Hetek kérdése és megjelenik (végre) a 24x36 milliméteres szenzorral szerelt Pentax K-1 FF DSLR.
Idevárok mindenkit akit érdekel ez a technika, illetve van információja és ezt megszeretné másokkal beszélni.
Már éppen rá akartam kérdezni, hogy-hogy megint pentaxod van.
Én Canon oldalról tapasztaltam, hogy sokkal nehézkesebben kezelhető gépek, és közel sem olyan jók, mint amibe kerülnek. A Canonok, és az optikák amiket használtam hozzájuk dupla árban voltak, mint az én felszerelésem, de még a képek minősége se támasztotta alá az ár különbséget, nem hogy a kezelhetőség. Sőt.
Én nagyon ár érzékeny vagyok, gondolom te is. Abban a Sándornak igaza van, hogy minden gépet meg lehet szokni, csak nagyon nehéz egy jól átgondolt fotóscentrikus gépről, egy nehézkesebbre visszamenni, főleg ha drágább is.
Nekem egy jó fényképezőgép ott kezdődik, hogy riport és eseményfotózásra jól lehessen használni. Ha erre kiváló akkor az egyéb általános ráérősebb dolgokra is tökéletes. Fordítva már nem igaz.
A pentax élesség állításával a k30-óta semmi gondom. Gyors, és sötétben is elég hatékony. Követőfókusz, arcfelismerés, meg mindenféle extra sok fókuszpont, számomra értelmezhetetlen, lényegtelen hókuszpókusz, amik lehet, hogy szórakozni jó, de éles helyzetben soha nem bíznám rá magamat ilyenekre.
Az egynapos proba mindenkeppen jo, de inkabb a kep megitelese szempontjabol. A gep kiismeresere, reflexszeru hasznalatara talan az egy ev is keves.
Nekem keves volt. Hosszu ideje hasznaltam Nikon filmes gepeket, Fuji S2, S5 digitalist, amikor beugrott mellejuk egy Canon. Nagyon esetlennek tunt rajta minden. Most is teljesen hulyenek tartom a menujet, nem szeretem a gombok kiosztasat, az egesznek a logikajat.
Biztosan ugyanolyan jol szervezett gep, mint a tobbi, csak nem ezt szoktam meg. Tehet ebben a kerdesben a megszokas sokat szamit. Nekem a Nikon autofukusza sokkal precizebbnek, hatarozotabbnak tunik, mint a Canone. Itt is "egyutt nottem fel a Nikonnal" kovettem az evoluciojat. Ez megint lenyeges, mert az AF-et is lehet izombol es serobol hasznalni. Ra kell segiteni a hatekony mukodesre.
Azt meg csak zarojelben jegyzem meg, hogy keves fenyben a kis fenyereju variok mindig gyengebben szerepelnek, ez alapjan nem erdemes minositeni a rendszert. Ha nincs fenyeros objektiv, erdemes bekapcsolni az AF segedfenyt, vagy a vakuk "infra" segedfenyet hasznalni. Van kulon infra segedfeny, ami nem villan, nem szol bele az expoba. A 600-as, 7100-as Nikon nem tartozott a kiemelkedo gepek koze. Ha felteszed ugyanazokat az optikakat egy egyszamjegyu vazra, akar a 20 eves F5-re, meg fogsz lepodni mennyivel maskepp muzsikalnak. (Az csak az en teoriam, hogy a nagy gyorsasaghoz, pontossaghoz hirtelen mozgosithato nagy aramra van szukseg, amit a nyolc AA, vagy az opcionalis, nagy kapacitasu akkumulatorok tudnak leadni.)
Nikon D600-at egy napra kölcsönöztem az Artworknél. Anyám 70 éves születésnapján beltérben használtam. Jöttek a vendégek, elég rossz fényviszonyok között köszöntötte őket anyám. Én nyomtam az expo gombot, aztán semmi, mert nem találta elég kontrasztosnak a fókuszterületet. Ha meg kikapcsolom a fókusz prioritást, akkor meg, ha nem figyelsz eléggé, életlen a kép. Bár a Pentax K5 autofókusza rosszabnak tűnik, mégis ilyen esetekben nem kerültem nehéz helyzetbe. Valamilyen kép született.
Volt Nikon D7100-am egy évig. Az bosszantott fel, hogy a Sigma 18-125-höz képest minden hasonló Nikon objektív autofókusza bizonytalanabb volt, sőt a Nikon 18-140-es még bizonyos esetekben be is gerjedt. Azon kívül a Nikon kezelhetősége, hát elgondolkodtató. Tény, hogy a Nikonhoz sokkal könnyebb objektívet kapni, ez nem elhanyagolható, de ha számodra lényeges obik Pentaxhoz elfogadható áron beszerezhetőek, akkor nem biztos, hogy jó vásár.
Sony-ról nincs tapasztalatom. Gondolkodtam rajta, de nem tudom, hogy a hibrid AF gyenge fényviszonyok között hogy muzsikál, ill. az EVF-et a szemem hogy bírja, mert nem nagyon szereti a vibrálást.
Kiegeszitesnek csak annyit, hogy a C., N., S. vazai kiragadott vazak, a kinalat bovebb. Mindegyikuknek van alacsonyabb, es magasabb felbontasu, kulonbozo teruletre kihegyezett vaza. A Canon es Nikon gepei nem feltetlenul a csucsot reprezentaljak az adott markanal.
Ez érdekes, legalábbis számomra, mert nem tudom elképzelni, hogy miként lehet összeszinkronizálni a vakukat. Ezek szerint kellene benne lennie egy menünek, ami erre való, és akkor minden külső vakut kezelne master módban? Mert akkor az nagy dolog lenne. Vagy hogy? Mert a vaku csatornabeállítása úgy működik Pentaxnál, hogy fényképezőgépen be kell állítani a kívánt értéket, majd rá kell tenni a vakut a gépre, expo gombot félig lenyomni és ekkor veszi át a későbbi slave/vezérelt vaku a beállításokat. Tudtommal egyetlen P-TTL vakun sem lehet közvetlen beállítani a csatornát (Metz-en biztos, pedig más rendszerhez dedikált Metz vakuk tudják ezt)
Korabban irtam, hogy a K-1 ara "realis" a hasonlo tudasu egyeb vazakhoz kepest. Nem reszleteztem, de ugy gondolom, az arban benne van a teljes kornyezet, kiegeszitok, es a hatterszolgaltatasok.
A Nikonnak volt, -gondolom most is van- olyan szolgaltatasa, hogy a felhasznalok a pro felszerelesukkel regisztralva azonnali szerviz szolgaltatast kapnak, a javitas alatt cseredarabbal. "Satoros" rendezvenyeken, nagyobb sport, politikai esemenyeken szervizkamionnal, ahol azonnal javitanak, nemcsak vazakat, hanem objektiveket is, termeszetesen szinten csere optikaval.
Ez nagyon sokat nyom a latban pro felhasznaloknal.
Nyilvan nem eskuvokre es kisebb rendezvenyekre ervenyes, viszont ebben az esetben sem mindegy meddig szovel a felszereles a szervizben. Nem mindegy mennyire kiepitett a szervizhalozat. Draga objektivekbol pedig kevesen tudnak dupla szettet kialakitani, magukkal hurcolni.
Nagybani vasarloknal, hirugynoksegek, szerkesztosegek, cegek, (hadseregek, rendorsegek, tuzoltosagok stb.) ezek a szempontok sokat nyomnak a lattban. Kulfoldon van lehetoseg ritkan hasznalt draga, kulonleges kiegeszitot berelni, ami szinten fontos szolgaltatas. Egy globalis szervizhalozat kialakitasa, fenntartasa nem ket filler, es nem az adott ceg jotetemenye, azt a felhasznalok tartjak fenn, ok fizetik, az benne van az arban.
Most k5-tel és K5II-vel szaladgálok, gondolkodom ezen az FF vázon, de még nekem kevés az infó róla.
Egyszer megakadt a K20D még évekkel ezelőtt, valami rugó kiakadt és az AF nem működött. DS-el készítettem az utolsó képeket, meg néhányat a K20D-vel manuálisan.
A gond az, hogy a piac nagyon árérzékeny, igazán nem érdekli őket, van e tartalék gépem. Költhetném másra, több hasznom volna belőle, meg nem kellene cipelnem (tömegközlekedek). Akkor bizonyosan érdekelné őket, ha nincs és ami nálam van az elromlik, de a fotós választásánál szerintem semmi szerepe nincs, pedig beírom az ajánlatba. Csak nincs pofám hozzá, hogy amit elvállaltam, ilyen okok miatt ne tudjam elvégezni, még ha ez csak 1:100 esetben fordul elő. És bosszant, hogy mint írtam, más miket mer bevállalni - jóval több pénzért.
A külön fizetős helyekre, ahol én vagyok felkérve oda mindenképpen viszek 2. gépet is. Sima munkaköri eseményekre elég egy gép is. A keveset futott.
Nem vagyok üldözési mániás, de még egy keveset futott géppel sem merek nekiállni egy fontosabb munkának, hogy ne legyen nálam valami vészhelyzetre. Régebben kölcsön kértem ilyenkor, ma már a 100e expo fölötti gépemet viszem. Egy évben nekem csak egy két ilyen dolgom akad.
Ha esküvőket is fotóznék rendszeresen mint te, nem mernék egy géppel elmenni, bár mennyire húzza is a vállam.
Alább írtad, hogy nem szívesen viszel 100.000 expo körüli gépet fontos helyre, nehogy cserbenhagyjon. Ezért kérdeztem viszel e másikat, a sokexpós gép akkor még jó tartalékba, én is így gondolkodom. Találkoztam fotóssal, aki nem éppen olcsón dolgozott és nyugodt szívvel szaladgált egy 300.000 expos géppel tartalék gép nélkül. No csak azért kérdeztem, te hogy gondolod. Nekem meg azért lényeges, mert minden +gramm amit a hátamon feleslegesen viszek, nem tölt el túl nagy örömmel, néha felmerül bennem, minek viszem a tartalék gépet.
Hála a marketingeseknek, mindig sikerül a földi halandók nagy részében feltámasztani az igényt rövid időn belül egy még "jobb" képeket készítő vázra. Én nem aggódom emiatt. :) Apsc vázakat is 5-6e expóval lehet venni olcsón. Elég egy kis lényegtelen újítás, már hajítják el a még tökéletes gépeket.
Én kizárólag a magas isos teljesítmény miatt vágyok egy FF-re. A d750 25600-as képét nézegetve a k50 1600-as képét simán veri. Pentaxot ismerve még jobb lesz, de legalább ugyan olyan.
Nekem soha nincs elég fény.
Én elég hamar leamortizálom a vázaimat. 1,5-2,5 év nálam egy váz futás teljesítménye. Apsc vázakkal 100e. expo fölött nem szívesen megyek el fontos helyre fotózni, mert félek, hogy bármikor megállhat a gép.
A pentax k1-e a 300e tesztelt expójával, 3, de legalább 2 apsc gépet kivált. Akkor már az ára nagyon jó. Én ráadásul már csak használt gépet veszek. Itt egy 50-60e expos gép is bejáratósnak számít.
A régi pentax filmes optikák képi világáról már nem is beszélek.
FF canikonra anyagi okok miatt sem álltam volna át. Szenvednék a sötétben apsc-vel továbbra is. De ez a váz elérhetővé teszi idővel az olcsó átállást. Szerintem sok fotóból élő ember elgondolkodik ezen az olcsó alternatíván.
Én nem érzek létszükségletnek egy fulfrémes vázat, meg nem is hiszem, hogy ez válna a mindennapossá, olcsóvá. Viszont abban biztos vagyok, és ennek nagyon örülök, hogy a most felsorakoztatott újdonságok mint a monitor, a ledek, a GPS, meg a többi szépen, csendben beépülnek a következő APS-C vázakba is. Így volt ez a kétféle APS-C vonalnál is.
A konkurencia bármit lép ez egy nagyon jó váz. Én örülök, hogy kiadják bármi lesz is a vége. Pár év múlva, ha lemegy az ára és feltűnnek a piacon a használt gépek, nekem is lehet egy FF vázam. Ez egy igazi munkagép. A sorozat egy kicsit gyenge, de ezzel együtt lehet élni. Sokkal jobb, és innovatívabb mint amire számítottam. Nekem kevesebb is elég lett volna ennyi pénzért. A 300.000 tesztelt expo a komoly gépek közé emeli. Ebbe már érdemes beruházni egy olyan fotósnak is aki munkára használja.