Keresés

Részletes keresés

Galgadio Creative Commons License 2008.05.08 0 0 3198

Szia White Elk!

 

Engem érdekelne Borsányi Miklós: Hontalanok a hazájukban  c. könyve.

Bővebbet írnál róla?

Előzmény: White Elk (3195)
White Elk Creative Commons License 2008.05.07 0 0 3197

Ez lemaradt az előző listáról: Václav Solc-Petr Horejs: Amerika őslakói (borítós, jó állápot) 2000 HUF

Előzmény: White Elk (3195)
Don Quixote Creative Commons License 2008.05.07 0 0 3196

Hola zabfaló!

 

Azt nem a Steiner írta, hogy a 70-es években a jenkik megpróbálták számítógépes progikkal meghatározni az ország víztartalékait és arra építeni a vízfelhasználási és megosztási terveket?

Az egésznek az lett a vége, hogy a nyugati államokban - amelyek egyébként jóval szárazabbak, mint ahogy azt mi magyarok gondoljuk, ill. valamivel szárazabb, mint a 19. században - több vízkészlet került meghatározásra és szétosztásra, mint amennyi a valóságban létezett.

Ebből aztán irtó nagy botrány lett egyes államokban, főleg Új-Mexikóban és Arizonában, mert egyes gazdálkodóknak egész egyszerűen nem jutott víz.

 

Tudod, ahogy a cigányzenekarban a bőgősnek: járni jár, de nem jut:-)

Előzmény: zabfaló (3193)
White Elk Creative Commons License 2008.05.06 0 0 3195

Kedves listatagok!

 

Az alábbi könyveket szeretném eladni vagy elcserélni! Ha valamelyik érdekel, küldj egy mailt és megbeszéljük! Köszönöm!

 

Miloslav Stingl: Indiánok hadiösvényen (borító nélkül, eleje foltos)

Miloslav Stingl: Indiánok hadiösvényen (borítós)

Fukar Marok Lakomája (borító nélkül) Fukar Marok Lakomája (borítós) Nagy Imre: Indiánok (2. kiadás, hátulján enyhén foltos) Henry Wadsworth Longfellow: Hiawata (borítós) Ernst Bartsch: Indiánok és négerek az újvilágban John Fire/Lame Deer és Richard Erdoes: Sánta őz, a sziú indián sámán (1. kiadás, borítós) Borsányi László: Hontalanok a hazájukban J.P. Averkijeva: Indiánok Északa-amerikában (borítós) Alain Quesnel-Francois Davot: Indiánok (mítoszok és legendák) Keszthelyi Katalin: Pueblo indiánok Fehér Szarvas: A Sziklás Hegyek Varázslója /reprint/ (új) Eva Lips: Könyv az indiánokról (borítója két helyen szakadt!) A Nagy Főnök levelei I. Indiániskola (borítója hiányzik, az utolsó lapja szakadt és hiányos) Szürke Bagoly: Két kicsi hód (1. kiadás, átkötött) Szürke Bagoly: A vadon fiai (1. kiadás) Szürke Bagoly: A rengeteg zarándokai (1. kiadás)

e-mail: zepelin@freemail.hu

zabfaló Creative Commons License 2008.05.03 0 0 3194
A Sánta Őz változata ez. "Nyolcvan évvel ezelőtt egy pajút szentember által került délről hozzánk a szellemtáncosok vallása. Önkívületbe táncolták magukat, s így megláthatták halott rokonaikat. A szellemtáncosokat Wounden Knee-nél lemészárolták, és álmukat puskagolyók tépték szét. Vagy 21 éves lehettem, amikor valakitől ezt hallottam:van egy új, hatalmas erejű szertartás. Teljesen kiforgat magadból, megláthatod Istent. Azok az emberek, akik az új szertartást hozták, szintén nem a mi törzsünkből valók voltak. Az egyik arapahó indián volt, a másikat feketelábúak törzsének tagját, Lone Bearnek, magányos Medvének hívták."  És ez volt a pejotkaktusz szertartás...
Előzmény: zabfaló (3193)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.30 0 0 3193

Lehet, majd a több ünnepnap alatt átnézem, mit ír erről Steiner vagy a Sánta Őz sámán....

Előzmény: Galgadio (3191)
Galgadio Creative Commons License 2008.04.30 0 0 3192

Szia Annie!

 

A kajovák több szempontból is érdekes kis nép voltak, de erről majd jövő héten bővebben.

Ha lesz rá időm:-)

Előzmény: annie99 (3180)
Galgadio Creative Commons License 2008.04.30 0 0 3191

Szia Zabfaló!

 

Én is úgy tudom, hogy a Wowoka által alapított szellemtánc-vallás és a peyot-kultusz két teljesen különböző irányzat volt...

Előzmény: zabfaló (3190)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.29 0 0 3190
Valahogy mégiscsak Wowoka nevéhez kötik a pejotkaktusz élvezet elterjedését a különböző törzsekben. Talán jól titkolták a fehér főnökük előtt a dolgaikat azok az őslakók abban az időben.
Előzmény: annie99 (3188)
annie99 Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3189
in
Előzmény: annie99 (3188)
annie99 Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3188

Jó kérdés.

 

Dorrington ügynök jelentése 1917 május 12-13:

 

"Alapos nyomozás után megállapítottam, hogy Jack Wilson nem használ peyote-ot vagy mescalt, sem mást nem biztat erre. Nagyon mérsékelt a viselkedésében. Folyamatosan tanácsolja az indiánoknak, hogy tartsák távol magukat a drogok használatától. "

 

Omer C. Stewart: The History of Peyotism of Nevada

Előzmény: zabfaló (3187)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3187
Namost ha a 2 dolog, a kaktuszevéses látomáskeresés és a szellemtánc összekapcsolódott, mint a különböző törzsek új hitének kifejeződése, akkor mi a gond?
Előzmény: annie99 (3186)
annie99 Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3186

Hát nem éppen.

 

Wovoka-Jack Wilson Nyugat-Nevadában élt, paiute származású volt és a Ghost Dance mozgalom alapját szolgáltatta látomásával, aminek semmi köze nem volt a pejotizmushoz, a paiute vallás elemeit ötvözte kifejezetten keresztény elemekkel. Az extázist öt napon át tartó tánc biztosította. Eddig kerültem ezt a témát, mert nem óhajtottam több vihart kavarni a lakoták háza táján, de mint krízisvallás, erősen érintette Sitting Bullt és Crazy Horse-ot is, bár nem teljesen az eredeti formájában. Már most mondom, hogy Sánta Őzzel nem fogok vitatkozni ezen, ha másképp tudja.

 

A pejotizmushoz három meghatározóan fontos név köthető. Quanah Parker már túl van tárgyalva (ő határozottan elutasította a szellemtáncot), a másikuk a caddo indián John Wilson, (Big Moon), a harmadik az antropológus Mooney. John Wilson mindkét mozgalomban részt vett, ő egy fontos kapcsolódási pont.

A két mozgalom aztán még sok ponton kapcsolódott egymáshoz, időnként keveredett, végső soron a pejotizmus vette igénybe a szellemtánc-mozgalom során kiépülő csatornákat, és túl is élte.

 

Ez egy elég jó összefoglalása a dolognak.

http://www.erowid.org/plants/peyote/peyote_history1.shtml

 

Érdekesség volt számomra, hogy az arapaho Sitting Bull, aki után korábban nyomoztam, szintén "kettős ügynök" :) volt Ghost Dance és peyote vonalon.

Előzmény: zabfaló (3185)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3185
Wowoka volt a neve, aki ezt a pejot kaktusz szertartást felfejlesztette az őslakók különböző törzseiben...
Előzmény: annie99 (3180)
23 negedi Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3184

Kutyák kisérték a túlvilágra Amerika őslakóit

http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=20504

annie99 Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3183

Még egyet szeretnék megmutatni, ez a 045012, ugyanabból a sorozatból. Itt a közeli képen jobban látszik a gyöngyfűzés technikája.

 

Ez ugyanannak a másik oldala.

 

Előzmény: Barátocska :) (3182)
Barátocska :) Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3182
Gyönyörűek ezek a minták, ezek a színek!!! :)
Előzmény: annie99 (3179)
annie99 Creative Commons License 2008.04.26 0 0 3181

Ugye?!!

Majd nemsokára teszek fel még valamit, aztán meglátjuk, mennyire vagy hűséges típus a szerelemben :))

 

 Ezt meg csak úgy találtam, 3 éves kiowa harcos 1892-ből. :)
Előzmény: Barátocska :) (3178)
annie99 Creative Commons License 2008.04.28 0 0 3180

Ha már így elmerültem a kajovák művészetében, azt hiszem, meg kell említenem a huszadik században "Kiowa Five" néven közismertté vált festőket:

James Auchiah (1906-1974)

Spencer Asah (1905 vagy 1910- 1954)

Jack Hokeah (1902-1969)

Stephen Mopope (1898-1974)

Monroe Tsatoke (1904-1937)

A csapatba még Lois Bougetah Smokey (1907-1981) is beletartozott, igazából hat név kapcsolódik az "ötökhöz".

 

 

A harmincas évektől kezdve az amerikai őslakos festészet nemzetközileg is elfogadottá vált, mint képzőművészet. A festők eladásra kezdtek készíteni munkákat, ötvözve a tradicionális és modern technikákat. Képeiken általában táncaikat és szertartásaikat mutatták be, illetve történelmi múltjukat.

 

 

Mopope: Indian Couple Near Painted Tipi

 

A kortárs indián festészet fejlődése során  kiemelkedő szerepet játszottak a kiowa festők, akik a korai "oklahomai iskolát" képviselték. Közülük a leghíresebbeket "Kiowa Five" néven említi a művészettörténet. Ők mind a University of Oklahoma diákjai voltak az 1920-as évek második felében.

 

 

 

 

 

 

Mopope: Peyote Healing Ceremony

 

 

 

Tanáruk, Oscar B. Jacobson hathatósan menedzselte a tanítványait nemzetközi kiállítások szervezésén keresztül, valamint számozott példányszámú album kiadásával. De az ő sikerük számos más jelentős indián festő számára kikövezte az utat.

 

 

 

 

 

 

 

Mopope: Indian Beating Drum in Front of Fire; Bird Flying Overhead

 

A legtöbb fennmaradó anyag Acee Blue Eagle kollekciójából származik, aki egy pawnee/creek tanár, televíziós személyiség, művész és gyűjtő volt. 1959-ben bekövetkező halála előtt gyűjteményét a Smithsonian Intézetnek adományozta. A gyűjtemény képei nagyrészt a 30-50-es években készültek, és az őslakos törzsek széles körét bemutatja. A kiowa anyag különösen erős ebben a gyűjteményben.

 

 

 

 

 

Mopope:  Medicine Man

 

Ez a kép is a kedvenceim közül való, és jó példája annak, hogy ez az iskola a felsorolt művészeken kívül más tehetségekkel is büszkélkedhet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

White Buffalo: Legend of Love

Igyekeztem olyan képeket tenni ide, amik a belinkelt lapon nem láthatók, és ezért van, hogy egy kivételével Mopope festményeket választottam. A többiektől való kedvenceim mind megtekinthetők a linkelt lapon. De ha már így alakult, pár szót megérdemelne külön is.

Stephen Mopope (Qued Koi) a kiowa rezervátumon nőtt fel. Már kicsi korában ügyesen és szívesen rajzolgatott a homokba, így a rokonai érdemesnek látták megtanítani őt a tradicionális kajova festésre, cserzett bőrre. Gyermekkori oktatása teljesen tradicionálisnak tekinthető. Nem csak festő, hanem táncos is volt.

 

Szép válogatás látható az alábbi linken:

http://libraries.ou.edu/etc/westhist/Kiowaart/index.html

 

Mopope: Sign in the Fall

annie99 Creative Commons License 2008.04.27 0 0 3179

Hát ezek lennének azok. Paul C. Calcaterra, NAIM kollekció ez is.

 

Cat. Number: 123229

 

022136

 

024428

 

021963

 

hiányzik a szám (nálam)

 

103003 (játék)

 

227716

 

021137

 

Előzmény: Barátocska :) (3178)
Barátocska :) Creative Commons License 2008.04.24 0 0 3178
Annie, ezek nagyon szépek!!! :)))) Köszönöm, egészen beléjük szerettem.
Előzmény: annie99 (3175)
annie99 Creative Commons License 2008.04.24 0 0 3177

Szia Galgadio!

 

Sajnos keveset tudok róluk, úgyhogy szívesen olvasom ezeket az infókat.

 

Amit én tudok mondani, hogy a leggyönyörűbb cradleboardokat ők csinálták.

Ez a fénykép meg a kedvencem. Emhau'a és családja. Szinte látom, ahogy fellódítják az ifjú főnököt a mozgólépcsőre :) Na jó, 1913-as felvétel.

Előzmény: Galgadio (3176)
Galgadio Creative Commons License 2008.04.24 0 0 3176

Szia Annie!

 

Ha már feldobtad a kajovákat, azt tudtátok-e:

 

1) A kajova nyelv az ún. Tanoan nyelvekkel rokon, amelyeket egyes új-mexikói pueblók népei beszélnek?

 

2) A kajovák legősibb ismert szállásterülete a Missouri folyó felső folyásánál, a Sziklás-hegységben terült el, több ezer km-re az új-mexikói pueblóktól?

 

3) A kajovák 1650 körül hagyták el a Missori felső folyásának vidékét és délebbre, a Yellowstone folyó déli mellékfolyói (Bighorn, Powder, Tongue stb.) mellé költöztek?

Előzmény: annie99 (3175)
annie99 Creative Commons License 2008.04.24 0 0 3175

 

Ezeket a képeket Paul C. Calcaterra készítette a NMAI gyűjteményéről, kajova táskák. (Ezt az elsőt kivéve, mert ez komancs) Szerintem gyönyörűek, meg kell mutatnom.

 

 

Cat. Number 024378

 

a hátulja

 

024431

 

205851

 

042456

 

022466

048892

Galgadio Creative Commons License 2008.04.21 0 0 3174

Szia Nj!

 

Így igaz: 1873-ban a Northern Pacific építése elakadt. 1880-ban kezdték újra és végül 1883-ban nyitották meg a teljes szakaszt.

 

"Mivel 1872-73-ban Sitting Bull-ék folyamatosan nyugtalanították a vasútépítőket - noha igazán lassítani az építkezést nem sikerült -, azt hitték, hogy ők riasztották el a vasútépítőket."

 

1873-ban a hadvezetés egy kb. 1.300 fős expedíciós hadtestet vezényelt a Yellowstone-völgybe, hogy megvédje a nyomvonal-kitűzőket és a terepmunkásokat.

A parancsnok David S. Stanley tábornok volt, a helyettese G. Custer.

Ennek az expedíciónak is volt két kisebb összecsapása a lakotákkal, de komolyabb harcokra ekkor még nem került sor.

 

Előzmény: nj (3171)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.21 0 0 3173
Nem,de asszem a legtöbb természeti nép így tett volna. A Sánta Őz már olyan kor sámánja, ahol kezdett visszatérni az eredeti indián gondolat a világra, szerinte egy Chips nevű lakota sámán volt az, aki nélkül nem maradt volna fenn a törzs hitéből semmi. De ez a Chips aztán jócskán megsokszorozta az követői számát. A legnagyobb sziú szentembernek az öreg Chipset tartotta, aki a legsötétebb időkben is képes volt a sziú vallást megőrizni.A család Fékeveszett Ló rokonsága volt. Az öreg Chips ereje az unokájára, Godfreyra szállt, akinek szertartásain ennek a nagy harcosnak az ereje is néha jelen volt...
Előzmény: annie99 (3172)
annie99 Creative Commons License 2008.04.21 0 0 3172

Mire a szegény kölyök "droghoz nyúlt", már az egyik legerősebb banda főnöke volt, mivel kellőképp elszánt volt és felverekedte magát. De abban egyetértünk, hogy a hatalomhoz való ragaszkodása az újbóli kiszolgáltatottság elkerülése miatt nagyon fontos lehetett neki.

 

"logikus, hogy nem tartanak egy ingyenélőt tovább, mint amennyire fontos. Etesse ezentúl aki akarja."

Logikus. Sánta Őz?

Előzmény: zabfaló (3169)
nj Creative Commons License 2008.04.21 0 0 3171

Amúgy a vasútépítés 1873-ban elakadt a nagy gazdasági válság miatt.

Mivel 1872-73-ban Sitting Bull-ék folyamatosan nyugtalanították a vasútépítőket - noha igazán lassítani az építkezést nem sikerült -, azt hitték, hogy ők riasztották el a vasútépítőket. Ha jól tudom, az 1880.as években folytatták csak a Northern Pacific vágányainak lerakását.

Előzmény: Galgadio (3165)
nj Creative Commons License 2008.04.21 0 0 3170
Igen, de hát én is ezt írtam!
Előzmény: Galgadio (3163)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.21 0 0 3169
Dehogynem,tök logikus, hogy nem tartanak egy ingyenélőt tovább, mint amennyire fontos. Etesse ezentúl aki akarja. Nem volt az a törzsi világ a Máltai Szeretetszolgálat, nem is csoda, ha szegény félvér kölyök droghoz nyúlt, csak vegye már észre valaki, hogy ő is tud valamit. A pejot amúgy régi varázsszer, jóval délebbi eredtű, maga a pejotkaktusz nem is él meg Texastól északabbra, oda úgy kell elvinni. A sámán nem ló, nem lehet tenyészteni. Ezt a tudást nem lehet örökölni,meg kell dolgozni érte, böjtölni, azon lenni, hogy az ember megkapja az álmot. Ahogy a régi próféták a pusztában. Ha minden tanulás, próba után sem sikerül, a becsületes ember bevallja, aki meg másokat próbál becsapni, mintha mégiscsak lenne benne valami, ami pedig nincsen, önmagát csapja be végül.
Előzmény: annie99 (3168)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!