilyen csövet nem lehet oda tenni mert nem fogja tudni a gyári paramétereket. A cső átmérő változtatása sem olyan egyszerű annak egy egységes rendszerhez kell illeszkedni, ha nem úgy van az már a barkácsolás kategóriájába tartozik. Muszáj hinni a gyártónak, egyrészt azért mert mi felhasználók nem tudjuk megítélni és felülbírálni a mért paramétereket, másrészt a garancia miatt is fontos a gyári előírásokat betartani.
Nem mondták a kivitelezők,hogy az elosztókat feltétlenül könnyen hozzáférhetően kell elhelyezni? Vagy őket nem érdekelte csupán a munkadíj átvétele? Az álmenyezetre kellett volna egy ajtó szerü megoldást az elosztó alá, ugyanis az elosztónak alul-felül nyitható fedele van. Ha lehet ezt a variációt még megoldhatod.
De, csúnyán fogalmazva digitálisan kódolják a gépekbe az elhasználódásuk idejét. Amiben bármilyen kicsi nyák van vezérléssel az már digitálisan kódolható :(
Én már rég elveszítettem a bizalmamat a gyártók gyári megoldásaiban főleg így a digitális elévülés világában... A szellőztetőben ugye ventilátor húzza/fújja a levegőt és ezek élettartamát erősen lehet növelni az ellenállás csökkentésével vagy a csőátmérő növelésével amivel azt éred el, hogy kisebb fordulaton tudja ugyanazt a légszállítást. A kivitelezői kérdésben egyet értünk.
Ez a bomba amit az autóklímához is használnak? Így csak a befújó ágat fertőtleníted? Az elszívó ágra is kell használni ilyesmit? Mert én szívem szerint használnék valamit, ugye itt megy ki a párás levegő ami tudna penészedni.
Nem tudom benne van e. Azt gondoltam, ez minden rendszer része. Álmennyezetben van, nem egyszerű megtekinteni, gipszkartont le kell venni vagy a padlás felől gyapotot felszedni, párazáró fóliát megvágni.
Meg tudod nézni,hogy berakták-e a hangtompítókat,mert az gyárilag nincs benne. A doboz tetején van két kerek elfordítható fedél amit kissé balra fordítva egy csavarhúzóval felpattintod és belül a doboz falán lenni kell szivacs szerű lapoknak. Ha nincs akkor az anemosztátok zajosak és utólag be kell rakni.