Keresés

Részletes keresés

FOMA Creative Commons License 2000.12.27 0 0 21834
Végre megkönyörült a tár rajtam: képek a NOHAB-búcsú cím alatt Tapolcáról.
FOMA Creative Commons License 2000.12.27 0 0 21833
Divi! Tudsz hangkazettáról is digitalizálni? Van egy jó kis vasúttal kapcsolatos anyagom, holnap elvinném ha igen.

Előzmény: division by zero (21832)
division by zero Creative Commons License 2000.12.27 0 0 21832
" a soros-párhozamos (mondjuk a forgóváz motorjai sorban, a két forgóváz egymással párhuzamosan) áramkört. Ha így teszünk, lesz olyan időszelet, amikor
kiesik a vonóerő, aztán hirtelen megint megjelenik."
egy kis várpsi közlekedés: az UV villamosoknál is hasonló, ott a forgóvázakban a két-két motor fixen sorba van kötve, és a két forgóváz lehet sorba vagy párhuzamosan kapcsolva, amikor az átkapcsolás történik lehet is érezni egy kis "döccenést"
Előzmény: hmsoft (21831)
hmsoft Creative Commons License 2000.12.27 0 1 21831
Hali!

Az utóbbi pár napban kicsit lustálkodtam, most átolvastam a hosszú hétvége (nem túl nagy) termését.

mdbz & sansan,

A csoportkapcsolás - söntölés stb. témához még egy pici adalék. A SzU/orosz eredetű, villamos erőátvitelű dízelek egyikénél sem alkalmaznak csoportkapcsolást, a vontatómotorok minden esetben fixen párhuzamosan kapcsoltak, és általában két söntfokozat van. Tehát a módszer az M62-nél alkalmazotthoz hasonló, csak más és más szerkezeti/áramköri megoldásokkal.

Ha csoportkapcsolással dolgozunk, akkor a legegyszerűbb esetben először megszakítjuk pl. a soros kapcsoláshoz tartozó áramkört, majd felépítjük pl. a soros-párhozamos (mondjuk a forgóváz motorjai sorban, a két forgóváz egymással párhuzamosan) áramkört. Ha így teszünk, lesz olyan időszelet, amikor kiesik a vonóerő, aztán hirtelen megint megjelenik. Elég alacsony sebességen, amikor még az elméleti vonóerőgörbe tapadás által határolt szakaszának környékén vagyunk, ez nem túl kedvező, hiszen határterhelés esetén a vonóerő kiesése már eleve probléma, hirtelen újból való megjelenése pedig perdülést okozhat, ami hatékony perdülésvédelemmel nem rendelkező (pl. régebbi) járműveken további gond.
Egyenáramú, előtét-ellenállásos szabályzású villanymozdonyoknál a csoportkapcsolás bevett dolog, hiszen így az 1 helyett 2-3-ra "szélesedik" a gazdaságos fokozatok száma. (Plusz 3..5 söntfokozat, amely az ellenállás nélküli fokozatokra érve használható.) Itt mindjárt szembe is lehet találkozni a fenti problémával, hiszen pl. egy 100..120 km/h max. sebességű, tehervonati mozdony "szokásos" vonóerőgörbéjét nézve, ha a vezér végig az indítóáram környékét tartva "lépked" felfelé, kb. 20 km/h környékén eljut a soros kapcsolás ellenállásmentes fokozatára, és jöhet a soros-párhuzamos átkapcsolás. Ha itt "lyuk" van a vonóerőben, és a mozdonyvezető sem kellően gyakorlott, és minden körülmény ellene szól (jó nagy vonat, jó nagy eső, emelkedő, ív, és még amit akarsz), akkor baj lehet.
A megoldás valami zárlatra kapcsolás-féle, aminek az időtartama persze korszerű megoldásokkal csökkenthető (de minek, ha közben az egész csoportokapcsolás-dolog okafogyottá válik...), és erre az időtartamra valami zárlati áram korlátozó megoldást kell alkalmazni. Ha ez elég hatékony, akkor a "lyuk" kisimul, és max. egy kis "gödröcske" marad a helyén, ami már elfogadható.

Azt talán a hozzáértők tudják, hogy az M61 esetében van-e valamilyen "lyukmegszüntető megoldás", de ha nincs, akkor bizony ez elvileg itt is problémát okozhat. Talán ez az egyik (ha messze nem is a legfontosabb) oka, hogy kimondott teherezésre nemigen használták?

És a szerelvény-szétszakadásról még pár szó. Önműködő vonókészülékeknél ez akár még nagyobb probléma is lehet, mint Európában. Hiszen a csavarkapcsot elvileg meg lehet úgy húzni, hogy az ütközők összeérjenek, és ez esetben induláskor nincs "szabad út", végig rugózott a vonóerő átvitele (hogy egy tehervonatnál a gyakorlatban ez többnyire nem teljesül, az egy másik dolog...). Az önműködőknél ezzel szemben mindig van holtjáték, ugyanakkor általában nincs oldalütköző, semmilyen formában (teherkocsiknál legalábbis), vagyis nincs, ami "szétfeszítené" a vonókészüléket. Emiatt aztán pl. egy carszkojeszelói tehervonat indulása olyan, mint egy hosszú géppuskasorozat. És hát nem lennék az utolsó kocsi helyében... (Egyébként "kézi-MU" esetén, amikor az egyik mozdonycsoport a vonat elején, a másik a kétharmadában van (ekkor 4 tengelyesekből kb. 700..750 tengelyes vonat képezhető), éppen ezt a kétharmadnyi részre eső, összesen kb. 15 m-t kitevő holtjátékot használják ki a menet során, a hátul lévő mozdonycsoport vezetője mindig igyekszik "rányomni" a vonatra hátulról, ezáltal, ha eléggé gyakorlott, végig meg tudja valósítani, hogy a hétharmadnyi rész sose feszüljön szét túlságosan, és inkább folyamatosan legyen benne valamekkora "összenyomott" darab.)

hm

Előzmény: mdbz (21825)
FOMA Creative Commons License 2000.12.27 0 0 21830
Lehetne, ha a Tár nem azt írná ki, hogy "Sorry, maximum number of allowed clients (250) already connected." Később próbálkozom. Addig itt egy illustráció V42 515 21582-es hozzászólásához Véméndről. Annyit még hozzáteszek, hogy jó (rém)hír is van. állítólag Palotabozsokig lesz teherforgalom egy kádárüzemhez.
Előzmény: joem (21828)
division by zero Creative Commons License 2000.12.27 0 0 21829
"de a kottáját el tudom küldeni, ha kell egy beszkennelt képformátumban. "
én is kérem szépen!
valahol van egy progim (asszem még a Gravis Ultrasound kártyához adták...) amiben kottával lehet szerkeszteni MIDI fájlokat, tehát még egy olyan botfülű is mint én meg tudja csinálni, csak le kell másolni ami a papíron (képen) van...
Előzmény: BAKTER (21812)
joem Creative Commons License 2000.12.27 0 0 21828
Hali,
Lehet-e már valahol látni képeket a gyászmenetről?
Thanx: Joe
marslakó Creative Commons License 2000.12.27 0 0 21827
"Az nem négyzet alakú zártárcsa volt, hanem négyszögletes tárcsa"

Meg szep, hogy nem negyzet alaku zartarcsa, de korabban (sokkal-sokkal korabban) itt volt poenkodas ezen, igy aztan belinkeltem a kepet a hahota kedveert.

Előzmény: manhattani (21813)
BAKTER Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21826
A lopások a TELJES hálózatra vonatkoznak, bár így is jelentős az összeg.
Előzmény: sansan (21822)
mdbz Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21825
Én is ezt kaptam a fiaimtól, valóban nagyon szép!

mdbz

Előzmény: easa (21823)
kkalmi Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21824
"A vírusról: nem biztos, hogy a látszólagos küldő tehet róla, ma már vannak "okos" vírusok, amelyek elolvassák valaki levelezési címjegyzékét, és automatikusan küldik a magukat minden ott szereplő címre. Aki nekem mostanában írt levelet, az ártatlan, mert én még egy ilyen vírusos mailt sem kaptam. "

Tudom, hogy nem feltétlenül az a vírus elindítója, aki épp nekem küldte. Viszont a kiinduló gépet lépésről lépésre haladva lehet visszafelé lenyomozni. Igaz a gyakorlott vírusterjesztők vigyáznak arra, hogy ne lehessen visszanyomozni a címüket...
Ha jól tudom egy topic is van az Index.hu-n amin ezzel foglalkoznak.

Kálmán

Előzmény: manhattani (21813)
easa Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21823
Hali! Kaptam egy kellemes karácsonyi ajándékot kedves kollégáimtól: A vasút története /szerző Peter Herring/. Csodálatos képek vannak benne, a szöveg is érdekes.

Üdv: Easa

sansan Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21822
Sziasztok! Nézem Bakter listáját,de csak nem hagyom szó nélkül,hogy lopás miatt majd 300 M huf kára van a MÁV-nak.Csak Bp-i igazgatóság!Gondolom ezt a vasút fizeti ki, de még nagyobb lehet az erkölcsi kár,mert lehet hogy következő alkalommal a partner felpakolja az árut nyergesvontatóra és többet a vasút felé sem néz,ha meg van elégedve.A teherautón legfeljebb egy ,vagy két ember felel az áruért és felelősségrevonhatóak az esetleges hiányért.Vigyáznak is ,hogy ne legyen gond! Bizony a MÁV-nál több gyenge láncszem is van.És ahol foglalkoznak a szerelvénnyel ott álltalában sajnos meg is dézsmélják.A bárcákról,aki csak kicsit járatos a dolgokban már tudja, mit rejt a kocsi belseje. Véleményem szerint,ha ez a dolog (is) rendbejönne többen mernének a MÁV-al fuvaroztatni. MdBz: Köszi a helyesbítést!
BAKTER Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21821
Köszönöm a választ.
Úgy látom aranybányát találtam, most már csak bányásznom kell! Majd írok!
Előzmény: V42 515 (21817)
BAKTER Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21820
Az, hogy a vasúti dolgozó hibájából következett be a baleset.
A képeket felrakhatom kisebb felbontásban is, akkor meg valószínűleg az lesz a következő kérdés, hogy nem lehetne-e nagyobb felbontásban.
Előzmény: V42 515 (21819)
V42 515 Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21819
"Elütés útátjárón vasúti okból: 2/3 "

Ez mi?

Előzmény: BAKTER (21815)
V42 515 Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21818
BAKTER!

Nem lehetne ezeket a képeket kisebb febontásban felrakni?

Előzmény: BAKTER (21816)
V42 515 Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21817
BAKTER!

Válasz ment a mail-edre!

V42 515

Előzmény: BAKTER (21816)
BAKTER Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21816
Újabb képek a kep.tar.hu/bbay címen
Majd bővítem még...
BAKTER Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21815
Baleseti statisztika a budapesti igazgatóság területén
1999.01-1999.09/2000.01-2000.09 hóban.
Sajnos a táblázatos formátum itt nem nyert, ezért úgy csinálom, hogy a tört vonal előtt az 1999 jan-szept., a tört vonal után pedig a 2000 jan-szept. adatok szerepelnek.

Közlekedő vonatok balesete: 11/11
Közlekedő vonatok veszélyeztetése: 9/11
Síktolatás közbeni balesetek: 154/151
Gurítás közbeni balesetek: 7/7
Elütés útátjárón vasúti okból: 2/3
Elütés útátjárón vasúton kívüli okból: 19/18
Elütés sérülés a vasút más területén vasúti okból: 3/5
Elütés sérülés a vasút más területén nem vasúti okból: 154/151
Pályamerénylet (szándékos): 373/448
Pályavétség (gondatlan): 302/263
Tűzesetek: 106/184

Lopásokkal, ill. más szándékos cselekményekkel összefüggő károk a MÁV teljes hálózatán 2000.01 – 2000.09 hóban, eset/ezer forintban kifejezve:

Árúlopás a rendeltetési állomáson: 544/179883
Árúlopás a útközben: 306/103859
Járműrongálás: 689/88095
Betörés: 97/3949
Pálya, épület rongálás: 150/8083
Távközlő és bizt.ber. rongálás: 42/1729
Anyaglopás: 28/922
Egyéb lopás, rongálás: 140/3160

Elgondolkodtató számok…

V42 515 Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21814
Ma is volt MD döglés, 7714-en M41 2138 segélyezte MDmot 3036-ot.
manhattani Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21813
kkalmi!
A "jó vasút" megvalósítható. Nem kerül sokba.
A jó vasút tényleg megvalósítható, de sokba kerül. Majd kisegít svájci és német és japán példákkal, aki ahhoz ért, én az amerikait ismerem. A bejáróvonatok fenntartása iszonyú pénzekbe kerül az önkormányzatoknak (pl. New York város vezetésének). Az öreg faszekrényes kocsik korszerű, acél motorvonatokra cserélése csak a Long Island vasúton több milliárd USD (több ezer millió dollár x most 285 Ft)-ba került. És ott nem pocsékolnak, mert szúrós szemű könyvelők, közgazdászok meg adófizetők vigyázzák.
És sok pénz a fenntartás is, és a jegyár ott sem fedezi a költségeket, még akkor sem, ha 7 dollárért visznek egy félórás, kb. 40 km-es útra.
A másik feneség az, hogy ahol megy a gazdaság, és tudnak költeni a tényleg szükséges szintű vasútra, ott jót akarnak, légkondicionált, modern kocsikat, erős mozdonyokat és tényleg nagysebességű vonatokat (ez nem a Long Island vasút, hanem az Amtrak).
Szerencsére azokban a gazdasági ágakban, amik mennek Magyarországon, ez itt is így van. Kidobtuk a működő, de öregecskén zötyögő (mondjuk, a Szili műszaki szintjének megfelelő) telefonközpontokat (a "crossbar"-t), és elektronikusat szereltünk helyette. Mert az jobb, és nagyobb profitot termel. Emellett az országnak nagy szüksége volt jó távközlésre.

Mire kapjon a Volán egyetlen fillér támogatást is?
Az utat nem a volán tartja fenn. Ez a vasútnál az egyik legnagyobb tétel ( és a -nagyrészt felesleges- adminisztráció is jelentős ).

A Volán arra kapjon támogatást, mert a tevékenységének önköltsége több, mint a bevétele, és a buszközlekedésre nagy szükség van.
A MÁV sem csak a pályafenntartásra kap pénzt, hanem rengeteg minden másra is. Ha az állam teljes egészében átvenné a pálya fenntartás költségét (amint teszi is, csak nem deklaráltan), azon a MÁV sem tudna megélni a bevételeiből.

marslakó!
Az nem négyzet alakú zártárcsa volt, hanem négyszögletes tárcsa, az pedig van a jelzési utasításban, pl. az alak előjelző "négyszögletes tárcsája" (1983-as F1, 46. old. (46) ). De van háromszög alakú tárcsa, a lassúmenet előjelző, és téglalap alakú tárcsa, a lassan! jelzés. Kösz a képet!

A vírusról: nem biztos, hogy a látszólagos küldő tehet róla, ma már vannak "okos" vírusok, amelyek elolvassák valaki levelezési címjegyzékét, és automatikusan küldik a magukat minden ott szereplő címre. Aki nekem mostanában írt levelet, az ártatlan, mert én még egy ilyen vírusos mailt sem kaptam.

Bocs, ahol látszólag off voltam.. :-))
Kellemes karácsonyt mindenkinek!

Előzmény: kkalmi (21811)
BAKTER Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21812
gazsibacsi!
Kerested a MÁV szignált, wav-ban. Sajnos az iskolában ének óráról ki voltam tiltva, (rontottam az összhangot), de a kottáját el tudom küldeni, ha kell egy beszkennelt képformátumban.
Aki hozzá tud jutni, megtalálhatja a MÁV Értesítő 1999. július 30. -i számában.
Előzmény: gazsibacsi (17087)
kkalmi Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21811
Carpy ! (21166)

"Mik a "jo" vasut ismervei?
Ezek kozul mennyi valosithato meg?
Mennyibe kerul?
Mikorra lesz kesz? "

A "jó vasút" megvalósítható. Nem kerül sokba. Az, hogy mikorra lesz kész, attól függ, hogy mikor kezdik el létrehozni. Nagyon sokminden ui. nem pénz, hanem csak szervezés kérdése. Sok esetben pedig a pénz is megvan, csak nem jól használják fel...

"Tehat vasutat is, buszt is? Most akkor az lenne a lenyeg, hogy "x vasuttarsasag"-feliratu buszok kozlekedjenek a Volanosok helyett? Vagy mellett? Nem lenne egyszerubb inkabb osszefogni es osszehangolni? Nem csak a menetrendet, de a dijszabast is. "

A lényeg az, hogy a Volánnak konkurenciája legyen, ui. ahol nincs konkurencia, ott a Volán elég gyenge a szolgáltatás minőségével, de, ha egy olyan társaság, amelyik vasuti és közúti járatokat is üzemeltet, ezeken a helyeken is versenyhelyzetet teremt.
A díjszabás összehangolása csak a volánnak lenne jó. Ui. azt az előnyét, hogy a település központjában vannak a buszállomások, így jobban kihasználhatja, mivel a vasút a kedvezőbb áraival, többféle kedvezményeivel nem tudná ezt a hátrányát ellensúlyozni.

"Ehhez kepest mi tortenik? A MAV eltitkolja a menetrendtervezetet a Volan elol, a vasutasok meg majd a volant hibaztatjak, amiert nem csatlakozik a vasuthoz. "

Az, hogy a menetrendtervezet ennyire titkos, az vagy a butaság jele, vagy valami nagy disznóságra készülnek, amit ennyire titkolnak. Vagy még tervük sincs. (majd a kiadás után kiadják újra egy pótfüzetben) :-)

"A Volan-lobby kifejezetten gyenge. Legalabbis ez latszik abbol, hogy mennyi tamogatast bir kisajtolni maganak, kulonosen osszevetve ezt a MAV-ba olt penzekkel. "

Mire kapjon a Volán egyetlen fillér támogatást is?
Az utat nem a volán tartja fenn. Ez a vasútnál az egyik legnagyobb tétel ( és a -nagyrészt felesleges- adminisztráció is jelentős ).
A Volánnak csak az alapszolgáltatásként végzett tevékenységének ellenértékét kell, hogy megkapja, többet nem.
( Megj. : A "kereskedő" vasútnak sem szabadna többet adni ennél.)

"Munkaidod mekkora reszet toltod tenylegesen munkaval? Es egy tanar? "

Mi a "tényleges munka" fogalma szerinted?

"Azok a feladatok, amiket ezek a dolgozok vegeznek, gepesithetoek illetve elhagyhatoak: a jovo vasutja a technologia vasutja lesz, es ez az egesz problema meg fog oldodni. "

Helyesebben: Bizonyos feladatok ezek közül gépesíthetőek.

"/Gondolom a Volán hatására kellett a reggeli jó vonatcsatlakozást megszüntetni
Konkretan? "

A múlt évben reggel a 35710-hez Újszászon volt csatlakozás közvetlenül Hatvan felé. Igaz, csak a menetrendi időszak felétől, addig sikerült rájönni az illetékeseknek, hogy az állomáson is találkozhatna a két vonat /nem csak a kihaladó vonat a bejárati jelzőnél várakozóval/, és akkor át is szállhatnának az utasok...

Kálmán

mdbz Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21810
Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet Kívánok minden topiclakónak!

"Pihenő" időmben sok értékes régi fotóra tettem szert, sajnos felrakni még nem tudom őket, remélem jövőre megoldódik a problémám.

Nem akarok ünneprontó lenni, de pontasítanom kell:

"Figyeltétek már amúgy ,ha Nohab indul,nem lehet szétszakítani vele a vonatot(bocs:lehetett)a vontatómotorok párhuzamos kapcsolása miatt?Finoman indul,majd a sönt után kezdett el őrölten húzni.Ezzel szemben ,ha a Szergej indul ott még csörömpöl az utolsó kocsi is mert ugye a TC-k sorba vannak kötve"

Nos, az M62 vontató motorjai párhozamosan, a NOHAB-é vegyes kapcsolásban van a "fődinamóra" kötve. Ebből következik, hogy az első esetben söntölésre csak az ellenállásos módszer, míg második esetben a soros és párhozamos tagok variálásával van lehetőség. A dolognak azonban egyik esetben sincs köze a vonatszakadáshoz. A vonatot leggyakrabban úgy szakítják el, hogy nem várják meg az oldás befejeződését, és a részben befékezettt vonatot nagy vonóerővel megpróbálják vontatni. Ehhez nem kell más, mint kellően nagy vonóerő (ez mindkét gépnél megvan) és egy "alulképzett" mozdonyvezető.

mdbz

Előzmény: sansan (21751)
kkalmi Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21809
Bocs.. Offtopic

Matiz ! (21755)

"Hello! Jo lesz vigyazni, mert en mar harmadszorra kapok ilyen ures levelet, attachment-el. A viruskereso progim eddig valami W32 ize virust jelzett es siman letorolte az attachment-et. Ha nem muszaj, senki ne nyissa meg ezt a levelet. Valami sulinetes kocsog jateka lehet. udv!"

Nekem is jött egy ilyen levél a mai levelek között.
Megnéztem a fejlécét és nem sulinetes a küldője.
A gép neve :
csaba
és a monrdl293.monrdial.monornet.hu (195.184.190.201) címről küldte.
Ha valakinek van kedve kinyomozni, ki ez a féreg, aki ezeket a vírusokat küldözgeti, próbálja meg felvenni a kapcsolatot a monornet.hu üzemeltetőjével.

A levél fejléce:
-----
Received: (qmail 4788 invoked from network); 25 Dec 2000 20:27:10 +0100
Received: from monrdl293.monrdial.monornet.hu (HELO csaba) (195.184.190.201)
by fm5.freemail.hu with SMTP; 25 Dec 2000 20:27:04 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/mixed; boundary="--VE3KDYBCP2JSX6BKPQNGH"
-----

Kálmán

Előzmény: Törölt nick (21793)
névtelen Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21808
amikor ezt olvastam akkor ":)" üzemmódban arra gondoltam, hogy az Ausztrián átmenő vonalat akarják-e átvenni. Aztán megnéztem az eredményt...:)
kívánom, hogy sikerüljön nekik!
és vegyék meg a nohabokat!
Előzmény: Törölt nick (21803)
marslakó Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21807
Végezetül, búcsúzóul 2000-től, néhány magyar felvétel. Van benne NoHAB, V43 czzf50 kérésére, kisvasút és még Bz is, de nem akárhol. Kérdés: valyon hová hajózzák be???? Legvégül, az év zárásaként stílusosan a manhattani által korábban (jóval korábban!) emlegetett négyzet alakú zártárcsa :-))) További kellemes karácsonyozást és BÚÉK 2001-re!!! (Sok szép kép várja még a jövő évet!)


marslakó Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21806
Nagysebességű vonatok (TGV-Reseau, TGV-Atlantique, TGV-Duplex, Eurostar, Eurostar Italia, ICE):







marslakó Creative Commons License 2000.12.26 0 0 21805
4 kép külföldről. A leggyorsabb gőzös, egy alpesi tehervonat az olaszoknál, német 103-asok és az őket felváltó egyik 101-es:





Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!