Keresés

Részletes keresés

smnks Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12945

Gondolom, ezt a sorozatos esés-kelésre írtad, amire mások is hivatkoztak itt.

Na ennyiből is jobb ötlet lenne a 81 -es vonal, mert ott közel a honos bázis! (Ha már START -os menetről beszélünk...)

 

(Mondjuk én személy szerint a retro festésű Púpossal továbbított, autentikussá visszaalakított és visszafestett kocsikból álló vonatokért rajonganék igazán!)

Előzmény: Tastam (12942)
smnks Creative Commons License 2018.04.01 0 1 12944

Szép napot, Sörös'!

(Uh, ha olyan gépről kellene írnom, amelyen nincsenek ékezetes betűk, akkor hogyan hangzana a neved? :-))

 

Valószínűleg nem ugyanakkor utaztunk a fürdőssel, mert más emlékeink vannak az utasszámról. Jó, nyilván én sem teltházról beszélek, de semmiképp sem tűnt kihasználatlannak, különösen nem a lefelé tartó...

 

Írod, hogy ma már nem bírnának a Púposok amolyan igazi személyvonatos terhelést. Ezalatt hány kocsit, ill. milyen sebességet értesz?

 

Mert ugye itt gyúrunk néhányan a tapolcai különmenetre.

Minimum 250 fő jelentkező szükséges, + valami büfékocsi szerűségre is történik utalás, ha jól saccolom, ez legalább 4, azaz négykocsis vonatot kell jelentsen!

És a 30a -n mehetne akár 100 -zal is, utána meg 80 -nal. (Persze lehet, hogy a 30a -ra is csak 80 -as menetvonalat kérnek majd neki.)

Mindenesetre kíváncsi lennék, hogy a "Kft" gondozásában felújított Púposok vajon műszaki állapot tekintetében felülmúlják-e START -os társaikat?

 

Végül szóba hoztad a "rotyogást", mint a Púposok hangjára utaló szót. :-)

Sejtésem szerint ez valami indóházas duma nyomán terjedt el, mint ahogy egy időben "Milkabikának", meg "Repcebikának" hívták a Teknőket bizonyos indóházas körök. 

Én biztos nem írtam semmiféle Púpos rotyogásról, mert magam is eléggé fogom a fejemet, amikor ezt olvasom valahol...

 

Az én fülemben a Púpos motorja valósággal felhörren, amikor a vezér odatekeri neki a kontrollert, ilyenkor lövelli a szürkésfekete füstpamacsot a magasba. Amikor pedig tartósan nagy terheléssel dolgozik a turbofeltöltős Jendrassik, akkor az én fülem számára harsog a motor!

Pl. amikor gyerekkromban egyszer a szokásos öt kocsi helyett nyolc kocsival jött az esztergomi személyvonat, de ez a nyolc kocsi is úgy tele volt, hogy már Angyalföldön sem találtunk ülőhelyet. Na, akkor hörögve-harsogva kapaszkodott felfelé a(z egyébként már narancs színű) Púpi a Pilis emelkedőin, mi gyerekek pedig -a szokásos Bhv kocsi helyett- egy "kisgyőri" kocsi folyosójának lehúzott ablakában lógva figyeltük az ívekben a mozdonyt és a szerelvényt, ill. hallgattuk a motor hátraszűrődő hangját.

 

...És, ha már a Púpos hangja, egy nagyon személyes emlékezést még hadd írjak ide:

Nálunk a tágabb értelemben vett családban a Púpos igazából a "Hajszárító" becenévre hallgat a mai napig is.

Ez a név pedig tőlem származik, még egészen kisgyerek koromból.

Erre sokan mondják, hogy ez is egy barom név! Lehet, hogy igazuk van...

Miért kapta mégis?

Ahogy írtam, még kisgyerek voltam, amikor egyszer a piliscsabai állomáson egy alapjárati fordulaton ketyegő (természetesen még zöld színű) Púpos mellett álltunk, konkrétan a forgóváz mellett. És engem akkor, ott, abból a magasságból (valószínűleg az alvázig sem ért még fel a fejem) kimondottan az otthoni, fekete bakelit borítású orosz, pardon, szovjet gyártmányú hajszárítónk hangjára emlékeztetett a mozdony hangja!

...Hogy esetleg a tc szellőzők hangja volt-e, ami dominált akkor a fülemben? Nem tudom...

De amikor már felnőtt fejjel láthattam kiszerelve ilyen mozdonyforgóvázakat, meglepődve láttam "beigazolódni" a gyerekkori elnevezést, mivel a tc szellőzők "mókuskerekei", ill. ezeknek burkolata, rácsozata, valóban nagyon emlékeztetett egy giga méretű hajszárítóra. :-)) ...Az más kérdés, hogy nem csak a Púposoknál! ;-)

Előzmény: sörösgigant (12939)
Tastam Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12943

 510 utas azért nem rossz egy vonatra...

:-)

Előzmény: sörösgigant (12939)
Tastam Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12942

 Akár volt rajta utas, akár nem, az a púposos fürdős vonat nem volt egy sikertörténet, jobb is, hogy nem erőltetik.

Előzmény: smnks (12936)
nohab Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12941

 A balatoni Nohabos menetek azért álltak le két szezon után

 

Három

 

- egy Fb csoportban írta vki - mert az erre bevetett 017-es teljesen leamortizálódott (főleg a vill. vonatfűtő berendezésre, mert arról táplálták az étkezőkocsit energiával).

 

Elég sokszor egyáltalán nem fűtött, akkor akkuról ment a hűtő. Az amortizációt személy szerint kétlem, persze ezzel kapcsolatban bárki bármit mondhat.

 

Más Nohab meg nem mehetett erre a járatra a 105 km/ó-s sebessége miatt.

 

Az első évben az egyik vonat 120/120-as volt a 30a-n, 2014-2015-ben mindegyik 100/100-as, tehát bármelyik mehetett volna, különösen ha a fentieket is figyelembe vesszük. Hűtő akkuról, főzés palackról, ennyi.

 

A nagyobb baj az volt, hogy a hűtőt a déliben induláskor kapcsolták be, így nagyjából Füredre hűlt le a sör, tehát többet ért volna bárminél, ha éjjel 220V-ról megy a hűtő. 

 

Előzmény: fantal (12934)
sörösgigant Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12940

Fedvény: 510= 5-10...De igaz néha volt 20 is....

Előzmény: sörösgigant (12939)
sörösgigant Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12939

Nagyon a Puposok mellett vagyok, de nem nagyon volt utas rjta. Annyi néha, hogy jó ha az elfolyt motorkenőananyagot jó ha fedezhette az árbevétel. Sajnos nagyon harmatosan gyenge volt szegény, a hangja inkább halálhörgés volt mint puposhang, és többször bedobták a törülközőt....

Egy-egy vasárnapon-szombaton jó ha Komáromban 510 utas szédelgett le róla, és Győrben sem több-....

Kalandvágyból kissé korábban mentem le és őkelmével mentem le rezsibe Komáromig, a kocsiban de néha a mozdonyon is, de megbántam. Gyenge, lehangoló menet volt pedig annak idején piszokul lelkesedtem értük.  Olyan érzésem volt mint ha annak idején Brigitt Bardott-ot kef......gettem volna lánykorában, majd jó pát évvel később úgy 80 környékén újból meglehetett volna.... Viszont az Istennek sem tudott volna .....Hm, érdekelni, és szánakozva nézegettem volna az aszott.......Hm, testét...-:)))                                                                                                                                                      Személyvonatozni maga volt a csoda, és nagy presztízse volt. Még a Gs III-as tartalékon is az ember úgy feszített rajta, mint ha valami kormányzati különvonatot hajtott volna..-:)

 

Végük, lejárt az idejük, tartós amolyan "igazi" személyvonatos terhelést már nem nagyon bírnának, mert elfogdható-új cuccos sem lenne hozzájuk. Anyagolni, rövid csúcsocsokkal tarkított üzemi menetekre még használható, de......

 

Másik ! A halálom az amikor rotyogásnak titulálják a hangját. Rotyog a fing, a bableves de egyáltalán nem rotyogós hangja van....

Előzmény: smnks (12936)
Istvan Szoka Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12938

Miert kellene feltetlenul idegenforgalom hiszen itt a pupos a lenyeg tehat a mozdonyon van a hangsuly!!!!Ezzel az erovel pl mehetne hetvegente HATVAN-SZOLNOK kozott is a 2-3 posta bhvval ami nem is lenne hulyesg abbol a szempontbol,hogy HATVAN-bol nincs is mas mozdonyvontatasu vonat ha jol tudom ami azt jelenti hogy nem kene kulon kocsikat szervalni a pupihoz,csak a szilit kene kivenni egy fordara amig megy a pupi!!!!😉😉

fantal Creative Commons License 2018.04.01 0 0 12937

Nincs kiépített idegenforgalom, hiába vannak ezek ott, ha hardcore természetjárókon és várbarátokon kívül nem ismeri senki.

Előzmény: HBweb hu (12935)
smnks Creative Commons License 2018.03.31 0 0 12936

Az OFF 017 -es Nohabbal kapcsolatos hírek igencsak sántítanak, szerintem.

Hogy a vonatfűtő berendezését amortizálta volna az a vonat???

Vagy pláne az étkezőkocsi?!? Mindez elég nonszensz!

(...Amúgy, ha jól emlékszem, az utolsó nyáron már nem is továbbított étkezőt az a vonat... :-))

 

Ami a Púpos által továbbított siófoki fürdőst illeti, anno többször is utaztam a Balatonra/-ról Komáromon keresztül, épp a Púpos miatt. Én nem úgy emlékszem, hogy a kutya sem utazott volna rajta.

De, ami a lényeg, hogy tudtommal névleg 'Fehérvár átépítése okán szűnt meg ez a járat, aztán már nem indították újra az állomás elkészülte után sem.

Előzmény: fantal (12934)
HBweb hu Creative Commons License 2018.03.31 0 0 12935

"Salgótarjánban nincs idegenforgami látnivaló, nincs mire odavinni egy "retró" vonatot."

Salgóbánya, Salgó vára, a Fogas maradványai, Hazánk leghosszabb völgyhídjának maradványai, Somoskő vára, Fülek vára... Csak így, első blikkre. 

Előzmény: fantal (12934)
fantal Creative Commons License 2018.03.31 -1 0 12934

Salgótarjánban nincs idegenforgami látnivaló, nincs mire odavinni egy "retró" vonatot.

 

A balatoni Nohabos menetek azért álltak le két szezon után  - egy Fb csoportban írta vki - mert az erre bevetett 017-es teljesen leamortizálódott (főleg a vill. vonatfűtő berendezésre, mert arról táplálták az étkezőkocsit energiával). Más Nohab meg nem mehetett erre a járatra a 105 km/ó-s sebessége miatt.

 

A fürdősvonatok retró Púposai pedig állandóan estek keltek, mindennaposak voltak a meghibásodások, plusz a kutya se utazott ezekkel a vonatokkal. Most  a vonatfotósok miatt nem éri meg fenntartani egy járatot...

Előzmény: smnks (12933)
smnks Creative Commons License 2018.03.31 0 0 12933

"...En ugyveszem eszre hogy egy egy pupos vontatta kulonvonat irant nincs akkora erdeklodes mint pl egy Nohabos vonatra..."

 

Ezt miből gondolod? Vannak statisztikáid? Amúgy eddig eleve jóval kevesebb púposos út volt, mint nohabos, már csak ezért is nehézkesebb az összehasonlítás, szerintem.

 

A nyári, hétvégi, salgótarjáni Púpos meneteket a magam szemszögéből jó ötletnek gondolnám (nem a tapolcai különvonat helyett, hanem a mellett!), de, ha nem haragszol, néhány fenntartásomat is leírnám:

 

1.- Ehhez hasonló kezdeményezés volt lényegében a siófoki "fürdős vonat" Púpos vontatással, pár évvel ezelőtt. Ez mára elhalt a hétvégi nohabos menettel együtt. Úgy tűnik, az ilyen kezdeményezések a START vezetésének "nagylelkűségén" függnek, ez pedig meglehetősen változékony tényezőnek tűnik.

 

2.- Azzal, hogy a MÁV újból összebútorozott a "Kft" -vel, szerintem bizonyos fokig ellenérdekelt lett az eféle START -os retro menetekkel szemben, mivel a Kft hasonló profilú különvonatainak vitorlájából foghatja ki a szelet, így végülis önmagának teremtene konkurrenciát. 

Előzmény: Istvan Szoka (12930)
smnks Creative Commons License 2018.03.31 0 0 12932

Kedves Olvtárs, nagyon nem értünk egyet (már nem először)! ;-/

De nem szeretném szétverni a Púpos topicot egy ilyen vitával...

Előzmény: alkotasu (12928)
Istvan Szoka Creative Commons License 2018.03.30 0 1 12931

Hello emd music megvetted mar a jegyed a pupis utra??Szerinted osszejon a 250fo az utra??ha nemjon ossze akkor nemmegy a pupak!!😉😉SALGOTARJANBA kene menni a 224-vagy a 235-ossel!!

Istvan Szoka Creative Commons License 2018.03.30 0 0 12930

En ugyveszem eszre hogy egy egy pupos vontatta kulonvonat irant nincs akkora erdeklodes mint pl egy Nohabos vonatra!!!!Pedig az lenne az igazi,ha pl a81-esen lehetne menni a pupival!!nekem az az igazi nosztalgia mert gyerekkoromban parszor fordultam itt a pupival!!Arra gondoltam mit szolnatok pl egy olyan dologhoz mint amikor a 17-es nohab jart hetvegente??eleg lenne vagy szombaton vagy vasarnap mondjuk a nyari idoszakban 2-3 by kocsival egyik hetvegen menne a 224-es kovetkezo hetvegen a 235-os!!ezt a dolgot kellene forszirozni foleg olyanoknak akik tudnanak is erdemben tenni az ugy erdekeben!!Drukkoljunk hatha egyszer megvalosul!!!!

Conrail Creative Commons License 2018.03.30 0 0 12929

Szerintem a színárnyalatra gondolt, mint példáúl a Mátészalkai feketevonatra ...... egy-két Pesti csövessel mint statisztával feltőlteni ... olyannal kéne nosztalízni :-)))

Előzmény: alkotasu (12928)
alkotasu Creative Commons License 2018.03.28 0 0 12928

Viccelsz? Van még húgyos Bhv, By is, amit mögé lehetne akasztani. De mondjuk kíváncsi lennék busztalálkozóra vonatozó utazóközönség ábrázatára, mikor beszállnának ezekbe a kocsikba. Azaz inkább nem... Meg hallgatni sem szeretném... :-)

Előzmény: smnks (12924)
seadxdx Creative Commons License 2018.03.28 0 1 12927

Na igen, korhoz illő vontatmány is szükséges lenne a sok régi festésű mozdonyhoz

Előzmény: smnks (12924)
smnks Creative Commons License 2018.03.28 0 0 12926

Még egy dolgot el tudok képzelni a Púposok 1970 körüli, ill. hetvenes évek eleji színeváltozására, már, ha egyáltalán volt ilyen:

A főműhelyben már kicsit sötétebb (borsó)zöld festéket használtak, mint a GANZ -ban.

Persze ez nem több, mint spekuláció részemről.

Előzmény: rm40 (12925)
rm40 Creative Commons License 2018.03.28 0 0 12925

Lehet pl., hogy a felvitt szín pigmentjei érzékenyebbek voltak a külső hatásokra, ennek is köszönhető egy fokozatos árnyalatváltozás - emlékezzünk pl. hogy anno a 1047 sorozat homlokára került sáfránysárga is hogy megfakult rövid idő alatt, pedig az pár évtizeddel későbbi technológia. Az kétségtelen, hogy a 114-re került szín szemre nagyon rikító, nagyon "láthatósági"-jellegű, mesterséges hatású.

Előzmény: smnks (12923)
smnks Creative Commons License 2018.03.28 0 1 12924

Köszi a figyelemfelkeltést, ez a program tetszik!

(Úgyhogy hárman vszínűleg már megyünk, bár ez még messze van a 250 -től...)

 

Ugyanakkor itt jegyzem meg (ismét) nagyon halkan, hogy ez a sok szép, retro festésű mozdony egyre inkább autentikus vontatmányért kiált!

Előzmény: EMD sound is music (12920)
smnks Creative Commons License 2018.03.28 0 0 12923

A Közlekedési Múzeum modelljét marha régen láttam utoljára élőben. Ami van nekem letöltve fénykép ezen a címen (bár lehet, hogy nem is ez az a modell), ott az alvázburkolatok és a kasztni színe megegyezik. Szóval, ha másért nem, azért az sem stimmel.

A rácalmási 103 -as nekem túl sötétnek tűnik. Bár fényképe válogatja ott is, hogy mennyire sötét az a sötét?

Amit "Braun" olvtárs beillesztett itt "borsózöld" színmintaként, az nekem tetszik! De kísérletképpen hozzászerkesztettem a már említett délis kép 220 -as Púposához, és nem egyezett! Itt "Sörösgigant" fórumtárs szavai jutottak eszembe, miszerint a 200 -asok talán kékesebb árnyalatúak voltak(?).

Bár durván egyidős vagyok a Púposokkal, de a '60 -as évekből csak fényképekről ismerem őket. Ezeken a fényképeken viszont mintha tényleg az a klasszikus borsózöld szín köszönne vissza, még később, a '70 -es években, amikor már saját szememmel is láttam őket élőben, mintha sötétebbek lettek volna.

Szóval nem is olyan könnyű okosnak lenni!

Mindenesetre a 114 -est, szerintem, alaposan el...ták! 

A 113 -as idei festése pedig -szerintem- túl sötét lett! Ugyanezen mozdony 2000 -es színe viszont meglehetősen emlékeztet a '60 -as években készült Púpos fényképeken látható borsózöld színre...

Előzmény: kopterg (12915)
tom sawyer Creative Commons License 2018.03.27 0 0 12922

De. CIE volt a mérés alapja.

 

Előzmény: rm40 (12918)
tom sawyer Creative Commons License 2018.03.27 0 0 12921

A szabványban az is meg volt határozva, hogy melyik szín milyen mértékben térhet el a megadott-tól.

Előzmény: zsiráftotya (12913)
EMD sound is music Creative Commons License 2018.03.27 0 0 12920
alkotasu Creative Commons License 2018.03.27 0 0 12919

"a mai bevonatok sosem lesznek olyanok, mint az akkori festékek"

 

Ezalatt mit értesz?

Előzmény: braun (12912)
rm40 Creative Commons License 2018.03.27 0 0 12918

A CIE-tábla nem segíthet? Az MSZ-ben nem a CIE-re hivatkoznak?

Előzmény: braun (12917)
braun Creative Commons License 2018.03.27 0 1 12917

MSZ 9618_1959

Ha valakinél ez megvan jó állapotban, akkor abból lehet kiindulási alap. ez egy rosszabb minőségű scannelés, az eredetiben festett csíkok vannak.

 

 

Előzmény: zsiráftotya (12913)
sörösgigant Creative Commons License 2018.03.27 0 0 12916

Nagyon világos. Olyan hülyezöld sosem volt egyik sem.

Előzmény: zsiráftotya (12914)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!