Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Volt a háttérben a bal oldalon lévő eredeti kocsitípusról későbbi későbbi kép:
Aminek a tamponozását a Quabla egy Roco kocsin el is készítette:
Korábban a börzén találtam egy ilyen típusú Lima kocsit, kissé sérült állapotban:
Később a börze topikban meghirdették ugyanezt Roco változatban, így azt is megvettem, így a fenti kocsi számomra feleslegessé vált. Úgy döntöttem, hogy megcsinálom úgy, mint a Quabla (átalakítás nélkül, átfestésként), és odaajándékozom az egyik topiktársnak, aki sokszor segített nekem sokféle módon. Természetesen a sérült kapcsolót is megjavítottam. Ilyen lett:
Nem állítom, hogy ez lenne életem fő műve, de az ő M31-eséhez a fenti kép alapján használható lesz.
Aztán - milyen az élet - annak ellenére, hogy úgy mentem ki a börzére, hogy nem szándékoztam venni semmit, belebotlottam egy Bax 5909 alapba:
Úgyhogy lesz egy ilyen MÁV-os kocsim is, ha egyszer elkészülök vele. Igaz, ABmot-om nincs, úgyhogy nem tudom, mi után fogom kötni.
Bizonyára van az olvasók között olyan, aki mindenhez ért. Ő majd jelentkezik. Én csak a fiatal, friss hús fotómodellek átnézését, tesztelését vállalom.
Az elmúlt időszakban a Ba (ex. Ca) kocsi végét bütyköltem megcsináltam a peronablakokat.
Most az ABa (ex. BCa) kocsi van terítéken.
A kinematika helyét itt másként alakítottam ki, a koncepció az, hogy kivágom a Symoba kinematika helyét, majd az alvázra felkerül egy lemezke, amire majd ráragasztom. Jelenleg ezt próbaképpen egy maszkolószalaggal tettem meg.
A következő lépés az alváz imitációja volt, amit hasonlóan készítettem el, mint a Ba kocsinál, csak egy kicsit pontosabban.
Majd egy alkalmas feszítőművet is előszedtem, olyat, ami a forgóvázak között elfér. Ezek illesztő tüskéinek a helyét kifúrtam az alvázon. Az alvázimitációt oldalt ki kellett keskenyíteni, hogy a feszítőmű elférjen.
Hát valóbban, csak a videó alá vágtam a hangot az izgalmasabb hatás végett. Analóg a mozdony teljesesen ahogy az asztalom is. Bár frankó lenne de én maradtam a hőskorban 😊
Hát valóbban, csak a videó alá vágtam a hangot az izgalmasabb hatás végett. Analóg a mozdony teljesesen ahogy az asztalom is. Bár frankó lenne de én maradtam a hőskorban 😊
Tehát a hanganyagot digitálisan szerkesztetted, feldaraboltad és dekóder hang-alapot készítettél belőle? És akkor még a motorvezérléssel való szinkronizálást nem is említettem - ami egy dízel-hidraulikusnál elég komoly feladat.
Amikor csinálsz pár képet...de jó lesz ez felkiáltással, majd megnézed az eredményt.
Na akkor egyengessük még a korlátot kicsit, mi a csudáért akadt be ferdén a forgóváz gondolatok, (szőrtelenítsd a kutyát) és kérjünk még egy pályaszám matricát a következő rendelésben, mert erre a fekete festékre, hááát, ez nem tapadt jól.
Nem kell felelőtlenül képeket készíteni, mert van amikor teljesen elégedett voltál, eddig....:)
Utazni természetesen utaztam rajta de sajna mire sor került rá, hogy elkészítsem H0-ban már kivonták az összeset. Pedig pécsi vagyok, lett volna annak idején lehetőségem rá, hogy méregessek. Inkább tervrajzok alapján számolgattam kicsit. A 3D nyomtatott sajna nagyon messze volt a valóságtól.
Igen, még van mit javítanom rajta. Nem teljesen úgy gondoltam, hogy rögtön alapozom, azért van még finomítandó részlet rajta. A tetőszellőzőket is cserélem réz lemezekre mert ez nekem se jön be. Köszönöm szépen a megfigyeléseidet.
Szerintem még ne alapozzad! Vannak rajta még finomítandó dolgok. A felületen is kell még gittelni, egyes dolgokon igazítani kéne. A tetőhajlatban levő rácsokat is egyenesítgetni kellene.
A makrós képek azért jók, mert kiemelik a hibákat, így az ember könnyebben meglátja a még javítandó hibákat.
Szia! én műgyanta kasztnival ami egy 3D nyomtatott kasztni feljavított műgyanta másolata. A motorkocsival vagyok kész egyelőre. Roco hajtással. Btx, Bx, Ax még visszavan 🤪🤪🤪🤣. Köszönöm a megosztott képed. Nem sokan építenek és nehéz is találni az igaziról részletes képeket. Beillesztek pár képet hogyan is áll a jelenlegi helyzet. Következik majd az alapozás majd a festés.
Igen, arra. Én nagyon régóta használom ezt a festéket, korábban csak műanyagra, de most összeraktam egy lengyel maratott alpakka kitet, amit a kifejezetten fémre való alapozóval fújtam le, utána ment rá a szín. Kellően stabil, egy helyen jött le, de az az én balf@szságom volt.
Nekiálltam barkácsolni egy fapados, favázas kocsit. Egyelőre inkább az alvázzal foglalkoztam.
Illetve belekezdtem egy 12 m fcst-ú vegyes osztályúba is, de majd meglátom, mennyire csinálom párhuzamosan a két típust.
Több kísérletezés után a Fleischmann forgóváz maradt a nyerő, de a forgóváz-alváz kapcsolatot még meg kellett oldani. Az elv maradt a Schicht-féle, egyik oldalon a forgóváz csak hosszirányban tud billegni, (hogy ne ferdén álljon rajta a kocsiszekrény), a másik forgóváz meg már tud oldalra is (hogy a pálya egyenetlenségét jobban tudja követni).
A forgóváz távtartását még egy gyűrű is biztosítja.
Aztán most próbálkozom, hogy kinematikás legyen a kocsi, a Symoba kinematikája jónak tűnik.
Egy kis próba egyenesben és ívben, illetve különböző kapcsolókkal:
Mivel szegecsszámláló barátommal abban maradtunk, hogy neki is szüksége lenne a II-es korszakos szerelvényéhez ilyen kocsihoz, tehát öntetni is fogom (ha sikerül), úgy gondoltam, hogy az alváz valahogy azért nézzen ki. Először egy 0,5-ös PS lemezt fogtam, kivágtam akkorára, hogy az alvázba alulról bele lehessen ültetni. Továbbá ledaráltam az alváz alsó részéről mindent, a lyukakat meg kitöltöttem.
Aztán az eredeti kocsi rajza alapján próbáltam valami hasonló merevítéseket csinálni úgy, hogy öntésre is alkalmas legyen. Ehhez azt a kompromisszumot kell kötni, hogy a merevítések síkjai nem pontosak, hanem az alváz felőli oldalukon vannak egy síkban.
Aztán forgóvázas próba:
Végül annak ellenőrzése, hogy az ütközők kb. egy síkban vannak-e egy gyári modellel.
Ezek után már volt merszem beragasztani gyári alvázba. Most szárad.
Réz alapon nem lesz vékony az az öntőminta? Amennyire én tudom, ahhoz inkább 1,5 (de min. 1) mm vastag anyag kell, különben igen törékeny, hajlékony lesz. De lehet, hogy tévedek.
Még valami. A Gunze fém-alapozóját (Mr. Metal Primer) NEM ajánlom! Nem is tapad elég jól, de a legnagyobb baja, hogy színtelen! Emiatt nem látszik, hogy mennyit sikerült már felszórni a felületre. Megtörtént már, hogy annyit szórtam fel, hogy a hornyokat, nyílásokat már teljesen feltöltötte, de csak akkor vettem ezt észre, amikor a fedőfestéket is ráfújtam. Tök síma volt az egész. (le kellett szedni az egész festést és elölről újra kezdeni)
Festés előtt nagyon alaposan meg kell tisztítani a felületet. Mosószeres, meleg víz is jó, egy öreg fogkefével gondosan le kell mosni és a sarkokat kikefélni. Utána tiszta vízzel lemosni, még jobb desztillált vízzel. Ha forrasztva volt, akkor a gyanta maradékát alkohollal (spiritusszal) előtte gondosan el kell távolítani. Minden forrasztó ónban van gyanta és azt csak az alkohol oldja, semmi más.
Sajnos a réz nem tartja meg jól a festéket. Az alpakka még kevésbé. Én a lemezeket még összeforrasztás előtt rövid időre bemártom a marató folyadékba (Vas-klorid vagy nátrium-perszulfát). Ettől a felülete nagyon enyhén rücskös lesz, persze éppen hogy csak homályos. Erre elvileg jobban tapad a festék. De ezt csak összeforrasztás előtt lehet elvégezni, mert a marató oldalt gyorsabban marja az ónt, mint a rezet.
Én alapozásra Weinert alapozót használok. A Weinert alapvetően fém kiteket árul, az alapozó kifejezetten fémekhez készült. Viszont nem könnyű beszerezni. Van más, kifejezetten fémekhez készült alapozó is, de gyakran elég nagy szemcsés a festék, ami nem szép, a fedőfesték nem tudja kiegyenlíteni. De alapozás mindenképpen kell!
Én is készítettem remot Csörgőt azaz Hörgőt. Beillesztek képeket hátha esetleg segít valamit vagy csak, hogy hozzászóljak a témához. Most épp egy Md projektben vagyok ha már Lacusnak kell a segítség. A végzárlámpa lereszelt 3mmes led lefestve vörös áttetsző modellfestékkel. Esetleg valaki rakhatna fel Md-ről is pár képet, megköszönném.
Ez jó kérdés. Nincs vele tapasztalatom. Opikailag szerintem (amikor nem világít) nem sokat oszt vagy szoroz, de meg kell nézni. A furatok csálésága már nagyobb gond, de kis ügyeskedéssel leküzdhető.
Az eredeti lámpatesteket óvatosan lereszelni olyan magasra, hogy a belső oldala majdnem elérje a homlokfal ívét. Valamint el kell távolítani a lámpatest oldaláról a háromszög alakú toldalékot (amire a csatlásfej van szerelve a régi 41-esen). A lámpakereteket pedig esztergán elkészíteni rézből vagy aluból.
Elnézést kérek a tegnapi kirohanásomért, valóban bunkó voltam, nem szépítem. Sokat gondolkodtam, hogy töröltetem a hozzászólásokat, de látva a reakciókat úgy döntöttem, hogy mégsem, ugyanis ez egy létező probléma, csak sajnos rossz embernél borult ki a bili. A lentebb olvashatókban, kérem vonatkoztassunk el a konkrét esettől, és lacus személyétől!
A Zsóti
"Magánvélemény, szerintem kár volt.
Ha valaki kérdez és tudom rá a választ, akkor ha már veszem a fáradtságot és ténylegesen válaszolok is neki, akkor tartalmilag és stílusban is korrektül megválaszolom a kérdését.
Hozzáállás vagy hozzá nem állás kérdése az egész."
Igen, elismerem, hiba volt.
braun
"
Mert ma ez az általános. Készpicsamelegmálé kell mindenkinek azonnal, tegnapra. Nyilván, a kollégán most csattant az ostor, hogy miért, azt majd tom sawyer elmondja, ha erre jár.
Én a magam nevében tudok csak nyilatkozni: én pl belefáradtam már abba, hogy a segítségnyújtást a kérő fél nagyon sokszor nem úgy értelmezi, hogy neki szívességet tesznek, segítenek, hanem úgy, hogy neki az jár. És ha valaki meg kritizálni, észrevételt tenni, véleményt mondani merészel, az egy szar alak. "
Na ez a lényeg!
Én az elmúlt 20 évben azért elég sok információt megosztottam a közönséggel (vissza lehet ám keresni), esetenként privátban, de a legtöbbször egy köszönöm se járt érte, rossz esetben pedig jött a látottak megkérdőjelezése. De amikor nekem kellett volna egyszer segítség (kinél csináltatott valamit) egy kisszériás olvtárs belinkelte a googlét....
Én is beleuntam az állandó kérésekbe főleg azt látva, hogy egy-egy segítség kérés jellegű hozzászólásnál tisztán látszik , hogy arra lusta a delikvens, hogy beírja a google keresőbe mit akar (valamelyik nap is volt ilyen, helyet, időt nem írok). Ha már az alapvető inputok beszerzésére se veszi valaki a fáradságot, attól milyen munkát lehet elvárni (látjuk a sok elbaszott modellt, kb. olyat...)?
A modellezéshez, szorosan hozzátartozik az utánajárás, kutatás tevékenysége is. Ha már itt elbukik a project onnantól nincs miről beszélni...
szergej22
"
Én úgy értelmeztem eddig ezeket a fórumokat, hogy egymást segítve jutunk előrébb.
Ha egy pl börzén odamegy hozzád valaki, hogy "Te ezt hogy csináltad, mekkora, milyen stb...", akkor ok, küldd el, ha akarod, mert nem az a hely, idő..
De könyörgöm, ez egy fórum, ahol együtt kéne haladni és nem visszahúzni. Vagy csak a későbbi mű fikázásáért vagyunk itt?
Mindenki másban jó, így ne várjuk már el a másiktól, hogy a modellezés teljes területén perfekt legyen és univerzális.
Én pl, bajban lennék, ha valamilyen mozdony méretei kellenének. A környékemen lehetetlenség centizni bármit is. Nincs rá lehetőség.
Ha már valaki egyszer megcsinálta, miért ne segíthetne vele? Vagy akkor tényleg maradjon csendben. Akkor majd nem lesz az irányába követelőzés, vagy lecseszés, amit írtál.
Ezek miatt ne szívják meg azok is, akik nem érdemlik meg."
Van benne igazságod, elég csak szétnézni külföldi fórumokon, de azt sem szabad elvárni, hogy a sokunknál az évtizedek alatt szorgos gyüjtő munkával , utána járással, horribilis pénz és idő ráfordítással jelentős mennyiségű összegyűlt anyagot, adatot, fotót, stb.-t közkinccsé tegye. Egy pár éve egy elvetélt modell projectbe önkéntes alapon kb. 2 havi összes szabadidőmet beletettem. A sokadik elbaszásnál, megkérdőjelezésnél, elszakadt a cérna és kiszálltam. Akkor és ott megfogadtam ,hogy soha többé...
Én lecsiszolnám az egész lámpatestet és DLP nyomtatással megcsinálnám az újat. Csak a fényvezetőt kilógatni gáz szerintem.
Apró kiegészítők esetén mindenképp érdemes számolni a DLP-SLA technológiák által nyújtott minőséggel. Egyre több helyen elérhető, és igazából már megfizethetetlennek se mondanám, viszont adott esetben akár a fröccsöntött minőséget is megközelíti.
Ami hátrány az a nagyobb sík felületeket tartalmazó alkatrészek vetemedése.
Én úgy értelmeztem eddig ezeket a fórumokat, hogy egymást segítve jutunk előrébb.
Ha egy pl börzén odamegy hozzád valaki, hogy "Te ezt hogy csináltad, mekkora, milyen stb...", akkor ok, küldd el, ha akarod, mert nem az a hely, idő..
De könyörgöm, ez egy fórum, ahol együtt kéne haladni és nem visszahúzni. Vagy csak a későbbi mű fikázásáért vagyunk itt?
Mindenki másban jó, így ne várjuk már el a másiktól, hogy a modellezés teljes területén perfekt legyen és univerzális.
Én pl, bajban lennék, ha valamilyen mozdony méretei kellenének. A környékemen lehetetlenség centizni bármit is. Nincs rá lehetőség.
Ha már valaki egyszer megcsinálta, miért ne segíthetne vele? Vagy akkor tényleg maradjon csendben. Akkor majd nem lesz az irányába követelőzés, vagy lecseszés, amit írtál.
Ezek miatt ne szívják meg azok is, akik nem érdemlik meg.
"...a segítségnyújtást a kérő fél nagyon sokszor nem úgy értelmezi, hogy neki szívességet tesznek, segítenek, hanem úgy, hogy neki az jár. És ha valaki meg kritizálni, észrevételt tenni, véleményt mondani merészel, az egy szar alak."
Pont lacus117 kolléga nem tartozik az ilyenek közé, nem úgy ismerem. Indokolatlanul osztjátok. Ez mellément, de nagyon...
A másik, a mai világban miért kéne mindenkinek a kályhától indulni? Ok, hogy már egyszer ez valakinek a munkájaban van, de fáj megosztani? Ráadásul pont olyan embertől sajnáljuk, aki már sokaknak okozott örömöt a munkájával.
Mert ma ez az általános. Készpicsamelegmálé kell mindenkinek azonnal, tegnapra. Nyilván, a kollégán most csattant az ostor, hogy miért, azt majd tom sawyer elmondja, ha erre jár.
Én a magam nevében tudok csak nyilatkozni: én pl belefáradtam már abba, hogy a segítségnyújtást a kérő fél nagyon sokszor nem úgy értelmezi, hogy neki szívességet tesznek, segítenek, hanem úgy, hogy neki az jár. És ha valaki meg kritizálni, észrevételt tenni, véleményt mondani merészel, az egy szar alak.
Köszi a választ, a lámpa esetén a kialakításnál a lecsiszolást választottam eddig, de a kérdés, hogy a jellegzetes végzár lámpa kinézetet hogyan/mivel érdemes megoldani?
Elég-e a fényvezetőt kilógatni, vagy az nagyon szarul fog kinézni?
Az ablak azért volt kérdés mint írtam, mert mint írtam ilyen típusú kivágást még nem csináltam.
Igen elismerem pongyolán fogalmaztam, de a válasz is egy felgyülemlett haragot tükröz...
Nem értek egyet abban, hogy ki mit mond, pl ott a posta bhv megjárta itt a fórumot, járt a mester darab sok helyen! pl.: személy szerint a te kezedben is ha jól tudom, mégis hibásan került legyártásra, mert a mérések ellenér pár tized mm-es hibák becsúsztak...
Amúgy a helyzet ismertetése, kaptam két elég roncs állapotú M41-est az egyiket sikerült helyre állítani mint classic gép, nem akartam élethű modellt hanem használhatót.
A másik esetén felmerült, hogy mi lenne ha készülne belőle egy remot. Első körben a classic géphez kerestem tükröket, majd átalakító szettet is keresni. elmondtam aki jelentkezett eddig, hogy mit szeretnék készíteni,és megdöbbentet, hogy mennyire nem kaptam segítséget, ez már az 5. próbálkozás volt legalább, ahol nem is fektettem bele energiát annyira...
Pl.: az egyik fotomaratás esetén ezt írták nekem a klíma kérdésére: "Ha az első rácsot leszeded erről, akkor szerintem jó lehet."
Na ez a másik véglet vedd meg amit készítettem és jó az úgy.
Én személy szerint rengeteg segítséget kaptam itt a fórumon a modelljeimhez, így szeretek megragadni minden olyan lehetőséget, ahol törleszthetek. Mert bizony kapni is jó...
Nekem ilyenkor az szúrja a szemem, hogy miért van energia az oltásra és nincs a segítségre? Akkor maradjon csendben és lapozzon.
A másik, a mai világban miért kéne mindenkinek a kályhától indulni? Ok, hogy már egyszer ez valakinek a munkájaban van, de fáj megosztani? Ráadásul pont olyan embertől sajnáljuk, aki már sokaknak okozott örömöt a munkájával.
Ha valaki kérdez és tudom rá a választ, akkor ha már veszem a fáradtságot és ténylegesen válaszolok is neki, akkor tartalmilag és stílusban is korrektül megválaszolom a kérdését.
Annyiban megvédeném tom sawyer kollégát, hogy azok a kérdések tényleg arról árulkodnak, hogy vagy nem nézett rendesen utána, vagy nagyon nincs hozzá szeme, vagy a kettő együtt. Az előbbi azokkal szemben unfair, akik egyébként segítenek, mert más helyett dolgozni már egyre kevesebben szeretnek, ha pedig az utóbbi, akkor meg nem biztos, hogy a modellezés az a terep, ahol a kreativitást ki kell élni.
Ilyen mentalitással mi a túrónak vagy ebben a közösségben?
Segítséget nem akarsz adni, akkor te se várj senkitől, az utólagos fikázások meg senkinek sem hiányoznak.
Én az ilyen embereknél azt nem értem, hogy a segítség is pont annyi energiába tellett volna, mint ez a "köcsög" kirohanás, leszámítva a végeredményt, mert Lacus117 elégedett lett volna, mi meg hősként ünnepelnénk téged. Ehelyett...
Én az ablak kialakítást és a lámpa kialakítását értelmeztem amatőr kérdésnek.
Hogy válaszoljak akkor arra is: Csinálnék egy ablak méretű idomszert alumíniumból (mégjobb 3D nyomtatni) és annak a segítségével kireszelni. Dremel és tsai. felejtős.
Ha a lámpatest a kérdés, akkor 3D az is.
Ha én csinálnám (ami folyamatban is van, csak nem fuggerth alapon...), akkor legyalulnám teljesen az egész kasztnit simára, és minden részletet újra csinálék rajta. A méretpontatlanság (pl. 4-5 mm-el rövidebb mint kéne) miatt így se lesz tökéletes.
Szerintem elég konkrétan kérdezett lacus117, sőt még opciókat is leírt, hogy mivel kapcsolatban mire gondolt (ergó már utánanézett a dolgoknak amennyire tudott). Ha végigolvasod amit írt, akkor azért ez kiderül onnan. A részleteknél meg pont azokra az apróságokra volt szerintem kíváncsi, amiket te is akkurátusan ki szoktál dolgozni a Bz-n mondjuk, ilyen kis bizbaszok az alvázon, kiegészítők, amik nem feltétlen láthatóak egy mezei fotón.
Aztán szerintem nem mindenkinek van bejárása fűtőházba mozdonyt méregetni, még akkor sem ha nincs "járvány"...
Akkor miért kérdezel triviális dolgokat mint egy kezdő?
Sajna pont a hozzászólásod baszta ki a biztit nálam, mert ez az n+1-edik kérés a fórumon, faszbukon stb. a "van e valakinek képe, jellegrajza" stb. témában.
2301 eltérései a hagyományoshoz képest:
légkondi az A-vég felett, kipufogó, régi hőntartó kémény megszűnt, új hőntartó kémény+ segédüzemi aggregát kipufogó készült, lámpatestek, fűtési fej, szerelőnyílások az alvázon, dugaszoló aljzatok megszűntek, akkuláda, hűtővíz feltöltő, olajleeresztő csövek, vezetőállás mindenestül.
Kép van rengeteg igazad van a 2301 Szombathelyen van én BP-en. Igen a korlátozások miatt elég nehéz elmenni, gondoltam itt majd segít valaki.
Mivel a proto-k különböznek a sorozattol így erre voltam kiváncsi, hogy van-e valami rejtett dolog ami nem szúr szemet a képeken.
Pl a klíma lenne az első amiről jó lenne mértet találnom, és így a hozzászólásodban sokat is segítettél ennek megoldásában.
Az ablakhoz praktikát kértem, hogy aki csinált ilyet ki hogyan oldotta meg... én valami sablonban gondolkodtam, illetve dremellel kicsiszolni, kocsi oldalfalán pl. lézer gravírozással vágattam már ki.
Az hogy kezdő lennék ez egy vicces feltételezés, XD... de azért köszi a bizalmat. Igen itt váltál a köcsög stílusba... ;)
Nem mínuszollak, de már tudom miért nem látogatom évek óta a fórumot, és miért lett olyan ez a társadalom amilyen.
A régi hozzászólásaim között is keresgélhetsz, hogy mikben vettem részt/ terveztem meg/ vagy építettem meg.
Kb. 10 éve hagytam abba az ilyen típusú hozzáállás miatt a közösségi munkát, hát úgy érzem beérett az a 10 év.
Először is a google használatával (varázsszó: m41 230x, vagy 418 230x x=1 v. 2) átnézed az összes létező képet (megnéztem, rohadt sok van) és össze hasonlítod a hagyományossal. Ami nincs rajta a remoton de a hagyományoson igen, abban különbözik. Visszafelé ugyanez.
Még jobb megoldás ha veszed a fáradságot és kis nyomozás után kideríted melyik fűtőház üzemelteti, és még egy kis utána járással meg is tudod nézni, fotózni, stb. (bár itt a pandémia bekavar még egy darabig, de a modellezés a türelmesek sportja).
Ablak átalakítás: Tolómérő, és tűreszelő kell hozzá. Ezek használatával sűrű méregetéssel kireszeled. A fuggerth kasztnitól csodát ne várj, sok sebből vérzik, a pontossága kritikán aluli (mielőtt valaki letámad: a nyilvánvaló hibái ellenére egy korszakos modell volt a maga idejében ,és én is rajongtam érte gyerekként).
Ezen alap kérdéseket látva feltételezem ,nem vagy járatos a témában. Biztos, hogy bele akarsz kezdeni?
Egy Remot M41-es átalakításába fognék bele, de két út előtt állok, hogy a 2301/02-t készíteném el így nem kellene "ablakot faragnom" de nem találok infót skicc/méreteket a Klímáról, ezen még csak egy oldalon van a kettő, ebben tudna valaki segíteni, hogy milyen lehet? Illetve hogy kinézetre miben tér el a sorozat többi típusától. pl nincs rajta távvezérélési csatlás sem stb...
A másik lehetőség hogy a sorozatban készült típust készíteném el, de ehhez hogyan lehetne jól megoldani az ablak nagyobbítást?
Illetve mik azok amikre igazán oda kell figyelni, hogy ki ne maradjon?
Ami mind két típus esetén érdekes, hogy a lámpát hogyan lehet szépen elkészíteni? Esetleg a posch féle fényvezető jó lehet erre a célra, a csiszolást követően?
Köszönöm a tippet. Azt hiszem, hogy akkor előbb a rézelemeket kell összeforrasztani, majd fölül a tetőhöz, alul pedig az alvázvéghez ragasztani. A két oszlopot összekötő tartó - melyhez a kézifék forgattyú is rögzítve van - beforrasztása segíthet a pontos méret megtartásában.
Lehet ragasztani, de attól tartok, nem lesz tartós. Lassú epoxival kellene próbálkozni és az összeragasztás után felmelegíteni. Pl. betenni a sütőbe, 100 fokra egy órára. Ehhez persze az kell, hogy még ne legyen a műanyagba beépítve.
De a ragasztás mindig gyenge marad, pláne ilyen kis felületen. Még a hozzáéréstől is eltörhet. A forrasztás sokkal jobb. De én a forrasztott kötéseket is meg szoktam mechanikailag támogatni. Pl. átfúrni és a furatba beleforrasztani egy kis darab drótot vagy rudacskát.
Lassan, de biztosan haladok az SzGV segélykocsival. Rézgaras tanácsára a fékálláson lévő sarokoszlopok 1 x 1 mm-es rézprifilból lesznek. A tetőt lezáró függőleges felület alá is kerül vízszintesen egy "szögvas tartó", ugyanebből a profilból. Lehet-e a két rézprofilt ragasztással rögzíteni, mert forrasztásban nem vagyok gyakorlott? A fölső, vízszintes tartó alsó felületéhez csatlakozna az L profil. Alul a fékállás padlója, ill. az alvázvég elegendő felületet ad a ragasztáshoz, de fönt kicsinek tűnik a felület.
Milyen tapasztalataitok vannak ilyen technológiára?
"Ha csiszolni akarsz, akkor azt így tudod jól: kis méretes fa téglatestekkel belülről kitámasztani, kívülről meg rászorítod a csiszolópapírt (polírpapírt) egy másik fakockára"
Ezt a technikát tanították anno' 40-45 éve a suliban Politechnika órán.
A Bat-tá való átalakítás első fázisának képét a múltkor betettem. Folytatás:
Mielőtt lecsiszolod a Fugi kocsi tetejét, előbb gitteld le az öntőelem csatlakozásokat, mert különben később többet kell vele tökölni!
Ha csiszolni akarsz, akkor azt így tudod jól: kis méretes fa téglatestekkel belülről kitámasztani, kívülről meg rászorítod a csiszolópapírt (polírpapírt) egy másik fakockára:
Az ablakot meg így csináld meg:
Bejelölöd ceruzával az ablak helyét
A méret elleőrzése után egy karctűvel bekarcolod a vonalat
Lyukakat fúrsz úgy, hogy a fúró palástja megközelítse a vonalat (de ne menjen túl, mert akkor lehet gittelni!). Én 1,5 mm-essel csináltam most.
Kireszeled, de közben azért a sublerral figyeled a méreteket
Nem tudom, hogy a Bz és az Az kocsi ablaka miből volt, mert egy modellezőtárstól kaptam hulladékként. Talán plexi, 1,5 mm vastag. De ha az ablakok környékén nincs túl nagy eltérés a kocsid falvastagságában, akkor érdemesebb csináltatni ablakokat, mert a belső perem mentén fel tudod ragasztani, sokkal egyszerűbb, mint darabonként pontosan reszelgetni. Az anyagvastagságot meg egyeztessed le azzal, aki csinál ilyet. Én a kocsijaim ablakát (ha nem éppen gyári volt), akkor tomaszmodellel csináltattam. Megtalálod a neten, szombathelyi modellező.
Ha nincs más mód, mint bereszelni, akkor a 0,5 mm vastag plexi (vagy más, átlátszó anyag) jó tud lenni, mert egyrészt gyorsabban lehet alakítani, de arra viszont vigyázni kell, hogy ha nem pontosan illeszkedik a helyére, akkor ugyan be lehet tenni, de elgörbül. Szóval összességében nem tudom, melyikkel könnyebb dolgozni, mert 0,5 mm vastag ablakom nem volt.
Köszönöm a tippet. A javasolt anyag igencsak minimális szelvényű, gondolom hajlékony is, de megpróbálom. Ezt a méretet pont nem vettem meg legutóbbi vásárlásomnál.
Miből van az "üveg", amit a keretekre ragasztottál? A vastagsága is lényeges lenne. Gondolom ilyen anyag is kapható a VMC-ben. Én csak 0,5 mm-es átlátszó lapot vettem, az jó lehet-e, mert a fotódon levő vastagabbnak tűnik.
Én csak azt javasolnám, hogy Evergreen profilból ragasszál rá keretet, amit befestesz. Különös tekintettel arra, hogy a keret kívülről nem egyformának látszanak az ablak különböző sarkai között. Itt a bal felső sarokban láthatod azt, amelyiket én barkácsoltam a DV-s Da kocsi átjáró ajtajához.
A makrós képen nem tűnik annyira jónak, de ha a modellt nézed, akkor már lényegében nem látszanak az illesztések.
A VMC-ben sokféle méretet lehet kapni, van 0,25 mm vastag:
Szerintem a 0,25x0,5 jó lesz, én is azt használtam emlékeim szerint.
Ha az oldalfal vastagsága ekkora eltérést mutat, az már nehezebb dió. Akkor lehet, hogy darabonként kell kireszelned az ablakokat, és szoros illesztéssel rögzíteni (ragasztás nélkül). Én az első két Bz kocsimat csináltam így (nagyon olcsó költségvetéssel még), nem lehetetlen, de nagy szívás.
Folytatom a segélykocsi építését, és az ablakok megoldása okoz fejtörést. Először is van egy talán fémkeret és párkány, ami jól látszik az eredeti fotón. Azután az ablaküveg fa keretben van, elég széles, kb.60-80 mm-es kerettel. Mivel az egész ablak 600 mm széles, nehéznek tűnik a helyes arányok megtalálása a modellen a 6,9 mm szélességben.
- Gondolkodtam külön keret összeállításában, de még a 0.5 mm vastagság is 1 mm-t vesz el a teljes szélességből.
- Gyári épületablakból készítettem keretet, de annak is 0,85 mm oldalanként a szélessége. Erről csatolom a fotót. Ráadásul a keret szerkezeti vastagsága több mint 2 mm, így ha a belső oldalra ragasztanék vmi átlátszó anyagot üvegként, az nagyon mélyen ülne az oldalfalhoz képest.
- Ezek után még jön az "üvegezés", az előbbi, vagy más megoldással. Az "ablakkeret" már valószínűleg festéssel oldható meg.
- Nehezíti a helyzetet, hogy a kocsiszekrény még öntött műgyanta, ezért a vastagsága nem egyenletes, a homlokfalaknál az átmenetben 2-3 mm-t is eléri.
Szóval van 7 oldalablak és a bejárati ajtó üvegezése, utóbbi a saját készítés révén síkban van, ott talán lehet rá belülről "üveget" ragasztani.Milyen megoldást javasoltok?
Az kimaradt, hogy a "fűrészelés" az két ablak között elvágva az átlátszó részt, majd a kasztni és az ablak anyaga közé óvatosan bevágva haladtam. Vastagabb szike kell, mert a vékony könnyen elpattan. Az ujjak pedig folyamatos veszélyben forognak, mert erősen kell nyomni, hogy haladjon, így viszont könnyen megszalad a szerszám. (A kasztni belseje is kapott pár karcot emiatt, de az nem látszik/eltüntethető).
Én két kocsival végigszenvedtem, így bevált technikáról nem beszélhetünk. Szóval szikével/tapétavágóval kisebb darabokban sikerült "kifűrészelnem" az ablakokat. Sajnos erős a ragasztó és feleslegesen a teljes felületen megkenték, pedig elég lett volna pöttyözni a szélein. :( Gondoltam, hogy lesz valami oldószere, de amit én próbáltam, az vagy nem használt vagy bántotta a műanyagot. (Nem beszélve arról, hogy nem is nagyon lehetne bejuttatni a ragasztott részekre.)
Persze lehet, hogy nem minden évjáratban/kiadásban volt így, de általában ez van, hogy Fuggerth ablakcsere az macerás.
Olyan kérdésem lenne, hogy a Fuggerth kocsik ablaksorainak kiszedéséhez van valakinek bevált technikája? Rendesen bele lett ragasztva, feszegetve félek, hogy eltöröm a kasztnit...
Na, ma megnéztem a klubban egy Bbmot-ot. Hasonló a kotró, de más a tartó, a négy helyett csak három van, egy középen. A kotró felső részén a kis kivágás sincs meg.
Ha nem szőrözünk, és nem akarjuk egyszerre kirakni a szerelvényeket, akkor az 1980 utáni 4 vezérlőhöz (és 4 mozdonyhoz) elég egy 5-6 kocsis Bhv "készlet" - ez gyakorlatilag megvan/lesz gyári kocsikból. A két csillagtalan gyári vezérlő megvan, "csak" a két csillagosat kell festeni, feliratozni. Ja és persze a feljavítások. :-)
A gond a két koraival van. A Bat az még régi számos lenne, ehhez kell egy külön kocsikészlet. Viszont még a mozdonyt sem tudom (gőzös, Leó, púpos, régi festésű Szili?), egyelőre nincs semmi.
A korai BDt is kérdéses még, kéket szeretnék Csörgővel, esetleg tábornoki kocsikkal. Viszont 100-as régi BDt-ről egyelőre nulla darab kép van, kékről meg csak egy darab a 340-esről. Viszont egy Szilis ingához más kocsik kellenek. Szóval még törpölés és infógyűjtés folyik.
Ja, és van egy behúzott végű zöld Bhv, az némi tuning után (plusz ablak vágás, tető átfestés) egynek már jó. A 499-es necces a zöld is, a kék is, most már tölteléknek sem biztos, hogy használnám. Amúgy is nagy feliratosak. Van egy tábornoki kocsi is, de annak sem a pályaszáma nem jó, sem a feliratai (120 km/h), szóval ezen nem segít, ami a zöldön.
A lényeg, hogy még régről van 3 nyers kocsim, meg most vettem még hármat (ebből kettő görög), most veszek még kettőt, és majd még továbbiakat is tervezek - a tempónak anyagi korlátai vannak. Viszont kell Bhv GySEV kocsinak és üzeminek is. Meg van ugyebár nyers kocsiként Bahv 4599/20-27 499 is, de ez utóbbi a feltuningolás mértékétől függően lehet, hogy más vonatba kerül.
---------------------
Itt tényleg olyannak tűnik (a két belső tartó van picit beljebb), de a modell fotókon mintha más lenne, bár olyan képet nem találtam, ahol jól látszódna. Le tudnád fotózni közelről?
Igen, emlékszem ez még októberben volt, de utána novemberben írta, hogy talált új lapot és beindul a gyártás. Már hirdet új matrica készleteket is. Érdemes érdeklődni nála, nem tudom mennyire maradt hullámzó az anyagellátása.
Szabiroli a múltkor írta a facebookon, hogy bizonytalan ideig felfüggesztette a matricagyártást, mert megszűnt annak az alapanyagnak a forgalmazása, amit használt, és még nem talált megfelelőt. Azt nem tudom, hogy ez az állapot még mindig fennáll-e.
Ha 8 Bt kocsit akarsz csinálni. De ha csak egyet, akkor elég lesz egy fél Bbmot-ot vásárolnod. :-))) De megnyugtatlak: elég lecsavarozni. (Ha le tudod valakivel öntetni, nekem van ilyen alapanyagom.)
A "szabiroli" névre érdemes rákeresni "fészbuk"-on, ők foglalkoznak vizes matricával. Elvileg a szerkesztésben is tudnak segíteni, attól függően mennyire van idejük.
Hasonló volt nálam is tervben és úgy gondoltam, hogy majd megszerkesztem, de eddig idő hiányában nagyon csúszik a dolog. (Viszont ne messenger-en, hanem az ott található e-mail címre érdemes írni, mert a messenger üzeneteket nem mindig látják).
Hű, ha nekem lenne még négy nyers kocsim...tervben van egy nullás és egy százas, de a jelenlegi tempóban még van hat-nyolc évem az alapanyag beszerzésre :D
A forgóvázra nekem csak a vezetőállás fellépője, a dinamó és a régi pályakotró kell, mivel Bt lesz. Jó lenne ilyen (meg mindenféle) gyári variáció, de mivel nincs, igyekszem házilag megoldani.
A forgóváz egy külön sztori. Igazából az lenne jó, ha Poschék fejlesztenének ezt-azt - már írtam Daninak több mint egy hete, de nem reagált az email-re.
Az egyik a kotró, ami a 70-es évek végéig/80-as évek elejéig az összes vezérlőn volt, a 100-asokon még akár 20 évvel tovább is. Szóval logikus - és elvárható :D - lépés lenne, ha Poschék megcsinálnák.
A másik, hogy a fent említett időpontig a dinamó az első forgóváz bal oldalán volt, szerintem a főjavításkor tették át a hátsó forgóváz jobb oldalára. Szóval neked (is) kéne egy "csupasz" forgóváz, és a másik teleaggatva mindennel, mint a karácsonyfa: poggyásztér lépcső, vezetőállás lépcső, dinamó, kotrólemez. :D
Nekem 6 vezérlő van/lesz* :D, ebből kettőhöz kell a jelenlegi Posch konfiguráció (egy meg is van), kéne két "karácsonyfa", és kettő jelenlegi, de a régi kotrólemezzel.
*Két gyári "csillagtalan", a 113 és a 375, és van négy nyers kocsi, amiből egy-egy vöröscsillagos 100-as ill. 300-as (pályaszámot még keresni kell), lesz egy korai BDt a 70-es évek második feléből már kék, lehetőleg 100-as, és egy Bat - itt még kérdés, hogy milyen mozdonyhoz, nincs még semmi.
Hát ja, én is most agyalok egy csomó feljavításon, de honnan lesz lépcső*, és kérdés a belső berendezés is. A Vulcan tudtommal már nem gyárt, a Zzemoki nem annyira részletes/kidolgozott. Egy normál kocsiba akár ez is elmegy, de a leginkább feltuningoltba Vulcan kéne. Vagy esetleg HTech, de arról nagyon kevés infó van. És arra is kíváncsi lennék, hogy világítás esetén egyáltalán mennyire látszanak a berendezés részletei? A videókon ez nem igazán látszik.
*Lassú Tibi állítólag abbahagyta a dolgot.
A világításon még törpölök. Van többféle különböző tudással és árral, nem is ismerem még mindet, meg pár infó is hiányzik. Alapvetően a világítás nem vonz, ami a régi beidegződésből ered az akkor villódzó analóg (azaz csak menet közben sebességfüggő fényerővel) élmények alapján. A digit már meggyőző, csak hát ugye az ár, ha sok kocsiba kell. A vezérlőkocsikba mindenképpen kell az irányváltós fehér/vörös, és hogy lehessen le-föl kapcsolni a homlokfényeket, esetleg a vezetőfülkét. És ha már ez van, akár lehet utastér világítás is. A többi kocsit még nem tudom, de amibe lesz rendes berendezés (mint pl. a BRy/WRy), abba jó lenne - és akkor persze már kell átlátszó ablak is. A rendes méret keret már csak hab lenne a tortán.
Bocs, hogy kozbekerdezek, de a lepcsos maratas ez mikori tortenet? Neked mikor sikerult Tibitol kapni (nem rendelni, megkapni) maratott cuccot? Azert kerdem, mert nekem tobb (elore fizetett) dologgal is tartozik; emailre nem regal, ugyhogy most kisse meglepodtem, hogy most felbukkant a neve ujra.
Igen, Lassú Tibi-féle lépcső lesz. A forgóvázak Posch, régi fajta pályakotrót kell majd szerkeszteni rá. Az átjáró gumihurka a jól bevált zsugorcső lesz, mellé felrakom a távvezérlési csatlásfejeket. Vulcan-féle belső berendezés, Csíkos-féle világítás. Még a feliratokal vagyok bajban, matricát kellene gyártatni rá valakivel...
Négy -öt évvel ezelőtt vettem Szergej szélvédőt alkatrészként.Megbeszéltem a Posch modellel,hogy öntenek ez alapján ablakot és készítenek fotómaratással a szélvédő köré kédergumit,ablaktörlő lapátot.Az ember pedig ezután oda rakja a törlőlapátot ahova akarja.Fel-le,szélre-középre ,amit a modell kíván.Elküldtem nekik a mintát,de azóta sem jelentkeztek...sajnos.
Pár éve szert tettem egy roncs Bhv-ra és egy szűz vezérlő kasznira, a kettő házasításából próbálok most összehozni egy 200-as Bt vezérlőt. Hátha egyszer lesz egy Leó is hozzá...
Vettem maratott lépcsőt is, megpróbálom ezúttal szebben megcsinálni a középajtó környékét.
alkotasu-nak válaszolva; igen, az alvázból (sőt, egy picit még a súlyból is) ki kell vágni.
Lecsiszolni tök egyszerű, csak többet nem látsz ki be az ablakon. :D Én nem sok esélyt látok. Meg lehet próbálni más gyártótól sima ablakot szerezni, talán bemegy ennek a helyére.
Itt az a kérdés, hogy ha már nekiesel, akkor csak a behajlást csinálod meg, vagy a korrekt(ebb) lépcső kialakítást is?
A Fugi lépcső fent kb. 2,3 mm, középen kb. 1,8 mm-rel van beljebb az oldalhoz képest, tulajdonképpen csak egy betétdarab van rátéve a By alvázra, ami csak egy picivel vastagabb a peremnél.
A valóságban ez 42 cm (4,8mm) illetve 23 cm (2,6 mm; a mérésnél itt már bejött a behajlás!), a behajlás szemre kb. 8-9 cm (a rendes méréshez segédeszköz kéne), ez kb. 1 mm lenne, ami a falvastagság. A lépcső 3 cm vastag (0,34 mm), itt már kellhet egy kis csalás; a Fuginál ez 0,8 mm körül van.
És ha maratott lépcsőt akarsz, akkor muszáj megcsinálni. Ha a behajlást is megcsinálod, akkor nyilván csak a nyers kasztni jön szóba, csak a lépcsőt akár kész kocsinál is meg lehet csinálni.
A behajlítást én úgy intéztem el, hogy mindenféle anyagvastagítás nélkül egyszerűen ferdére reszeltem a háromszöget, és így nem kell az alvázhoz nyúlni.
Ja, és látom itt is készül a középső rész "behajlítása". :-) Jó ötlet, a hatásodra én is gondolkodok rajta pár kocsinál.
Ugye most, hogy Zoleek21 bedobta azt az ablakot, mindenki előjött azzal, hogy én ezt csináltam meg, én meg azt, én meg amazt. :D Ezeket kéne összehozni egybe (persze csak ami tetszik, volt, ami nekem nem jött be), És mostanában sokat fotóztam, mértem, agyaltam, vannak még ötletek...
A gond ugye az, hogy mindent megcsinálni igen macerás, és nekem általában időből van a legkevesebb (meg most pénz se nagyon). Meg kellene csinál(tat)ni maratást és/vagy 3D nyomtatást, én egyiket sem tudok. És ugye van egy csomó gyári kocsim, ezeken kevesebb feljavítást lehet csak megcsinálni, egymás mellett meg nem tudom, hogyan néznének ki. Szóval ketté kell választani a gyári kocsikon végrehajtandó átalakításokra/feljavításokra, és a nyers kocsiból készülőkre. Az előbbi is állandóan változik, hogy valamit igen, de aztán mégse, de talán mégis.... :-)
Én nagyon bizalmatlan vagyok az oldalfalcserével kapcsolatban, mert egy ragasztás soha nem olyan stabil, mint egy egybeöntött anyag. Persze a Dnz kocsijaimnál is csináltam oldalfalcseréhez hasonló műveletet: végfal beépítést, de ott azért itt-ott megtámogattam belülről kisebb műanyag darabokkal a sarkokban.
Hmmm...a poggyászajtó befalazás, majd ablakvágás remek ötlet! Sajnos úgy tűnik, én a nehezebb utat választottam a komplett oldalfalszakasz cserével. Különösen fájó ez annak tükrében, hogy a kapcsolótér ablakát meg gondolkodás nélkül kireszelem :D
A BDt->Bat átalakításhoz a két oldalon eltérő vastagságó lemezek beépítése célszerű a tegnapi tapasztalataim alapján, jobb oldalra 0,5-ös, bal oldalra 0,8-as:
Hala isten a vegyiparnak, a pillanatragaszto mar nem egyiranyu es egysebesseges: ugyanis van fast-forward es reverse gomb is a taviranyiton.
Magyarul: letezik kotes-gyorsito valamint kotes-oldo folyadek/zsele is, gyartotol fuggoen ecsetes, stb...
Ami neked kell, azt pl Loctite Glue Remover, Debonder es hasonlo neveken lehet kapni, kb egy ezres egy 20 ml-s flakon. Nem szokta bantani a muanyagot, bar azert erdemes a lathato feluletek megmunkalasa elott mashol kiprobalni.
Köszönöm a tippet, megrendelem a rézlemez profilt.
Az alvázmerevítő az első szériás Ks sorozatú kocsiknál az egyik gyártónál ilyen volt, talán az indiai, vagy a svéd gyártásúaknál.
Becsatolom a csabai segélykocsiról lévő, már említett második fotót, Horváth Feri bá AEGV/AK történeti könyvéből. Azért fontos ez a gyenge minőségű kép, mert itt látszik, hogy a másik oldalon is 3 ablak van a fékállás felőli szakaszban.
Kösz, akkor rosszul emlékeztem. Még régen esztergáltam ilyen menetet egy csiszolóhoz, de ezek szerint rosszul emlékeztem a méretre (lemérni pedig lusta voltam). A dolog érdekessége, hogy a saját menetre a régi (~30 éves) Proxxon tokmány rámegy, az új (~6-7 éves) pedig szorul rajta. Azt hiszem, a mostaniak Kínában készülnek.
A LED-k elhelyezése miatt nem nagyon van értelmes alternatívája. De garanciális még, ha a mostani eresztésekből van. Vagy nem érdemes foglalkozni vele, mert "veszett fejsze nyele"? Egy másik ilyen panel méreg drága szokott lenni, ha van. Alkalom adtán hozd el a modellt a műhelybe, megnézem.
Igen, én voltam az ügyintéző, Tel. 06/14-20. A levélben van arról szó, hogy a többi személykocsit üzembe helyeztük 1981-ben, emlékezetem szerint azok nem voltak Kecskemétről JJ-i fővizsgán. Majd megkeresem a levelet, és átgondolomaz e seményeket.
Jók a részletfotók az alvázról, de nem nyugtattak meg. Én azért körbetapogatnám a széles oldaloszlop alatti hossztartó szakaszt. Valamit meg kellett ott szegecselni, a 10 és 12 szegecset nem véletlenül rakták be. Megnéutem újból a belső fotókat, de azon nem látszik ezen a felvételen árulkodó nyom. A (belső? ) deszkaburkolat ápol és eltakar.
A VMC-n megnéztem az építési anyagokat. Még 1 x 1 mm-es L rézlemez profilt is találtam, ami éppen jó lenne a tetőtartó sarokoszlopnak. Elképzelhető, hogy a műgyanta alvázhoz ezt a rézlemezt hozzá tudom ragasztani??
A másik ilyen "találkozás" az alváz hosszamerevítóje, ami az eredeti kocsinál kör keresztmetszetű. A műgyantást le kell vágnom, mert elég széles (kb. 2 mm), de a Konzol1-en olvastam erre megoldást, azt hiszem a pőrekocsi átépítésnél.
Hidd el bennünk is felmerült a lehetőség. :-) Viszont akkor az alvázon nyoma lenne egyrészt a hosszabbításnak (vágás, toldás, hegesztés/szegecselés), másrészt a forgóváz eredeti helyének, csapjának. De nincs, vagy legalábbis én nem látom. Az első alvázképen a rövid vége, a többin a hosszú, ahol szerintem kéne valami nyomnak lennie.
És ha megnézed, a keskenyebb U-profil is szegecselve van, mint ahogy a végén a sarokvasak is. A széles U-profilnál is van egy háromszögű merevítőlemez, az van még szegecselve, ahogy a másik végén is.
Szükségem lenne ACME V63-hoz egy komplett alaplapra Plux22-es foglalattal. Tudom, kicsi az esélye, hogy találok ilyet valahol, de egy próbát megér a kérdés. Vagy esetleg valamivel ki lehet váltani valamivel (például fuggerth V43-ashoz találtam Plux22 előkészítő panelt világítással együtt)? Egyébként a probléma vele annyi, hogy egyáltalán nem működik a világítás, és arra a következtek, hogy az alaplapon ment el valami, miután dekódert raktam bele. Minden funkció működik egyébként a világítást leszámítva, analógra visszaszerelve se világít, előtte viszont jó volt. A dekódert beszereltem utána egy másik V63-asba, azzal tökéletesen működik, szóval nem a dekóder hibás (mindkét mozdony a mostani szériából van). Vagy esetleg valaki tud javítani ilyet? Köszönöm a segítséget előre is!
Köszönöm a tippeket a garvírozó szerkentyűkre vonatkozóan. A meglévő akkus fúrógépemet a családtól kaptam több éve, az is Parkside márkájú, meg vagyok vele elégedve.
Kérdés, hogy a Lidl-ben forgalmazzák-e még. Majd az árúkereső honlapján megnézem még a fölhozatalt.
Ha megnézzük alaposan a kocsit, három dolog ad okot a továbbgondolásra.
1. A 4 mezős, hosszabb végen a főkereszttartó környékén a hossztartó szegecselve van, másutt ez nem látszik, gyakori megoldásnak viszont egyáltalán nem mondható!
2. Szintén a hosszabb végen, az ajtótól a 3. oldaloszlop eltérő szelvényű a többi négytől, szélesebb U-profil.
3. A 4. mező hossza lényegesen eltér a többitől, hosszabb!
Ezekből az eltérésekből feltételezem, hogy a kocsit kisműhelyben (kisvasúti műhely és nem JJ) alakították át jelenlegi kivitelűvé.
Ha ez igaz lehet, akkor a 3 mezős változat eredetijét kell keresni.
Igazad van, én írtam rosszul a topicban, mert a sárospataki kisvasút 1980- végén állt meg. Utána tavasszal mentünk Sárospatakra. Az ominózus levelet én írtam anno ( ezzel fölfedtem inkognitómat!). Az a levél a biztos, Simon Jóska nekem is elküldte. A kocsik Kecskemétre érkezése környékén, talán 1-2 évvel előbb kezdődően engedélyezte a GJF a kisvasúti kocsik JJ-i fővizsgára küldését, így került sor a három személykocsi Debrecenbe küldésére és ott BDax-é alakítására.
Nekem Proxxon modell fúrógépem van, de legszivesebbem eladnám (el is fogom), mert bár fordulatszámszabályozós, a legalacsonyabb fordulaton is olvasztja a sztirolt, ha fúrok, ha vágótárcsával vágok, stb. Ha van bevált lassú fordulatú fúró, szívesen venném az ötleteket.
Én ma már nem ajánlom a kézi fúrást. A legügyesebb mozdulatokkal is sokkal könnyebb eltörni a fúróhegyet, mint egy motoros fúróval Azzal ugyanis csak nyomod a fúrót a kezeddel, nem forgatod is közben. De a kis fúrógépeknél óvakodi kell a kínai gagyiktól. Nagyon üt a tokmányuk és a patronjuk.
Még jobb a fúróállvány. Sajnos a kis fúrógépek gyári állványai elég szemét minőségűek, még a márkások is. A vezetékükben kotyognak és olyan gyengék, hogy fúrás közben az egész állvány meghajlik.
1mm-es fúróval még nagy biztonsággal lehet kézzel tartva is fúrni. 0,5mm is még simán megy, egy kis gyakorlattal. Nekem a 0,4-es sem okoz nagy problémát. A 0,3-as - na az már művészet. Az eltörik már attól is, ha nagyobbat rálehehsz! :-))
Ez egy érdekes kocsi, már nem emlékszem a részletekre, de a fotó szerint asszimetrikus az ajtó elhelyezése és nagyobb alapterületű, mint az általam kiválasztott, csabai eredetű szegedi kocsi.
Sajnos a kocsi eredete nem ismert (még a legnagyobb kocsiguru számára sem), hogy melyik vasútnak épült és mikor és honnan került Sárospatakra? És hogy már segélykocsiként, vagy ott alakították át? A feltételezés szerint egy személyszállításra is alkalmas teherkocsi lehetett, a fékállás felől megközelíthető, fallal leválasztott "utastérrel". Most is jól látható a korábbi válaszfal maradványa.
Mivel három osztáson halad át a ferde merevítő azt hittem, hogy egy meghosszabbított Gak kocsi, de nem, annál sokkal nagyobb, magasabb. Mellette pont egy ilyen áll, így van jó összehasonlítás, a lenti képen is látszik. A teljes hossza 11,70 m, majdnem akkora mint egy Gah kocsi, a tiednél jóval nagyobb.
Az első kép a teher rész felől készült (kicsit tele van pakolva, raktárnak használják, nem segélykocsinak), háttérben az ablak. A második az "utastér" felől, mindkét képen jól látszik a válaszfal helye. A harmadikon az ajtó, az utolsón mellette a másik kocsi, aminek az átépítésének hittem.
Ezek azután Kecskemétre kerültek, három Bax-ből BDax lett Debrecen JJ-ban.
Köszi, nekem meg ez az infó kellett, de még azért van egy kis gond... :-))) Magyarázat lentebb...
Biztos az az 1982? :-) Csak mert van egy levél, hogy "Jelentjük, hogy a Sárospataki kisvasútról valamennyi kocsi megérkezett a Kecskeméti Kisvasútra." :-) Ebben van 3 Bax (462, 474, 475), 3 BDax (592, 596, 597), 7 Gah, 25 Jah és a segélykocsi, összesen 39 kocsi. "Az érkezett kocsik közül a BDax sorozatúak fővizsgát kaptak és már üzemelnek, a Bax sorozatúakat 1982 évi Debreceni fővizsgára jelentettük be."
Ja, és a dátum 1981 szeptember 02.
Na és ami nekem zavart okozott eddig az az volt, hogy a 1980 szeptember 25-i sárospataki kocsilistában mind a hat fenti kocsi még Bax-ként szerepel, a fenti levélben van 3 Bax, 3 BDax, viszont az 1983 július 22-i kecskeméti kocsilistában mind a hat BDax.
Szóval akkor 6 Bax-ből 3 (már Kecskemétről vagy egyenesen Db.Jjü-be mentek?) 1981-ben, a másik 3 pedig 1982-ben lett BDax? Te melyik 3-ról írtál? :-)
Viszont a Faller mini fúrószár egyenlő a Microbox márka fúrószáraival (ezt az ár miatt írom), amitől vannak jobbak 0,3-1 mm közötti vastagságban, nekem kicsit excentrikusnak tűnnek az 1 mm alatti méretűek.
Vagy vannak olyan mini fúrószárak is, aminél kisebb munkához befogó sem kell (de ajánlott), csak egy gumit kell ráhúzni, amivel lehet forgatni. (Egyébként a 3D nyomtatófej tisztító "fúrók" is jók és vannak 0,3-1 mm közötti fejekkel).
Köszi a fotót. A jármű ismerős, anno 1982-ben a kecskeméti reszortossal, Ádám Bálinttal elmentünk Sárospatakra, a leállítás utáni tavaszon. 37 kocsit válogattunk ki, 7 Bax személyt, ezt a segélykocsit és a többi fedett és nyitott kocsi vegyesen. Ezek azután Kecskemétre kerültek, három Bax-ből BDax lett Debrecen JJ-ban.Örültem, amikor láttam a hírt, hogy Csanádi Sanyiék ezt is fölhozták Hűvösvölgybe.
Ez egy érdekes kocsi, már nem emlékszem a részletekre, de a fotó szerint asszimetrikus az ajtó elhelyezése és nagyobb alapterületű, mint az általam kiválasztott, csabai eredetű szegedi kocsi.
Nagyon köszönöm a tippet, rákeresek a választékra.
Most, hogy néhány N-es járműtől úgy tűnik, hogy sikerül megválni, arra gondoltam, hogy a kapott összegből vennék valamilyen miniflex szerű kisgépet, mert még az akkus fúróm is elég nehéz, az 1-2 mm átmérőjű furásokhoz alkalmasabb lenne egy kisebb gép.
Van-e javaslatotok géptípusra, ill. felszerelésekre?
Sajnos nem mérhettem le, anno (1975-ben) nem érdekelt ilyen szinten a dolog, és lassan már az is tönkrement, amit a beolvásztás után készítettek a kocsiból. Csak 2 éve találtam meg a fotót, nagy örömömre.
Igazatok van, valóban több lehet 50 mm-nél, így az 1x1 mm reálisabbnak tűnik, rézlemezből vagy műanyagból. Az említett Evergreen profilokat hol lehet beszerezni.?
Amint jeleztem, ez egy ferenc73 által öntött Gah kocsiszekrény, amit egy vasútbarát társamtól kaptam, így elsősorban műanyaggal lehet dolgoznom. Anno Győrben láttam a saját készítésű - rézgaras; alkotásu -modelljeiteket, ezzel sajnos nem lehet azt a minőséget produkálni, még gyakorlott modellezőként sem, nemhogy zöldfülű kezdőként. De megpróbálom, valamikor el kell kezdeni!
A fúrószárak a tipp szerint sok másra használhatók, esetleg kicsit drágák az adott funkcióhoz. Én egy N-es mozdony közvetítő fogaskerekének tengelyeként használtam föl egy 1,5-mm-es fúrószár darabját.
"...a fölé nyúló tetőt 50 x 50 mm-es szögvasból készített oszlop tartotta,"
Lemérted ezt az 50mm-t? Mert így ránézésre vastagabbnak látszik!
A magyar, "gyári" (tehát nem házilag kókányolt) vasúti kocsik merevítői általában 80x80-as U-profilból készültek. Ezt én 1x1mm-es réz profillal modellezem, ami nagyjából 9%-kal nagyobb a kelleténél.
Egyébként én lennék olyan pofátlan, hogy 0,5x0,5-ös Evergreen profilból csinálnám meg az oszlopokat. A többit meg valamilyen lapos profilból. Egy huncutság van ezekkel, elég lágy anyagok, tehát nagy terhelést nem szabad viselniük.
Később nekem is eszembe jutott, hogy a fotót föl kellett volna tenni. Szóval nem egy valamilyen segélykocsit, hanem a Csabáról Szegedre került, MÁV 1. segélykocsit. Sajnos csak fotó van róla -Linzbauer Tamás, 1975.04.26. MAVOE búcsúkirándulás- adatok nélkül. Az AEGV könyv szerzőjével váltottuk a világot, hogy miből lett a cserebogár? Egyetlen kiinduló adat volt a saját tömeg és a rakfelület nagysága, utóbbi 17 m2.
Azt sütöttük ki, hogy az AEGV 2-5 gőzmotorkocsik alvázára épült a segélykocsi, valamikor az ötvenes években. Így a hossza, szélessége adott lett, elkészítettem egy rajzot, azután szétvágtam egy Gah selejtes kocsiszekrényt. 1-1 mezőt kellett kivenni a hosszból. Remélem lesz belőle kocsi!! Az AEGV/AK könyvben is csak egy rosszul sikerült fotó van a hóeltakarításra induló menetről. Fentiek miatt eléggé nagy szabadságfokkal lehet dolgozni.
Sikerült letöltenem őket és szerintem minden bennük van, amire szükségem lesz a szerkesztgetéshez. Így nagyon szuper.
A betűk és számok képei alapján majd megpróbálok valamiféle vektorosan kicsinyíthető és szerkeszthető változatokat készíteni belőlük a kocsivariánsokra.
Egy akármilyen segélykocsit szeretnél csinálni, vagy "A segélykocsit" (Xg 30 55 116 1799-7)? Ez utóbbinál kicsit több barkács kell, nem is szimmetrikus, szerintem a méretek sem stimmelnek, de ezt nem tudom konkrétan.
A Corel-lel megpróbálom a jövőben én is szerkesztgetni, amit lehet.
Én IV és V korszak felirataira és jeleire keresek lehetőséget elektronikus formában, ami alapján egy-egy jó mintát is meg tudnék idővel szerkeszteni. Az ide vonatkozó szabványok számait megtaláltam, de MÁV-os rokon sajnos nem fér hozzá az elektronikus tartalomhoz, mert nem gépészetnél van. (Azt mondta a gépészek/ vagy a kocsi területen dolgozók tudnák nekem ezt egy zárt adatbázisból lehívni elektronikusan is, ő sajnos nem).
Megköszönök minden segítséget, ha vannak akár régebbről változatok, az email címem : szera83(kukac)freemail.hu .