Szeretném, ha ide mindenki szabadon leírhatná, mit gondol a Bibliában szereplő állításokról. Lehet ellenvélemény, beszélgetés, vita, bármi. Senkit nem szeretnék kitiltani, letiltani, dirigálni egyet nem értés esetén, durvább vélemények is beférnek. Egymás személyét viszont kérném tiszteletben tartani.
A Szentírás a legtöbb nyelvre lefordított és a legnagyobb példányszámban terjesztett írás, és vélhetően ezért érzed közhelyesnek azt, amit a Szentírással összhangban írok. Ezzel együtt megértem, hogy nem közhelyes bölcsességre vágysz, de abban (a János 15,14-15 alapján) csak az Örökkévaló szolgái részesülnek. Ezért ha valóban nem közhelyes bölcsességre vágysz, akkor kezd el az Örökkévalót szolgálni például az irgalmasság cselekedeteivel, és olyan megvilágosodásban lesz részed, amit semmilyen más módon nem érhetsz el. (Ezt én személyesen is megtapasztaltam.) Ha valóban tudni akarod, hogy mi a szeretet, akkor adj enni az éhezőknek, adj inni a szomjazóknak, adj ruhát a ruhátlanoknak, adj szállást a hajléktalanoknak, fogadd be a menekülteket, látogasd meg a betegeket és a fogjokat - és megtudod, hogy mi a szeretet.
Mint írtam, tudod mit kell mondani, a jó tanuló holtig tanul, nem?
szerintem ez a közhelyes, de elmondom amiket leírtál azok jelzőfélék inkább, más szavak, amik nem ugyan azt jelentik, erre szoktam mondani, zsákfogalmak, belegyömöszölnek mindent, ahogy a buddhisták sziktéák és az egyik szóra kérdez rá tőlük is valaki, hogy mi is az, erre átsuhannak egy másik szóra, majd egy harmadikra és elkezdik azokból magyarázni azt, aminek nem sok köze van az eredeti szóhoz...
Mond meg őszintén, mit gondolsz a te szerepedről, mi a dolgod, ha Jézus a mindened, mit kell csinálnod?
A lelki alultápláltságot enyhítve segítem az emberek lelki békéjét; és hirdetem, hogy meg lehet szabadulni a gonoszság uralmából, és be lehet jutni az Örökkévaló országába.
Ki mondja meg, hogy kinek is szolgálsz ha ezt meg azt teszed egy felekezetben?
Ahogy eddig vezetett az Örökkévaló, úgy fog ezután is vezetni; és nekem ez elég.
Itt akkor vagy mindenki eszméletlenül filozófus a maga nemében, vallásában, ideológiájában, mertha mindenkinek igaza van, akkor ki hazudik?
Én úgy gondolom Isten nem játék, nem egy etalonná emelt oszlop, amire egyesek mutogatva kiátják saját elképesztő ismérveiket, sőt ugye létező az istentudománya, de kérdem én, mit tud egy teológus a valóságban létezőnek mondott Istenről, főleg úgy, hogy szentírások idézeteiből okítja a hiszékeny embereket úgy, mintha ő maga lenne az, avagy istene diktálta volna elmei képzeteit...?
A VALLÁSOK MÁR HAJAZZÁK A BOHÓZAT FOGALMÁT, A TRAGIKOMÉDIA JELLEMZŐIT..., ahogy a politikai viszonyok is tükrözik.
Zudod a történelem óta hány bölcselő ontotta NAGY SZAVAIT, MONDÁSAIT, tanításait, intelmeit?
Mi is lett az eredmény?
Falrahányt borsó?
Olvass katolikus és protestáns vérengzéseket, kivégzéseket, kínzásokat, egymás elleni háburúságaikat, amiket az ő jóhiszemű bibliaértelmező magatartással a Jézusai nevében vittek végbe a hit vérgőzős lincshanzavarjairól ne is szóljak, avagy nevek kellenek? Melyik oldalról mondjak?
Mi is a lényege a bibliai elvnek?
Az lenne, hogy dicsőitsék az isteneiket, mert ezzel mi a cél, egy jutalmazás, avagy mennyei idilli nyaralás?
Vagy az egymást segítése, az emberiesség kifejezése, a tisztelet, jóság, oltalom, vagy mindeki menjen a sunyiba aki nem úgy hisz, mint Pál, Máűté, netán a sikerevangéisták, a pápák, a bnuddhistea kegyelmes méltóságok?
Mond meg őszintén, mit gondolsz a te szerepedről, mi a dolgod, ha Jézus a mindened, mit kell csinálnod?
Ki mondja meg, hogy kinek is szolgálsz ha ezt meg azt teszed egy felekezetben?
Várom hogy elmond, mit mondott neked Jézus, neked, hogy mit kell tenned és miért?
Még katolikusként kezdtem el itt fórumozni 23 évvel ezelőtt. Akkor még úgy gondoltam, hogy a Szentírás értelmezését rá lehet bízni a RKE tanítóhivatalára, és az volt a tervem, hogy hittanári végzettséget is szerezve magam is (mellékállásban) a tanítóhivatal hivatalos tanítását hirdessem. Ezt követően amikor valamilyen önellentmondást fedeztem fel a RKE tanításában, akkor a vallási vezetőim a következő példabeszédet mondták.
Két teológus hallgató között valamilyen teológiai témában kialakult egy szakmai vita, amit nem tudtak eldönteni, és ezért egy harmadik barátjukkal együtt felkeresték a tanárukat, hogy ő döntse el azt, hogy melyiküknek van igaza. Ezt követően a tanár meghallgatta az egyik hallgatót, és azt mondta neki: Önnek igaza van. Majd meghallgatta a másik hallgatót, és azt mondta neki: Önnek igaza van. Erre megszólalt a harmadik barátjuk, és azt mondta: Egyszerre nem lehet mind a kettőnek igaza. Erre a tanár a harmadik diák felé fordulva mondta: Önnek is igaza van.
A példabeszéd tanítása röviden az, hogy ne akarjunk mindent érteni; amit azzal igyekeztek alátámasztani, hogy "boldogok a lelki szegények". Ezzel szemben én nem éreztem azt, hogy a szellemi igénytelenség boldoggá tenne. Sőt, kifejezetten akkor éreztem a boldogságot, amikor valamely önellentmondásból fakadó homályos nézet kitisztult. Ennek hatására elkezdtem keresni azokat a tanításokat, amelyek kitisztítják (helyre rakják) az önellentmondásból fakadó homályos nézeteket. Mostanra már nincsenek nyugtalanító önellentmondások a világnézetemben; amit nem valamely látható vallási vezetőnek köszönhetek, hanem csakis annak az Örökkévalónak, aki láthatatlanul vezeti az életemet.
Értelek, ám van egy kis bibi az itteni, hogy is fejtsem ki, hitvédelmi szokványosba... Az, hogy a 21. században vagyunk, ezek a ki tudja milyen céllal íródott, kik a szerzőik ezeknek a szövvegeknek és kik szavazták szentírásnak, mércének, avagy mely teológia tekinti úgymond a sajátságos felekezeti istenség szavának!
Ha Isten él, ha Jézus valóban él, kétlem...., de hinni bármit lehet a halálig, hogy egy bibliai libretto-ból olvastatna az embereknek és arra bökdösne, avagy abból idézne, netán ítélne el valakiket, amikor azon tételek, események, fondolatok nem rólunk szóltak, nem nekünk íródtak, nem a mi tetteinket képezte le, mégcsak intelemként se azonosítsuk, hogy Kuku Muku hitvány langalébert megdorgálta és ebbőlmár rám is lehetne húzni, mint a vizeslepedőt, mert én nem az vagyok, mi nem azok vagyunk itt emberek, mert minden ember egy egyén, személyiség...
Hagyjuk a farizeusokat, Jézus is az volt a maga nemében..., ha létezett....
Hagyjuk a direkt megírt zsidó csoportokkal való háuzalásokat, semmi közünk az okóri eseményekhez...
Valójában a kereszténység már felülmúlta a zsidóságra ráhúzott meséket egy rettenetes valóságot kijózanító emberiség ellen elkövetett tetteikkel. Ha az emberiség ellen képes volt ezt megtenni, akkor ezt valójában a keresztény hit szerint is Isten ellen elkövetett bűnnek kell tekinteni!
Ezt te se, de a pápa, de a hitlovagok se tüntetik el semmiféle kegyes, alázatos mosakodással sem!
a szeretet szó?
Pál is alkalmazta, na de nem öngondolataiból, hanem ahogy írásaiból feltűnik, másoktól lopkodva!
Pál írásai nemhogy ellentmondásosak, igaz java részét nem is egy azon név szerezte, de az evangéliumokkal is ellentétes, nem is akarok szólni Lukácsról, aki nem is ismerte Jézust se, ahogyan Pál se...
" A (tévtanítás terjesztésével) rágalmazás elfogadhatatlan, a te szavaddal élve "átkozott". "
jaja a tévtanítók akik Pált idézve mellényelnek, nem igaz?
Tévtanítás az egész újszövetség java része és erre még rájön az a sok kókler duma, amit minegyik lelkész, szószékes, teológiai ktakodó rátesz..., akár egy egy , avgy 50 bestseller művével!
Mint mondtam, ha Jézus nem halt meg, vagy feltámadt, na a mostani szavait idézd amit tőle hallasz, idézze minden keresztény amit Jézus mond neki, ne egy több ezer éves szövegköny kliséit aktualizáljátok itt!
Várom hogy elmond, mit mondott neked Jézus, neked, hogy mit kell tenned és miért?
Máté 22,34-40: Amikor a farizeusok meghallották, hogy a szadduceusokat elnémította (Jézus), köréje gyűltek. Egyikük pedig, egy törvénytudó, próbára akarta tenni őt, és megkérdezte tőle: "Mester, melyik a nagy parancsolat a törvényben?" Jézus így válaszolt: "Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes elmédből. Ez az első és a nagy parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták (az addig ismert egész Szentírás)."
Vagyis csak a szeretet alapján lehet helyesen értelmezni a Szentírás tanításait; amiből az is következik, hogy ha a Szentírás valamely tanítását nem tudjuk a szeretet alapján értelmezni, akkor azt a tanítást nem tudjuk helyesen értelmezni. Ha pedig egy tanítást nem tudunk helyesen értelmezni, akkor követni sem tudjuk; amin az sem változtat, ha a félreértelmezett tanítást próbáljuk meg követni. Sőt, ha egy tanítást csak szeretetlenül tudunk értelmezni, akkor jobb, ha meg sem próbáljuk a szeretetlen értelmezést követni. Vagyis lehetnek a Szentírásban olyan tanítások, amiket jobb, ha meg sem próbálunk követni. Azért kerüljük a Szentírás félreértelmezésének a követését, mert veszélyes.
A (tévtanítás terjesztésével) rágalmazás elfogadhatatlan, a te szavaddal élve "átkozott".
Ef 6,11-17: Öltsétek magatokra Isten fegyverzetét, hogy ellenállhassatok az ördög módszereinek. Mert nem a vér és a test ellen harcolunk, hanem e sötét világot kormányzó fejedelemségek és hatalmasságok ellen, az egek gonosz szellemi hatalmai ellen. Emiatt vegyétek fel az Istennek a fegyverzetét, hogy a gonosz napon ellenállhassatok, és mindent megtéve megállhassatok. Így álljatok meg, legyen az igazság öve derekatokon, és az igazságosság páncélja rajtatok, és a békesség evangéliumának készségével legyen saruzva a lábatok. Mindehhez vegyétek a hitnek a pajzsát, amellyel kiolthatjátok a gonosznak minden tüzes nyilát. Fogadjátok el az üdvösség sisakját, és a Szellem kardját, ami az Isten szava!
A harcot alapvetően nem mi vívjuk, hanem értünk zajlik. Mi csak a választottunk harcát segíthetjük, de ha a segítség által mi magunk is részt veszünk ebben a háborúban, akkor fokozottan számíthatunk a támadásra; és ezek a támadások elsősorban arra irányulnak, hogy álljunk át a másik oldalra. Az ilyen támadásoknak a kivédésére vannak ezek a Szellemi fegyverek. Ezért ezeknek a szellemi fegyvereknek a célja az, hogy megőrizzék a valóban jó Isten melletti elkötelezettségünket.
Az Isten melletti elkötelezettségünk megőrizhető az alábbiakkal: • Az igazságot és az igazságosságot megbecsülve • Békességre törekedve • Isten vezetését követve • Isten védelmével megelégedve • Isten vezetésével megelégedve
" Ef 6,11-12: Öltsétek magatokra Isten fegyverzetét, hogy ellenállhassatok az ördög módszereinek. Mert nem a vér és a test ellen harcolunk, hanem e sötét világot kormányzó fejedelemségek és hatalmasságok ellen, az egek gonosz szellemi hatalmai ellen."
Egy szélhámos eszmefutása...
" 10. Végezetre, atyámfiai, legyetek erősek az Úrban, és az ő hatalmas erejében. 11. Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét, hogy megállhassatok az ördögnek minden ravaszságával szemben. 12. Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak. 13. Annakokáért vegyétek föl az Istennek minden fegyverét, hogy ellentállhassatok ama gonosz napon, és mindeneket elvégezvén megállhassatok. 14. Álljatok hát elő, körül övezvén derekatokat igazlelkűséggel, és felöltözvén az igazságnak mellvasába, 15. És felsarúzván lábaitokat a békesség evangyéliomának készségével; 16. Mindezekhez fölvevén a hitnek paizsát, a melylyel ama gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok; 17. Az idvesség sisakját is fölvegyétek, és a Léleknek kardját, a mely az Isten beszéde: 18. Minden imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben a Lélek által, és ugyanezen dologban vigyázván minden állhatatossággal és könyörgéssel minden szentekért, 19. Én érettem is, hogy adassék nékem szó számnak megnyitásakor, hogy bátorsággal ösmertessem meg az evangyéliom titkát, 20. A melyért követséget viselek lánczok között; hogy bátran szóljak arról, a miképen kell szólanom. 21. Hogy pedig ti is megtudjátok dolgaimat, hogy mit cselekeszem, mindent megismertet veletek Tikhikus, a szeretett atyafi és hív szolga az Úrban; 22. Kit éppen azért küldöttem hozzátok, hogy megismerjétek a mi dolgainkat, és megvígasztalja a ti szíveteket. 23. Békesség az atyafiaknak és szeretet hittel egybe az Atya Istentől és az Úr Jézus Krisztustól! 24. A kegyelem legyen mindazokkal, a kik szeretik a mi Urunk Jézus Krisztust romlatlanságban. Ámen. "
Isten fegyverei ezek?
Ugye aki máést tanít, az legyen átkozott, függetlenül attól, hogy Istentől szól e, pl. angyaloktól?
Ördög, démon, sátán szóalakok, misztikus lényekké előléptetett fantázia szereplők, mennyire ellenségeklké kellett tenni, hogy a küzdelem nevében mesei hithősőkké váljanak különböző páli szellemi termékének robotosaiként?
Csak az elmult 1900-2000 év teljes történelmi hagyatékával tiltakozik a vallási ámításai ellen, minden vallási szentírásaikből értelmező teológiák lételemei ellen, hisz valódi Istent, ördögöt, démont, stb. gonoszt nem ismer senki, ellenben emberek tetteiből ítéltetik meg, hogy van?
a 666-os szám mit is mond?
ördög száma?
sátán száma?
démon száma?
Nem, az ember száma...!
Látjuk, hogy a hit mire volt képes, emberek millióit gyilkolta le az évezredek alatt!
Megértem, hogy az eddigi hozzászólásaid után nehéz a Szentíráshoz viszonyulásodon változtatnod. Talán megkönnyítené a viszonyulásod megváltoztatását, ha nem Esztelen SZellem, hanem egy új becenévvel fórumoznál. ☺
Nekem nem "szent" az írás, simán irodalmi mű, mitológia. Ahol persze aa főhős, olyan képességekkel és lehetségekkel bír, ahogy az írrók fantáziája engedi.
És mint mitológiai főhős, képtelenségek és lehetetlen dolgok birtokában teszi amire az írók sarkalták.
Vagyis a főhőst, legyen az a lefurfangosabb és leghatalmasabb "ISTEN", csak a szerzők eszköze.
Ha olyan képtelenségek alapján agyal valaki, mint a "a Szent Szellem reproduktív egészségügyi szakértőként segített rajtuk." akkor bármi, és akár az ellenkezője is leírható:-)
A Tórát betartva csak reproduktív egészségügyi szakértőként lehet segíteni egy meddő páron. A Szent Szellem segítségének minden másfajta értelmezése a Szentírástól idegen szűzkultusz hatására jött létre; amivel kapcsolatban már írtam, hogy a szűzkultusz hirdetése jól felfogott anyagi érdekből történik.
Ha olyan képtelenségek alapján agyal valaki, mint a " a Szent Szellem reproduktív egészségügyi szakértőként segített rajtuk." akkor bármi, és akár az ellenkezője is leírható:-)
Aki hiszi az ókori mitológiát, vagy a rátelepített Joshua mítoszt, az a tényeket elfeledve bárminemű logikai huncutságokra ragadtathatja magát!
Egy fantázi alkotta mitológiai mű, nem köti gúzsba a fantáziáját annak aki valósnak véli.
A képtelenségek és lehetetlenségek halmaza, a mesés lények, gazdag terepe az agyalásnak, és lám még a rájuk települt biznisz, a hatalomra is jutó egyház is szerteszét vált az értelmezések okán.
Lejárt idők, ismerethiányos embereinek az elképzeléseit boncolgatni, mikor a korunk ismeretei meghaladták azokat, csak azok számára kihívás akik elhiszik.
Engem neveltek rá, de már 12 évesen láttam az ollót az ismereteim és a mese, mitológia között.
"Szabadon értelmezhető" mivel a hívők is egyház, felekezet, gyülekezet és szekta szerint értelmezik.
Leg szabadabb az értelmezése azoknak, akik nincsenek a hatása alatt.
A mérgező vallási tanításokat a hamis értékrend jellemzi, ami ugyanúgy megnyilvánulhat a hamis bűntudatban mint a hamis önelégültségben.
Ef 6,11-12: Öltsétek magatokra Isten fegyverzetét, hogy ellenállhassatok az ördög módszereinek. Mert nem a vér és a test ellen harcolunk, hanem e sötét világot kormányzó fejedelemségek és hatalmasságok ellen, az egek gonosz szellemi hatalmai ellen.
Ennek alapján az ördög a hamis értékrenddel okoz működési zavarokat az áldozata lelkében. Vagyis a hamis értékrend okozza a működési zavarokat; és ezért küzdünk a hamis értékrend ellen, amit a helyes értékrend hirdetésével valósítunk meg.
Sajnos gyakran találkozni olyan megtévesztő vallási tanítással, amely a hamis bűntudatra építve okoz szorongást, és az így okozott szorongásra kínál szorongáscsökkentő vallási gyakorlatokat.
A mérgező vallási tanításokat a hamis értékrend jellemzi, ami ugyanúgy megnyilvánulhat a hamis bűntudatban mint a hamis önelégültségben. Az is előfordul, hogy a valaki a hamis bűntudatát színlelt önelégültséggel akarja leplezni.
Az ember szellemének a nem determinisztikus folyamatokban van domináns szerepe.
Az érzelmeknek determinisztikus jellemzője az önfixáló, önerősítő hatás; amiből következően az érzelmi önkontroll egy olyan nem determinisztikus folyamat, amiben jelentős szerepe van az ember szellemének. Ezzel összhangban az ember szelleme határozza meg érzelmi önkontroll célját, ami akár a következők valamelyike is lehet: • Az érzelmek önkontroll nélküli csapongásának engedése. • A semleges érzelmi állapot, és az érzelem mentes póker arc elérése. • A negatív érzelmek enyhítése (elfojtása), és a lehető legpozitívabb érzelmi állapot elérése.
• Az érzelmek tudatosítása és kontrollált megélése. Számomra nyitott kérdés, hogy lehet-e folytatni ezt a felsorolás.
Ki írt a Tórát felülíró hagyományokról vagy szokásokról? Ki írt Mária és József Istentelen kapcsolatokba keveredéséről? Honnan veszed azt, hogy csak a házasság után derülhet ki a meddőség?
A hagyományok, szokások nem írják felül a Tórát. A parancsolatok szerint szűzen kellett menni a házasságba. Csak utána derülhetett ki, hogy valamely hölgy meddő. József és Mária még nem házasodtak össze, mikor Jézus fogant, tehát nem derülhetett ki előtte, hogy Mária meddő vagy sem. Mária alázatos, esetleg megalázott volta sokkal inkább az alacsonyabb társadalmi helyzetét jelenti, nem származott vezető családból, csak egy közönséges, tiszta életű zsidó lány volt. Stb. Ezek szerintem csak spekulációk, amiket Mária meddő voltáról írtál, de Józsefről is kevés adat van ilyen vaskos megállapításokhoz, amiket tettél.
Mind a ketten Istenre figyelő és Istent szerető emberek voltak, nem keveredtek istentelen kapcsolatokba.
Ebben a témában már részletesen ki lettek fejtve Máriának és Józsefnek azok a testi jellemzői, amelyek alapján távolról is látható volt, hogy képtelenek arra, hogy gyermekük legyen, de a Szent Szellem reproduktív egészségügyi szakértőként segített rajtuk. Arról is volt már szó, hogy a gyermekek csak a testüket kapják a szüleiktől; mert mindenki Istentől kapja a szellemét. Továbbá (a Fil 2,6-7 versek alapján) arról is volt szó, hogy Jézus szelleme megegyezik a Fiú Istennel (a második Isteni személlyel). Arról is volt már szó, hogy a meddő nők elvetettsége és megalázottsága (a Lukács 1,48 verssel összhangban) történelmi tény.
Az ember szellemének a nem determinisztikus folyamatokban van domináns szerepe.
Az ember lelkében egy nem determinisztikus folyamat a hivatástudat kialakulása is. A Szentírásban minden hivatás egyben küldetés is. (A Szentíráson kívül létezik a hivatásnak egy küldetéstől mentes tágabb értelmezése is, de a biblikus nyelvezet azt csak szakmának vagy tisztségnek tartja.) A küldetés egyrészt együtt jár a hozzá tartozó képviseleti jogokkal (hatalommal), másrészt együtt jár a kiválasztottság tudatával. Ezért a küldetés akkora megtiszteltetés, hogy annak sikeréért akár komoly áldozatot is érdemes hozni. (Lásd: Márk 10,28; Máté 19,12.)
Salamon templomának a szerkezetéből tudható, hogy az ember szelleme teszi az akaratát szabaddá (függetlenné a körülményektől, tapasztalatoktól, ösztönöktől, érdekektől). Akkor jó az ember szelleme, ha nem okoz disfunkciókat.
Az ember szellemének a nem determinisztikus folyamatokban (például az önkontrollban, a lényeglátásban és az értékrend kialakításában) van domináns szerepe.
Róm 12,1-2: Kérlek tehát titeket testvérek, az Isten irgalmasságáért az Istennek tetsző okos Istentiszteletként adjátok oda testeteket élő és szent áldozatul. És ne alakuljatok ehhez a korszakhoz, hanem változzatok át az elmétek megújításával, megvizsgálva mi az Isten akarata, a jó és tetszetős és tökéletes (beteljesedett).
Ennek alapján úgy kell élnünk, hogy amikor az életünkre visszagondolunk, akkor azt Isten akaratát beteljesítőnek, tökéletesen jónak, és tetszetősnek lássuk.
János 10,10: A tolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson; de én azért jöttem, hogy legyen életük, bőséges életük.
A tolvaj nyereségvágyból okoz működési zavarokat (disfunkciókat) az áldozata lelkében, de Jézus azért jött, hogy a lelki életet helyreállítsa. Továbbá az is belátható, hogy disfunkcióktól mentes élet a bőséges élet.
Az 1Mózes 1,26-27 versekből tudható, hogy az Úristen a saját akaratának szabadságához hasonlóan az ember akaratát is szabadnak teremtette. Ezt támasztja alá az is, amikor a 1Mózes 2,16 versben az Úristen azt tanácsolja az embernek, hogy ne egyen a jó és rossz tudás fájáról, ami arra utal, hogy az ember szabadon dönthetett arról, hogy megtartja-e az Úristen tanácsát.
Salamon templomának a szerkezetéből tudható, hogy az ember szelleme teszi az akaratát szabaddá (függetlenné a körülményektől, tapasztalatoktól, ösztönöktől, érdekektől). Akkor jó az ember szelleme, ha nem okoz disfunkciókat.
Az ember alapvető ösztöneit (önfenntartási ösztön, fajfenntartási ösztön) nem változtatja meg az akarat szabadsága. Vannak olyan élethelyzetek, amelyben egyrészt választani kell a két alapvető ösztön késztetései között, másrészt nemcsak a saját gének továbbadásával, hanem például az árvák felnevelésével is eleget lehet tenni a fajfenntartási ösztön késztetéseinek. Mindebből levezethető, hogy vannak olyan élethelyzetek, amelyben választani kell a saját érdekek, és az össztársadalmi érdekek között; és amikor az ilyen élethelyzetben valaki az össztársadalmi érdeket a saját érdekei elé helyezi, akkor ezzel áldozatot hoz. Az össztársadalmi érdek magasabb szintű értéknek is tekinthető; és belátható, hogy minden áldozathozatal valamilyen magasabb szintű értékre irányul. Az egészségesen gondolkodó ember kerüli a "majdcsak jó lesz valamire" irányuló áldozatot.