Keresés

Részletes keresés

Biga Cubensis Creative Commons License 2024.06.10 0 0 57669

Kellenek egyáltalán az első flap-ek, hiszen így is visszajött hogy nem tudta őket teljesen használni?

Vagy az hülyeség lenne, hogy kitolható lenne a két első és a plazma fázis után nyitná ki? Persze ez is bonyolítaná/drágítaná/nehezítené... :(

Előzmény: jee_c (57668)
jee_c Creative Commons License 2024.06.10 0 1 57668

Platon, kicsit elhamarkodottnak érzem az egész megoldás temetését az első reentry teszt után.

 

Amiről szó volt: a szárny tengelye mentén jutott át/ a csempék alá/ a nem védett területre a forró plazma. Ez egy kritikus terület, hiszen a szárnynak mozognia kell, tehát itt ezt a részt fixen nem lehet lecsempézni telibe.

 

Más: Elon szerint a másik elülső flap is komolyan melegedett, de nem sérült annyira, mint a videón látszó. A hátulsó szárnyak rendben voltak - amennyire az adatokból látszott.

 

Előzmény: Platon (57667)
Platon Creative Commons License 2024.06.10 -1 0 57667

Ugye az van hogy a csempék átégtek.

 

Ez azt jelenti hogy a hőmérséklet 1200 fok fölé ment. Kérdés mennyivel?

 

Mik a lehetőségek.

 

Létezik egy 1500 fokot is kibíró megoldás az un. RCC Ez volt a space shuttle belépő élein. 

 

De ez nagyon törékeny, emiatt veszett oda a Columbia. És mivel ez egy PF gyantás megoldás sokkal nehezebb mint a csempék

 

A másodlagos ablatív  layerrel meg az a baj hogy akkor ennyit a rapid reusabilityről.

 

Deja Vu

 

Megint a Space Shuttle tervezési hibái köszönnek vissza.

 

Az egész egyre nehezebb, egyre több karbantartást igényel két felszállás között és egyre csökken a hasznos teher. Amire a válasz a felskálázás, de a motor már amúgy is túl van hajtva de már 350-400 baros kamranyomású motorokról beszélnek.

Ide már rettentően egzotikus anyagok kellenek, pláne ha újrahasznosítható. Ezek meg horror árban vannak.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: jee_c (57663)
atherton_ Creative Commons License 2024.06.10 0 0 57666

( mármint kétszer erősebb, nem? amúgyis elonnál az időt szorozni kell x-szel, a képességeket/kapacitást meg osztani.. monstre gyertya: talán spórol az árammal :D )

Előzmény: jee_c (57663)
jee_c Creative Commons License 2024.06.10 0 0 57665

Több infó a hibernációs kísérletekről Laura Demingtől (CEO, ha jól láttam):

https://x.com/LauraDeming/status/1797641862309937627

Előzmény: jee_c (57664)
jee_c Creative Commons License 2024.06.10 0 0 57664

Hibernáció hírek:

https://x.com/jasonjoyride/status/1799849085853397233

(főleg azoknak, akik messzebbre szeretnének utazni ;) )

jee_c Creative Commons License 2024.06.10 0 1 57663

Közben Elon videójáték streamelés közben(!) /Starlinken keresztül, kis teszt, kis reklám/ megemlítette, hogy ITF5 egy hónap múlva lesz kb, és hogy a hővédő csempék ki lesznek cserélve (egy kb 5-ször olyan erősre), és pár egyéb dolgot is.

Pl. az 5-ik repülésen meglesz a Mechazilla első Booster elkapása - de a Booster olyan pályán fog jönni, hogy az öböl, a tenger felett fel lehessen robbantani, ha nem minden 100%.

 

További részletek a threadben:

https://x.com/NosVemosEnM4rte/status/1799962142910960112

(mi a fene ez a böszme nagy gyertya? :D )

ShaReRe Creative Commons License 2024.06.10 0 2 57662

Gratula a XII.ker-i Kutyáknak!

Előzmény: divaoni01 (57590)
jee_c Creative Commons License 2024.06.10 0 0 57661

Van hasonló elven működő erőműves cég is -vagy ők is foglalkoznak ezzel.

Előzmény: szilvatövis (57658)
szilvatövis Creative Commons License 2024.06.09 0 0 57660

Miért nem alkalmas ez a rakétamotor (elvileg) példának okáért vízmelegítésre, mint bármilyen más gázégő... legyen az rakétamotor akár.

Repülőgép hajtóműveket használnak hőerőművekben, kiváló eredménnyel.

Előzmény: Platon (57659)
Platon Creative Commons License 2024.06.09 0 0 57659

Ez egy rakéta motor. Nem erőmű.

 

Annak viszont nagyon jó. Ha minden úgy működik ahogy a Princeton fizikus csapata gondolja sok év kísérletezés után, akkor ez fog minket elvinni a Marsra.

 

Nem, nem a starship. Annak még a hold is nagy probléma.

Előzmény: szilvatövis (57658)
szilvatövis Creative Commons License 2024.06.09 0 0 57658

Hol a bibi?

Ha működik, akkor elsősorban a hőerőművek kiváltására kellene koncentrálni a tervezéskor!

Ez így az ágyúval verébre tipikus esete. Kezükben van az emberiség energiaproblémájának megoldása és elküldik a Plútót tanulmányozni? Érdekes....

Előzmény: jee_c (57657)
jee_c Creative Commons License 2024.06.09 0 0 57657

Ők valóban nagyon ígéretesek.

Előzmény: Platon (57656)
Platon Creative Commons License 2024.06.09 0 0 57656

Dehogy. 

 

Ez pl. nagyon bíztató project. Konkrétan épül a prototípus. Idén Statikus tesztek, 2027 re In Orbit Demonstratort terveznek. PFRC alapú megközelítés, úgyhogy szilárd elméleti megalapozása van. Szorítsunk nekik.

 

 

 

https://pulsarfusion.com/products-development/fusion-propulsion/

 

Csak hát ugye attól, hogy szerencsés esetben mondjuk 2027-re van egy megfelelő motor, még úgy min. egy, két évtized, hogy meglegyen a finanszírozás meg a mission architektúra. 

Előzmény: mmormota (57655)
mmormota Creative Commons License 2024.06.09 0 0 57655

Kösz. Nem sietik el ezek szerint, olyan mint a fúziós reaktor - mindig 30 év múlva lesz kész. :-)

Előzmény: Platon (57651)
Platon Creative Commons License 2024.06.08 -1 0 57654

Hűha. Ez nem csak simán leállt, ez felrobbant. Akkor ezzel együtt 3 motor adta meg magát. Ez nem túl jó hír.

Előzmény: jee_c (57653)
jee_c Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57653

Van videónk a Booster becsobbanásáról:

https://x.com/JaraySzabolcs/status/1799462162672632107

Látszik a felvételen, amikor eldurran az egyik Raptor a leszálláskor. És az is látszik, hogy hogyan kompenzálja ki a többivel. Mínusz és plusz.

A Shipről is várhatunk majd valami felvételt, mert járt arra az ausztrálok egyik hivatalos (katonai?) gépe, és sejthetőleg direkt ezért.

Mondjuk többen panaszkodnak a Booster felvételre, hogy az oldalra dőlést nem mutatja.

 

Diótörő Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57652

Jó, nekem is van egy orosz fúrógépem vagy harminc éves, de műholdjaik nem feltétlenül szokták kibírni az egy évtizedet.

Leszámítva az ISS saját moduljait, mert azok valahogy bírják.

Előzmény: Platon (57650)
Platon Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57651

Szerintem kémiai meghajtással prohibitive drága és veszélyes.

 

De. Egy sor nagyon ígéretes nukleáris meghajtás van elég jó státuszban. 

 

20-30 év még szerintem

Előzmény: mmormota (57646)
Platon Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57650

Amúgy egy orosz cucctól elég szép ennyi időtartam.

 

Ezt azért nem mondanám. Elég tartós dolgokat gyártanak.

Előzmény: Diótörő (57644)
Platon Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57649

Igen. Hohmannon nagyobb a deltaV.

 

Kivéve az egészen gyors pályákat

 

 

Előzmény: c742 (57645)
szilvatövis Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57648

Hohmannon már kisebb lesz a pályasebessége, mint a Marsnak, a bolygó elé kell érkezni, hogy találkozzanak. Ha gyorsabb pályát választ, akkor befigyel a szögeltérés is, ahogy mondod, minden sokkal macerásabbá válik, bár időt nyer, nem biztos, hogy életet.

A multiskip reentry sem egy életbiztosítás.

Előzmény: c742 (57645)
c742 Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57647
eselytelen...

az usa nem all olyan jol hogy egy marstripre eltapsoljon 1000mrdot...

van ott is gond gazdagon, meg jo nagy kvi hiany...

20 ev alatt kb. meglesz a mar folyamatba levo samplereturn... :-))

funfakt: ha kennedit nem merenylik meg, akkor az apollot valszeg lefujta volna, olyan brutalis volt az arcedula...
de mivel megmerenyeltek, a tiszteletere vegigtoltak...
Előzmény: mmormota (57646)
mmormota Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57646

Reálisan hogy néz most ki az emberes Mars utazás? Lesz belőle valami mondjuk 20 éven belül? Megoldják kémiai meghajtással, vagy megvárják, amíg lesz megfelelő nukleáris reaktor?

c742 Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57645
szerintem a hohmannon nagyobb az erkezesi dv mint egy gyorsabb palyan, de lehet hogy rosszul sejtem, mert dv vektor nem skalar...

Előzmény: szilvatövis (57643)
Diótörő Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57644

" Kilencven évesen talán nem volt a legjobb ötlet műrepüléssel próbálkozni "

 

Nekem is ez volt az első gondolatom, így viszont szép halál egy űrhajósnak.

Szebb, mint egy öregek otthonában kipurcanni.

 

Más: szépen működik a Zarja szellőztető rendszere, még a végén le kell kapcsolni az ISS-ről.

Amúgy egy orosz cucctól elég szép ennyi időtartam.

Előzmény: Platon (57642)
szilvatövis Creative Commons License 2024.06.08 0 1 57643

Nagyobb belépési sebesség mellett (Mars) ugyanez elérhető nagyobb magasságon, hasonló hőterheléssel. Vagy akár csinálhat a a Ship egy lassító légkörbe merülést (skip/multiskip reentry).

Sajnos nem, a marsi adottságok nem teszik lehetővé a Starshipnek a lassú fékezést, de nem is ez az igazi dilema szerintem, hanem, hogy milyen sebességre gyorsítsanak fel, mennyi ideig tartson az út.

Hohmann pályán érkezve talán egyből le tudna fékezni, de ha gyorsabban megy, akkor ahogy Platon mondja  mindenképp kell extra hajtóműves fékezés, vagy amit említesz a reentry. Ez utóbbihoz szerencsére a Mars jó lehetőséget kínál, tehát a probléma áthidalható.

Előzmény: jee_c (57626)
Platon Creative Commons License 2024.06.08 0 0 57642

RIP Astronaut William Anders (Apollo 8)

 

 

Kilencven évesen talán nem volt a legjobb ötlet műrepüléssel próbálkozni :( 

 

https://x.com/rawsalerts/status/1799255715476853081

 

 

szilvatövis Creative Commons License 2024.06.07 0 0 57641

Minek az a nagy sietség? Menjen 4 km/s-el! Könnyebb lefékeznie...

Előzmény: Platon (57640)
Platon Creative Commons License 2024.06.07 0 0 57640

Az 32 Pa nyomás. Az cca 20 km magasan a mars felszín felett....  És ballisztikus pályán van. Egyszerűen nem tud lelassulni. 

 

A Marson az egyik legnehezebb landolni a potenciális célok közül.

 

Egy kis könnyed anyag, miért is olyan nehéz ott leszállni.

 

https://www.youtube.com/watch?v=h2nqgKL2JQU

 

Az a baj hogy mire odaér a Starship nem lesz elég üzemanyaga egy komolyabb powered landinghoz. Minimum 4 Km/sec et el kéne égetnie a légkörben. Ez csak akkor menne ha jó sokáig tudna repülni a légkörben. De a hiperszonikus tartományban az L/D ratio csak 0.3-0.5 maximum. Messze messze nem elég. Olyan 5 kéne.

Előzmény: jee_c (57638)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!