Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2023.11.26 -2 3 71111

Igen, erre is használták. Talán azért ritkábban, mert Amerikában nem volt gyakori elrendezés. Mindenesetre a keresés nagy többségében a légsűrítőt hozza.

Előzmény: rm40 (71109)
manhattani Creative Commons License 2023.11.26 -3 4 71110

Brian Solomon is ezt írja a Baldwin Locomotives-ben, hogy "Among the first successful double-expansion locomotives were two-cylinder cross compounds,  ... a high-pressure cylinder on one side of the locomotive, ... a low pressure cylinder on the other."

 

Előzmény: rezgaras (71108)
rm40 Creative Commons License 2023.11.25 -1 2 71109

Igen, úgy tűnik, ez az angolszász nevezéktan. Az említett könyvön kívül az alábbi két szócikk is így használja:

https://en.wikipedia.org/wiki/Compound_steam_engine

https://en.wikipedia.org/wiki/Compound_locomotive

 

(Még mielőtt valaki gúnyosan elmosolyodna, nézze meg a szócikkek forrásjegyzékét is...)

Előzmény: rezgaras (71108)
rezgaras Creative Commons License 2023.11.25 -1 2 71108

"Az egyszerű kéthengeres kompaund gépezetet "cross-compound"-nak nevezik."

 

Ez biztos? Én a "cross-compound" kifejezést a 4 hengeres légsűrítővel kapcsolatban láttam csak. Mert annál a gőzgep és a légsűrítő is kompaund, mégpedig keresztbe kötve (a nagy nyomású gőzhenger hajtja a kis nyomású légsűrítő hengert és fordítva).

Előzmény: rm40 (71106)
Zárlámpa Creative Commons License 2023.11.25 -1 2 71107

Még nem késő - fővárosiak, agglomerációban élők előnyösebb helyzetből indulnak :-) - kilátogatni ma a Keleti pályaudvarra.

https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/UE75

rm40 Creative Commons License 2023.11.25 -1 4 71106

Az amerikai szakirodalomban William L. Withuhn az American Steam Locomotives - Design and Development, 1880–1960 c. könyvében szintén a "tandem compound" kifejezést használja és az ilyen rendszerű Santa Fé mozdonyoknál és a "Compounding" fejezetben tárgyalja a Vauclainekkel, Malletekkel együtt. Az egyszerű kéthengeres kompaund gépezetet "cross-compound"-nak nevezik.

Mivel mi is az angolból vettük át a kifejezést (annak ellenére, hogy műszakilag erősen német behatás volt nálunk), szerintem nem hibázunk, ha a kompaundot mi is az osztott expanzió szinonímájaként használjuk.

 

Más gépelemeknél is látni olyat, hogy szakterületenként eltérő nevezéktan alakult ki az idők folyamán.

 

 

 

 

Előzmény: tom sawyer (71105)
tom sawyer Creative Commons License 2023.11.25 0 1 71105

Ugyanakkor a kor nagy gőzgéptudósai (Jalsoviczky Lajos és Géza, Naszályi József, stb.) határozottan megkülönböztetik a 3 féle típust...

Előzmény: rm40 (71102)
manhattani Creative Commons License 2023.11.25 -1 2 71104

Oopsz, elnéztem a dugattyúrúd helyét...

Előzmény: rezgaras (71099)
rm40 Creative Commons License 2023.11.24 -2 3 71103

Valóban nehezebben jártak nagyobb gőznyomáson a síktolattyúk, viszont a dugattyús (hengeres) tolattyúk elterjedését mégis a túlhevített gőz alkalmazása hozta meg. A dugattyús tolattyúk alkalmazása esetén ugyanis (azok minden előnye mellett) a gőzhengereknél nagyobb a vízütés kockázata (ennek elkerülésére kerültek a IIId. osztályú mozdonyoknál a tolattyúk a hengerek alá).

Előzmény: rezgaras (71099)
rm40 Creative Commons License 2023.11.24 -1 3 71102

Mivel maga a konstruktőr, Kordina Zsigmond is  "A magy. kir. államvasutak kompaund Woolff gyorsvonatú lokomotivja." című cikkben mutatta be a mozdonyt, továbbá kompaundnak nevezi Fialovits Béla is, szerintem mi is bátran hívjuk kompaundnak a Woolf-tandem gépezetet is. 

 

Előzmény: tom sawyer (71101)
tom sawyer Creative Commons License 2023.11.24 -1 2 71101

Ez tandem gépezet. De attól még nem lesz kompaund. Hiába van nagy és kisnyomású  hengere. 

Előzmény: kanizsella (71095)
tom sawyer Creative Commons License 2023.11.24 0 2 71100

A gépezet vagy tandem, vagy kompaund. Megosztott expanziójú ez is az is, de mint írtam a működésben eltérés van. Ugyanis a Tandem (valamint a Woolf féle) mindkét hengerben egyidőben van a dugattyú holtponton, a kompaund esetén viszont 90 fokkal eltér. A tandem (és Woolf) gépnél közvetlenül áramlik a gőz a kishengerből a nagy hengerbe, a kompaundnál viszont előbb a receiverbe, és csak a nagyhenger tolattyújának a nyitásakor tud beáramlani a hengerbe. 

Előzmény: erprobungsfurt (71096)
rezgaras Creative Commons License 2023.11.24 -1 2 71099

Én úgy nézem, hogy a 222-esnek nem dugattyús tolattyúi vannak, hanem ferde síktolattyúi. Kicsit szokatlan, mert pont a kompaund mozdonyok nagyobb kazánnyomása vezetett a dugattyús tolattyúk elterjedéséhez. A síktolattyúk ugyanis a nagy nyomástól nehezen jártak és erősen koptak. Igaz, előtte még kísérleteztek mindenféle terhelés-csökkentéssel is, de hamar belátták, hogy a dugattyús tolattyú a helyes megoldás.

Előzmény: manhattani (71098)
manhattani Creative Commons License 2023.11.24 -1 2 71098

Úgy látszik, hogy a magyar tandem kompaund mozdonynál mind a kisnyomású, mind a nagynyomású hengernek saját dugattyús tolattyú adagolja a gőzt. Az amerikai tandem kompaund mozdonyról azt írja a szakirodalom, hogy ugyanaz a tolattyú adja a gőzt mindkét hengernek. Belegondolva, ez lehetetlen.

erprobungsfurt Creative Commons License 2023.11.24 -1 2 71097

Elírtam, a kisnyomású hengerek elől vannak.

Előzmény: erprobungsfurt (71096)
erprobungsfurt Creative Commons License 2023.11.24 -1 3 71096

Dehogy nincs, lásd pl MÁV 222 sorozat. Kompaund, mert nagynyomású (hátul lévő gőzhengerek) és kisnyomású gőzhengere (hátul lévő gőzhengerek) is van, és tandem gépezetű, mert az egy oldalon lévő gőzhengerek egy (ugyanazt) dugattyúrudat mozgatnak.

Előzmény: tom sawyer (71094)
kanizsella Creative Commons License 2023.11.24 -2 3 71095

Előzmény: tom sawyer (71094)
tom sawyer Creative Commons License 2023.11.24 0 3 71094

Nincs olyan ,hogy tandem-kompaund. Vagy az egyik, vagy a másik, ugyanis a két géptípus műáködése némiképp eltérő.

Előzmény: rezgaras (71092)
324540 Creative Commons License 2023.11.24 0 1 71093

Sziasztok!

 

Kedves hkv fórumtárs! Olvastam a fórumon, hogy vannak gőzmozdony gőzdóm táblái és az lenne a kérdésem, hogy ezekről kaphatnék-e fotót akár itt a fórumon vagy a bardiautomechatronika@gmail.com email címre? :D

rezgaras Creative Commons License 2023.11.23 -2 3 71092

Meg lehet említeni, hogy nálunk is volt tandem-compaund, a 222-es. Ha jól tudom, Európában nem is volt hasonló. Mondjuk valamennyire érthető, mert annak egy rémálom lehetett a szerelése, beállítása. Talán Kordina úr túl sokat feltételezett a hazai műhelyekről... (úgy tudom, Kordina Zsigmond járt tanulmányúton Amerikában, ott láthatta)

Előzmény: manhattani (71088)
1047 005-2 Creative Commons License 2023.11.23 0 2 71091
Előzmény: manhattani (71090)
manhattani Creative Commons License 2023.11.23 -1 2 71090

Kösz!

Jogos, javítva.

 

Előzmény: BlackStar (71089)
BlackStar Creative Commons License 2023.11.22 -1 1 71089

Jó cikk, mint mindig.
A SantaFe-nél szerepel egy 2-10-2 (1'D1'), ami szerintem 1'E1'.

Előzmény: manhattani (71088)
manhattani Creative Commons License 2023.11.22 -1 6 71088
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.11.21 0 2 71087

Az első kép Cegléd, Kossuth tér - Cegléd város honlapján is megtalálható a kép, dátum nincs hozzá.

Második kép 1966 Szeged.

Előzmény: Atis57 (71078)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.11.21 0 1 71086

A Google képkeresője szerint az első kép több honlapon is szerepel forrásmegjelölés nélkül, illetve néhány helyen forrásként a Wikipedia van megjelölve. A második kép a Flickr-ról van, egy bizonyos TransandTravel nevű felhasználó gyűjteményéből, a harmadik képnek nincs előzménye a neten a Google szerint.

Előzmény: Atis57 (71080)
rm40 Creative Commons License 2023.11.21 -2 1 71085

OFF

Baloldalt fent, a Beállításokra kattintva át lehet állítani a hozzászólásaid licencét.

Javasolt a listából a "Nevezd meg!-Ne add el!-Ne változtasd! 2.5 Magyarország"-ot kiválaszani.

Bővebben itt.

ON

Előzmény: Atis57 (71082)
Atis57 Creative Commons License 2023.11.21 0 4 71084

Szia!

 

Nem lenne érdekesebb --gőzmozdonyokról beszélni?

Előzmény: van_Persil (71083)
van_Persil Creative Commons License 2023.11.21 -20 1 71083

Én nem a kép tulajdonjogáról beszéltem, hanem a forrásáról, és nem, nem az index tulajdona...

"A Szolgáltató a Fórumon közzétett adatokért, képekért, szövegekért, sem más információhordozókért teljes felelősséget nem vállal." Ha valóban tulajdonosa lenne, akkor felelösséget kellene vállalnia a fórumban megjelent képekért.

Előzmény: Atis57 (71082)
Atis57 Creative Commons License 2023.11.21 0 1 71082

S zia!

 Nem véletlenül kérdeztem. 

Beraksz egy saját képet.-----legközelebb már mint az Index tulajdonaként jelenik meg.

Előzmény: van_Persil (71081)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!