Látom, tegnap este zajlott még a vita, miután álomra hajtottam a fejem... :-)) Az ekkor felvetett kérdésekre reagálnék most.
Milyen beállításokkal mérek:
Időalapon, 10 másodpercenként teszi el a GPS az adatokat a memóriájába. Tehát percenként 6, óránként 360, egy nettó 5 órás menet alatt összejön kb. 1800 pont. 4 km/h-s átlaggal ez 20 km. Amit állásidőben mér a kütyü, azt később kiherélem a trackből. Ennél jobban szerintem sem érdemes besűríteni a mérést.
És itt térnék vissza Pompiere állítására, hogy a trackben minden benne van, a kitérők is.
Az én ide feltöltött kéktúra trackjeimben csak a kék sáv (K-) jelzésen megtett út van benne! Vagyis otthon letöltöm a tracket, azt pedig a MapSource progival kissé megszerkesztem. Kivágok belőle mindent: a pecsételőhelyekre megtett extra távolságot (persze ezeket is elmentem, hogy a hosszt/emelkedést kiszámíthassam), a rövidebb kitérőket látnivalóhoz, fényképezéshez, kisdologhoz, nagydologhoz. Nem marad más, csak a letisztított kéktúra útvonal. Persze arra ügyelek, hogy ha letérek az útvonalról, nagyjából ugyanoda is térjek vissza, és méretlen rész ne maradjon!
A másik dolog a GPS által mutatott és a letöltött adatok nem egyező volta.
Azt hiszem, tudom a választ. Már a legelső túrákon észrevettem, hogy a GPS-em nagyjából két másodpercenként mér, és frissíti az adatokat a kijelzőn, viszont csak minden 10 sec-ban ment a beállítás szerint. És itt van az eb elhantolva! Mert otthon a tracket lementve és számítógépen megnyitva már csak a mentett pontok közti távolságot látod, a GPS-en viszont a relative sűrűbb mérésekből számolt távolságot. Tehát, ha kacskaringósan megyünk, mondjuk dagonyákat kerülgetve, akkor többet mutat ugyanarra a szakaszra a kütyü, mint a számítógépen nézegetett track.
És az a röhej, hogy most eddig csupán a távolságméréssel foglalkoztunk, a sokkal pontatlanabb emelkedés/lejtés számítással nem! Hát az is megérne egy misét, de nem akarom már szétoffolni ezzel a kérdéssel a fórumot, ezért inkább abba is hagyom! :-)
Akkor sem :) Nem mindegy, hogy a kanyar belső, avagy külső ívén méred.
Odafelé az egyik oldalon, visszafelé a másikon, aztán pedig átlagolod... :-))
És mi van akkor, amikor csak egy ösvény van? :-)
1 méteres gyakorisággal szerintem felesleges, úgy kaphatod a legpontatlanabb adatokat, mert általában a gps pontosságga ennek a két-háromszorosa. Jó esetben.
Amikor kerékpáros teljesítménytúrán nagyobb "lépésközt" állítottam be mert nem fért volna el a track a GPS-ben, akkor sem egyeztek az adatok.
Úgyhogy, teljesen mindegy milyenre van állítva. Ezek a GPS-szek nem geodéziai pontosságra vannak kitalálva.
1 méteres gyakorisággal szerintem felesleges, úgy kaphatod a legpontatlanabb adatokat, mert általában a gps pontosságga ennek a két-háromszorosa. Jó esetben.
"Pontosságot tényleg csak akkor lehetne elérni, ha valaki mérőszalaggal végigmérné az egészet mindenféle kitérő és sallang nélkül"
Akkor sem :) Nem mindegy, hogy a kanyar belső, avagy külső ívén méred. Ha mindig mondjuk a menetirány szerinti bal oldalon, akkor meg kijön, hogy egyik irányból ilyen hosszú, másikból meg olyan. Középen meg elüt az autó :D
Az előző hsz-em kapcsán érdemes kicsit elgondolkodni azon, meg tudjuk-e valaha mérni pontosan az Országos Kéktúra hosszát? Általánosan szólva: meg tudunk-e bármit mérni pontosan?
A válasz erre határozott NEM!
Határozottan egyetértek. Amikor tavaly végigjártuk az AK Csongrád megyei szakaszát, én is végig "mértem" az útvonalat. Fodulóról fordulóra.
A pontosság ott bukik először, hogy nem csak egyenesen előre mozgunk, hanem pl. egy fénykép témáért ide-oda megyünk. Esetenként 10-20-30 méteres kitérőket téve.
Másodjára ott bukik a pontosság, hogy a GPS is két távolságadatot ad. Az egyik a GPS mérés, a másik pedig amikor megnyitom a számítógépen a tracklogot. Nos, ezek egyáltalán nem egyeznek meg. Pl. Petrócz és Rúzsa között 1,6 km a különbség a tracklog javára. És mindig a tracklog a több. Általában 5-10%-nyi az eltérés.
Harmadjára pedig ott bukik a pontosság, hogy sok helyen nem a kék jelzésen van a pecsételés hanem kitérőt kell tenni. Ez pedig szépen hozzáadódik a távhoz.
Tehát összefoglalva: ezek a távolságadatok mindig is csak tájékoztató jellegűek lesznek.
Pontosságot tényleg csak akkor lehetne elérni, ha valaki mérőszalaggal végigmérné az egészet mindenféle kitérő és sallang nélkül. De ez meg nem mostanában lesz... :-)
Így van, az élmény a fontos! Én is erre akarom mindíg felhívni a figyelmet a túraleírásokban, hogy nem a távolság a fontos, hanem az, amit látunk, hallunk, ami velünk történik ezen a hosszú úton!
Egyébként a mérőkerék se túl jó, ezt jól látom a saját kerékpár "computeremen". Igyekeztem pontosan belőni és beállítani a kerék kerületét, de sok függ például attól, mennyire keményre van felfújva a gumi, itt például egy több százszor bejárt, szinte pontosan 16 km-es úton (lakástól a melóhelyig) néha százméteres eltéréseket szoktam tapasztalni! Pedig mindíg ugyanazon az úton járok! Nyugodjunk bele, egzakt mérés nincs! Az a fánya hiba, az mindíg ott van! :-(
Akkor tulajdonképpen azt is mondhatjuk hogy Rockenbauerék módszere szerint analóg módon mérőkerékkel mért adat lenne most is a legpontosabb,ha valaki vállalná és végiggurítaná azt,vagy egy olyasmit a jelenlegi Nagy Kék Úton?
(Ha jól emlékszem a szomszéd topikban volt egy-két elszánt ember akik egy teljesítménytúra teljes útvonalát lemérőszalagozták!Szólni kéne nekik hogy volna itt még egy kis feladat...:-DD )
Egyébként meg a lényeget tekintve azt hiszem valójában majdnem mindegy hogy 1118,vagy 1141,mert az ember úgy is tesz kitérőket,itt-ott el is kavarhat,meg hát az útvonal is változik néha,szóval nem lehet ezt pontosan lemérni méterre.És hát mint tudjuk az élmények a legfontosabbak!
Az a baj, hogy az Alpokalját és a Balaton-felvidéket még nem tudtam végigmérni. Szóval azt újra be kéne járnom. Az OKT-vel szeretnék idén végezni, de ez a két plusz tájegység már kétesélyes!
És akkor még egy téma: a mérés pontossága.
Az előző hsz-em kapcsán érdemes kicsit elgondolkodni azon, meg tudjuk-e valaha mérni pontosan az Országos Kéktúra hosszát? Általánosan szólva: meg tudunk-e bármit mérni pontosan?
A válasz erre határozott NEM! Azt hiszem, a hétköznapi életben, ha a sima asztallapon leszúrt két, egymástól kb. 1 m-re lévő gombostű között 1 mm pontossággal megmérem a távolságot mérőszalaggal, az pontosnak mondható. Ez egy ezrelékes pontosságot jelent. De vajon meg tudnám-e mérni ugyanezt a távolságot ugyanilyen pontossággal egy hepe-hupás lapon, ráadásul úgy, hogy a két tű között nem is egyenes (legrövidebb) távolságot, hanem egy kanyargós utat kellene végigmérnem? Azt hiszem örülnék, ha 1 cm, vagyis 1% pontosan meg tudnám mérni a távolságot!
És most visszatérve a kéktúrára. A nagyjából 1130 km hosszú utat 1 százalék pontossággal végigmérve +/- 11,3 km lesz a tűrés, vagyis a legnagyobb mérési pontatlanság. Tehát az a távolság, amit 1130 km-nek mérek, az a valóságban lehet akár 1118,7 (-11,3 km) km is, vagy éppen 1141,3 km (+11,3 km) is.
És a GPS-nek, illetve a vele történő mérésnek szvsz kb. ennyi a pontossága! Félreértés ne essék, ez nem a kütyü hibája (bár az sem elhanyagolható), hanem most a mérésből származtatott adatok pontosságára utalok (a GPS-em egy 20 km-es távot kb. 2000 elemi kis táv összegeként számolja, ahol a hibák összeadódnak), és magára a bejárás pontosságára is.
Szóval bonyolult egy dolog ez! Elvileg, ha nagyszámú mérés állna rendelkezésre, akkor abból átlagolva nagyobb pontosság lenne elérhető. De hiba akkor is maradna, mert a hibát nem lehet eltüntetni, csak csökkenteni. Tehát, ha a felméréssel végzek, és közlök veletek egy számadatot, akkor egy dologban lehettek majd biztosak: az OKT lehet annál hosszabb is, meg rövidebb is, de hogy nem annyi, az tuti ziher! :-DD
Bocs Hörpölin,azt hittem hogy a második kéktúra teljesítésedet,amelyből már csak 346km van hátra (powered by "annyi baj legyen":-) ) végigmérted GPS-szel,ezek szerint mégsem?
Na nem gond,mondhatnám stílszerűen annyi baj legyen,de azért remélem azt megosztod velünk amit eddig és ezek után mérsz,főleg ha adódik egy-egy látványosabb eltérés.
Hűha! Most, hogy Hobo Bobo bejelentette, amit eddig még én sem tudtam, kénytelen vagyok a lovak közé csapni! :-)) Közre is adom a Bakony GPS-es felmérését, amit tavaly ősszel, ill. egy héttel ezelőtt végeztem.
A sódert nem akarom még egyszer ide mellékelni, azt megtalálhatjátok a (31967)-ben. Az abban közölt adatokban annyit változtattam, hogy a Fenyő büfé - Csókakő vasúti megálló közti távot levontam a Vértesből és hozzáadtam a Bakonyhoz, merthogy a megállónál van a szakaszhatár két túra között. Ezért felteszem a korrigált Vértest újra!
Érdekes eredmények születtek a 7. túránál: itt kilométeres eltérések adódtak az új típusú pecsételőfüzet adataihoz képest. Lehetőségeimhez képest ellenőriztem az adatokat, úgy tűnik, én mértem a pontosabbat!
Valami miatt nálam nem stimmelnek a dolgok, a program szerint Várgesztesről Visegrádra mentem, a térkép és a táblázat szerint is, pedig kitöröltem és újra beírtam, természetesen Szárligetig, de nem javult meg. A legszebb, hogy szerinte mindösszesen 20 km-re vannak egymástól:-)
A jobb felső sarokban a menetrend készítés linkre kattintva ki tudjuk jelölni a következőnek bejárandó szakaszainkat, és az oldal legenerálja a kis képet, és menetidőt számít, az igazolófüzetben megadott módon: 4km/h átlagsebesség + 10m szintemelkedés/perc.
Hörpölin várhatóan az idén befejezi az OKT teljes felmérését GPS-szel,nagyon kíváncsi leszek hogy mennyi lesz az általa mért adat,mennyire pontos az alábbi:
Sziasztok, A következőt szeretném kérdezni: - A Kéktúra teljesítésének van-e valami időbeli korlátja? 1 év? 5 év? 10 év? stb (füzet elején van hogy kezdeti dátum, befejezés dátum) - Lehet-e össze-vissza teljesíteni a szakaszokat? Vagy csak sorban egymás után érvényes? - Kell e valahol regisztráltatnom magam mikor meg kezdem? - Csak MTSZ tag csinálhatja hivatalosan fözettel végig? (a füzet elején van hogy mely egyesület, szakosztály tagja az illető. Hát én egyikne sem, csak sima civil vagyok)
- Van valahol olyan leírás ahol gps kordináták (bélyegző helyek, kötelező pontok) is vannak? Szerintem ma már ez nem nem egy luxus. Sokmindenkinek van gps-e.
Az Alföldi Kék a mérés alapján 849 073 m hosszú lett. Maradhat? ;-)
Elkezdtem frissíteni és véglegesíteni az adatokat a szakaszok MTSz-es oldalán is, de a 97 szakaszból csak 16-ig jutottam (Szekszárd - Petróczi iskola).
Készül a szakaszösszesítő Excel is, azt is közzéteszem majd, ha már ott tartok.