Jó az a kis vásári kavarás :) Milyen tempót lök az öreg ! :D Meg azért van abban szív is, lélek is, ha van hozzá füle az embernek. Nem minden zene szól mindenkinek, és ezt komolyan gondolom, nem a "beszólás" kedvéért.
Hitvallásom hogy a ZENÉVEL nem veszíthetek, vagy nyerek, vagy tanulok ... Sorra születnek a nemzetközi, illetve hazai virtuózok, billentyű zsonglörök , és persze az egymással vetélkedő riffek és végeláthatatlan hangszerszólók Az biztos hogy én részemről elég rosszul élem meg ezeket zseniket, és egyre jobban idegesítenek /kit érdekel ?/ remélem ez is elmulik ...
Presser a Frenreiszes korszakban hammondozott a legnagyobbakat. Az első két lemezükmegbecsültek.
Aztán nem elégedtem meg ennyivel. Készítettek ők 71-72-ben további lemezeket is sok Hamonddal, legfeljebb más énekel rajtuk. Ettől még tiszta LGT zene.
Nem akarnék okoskodni, meg stílusokról, zenéről vitázni, de akkortájt olyan zene, ami Hegyeshalomtól Záhonyig mindenki számára hozzáférhető volt, és ennyire követte az akkori nyugati progresszív trendeket, azért annyira nem volt. A Syrius ugye nagyjából megállt a Budapest táblánál, vidéken annyira nem tudtak megélni, bármilyen jók is voltak. Lemezük nem volt, az utólag kiadott pár ezer Devil's Masquarade, meg amit vmikor '82-ben adtak ki újra, már nem sokat segített rajtuk. A V' 73 szintén lemez nélkül volt, hiába nyomták az Emersonokat a koncerten egy az egyben, vagy a sajátjaik is jók voltak, de kislemezen ezekhez képest csak blődliket jelentethettek meg. A Bergendynél jófülűek némi BS&T-t fedezhetnek fel, de az nem annyira Hammondos megoldás.
Azért ők akkor ott loholtak a világ nyakán, vagy hallgasd meg az In Warsaw lemezt, igazi jó funky-t nyomnak, nem lóg ki sehonnan. Még annyit, hogy sok nyugati sztárzenekar lemezén volt ettől gyengébb töltelékszám is, mégis azt istenítik azóta.
Bocs, kicsit elfogult vagyok, és elnézést mindenkitől az OFF-ért!!
Az megvan, hogy a legelső Hammond Magyarországon a pasaréti ferences templomba került 1949-ben? Hammond CV + DR20 + egy saját építésű hangfal. 2006-ig az volt a fő orgona. Utána lekerült a karzatról, elöl bárki megtekintheti.
Talán a leghíresebb életű a rádióbeli dán Hammond A100-as, amelyen Frakk, Mekk Elek... és a többi zenéjét játszotta föl Pethő Zsolt. (A színész, énekes, hajós Dávid apja). P.Mobil koncerteken manapság ez szól.
Az Omega Éjszakai országúton, majd az LGT lemezeken Presser Hammond L100-asán nyomja. A Vígszínházban van. Gyakran interjúinak hátterként szolgál.
Balázs Fecónak az apukája vette a T100-asát 1970-ben. Az első Neoton lemezen is ez szól, majd Taurus, Korálok. Utána vett egy hordozhatóvá alakított BB organ C3-at. Emlékei miatt csak mostanában tud megválni a T orgonájától.
Pataki Laci sajnos pályaelhagyó lett az M102-esével. Szerinte "korszerűtlen" és kifejezetten vacak, műnyag hangszínekkel opoerál helyette.
A filmgyárnak volt egy Rt3-asa. Régi P.Mobil felvételeken Zeffer előtt láttam, de Cserháti Pityié is volt Debrecenben, akinek nagy korszakában M3-asa volt.
Papp Gyuszi A100-as igazi országúti harcos. A mai napig bevetéseken van. 10 éve kb. visszaszereltette a basszpedál részlegét, mert felesége Barbara egyházi dallamokat is orgonál rajta.
Gömöry Zsolt M100-asa gyakran karbantartott, foldbackelt, ultrahangos 145-ös lezlivel. A gyakori aggregátoros koncertek miatt szinte törvényszerűen elhangolódott, ezért stabilizátor lett beépítve. Vagy csak az orgonához konnektort húztak ki!
Érdekes módon, akik spinet orgonát szoktak meg 2×3,5 oktávval, balra egy-egy drawbarkészlettel, számukra komoly átállás a 2×5 oktáv billentyűzet fölötti 9-9-2-9-9 drawbarsorozat. Ok, egy M3-asnál nincs kézreállóbb hangszer. Ahhoz képest még egy B3-nál is nyújtózkodni kell :-)
Évekkel később a legendás Syrius együttes billentyűsét Pataki Lászlót hallhattam Hammondján játszani, underground jazzrock koncerteken. Majd a Mini-s Papp Gyula következett.
Papp Gyula később a Skorpió-ba ment, később a Dinamit alapítója lett.
Én megvettem mindet (még régebben), és nekem tetszenek. Mindegyikben felülnézetben látni a billentyűket. Sok fogást el lehet lesni belőlük. A PlayAlong-ok nagyon jók, a MIDI verzióban tökéletesen követhetők az akkordok, grace note-ok, amiket a videófelvételeken azért nem nagyon lehet kivenni.
Ma összevetettük a Harangozó Misi által foldbackelt M100 és Legend Live hangját a rockeresre hegyezett extra hangos 145-ös lezlivel. (EL34 csövek) Mind a kettő bement a preamp pedálba. Úgy néz ki a LL a befutó. Rockban érdemesebb az 1950-es évekbeli (általam jobban kedvelt) orgonaminta helyett az 1961-es A100 mintáját meghívni, ami abszolút nem úgy szól, mint bármelyik 1961-es A100 amivel találkoztam, de mindegy. Az élesebb, keményebb hang nagyon jól kijött a próbateremben. Még az erre a hangzásra kihegyezett fülek is elégedetten nyugtázták hogy végre egy valós alternatíva, pedig előszeretettel mozgatják a sokat látott, megélt M100-ast is, ami épp most kapott egy kis törődést. Extraként a lezlire rátett aktívboxos lezliszimulációs hangja is teljesen rendben volt az Edda próbateremben. Nagy produkciókhoz talán még jobb a normál Legend, mert egyből 2×73 billentyűs lesz a master Cancel üzemmódban. Az a +3kg és +23cm ilyenkor nem téma.
A Behringerék meg kapják be. Csak azért vettem az FCV100 nagy exp pedált, mert állásszögekben közelebb áll az igazihoz mint a Yamaha FC7, ami túlbillen a vízszintesen.
A Behringer mechanikája tök ugyanaz, de már a második pedál, ami lassan, kis hangerőn akadozva, ugrálva szabályoz. Ok, az FC7-nél is sokadszorra kísérleteztem ki milyen poti kell bele, meg ráadásul kidobtam a mechanikája felét is :-) A behrinegrnél a garanciális "javításra" vagy 4 hónapot vártam, ami egy új pedált jelentett, ami pont úgy akadozik mint a reklamált. Azthiszem feladom, saját kézbe veszem a pedál sorsát.
Hát igen. Európában később terjedt el rendesen ez a hangszer. Addigra a németek, dánok már le is álltak a gyártásával. Javarészt maradt az angol vonal.
Jon Lord is a harmadik lépésben érte el, hogy rendes C3-mat használhasson. Ez a való hangszeres dán playback azért különleges, mert itt még az általad idézett első lemezük (május) előtti demófelvétel a hanganyag (március). Az orgona vadonatúj! Ja, itt még nem is Deep Purple volt a nevük hanem Roundabout!
Nem mindenki szerethette a húslevest, mivel a múltszázad ötvenes hatvanas évek "diatetikusai" a krumpli levest erőltették Korosztályom első zenei eszmélésére hatással volt Shades of Deep Purple 1968 as lemeze volt ahol én is elöszőr figyeltem fel egy "valami más "orgona hangzásra , és azóta próbálkozom én is jó húslevest készíteni egyre rosszabb alapanyagból
A legtöbb híres előadónál van egy-egy kísérleti album, egy kirándulás. Még Jimmy Smithnél is. Persze hogy nincs távol a hangzás felvételen hallgatva, csak olyan mint a sótlan húsleves. Kicsit olyan.... "wunderliches"
Az élettelen, visító magas műanyag mellékíze, csakis a B3000 lehet."
Nem tudom, hogy csak azért mert nálam itthon még nem dübörögtek igazi Hammondok vagy miért, de nekem annyira nem fáj ez a hangkép. Mondani merném hogy még *kellemes is. Mondjuk tény, hogy olyan mint ha a fejére húzta volna az ember a lesliet a hangkép keverését illetően, de (és most jön az ellen csillag mondanivalómban), a *digitális klónokhoz képest nekem még mindig inkább ez, mint más. szóval hogy az igazihoz mégiscsak közelebb van (nekem), merhogy Hammond vagy mi mást mondjak, de azért nem "new" bí szhrí... Pl. Joey ezen cd-jén hallható digitális borzalomhoz képest nekem sokkal inkább a B3000 hangja.
Viszont Rhodánál már ezen az albumon hallható nyávogás nekem se tetszik ellenpéldaként:
Az biztos hogy a digitális hangszerek hangzásához hozzászoktatott füleknek egy pár régi hangszer hangzása igen csak nagy meglepetést tud okozni
más
Hammond és a Lesli erösitő Japán kézbe kerülése után , elkezdődött a hangszerek "fejlesztése". A multszázad 90 es éveiben már a Wersik Dr Böhmök Olasz orgonák az orgona piac nagyrészét uralták A zenei trendek is a Wunderlich stilust hangzást preferálták/jelenleg Defrancesco az irányvonal / A piac visszahoditási célzattal készült a B3000 és a NEW B3 is
A hozzá használt Leslie 412 nem rotosonic , hanem forgódobos , és bár az orgonán nincs nics Leslie leállitási kapcsoló , de azért ez könnyen orvosolható .A 412-t tulságosan HiFi-re próbálták megalkotni és raktak bele két oldalra egy egy közép hangsugárzót , és új hangváltót / könnyen orvosolható/ Nálam öt évig szolgált, jelenleg a SOTE nagytermében Hangja szakrális hangzásokra szerintem nagyon jók , szeptemberi Xavér zsinagógai koncertjén hallható lesz
A hangszínek információtartalma valóban meghaladja. A megszólalás pedig sok tekintetben meg sem közelíti.
OFF - Egy '99-es Roland sp808 került a próbaterembe néhány minta megszólaltatására. Inspirációnak, jam indítónak. 16 bit, stb, papíron rég elavult technológia. Olyan vastagon és tökösen szól, hogy a Nord Electro 3-at simogattam közben, hogy nyugodjon meg, nincs semmi baj, majd megoldjuk!