Csak mert nem minden nap lát az ember éles rakétát, (Caslavban nem voltam), bár néha egy-egy "makett" gyanúsan valósághű, pl. annyi biztosíték és egyéb színes szalag van rajta, mint egy igazin. Másrészt meglep, hogy ilyet kiállítanak. Máshol volt már kiállítva éles cucc (nem a MAKS-ra gondolok), mit tudtok ezügyben?
Hát, pont az említett Exocet-ekkel kiállított Mirage 2000 alatt írják, hogy "...and is seen with live Exocet..." ami annyit jelentene, hogy "igazi Exocettel látható"; bár ez így elég érdekes kifejezés.
Asszem, Tangarába el fogok menni jövőre, vagy esetleg azután, legalábbis a képriport elég meggyőző. Szerintetek a statikuson a gépekkel kállított függesztmények igazi rakéták, vagy csak makettek? Pl. az Exocet elég meggyőző látvány.
A kiállított gépet a statikus sorról kiadott listában Mi-35-ként említették. Ettől még a gyári megnevezése lehet más (mint pl. a Szu-27K és a Szu-33 esetében). A felvetésedet és az infókat viszont köszönöm! Próbáltam utána nézni a különbségeknek és a megnevezéseknek mielőtt feltetem az anyagot, és a legtöbb forrás ezt a változatot Mi-35-ként jelölte, igaz, két teljesen egyforma gépet nem láttam :)
A Jetfly-on megjelent Mi-35-öst ha jól tudom most hivatalosan Mi-24PM-nek hívják. A Mi-35 a Mi-25-ből lett, azza a logikával, hogy néha az arab területekre exportált 24-eseket 25-ösként is nevezik, a modernizált verzió meg jobb híjján tízzel több. A Mi-24V-t jól ismerjük, ilyen van a cseheknek is, nekünk is, a P-t is ismerjük. Van ezeknek egy öszvér változata a VP, amelyik pont a keveréke a kettőnek: az orrában van egy mozgatható fegyver, csakúgy mint a D/V-nek, de ez egy gépágyú (GS-23L) csakúgy mint a P-nek (igaz az GS-30K, vagy -30-2 és a oldalán). Ez a példány igen ritka, de létezik egy ezen alapuló exportra szánt verzió a Mi-35M. Tehát az orrban elhelyezett ikercsövű GS-23L az maradt, de új a főrotor, a farokrotor a 28-asé, nem behúzhatók a futói, rövidebbek a szárnycsonkok és francia elektronika van benne részben. Tipikusan a 90-es évek próbálkozása. Nem is lett belőle semmi.
Az, amit most Mi-35-ösként emlegetnek, az egy modernizációs csomag, amelyet sima V-khez adnak, lásd az indiai gépeket. Orosz elektronika, aztán vagy csapott szárnycsonkok-fix futó, vagy nem. Ha így nézzük, akkor a MAKSz-on látott gép is lehet 35-ös, mert a fennt említett változtatások nem érintik a V-k és P-k közti különbözőségeket, de ettől az a kiállított példány egy 24PM. Azért, mert az oroszok szeretik a saját használatban tartott gépeiket másképp nevezni. Így hivatkoznak rá mindenütt. Ha, te ennek ellenére ott kinnt a gép elé kirakott táblán Mi-35-öst láttál kiírva (én ugyanis nem figyeltem) akkor az csakis a megszokott orosz logikátlanság eredménye.
Más. Tudtommal a 24-es nem tud loopingot, mert a keresztcsuklós megoldás miatt kicsapna a rotor a síkjából. A félmerev bekötéses gépek tudják az ilyen dolgokat.
Egyszer -kb. 5-6 éve- láttam a filmet. Nem tudtam, hogy Mo. -n játszódik így elég nagyot néztem mikor elkezdődött. A kép alján a felirat: "Taszár, Hungary 1990" (vagy 1991 ?) miközben száll le egy MiG-29 -es, ha jól emlékszem.
Aztán a film közben rájöttem, hogy ez egy igazi külföldi-magyar "remekmű". Ahogy Te is írtad, igen komoly bakik vannak. Én nagyon szeretem a repülős filmeket, és néha el is nézem a bakikat, de azért elég hülyének nézték még a laikusokat is amikor a MiG-29 -esre kimondták, hogy az egy F-16 -os. És ahogy a végén lezuhan a lánchídnál...hát enyhélszólva messziről látszódott, hogy az egy "odarajzolt" repülő. De hát biztos kis költségvetésű filmről van szó...
Pont most kezdődött a COOL TV-n a "Harc az öböl felett" című remekmű. Érdemes megnézni, mert a Teve utcai rendőrpalota a filmben NATO főparancsnokságként szerepel, F-16-os zuhan a Lánchídon gellert kapva a Dunába; illetve van F-16-osnak maszkírozott hazai mig-29-es is. Az RPG álló Mi-24-est már meg se említem :)
Tudtommal mindenki bemehetett, aki akreditált vagy a területi hadkiegen mint sima látogató, vagy a HM-nél mint press. Én press-ként voltam ott. Annyira lehettünk közel, mint a miniszterelnök :-) aki vagy 5 méterrel mögöttünk bámészkodott.
Sajnos a fotozás eléggé nehezen ment, mivel
1. sajnos borus volt az idő a légimüveletek során, 2. A légierő eléggé távoli célpontokat támadott. 3. Amikor éppen a levegőből ment a rakétatámadás akkor elénk ereszkedett egy minyo és minden port és füstöt felkavart.
Persze azért a kirakottaknál jobb képek is születtek, csak éppen nem repülőszközökről, hanema szárazföldi egységekről.
A gyakorlat után tudtam még egyik kolléga segitségével viszont tök jó felvételek készíteni a helikoptereseknél... de azt még nem raktam ki. (majd ma)
1. Ha megkérhetnék mindenkit, hagyjátok már abba egymás basztatását, mert komolyan mondom, fárasztó olvasni. Az embernek elmegy a kedve a vélemény beírásától, mert valaki mindenképpen elkezd acsarkodni. Ennyi erővel értelmes dolgokat is leírhattatok volna. 2. Kele64pisti: majd egyszer plz írd le, hogy hol a honlapod, mert komolyan nem találtam meg sehol.
Hi! Nem kéne fanyalogni semmin. Az biztos, hogy a csehek repülik legjobban a Mi-24-et bemutatokon. De miért? Azért mert nálunk eléggé komoly korlátozások vannak a Mi-24 helikopternél bevezetve. Ezért nem használhatják ki pilótáink a Hind tényleges tulajdonságait. A cél nálunk, hogy a rendszerben álló gépek minél hoszabb ideig használhatók maradjanak, valamint a javitásuk minél kisebb összegbe kerüljön. Pld. a Mi-24 is tud "bukfencezni" csak ezt kevesen látták. Sem a mieink, de még a csehek sem mutatták be, de az oroszok többször végrehajtották.
Az olaszok gondolom a feléjük ritkán látható csatakopter, és az infracsapda, valamint a vérmérsékletük miatt mondhatták amit mondtak, bár a programot nem láttam. A csehek kevésbé vannak korlátozva, vettek is egy csomó Mi-35 Hindet igy aztán az Ő bemutatóik látványosabbak. (bár a Brno-i nem volt maradandó és infracsapda sem volt)
Nem ez a baj, hogy tetszik-e a szagértőknek a program. A baj az, hogy lassan magyar produkció nem kerül szagértők elé. Topit és Bagirát 3 héttel Farnborough előtt elküldték egy angol mércével mért falusi repülőnapra örömrepülni, de Farnboroughba nem, mert arra már nem volt pénz. Vajon ez a döntés kinek volt jó a HM-ben és mennyire :-?
Minden normális országban így is működne a dolog, de mi magyarok vagyunk, itt ez a módi. A fanyalgás és a szájhúzgálás mindenre, mindegy, hogy mi az és mi van mögötte. És általában ezt az olyan emberek teszik, akik amúgy a pofájuk járatásán kívül semmit nem tesznek le az asztalra.
Részemről ennyi.
macislum, ha a JETfly-on a magyar pilóták mindenki által elismert teljesítményének magasztalását nem kívánod többet olvasni, akkor megkérlek, hogy a jövőben ne látogasd a lapunkat. Köszönöm!
Először is, ha valamit megjegyzel, ebben az esetben a JETfly véleményét, akkor olvasd el rendesen a cikket.
Két felmagasztalás volt a pár sorban, idézem:
" Az erős harci helikopter repülési tudása lenyűgözte az olaszokat és természetesen a legnagyobb taps és üdvrivalgás az infra csapdák kilövésekor kísérte a bemutatót."
"A szolnoki csapat emlékezetes repülést hajtott végre, amit mi sem bizonyít jobban, hogy az ünnepelt kötelék parancsnoka, Paolo Tarantino csak egyszerűen ennyit mondott a magyar pilótáknak: Ti vagytok az airshow fénypontja!"
Egyik sem a JETfly véleménye, hanem az olasz közönség illetve a Frecce parancsnokáé. (Szövegértés!!!)
Mindkettőnek szemtanúja voltam. Mikor a mellettünk állok megtudták magyarok vagyunk, gratuláltak a helikopter programjához. Talán Nekünk is ezt a hozzáállást kellene követni.
Tarantino gratulációjánál ott voltam. Nemcsak udvariassági gesztus volt.
Nem tudom, milyet repült a cseh Hind, biztos jó volt, de egyszer jó lenne megbecsülni a mi pilótáink tudását is, és nemcsak akkor villogni a magyarsággal, ha díjat hozz el egy magyar pilóta.
Rivolto-ban a magyar Mi-24-es harci manőverezést mutatott be nem bemutatóprogramot. Az egekig magasztalás pedig nem tőlünk származik, hanem az olaszok közölték, hogy a show egyik fénypontja volt a magyar helikopter ritkán látható harci repülése. Látom megint kezdődik a fanyalgás, jó magyar szokás szerint...
Jut eszembe, az Ocsovai Pásztorok vontatógépe (Turbo Cmelák) magyar lajstrommal repült, a Blanikok egyik fele meg csehhel (OK-xxxx). Ki tud valamit, miért magyar gép vontatott? Erre nem emlékszem régebbről.
"A cseh gépek (Gripen, ALCA, Mi-24) elég vérszegény programot repültak, "
Lehet hogy nagyon rossz a memóriám és elő kellene venni a videókat hogy újra megnézzem, de nekem felüdülés volt a cseh Mi-24 azután, amit Rivoltóban láttam honfitársunktól. Ezt még az után is így gondolom, hogy utóbbit a Jefly az egekig magasztalta.