Keresés

Részletes keresés

Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2020.03.17 0 0 26206

Bocs  a személyesért, valaki tud segíteni, hogy mi történik most a Wizz Air 2226-os Edinburgh-Bp. járatával? Mintha leszállt volna Doncesterben.

https://www.flightradar24.com/data/flights/w62226#2435f6b0

 Hozzátartozó ül rajta, és izgulok, hogy hazaér-e.

RNZoli Creative Commons License 2020.03.02 0 0 26205

Egy nagyon jó életpálya légiirányítónak lenni, de nem azért mert romantikus.

Egyáltalán miből gondolja bárki, hogy romantikus? 
A munkakör leírásában semmi ilyesmi nem szerepel.
:)

https://karrier.hungarocontrol.hu/iranyitokepzes/kik-azok-az-iranyitok 

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (26203)
szőrmók Creative Commons License 2020.02.27 0 1 26204

Dehogynem!Amikor nyugdijba vonul az irányitó.És akkor lehet nosztalgiázni, hogy bezzeg az én időmben.(:-)))

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (26203)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2020.02.27 0 0 26203

Nem is olyan romantikus ez a pálya, mint kívülről hinné az ember?

Előzmény: RNZoli (26202)
RNZoli Creative Commons License 2020.02.21 0 0 26202

Nem fognak reklámot csinálni a bírálójuknak. Megnyerték a pert, folyik a behajtás, és lehet hogy még a nyakába zúznak egy rágalmazási pert is hamarosan.  A HC egy katonai jellegű állami monopólium, ezt nem szabad elfelejteni!

Előzmény: erchegyia (26201)
erchegyia Creative Commons License 2020.02.17 -1 0 26201

azért az csak gyanús, hogy a HC erről semmit sem hajlandó nyilatkozni, nem? Ha lenne valami oka simán tisztázhatnák a nevüket...

Előzmény: RNZoli (26200)
RNZoli Creative Commons License 2020.02.14 0 1 26200

Szerintem az ő este után sem kérték vissza költséget senki mástól.  Ezért a nagy kérdés számomra az, hogy mi volt az a szálka a HC-s vezetés szemében, amiért őt elővették és rászálltak.  Nyilván ezt az ő szemszögéből adott leírásból aligha fogjuk megtudni, de bármi is volt az, na ott kellett volna óvatosnak lenni. 

Előzmény: Kawa ZZR400 (26199)
Kawa ZZR400 Creative Commons License 2020.01.27 -1 1 26199

Nem hiszem, hogy ne járt volna el elég óvatosan a Kaszás Gábor. Ha korábban még senkitől sem kérték vissza, és ha tudta, hogy minden tőle telhetőt meg fog tenni a vizsga teljesítéséért, akkor miért ne írta volna alá ha egyébként ez volt az álma. Az álmáért az ember mindent megtesz.

Előzmény: RNZoli (26194)
RNZoli Creative Commons License 2019.12.24 0 0 26196

Ez így ebben a formában nem igaz :)

Az biztos, hogy akinek van pénze, akár (diák)hitelből, akár egyéb forrásból, az hamarabb haladhat előre.

De a légitársasági/nagygépes pilótasághoz kell egy stabil 1-es orvosi minősítés, át kell menni egy rakat értelmes és kevésbé érdelmes vizsgán, és végül a légitársaság felvételi vizsgáját is meg kell ugrani, ami nem könnyű. A Wizz saját bevallása szerint kb. 20%-a alkalmas a hozzájuk jelentkezőknek. Szóval ezért írtam, hogy itt is erős a lemorzsolódás, és nem igazán az anyagiak miatt. 

Előzmény: erchegyia (26195)
erchegyia Creative Commons License 2019.12.22 0 0 26195

pont így!

Meg is van a böjtje: pilóta bárkiből lehet aki kifizeti... :/

Előzmény: RNZoli (26194)
RNZoli Creative Commons License 2019.12.15 0 0 26194

Részleteket már hallottam erről, de most először látom leírva az egyik erintett szempontjából.

Kár hogy nem sikerült valamilyen békéltető testületet bevonni az elején. 

A kötelező kihullatási arány nem meglepő, sajnos ez minden csúcs-szakma része (3000 jelentkezőből 1 tényleges dolgozó). 

Állami vállalat lévén nem igazán ajánlott szembehelyezkedni az ottani megmondóemberekkel. 

Azt el tudom elképzelni, hogy a srác vitája a közvetlen főnökeivel olyan belső port kavart, hogy már csak azért is ráfeküdtek az ügyre és sikeresen végighajtották a bírósági szakaszt. 

 

A pilóták körében ez egy sokkal tisztábban "megoldott" dolog: a jelentkezőnek egyszerűen kb. 30 milliót előre ki kell fizetni, vagy hitelt kell szereznie rá. Némelyik cég legalább a tipusképzés és jogosítás díját megelőlegezi (kb. 5 millió). 

Így persze ritka az hogy bármit vissza kell perelni a jelentkezőtől. 

De hogy ilyen feltételekkel is legyen elég behülyíthető ember, ezért megy a folyamatos reklám, hogy hú ilyen kevés a pilóta, hú olyan kevés a légiirányító. 

Tiszta piramisjáték :)

 

Előzmény: erchegyia (26193)
erchegyia Creative Commons License 2019.12.06 -2 2 26193

hátha valaki nem ismeri a sztorit: http://kaszasgabor.hu/

V.Gy. Creative Commons License 2019.07.27 0 0 26192

Ezt lehet tudni, egyelőre semmi változás, max. majd Vecsés kapja meg a forgalmat (ami elég vicces (siralmas? veszélyes?) elképzelés a pályairányok okának ismeretében...).

Előzmény: DAttis (26191)
DAttis Creative Commons License 2019.07.23 0 0 26191

Lehet tudni már valamit (van konkrét határozat), az augusztustól állítólagosan kezdődő "repülési tilalom" éjszaka 23 órától reggel 5-ig?  23 órától 5 óráig? Vagy éjféltől reggel 6-ig, már nem tudom pontosan

Vagy ez is egy nagy lózung volt?

De ha mégis bevezetik a kérdés felmerül.

1. Vészhelyzet, kényszer esetén biztos engedik leszállni a gépet, de utána felszállni reggel 5-ig?

2. Ha egy gép BUD felé visszajövet késés miatt nem ér ide "zárásig" (mondjuk 15 perc tűréshatárral) az már a kiinduló állomásról el se fog indulni?? Ilyenkor a gépszemélyzete szív esetleg ha lejár a "szolgálati idő" akkor mi lesz, "fáradtan" visszahozzák a gépet?


3. Késés esetén kitérőre (Bécs, Pozsony) megy a repcsi és majd az utasoknak megmagyarázzák (nyaralós járat esetén is) TI nem engedi leszállni éjjel a gépeket

B7378 Creative Commons License 2019.06.22 0 0 26190

Nem tudom, ki volt 21-én éjféltájban az APP-ban, de egy hideg sört megérdemel, olyan szuperül elterelgette azt a tizenvalahány gépet, akik relatíve egyszerre érkeztek a reptér rövid, de hatékony bezárásakor.... 

Előzmény: schlumberger (26189)
schlumberger Creative Commons License 2019.06.20 0 0 26189

Kedden bekukkanthattunk a HC munkájába. Nagy élmény volt, köszönet a Pétereknek, és üdvözlet az irányítóknak!

Hát még ha lborlival is találkozhattunk volna...

wadam Creative Commons License 2019.06.16 0 1 26188

néhány dolgot pontosítanék.

az alsó NOTAM egy trigger távirat!

 

" mi köze a 13L ILS odébbhelyezésnek az állóhelyekhez és az RFS kategóriákhoz."

 

a világon semmi, hiszen ez egy trigger NOTAM.

 

 

"vagy Jeppsen, vagy Navtech térképeket használ. Azokat meg nem mindig frissítik naponta, inkább ritkábban. "

 

NEM! az AIRAC ciklusoknak megfelelően minden szolgáltató (az Általad említettek is, meg még sok-sok másik is) köteles ugyanazon dátumokon (ami nem naponta van!) publikálni és hatályba helyezni a változásokat.

 

pont ezért minden időpillanatban a megfelelően friss térkép meg minden egyéb információ áll rendelkezésére minden a légiközlekedésben résztvevőnek. 

 

"Tehát, ha valami fontos, akkor azt azért az ATIS-ba is bele kéne venni ( az attention delivery is open helyett...) "

 

pontosan ez is történik, ami fontos (persze, hogy mi a fontos, az pontosan le van szabályozva és tanítják a felhasználóknak is). az van az ATIS adásban.

 

a "delivery open" információ pedig igencsak fontos, és közel sem NOTAM szintű információ, hiszen az aktuális reptér/irányító terhelésnek megfelelően szektorizált toronyszolgálat aktuális állapota határozza meg, hogy van-e delivery pozíció nyitva vagy sem.

Előzmény: B7378 (26187)
B7378 Creative Commons License 2019.06.16 0 0 26187

Juhééééé :D

 

Bíztam benne, hogy rendes irányítók is olvasgatják a fórumot, nemcsak íróasztalfogók meg fórumlovagok. Minden egyéb szakmai kollégától elnézést kérek, de akinek nem inge úgysem nem veszi magára :)

 

Csak két dolognak örülök: 

 

A mai ATIS-ban benne volt, hogy ATTENTION, runway 13L is closed. Mégiscsak van, aki gondolkodik :)

 

A másik, hogy nem kaptam érdemi választ a feltett kérdésemre, csak kötözködéseket. Ja bocs, ennek mégsem örülök. 

 

Illetve nem pontosan igaz, mert erchegyia kollégának nagyon jó volt a felvetése, igaza van. Viszont a gyakorlat azt mutatta eddig, hogy a pálya fölött elhúzó gépről még a távcsövén kukkoló szerelő (nem irányító, hanem SZERELŐ) sem tudja megmondani egy kint lévő futóról, hogy az biztosított helyzetbe van-e, vagy csak lent lóg és leszálláskor becsuklik. Ennek az az oka, hogy ehhez a futó felső benti részén kell egy 40 centis kitámasztó rúdról megmondani, hogy 2 centivel feljebb vagy lejjebb van, de ettől még jogos a felvetés. Csak az "airline industry" tapasztalata az, hogy ezek  az alacsony áthúzások legtöbbször nem hoznak semmi használható eredményt, jó példa erre a régi Malév B767 áthúzása, amikor orrfutó hibára gyanakodtak, pedig hajtómű pompázs volt.... 

 

Tehát a kérdés továbbra is adott. Mit is kell másképp csináljak, ha remote tower üzemel? Magázódjak? Másképp kell leszállni? 

 

Aztán.....   én csak egy buta sofőr vagyok, de megkérném a hozzáértőbb fórumozó irányító kollégákat, hogy magyarázzák már el nekem, hogy mi köze a 13L ILS odébbhelyezésnek az állóhelyekhez és az RFS kategóriákhoz.... köszönöm előre is. 

Annak fényében, hogy ma senki nem hordja magával az átrepülendő országok össze AIP-jét, hanem vagy Jeppsen, vagy Navtech térképeket használ. Azokat meg nem mindig frissítik naponta, inkább ritkábban. Tehát, ha valami fontos, akkor azt azért az ATIS-ba is bele kéne venni ( az attention delivery is open helyett...) 

 

 

A1478/19 NOTAMN Q) LHCC/QFATT/IV/BO /A /000/999/4726N01916E005

A) LHBP

B) 1907180000

C) 1907312359

E) TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 005/2019 WEF 18 JUL 2019. ILS 13L REPOSITIONED. INFORMATION REGARDING AIRCRAFT STANDS UPDATED. FACILITIES AND FIRE FIGHTING SERVICES UPDATED. UPDATED CHARTS: AD 2-LHBP-ADC, PDC-1, PDC-2, PDC-3, AOCA-13R31L, ILS/LOC-13L.

 

szőrmók Creative Commons License 2019.06.15 0 0 26186

Reptérfelügyelő megnézi azt a futót,vagy az Apron,az is a TWR ben van.

Előzmény: erchegyia (26183)
erchegyia Creative Commons License 2019.06.15 0 0 26185
Remélem ennél a hangnemnél az MCC jobban megy, különben nem csak azon utasok helyébe nem lennék...
Előzmény: wadam (26184)
wadam Creative Commons License 2019.06.14 0 2 26184

ha az E betű tényleg kérdés, akkor remélem nem ültem azon a gépen, ahol a pilcsik helyett skubiztad a notam-okat........

Előzmény: B7378 (26181)
erchegyia Creative Commons License 2019.06.13 0 0 26183

nyilván nem kell máshogy repülni. FYI. Ha olyan szitu van, amikor számíthat tudjál róla. Pl. nem kapsz 3 zöldet és meg akarod kukkeroltatni a toronnyal és lehet kamerán nem tudják megnézni. Fantáziádra bízom ;)

Előzmény: B7378 (26181)
Herold Creative Commons License 2019.06.13 0 0 26182

A)

B)

C)

D)

E)  <<<---

Előzmény: B7378 (26181)
B7378 Creative Commons License 2019.06.12 0 0 26181

Igenis értettem, igazad van, marakodás abbahagyva. 

De akkor sem válszolt az olvtárs a kérdésre.

 

Tehát: pontosan tisztában vagyok  mi van leírva a Notamokban. Értem is. Sőt, csöndben jegyzem meg, hogy régen még navigációs tiszti szakszós koromban járatonként 40 oldalas Notamokat olvastam végig (a T. pilóták helyett, de pszszt...) 

 

Szóval, a kérdés. Mennyire fontos a pilótának ez a notam, mennyire hasznos, mennyiben befolyásolja a napi munkát? 

Másképp kell-e repülni, esetleg másképp kell-e rádiózni holnap júni 13-án 1659-kor és 1701-kor??? 

Mit jelent ez E a 170 után? Este? East? Gondolom, estimated... és mi van, ha 1701 után letegezem a tornyost, holott még a notam szerint magázni kéne? 

 

A1453/19 NOTAMN Q) LHCC/QSTXX/IV/NBO/A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905140530 C) 1906131700 D) MAY 14 20 21 22 28 29 JUN 05 11 13 0530-1700 E) TOWER ATC SERVICE IS PROVIDED FROM REMOTE TOWER.

Előzmény: wadam (26180)
wadam Creative Commons License 2019.06.12 0 1 26180

nem kell marni egymást szerintem.

 

a pálya zárása nem érdekes a pilóta számára, ellenben a leszállásra (mert most erről a szituról beszélgettek) használható pálya igen fontos információ. gondoljatok abba, hogy nem feltétlen két párhuzamos pályás reptér van csak a világon, máshol még üzemelő pálya esetén az eljárások és azok szélirányhoz való alkalmazkodása/használata határozza meg egy adott időpillanatban használható pályákat. itt szintén csak az a lényeg, hogy melyiket lehetséges használni és nem az, hogy melyiket nem.

 

ha van egy kényszeres aki divertál, neki is csak az lesz a fontos, hogy melyik használható leszállásra és nem az, hogy melyik nem. 

 

egyébként kényszer esetén több segítséget kap a személyzet a nem tervezett helyen történő leszálláshoz. pl. jelen esetnél maradva ha zárva a kettes pálya, egyből megmondják egy heavy-nek még az ACC-n, hogy tudjon rá performanciával készülni/számolni, és esetleg más reptér mellett dönteni.

 

 

a NOTAM-ok struktúráját minden pilótának (és nem csak nekik, hanem akiknek bármi dolga van NOTAM-okkal) tanítják. sőt az AIP felépítését és frissítési szabályrendszerét is. így pontosan tudják mire használható ez a sok NOTAM, amit bemásoltál.

Előzmény: B7378 (26179)
B7378 Creative Commons License 2019.06.11 0 0 26179

Értem, köszönöm a véleményed a szakmai felkészültségemről. 

Az érdemi válaszra meg csak annyit reagálnék, hogy gratula, fogjad csak erősen az íróasztalodat :D

Mert az aviatikához semmi közöd. 

 

Egyébként pedig van benne igazság, amit mondasz. 

A pálya zárást továbbra sem mondja az ATIS, de találtam másikat. Lehet. igazad van, tényleg alkalmatlan vagyok, mert nem tudok mit kezdeni ezzel a Notammal, nem tudom, mit kell másképpen csináljak. Elmondhatnád. 

 

A1453/19 NOTAMN Q) LHCC/QSTXX/IV/NBO/A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905140530 C) 1906131700 D) MAY 14 20 21 22 28 29 JUN 05 11 13 0530-1700 E) TOWER ATC SERVICE IS PROVIDED FROM REMOTE TOWER.

 

 

Előzmény: erchegyia (26178)
erchegyia Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26178

nem mindenkinek BUD a bázisa, hogy naponta onnan repüljön...

 

1) Ha kitérőre megy, azt úgyis megbeszéli a céggel (hacsak nem ég a masina :)), ahol van egy komplett department arra, hogy végignyálazzák a releváns notamokat. Jó esetben előre ki vannak választva az enroute alternate-ek is, ez flight planning kérdés.

De továbbmegyek: akinek probléma felkészülni a lehetséges kitérőkből (akár útközben, lapozgatva, hogy mi a következő), az szerintem nem való zsokénak!

2) A haszálatos pálya amúgy is benne van az ATIS-ban, hogy miért az a használatos kvázi irreleváns is a személyzetnek.

 

Abban egyetértek, hogy sok az érdektelen információ a NOTAM-okban (gyakorlott szemnek, azért nem egy agysebészet kiszűrni a relevánsakat), de azt túlzásnak érzem, hogy "a reptér üzemeltetők védik a hátsó felüket". Mit kellene tenni, ha két AIP között változik valami?

Előzmény: B7378 (26177)
B7378 Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26177

Kifejteném.

Szerintem nem. Ez tipikus íróasztal mögött ülők döntéshozatali módszere...

A madarakat pontosan tudjuk, melyik évszakban sőt melyik napszakban szoktak repülni. Mármint aki minden nap repül, az tudja. 

De képzelj csak el egy Közel-, sőt Távol-keleti járatot, akik repülnek onnan tizenkét, három vagy tizenöt órát. És van valami gondjuk, utas rosszul lesz, hidraulika, motor probléma és le akarnak szállni valahol. Nem fogják elővenni a kb 40 oldalas NOTAM-ot, hogy végigbogarásszák, nagyjából tudják, hogy kishazánkban ez az egyetlen H24 nyitva levő vámreptér. Gyorsan meghallgatják az ATIS-t és közben már süllyednek is, ha nem extrém rossz az idő. (Zárójelben, tele van a Bud plane spoter oldal a Pesten kényszerleszállt gépekkel, tehát nem fantáziálok...) Szóval, meghallgatják, már süllyednek is, közben felkészülnek a megközelítésre, aztán jön a meglepi, amikor átküldik az APP-hoz és jön a hideg zuhany. 

A jelenlegi NOTAM rendszer is baromság, csak a reptér üzemeltetők védik a hátsó felüket. 

Szerintem egy pálya igenis van olyam fontosságú, hogy az első sorban kéne mondani az ATIS-nak. 

De írok néhány példát a mai NOTAM-oból és döntsd el, mennyire veszélyeztetik a légiközlekedés biztonságát, ha nem olvassa el a személyzet....

 

 

A1793/19 NOTAMN Q) LHCC/QFATT/IV/BO /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1908150000 C) 1908282359 E) TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 006/2019 WEF 15 AUG 2019. INFORMATION REGARDING OPERATION OF REMOTE TOWER. CHARTS UPDATED : AD 2-LHBP-SID-13L, SID-13R - NEW SIDS IMPLEMENTED. CHARTS UPDATED : AD 2-LHBP-ILS/LOC-13L, ILS/LOC-13R, ILS/LOC-31L, ILS/LOC-31R, VOR-13L, VOR-31R, VAC-MNR AND TPS NDBS DECOMMISSIONED.

 

A1645/19 NOTAMR A1635/19 Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905231117 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R212 ARE THE FOLLOWING: 472609.24N 0191538.03E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE C. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.

 

 

A1636/19 NOTAMN Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905221400 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R212A ARE THE FOLLOWING: 472607.95N 0191536.34E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE D. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.

 

A1634/19 NOTAMN Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905221400 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R211 ARE THE FOLLOWING: 472608.14N 0191536.56E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE C. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.

 

 

A1615/19 NOTAMN Q) LHCC/QNDAS/IV/BO /AE/000/999/4727N01915E025 A) LHBP B) 1906130700 C) 1906131100 E) DVOR/DME BUD DME PART CH120X OUT OF SERVICE DUE TO MAINT.

 

A1478/19 NOTAMN Q) LHCC/QFATT/IV/BO /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1907180000 C) 1907312359 E) TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 005/2019 WEF 18 JUL 2019. ILS 13L REPOSITIONED. INFORMATION REGARDING AIRCRAFT STANDS UPDATED. FACILITIES AND FIRE FIGHTING SERVICES UPDATED. UPDATED CHARTS: AD 2-LHBP-ADC, PDC-1, PDC-2, PDC-3, AOCA-13R31L, ILS/LOC-13L.

 

egyébként ez a kedvencem.... ha én közelről látom, hogy pár méterrel odább ásták az ILS antennáit, akkor ott már valami nagyon nagy baj van :D 

 

Előzmény: erchegyia (26176)
erchegyia Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26176

kifejtenéd mi ezzel a probléma? pályazárról van a NOTAM, felesleges az ATIS-ba is beletenni.

az, hogy egy 'szektor' zárva van, meg madarak vannak elég ad-hoc ahhoz, hogy az ATIS-ban legyen, nem? :)

Előzmény: B7378 (26175)
B7378 Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26175

Csak egy megjegyzés a ferihegyi pályákról. 

Módfelett felháborítónak találom, hogy a ferihegyi AITS ijeszteget az ATTENTION! Delivery is closed! felkiáltással, ugyanakkor hónapok óta egy szó sem esik arról, hgy be van zárva egy pálya, ráadásul a hosszabbik. 

Ez szerintem Nyugat-Európai szemmel is nevetséges.....

ugyanígy, a Caution! Birds activity is, tudjuk, hogy a rét közepén levő betoncsík fölött vannak madarak, főleg egy tengerparton. 

Hiába panaszoltam el az észrevételemet az iréányító kollégáknak, vonogatták a vállukat, hogy náluk magasabb hatalmak határozzák meg az ATIS tartalmát. Hát, gratulálok....

Előzmény: RNZoli (26169)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!