



Sziasztok,
Passziv forumos vagyok, talan egyszer-ketszer irtam hozzatok. De most van alkalom ra, vegre megvolt az elso ketszemelyes kulfoldi turank a freewinddel. Gondoltam megosztom egy kezdo turazo tapasztalatait :-)
Ausztriaba mentunk, Schoder falucskaba penteken, onnan szombaton Malta Hochalmstrasse, utana Nockalmstrasse, aztan szallas, vasarnap haza.
En munkaba jarasra hasznalom leginkabb a motort, Veresegyhazrol Bp Lagymanyosi hid, ugyhogy keszultem a turara. Rendeltem gearbestrol bluetooth-os interkomot (http://www.gearbest.com/motorcycle-parts/pp_264924.html?wid=21), hogy hallgathassam asszonykam az uton :-)
Rendeltem kiegeszitoplexit aliexpressrol ( https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-Motorcycle-CNC-Aluminum-Universal-Windshield-Airflow-Adjustable-Windscreen-For-BMW-KTM-Aprilia-Ducati-white/32666000328.html?spm=2114.01010208.3.193.A0ACqa&ws_ab_test=searchweb201556_10,searchweb201602_1_10057_10065_10056_10055_10054_10069_10059_10058_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_4&btsid=f7d0b302-db34-4445-9947-6802e78d48b0) Ezek nagyon jol bevaltak, a plexi miatt csendesebb a buko, es a bogarakat is az gyujti, nem a sisak. Az intrkomot en szereltem be mindket sisakba, eleg jol be lehet rakni, nem mozdultak el a fel es levetel soran a hangszorok, mikrofonok. Ra kell szanni az idot, probalgatni, es ugy elhelyezni mindenti, hogy ne nyomja a fajed, fuled, semmid a berakott cucc. Egy toltessel kb 7 orat bir, ez egy atlagos motoros napra eleg, lehet sporolni, ha minden hosszabb megallasnal kikapcsolod, majd ujbol be.
A navigacioval gondban voltam, mert egy regebbi autos van, amit mar eros fenynel kocsiban is gyengebben lehetett latni. Nezelodtem mi legyen, neztem a wayteq uj xrider navijat is, de vegul nem az mellett dontottem, gondoltam gyujtsuk a tapasztalatot, penzzel mindenkinek menne :-)
Szoval, indulas elott sikerult megtalalnom a meglevo wayteq x960bt-n a kijelzo fenyerosseget, azt maximumra allitotam, igy nappal is latszik a kepernyo, ha telibe suti a nap, akkor nem. De kezzel le lehet arnyekolni, es gyorsan meg tudod nezni elore, hogy a korforgalom hany szaz meterre van, es melyik kijaraton kell kimenned. Ja, persze szivargyujto aljzatot is szereltettem ra tavasszal, hogy legyen aramforras hozza. Meg egy markolatfutest, ha mar ott nyulkalt az elektromossagnal a szerelom :-)
Szoval, a rogzitest nezegettem, es vegul ez mellett dontottem: http://motoralkatresz.eu/termekek/Oxford/Vizallo_PDA_GPS_tarto_OL900/ Ez is bevalt, egy dolog zavar, hogy a tapellatasnak nincs kivezetoje, igy a zippzart nem lehet teljesen vegighuzni. Viszon a viallo plusz reteget ra lehet rakni igy is. Nem tudom, hogy esoben tenyleg zar-e, szerencsere ezt nem kellett megtudnunk.
Vettem meg a csomagoknak 2 db qbag hengerzsakot, amit oldalra szijaztam fel, a doboztarto konzolokra (vetelkor mar volt rajta, de sztem hianyos). Hatso doboz is van, egy moto detail 48 literes, nagyon jol bevalt, ezt is en rakattam fel ra tavaly. Szoval, felpakoltuk a motort, es ugy gondoltam jol fel is keszultunk. Esoruha mindkettonknek, esokeszryu, esocsizma, defektjavito spray, lancspray, ragasztoszalag, szerszamkeszlet. Elotte 2 nappal szerelo atnezte a motort, elso fekbetetet cserelt.
El is indultunk, minden jol is ment. Az ulesre volt csak panasz, felesegem mindig ramcsuszott, ez ot zavarta. Az ulessel hosszabb tavon kezdenunk kell valamit, az biztos. Jol birta a motor, nem mentunk autopalyan, csak Tarnokig (godollo, m0,m7), onnantol 7-es ut, utana 8-as. Devecsernel alltunk meg kvzni, enni egyet. Neztem a taskakat, jol alltak, semmi gond. Ahogy mentunk tovabb, felhosodni kezdett, par csepp is megjelent, latszott az eso laba, ugyhogy megalltunk, felvettuk az esoruhakat (ekkor derult ki, hogy felesegem esocsizmajat es esokesztyujet nem raktam el). A freewindnel a motoros labara nyomja a kerek a vizet, ezert fontos az esocsizma sztem. Augban egyszer volt szerencsem ugy elazni, hogy szo szerint csurgott a ruhambol a viz, a cipomben allt szinten, utana hazaig szetfagytam, ugyhogy most nem akartam kockaztatni, plane egy eletre elvenni a felesegem kedvet az egesz mufajtol. Ugyhogy inkabb ovatos voltam. Az eso szerencsere gyorsan elallt, par km utan a cuccunk is megszaradt, a nap is kisutott, ugyhogy levettuk az esocuccot. Tankolas utan ertunk a hatarra, ahol hatarellenorzes volt. Remek, en a hengertaskamba raktam az utlevelem (okosan), ugyhogy szedhettem le, a nehezen felkotozott cuccot. A hataron, ruhaban, a napon. Jo erzes volt. A jogsit nem fogadtak el, sajnos. Mindegy tulestunk rajta, az utlevelet a konnyen elerheto cuccok koze raktuk, hengerzsak fel, irany Graz. Szep lassan el is ertuk, meg lassabban at is keltunk rajta, ekkor megint esosre fordult az ido, megalltam egy buszmegalloban az esoruhakert. Leszalltunk, akkor lattuk, hogy baj van. Persze nem a motorral, hanem az emberi tenyezo. Amikor visszakotoztem a hataron a hengerzsakot, tul kozel kerult a kipufogohoz, amir nem figyeltem. Azmeg kilyukasztotta a zsakot, es megolvasztotta a papucsomat. Szerencsere az en cuccom volt azon az oldalon. Eleg nagy lyuk lett, ugyhogy leszedt e m az egeszet, sikerult a cuccokat atpakolni a masik zsakba, a hatso dobozba, es egy hatizsakot magamra eloreveve (mint egy tanktaska, csak hozzamrogzitve, nem a tankhoz) megszabadultunk a lyukas, szetolvadt cucctol. Az eso is elallt, kajalni is kellett, hogy kevesebb cucc legyen, ugyhogy folytattuk az utat. Ez 4 korul volt, es meg 3 ora volt az ut, es mar kezdtunk faradni is. Innentol nem volt kulonos eset, csak egyre faradtabbak voltunk, egyre jobban nyomott az ules, egyre kenyelmetlenebb volt, egyre hidegebb volt, es az utak egyre jobbak voltak. Felmentunk 1550m-re is Koflach-nal. Judenburg, es kis falvakon keresztul ertunk epp sotetedes elott a szallasra. Felpakoltunk, kertunk 1-1 sort es teat, megettuk a maradek szendvicseinket, beszeltunk a csaladdal, tisztalkodas, alvas.
Reggel napos ido, tehenkolompolas, hegyek, reggeli. Mivel paras volt a motor, gondoltam eltolom a napra, letorolgetem, ilyesmi. Hat, addig tologattam, hogy vegul mikor a kozepallvanyra akartam allitani, a vizes talpam lecsuszott rola, motor eldolt a fube. Egyedul probaltam felallitani, ahogy tanultam. Motornak hattal, egyik kezemmel kormany, masikkal kapaszkodo, guggolasbol fol. Hat, ez nem ment. Masik modszer, kormanyt mindket kezzel, szemben a motorral. Ez sem ment. Jott f e lesegem, igy kettonknek sikerult. Azon kivul, hogy kicsit vizes-fuves lett a kezvedo, a fekpedal, labtarto, mas nem tortent, szerencsere.
Utana kicsit nehezebben indult be, ennyi.
De vegre elindultunk, a cel a Malta Hochalmstrasse, ami egy a Malta folyo volgyeben kanyargo ut, tetejen, 2000 meteren egy viztarozoval. Szepen elcsorogtunk odaig, 10 eur a dij, varni is kell, mert van, ahol egy jarmu fer el csak, igy valtakozva engedik a forgalmat. 20 percet is kell varni, de kiirjak, hogy mennyi van hatra, igy addig le lehet vetkozni, nyujtogatni a labakat, fenykepezni, ilyesmi. Utana gyonyoru 14 km-es uton lehet felmenni, szerpentin, kanyarok, alagutak, a legjobb a hajtukanyar alagutban (!). Tetrjen egy hatalmas viztarozo, amin gyalog at lehet menni, kozepen kilatoval. Szelen szalloda, etterem, kiallitas a vizenergiarol, ilyesmi. Az etterem teraszan ettunk egy almasretest, ittunk egy kv-t (15€), elnezelodtunk, aztan indultunk lefele, ami szinten nagyon jo elmeny volt. Ugyanazon az uton kell lemenni. Innen indultunk tovabb, a Nockalmstrasse fele. Szepen kanyargo utakon lehet menji, nagyon sok motoros volt, es intenek is, pedig azt hallottam, ez csak Mon szokas. De sokan elore integetnek. Lehet, mind magyar volt :-)
Gyorsan haladni nem lehet, egyreszt kanyargosak az utak, masreszt szukebbek, mint ithon, harmadresz nagyon gyorsna kovetik egymast a falvak. De elertuk a Millstatt-i tavat (gyonyoru, mellette korbe kerekpar ut, jo hely), majd Reichenau felol a Nockalmstrasset. Itt motorosbarat 10.5€ a belepo, hogy kesztyuben kotorassz meg apro utan is :-)
Itt vegig lehet menni ket iranyban, nem kell varni. 2 magaslati pontja van, mindketto 2000m folott kicsivel, tehat eloszor fel 2000 m ig, aztan le 1000ig, aztan megint fel, megint le, es ott a kijarat. Ez nem a bejarathoz megy, hanem 25kmrel arreb. Ezeknel az utaknal mind el lehet jatszani, hogy a kijarat elott visszafordulsz, es mesz meg par kort, nem kell annyiszor fizetni, ahanyszor vegigmesz. Nekunk sajnos nem volt idonk megegyszer oda-vissza menni, ugyhogy Murau fele vettuk az iranyt. Innerkrems es Sconfeld kozott Ausztria eddigi legrosszabb utjaval talalkoztunk, ami itt is rossz minosegunek szamit, de kanyargos, emelkedos, lejtos volt, es a freewindet ilyenre epitettek, ugyhogy jo volt nagyon. Az 1-2 auto, akivel talalkoztunk lassan ment, mi meg az enduroval mehettunk batran.
Murauban vacsora, wienerschnitzel, udito (33€), aztan pihi a szallason. 260km volt, de reggel 9tol este 7 ig tartott a program. Az ules meg mindig kenyelmetlen. :-)
Masnap reggeli uan pakolas a motorra, aztan indulas haza. Itt mar nem volt semmi kulonos, egyszer-ketszer megalltunk, ettunkittunk, fel kileckor indultunk, este 6 elott ertunk haza, 512km. Osszesen kb 1340 km-t mentunk, 5l iteres fogyasztassal. A motorral semmilyen problema nem volt, sztem 2 szemellyel is szepen lehet vele haladni. En nem vagyok a palyak ordoge, volt, amikor feltartottam masokat, amikor lehetett elengedtem a gyorsabb motorosokat. Mi nem ismertuk az utakat, ketten voltunk, es nem volt cel a gyorsasag. Mendketten jol ereztuk megunkat vegig. Ami tanulsag, hogy az ulessel kezdeni kell valamit, es hogy valamilyen dobozt kell felszerelni, ha messzire megyunk. Plane, ha meg eso is esne, nem tudom, mennyire vizalloak ezek a zsakok. Az idovel szerencsenk volt, vegig szep idonk volt.
A freewind pedig kiraly volt! :-)