Keresés

Részletes keresés

Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.17 0 0 20290

Egyébként ez mennyire lehet tartós? Neked van vele tapasztalatod? A neten találtam videót róla, nem tűnik rossznak...

Előzmény: Gprinter (20286)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.17 -4 0 20289

"arduinóval gyerekjáték pár dolláros RC szervókat vezérelni"

 

Nemrég egy 900 forintos autó elektromos zárral játszottam, azon gondolkodtam, hogy hogyan lehetne ezt úgy beépíteni, hogy egy szellőző visszacsapó szelepet csapkodjon.

Előzmény: NAND708 (20285)
Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.17 0 0 20288

AZ Arduinós építésbe idő hiányában nem fognék bele, de más bedobott Aliexpresses linket, ez alapján tudok vadászni. :) Nagyon köszönöm nektek!

Előzmény: NAND708 (20285)
Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.17 0 0 20287

Nagyon köszönöm! Kitűnő tipp!

Előzmény: Gprinter (20286)
Gprinter Creative Commons License 2024.01.17 0 1 20286
NAND708 Creative Commons License 2024.01.16 0 0 20285

Nincs tapasztalatom az entalpiás hőcserélővel, de azt tudom, hogy a hagyományos hőcserélővel kiszárad a ház.

Szabályzás: youtube-on látom, hogy arduinóval gyerekjáték pár dolláros RC szervókat vezérelni, 100% -osan záródó szelepekre meg szvsz nincs szükség, valami tengely körül elforduló lemez, vagy RP nyomtatott alkalmatosság is jó lehet.

Előzmény: Géza_Géza (20281)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.16 -3 0 20284

Az olcsó levegőminőség érzékelők nagy része (többsége?) a széndioxid szintet valójában nem tudja  mérni, helyette mér néhány egész más értéket és abból kamuzik (hazudik) egy széndioxid szintet. Ez csak egyke az energetikában tapasztalható tömeges átveréseknek.

Előzmény: Overengineeringg (20279)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.16 -3 0 20283

"A folyamatos levegő keringetés kiegyenlíti a dolgokat"

 

Plusz a helyiségeket elválasztó közfalak is kiváló hőátadók, ezért pl passzívházakban minden helyiség kb azonos hőmérsékletű, még azok is melyekben nincs semmi fűtés.

Előzmény: JAMIE222 (20282)
JAMIE222 Creative Commons License 2024.01.16 0 1 20282

Szvsz teljesen haszontalan pénzkidobás a helységenkénti hőfok és egyéb dolgok méregetése állandóan. A folyamatos levegő keringetés kiegyenlíti a dolgokat, főleg ha normálisan hőszigetelt a ház.....

Előzmény: Géza_Géza (20281)
Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.16 0 0 20281

Sziasztok,

köszönöm mindegyikőtöknek a válaszokat, felvetéseket. 
Helyszűke miatt lett 75-ös cső. A nagyobb helységekben duplán, ahol pedig automata küszöb is van, ott dupla befújás és dupla elszívás van, bízva abban, hogy ez így már elég lehet. Kisebb szobákban csak 1-1 elszívás vagy befújás lesz. Automata küszöb esetében a kisebb szobákban is 1 befújás ÉS 1 elszívó pont párhuzamosan. Ideálisabb lenne a 125-ös méret, de ezt teszi lehetővé a helyszűke. 

 

Ha jól értem, ti azért az entalpiás hőcserélőt javasolnátok a páratartalom probléma miatt. Teljesen megoszlanak a vélemények ebben a dologban, többen azt mondták, semmit nem ért az entalpiás hőcserélő, legalábbis nem érte meg a felárat. 

Jogos a levegőcsere szakaszolhatósága, én két részre bontottam a rendszerben, de nyilván a legideálisabb az lenne, ha az elosztódoboz kimeneteit lehetne lezárni. Létezik ilyen elektronikusan vezérelhető szabályozó szelep 75-ös méretben? Én nem találkoztam vele, de ez nem jelenti azt, hogy nincs...

 

A venti fordulatszámát azért igyekezném szabályozni, hogy fölöslegesen ne legyen sok levegő kicserélve, ezzel is megőrizve a páratartalmat télen. A szobánkénti levegőminőség mérés magában foglalja a CO szint mérését is!

Szóval én alapvetően a ventik sebességét terveztem szabályozni, viszont ha találok értelmes áron beilleszthető vezérelhető szelepeket, akkor simán lehetne szobánként is szabályozni a légcserét. 

 

A hőcserélő témára visszakanyarodva: alumínium vagy műanyag hőcserélőt preferálnátok? Ha jól értem, ti egyöntetűen az entalpiást javasolnátok. Illetve még nagy kérdés a nyári bypass is... 

 

Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.16 -4 0 20280

"minden szobában lesz páratartalom és hőmérséklet érzékelő, illetve a fontosabb szobákban levegőminőség érzékelés is"

 

Most nincs időm, ezért NAGYON röviden:

Az egészséges lakáslevegő egyik fő jellemzője az alacsony széndioxid szint. Hiába méred a levegő tíz MÁSIK jellemzőjét, ettől még nem lesz optimális a széndioxid szinted :)

Előzmény: Géza_Géza (20276)
Overengineeringg Creative Commons License 2024.01.16 0 0 20279

Ahogy NAND is leírta, a levegőt útja kéne szabályozni, nem a venti forgását. A venti forgását csak hozzá kéne kompenzálni a szumma levegő térfogatáram tartásra. Az anemosztátokat optimális esetben teljesen nyitni kéne, és szelepekkel szabályozni az egyes cső ágakban a légellenállás mértékét. Azzal ha az nem tudod az ágankénti levegő cserét külön szabályozni, akkor nem tudsz rendes szabályozást építeni. Legalábbis sem a ventillátor/energia hatékonyság, sem a szobánkénti levegő minőség szempontjából. A 300/400m^3/h hogy jön ki nálad?

A 75-os cső nagyon karcsú, főleg ha még hosszú is. 30m^3/h körül is már azért van rajta nyomás esés, ezért hosszabb szakaszon nem túl jó. Ezekkel a csövekkel azonnal velejár, hogy nulla hangcsíllapitasa van, szóval építheted az osztó elé a drága, és nem túl hatékony hangcsillapito dobot. Az viszont kétségtelen előnye, hogy könnyű vele dolgozni.

Előzmény: Géza_Géza (20277)
NAND708 Creative Commons License 2024.01.16 0 0 20278

Szia,

látok némi ellentmondást az alacsony fogyasztás és a 75-ös cső között, bár elismerem, ha sok van párhuzamosan, akkor lehet alacsony az ellenállása. Számolj utána. Álmennyezet felett lesznek a csövek?

Télen, entalpia nélkül 100m3/h mellett is  30%-ra szárad a ház. Nálam nincs a padlóban vízszigetelés, vályogház, nagy akvárium is van és még így is.  Egyszerű párologtatók mit se érnek, valami 12 l/nap-ot számoltam, (lehet, hogy rosszul) ennyit kellene hozzátenni a kintihez az 50% eléréséhez. (5 gramm/m3)

Ezt a szenzoros, vezérlős dolgot nem teljesen értem. Nem inkább a levegő útját kellene inkább szabályozni a venti sebessége helyett/mellett?

Előzmény: Géza_Géza (20277)
Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.16 0 0 20277

Kicsit kiegészítem az előző hozzászólásomat, hogy mely kérdésekkel vagyok elakadva.

Az tiszta ügy, hogy az alapterület és a házban élő emberek száma alapján kiszámítható, mekkora kapacitású rendszerre van szükség. Én úgy számoltam, hogy legalább 300-400m3/óra légcsere szükséges, tehát legalább ilyen kapacitású hőcserélő szükséges. Ami viszont kérdéses: 

- normál vagy entalpiás/membrános hőcserélő? Ahogy látom, sokak szerint nem éri meg az entalpiás a felárat, mert érdemben nem javít a pára helyzeten, van aki szerint még a szagok is vissza tudnak jutni a friss levegő ágba. 

- Nyári bypass lehetősége: a gyári gépeknél ez eléggé felhasználóbarát módon van megoldva, csak üzemmódot kell váltani, a Rekupexnél meg talán ki kell cserélni manuálisan a belső egységet (core-t). Kérdés, mennyire van tényleges haszna a bypass-nak. Értem a lényegét, hogy nyáron éjszaka a hűvösebb levegővel lehet hűteni is. Viszont nálam lesznek klímák, szóval nem biztos, hogy érdemes ezzel külön vesződni.

- Elő/utófűtés: vannak ugye elektromos/vizes fűtési megoldások a rendszerhez, nálam csak az elektromos lenne megoldható. Van aki szerint növeli a hatékonyságot és a komfortot az előfűtés nagyobb kinti hideg esetén, mások szerint semmi értelme, mert beleég a por, stb. Szóval ez is egy jó kérdés.

A motorok tekintetében talán egészen egyszerűen érdemes megvenni a gyári, 0-10V vezérelhető EC csőventiket, könnyen rendszerbe illeszthető, nem kell tákolni. 600m3/óra kapacitásúakat tervezek venni, így lehet 40% körül járatni, hogy csendes és hatékony legyen.

Anemosztátokból szabályozhatót néztem ki, így minden egyes ponton finomhangolható a levegő mennyisége.

A vezérlés szerintem alapvetően fontos a hatékonyság és a komfort szempontjából, de ezzel nem lesz probléma. A lényeg, hogy szükség esetén legyen meg a kívánt mennyiségű légcsere, viszont ha rendben van a benti levegő, akkor minimálisra kell leszabályozni a motorokat. Így nincs nagy hőveszteség és a komfortérzet is megmarad. És itt nagyon fontos szerintem a helységenkénti monitorozás lehetősége, hőmérséklet, páratartalom (konyha, fürdő), és levegőminőség tekintetében. 

No, így már talán tényleg nem felejtettem ki semmit...


Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.15 0 0 20276

A tippeket nagyon megköszönöm! Persze, nyilván kell több infó ahhoz, hogy ti is véleményt tudjatok mondani. 

Hőcserélőt és rendes EC motorokat készen vásárolnék, szerintem ezen nem érdemes már spórolni. Ahogy te is írtad, vagy hangos lesz, vagy kicsi lesz a hatásfok, esetleg nagy a fogyasztás.

A vezérlést okosotthon rendszerből 0-10V-os vezérléssel oldom meg, közel minden szobában lesz páratartalom és hőmérséklet érzékelő, illetve a fontosabb szobákban levegőminőség érzékelés is. Az érzékelők adatai alapján, illetve hogy a fürdőkben vagy wc-ben épp ég-e a lámpa, lehet okos vezérlés programozni az EC ventikhez.

Az alap csőhálózat 75-ös flexitech cső, a nagyobb helységekben dupla befújási és elszívási pontokkal. A kültéri kidobó és beszívó pont / hőcserélő közé 160 vagy 200-as csövezést tervezek. Nem spórolnám el a szűrőket sem, illetve a zajcsökkentő elemet a befújó motor után. Tehát nem a filléres megvalósításra törekednék, hanem egy optimalizált, jó megoldásra, ami nem csilliárdokba kerül, mint a kulcsrakész teljes rendszer. A kettő közötti arany középút. :)

A csövezésre, hangcsillapításra megtaláltam a termékeket, szabályozható anemosztátokat is kinéztem már. Most keresem a megfelelő hőcserélőt és EC motorokat. Így került a képbe a Rekupex, de bármi más is szóba jöhet persze. A Rekupexnél vannak EC motorok is, amik egy az egyben beköthetőek a 160-as/200-as csőrendszerbe, még át kell rágnom magam a kínálaton, nem volt időm a sok meló mellett, de holnap már lesz. :) 

Ha kihagytam bármilyen lényeges információt, szóljatok. :) És köszönöm! 

Előzmény: Mekk Elek 1002mester (20275)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.15 -3 0 20275

"Külön ventiket, azokhoz vezérlést, esetleg dobozolást megcsinálom, az még belefér. "

 

Ezekben tudunk tippeket adni (nagyrészt más boltok kínálatából!), csak azt áruld el, hogy a legjobb minőségű végeredmény (pl alacsony zaj ÉS alacsony energiafogyasztás) vagy a lehető legalacsonyabb anyag-ár a fő szempont neked. Olyasmivel pl ne is próbálkozz, hogy közel nulla zajszint, közel nulla energiafogyasztás, filléres alkatrészekből :) a legolcsóbb anyagokból (pl legolcsóbb ventilátor + legolcsóbb csövek) sajnos csak hangos és energia-igényes szellőztetést lehet csinálni.

Előzmény: Géza_Géza (20271)
Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.15 0 0 20274

Köszi, átnézem alaposabban!

Előzmény: NAND708 (20273)
NAND708 Creative Commons License 2024.01.14 0 0 20273

Szia, én várhatóan 1-2 hónapon belül fogok csinálni, a terv már megvan Amúgy ha jobban korbenezel az oldalukon láthatod, hogy egyáltalán nem "kis" cég.

Előzmény: Géza_Géza (20269)
RHDCelica03 Creative Commons License 2024.01.14 0 0 20272

Ez a rekupex oldal nekem is ujdonsag!

Ha jol ertelmezem, lehet venni dobozt meg benne hocserelot es kulon lehet (kell) hozza tenni ventillatort.

Az mennyire eletkepes megoldas, hogy az elszivo pontokra teszunk egy egy normal furdoszobai ventillatort, azt meg ido/para/akarmi kapcsoloval rakotjuk villanykapcsolora es mindezt atvezetjuk egy ilyen hocserelos dobozon?

Lasd en esetemben 60m3/h elvileg a szelloztetesi igeny, 3 elszivasi ponttal, ami pontonkent joesetben 20m3/h.

Namarmost zuhanyzasnal pl nem artana, ha mondjuk 100m3/h-val szivna, de azt eleg lenne csak a furdobol, nem kell 300m3/h az egesz hazbol.

Mennyire elvetemult az elkepzelesem?

Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.14 0 1 20271

Szia,

kicsit paranoiás vagy. Nem, nem az akar lenni, valóban a vélemények/tapasztalatok érdekelnek, mivel látom, hogy ez valami kisebb cég, és nem szeretnék úgy vásárolni, hogy nem járok utána. Bármilyen más alternatíva is érdekel!

 

Hőcserélő építésnek én tuti nem fogok nekiállni. Külön ventiket, azokhoz vezérlést, esetleg dobozolást megcsinálom, az még belefér. 

A készen kapható prémium gépek ára (700-1.1M között) viszont nem fér bele most a költségvetésbe.

Előzmény: Mekk Elek 1002mester (20270)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.14 -3 0 20270

Ez a hozzászólás valami bújtatott Rekupex reklám akar lenni?

Előzmény: Géza_Géza (20269)
Géza_Géza Creative Commons License 2024.01.14 0 0 20269

Sziasztok,

visszaolvasva látom, hogy másoknál is felmerült a DIY hővisszanyerős szellőzésnél a Rekupex. Én most ugrottam neki egy felújítás kapcsán, és a szűkösebb anyagi lehetőségek miatt saját kivitelezésben készül. Az alapdolgokat természetesen elolvastam, ennek megfelelően próbálom összerakni.

Amin most gondolkodok, hogy mi lehet a "jobb" megoldás: beszerezni egy komplett kulcsrakész gépet pl. a VENTS-től, vagy a Rekupexnél összelegózni a dolgokat? Van közeletek valakinek konkrét tapasztalata a Rekupex termékekkel, épített már belőlük valaki teljes rendszert?

Köszönöm!

Gprinter Creative Commons License 2024.01.12 0 0 20268

Értem. Köszönöm

Előzmény: Mekk Elek 1002mester (20264)
sylvanus67 Creative Commons License 2024.01.11 -2 1 20267

Akkor már mindent (is) értek:)

Előzmény: Mekk Elek 1002mester (20266)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.11 -2 0 20266

 Többnyire napközben egyedül dolgozok itthon (távmunka), ezért lenne elég  30 m3/h légcsere, ha mindenáron ragaszkodnék az optimális (1000 ppm alatti) co2 szinthez.

Előzmény: sylvanus67 (20265)
sylvanus67 Creative Commons License 2024.01.11 -1 0 20265

egyedül élsz?

Előzmény: Mekk Elek 1002mester (20263)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.10 -3 1 20264

"A gyapot alá ilyen csövet teszek."

 

Ha ez lesz a használt levegő kifújó cső, akkor a hőszigetelés felesleges pénzkidobás, mert a gyapot alatt közel szobahőmérséklet lesz és csőben is szobahőmésékletű levegő távozik.

Ha ez lesz a jéghideg levegő beszívó cső, akkor viszont a mindössze kb 1 centi vastag hőszigetelő réteg valószínűleg nem lesz elég védelem a cső hideg külsején megjelenő párakicsapódás/vizesedés ellen. Bár ha a padláson a cső felett csakis üvegyapot lesz (nulla párafékezés), akkor a cső körül elég alacsony lesz a pártartalom, így megúszhatod szárazon a cső felületét :)

Előzmény: Gprinter (20257)
Mekk Elek 1002mester Creative Commons License 2024.01.10 -3 0 20263

"Manuálisan kapcsoltatod a ventillátort vagy van valami párarzékelőd? 

Lényegében 0-24ben megy, csak a fordulatszámmal játszol?"

 

1 db kézi fordulat szabályozású ventilátor alapesetben 365x24 órás üzemmódban (kivéve: nyitott ablakok időszakai). Az első (30 m3/h-s) ventilátor beüzemelés után a pára lezuhant 20% környékére, emiatt kb két másodpercenként kellett pislognom ;) ezért a fordulatszámot kézzel addig lassítgattam, amíg a páratartalom stabilizálódott 40% környékén (ezt már tartósan elviseli a szemem). Tehát valójában csalok: nekem fontosabb a viszonylag magas (40% körüli) páratartalom, mint az optimálisan alacsony (1000 ppm alatti)  széndioxid szint.

Hasonlóra képes lehet egy olcsó ventilátor és egy 40%-ra beállított higrosztát (pára-termosztát) is, de ha nagyon unatkozni fogok, akkor meg szeretném csinálni, hogy a frisslevegő befújó ventilátor fordulatszámát egy co2 szenzor szabályozza, miközben az elszívó ventilátor fordulatszámát egy lakás/külvilág (pontosabban: lakás/padlástér) nyomáskülönbség érzékelő szabályozza.

Előzmény: occseb (20261)
1 valaki Creative Commons License 2024.01.10 0 0 20262

25-28 % között, 30 felett akkor van, ha a napi 3-8 liter vezet elpárásítok.

 

Előzmény: NAND708 (20254)
occseb Creative Commons License 2024.01.10 0 0 20261

Manuálisan kapcsoltatod a ventillátort vagy van valami páraérzékelőd? 

Lényegében 0-24ben megy, csak a fordulatszámmal játszol?

Több szobába fújja a levegőt vagy csak egy?

 

Előzmény: Mekk Elek 1000mester (20229)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!