Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10264

off

már bocs, de egy metrónál a megtérülést/hasznot tisztán utaspercmegtakarításban számolni meglehetősen nagy marhaság...

 

és mi van a járulékos beruházásokkal??

tehát azzal, hogy esetleg az ingatlanberuházók a következő 10-15 évben ugyanennyi pénzt beruháznak a nyomvonal mentén, amit metró nélkül nem - vagy csak töredék mértékben - tennének meg.

 

ez bakfitty?

on

Előzmény: elemes2 (10257)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10263

Szegények a mai napig irigykednek Budapestre, mert náluk a mennyiségi el volt az erősebb a minőségi helyett.

 

olvass figyelmesebben. azt írtam nem is olyan rég (10248), hogy:

 

"nemmondom városban már lehet kicsit csicsázni, pl. az ÉM0 hídra aszondom okés, jelentős turiszto-esztétikai értéke vagyon..."

 

Szerencsére az elődeink nem voltak azok, elég szép hidakat hagytak ránk...

 

egyetértek.

 

egyúttal azt is hozzátenném, hogy ezt nem a mennyiség rovására tették, hisz az igények elébe menve tempósan építették a hidakat.

továbbá kizárólag városi hidakat építettek (amire mondtam, hogy lehet esztétikázni), pusztai hidakat nem.

Előzmény: BA123 (10255)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10262

de azt azért nem vetheted a szememre, hogy nem vagyok konzekvens... :-)

 

a szekrénytartós hidak építésében is van azért fejlődés:

 

a 100-150t-ás pályaelemek bedaruzása helyett már 7-800t-ás pályaelemeket emelnek be hidraulikus emelőszerkezetekről, lényegesen gyorsítva (és ócsítva :-) az építést..

 

amúgy extradosed...

 

és mit is ír a wiki?

 

Given its intermediate design, it is unsurprising that extradosed bridges are relatively expensive and material inefficient.

Almost any span that could be bridged by an extradosed bridge could be spanned more inexpensively with a continuous girder, or more efficiently (but at even greater cost) with a cable-stayed.

n most cases the spans are short enough that the use of cables at all is an aesthetic rather than engineering-necessitated choice. This does not imply that is a "bad" choice, since in some cases the difference in cost and efficiency is small, and the extradosed type is a very elegant form.

 

szóval drágább megoldás, kizárólag esztétikai célokat szolgál.

Előzmény: BA123 (10254)
mzdude Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10261
Tegnap módomban állt egy kicsit bámészkodni, és észrevettem, hogy a Lágymányosi híd melletti vasúti híd pillérei jóval szélesebbek, mint amennyi helyet a vasúti pálya elfoglal, és láthatóan elő vannak készítve valaminek. Mit szántak oda annak idején?
elemes2 Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10260
>>>
A szintén világörökségi besorolású Hortobágyon idén akartak hozzákezdeni annak a körforgalmi csomópontnak az építéséhez, ami a Kilenclyukú híd előtt hozna hamisítatlan budaörsi hangulatot a pusztára. A csomópontot magasan álló lámpasorral vennék körül, vagyis éjszaka is meghatározná a látképet. Az építkezés tíz éve napirenden van, de az események csak tavaly gyorsultak fel. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. mindvégig azt az álláspontot képviselte, hogy a közlekedési műtárgyakra vonatkozó szabályoktól sehol nem lehet eltérni, a világörökségi rang nem ad felmentést.
<<<

ezmiez?
elemes2 Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10259
Az extrodused hidak meg a kor szinvonalán állnak.

Az én apukámnak meg.... meg... De mi az a cséb?

a google két találatot adott rá és mindkettő magyar vonatkozású, az M43 híd és az M7 egyik felüljárója:

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=13228138&postcount=280

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=13312840&postcount=328

Előzmény: BA123 (10254)
elemes2 Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10258
hát ugyanilyen kinézettel nem tudom hogyan lehetett volna olcsóbb

hallásból emléxem egy 20 milliárdos számra, de nem találtam róla írást, szóval visszavonom.
Előzmény: Törölt nick (10253)
elemes2 Creative Commons License 2008.04.16 0 0 10257
ez sok közlekedési beruházásra igaz (60-85% támogatási ráta).
ámdeazonban az is, hogy ha a híd pármilliárddal olcsóban épülne, akkor a fennmaradó összeget el lehetne költni egy másik, legalább ilyen jó megtérülésű (utasperc per év) közlekedési beruházásra. a négyesmetrót szokták felhozni állatorvosi lóként: ha a budapesti közlekedésfejlesztési beruházásokat rangsoroljuk utasperc per év szerint, akkor a metró kb a negyvenedik helyen van, és a ráköltött pénzből az előtte levő 39-et mind meg lehetne csinálni.
Előzmény: Atza (10256)
Atza Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10256
"10%-nál meg jóval nagyobb különbségekről van szó..."

Legyen. Ezt a hidat viszont javarészt az unió fizeti nekünk.
Előzmény: Törölt nick (10248)
BA123 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10255
Aki az esztétikát háttérbe helyezi a hidek esetében, annak javaslom hogy kicsit beszégessen a bécsiekkel. Szegények a mai napig irigykednek Budapestre, mert náluk a mennyiségi el volt az erősebb a minőségi helyett. Külön pech, hogy a közelmúltig egyetlen függőhídjuk is összedőlt.

Ha egy papucsot akarok venni a boltban, akkor nem zavar a minőség, mert egy nyárnál tovább úgysem hordom. De a házamat egész életemre építem.
Így van ez a hidakkal is. Építhetünk igényteleneket, is de az utódaink fogják ránksütni, hogy zsugoriak és szűklátórkörűek voltunk. Szerencsére az elődeink nem voltak azok, elég szép hidakat hagytak ránk...
Előzmény: Törölt nick (10249)
BA123 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10254
Csatlakozom Atzához, nekem is tele van a tököm azzal hogy a H1234-nak mindig van valami baja.
Amúgy a két híd közt bár valós időben 10 év sincs, technológiában 30 év a különbség. Ezek a Szekszárdi és M0D típusú acél szekények, vagy a szolnoki/köröshegyi feszített vb hidak a 70-es, 80-as évek technikáját képviselik. Az extrodused hidak meg a kor szinvonalán állnak.
Ilyen függesztett-feszített szerkezetek úgy 120-250 m-ig építenek. Ez nekem azt mondja hogy kb 200m-ig gazdaságos, az ennél nagyobb fesztávú hidak már a rekordok miatt épülnek. Az M43-nál 180m a fesztáv.
Az acél szekrények 100 m körüli fesztávokra valók, a feszített vb hidak ennél kicsit többre, 120 körülire. Ha ezekből a szerkezetekből akarták volna építeni, akkor legalább egy pillérrel több kellett volna, ami ráadásul a mederben állna, illetve valószínű kettő állna a mederben.
Gyanítom, hogy az összefeszítés miatt jelentős anyagmegtakarítást érhető el egy hagyományos feszített vb hídhoz vagy egy acél szekrényhez képest. Hasonló erőjátéka van a Lágymányosi hídnak, csak ott a kábelek helyett rudakat alkalmaztak, és az acél szekrény a rudak által van feszítve.
Összességében az M43-nál szerintem nincs nagy különbség egy extrodused, és hagyományos acél, vagy vb. szerkezet közt. A különbség inkább az, hogy néhány éve még sem a hazai építőipar, sem pedig a tervezők nem voltak képesek extrodused hidakat tervezni, és építeni.
Előzmény: Atza (10243)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10253

hát ugyanilyen kinézettel nem tudom hogyan lehetett volna olcsóbb (esetleg úgy, hogy nem a hídépítő építi... :-),

de sima gerendahídként, +1 mederpillérrel, 150m-es fesztávolsággal biztos, hogy jóval olcsóbb lett volna.

 

(legalábbis a nagyduna mederhíd része...

a többi részen nemhinném, hogy lehetett volna spórolni, max úgy hogy az ártéri hidakat rövidebbre veszik, és egy részét töltésre rakják.

vízügyileg biztos belefért volna valamennyi töltés...)

 

Előzmény: elemes2 (10251)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10252

ja, értem...

 

tehát arra gondolsz, hogy a teljes hullámtéren (és tán még azon kívül is) gyenge altalaj miatt nemhogy csökkenteni, sokkal inkább növelni akarták a pillérek számát, hogy az egy pillére jutó terhelést csökkentsék?

 

 

Előzmény: elemes2 (10250)
elemes2 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10251
én úgy emléxem, a megyeri hídnak is volt olcsóbb verziója, ami a látványterveken pont ugyanígy nézett ki.
Előzmény: Törölt nick (10248)
elemes2 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10250
éppenhogy pl. ilyen körülmény szólhat a mederpillér kiváltása mellett nagyobb fesztávval.

de a nagyobb fesztávhoz szükséges erősebb parti (partközeli) pillérek alatt is nyolcvan méter homok lenne. plusz még egy 500 méteres fesztávú (mondjuk) kábelhíd...?
Előzmény: Törölt nick (10247)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10249

tekintve, hogy nálunk igen nagy hiány van folyami hidakból, célszerűnek tartanám a mennyiség preferálását az elvont esztétikum helyett...

 

 

pl. tokajnál igen komoly problemma, hogy kell egy nyamvadt folyami híd a 38as elkerülőnek.

merthogyúgymár milyen drága leszmán az az elkerülő...

 

de ottvan pl. az M4 tiszahídja is...

nem nagyon akargat épülgetni, pedig csak egy vaczak folyami híd...

Előzmény: strangerr (10245)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10248

azért ócsárolom, mert ez így elég tékozló kódisos, bár ebben mi nagyok vagyunk, ez a mi védjegyünk...

 

egy pusztai aphíd, meg ne műremek legyen, hanem funkcionális műtárgy...

 

nemmondom városban már lehet kicsit csicsázni, pl. az ÉM0 hídra aszondom okés, jelentős turiszto-esztétikai értéke vagyon...

 

10%-nál meg jóval nagyobb különbségekről van szó...

(dújvárosnál monnyuk úgy 200% pluszról, kőröshegynél meg %alékosan ki sem lehet fejezni, hisz a 0nak bármekkora %-a 0...)

 

 

Előzmény: Atza (10243)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10247

a szexárdi hídnál (ahol nem volt erre lehetőség)

 

már miért ne lett volna?

éppenhogy pl. ilyen körülmény szólhat a mederpillér kiváltása mellett nagyobb fesztávval...

 

ott mégse tették.

 

(nekem ebből az jön le, hogy még az extra cölöpözésigény sem drágította meg annyira a mederpillért, hogy nagyobb fesztávval érdemes legyen kiváltani...)

Előzmény: elemes2 (10242)
Rooger Preed Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10246

Jogos. Szerintem egy ilyen híd egyfajta kompromisszum a műalkotás és a költség között félúton. Ilyen szempontból a Colbert-hidat túlzásnak tartom (hasonlóan a Kőröshegyi völgyhídhoz és az M8 hídjához), ott már .

 

Az Árpád híd és a Hárosi híd is szörnyű ilyen szempontból.

Előzmény: Atza (10243)
strangerr Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10245
Meghát most komolyan egy folyami hídon sporoljunk, ami min 100 évre épül?
Előzmény: Törölt nick (10239)
Atza Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10244
Hanem ez a video eléggé kis költségvetésűre sikerült...

(monyuk a csehekhez képest)
Előzmény: Atza (10243)
Atza Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10243
Nem értem egészen miért ócsárolsz következetesen szinte minden műtárgyat, ami az országban manapság épül, szerintem inkább örülni kellene, hogy végre rátértünk a minőségre és esztétikára, a hárosi összvér meg a hasonló kicsinyes műremekek után.

Értem én a spórolást, de nem több 10%-nál a különböző szerkezetek közötti árkülönbség, akkor meg már inkább.
Előzmény: Törölt nick (10239)
elemes2 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10242
ahzó.

egyébként lehet oka a mederpillérek hanyagolásának, a szexárdi hídnál (ahol nem volt erre lehetőség) iszonyú mélyen homokos a meder, mélyen beszúrt cölöpokre állították a hidat, és a felépítményt úgy tervezték, hogy a terhelés során a cölöpök majd tovább fognak süllyedni, elég sokat. Ami azért erős konpromisszum.
Előzmény: strangerr (10241)
strangerr Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10241
Már megy a tender, ugyhogy már nemigen tervezhetnek... Júniusban indul.
Előzmény: elemes2 (10240)
elemes2 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10240
ez már az elfogadott terv, vagy még a pályázati marketingje?
Előzmény: strangerr (10238)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10239

nagyon úgy tűnik, hogy itt is a rongyrázás esete forog fenn:

kisebb fesztávval (2 mederpillérrel, mint pógárnál) oltsóbb lett volna...

 

értem én, hogy meg kell mutatni milyen faszagyerekek vagyunk, de nem jó ha a minőség a mennyiség rovására megy... :-)) 

Előzmény: strangerr (10238)
strangerr Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10238
elemes2 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10237
60-80 m átmérőre gondolhatott a kartács.
Előzmény: g86 (10235)
strangerr Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10236
Az algyői 2 sávos spirális kör 30 m külső sugarú.
Előzmény: g86 (10235)
g86 Creative Commons License 2008.04.15 0 0 10235
Akkor ökölszámként mondhatunk egy 2...3-szoros különbséget. Kevesebb, mint gondoltam.

Kétsávos körforgalmonál szerinted miért szükséges a 60...80 m sugár?
Előzmény: Törölt nick (10215)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!