Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Nem tudom, hogy esett-e már szó itt erről az objektumról... Másfél hete volt szerencsém megnézni: Szolnok, MÁV Pv bunker, földfelszíni 3 szintes légoltalmi óvóhely. A JNSZ megyei Polgári Védelmi Szövetség által üzemeltetett "légókocka". Rengeteg kiállított tárgy, ereklye, emlék, nyugodtan lehet azt mondani, hogy már kinőtték a helyet. A hivatalos nyitvatartási idő elég korlátozott, de van lehetőség egyénileg is időpontot egyeztetni Velük. Nagyon korrekt és felkészült úriember kísért minket. Köszönjük, és sok sikert a munkájukhoz a továbbiakban!
1.Hova került a T-iroda iratanyaga és mi lett vele?
Mint írtam a kivonulás Mezőkövesdről "gyászos" eredménnyel végződött-ha fogalmazhatok így-a szovjet rész épületeinek belső kiürítése-szétszedése.Az iratok Tökölre szállítása.Ez utóbbinál a volt szovjet repülőtér jöhetett számításba csak.A reptér már itt is üres volt az MN v. HM tisztjei foglalkoztak azzal amit a szovjetek hátra hagytak.
Lukács úr bevitte ezeket a papírokat egy hangárba ahol "azokat már rég elégették,már akkor begyújották" -ebbe biztos vagyok,mondta ő.
2.A reptér építésének a központja az 50-es években.
"Klementína birtokra kellett menni a kastélyba,itt voltak egy irodába az építő-mérnök,azaz ember aki keresztesen toborozta a B-U-V-nek a munkásokat és szovjet tisztek"-Hargitai Laci bácsi ,úthenger-kezelő.
"Jelentkeztem volna gyerekként a kifutó-pálya betonját locsolni 55-körül de nem vettek fel.A tardi út felől kellett bemenni-át a síneken-és egyenesen tovább.A rövid betonút végén volt egy U-alakú épület ez volt az építkezés központja.-Lukács István későbbi katonatiszt.
Klementína:a vasúton átmentünk-ugye az előbbi példánál mentünk egyenesen tovább és az U-alakú épülettől visszafelé haladva kb.30 barak .Aztán elérjük a másik irányba menő betonutat itt a "sarkon" egy kőből épült 20m hosszú alacsony ház ez volt a pilóták szállása állomány váltáskor.Még légiutaskísérők szálláshelyéül is említik ezt.Befelé haladva szintén hosszú és alacsony:Műv.ház,mellette a gyengélkedő.Mindez 100-200m hosszan.Ezután ismét barakok.Ez a beton út visz a reptérre és kanyarodik 2-szer.Az első kanyarban volt a szovjetek péksége.
Egy fórumon megemlítettem az Ön nevét mint híradás-technikai később őrszázad parancsnok.Fórumtársam érdeklődik ,hogy rendkívüli v.szokatlan repülési esemény volt-e amikor a szentistváni úti laktanyában szolgált.
Válasz:"nem emlékszem ilyenre ha volt is nekünk semmi közünk nem volt hozzá azt az épp repülést végző alakulat intézte ,az ő dolguk volt.Az Andornaktályaira emlékszem".
Kis szünet és rövid témaváltás után:"igen voltak emlékszem többre is".
Rendszeresen csinálta az iparvágány kiszolgálást Keresztesről.Van egy másik srác is akinek balesete volt "akkoriban" és a Máv könnyített munkakörben foglalkoztatja a Tiszain.Ha jól tudom most éppen a felüljáró építésénél a fénysorompónál jelzőőr.
Reiner Gábor,aki kezdetben pápán szolgált aztán került a szentistváni úti laktanyába és politikai tiszt lett mondta:két ízben látott 12db TU-22M2-t kövesden.A guruló végén parkoltak és keresztes felé szálltak fel,ez világos nappal történt."A nyugati hírszerző szolgálatok érdeklődése megélénkült 80 és 90 között Mezőkövesd iránt.Volt kooperáció ez ügyben a társszervezetekkel"-Reiner Gábor.
Azért nem volt az "olyan őrzés " legalábbis; 5 év alatt csak az állomási személyzetett láttam.Senki mást. A váltók kulcsait meg a tolató személyzett kezébe adták.Utána vissza adtuk
Van fényképed a forgalmi naplóról? "Rendkivüli eseményre " nem emlékszem..
--kivéve a Bükkábrányi bánya--Visonta tehervonat kisiklásra kb 1982 ből.
Ha legközelebb találkozol , beszélgetsz Lukács Úrral megkérdeznéd , hogy az Ő szolgálati ideje alatt volt-e vagy emlékszik-e bármilyen szokatlan repülési eseményre ?
A klementínai iparvágányt 1973.júliusában adták át és a Katonai szállítási és szervezési osztály őrizte a váltókulcsit Mezőnyárád forgalmi irodájával együtt.A szálak minden esetben ezen osztályhoz futottak kérdezősködéseim kapcsán.A Szemere úti igazgatóságnál a Kerepesi útiba küldtek-lévén a MÁV-nál lévő központosításra és titoktartásra hivatkozva.A központi irattárban tapasztaltak:fejrovatos forgalmi napló megőrzési ideje:3év.Katonai szállítási és szervezési osztályról:az MN "delegáltjai"voltak ezek az emberek,tehát katonák 90-ben megszűntek.Visszaminősített iratok-egy egy jó érzésű-volt vezérigazgató jóvoltából- vannak az irattárban de a szovjet csapatok kiszolgálása kapcsán akkor lennének ha rendkívüli esemény történt volna.Minden "rendes" a forgalmi naplóba került.
„Megvan az a légibázis amelynek szerepét vette volna át Mezőkövesd háború esetén:Szevasztopol.”
Ez így ebben a formában nem igaz. A Fekete-tengeri Flotta parancsnoksága valóban Szevasztopolban található, de csak flotta 2. haditengerészeti rakétahordozó repülőhadosztályának ezrede(i) használta(ák) alkalmanként a mezőkövesdi repülőteret. A hadosztályon belül az 5. és a 943. haditengerészeti rakétahordozó repülőezredek (943 МРАП - 943-й морской ракетоносный Констанцский Краснознаменный авиационный полк) üzemeltettek Tu-22M2 és M3 hadászati bombázókat, és fordultak meg a Mezőkövesden, ahogy Hpasp kolléga írta, üzemanyag utántöltés szimulációja céljából.
Ezek az ezredek Szimferopoltól északra települtek, az 5. ezred Petrovka mellett, a 943. pedig Oktjábrszkoje közelében. A hadosztály harmadik ezrede (124. MRAP) Gvargyijszkoje településen szolgált, itt volt a hadosztály törzs is. Ez utóbbi ezred azonban az 1990-es megszűnéséig Tu-16-osokat üzemeltetett. A három ezred repterei szinte egy vonalban felfűzve helyezkednek el egymástól 22-30 km-re. Mindhárom repülőtér jó hosszú (3100-3250 m) pályával rendelkezett, ahogy Mezőkövesd is (3500 m).
A 943. MRAP 1974. szeptember 3-tól üzemeltette az M2-eseket, a pilóták Tu-22M3-ra történő átképzése 1986-ban volt, ezt követően az ezred M3-al repült. Az 5. ezrednél 1985-ben történt az átképzés, és 1986-tól repülték az M3-akat. A gépeket elsősorban haditengerészeti célpontok ellen tervezték bevetni, a NATO (USA) hadiflottája (repülőgép hordozók) és kikötők lettek volna a célok.
Sajnos csak Tu-22M2-ről láttam olyan fotókat (Vándor Karesz könyveiben és múzeumában), amelyek Mezőkövesden készültek, M3-ról nem, de attól még jó eséllyel megfordulhattak itt a ’80-as évek vége felé.
„1 állományváltás egy hónapig tartott Kövesden.”
Ha jól tudom, évente kétszer volt állományváltás: május vége/június, illetve november vége/december.
„Klementína a Fekete-tengeri flotta tartalék repülőtere volt. Ha kitört volna a 3.világháború ,ne a Fekete tengert támadja a nyugat hanem ezt a bázist.”
Egy tartalék repülőtérnek nem az a szerepe, hogy elvonja a figyelmet, és azt támadják az alakulat saját repülőtere helyett. Az amcsik tudtak mindegyikről… Klementínának háború esetén hadműveleti szempontból lett volna jelentősége, amiről már esett szó.
A 943. haditengerészeti rakétahordozó repülőezred múzeumából való fotók (közöttük az ezred repülőteréről készült légi felvétel). Az M2 és M3 típusokat legkönnyebben a levegő beömlő nyílások kialakítása révén lehet megkülönböztetni.
Eger környékén láttunk kis kőolaj kutakat.Kövesden a volt Áfor kút közelében volt egy aminek megszüntetésére az volt a válasz,hogy belefúrtak a Barátságba véletlenül.Itt úgy néz ki a határ mint ha soha nem lett volna ott olajkút.Pedig:földsáncal körülvéve-hát nem tudom 1m magasan olajos föld volt a sáncon belül.A Lefúrt lyuk 1988-tól 89-ig ott volt.
Megvan az a légibázis amelynek szerepét vette volna át Mezőkövesd háború esetén:Szevasztopol.
Szentistváni úti laktanya: a telephely mögött-nyugati irány-kb 10db garázs.Itt azok a teherautók álltak amelyek vannak olyan magasak és annyi műszaki felszerelés elfér bennük ami egy An-24 tehát közepes szállító repülőgépnél nagyobb gép kiszolgálására való.Az itt tárolt autókat egy évben egyszer használták amikor áttelepült a fekete-tengeri flotta."Ezek Fekete-tengeri flottások voltak" mondta a laktanyában lakó volt szovjet katonákra Reiner Gábor volt katonatiszt korábbi pápai pilóta.
Bár ez már szorosan nem tartozik ide, de ha már szóba került: Mezőkeresztes-Csincse között múlt év során nem ehhez kapcsolódva fúrtak? Jelenleg mintha lenne is ott kitermelés.
1976-79 kozott a szenhidrogen kutatasban dolgoztam Eger es kornyeken. Geofizikai meresi vonalaink kozul nehany a mezokovesdi repteren at ill. mellette vezetett Bogacstol, Tardttol, stb. egeszen le a Tiszaig. Igy alkalmam volt szinte naponta latni a le - es felszallo gepeket, de kulonoskeppen nem erdekelt a dolog. 76-ban szereltem le a sorkatonasagtol, ezert gyuloltem a katonasagot, a hadsereget, az egyenruhasokat, stb. :) Nem is ezert szolok most hozza, hanem mert jelentos szenhidrogen vagyon van az un. Tardi-medenceben, igy az egykori repter alatt is, ami egeszen lehuzodik a Jaszsagig, raadasul nem palagaz ill. palaolaj. A kitermeles Eger, Mezokovesd es Mezokeresztes kornyeken az 50-es evektol a 2000-es evek elejeig ment is, majd utana lealltak vele. De ugy, hogy a kutaknak, csovezetekeknek, kutato melyfurasoknak meg a helyet is " beszantottak", szinte semmi nyoma nem maradt annak, hogy egykoron elenk olajipar mukodott a kornyeken. Arra hivatkoztak, hogy nem eri meg kitermelni. Kozben igazabol meg sem lett reszletesen kutatva Tardi-medence geologiaja. Peldaul a mai modern 3 dimenzios szeizmikus modszerekkel pontosabb adatokkal tudnanak szolgalni a foldben levo szenhidrogen keszletek helyerol, mennyisegerol, stb. De erre egyhamar nem kerul sor, mert peldaul Europa egyik legpatinasabb geofizikai cege, a GES (Geofizikai Szolgaltato Kft) jo 10 eve jogutod nelkul megszunt. Milliardokat ero gep- es muszerparkjanak nagy resze azota is valahol Irakban rozsdasodik, nagy tapasztalatu szakembergardajat pedig szelnek eresztettek. Kivancsi leszek, hogy most, a nagy energiavalsag idejen eszebe fog e jutni valakinek a Tardi-medence?
Lukács úr nem engedte meg,hogy felvegyem amit mond ezért gyorsan lejegyzeteltem:
"A repülőtér főbejárata a tardi-út felől volt.Nagykapu,őrség,az útelágazásnál kb 50 barak itt volt Klementína központja.A reptér a T1-ről volt betáplálva az áram innen a T2-be ment majd a T3-ba és csak ezután a laktanyába.Itt 2db Jedrasik-féle aggregátor tudott áramot táplálni a reptérre vissza.A reptér É-K,D-NY elhelyezkedésű ezért a D-Ki sarkában van 2db lokátordomb ezen a Mezőcsáti-hiradósok települtek.Az IR-torony épületében volt egy ellenség-barát jelet megkülönböztető lokátor az első emeleten.Itt a technikai felszerelés a 60-as évek szinvonalán volt,Ő ezért mint rádió század pk. haszontalannak tartotta.Balhé esetén a Fekete-tengeri bombázó flotta híradó felszerelését hozták volna.Alapvetően osztrák és olasz célpontok támadása volt Mezőkövesd feladata.Az épület 1991-ig jó állapotban volt-technika beszerelve,az ablakok a toronyban is sértetlenek.A kivonuásról:nem volt semmilyen átadás átvételi esemény,a szovjetek a magyarok tudomása nélkül mentek el.Azt mondja-önkényesen-teher autók jelentek meg őt utasították,hogy a T-iroda anyagát Tökölre vigye 1hangárba,közben az oroszok Klemót-csúnyán írom-de szétkapták.Leszerelték a csapokat mosdókat az épületekben....Az irányító torony ép-ből a felszereléssel neki kellett elszámolni ezeket 91-ben vitték magukkal az oroszok.A szovjet műszaki alakulat volt-földmunka gépekkel-teljesen külön a magyartól és kissebb létszámban.Összlétszám 200 fő.Parancsnokaik Afganisztánban pl megégett tisztek voltak.A laktanyában tiszti lakások voltak,Klementínán mobil pékség volt.A repteret áttelepüléskor a magyar híradó személyzet átadta azoknak akik Kövesdre jöttek.A repülésvezető is hajózó.Kb 4 elhárító tiszt dolgozott a laktanyában,magyarok is.Állományváltáskor sok kiskatonát lehetett látni a reptér-környékén,azt mondja ez megtévesztő mert másrészről magyarok gyakorolták a technika használatát.ÉMÁ jelentése,fedélzeti fegyverek,repülőgép póttartályok tárolója.Az iratokról.A laktanya kiürítési terve az ÜTI-N volt a GEMPLAN és az építési vázlat a T-irodán.A kifutó mellett szórványosan még ma is látható betonplaccokon a start-kocsi,a 4db két Csepelen lévő fényszóró,RSZP-7 lokátorok voltak."
Akkoriban Magyarország legkomolyabb elektronikai gyára volt, tekintettel a fizikai alapkutatásokra és a magas szintű gyártástechnológiára. Sajna én egy évvel a tűzeset után kerültem oda és nem is nagyon erőltették a gyár bemutatását, más szelek fújtak...
A tűzről sok mende-monda kering a mai napig, KGB, CIA érintettség meg minden. Annyi biztos, hogy komoly automata tűzjelző- és oltóberendezéssel volt felszerelve a kérdéses üzemcsarnok, ennek ellenére pont akkor éjszaka nem volt élesítve a rendszer. Úgy tudom néhány kutató dolgozott az üzemben azon az éjszakán.
A felszabaduló mérgező gázok miatt az oltás erősen nehezített volt, így jó sokáig elhúzódott, óriási károkat okozva. A frissem felépült csipgyártó üzem soha nem kezdte meg a nagyüzemi termelést, nem állították helyre a tűzeset után. A rendszerváltás pedig végkép elsöpörte a Magyar iparral együtt.
Sok személyes élményem maradt az ott töltött röpke időszakból, Ott építettem fusiba életem első I/O-kártyáját C64 USER portra, sok szakmai segítséget kaptam az akkori főnökömtől (Érczi Lászlótól). Kollégák valahonnan szereztek IBM AT 286 alaplap PCB-ket, mindenki építeni akart magának egy saját gépet. Ja és ott láttam először laptopot is, igazi csoda volt.
Fóti út 56. Ott dolgoztam 87-88-ban. Még gyártottunk csipgyártáshoz szükséges gépeket (fémgőzölő automatákat), SMT beültető robotokat (ROBOMAT 2000). Rengeteg MEV gyártmányú félvezető került a piacra, úgy diszkrét, mint alacsony, közepes é snagy integráltságú lapkák (Zilog, Intel, Stb. klónok)...
Lukács István(rádió-technikai pk.,őrszázad pk):"Klementína a Fekete-tengeri flotta tartalékrepülőtere volt.
Ha kitört volna a 3.világháború ,ne a Fekete tengert támadja a nyugat hanem ezt a bázist.Azt gyakorolták az oroszok,hogy a Krímben állomásozó támaszpont felszerelését átszállították ide és ezeken "repültek",aztán vissza vitték a technikát.Ezt többször is megcsinálták."
A szentistváni-úti laktanyában lévő kaszárnyák közül a két orosz egyikében általános iskola működött alsó tagozatosok részére.A laktanyában lévő szovjet alakulat neve:"részleg" volt s amikor kivonták őket az egyik Krím-félszigeti támaszpontra mentek.Két Vologya nevű tiszt szolgált a szentistváni úti laktanyába az egyik ma is a Krím-félszigeten él:a leszerelés után itt vett egy telket amin zöldséget és gyümölcsöt termeszt.
Elek József 3hónapra bevonult a laktanyába mint tartalékos és FRISZ kiképzést kapott viszont nem ismerte a híradó-lokációs eszközöket ezért a FRISZ vezénylését csinálta,jól beszélt oroszul és Vologyával máig leveleznek.(Orosz-ukrán háború).
Kérdésemre:kapcsolatban áll-e volt ukrán,belorusz vagy orosz volt szovjet tisztekkel azt válaszolta,hogy nem....
Adazol
Van egy-két kép az Indán.Ha valaki tudná az utolsó kettőt kis épületmaradvány földsáncal ma már a fák között a fasor szélén.