Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2024.07.09 -3 1 179599

Eléggé szkeptikus vagyok a vasút integrálásával a városi közlekedésbe. Még régen egy német, városlakó ismerősöm mondta: "A városi tömegközlekedés egyik jellemzőjének kell lenni, hogy városban az ember úgy mehet ki a megállóba, hogy nem kell tudnia a menetrendet." Persze világos: a nagyon ritkán járó, kületületi járatokra ez nem igaz. Ahol a járatsűrűség a 15 percet meghaladja, ott már hasznos tudni a menetrendet. A vonatok járatsűrűsége ennél általában ritkább. Aki nem jár rendszeresen arra, nem próbál Nagytétényből vagy a Kökiből vonattal bejönni a városba. Tehát a kísérlet leginkább réteg-igényekre alapoz.

Előzmény: morgó mh. (179585)
morgó mh. Creative Commons License 2024.07.09 -1 2 179598

Nem csoda, ha a tanulmány a Fehérvári utat hozta ki jobbnak, jelenleg jobban be van kötve, ez világos. A Nádorkert viszont egy fejlődő és nem jól ellátott területnek ha nem is a súlypontja, de kapuja lehet. A Fehérvári út felől mind Kelenföld, mind -ahogy írod- a Nádorkert felé meg lehet adni azokat a kapcsolatokat, amiket fordítva nem igazán. A város felé a vasútról a Nádorkerti kapcsolatban szerintem szintén több a potenciál. Egyrészt Kelenföld felől érkezve Újbuda-Móricz felé a kapcsolat amúgy is adott, míg az Infopark/egyetemek felé sokkal kevésbé. Pest felől egy kicsit az is számíthat eljutási időben, hogy hamarabb van, bár ennek az előnynek a várható követési idő keresztbe tehet. Nem mellesleg viszont tehermentesí a Bartókot.

Előzmény: timetable (179591)
morgó mh. Creative Commons License 2024.07.09 0 0 179597

Főleg, ha tudod, hol vannak a cölöpök... :)

Előzmény: trizs77 (179596)
trizs77 Creative Commons License 2024.07.09 0 0 179596

Az átszállók megtanulják = a séta egészséges.

Előzmény: morgó mh. (179594)
08-73 Creative Commons License 2024.07.09 -1 0 179595

Köszi! Aztán gondolom ősszel valamikortól meg az 1-esnek a hosszabb, Kelenföld- Infopark közti vgz-je, amit ugye elhalasztottak...

Előzmény: 18-09 (179587)
morgó mh. Creative Commons License 2024.07.09 0 1 179594

"bő 1 villamos megállónyira lesz 2 vasúti megállóhely,"

Ennek önmagában nem sok jelentősége van, mert a kettő teljesen más kapcsolatokat szolgál ki.

Előzmény: nememlexemki (179592)
nememlexemki Creative Commons License 2024.07.09 -1 0 179593

itt a nádorkertnél viszont nem kell új járat, mivel a meglévő ott van néhány méterre

Előzmény: timetable (179591)
nememlexemki Creative Commons License 2024.07.09 0 0 179592

így van, bő 1 villamos megállónyira lesz 2 vasúti megállóhely, úgy, hogy ott a villamos is 20 méterre, "néhány" percenként járva

viszont a vonatról majd 3 kilométeren keresztül nem lehet le/felszállni sehol kelenföldtől/ig, és párhuzamos tömegközlekedés sincs

Előzmény: Il Leone (179586)
timetable Creative Commons License 2024.07.09 0 4 179591

Ha a Nádorkert megálló térségét, mint forgalomvonzó pontot tekintjük, az ingázó forgalomra egyértelműen számíthat, akik számára a közvetlen kapcsolat így könnyen megadható. Mint kibocsátási pont, inkább a lokális kapcsolatai fontosak, ez azonban a kérdésben kevésbé releváns.

 

A Fehérvári út és a vasút metszéspontja viszont a forgalomvozó létesítményekkel legsűrűbben érintett kerületközpont peremén helyezkedik el, az ide érkezők számára az M4, még a kelenföldi átszállással is többnyire jobb eljutási lehetőséget ad. De például a BME+ELTE egyetemváros számára is ez egy értelmezhetetlen fejlesztés lenne, mert gyalogtávra tőlük nem állna meg, a 4-es villamosra pedig egy hosszabb átszállással adna csak kapcsolatot.

 

Az jogos érv, hogy a külső Fehérvári út sűrűn lakott területeiről a vasúti átszállás lehetősége így nem adott. De hol van az kőbe vésve, hogy nem lehet villamosjáratot indítani mondjuk Budafok kocsiszíntől a Rákóczi híd felé, elérve így a Nádorkertet? 

Előzmény: Il Leone (179590)
Il Leone Creative Commons License 2024.07.08 -4 4 179590

Szerinted. Szerintem meg nem, és erre készült egy alapos forgalmi modellezés, aminek az eredménye az, hogy a Fehérvári útnál lenne a vasúti megállónak a jó helye és nem ahová most épül, és ezt mondjuk könnyű lenne belátni, ha nem szemellenzős megközelítést alkalmaznál.

 

A fejlesztési terület mellett ott van az 1-es villamos, a Déli Körvasút és az 1-es villamos pedig egymással verseng, hogy melyik pótolja a másikat, gyakorlatilag ugyanott állnak meg Népliget, Közvágóhíd, Nádorkert, Kelenföld.

 

A Fehérvári úti villamosok közül nem mindegyik éri el a vasutat Budafoknál, és a Fehérvári úton azért Budafok és Újbuda-központ között is van élet és nem csak az van, hogy aki a Fehérvári út mellett lakik, azoknak vagy nagyon sokat kelljen utazni egyik, vagy másik irányba, és még szálljanak át vagy a 4-es metróra, vagy az 1-es villamosra, vagy menjenek az Isten háta mögötti Budafok állomáshoz.

 

Ezzel szemben a fejlesztési területről pont ott az 1-es villamos, ami minden olyan kapcsolatot megad a belső részen, ami kell, sőt ugye, ha egyszer lesz Közlekedés Múzeum megálló, akkor ott is gyakorlatilag az 1-es villamossal fog találkozni a vasút.

Előzmény: Zugbegleiter (179589)
Zugbegleiter Creative Commons License 2024.07.08 -1 8 179589

A megállónak ott a helye, ahol lesz: a fejlesztési területen. Ott örülnek neki, a balhézó Hamzsabégi úti lakosok pedig nyilván nem örültek volna. A Fehérvári úti villamos szerintem nem olyan fontos, mert találkozik a vasúttal kijjebb is, a Körtérről és Újbuda központtól pedig Kelenföldre ott a metró.

Előzmény: Il Leone (179586)
18-09 Creative Commons License 2024.07.08 0 5 179588

Ha mondjuk bécsi fejjel gondolkoznánk, akkor a Szilas-patak mögött van egy jó 34ha terület, ami elbírna pár 3-4 emeletes épületet, úgy 3000 új megfizethető lakást. Még a 12-est is meglehetne hosszabbítani és utas is lenne :) 

Előzmény: 08-73 (179578)
18-09 Creative Commons License 2024.07.08 0 2 179587

Az 1-es baromi hosszú lesz, ha jól rémlik iskolakezdésig. A 28-as talán 2 hét, de ugye szombaton indul több ütemmel a klasszikus Nagykörút :))) 

Előzmény: 08-73 (179572)
Il Leone Creative Commons License 2024.07.08 -4 2 179586

De csak azért, mert minden józan megfontolás és objektív elemzés ignorálásával azt a megállót oda építik ahová, miközben a Fehérvári úthoz kellene/kellett volna. Csak a döntés már előbb megvolt, mint a vizsgálat eredménye, szóval Tanú című filmből a két örök klasszikus a Virágh elvtárs ez az ítélet és Kicsit sárga, kicsit savanyú, de a mienk.

Előzmény: morgó mh. (179585)
morgó mh. Creative Commons License 2024.07.08 -1 2 179585

Így van, és a déli körvasút kiépülésével ehhez hozzájön, hogy a pesti vonalakról is várható komolyabb forgalom Budára. Nádorkert lényeges átszállóhely lehet majd a budai villamoshálózatra mindkét irányból.

Előzmény: rezgaras (179583)
Thermo-blinker Creative Commons License 2024.07.08 0 1 179584

Ma is legalább négy volt bent, nem merik ajtóhibaként nyilvántartani, mert nem szabad, nehogy valakik ott fent hőbörögjenek érte...

Előzmény: TWdoktor (179503)
rezgaras Creative Commons License 2024.07.08 0 5 179583

Azt figyeltem meg, hogy az elmúlt 10 évben Kelenföldön a vasúti forgalomban történt komoly változás. 10 éve még az utasok többsége a Déliben szállt fel és le a vonatról, ma már a Kelenföldinek szemre nagyobb a forgalma! Ebben feltehetőleg mind az 1-es villamosnak, mind pedig a 4-es metrónak szerepe van. Amikor a 4-es metró megindult még komoly aggodalomra adott okot, hogy a Körtértől délre drasztikusan lecsökkent a forgalma (messze nem hozta azokat az utasforgalmi adatokat, amiket az Uniós pénzek érdekében belicitáltak). De az utasok lassan átszoktak. Az 1-est nem ismerem, de nyilván ott is volt hasonló tendencia.

Előzmény: morgó mh. (179580)
Zugbegleiter Creative Commons License 2024.07.08 0 6 179582

A 12-esnél igazából arról van szó, hogy a 14-es CAF-osítása miatt csökken a járműegység hossza. Emiatt a 14-es belső részét sűríteni kell. A BKK láthatóan úgy gondolja, hogy Káp.megyeren nincs szükség a mai kapacitásra, így ott ritkítást lépnének meg a csökkenő szerelvényméret mellett. A belső szakaszra pedig beforogna a 12-es, amivel megnyerik a Görgey és az István úti felesleges párhuzamosságban futó kapacitást. 

A kérdés az, hogy

- a 14-es kinti része valóban elvisel-e ekkora kapacitáscsökkentést? (szerintem matematikailag igen, de már kellemetlenül zsúfolt lesz)

- mihez kezdenek a 14-es kinti részén az egyenetlen követéssel? (levárhatja Újpest központban, csakhogy csúcsban ez már sorrendborulást eredményezhet, ha a 12-es Palota felől késik, márpedig a Pozsony utca be tud dugulni)

- miért a káposztásmegyeriekkel kell kiszúrni, amikor egyrészt sokkal többen vannak, másrészt a telep középső részén semmi más közlekedésük nincsen, szemben Rákospalotával, ahol válogatni lehet az üresen kóborló buszjáratok között?

Előzmény: 08-73 (179581)
08-73 Creative Commons License 2024.07.08 -1 2 179581

Valszeg a Bajcsy hosszabbításra gondolsz, de az egyelőre a Holdban van. Én most a Lehelig hosszabbításról beszélek, sokat nem fog érni a 12-esnek. A Bajcsys történet egész más lesz, ott már pl. ha a 49 kimegy Rákospalotára, TALÁN jöhet értelmezhető utastöbblet az önálló, rákospalotai szakaszra is. 

Előzmény: morgó mh. (179580)
morgó mh. Creative Commons License 2024.07.08 -1 11 179580

A nem ideális a nyomvonala és a nem használja senki között van egy baromi nagy különbség.

A tervezett vonal több tízezer - az átlagnál nagyobb arányban tömegközlekedő - ember munkahelyének, számos új lakóterületnek és egy leendő vasútállomásnak fogja megadni az észak-déli kapcsolatot.

Ahogy az 1-es villamos déli meghosszabbítása és a fonódó első szakasza esetén, úgy itt sem lehet kiindulni a ma jelentkező buszos forgalomból.

Ez az egyik. A másik pedig a hálózati szerepe. Ez egy vonal önálló, végső szakasza, ami ha nincs csurig kitömve, akkor is a teljes vonal forgalmát erősíti. Ezen túl a Bartókon fennálló sokszor megénekelt forgalmi anomáliákat fogja oldani.

 

Előzmény: 08-73 (179578)
RandomFarkas13 Creative Commons License 2024.07.08 0 5 179579

Nem csináltam közvélemény-kutatást, de érzésre bőven több, mint a fele észak felé menne, vagyis megy most is (107-es, 4-6), Észak-Buda, Észak-Pest, illetve a belváros miatt. Csak a Dél-Pest felől érkezőknek jó az 1-es villamos, még Kelet-Pest felől is gyorsabb a belváros felé venni az irányt és onnan 107.

Nagyon, nagyon hiányzik a kapcsolat a belváros felé, a 4-6 messze van, lassú és az se annyira a belvárosba megy. Az autós forgalmat növeli a jelenlegi helyzet. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (179577)
08-73 Creative Commons License 2024.07.08 -7 10 179578

Detto! Csak azért, mert villamos, csilingel, és sárga, ne hagyjuk már meg egy olyan részen, ahol TÉNYLEG nem használja jóformán senki, engedjük el. Értem én a kínálat, lefedettség, ellátottság, hálózati kapcsolatok kérdését, de azért ebben is kell húzni egy határt, és jelenleg a környékről akárhogy nézzük, a 170/270, vagy a Kossuth utcától a 104/204 életképesebb opció Újpestre, mint a 12. Az esetleges Lehelig hosszabbítástól meg nem lesz több utas, Újpest-központban ugyanúgy át fog ülni a metróra a kevés utas döntő többsége, de cserébe a Kápmegyeriekkel jól kiszúrnának a 14 ritkítása és kapacitáscsökkentése miatt...

Előzmény: Il Leone (179570)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.07.08 0 7 179577

Sajnos az én tapasztalatom már elavult, de amikor oda jártam (2006-2011), egész konkrétan nem lehetett elférni a 4-6 megállóban egy-egy hétköznap 14:10, 16:10, 18:10 körül (jellemző végzések órák után).

No meg sokszor a 4-6-ra sem lehetett felférni.

 

Ezen súlyosbított az is, hogy nekem egy tatabányai hazautazásra (jellemzően ekkor még óránként volt vonat) bele kellett kalkulálni, hogy 5 perc menetidő a 6-ossal, további 2-3 perc, amíg bejut a végállomásra, vagy a szükségmegállóhelyre, átszállás, és onnan még 19-49 12 perc Kelenföldre (a 7-es buszcsalád nem volt opció, az Kelenföld városközpontnál beragadt a dugóba akkoriban).

+8-10 perc, ha az ELTE Déli tömbből mentem a villamoshoz.

 

Szóval hiába jár a 4-6 2 percenként, a leendő villamos meg 7,5 percenként, ha az Északi tömbtől 4-5 perc, a Délitől meg 8-10 perc rágyaloglás van, a még délebbre fekvő irodaházakból még több, és itt, ha valaki észak felé szeretne menni, már igazán nincsen semmi.

 

Arról nincs információm, hogy az itt tanuló, dolgozó emberek hány %-a szeretne Budán észak felé menni, vagy érkezik onnan, de a néhai fonódó előtti 86-os busz pl. eléggé rottyon volt egyetemistákkal délután észak felé. De erre a buszra is ugye 1 megállónyi 4-6 után lehetett felszállni, vagy mentél körbe a 4-6-tal, hiszen ekkor egy kényelmetlen, dugóban álló, tömött busz volt az egyik opció, a másik pedig egy kényelmetlen, tömött villamos, amire azért könnyebb volt felférni.

 

De szerintem az magától értetődő és kézenfekvő, hogy a nyomvonalnak nem egy kihasználatlan vízparton kellene futnia, hanem úgy, hogy jobban feltárja azokat a területeket, amelyeket elvileg kiszolgálni hivatott. 

Ha meg még vissza is lenne kötve a Fehérvári úti tengelybe, akkor a Bartók Bélát is valóban tehermentesíteni és a Dél-Budáról érkezőknek is hasznos lenne pont a Campus vagy az irodaházak megközelítésében.

 

https://www.google.com/maps/@47.4695139,19.0593215,3a,75y,187.23h,90.78t/data=!3m7!1e1!3m5!1s9OViXgLtNTFcF9vraNXgbg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D9OViXgLtNTFcF9vraNXgbg%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D187.22770660248972%26pitch%3D-0.7814375590653526%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu

 

No, itt kellene átmenni a villamosnak a vasút és a Rákóczi híd forgalma alatt, és nyílegyenesen tárhatná fel a közben kinőtt lakó- és irodanegyedet, a Kopaszi gát szórakozóhelyeit. 

Előzmény: Il Leone (179575)
Il Leone Creative Commons License 2024.07.08 -3 1 179576

Egy másik megjelenési lehetőség fogalmazódik meg bennem, hogy leírjam, mert láthatóan itt inkább a mínusz gombok nyomogatása történik az objektív ÉSZ érvek alapján megfogalmazott vélemények cseréje/ütköztetése helyett.

Előzmény: TWdoktor (179571)
Il Leone Creative Commons License 2024.07.08 -3 1 179575

ELTE TTK-TáTK-IK, BME I/Q, az nem elég koncentrált és rendszeres utazási igény?

 

Alapvetően az, viszont az érdekes kérdés, hogy a valóságban (nem a modellezési térben) mennyi lehet onnan a potenciális utazási igény, erre viszont nagyon jó alapadatok állnak rendelkezésre, csak anonimizálni kellene őket.

 

Kérdés, hogy tényleg ellentétes-e pl. a 4-6 a jellemző úti célokkal? Persze teljesen jó, ha levesz a 4-6 forgalmából, a kérdés számomra az, hogy ez kb. mennyit jelenthet?

 

Másik kérdés, hogy mennyire lesz versenyképes a csúcsban 4-4 percező 4-6-al, ami a közös szakaszán 2 perces átlagos közös követés, a fonódó II. ága, ahol a közös követés 7,5 perc lesz, és abból az egyik járat a Deák térre, a másik meg a Bécsi útra fog közlekedni, azaz lesz két csúcsban legsűrűbben 15 percenként közlekedő járat?

 

Előzmény: Ashi Valkoinen (179573)
RandomFarkas13 Creative Commons License 2024.07.08 -6 2 179574

Ha lepontoztok is igen sokat látom és töküres. Csak az "ott kell leszállni" Kelenföld felőli vége (TATRA esetén a Kelenföld felőli kocsi), amiben előfordul álló utas. 

Előzmény: RandomFarkas13 (179569)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.07.08 0 12 179573

"hogy a Budai Dunapartnak legyen egy villamosvonala, ahol koncentrált és rendszeres utazási igény nem jelenik meg."

 

ELTE TTK-TáTK-IK, BME I/Q, az nem elég koncentrált és rendszeres utazási igény?

Az ott tanuló és dolgozó emberek közül, aki észak felé indulna el a campusról, semmilyen közlekedési eszköz nem áll rendelkezésére.

 

Marad a 4-6, amellyel az úticéljával ellentétes irányba elmegy kettő megállót, hogy átszállhasson arra a villamosra, ami a Budai oldalon észak felé viszi.

Ha a Margit hídnál északabbra akar utazni, akkor meg a 4-6-ot terheli, pont azon a szakaszon, és pont akkor, amikor nem kellene.

 

A nyomvonalon lehet vitatkozni, az szerintem sincs jó helyen a Duna partján, mert a Campuson át kellett volna vinni, és a ma is rendelkezésre álló műtárgynál átvinni a vasút déli felére.

Előzmény: Il Leone (179562)
08-73 Creative Commons License 2024.07.08 0 1 179572

Az 1-esnek a július végén kezdődő vágányzára, és a 28-asnak a július 20-án kezdődő vágányzára meddig tart?

TWdoktor Creative Commons License 2024.07.08 -1 1 179571

Sajnos én is tudom.

Ezt írtad: "Annak a vonalnak nem a közvetlen belvárosi kapcsolat lenne a mentsvára"

Erre reagáltam, úgy értettem, hogy valami más lenne a mentsvár...

Előzmény: Il Leone (179570)
Il Leone Creative Commons License 2024.07.08 -5 10 179570

Tudom, hogy ez sokaknak fáj, és a mínusz gomb után fognak nyúlni, de van olyan vonal, amit el kell engedni, a 12-es önálló szakasza pont ilyen.

Előzmény: TWdoktor (179530)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!