" a soros-párhozamos (mondjuk a forgóváz motorjai sorban, a két forgóváz egymással párhuzamosan) áramkört. Ha így teszünk, lesz olyan időszelet, amikor
kiesik a vonóerő, aztán hirtelen megint megjelenik."
egy kis várpsi közlekedés: az UV villamosoknál is hasonló, ott a forgóvázakban a két-két motor fixen sorba van kötve, és a két forgóváz lehet sorba vagy párhuzamosan kapcsolva, amikor az átkapcsolás történik lehet is érezni egy kis "döccenést"
Az utóbbi pár napban kicsit lustálkodtam, most átolvastam a hosszú hétvége (nem túl nagy) termését.
mdbz & sansan,
A csoportkapcsolás - söntölés stb. témához még egy pici adalék. A SzU/orosz eredetű, villamos erőátvitelű dízelek egyikénél sem alkalmaznak csoportkapcsolást, a vontatómotorok minden esetben fixen párhuzamosan kapcsoltak, és általában két söntfokozat van. Tehát a módszer az M62-nél alkalmazotthoz hasonló, csak más és más szerkezeti/áramköri megoldásokkal.
Ha csoportkapcsolással dolgozunk, akkor a legegyszerűbb esetben először megszakítjuk pl. a soros kapcsoláshoz tartozó áramkört, majd felépítjük pl. a soros-párhozamos (mondjuk a forgóváz motorjai sorban, a két forgóváz egymással párhuzamosan) áramkört. Ha így teszünk, lesz olyan időszelet, amikor kiesik a vonóerő, aztán hirtelen megint megjelenik. Elég alacsony sebességen, amikor még az elméleti vonóerőgörbe tapadás által határolt szakaszának környékén vagyunk, ez nem túl kedvező, hiszen határterhelés esetén a vonóerő kiesése már eleve probléma, hirtelen újból való megjelenése pedig perdülést okozhat, ami hatékony perdülésvédelemmel nem rendelkező (pl. régebbi) járműveken további gond.
Egyenáramú, előtét-ellenállásos szabályzású villanymozdonyoknál a csoportkapcsolás bevett dolog, hiszen így az 1 helyett 2-3-ra "szélesedik" a gazdaságos fokozatok száma. (Plusz 3..5 söntfokozat, amely az ellenállás nélküli fokozatokra érve használható.) Itt mindjárt szembe is lehet találkozni a fenti problémával, hiszen pl. egy 100..120 km/h max. sebességű, tehervonati mozdony "szokásos" vonóerőgörbéjét nézve, ha a vezér végig az indítóáram környékét tartva "lépked" felfelé, kb. 20 km/h környékén eljut a soros kapcsolás ellenállásmentes fokozatára, és jöhet a soros-párhuzamos átkapcsolás. Ha itt "lyuk" van a vonóerőben, és a mozdonyvezető sem kellően gyakorlott, és minden körülmény ellene szól (jó nagy vonat, jó nagy eső, emelkedő, ív, és még amit akarsz), akkor baj lehet.
A megoldás valami zárlatra kapcsolás-féle, aminek az időtartama persze korszerű megoldásokkal csökkenthető (de minek, ha közben az egész csoportokapcsolás-dolog okafogyottá válik...), és erre az időtartamra valami zárlati áram korlátozó megoldást kell alkalmazni. Ha ez elég hatékony, akkor a "lyuk" kisimul, és max. egy kis "gödröcske" marad a helyén, ami már elfogadható.
Azt talán a hozzáértők tudják, hogy az M61 esetében van-e valamilyen "lyukmegszüntető megoldás", de ha nincs, akkor bizony ez elvileg itt is problémát okozhat. Talán ez az egyik (ha messze nem is a legfontosabb) oka, hogy kimondott teherezésre nemigen használták?
És a szerelvény-szétszakadásról még pár szó. Önműködő vonókészülékeknél ez akár még nagyobb probléma is lehet, mint Európában. Hiszen a csavarkapcsot elvileg meg lehet úgy húzni, hogy az ütközők összeérjenek, és ez esetben induláskor nincs "szabad út", végig rugózott a vonóerő átvitele (hogy egy tehervonatnál a gyakorlatban ez többnyire nem teljesül, az egy másik dolog...). Az önműködőknél ezzel szemben mindig van holtjáték, ugyanakkor általában nincs oldalütköző, semmilyen formában (teherkocsiknál legalábbis), vagyis nincs, ami "szétfeszítené" a vonókészüléket. Emiatt aztán pl. egy carszkojeszelói tehervonat indulása olyan, mint egy hosszú géppuskasorozat. És hát nem lennék az utolsó kocsi helyében... (Egyébként "kézi-MU" esetén, amikor az egyik mozdonycsoport a vonat elején, a másik a kétharmadában van (ekkor 4 tengelyesekből kb. 700..750 tengelyes vonat képezhető), éppen ezt a kétharmadnyi részre eső, összesen kb. 15 m-t kitevő holtjátékot használják ki a menet során, a hátul lévő mozdonycsoport vezetője mindig igyekszik "rányomni" a vonatra hátulról, ezáltal, ha eléggé gyakorlott, végig meg tudja valósítani, hogy a hétharmadnyi rész sose feszüljön szét túlságosan, és inkább folyamatosan legyen benne valamekkora "összenyomott" darab.)
Lehetne, ha a Tár nem azt írná ki, hogy "Sorry, maximum number of allowed clients (250) already connected." Később próbálkozom. Addig itt egy illustráció V42 515 21582-es hozzászólásához Véméndről. Annyit még hozzáteszek, hogy jó (rém)hír is van. állítólag Palotabozsokig lesz teherforgalom egy kádárüzemhez.
"de a kottáját el tudom küldeni, ha kell egy beszkennelt képformátumban. "
én is kérem szépen!
valahol van egy progim (asszem még a Gravis Ultrasound kártyához adták...) amiben kottával lehet szerkeszteni MIDI fájlokat, tehát még egy olyan botfülű is mint én meg tudja csinálni, csak le kell másolni ami a papíron (képen) van...
"Az nem négyzet alakú zártárcsa volt, hanem négyszögletes tárcsa"
Meg szep, hogy nem negyzet alaku zartarcsa, de korabban (sokkal-sokkal korabban) itt volt poenkodas ezen, igy aztan belinkeltem a kepet a hahota kedveert.
"A vírusról: nem biztos, hogy a látszólagos küldő tehet róla, ma már vannak "okos" vírusok, amelyek elolvassák valaki levelezési címjegyzékét, és automatikusan küldik a magukat minden ott szereplő címre. Aki nekem mostanában írt levelet, az ártatlan, mert én még egy ilyen vírusos mailt sem kaptam. "
Tudom, hogy nem feltétlenül az a vírus elindítója, aki épp nekem küldte. Viszont a kiinduló gépet lépésről lépésre haladva lehet visszafelé lenyomozni. Igaz a gyakorlott vírusterjesztők vigyáznak arra, hogy ne lehessen visszanyomozni a címüket...
Ha jól tudom egy topic is van az Index.hu-n amin ezzel foglalkoznak.
Hali! Kaptam egy kellemes karácsonyi ajándékot kedves kollégáimtól: A vasút története /szerző Peter Herring/. Csodálatos képek vannak benne, a szöveg is érdekes.
Sziasztok! Nézem Bakter listáját,de csak nem hagyom szó nélkül,hogy lopás miatt majd 300 M huf kára van a MÁV-nak.Csak Bp-i igazgatóság!Gondolom ezt a vasút fizeti ki, de még nagyobb lehet az erkölcsi kár,mert lehet hogy következő alkalommal a partner felpakolja az árut nyergesvontatóra és többet a vasút felé sem néz,ha meg van elégedve.A teherautón legfeljebb egy ,vagy két ember felel az áruért és felelősségrevonhatóak az esetleges hiányért.Vigyáznak is ,hogy ne legyen gond! Bizony a MÁV-nál több gyenge láncszem is van.És ahol foglalkoznak a szerelvénnyel ott álltalában sajnos meg is dézsmélják.A bárcákról,aki csak kicsit járatos a dolgokban már tudja, mit rejt a kocsi belseje. Véleményem szerint,ha ez a dolog (is) rendbejönne többen mernének a MÁV-al fuvaroztatni. MdBz: Köszi a helyesbítést!
Az, hogy a vasúti dolgozó hibájából következett be a baleset.
A képeket felrakhatom kisebb felbontásban is, akkor meg valószínűleg az lesz a következő kérdés, hogy nem lehetne-e nagyobb felbontásban.
Baleseti statisztika a budapesti igazgatóság területén
1999.01-1999.09/2000.01-2000.09 hóban.
Sajnos a táblázatos formátum itt nem nyert, ezért úgy csinálom, hogy a tört vonal előtt az 1999 jan-szept., a tört vonal után pedig a 2000 jan-szept. adatok szerepelnek.
Közlekedő vonatok balesete: 11/11
Közlekedő vonatok veszélyeztetése: 9/11
Síktolatás közbeni balesetek: 154/151
Gurítás közbeni balesetek: 7/7
Elütés útátjárón vasúti okból: 2/3
Elütés útátjárón vasúton kívüli okból: 19/18
Elütés sérülés a vasút más területén vasúti okból: 3/5
Elütés sérülés a vasút más területén nem vasúti okból: 154/151
Pályamerénylet (szándékos): 373/448
Pályavétség (gondatlan): 302/263
Tűzesetek: 106/184
Lopásokkal, ill. más szándékos cselekményekkel összefüggő károk a MÁV teljes hálózatán 2000.01 – 2000.09 hóban, eset/ezer forintban kifejezve:
Árúlopás a rendeltetési állomáson: 544/179883
Árúlopás a útközben: 306/103859
Járműrongálás: 689/88095
Betörés: 97/3949
Pálya, épület rongálás: 150/8083
Távközlő és bizt.ber. rongálás: 42/1729
Anyaglopás: 28/922
Egyéb lopás, rongálás: 140/3160
kkalmi! A "jó vasút" megvalósítható. Nem kerül sokba. A jó vasút tényleg megvalósítható, de sokba kerül. Majd kisegít svájci és német és japán példákkal, aki ahhoz ért, én az amerikait ismerem. A bejáróvonatok fenntartása iszonyú pénzekbe kerül az önkormányzatoknak (pl. New York város vezetésének). Az öreg faszekrényes kocsik korszerű, acél motorvonatokra cserélése csak a Long Island vasúton több milliárd USD (több ezer millió dollár x most 285 Ft)-ba került. És ott nem pocsékolnak, mert szúrós szemű könyvelők, közgazdászok meg adófizetők vigyázzák.
És sok pénz a fenntartás is, és a jegyár ott sem fedezi a költségeket, még akkor sem, ha 7 dollárért visznek egy félórás, kb. 40 km-es útra.
A másik feneség az, hogy ahol megy a gazdaság, és tudnak költeni a tényleg szükséges szintű vasútra, ott jót akarnak, légkondicionált, modern kocsikat, erős mozdonyokat és tényleg nagysebességű vonatokat (ez nem a Long Island vasút, hanem az Amtrak).
Szerencsére azokban a gazdasági ágakban, amik mennek Magyarországon, ez itt is így van. Kidobtuk a működő, de öregecskén zötyögő (mondjuk, a Szili műszaki szintjének megfelelő) telefonközpontokat (a "crossbar"-t), és elektronikusat szereltünk helyette. Mert az jobb, és nagyobb profitot termel. Emellett az országnak nagy szüksége volt jó távközlésre.
Mire kapjon a Volán egyetlen fillér támogatást is?
Az utat nem a volán tartja fenn. Ez a vasútnál az egyik legnagyobb tétel ( és a -nagyrészt felesleges- adminisztráció is jelentős ). A Volán arra kapjon támogatást, mert a tevékenységének önköltsége több, mint a bevétele, és a buszközlekedésre nagy szükség van.
A MÁV sem csak a pályafenntartásra kap pénzt, hanem rengeteg minden másra is. Ha az állam teljes egészében átvenné a pálya fenntartás költségét (amint teszi is, csak nem deklaráltan), azon a MÁV sem tudna megélni a bevételeiből.
marslakó! Az nem négyzet alakú zártárcsa volt, hanem négyszögletes tárcsa, az pedig van a jelzési utasításban, pl. az alak előjelző "négyszögletes tárcsája" (1983-as F1, 46. old. (46) ). De van háromszög alakú tárcsa, a lassúmenet előjelző, és téglalap alakú tárcsa, a lassan! jelzés. Kösz a képet!
A vírusról: nem biztos, hogy a látszólagos küldő tehet róla, ma már vannak "okos" vírusok, amelyek elolvassák valaki levelezési címjegyzékét, és automatikusan küldik a magukat minden ott szereplő címre. Aki nekem mostanában írt levelet, az ártatlan, mert én még egy ilyen vírusos mailt sem kaptam.
Bocs, ahol látszólag off voltam.. :-))
Kellemes karácsonyt mindenkinek!
gazsibacsi!
Kerested a MÁV szignált, wav-ban. Sajnos az iskolában ének óráról ki voltam tiltva, (rontottam az összhangot), de a kottáját el tudom küldeni, ha kell egy beszkennelt képformátumban.
Aki hozzá tud jutni, megtalálhatja a MÁV Értesítő 1999. július 30. -i számában.
"Mik a "jo" vasut ismervei?
Ezek kozul mennyi valosithato meg?
Mennyibe kerul?
Mikorra lesz kesz? "
A "jó vasút" megvalósítható. Nem kerül sokba. Az, hogy mikorra lesz kész, attól függ, hogy mikor kezdik el létrehozni. Nagyon sokminden ui. nem pénz, hanem csak szervezés kérdése. Sok esetben pedig a pénz is megvan, csak nem jól használják fel...
"Tehat vasutat is, buszt is? Most akkor az lenne a lenyeg, hogy "x vasuttarsasag"-feliratu buszok kozlekedjenek a Volanosok helyett? Vagy mellett? Nem lenne egyszerubb inkabb osszefogni es osszehangolni? Nem csak a menetrendet, de a dijszabast is. "
A lényeg az, hogy a Volánnak konkurenciája legyen, ui. ahol nincs konkurencia, ott a Volán elég gyenge a szolgáltatás minőségével, de, ha egy olyan társaság, amelyik vasuti és közúti járatokat is üzemeltet, ezeken a helyeken is versenyhelyzetet teremt.
A díjszabás összehangolása csak a volánnak lenne jó. Ui. azt az előnyét, hogy a település központjában vannak a buszállomások, így jobban kihasználhatja, mivel a vasút a kedvezőbb áraival, többféle kedvezményeivel nem tudná ezt a hátrányát ellensúlyozni.
"Ehhez kepest mi tortenik? A MAV eltitkolja a menetrendtervezetet a Volan elol, a vasutasok meg majd a volant hibaztatjak, amiert nem csatlakozik a vasuthoz. "
Az, hogy a menetrendtervezet ennyire titkos, az vagy a butaság jele, vagy valami nagy disznóságra készülnek, amit ennyire titkolnak. Vagy még tervük sincs. (majd a kiadás után kiadják újra egy pótfüzetben) :-)
"A Volan-lobby kifejezetten gyenge. Legalabbis ez latszik abbol, hogy mennyi tamogatast bir kisajtolni maganak, kulonosen osszevetve ezt a MAV-ba olt penzekkel. "
Mire kapjon a Volán egyetlen fillér támogatást is?
Az utat nem a volán tartja fenn. Ez a vasútnál az egyik legnagyobb tétel ( és a -nagyrészt felesleges- adminisztráció is jelentős ).
A Volánnak csak az alapszolgáltatásként végzett tevékenységének ellenértékét kell, hogy megkapja, többet nem.
( Megj. : A "kereskedő" vasútnak sem szabadna többet adni ennél.)
"Munkaidod mekkora reszet toltod tenylegesen munkaval? Es egy tanar? "
Mi a "tényleges munka" fogalma szerinted?
"Azok a feladatok, amiket ezek a dolgozok vegeznek, gepesithetoek illetve elhagyhatoak: a jovo vasutja a technologia vasutja lesz, es ez az egesz problema meg fog oldodni. "
Helyesebben: Bizonyos feladatok ezek közül gépesíthetőek.
"/Gondolom a Volán hatására kellett a reggeli jó vonatcsatlakozást megszüntetni
Konkretan? "
A múlt évben reggel a 35710-hez Újszászon volt csatlakozás közvetlenül Hatvan felé. Igaz, csak a menetrendi időszak felétől, addig sikerült rájönni az illetékeseknek, hogy az állomáson is találkozhatna a két vonat /nem csak a kihaladó vonat a bejárati jelzőnél várakozóval/, és akkor át is szállhatnának az utasok...
Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet Kívánok minden topiclakónak!
"Pihenő" időmben sok értékes régi fotóra tettem szert, sajnos felrakni még nem tudom őket, remélem jövőre megoldódik a problémám.
Nem akarok ünneprontó lenni, de pontasítanom kell:
"Figyeltétek már amúgy ,ha Nohab indul,nem lehet szétszakítani vele a vonatot(bocs:lehetett)a vontatómotorok párhuzamos kapcsolása miatt?Finoman indul,majd a sönt után kezdett el őrölten húzni.Ezzel szemben ,ha a Szergej indul ott még csörömpöl az utolsó kocsi is mert ugye a TC-k sorba vannak kötve"
Nos, az M62 vontató motorjai párhozamosan, a NOHAB-é vegyes kapcsolásban van a "fődinamóra" kötve. Ebből következik, hogy az első esetben söntölésre csak az ellenállásos módszer, míg második esetben a soros és párhozamos tagok variálásával van lehetőség. A dolognak azonban egyik esetben sincs köze a vonatszakadáshoz. A vonatot leggyakrabban úgy szakítják el, hogy nem várják meg az oldás befejeződését, és a részben befékezettt vonatot nagy vonóerővel megpróbálják vontatni. Ehhez nem kell más, mint kellően nagy vonóerő (ez mindkét gépnél megvan) és egy "alulképzett" mozdonyvezető.
"Hello! Jo lesz vigyazni, mert en mar harmadszorra kapok ilyen ures levelet, attachment-el. A viruskereso progim eddig valami W32 ize virust jelzett es siman letorolte az attachment-et. Ha nem muszaj, senki ne nyissa meg ezt a levelet. Valami sulinetes kocsog jateka lehet. udv!"
Nekem is jött egy ilyen levél a mai levelek között.
Megnéztem a fejlécét és nem sulinetes a küldője.
A gép neve :
csaba
és a monrdl293.monrdial.monornet.hu (195.184.190.201) címről küldte.
Ha valakinek van kedve kinyomozni, ki ez a féreg, aki ezeket a vírusokat küldözgeti, próbálja meg felvenni a kapcsolatot a monornet.hu üzemeltetőjével.
A levél fejléce:
-----
Received: (qmail 4788 invoked from network); 25 Dec 2000 20:27:10 +0100
Received: from monrdl293.monrdial.monornet.hu (HELO csaba) (195.184.190.201)
by fm5.freemail.hu with SMTP; 25 Dec 2000 20:27:04 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/mixed; boundary="--VE3KDYBCP2JSX6BKPQNGH"
-----
amikor ezt olvastam akkor ":)" üzemmódban arra gondoltam, hogy az Ausztrián átmenő vonalat akarják-e átvenni. Aztán megnéztem az eredményt...:)
kívánom, hogy sikerüljön nekik!
és vegyék meg a nohabokat!
Végezetül, búcsúzóul 2000-től, néhány magyar felvétel. Van benne NoHAB, V43 czzf50 kérésére, kisvasút és még Bz is, de nem akárhol. Kérdés: valyon hová hajózzák be???? Legvégül, az év zárásaként stílusosan a manhattani által korábban (jóval korábban!) emlegetett négyzet alakú zártárcsa :-))) További kellemes karácsonyozást és BÚÉK 2001-re!!! (Sok szép kép várja még a jövő évet!)