Nekem a flottád "zászlós hajója" tetszik a képen leginkább. Tudod, ott hátul és alul. :o) Nagyon szépek a fekete Grantok. Különösen szépen mutat zöld csatornakijelzővel és a műszerégő előtt egy zöld "kotonnal". Tudod olyan kis szines műanyag kupak, amit az égőcskére lehet húzni.
Persze így is szép! Szerintem.
Más: A tápegységen nem MORGÓ felirat van? Van egy ilyen hívójelű ismerősöm Orosházán.
Na, most már ezt is kezdem érteni. Persze tudom, hogy nem ez lenne az igazi bázisantenna, de "vész" esetén megteszi, ha mondjuk nagyinál kell a tyúkól tetejére kitelepülni.
A késői írásom oka, hogy most jöttünk a "szupermarket" -ből. Okos ember amíg más tülekedik, addig cb fórumozik. Mikor más alszik, akkor halál nyugisan bevásárol. Nemde?
Ha még nem találtad meg a hiba okát, keress az autóban ezek közül valamit:
- fedélzeti computer
- ABS
- E gáz
Igaz, én javarészt kameszokban szoktam derékig lógni, de hasonló hibát ott ezek valamelyike, vagy esetleg a műholdas követő szokott okozni. Persze annak jellegzetesen periodikus hangja van.
Ha gyorsan akarod kikeresni a hibát, akkor szabadidődben ülj a biztosítéktábla elé, és egyesével szedegesd ki a biztiket. Mintha szüretelnél. :o) Ne felejtsd visszarakni a biztosítékokat.
Amelyik biztinél abbamarad a sustorgó, az a rendszer a hunyó. Általában inverter áramkörök szoktak ilyen, sustorgó zavart termelni.
Igaz, én feltételeztem hogy a rádióhoz valami hozzávaló antennát szermányolt. :-)
De az összeföldelésről egy pár szót. A CB rádiók legnagyobb részének a fém háza, kerete, és ezzel együtt az RF csati hideg pontja nincsen galvanikusan a táp negatív pontjára kötve. Ezt könnyen le tudod ellenőrizni egy ohmmérővel. Ennek az oka szerintem egyrészt az hogy így a rádió pozitív testelésű autóban is használható, másrészt a földhurok-problémák is könnyen elkerülhetők. A rádióban a negatív pólus és a ház között több helyen is kondik teremtenek az RF-nek átjárható utat. A fúrt antenna csatlakozónál ugyebár a koax árnyékolása a kasztnira van kötve amúgy is, ezzel a rádió háza is "földre kerül", így a kondiknak nincs is nagy funkciója. Ha az autóra mágnestalpast raksz akkor a rádió kondijain át a kasztni és a koax árnyékolása rádiófrekis szempontból össze van kötve, így nincs gond. Az viszont elgondolkodtató hogy ha egy a negatív pólustól független vaslemez az ellensúly akkor valószínű nem haszontalan a táp negatív pólusát rákötni a vaslemezre. Persze lehet a koax árnyékolását is, szerintem mindegy. Nyilván a mágnestalp és a vaslemez a talpon keresztül is kapacitív csatolásba kerül, de ez valószínű kicsi kapacítás. Egyszer ki kellene ezt mérni. URH-n általában nem szokott ezzel gond lenni, ott ugyanaz a kapacitás kisebb ellenállást jelent. Mondjuk az újabb készülékeknél már nincs elszigetelve a ház egyenáramúlag, azoknál kicsit más a helyzet, de a felhasználás szempontjából nem hiszem hogy lenne különbség. Megint más kérdés egy kézirádió egy mágnestalpas mobilantennával, itt mindeki földfüggetlen, valószínű ez a legrosszabb eset. :-)
Ez igaz, a Skodri tudja ezt, de Te ifjú vendégünknek, Belmo-nak válaszoltál!
Jelenleg még meg kellene állapítanunk közösen, hogy egyáltalán milyen rádiója van, de nem hiszem hogy "autóantennán" mágnestalpast értett, ha most kapta...
És ha csak egy "tényleg autó" antenna van beledugva, az véletlenül sem a "pl 259" es csatis, és akkor már árnyékolás tuti nincs rácsavarva.
Most képzeljük el szerencsétlent, ahogy egy ROSSZ antenna alatt egyensúlyoz egy fölösleges/rossz vaslemezzel. ;-)
És nyomkodja a gombot...
Esetleg rövidzárat csinál végfoknál...
Vagy kiesik az ablakon!...
Szerintem kicsit figyeljünk a tanácsok nagyvonalúságával, mert én megértem, de akinél ma van először a rádió, és szó szerint követi a tanácsaidat - amit egyébként megtehet máskor - annak nem annyira egyértelmü még az swr mérés, bármilyen egyszerü is, műszer nélkül fölösleges beszélni róla.
Senki ne ijedjen meg a "műszer" szó hallatán! 3-4 doboz cigi áráért már használhatót kaphatunk.
És ha megkérdezi Tőled, hogy hogyan ellenőrizze az swr-t, mit fogsz mondani?
Ezért javasoltam, hogy először fórumátrágás, és akkor nem lesznek olyan kérdések, amik 5-10 laponként ismétlődnek. Ha valaki lelkes, szerintem megteszi. Ha nem...
Üdv!
(Egyébként a kérdés él. Nekem van egy (dagger fölszerelés után relatíve fölösleges) mágnestalpas antennám. Ha stabilban akarom használni, világos, hogy kell alá fémlemez, lehetőleg vas, oké! De össze kell ezt kötni az antenna koax földjével? Szerintem igen, az autónál is fontos a test, mert az a negatív pólus. De így van ez tápegységről is, ahol "+" és "-" van? Köszönöm válaszod!)
FM üzemben nem szabad hogy komoly zavart okozzon pl. a gyújtás, elméletileg az FM üzemnek pont ez egy előnye hogy az ilyen jellegű zavarokra nem érzékeny mert nem a vett jel amplitúdóját használja. AM vagy SSB vételnél pedig be kell kapcsolni a rádión az NoiseBlanker illetve ANL áramkört, az eléggé szépen képes ezeket a zavarokat eltüntetni. Vagy meg kell állítani azokat az autókat és kicserélni a gyertyapipájukat árnyékoltra, a gyújtáskábelüket pedig zavarvédettre. Nekem is ilyen volt az MZ-men, volt egy fém árnyékolás a gyertyapipán, igaz gyorsan le is dobtam mert ha egy pici kis nedvességet kapott egyből zárlatos lett. :-)
Az autóantenna önmagában nem baj, de kell alá tenni valami nagy vaslemezt mert az kell neki elektromos ellensúlynak hogy megfelelően működjön. Anélkül az SWR-e lehet durva, vigyázni kell.
Most milyen autóba rakod ? El kellene kezdeni keresni hogy mi konkrétan a zavarforrás, hátha meg lehetne oldani a dolgot. Azt is ellenőrizni kellene hogy az antennánál minden kóser-e. Lehet próbálkozni a 12V zavarszűrésével is, de nem hiszem hogy az megoldaná, a rádióban is van zavarszűrő. Ha megírod hogy ez milyen autó, akkor hátha rájövünk hogy mi az ami azonnal táp alá kerül és zavart okozhat. Az viszont érdekes hogy a monitor is zavart okoz, illetve ez nem annyira érdekes, de ha az antennád nem a szobában van és az antennakábel is mindenhol megfelelően van szerelve akkor nem lenne szabad a zavarnak erősen jelentkeznie. Nekem is itt van egy kupacban minden, rádiók, monitor, pc, táp, és semmilyen zavart nem okoz senki senkinek.
Ha jól értem, ez egy stabil állomás? Becsüld meg jól, bárki is adta Neked, és barátian mondom, AZONNAL vedd ki az autóantennát a végéből, és ne nyomogasd a gombot, mert tönkreteheted. Hogy ne terheljem a topicot -és magam is kezdő volnék még- a legjobb tapasztalatgyüjtő módszer, ha végigolvasod ezt a topicot (szánd rá az időt tényleg), és a google-ban elkezdesz keresni : "cb radio base antenna" cb radio mobile antenna".
Ezek a ketyerék nem úgy működnek sajnos/hálistennek hogy egy drót elég a végébe. Na de ettől szép, majd meglátod!
Nem ismerek ilyen nevű rádiót, de még a net sem igazán. Persze lehet tévedek. Nézd meg jobban, semmilyen más jelzés nincs rajta? Mert a filtró olaszul filter/szűrő, ami lehet sqelch, vagy anl. Tehát ez csak egy gomb, vagy egy tekerenytű funkciója szerintem.
Most elolvastam megint a problémád. Hát... Van swr mérőd? A polgári truck-shop-ban van, 2-3000 pénz. Mindenképpen vegyél, és ellenőrizd le azt a mágnestalpast mert ha a a gyujtás zavar, akkor is "jó" a vétel, maximum "pattog". Mint a szomszéd lámpánál a wartburg, meg a trabi... Még dereng nekem az elfüstölt kondi a rádiódban, és gyanús, hogy talán az antenna sem oké valahol? Ne kockáztasd a stalit, mert ha az swr vacak, a breki visszameg egészen a mikrofonig, és kifújja az orrodat! De a végtranyókat hazavághatja pár kattintás is.
Keresd meg Ongán azt a Maxirádiós fickót, ő éppen javított, azért is beszélgettünk, mert kérdezte milyen a moduláció meg ilyenek. Legjobb szándékkal mondom, NE barkácsolj, méresd be egyszer rendesen.
Szerintem vagy zavarszűrő kell - a jobbak megmondják milyen - vagy felejtő a szivargyujtó. Több ajánlásban olvastam, hogy a tápvezetéket legjobb az aksiról vinni.
Amúgy ma össze vissza brekegtem magam Miskolcon! Te meg sehol! ;-)
Volt aki mondta: "Én láttam egy elakadt skodát, ha azt keresed!" Mondtam, köszi nem.
Ellenben hazafelé a hóesésben összefutottam Maxirádió-val, a'la Onga. Miután viszont felmentem a körforgó utáni emelkedőn, azt elhagyva mindketten elhallgattunk, pedig Ő stabilban volt, nem csak egy drótdarabbal a feje tetején. Persze utána néztem, hogy lederesedett az antennám, és a dróttól, egészen a tartóig! Lehet olyan, hogy ez "testel"? Nem gáz a rádiónak? Dehogynem...
Na, megyek csomagolni. Nem el a csajomtól, hanem ajándékot. Bár ha így folytatom.. ;-)
Tomaso! Nem nagyon voltam ma itthon, ugyhogy nem is CB-ztem:(
De valamikor megjátszhatjuk a DX et, nem kell oda spéci antenna, nekem is csak egy kb 65 cm es mágnestalpas van. Max nem jön össze:) Ha felmekk a Bükkszentkereszti utra, onnan tuti jó lesz. Amúgy a tokaji hegyet innen az utca végéből is simán látom, a piros fényt a tetején tiszta időben, mert egy dombon lakunk. A tiszaujvárosi nagy kéményt is látom:) Csak kell mennem kb 200 métert az utcában, ahol nincsenek már házak. De ha tovább megyek a dombon, még jobb:)
A garázsban, meg az udvaron a SUNSHINE rádiót is fogom a kocsiban, az is nyiregyi:)
Kint a dombon meg a debreceni Cityt is. Amig meg nem alakult meg a 89.6 on a Rádió35 tiszaujban, addig a pesti 89.5 ös Juventust is vettem:), csak igy már elnyomja...
Amugy régen FM 28 on volt egy szlovák átjátszó, valahol Rozsnyón. Még a kézi AM es 5 wattos CB immel is elinditottam néha. Nem tudtok erről valamit??? A szlovákok nagy cb sek.
Lenne már megint egy kis gondom. Most nem a Stalker a hibás:)
Ha beteszem autóba a cuccost, /a szivargyújtó vezetékéről csináltam egy kimenetet/ akkor mihelyt ráadom a gyujtást, be se kell inditani, elkezd elég erösen sisteregni.
Nemtom, hogy most az antenna felől, vagy a táp felől kapja a zavart. De igy menetközbe elég szar a vétel, főleg a gyenge adók. Na nem mintha menetközben olyan nagyon soxor CB-znék, de azért zavar mégis. Kiváncsi lennék, hogy orvosolható az ilyen. Valami ötlet?
Régen a Skodába simán berakhattam, ott nem zavarta semmi.
Na meg vettünk egy uj számitógépet, annak meg a monitorát ha bekapcsolom, teljesen bezavarja a CB-t. Tehát el kell dönteni, netezek, vagy CB-zek:)
Nagyon köszönöm, de az EGÉSZ nem ér annyit, hogy MI RÁDIÓSOK, ki tapasztalt múlttal, ki friss szerelemmel egymás torkának ugorjunk. Köszönöm Zebrának, hogy próbál megóvni a "guruskodás"-tól, és qlb-nek is, ha "kikéri magának" a tévhiteket. Mindkettőtöktől nagyon sokat tanulhatnék, és ha megosztjátok velünk, új fórumozókkal a ködösítés-mentes tapasztalatokat, csak megköszönni tudjuk, és remélni, hogy egyszer meg tudjuk hálálni. Az én szakmámban a tapasztalat nagyon nagy érték, szerintem ez az élet minden területén így van. Bizonyságul hosszú gondolkodás után becopyztam a mailt, semmi sértőt nem tartalmaz, és valójában ismét tanultam valamit, amiért köszönet!
Na! Béke! Senki nem akar itt rosszat szerintem...
"Hali ! :-)
Nem akarom hogy a fórumban azt gondolják hogy okoskodok, ezért írok mailt. :-) Nem akartam beléd kötni.
Amit írtál részben jó, de azért nem egészen... :-)
A kábel vesztesége voltaképpen azt jelenti hogy a kábel bemenetére adott teljesítményből mennyi jut el a végéig, mert a többi a kábelen hővé válik. A csillapítás frekvenciafüggő, vagyis a kábelek csillapítása a frekvencia növekedésével nő. A teljesítmény amit át tud vinni az más tészta, az RG58 egyébként CB frekin kb. 3-400W-ig használható ( magasabb frekin egyrek kisebb a terhelhetősége ) , bár az már biztosan nem egészséges. RG213-at a kisebb csillapítása miatt használják elsősorban amatőr berkekben, nem a nagyobb teljesítmény tűrése miatt. Az 1/2 hullámú tápvonalat azért szokták használni mert elméletileg ekkor a tápvonal végén pontosan az antenna talppontjában mérhető állóhullámarány mérhető, egyébként a kábel meghamisítja a mérést mert a csillapítás természetesen a visszavert hullámokat is csillapítja, így a hosszú kábel végén mért SWR-nek nem sok köze van az antenna talppontjában mérhetőhöz. Én ezzel egyáltalán nem szoktam foglalkozni, az antennát egy rövid tápvonallal a tetőn kell kihangolni és utána nem kell vele foglalkozni. Mindenesetre a koax hosszától alapvetően nem függ az SWR, a koax hossza bármekkorára megválasztható.
A mic gain-nál egy tipikus tévhitet fogalmaztál meg. SSB módban a kimenőteljesítmény a kivezérlés függvénye, ez eddig rendben van. De FM üzemmódban a mike gain túlzott feltekerésével az érthetőség és az áthidalható távolság erősen csökken, mert a vevő KF sávszélessége fix, és ha az FM moduláció, vagyis a löket túl nagy akkor az már "nem fér bele" a sávszélességbe és a vevő zajzára elkezd kapkodni, esetleg ki sem nyit, de mindenesetre keményen torzítani kezd. Ezen a rádióba esetleg beépített dinamika kompresszor sem segít sokat. Még nem láttam olyan CB rádiót amiben a löket korlátozás korrekten meg lett volna oldva. Az AM esetében nem a vivő amplitúdóját változtatják, a vivő amplitúdója állandó, és csak az oldalsávok amplitúdója változik a moduláló jelnek megfelelően. Az FM-nél valóban a vivőfrekvencia változik a moduláló jel függvényében.
Az átalakítás kétélű dolog, minden rádión lehet kicsit javítani, és nagyon sokat rontani. Én ha ilyen buherált rádió kerül hozzám elsőre mindig visszaállítom a gyári állapotot, és utána alakítom át ha kell. Ha van kérdésed nyugodtan tedd fel, ha gondolod becopyzhatod a topicba is.
Beteg vagy. Olvass is ne csak nézz. Ha nem tudod mi az a :-) illetve "" akkor szerintem te húzz el először egy magyar korrepetálásra, aztán egy netes szótárt nézz át.
"No comment.
A.)Aki penetrátort telepít, koaxot választ, mér, forraszt, oszlopot rögzít, swr-t mér, szélső/közép sávra, vagy ahol beszélni akar, tehát fingja sincs a modulációk közti különbségről, az állóhullámarányról stb...
B.) A penetrátor csak fölkúszik a Conrad-katalógusból, és jön 10-20 év idióta brékózás, QSL lap hamisítás, meg koszolás. "
- erre reagáltam és ráadásul nem neked. Ha annak baja van a válaszommal akinek szólt akkor szóljon ő, neked nem sok közöd lehet hozzá. Nem szép dolog a frusztráltságod itt levezetni, inkább menj és robbanj fel. Egyáltalán nem gondolom magamról hogy penge vagyok, de ismerek 1-2 olyan embert akik valóban azok. Én tőlük szoktam tanulni ha ismered ezt a folyamatot. Ha valamit nem tudok akkor megkérdezem, ha rosszul tudom kijavítanak. Mellesleg szerintem aki káromkodik még ha kipontozza is az önmagában kiállt magáról egyfajta bizonyítványt. Szóban még csakcsak kiszalad, de írásban...
Nem rossz gyerekek azok! Nem kell tőlük félni, nem harapnak. Közöttük is mint minden társadalmi rétegben vannak nagyon sötétek, de a nagy többség ugyanolyan hétköznapi, normál ember mint bármelyikünk. A nyakam teszem rá, hogy bármikor szükséged lenne a segítségükre, és ezt a kérésed kultúrált formában közlöd velük, bizton számíthatsz rájuk.
CMM! Ki a f...... képzeled te magad? Javítani a tanárok szoktak. Ne sztárold már magad ennyire! Nem vagy te akkora penge, mint gondolod!
Ha jól olvasom a lap tetején a topic címét, akkor ez nem a "rájöttem mekkora ász vagyok a rádiótechnikában" - topic.
Akkor meg az itt olvasgató, bármelyik átlagos CB- használónak miért is kellene tudnia bármelyik "feladványodra" a választ? Miért is kellene akár egy kicsit is konyítania az elektronikához? Úgy gondolom, nekik bőven elégséges az, ha használni tudják ezeket a technikákat. Ha mellette még ismerik a rádiótechnika alapjait, az dicséretes dolog, amiért megbecsülést érdemelnek, és nem tanárbácsis kioktatást.
Gondolom te is mindennek a világon ismered a működési elvét, amivel csak kapcsolatba kerülsz. Vágod a kőolajlepárlás teljes műszaki hátterét /hiszen gondolom van autód, vagy motorod/, kisujjadban a maghasadás fizikája /hiszen lakásodban a pakson termelt áram kényeztet/. Sőt! Nyáron, amikor rovarirtóval fújkálod a lakásodba tévedő rovarokat, gondolom azonnal bevillan nagyképű agyadba a használt vegyszer előállításához szükséges kémiai reakciók teljes képlete. Ha úgy van, ahogyan leírtam, akkor meghajolok "szellemi nagyságod" előtt. Ha viszont nem, akkor húzzál a p...... máshová okoskodni.
Ma voltam Nyíregyháza -Salgótarján oda vissza viszonylatban, és meglepődtem Hatvan környékén mennyien rádióznak. Beszéltem bizonyos Galaxis-2 - vel, Karvaj-jal, ők persze "öregurasan stabilban, Petőfibányán hegytetőn... Én már régen nem tudtam velük kommunikálni, mikor ők még vígan beszélgettek. Persze penetrátor, autóaksi, felköltözés 2-3 napra a hétvégi házba, el az asszonytól... Nagy poén volt, mikor elment rakni a tűzre. Ez a feeling nem? Fölmész a hegyre egy szál aksival, egy granttal, meg antennával, és szólsz fél országot. Rendesek voltak, tiszteletemből fakadóan magázódni kezdtem, de tegezésre "köteleztek". Hazafelé miskolcnál eszembe jutottál. Holnap KONKRÉTAN miskolcra megyek, belvárosban CSAK FM CEPT, mert a helységtáblánál mindig elrakom a grant-ot.
Ha tudod a frekit, mailt dobjál, telcsimen megnézem, és brekizek. Amíg nincs meg a bumeráng antennám - egyesek jobban ajánlják a negyedhullámu "aluárbócot" tízemeletes tetejére made myself ;-) - addig a miskolc nyh dx is késik.
De ha bükkben vagy, én meg alföld, elvileg le tudsz szólni. Tudod honnan? Ahogy harsány felől jövünk, és kijövünk a hegyek közül, és meglátjuk a corát, Miskolcot a holcim-et. Szép időben néha megálltam - van ott egy rét balra, és csodálkoztam, hogy körbe látom az egész zemplént Tokajjal együtt. Ha vizuálisan Te is látod Tokajt, meg én is, akkor már semmi akadály sincs. Persze ez megint "spec" helyzet, amit az 500mW-os rokonok is tudnak. ;-))) Ha kocsikázunk, és csak úgy "dagger", és akkor tudunk jó terjedéssel mindenféle dedikált pont elérése nélkül beszélni 80-100 kilométert, na akkor van az, hogy kúúúva jól hangoltuk az antennát - persze egyetlen sávra, és az a királyság. Mert a taxisblokád nem taxisblokád volt ám. Hanem cb blokád. Aztán kaptunk cept-et...
"Akkor légyszi mondd el hogy mi alapján választasz koaxot, mi az a csillapítás, hogyan számolod ki vele a veszteséget, mondd el hogy pl. mi a lényege a mike gain beálításának FM és SSB módokban, mi az hogy FM."
Természetesen tudjuk, hogy minden vezetőnek van vesztesége, ez nemcsak hogy freki, de anyagfüggő is. Ez koaxnál dB-ben van megadva 100 méterenként(esetleg "feet", ekkor át kell számolni).
Természetesen nem fogok képleteket ideírni, sem esszét, hogy guru módjára kivesézz, nem dőlök be! ;-)
De hogy ne bujjak ki teljesen a provokatv kérdés elől.. Jó koax? 500 watt teljesítményig RG58, fölötte RG8X (mini8), Times240 2000 wattig, fölötte pedig az RG213. Természetesen a drágább - itt jobb is. Én így tudom, javíts ki ha tévednék.
Hullámhossz: 300/27= 11m., ahol 300 a fénysebesség lenne, 27 a freki, csak levettünk pár nullát ugye...
1/2 hullámú koax kialakítása esetén:
27 Mhz x 11m/2 = 148,5. (148,5 x 0,66) / 27 Mhz = 3,63 m.
(pl.ezért olyan marha hosszú a mágnestalpas antennám kábele, van olyan bátor ember, aki poénból méretre vágja... ;-)) Van aki azt mondja ennek köze van az swr jóságához/rosszaságához, van aki azt mondja nem. Ebben segíthetnél!
FM és SSB módban a mic gain a moduláció erősségére van jó hatással. Ha valaki "nagyon", vagy "kevésbé" jön, akkor lefelé, illetve felfelé tekergeti- már ha szólnak a másik oldalon.
ÉN igy tudom, javíts ki ha tévednék. Kicsit csodálkoznék, mert tapasztalom.
Az AM, mint moduláció során a vivőhullám amplitúdóját változtatják, FM, mint frekvenciamoduláció esetén az "információt" úgy ültetik rá a vivőhullámra, hogy annak frekvenciáját modulálják.
Őszintén bevallva a rádiómat sosem szedtem szét - a grantot legalábbis nem - és nem is igen tervezem, mert valamiért fontos nekem a gyári állapota, valszeg ezért fizettem egy valag pénzt. Bár nézve az eurós árakat, nem is volt sok, sőt...
Féltem a mindenféle taxis buhera rádióktól, csak te vagy a megmondhatója mennyi jó -és mennyi barbár - dolgot képesek egyesek elkövetni ezen csodálatos készülékekben.
A PMR ről továbbra sincs masszív véleményem. De a CB-t nem véletlenül válsztottam, és itt befejezem én is.