Az eredetileg feltett kérdésemre hogy lenne e tömegbázisa /érdeklödés/ a Hamond mesterkurzusoknak , úgy érzem megkaptam a választ. Szembesülnöm kell a ténnyel, hogy jóval több B3 hangszerrel rendelkező tulajdonos van Magyar honban mint megélhetési előadó MŰVÉSZ aki profi virtuóza hangszerének, és ha jól értelmezem a hozzá szólásokat nemzetközi piacon ezen előadok is sehol sincsenek , olyanok amilyenek?
A nemzetközi trendeket kell figyelni ,marad a fülelés, videózás, gyakorlás, hírességek koncertjeire eljárás?
Francba, adhatom el a Hammondokat ez nem is egy trendy hangszer. A ceglédi kannán gondolkozom mint hangszer abba lehet világhirű lehetnék?
Hát úgy néz ki, az igazi B3-on játszó jazz orgonisták száma idehaza nem fogja meghaladni (először 10-et szerettem volna írni) de átgondolva még az 5 is erősen eltúlzott szám :-D Marad a fülelés, videózás, gyakorlás, hírességek koncertjeire eljárás. Ez van.
Tévedés mert már 5 éve 2 éves képzésben lehet vki villszer. De hogy témánál maradjunk, az 5 éves szakiskolai zenei képzésre is van 2 éves OKJ pl. jazz-zongorista fakultáción. (Ismerősöm a helyi konzi jazz-szakos zongora tanára, tőle tudom).
Effektíve én anno zenei általános alapképzés hiánya miatt nem is álmodhattam soha (jogosan!), hogy normálisan jazzel együtt kötelezően tartott szolfézsra is stb. egy ilyen képző intézménybe bejussak, ma meg az OKJ varázsával egy tehetségesen fütyörésző péklegény, fogja magát és akár jazz-ének szakon 2 év alatt 0-ról!!! konkurenciává képesítheti magát mondjuk egy életét és ifjúságát belerakó Micheller Myrtillel szemben! Hoppá! ;) Talán ezek után nem is feltétlen az a legfőbb probléma, hogy nincs Hammond orgona képzés kicsiny kis hazánkban...
Akkor a Munkaügyi központoknak OKJ tanfolyamokon kéne indítani Hammond kezelői szakmunkás , illetve még univerzálisabb kezelői és karbantartó képzést ? Hisz felgyorsult internetes világunkba három hónap alatt a nyolc általánost végzett egyénből okleveles villanyszerelőt képeznek ki ha már a villanyszerelésnél tartunk ...
Szegény Rhoda néni mára sajnos nagyon kiöregedett, de biztos tudna mutatni még ezt-azt, csak már nagyon nem olyan mint fénykorában szegény, de ez érthető.
Joeyval én még 2005 környékén vettem fel emailben a kapcsolatot az A38-as koncertje előtt, hogy lehetne-e vele személyesen is találkozni a koncert előtt vagy egy fél órás kis sessiont nem-e tartana effektíve Hammond érdeklődő rajongóknak. Ígért ő fűt, fát, aztán a végén még a lemezborítóinkat is úgy dedikálta, hogy összeszedette 1 emberrel és bevitték neki az öltözőbe. Szóba se állt a pór néppel...
Hát erről ennyit tapasztalati téren. Mondjuk nem sok tapasztalat ez, de a sztárok már csak ilyenek...
A szponzor kérdését meg talán elejétől én hangoztatom mindig, mert ugye pénz, pénz és pénz.
Az azért nem meglepő, hogy pénz kell egy kurzushoz.....A villanyszerelő képzés sem ingyenes.
Pl Rhoda Scott is jön minden évben többször is hozzánk, őt soha senki nem kérdezte meg? Vagy Gerard Gibbs sem először van itt. Brian Charette is rendszeresen látogat a környékre, ő tanít is zongorát, mondjuk egy orgona-órát egyszer vettem tőle, annak nem sok értelme volt.
Mike LeDonne jó élmény volt, nála jártam többször is, de ő keveset jön Európába.
Lonnie bácsit is rá lehetne venni ilyesmire, ő sokat tanít, nála olyan opció is van, hogy beköltözöl hozzá Miamiban, és két hétig vele kelsz és fekszesz :)
Joey-t is el lehet csípni, Larry Goldings is komoly tanár hírében áll, sokat jön felénk. Tényleg csak akarat és pénz kérdése a dolog.
Tovább is lehet fűzni a gondolatomat. Szerintem ha lenne olyan jazzszövetségi (bel)tag, aki orgonálásra lenne szakodosva, akkor lépten-nyomon lennének kurzusok, táborok, bemutatók. Miknt ahogy van dob-, gitár-, zongora-, stb. kurzus. Fogar például remek alanya lehetett volna egy ilyesmi megmozdulásnak, de szerintem egyáltalán nem érdekelte/ nem hitt benne / nem volt rá képes fizikailag / stb. Nem tudom a pontos okát, de nem érezte olyan erősen ezt a nyomást egészen az utolsó pár évéig orgonája sem volt.
Azt amúgy valahol meg lehet érteni, hogy állami támogatás nincsen emögött. A jazz alapvetően amerikai kultúr-export termék. Azt a részét támogatják, ami valahogy a magyar kultúrához tudta idomítani magát. A mostani helyzetben már egy angulol éneklő zenekar sem kap semmilyen állami nyilvánosságot. Miért kellene egy ennyire szervesen amerikai gyökerekkel rendelkező hangszert propagálni nálunk, amikor tudható, hogy sosem leszünk meghatározó Hammond-orgonista-exportőr ország. Logikus, hogy a saját kultúrális gyökereink továbbélését kell legfőképpen támogatni (bár a stadionokat ez sem indokolja).
Még egy dolog a JSz. védelmében. A mai napig fontos döntéshozó fejekben létezik a régi könnyűzene/komolyzene szétválasztás. Az ebből fakadó előítéletek meghatározzák pl az akadémia jazztanszékének is a mindennapjait. Itt pl arra gondolok, hogy az én időmben a zongorahangoló hozzánk MÁJUSBAN jött el először (tehát az év végén, a vizsgaidőszak előtt). Valamint a 4évem alatt egyszer sem ültem valódi zongoraszéken, sőt a jack-kábelt is a diákok hozták maguknak zenekari órára, ha akartak valamit :) Komoly ellenszélben kell bármit is elérniük, csoda, ha a saját fenntartásukra futja az energiáikból.
(Jelen helyzet okán, hogy a SOTE érintett az ottani külföldi diákoknál észlelt k. vírus miatt, talán az a Hammond nap is veszélybe kerülhet márc. 29-én!) :(
Sok az éhes száj ! Te is indithatsz fizetős Hammond technikai és lelki tanácsadást hátha bejön ! Csak ne feljts adószámot kérni a tevékenységre , mert sok az éhes száj !
Offolok, de talán hasonló a helyzet. Azért fizetek évi 60e Ft-ot az Építész Kamarának, hogy szívathassanak. nyilván van aki jól jön ki az ilyenekből, kalaplengetés számukra.
Valóban az egyetem tanulóinak vannak mester kurzusok amiket te is látogathatsz /félhivatalosan ,Vásáry előadásait s müvész menager előadásokat én szeretni tudtam /, én részemről ezen előadásokat interneten közkincsé tenném de naivitásom néha engem is fáraszt . Addig is nézzük amit youtube ad nekünk
Igen, jó lenne Hammondra is mesterkurzus. Han még pár jó egyéb orgonista is a világból. Pl. a lengyelektől Kajetan Galas kifejezetten tetszett.
Kérdés, van-e általánosan az alapokra építő és azt továbbadni tudó mester a fesoroltakon kívül? Csak azért, mert önmagában érdekesen játszik, ide más kellene. Pl. John Medeskit (MMW) sem tudnám elképzelni.
A sztenderd alapokkal kezdeném. Kacsakéz tartás, basszmenetek kézzel-lábbel, ellenpontozások, presetváltozatok, szólófajták és a közismert hammondos stílusok jellegzetességeinek bemutatása.
Továbbá némi hangszer, szervíztechnikai ismeretek is átadandók szerintem. Érdekes volt ebből a szempontból Elekes Zsuzsa koncertje is nemrég a Zeneakadémián, ahol később bemutatta, bárhova megy fellépésre, a táskájában legalább egy csavarhúzó ott lapul :-)
Ezt a Kenedy féle, "mit adhatok én a világnak" dolgot egyfelől azért nem értem itt, mert oké hogy ő pozíciójából adódóan könnyen mondhatott ilyet, de talán hammondos világsztárokat mégse nekem vagy neked kéne mondjuk önköltségen ide szervezni, ha eleve pl. ott egy 30 éves Jazz Szövetség (de csak hangosan gondolkodtam...) ;)
A bennfentest úgy értem, aki Zeneakadémiára jár, annak szólnak ott nevezett mesterkurzusok. Gondolom akinek nincs jogviszonya oda, még tán pénzért se vehetne részt rajt. Egy állami finanszírozású tanulmány ott, nyilván rendezett körülményeket is biztosít részvételileg...
Zenében lehet hogy nincs " kinnfentes" és bennfentes ? Ha magunkévá tesszük Kenedy elhíresűlt gondolatát hogy ne azt kérdezd mit kaphatsz hanem mit adhatsz a világnak /Amerikának???/ akkor valóban talán még a legkisebb is számít /nem Tesco reklám /
Az is igaz igaz hogy a - nyomor szekerén csikorog a szerelem - meg az az is hogy -magának rág ki rág, dolgozik a pici fog-de az sem árthatna ha működhetne az a bizonyos állami mecenatúra Hammond ügyileg is hisz annyi felesleges /számomra/ dologra tűnik el költségvetési pénz / biztos rossz helyen állok nincs rálátásom / .Marad a gondolat számomra továbbra is hogy hajrá Magyarország , hajrá Magyarok ne csak a fingot reszeljük /bár ehhez nagyon értünk/!!!
Bennfentesek tekintetében igazad lehet. Csak mi kinnfentesek vagyunk. Lám, ki jár itt Zeneakadémiára (felteszem a mesterkurzusok nem ingyenesek, pláne az utca emberének)?
Na mind1. Én a Jazz Szövetségtől várnék többet (egy 30 éves szakmai múlttal), bár díjakat itt mi is osztogathatnánk magunk közt hammondosok ahogy ők... ;)
Mások hibáit felhasználva megnyugodhatok saját tulajdonságaim miatt. Az okok, amiért megítélhetem felebarátom, hízelegnek önérzetemnek (lásd Lukács 18,9-14).Sed in erare perseverare in stultum esse
Az egymás megítélésének elhagyása nem passzivitáshoz vezet, hanem feltétele a továbblépésnek és helyes viselkedésnek, lehet hogy meg kellene próbálni?
Matyó, Nemecsek gittegylete szintjén egyet értek, csak itt az az érdekes, hogy a J.Sz. 30 éves fennállásával, és hogy a hazai jazz oktatás megalapozója, tisztelt Gonda János tanár úr alapításával, a jazztanszakhoz képest mégis csak egy pozitív hatását tekintve jelentéktelen szervezet, lehetne ez másképp is.
Példának okáért, ami az egyik zászlójukra van tűzve, idevágóan emigyen hangzana:
"A workshopok, mesterkurzusok nagy jelentőséggel bírnak a jazzoktatás területén. Iskolai keretek között, vagy jazztáborokban létrehozott személyes találkozás egy neves, világhírű jazzművésszel nagy élményt jelentenek a hallgatóknak emocionális és szakmai fejlődésük szempontjából egyaránt.
Tapasztalatok bizonyítják, hogy a workshopokat vezető művészek sok esetben olyan inspirációt, vagy szakmai útmutatást képesek átadni hallgatóiknak, amelyek további pályájuk meghatározó eleme lehet. A Magyar Jazz Szövetség évente többször jazzoktatási intézmények hallgatói és lehetőség szerinti kiemelkedő jazzművészek szakmai találkozóit szervezi a Szövetség szakmai partnereivel."
Aztán konkrétumok, felsorolások terén meg üres az oldal. :(
Hát én nem tudom ez a Jazz Szövetség mire jó azon kívül hogy szedik a tagdíjat, de én nem látom hogy általuk lépett volna vmit is előre a jazz-kultúra terjesztése.
A Jazz szövetségbe elég nehéz érdeklödést csiholni a Hammond orgona kurzusok irányába ,és ha nem legnagyobb trendy nevekben gondolkodunk akkor azért van Élet rajtuk kivül is pl Jacek Klesyk / lengyelországi Szabo Zsolt /aki „Krakowska Szkoła Jazzu” nevű intézményben, kifejezetten Hammond orgona kurzust vezet szerintem érdemes figyelni rá. És könnyebben "megkapható" A LFZ ben pedig szerintem még mindig mindig "idegen" a Hammond oktatás , a cimbalom tanítása is inkább szóba került /belső információ/ mint a Hammond
Belgiumból a tavaly áprilisi bemutatón Dirk van der Linden is otthonosan mozgott a stílusokban meg a fullos hangszeren.
Esetleg az olaszoktól Alberto Marsico, Sam Paglia?
Érdekes lenne egy ilyen workshop a Hammond orgona bevált stíluskeretein belül. Wild Bill Davis, Jimmy Smith, Jon Lord, Emerson, Cory Henry. Az ő "titkaikat" lenne érdemes boncolgatni.