A Szilik, sajnos, nem múzeumi darabok. 10-15 évig még biztosan közforgalomban lesznek. A GYSEV sem dobta ki őket, mind személy, mind tehervonat bőven előfordulnak.
Én sem gondolnám, hogy a Skoda 109' esetében éppen a Messerschmitt -el kellett volna előhozakodni.
Mindenesetre a csehek által ráaggatott Zatopek sem tekinthető igazán találónak, hiszen az egyébként
világhíres Emil Zatopek, aki valóban kiváló futó volt (az akkori és ugyancsak kiváló magyar közép,- és
hosszútávfutók vetélytársa), ám egyáltalában nem sprinter volt, még-csak nem is 400-as, vagy éppen
800 m - es síkfutó, hanem leginkább 1500 m - től felfelé, és a Skoda 109' valójában egy igazi sprinter.
A pályaszám dolgában is igazad van, csak éppen a GySEV nagyon is ügyel(t) és mindmáig ügyel arra,
hogy a bér-gépei (és így pl. a Ludmilla is) még-csak a saját tulajdonú-ja--ikhoz hasonló "gúnyában" se
jelenhessenek meg a színen és ez (szerintem is) így helyes.
Végül, ami a képen látható modellfestést, annak színtervét és gyakorlati megjelenését illeti (egyáltalán
nem vagyok szakértő ebben - sem), itt, ebben az esetben valahogy nem találkozott a forma és a szín-világ oly-annyira, mint mondjuk a Taurus esetében. Érdekes módok -a Trixtől eltérően -a GySEV kiváló
érzékkel jött rá erre éppen a 471'5 Vectron mozdonyoknál és alkalmazta ezt a festési szín,- és grafikai
tervet, amelyet egyébként a későbbi Taurus- terveknél is alkalmaztak már. Egyébként a képen látható
Skoda modell talán éppen a fentiek következtében, ebben a régebbi GySEV-"gúnyában" kissé LEGO -s
"feelingű-nek tűnik, így közelről és a részletek ilyen drasztikus mértékű kinagyításával. Először is azt
hittem, hogy ebben az esetben egy ezüstszürke Trix CD 380" - as amatőr GySEV átfestését láthatni a
Ez a Messerschmitt becenév nem nagyon stimmel. Ugyan a II. Világháború végén a csehek építettek - többek között a születendő Izrael államnak - BF-109-ket, csak JUMO motorral, és légcsavarral, ha jól emlékszem Avia S-199 néven. Csak nem a Skodánál...
DE! A pályaszám valóban nem stimmel. Pedig volt kvázi idegen pályaszámú mozdonya a GYSEV-nek. Béreltek az ÖBB-től Taurus-kat, azok kaptak az oldalukra matricát, de a pályaszámuk maradt osztrák: 1116.
Nem is kellene szerintem erőltetni a Skoda mozdony hazai festését, rendszeres vendég a sima CD festésű a Nyugatiban. A Gorillák helyett ilyenek húzzák a nemzetközi gyorsvonatokat, amik arrafelé járnak.
Volt már ilyen példa a magyar modellvasút - történelem során. Ha jól emlékszem Deák László követte
el, amikor egy.(nem-tom-milyen származású, tán Piko hobbi, vagy Roco pléhtájm lehetett) egyébként
német 212, vagy nem-tudom-melyik "hasonszőrű" festetlen donor felhasználásával piacra dobott egy
M 49' pálya(sorozat)számozású, az egységes magyar dízel szinterv szerint narancsos-vörös mozdony-modellt igen baráti áron. Vitték is mint a cukrot. Annyit azért meg kellett adni, hogy az akkori magyar
pálya(sorozat)számozásnak még legalább hozzávetőleg megfelelt, mind a dízel, mind pedig a Csőri-t
követő sorszámtekintetében egyaránt, még - ha valami kis "április 1. - i tréfa" is volt.
Ezért a "kamu", (ál - GySEV) Messerschmitt - ért (a GySEV helyében) legalábbis kissé megdorgálnám
azért érdekes az hogy messerschmitt nek nevezitek a mozdonyt bár tudom hogy az a sugallat hogy a gyári megnevezés skoda 109E És úgye messerschmitt Bf-109 létezett és ebböl E változat is ( ennek a válztozatnak emil volt a beceneve!
de ezt az IHO egyik irója ragasztotta rá!
a mozdony rendes beceneve: Zátopek vagy is Emil Zátopek aki egy olimpikon volt!
Tálaltam Tillig Aee és Bee sorozatú Ep V ČD kocsikat, de rettenetesen műanyag hatásuk van. Jó hír, hogy e korszakból szintén vannak ČD kocsik, méghozzá az ACME halberstadti Z2-esei. Lényegében a hőn áhított Ep IV Slovenská Strelában is ilyenek futottak.
A Vasútmodell Szemle oldalon azonban több bejegyzésben elégedetlen hangnemben írnak az olasz modellekgyártó termékeiről, innen a fenntartásom.
A Mediker oldalán ACME gyártmányú cseh UIC Z2 kocsikat és Pershingeket, Banánokat látok. Az a kérdés, hogy tud-e bárki felhozni meggyőző érvet az ACME mellett, ha padlóvasúton játszanék vele. (Ismétlem magam, Rmin = 515 mm, Trix C ágyazatos rendszer.)
Nagyon köszönöm neked! Elsősorban csehszlovák és abból is a Slovenská Strela, mert baromira bejön, de adja a rendszerváltás utáni cseh és szlovák is. :)
Kissé tanácstalanul és csalódottan állok az előtt, hogy a hazai és néhány találomra kiválasztott külföldi üzletben sem találtam elegendő Ep IV ČSD járműállományt. Egy gyorsvonati szerelvényt szeretnék összeállítani első-, másodosztályú, étkező és poggyász-másodosztályú kocsikból.
A Medikernél ugyan meg lesz Ep IV 350 sorozatú villanymozdony (Gorilla), de a korszakból az egyetlen értelmes vontatott jármű az ACME Slovenská strela 3-részes készlete (első-, másodosztályú és poggyász-másodosztályú kocsik).
Padlóvasúton szeretném futtatni a szerelvényt. (Legkisebb ív 515 mm, Trix C ágyazatos sínrendszer.) Az ACME-ről olvastam jót és rosszat is, a Tillig tamponált végzárlámpájától meg kiráz a hideg is. (Igénytelenség netovábbja...)
Ep V-ben SR-ből rendes személykocsikat nem, csak ČD-t találtam, szintén ACME-t: Gorilla, Banán, Halberstädter UIC Z2 kocsik. Mi a tapasztalat ezekkel a modellekkel? Érdemes beruházni rájuk, ha nem csak vitrinben tartanám őket?