Keresés

Részletes keresés

Morcsi Creative Commons License 2011.03.18 0 0 32230

Nem tollal rajzolt, hanem a konkrét track :) Szemből érkezve sem találtuk meg az új útvonalat, hanem jobb híján kb. irányban próbáltunk átvergődni az akácoson, ez elég jól sikerült, a dombtetőn levő utolsó jeltől a szekérúton levő következőhöz majdnem pontosan érkeztünk és semmi értelmes alternatívát nem találtunk, ezért maradt a track publikálása. Szomorú, hogy az azóta eltelt 5 évben a helyzet nem változott.

Előzmény: Kékdroid (32222)
sincsavar 1.1 Creative Commons License 2011.03.18 0 0 32229

Sziasztok!

Az elmúlt napok eredménye többek közt egy újabb sikeres Városlőd- Nagyvázsony kirándulás, ezúttal már fotóalbummal, és néhány kisebb frissítés a főoldalon.

 

Kékdroid Creative Commons License 2011.03.18 0 0 32228

Köszönöm szépen. :)

A Vöcsök-hegy valóban a Vörcsök-hegy lesz, a Cartographia 2006-os Dél-Zala térképén írják Vöcsöknek.

 

Az a Kerkaborum most megmozdította a fantáziámat... :)

 

-Kékdroid-

Előzmény: Tavaszi Széll (32226)
Kékdroid Creative Commons License 2011.03.18 0 0 32227

Jogos a felvetés, hogy nem volt szükséges felmenni, de a beszámolókat csak a túra másnapján olvastam el. A helyszínen csak annyira emlékeztem, hogy Te írtál tavaly a mozgalomról, kíváncsi is voltam, hogyan oldottad meg. :) Fentről érkezve tényleg elvésznek a jelek, visszafelé mondjuk nem jutott eszünkbe megnézni, hogy mi a helyzet.

 

-Kékdroid-

Előzmény: Törölt nick (32224)
Tavaszi Széll Creative Commons License 2011.03.18 0 0 32226

Szép gyaloglat, szép leirat!

A Vöcsök-hegy nem lehet esetleg a Vörcsök-hegy?

 

OFF

 

Az általam nemrégiben megénekelt csörnyeföldi háziorvosnak, Bussay dr.-nak ott is van szőleje, és ebből a szőlőből is készülnek lélegzetelállító borok (Kerkaborum Vörcsöki Furmint és Kerkaborum Vörcsöki Hárslevelű néven).

 

ON

 

Előzmény: Kékdroid (32222)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.18 0 0 32225

Bár még van pár hét a túránkig,szállás ügyben kérnék segítséget:

Sümegen ha van valakinek tippje,főleg tapasztalattal az nagyon érdekelne.Néztem párat,Domínium-ház,Capári-lovasiskola...stb.Lovasiskola milyen, volt már ott valaki?Szereti a család a lovakat nagyon, de a szállás abban az épületben romantikusnak tűnik ugyan, de kicsit túl egyszerűnek.

Szeretem a panziókat,sőt a hoteleket is,de a Kapitány Hotel árai azért már ütik a biztosítékot nálam is...

Valami a két kategória közt lenne a legjobb.

Kékdroid Creative Commons License 2011.03.17 0 0 32222

Írtam egy nagyobb lélegzetű beszámolót az Olajos körútról, ajánlom szeretettel minden topiklakónak. :)

 

 

Olajos körút

 

Nulladik fejezet – Időutazás

 

Majdnem kereken három egész egy tizenketted évvel ezelőtt tettünk egy kellemes februári kirándulást Kerek repkénnyel a Lenti – Lendvadedes – Nagy-Tenke útvonalon és vissza, Lendvadedes és a Nagy-Tenke között a tárgy- s címbéli túramozgalom útvonalán. Akkor csodálkozva vettem észre a geotorony oldalán a fehér alapon három piros pettyet és egyből valamiféle túramozgalom igazolókódját véltem felfedezni bennük, helyesen. Repkény rövid kiselőadásban (másfél óra) kifejtette ismereteit a mozgalomról és élményeit a kapcsolódó teljesítménytúráról, én pedig a rákövetkező héten nagy megindultságomban vettem az MTSZ budapesti központjában kettő darab igazolófüzetet. Aztán ezeket eltettük valahová jó mélyre és elő sem kerültek a következő év nyaráig, amikor az Olajos körút 40 teljesítménytúra (akkor nem találtuk még meg a Maróci-hegyi keresztet, csak a kódot) eszünkbe nem juttatta a két kisalakú, zöld színnel nyomtatott füzetkét. Ekkor elkövettem néhány tervet arra nézvést, hogy a hirtelen bejárt szakaszok és a be nem járt szakaszok közötti űrt miképp lehetne kitölteni, akár a teljesítménytúrán meglátogatott szakaszok újbóli megtekintésével. A tervek aztán felkerültek oda, ahol a többi is van (ld. még: padlás). A tavalyi Olajos körút 30 teljesítménytúrán néhány, eddig számomra ismeretlen kilométert is bejártunk, így a következő helyzet alakult ki: hiányzott a nyugati „nagy kör”, vagyis a Tormafölde – Vétyempuszta vonaltól nyugatra minden; hiányzott a bázai „kis kör”, vagyis az ellenőrzőpont nélküli szakasz Bázával, a Szentgyörgyi-heggyel és a Meretai-erdővel; végül hiányzott a Budafa utáni első domb gerincén vezető szakasznak az a része, ahol már nem halad együtt a K+ jelzéssel a piros sáv (kb. 1,5 km). A négynapos hosszú hétvégét amúgy is Lentiben terveztük tölteni, így szinte kínálta magát a lehetőség a Körút folytatására.

 

Első fejezet – Aszfaltbetyárok

 

Felvirrad a nagy nap, Lenti tökéletes kiinduló- és végpontja a mai kirándulásnak, kezdésként először elalszunk, másodszor szépen, kényelmesen megreggelizünk, harmadszor pedig kávéval tuningoljuk indulásra kész állapotig magunkat. Bakancsot húzok, a bal példány belső talpélén húzódó arasznyi nyíláson megcsodálhatom a saját talpam. Feltankolunk útravalóval egy pékségnél, majd Repkényéktől alig egy kilométerre rácsatlakozunk a piros sávval jelzett körútra. A körforgalom túloldalán még beültetetlenül árválkodik a város egyik éke, a virágokkal minden évben feldíszülő páva. A jelek a 75-ös főút mentén húzódó kerékpárutat követik, pár éve még bevittek a vár és a Kerka közé, ott egy rozoga gyaloghídon keresztezték a folyót, majd a parkerdőn keresztül vezettek rá a bicikliútra. Híd híján most kimarad a kunkor, a várat sem térünk ki megnézni közelebbről – amúgy sem látogatható. Feltűnik viszont egy érdekes, balra irányító zöld sáv. (Egészen más: januárban elindultunk ezen a zöld sávon, néhány, viszonylag hülyén jelzett kanyarral rávezet a Kerka töltésére és makacsul követi, ötletem sincs, hogy hová, meddig, miért, mert hideg lett és köd és visszafordultunk.) Végigtrappolunk a parkerdőn, autók robognak tova kelet felé, néhány kósza kerékpáros néz ránk furcsán, ahogy fotózzuk az országút hídjait. Betérünk a Lentihez tartozó Mumorra, a Törpe Csárda névre hallgató buszmegállónál délnek térünk, hogy pár perccel később el is hagyjuk a törpe falut. Lentiszombathely következik (Vasúton csodás dolog ide jegyet venni: „Lentibe utazik, vagy Szombathelyre?” A másik kedvencem Fehérvárcsurgó volt. :)), az északi szélén átkelünk a honvédségi iparvágány maradékán, valamint a kisvasút sínpárján, a diplomatikusan Lentiszombathely-Mumor névre keresztelt állomásnál. Lentiszombathely enyhe emelkedővel örvendeztet meg, a tetőnél játszótér, a játszótérnél jobbkanyar. Egy trafónál tábla figyelmeztet, hogy „Laza biztosító”, majd rászólunk, hogy vegye komolyan a dolgát és lazuljon máskor. Kitrappolunk a faluból, az utca utolsó hat házának az állapota a ma később látandó épületekhez képest is siralmas. Vasúti megálló zárja le a településrészt, dicséretes állapotát szabyka5 topikársék alakították ki és gondozzák folyamatosan.

 

Aszfaltozott, jelzett, táblázott kerékpárút vezet az erdő felé, a vasúti megálló mögött hatalmas tölgyek néznek körbe megszeppenten. Egyikükön Mária-szobor, a fával szemben tábla hirdeti az amúgy másutt nem jelzett Tőzike tanösvényt, megtudjuk a képesfa eredetét róla. Tovaballagunk az erdőben, szél zúg a lombok között, madarak csivitelnek vidáman, már most részeg biciklisták írnak le meglepően egyenes pályát az erdei aszfaltcsíkon. Két vízfolyást is keresztezünk, a híd korlátjából mindkettőnél hiányzik valamennyi: az elsőnél a korlát mindkét oldalon csak félig van meg, a másodiknál az egyik oldalon végig áll, a másikon viszont végig hiányzik. Pontosabban nem hiányzik, a mederben várja a teljes szétrothadást. Szerencsére a Kerkán átívelő függőhíd kifogástalan állapotú, ezen át elhagyjuk az erdőt és kilépünk a szélbe, amely egész nap meghatározó időjárási tényező lesz. Erősen fúj most is dél felől, kíséri utunkat a Lenti-Letenye országútig, kifogunk egy rövidke autómentes pillanatot és átszaladunk a túloldalon lévő bicikliútra. Előttünk Máhomfa épületei szerénykednek, a tájékoztató tábla egyik tartóoszlopán hibátlan, újnak tetsző kék sáv jelzést találunk, ami egyáltalán nem illik a képbe. Azóta találtam egy lehetséges megoldást: a közútkezelőnek talán pótolnia kellett a táblát tartó oszlopot és csak olyan volt raktáron, amit holmi természetjárók összeföstöttek. (Egészen más: Veszprém belvárosában, az egyetem valamelyik épülete mögött van egy bekerített telek, amelynek a kellős közepén áll egy faoszlop, talán távközlési vezetékkel, az oszlop derekán pedig egy hibátlan piros sáv.) Betérünk Máhomfa egyetlen utcájára, az egykori kocsma most bezártan, elhagyatva várja sorsa jobbra fordulását, a mozgalomhoz sem itt kell igazolni, hanem a szomszéd faluban. A romosodásnak induló egység mellett új faszobor áll, női alak íjjal és a lábánál heverésző őzzel, ő a zalai Artemisz. Alant márványtábla adja hírül egyfelől, hogy 1972-ben világrekord gímszarvasbikát lőtt a környéken bizonyos Paul Riegel, másfelől, hogy a zalai erdészek és vadászok kimagasló vadgazdálkodási munkát végeznek. Az önvállveregetős emlékművet hősi emlékmű, majd picike, de szépen rendben tartott templom követi. Ezzel nagyjából ismertetésre került Máhomfa összes látnivalója, végigsétálunk az egyetlen utcán, egyre romosabb, láthatóan lakatlan házak között. Jobbra térünk, szántáson visz keresztül egy hepehupás földút, botladozunk az ellenszélben, lassan, észrevétlenül közelítjük meg Kerkateskánd északi végét, a térképen látható, rövidítésre csábító gyenge szekérutat takarosan beszántották. Visszatérünk az aszfaltozott útra, ebben a faluban is hasonló állapotú házak sorakoznak, az egyik ablakában napszítta felirat hirdeti, hogy az ingatlan eladó. Oldalt kis templom, vagy inkább harangtoronnyal ellátott imaterem ad némi árnyékot. Kiérünk a falu két része közti szünetre, a kód irányunk szerint jobbra, egy fán található, minden egyéb tájékoztatás nélkül. Gyorsan felírjuk, megállapítjuk, hogy rohan az idő és már régen volt a reggeli. Megtízóraizunk.

 

Kerkateskánd központi fekvésűnek mondható részén találunk egy lovardát és egy nyitva tartó kocsmát, sajnos-szerencsére készleteink egyelőre bőségesnek mondhatók, így nem állunk meg frissíteni. Megáll viszont mellettünk egy közepesen szakadt Opel, sofőrje a Kossuth utca felől érdeklődik. Hiába, a turistatérkép utcanevet nem jelöl, az eddig általunk látott egyetlen közterület más nevet visel. Kitrappolunk a főbb útra, amely szintén nem Kossuth, megcélozzuk Szécsiszigetet és a mögötte elterülő szintkülönbséget. Valahol itt kezdem először unni a szilárd burkolatú utak tapodását. Szécsisziget innenső szélén sporttelep fogad, a focipályán négy birka végzi a gondnoki munkát, ráérnek, a megye-n (n eleme [1,2,3]) bajnokság később kezdődik. A faluban óriási méretű templom, valóságos katedrális hirdeti az egyház dicsőségét, odébb tábla invitál az Andrássy-Szapáry kastély felé. Az épített emlékek iránt kevéssé fogékony Repkény lebeszél a látogatásról, a vízimalom-múzeumot pedig zárva találjuk. Vízibivalyból viszont akad néhány, egykedvűen csócsálják az eléjük dobott bála szalmát, közben lassan süppedeznek a ránézésre combközépig érő sárban. Ma harmadszorra keresztezzük a Kerkát, majd a szőlőhegy alatti kis telepnél, egy régi, fagyizó-vegyesbolt kombinációt hirdető tábla tövében elhagyjuk egy időre az aszfaltot. Gáztartályok mellett indulunk neki a hegynek, a mélyút meredeken kapaszkodik fel, ránézésre ötszáz méteren szedünk össze százhúsz méter szintemelkedést. Ha visszanézve nem látnám a Kerka széles völgyét, gond nélkül el lehetne adni ezt a helyet a Bükk vagy a Börzsöny valamelyik lazább emelkedőjének. Persze, csak addig, amíg fel nem bukkannak a keskeny szőlőstelkek a tető felé közeledve. Az egyik ház felől hatalmas kutya lohol ki, támadó szándékot nem tapasztalunk, kíváncsian szaglássza körbe kezeinket. A fokhagymás pácban sült hús vonzó hatását sejtem a jelenség mögött, amelyeket zsömlébe csomagolva fogyasztottunk el még Teskándon. Gazdája szigorúan hívja vissza az ebet. Jelentős ívvel kerülünk egyet, felérünk a tetőre, fantasztikus a kilátás és ezt tetézendő, megcélozzuk a jelzéstől talán száz méterre álló kilátót. Lentről már egy ideje szemezgettünk ezzel az objektummal, sőt, az ettől délre állított párjával is, (Valaki árulja el, hogy egyazon dombvonulatra minek két kilátó, egymástól kábé két kilométer távolságra? Ennyire el kellett költeni a pályázati pénzt?) jelzés ugyan nincs, de nehéz lenne elvéteni. Az építményről jól belátni a Kerka, és távolabb a Mura völgyét, valamint a Nagy-Tenke hosszú vonulatát, amelyre jobb név híján így fogok később is hivatkozni, ha eszembe jut. Sajnos a levegő magas páratartalma miatt Lenti északon már a láthatár végét jelenti, a Szlovéniában magasodó, távoli hegyek látványáról le kell mondanunk. Lebotladozunk a kilátóból, vissza a jelzésre. Mély völgy megkerülésére indul az út, eleinte a szokásos szőlők kísérnek, egy időre elmaradnak, majd újra visszatérnek. Tábla értesít arról, hogy a Hód tanösvény „Bükkösök élővilága” című állomására érkeztünk. Tudnám, honnan kellene értesülnie a túrázóknak erről a töméntelen sok tanösvényről...

 

Néhány lejtő-emelkedő-lejtő kombinációval és egy Iklódbördőce felé kanyarodó P+ jelzéssel később újra szőlőhegyet találunk, ez már Pákához tartozik. Aszfaltozott út tér a falu felé, 2,3 méteres magasságkorlátozással, amelyet kőkeményen be is tartatnak. A Csokma oldalában erdei szentély várja a híveket, néhány fenyőfa hivatott kiemelni a szakrális létesítményt a szürke törzsű bükkösben. Csúcskövet nem találunk, viszont a következő szakasz kiérdemli nálam az „Olajos körút legszebb hét kilométere” címet. Vén, óriási bükkfák között kanyarog a jelzett út, a térképen jelölt egyenes a valóságban erős szerpentinezést jelent lefelé. Néhol szó szerint fától fáig kell követni az avarban eltűnt út nyomában a jelzéseket, látszik, nem ez a leggyakrabban járt turistaút a tájon. Lassan azonban megszelídül a lejtő, határozottá válik az út és megérkezünk a fantáziadús nevű Nagy-völgybe, az aljában magasfeszültségű távvezeték szalad a söjtöri alállomás felé. Újra kapunk egy kis aszfaltot a lábunk alá, hivatalosan ezen az úton érkezik Tormafölde felől a teljesítménytúra 40-es távja, amelyet oly sokan szeretnek levágni. Megérkezünk Vétyempusztára, innen már felírtuk a kódot, most csak megszemléljük. Átvágunk az ősbükkös felé, újabb meredek kaptatót kapunk arcba, újabb óriási bükkerdővel fűszerezve. Fatörzseken, lehullott gallyak, ágak között bukdácsolunk, messziről kiszúrok a pihenőnél két embert. Az első tippet, miszerint favágók lennének, hamar elvetjük, hamar kiderül, hogy két, hozzánk hasonló elvetemülttel hozott össze a sors, akik nem találtak szombatra más elfoglaltságot. A süvítő szélben nem társalgunk el hosszan, a kétfős csapat női tagja reménykedőn kérdezi, hogy arra, ahonnan jövünk, mennyire követhetőek a jelzések. Megnyugtatjuk, hogy teljesen. Megnézzük az ERTI által kihelyezett táblákat, Bükk Kísérleti Terület a helyszín hivatalos megnevezése, az állomány kora 174 év volt 1995-ben, ezek szerint idén járunk kerek 190 évnél. Szép. Kiérünk egy erdőgazdasági műútra, Repkény reménykedő pillantásokkal tekint a Tormafölde felé vezető ágra, de rábeszélem, hogy milyen jó lesz meglátogatni a Vörcsök környéki erdőket. Kereszteződésbe érkezünk, balra a Maróci-hegyi kereszt felé tér a piros sáv, mi azonban itt elhagyjuk a mozgalmat és a térképen amúgy nem szereplő P+-on rövidre zárjuk a keleti kört. Kiszemelünk egy szimpatikus farönköt leülés céljából, leülünk, csapunk egy korai uzsonnát.

 

Szűk másfél kilométerrel rövidítünk vagy negyvenet, levágva az Olajos körút „olajosabb” keleti részét. Tőlünk balra a Maróc feletti szőlőhegy házikói sorakoznak a tetőn, közöttük és közöttünk a Marócot rejtő völgy terül el. Visszatérünk a piros sávra, a kiscsehi elágazás felől érkezik fel, teherautók által dagonyássá túrt, masszívan sáros földúton. Vadregényes erdőbe térünk, ritkán járt, ösvényszerű, avaros út vezet a Vörcsöki erdészházhoz. A ritkán járt kitétel csak ránk, simabőrűekre vonatkozik, a nyomokból ítélve itt jelentős forgalmat bonyolít le minden, ami patás és nehéz: szarvas, vaddisznó. Az erdészház rétje előtt balra, az ingoványban egy meglepett, zöld ruhás úriember néz ránk legalább olyan bambán, mint ahogy mi nézünk őrá. Köszönünk egymásnak, aztán mindenki folytaja tevékenységét: ő tovább matat valami után a trutyiban, mi tovább tapossuk a sarat. A kód a ház előtti pavilon középső oszlopán árválkodik, felette tépett papírlap hirdeti az ellenőrzőpont helyét. A teljesítménytúra rendezői láthatóan nem sokat foglalkoznak a kiegészítő objektumok ki-be pakolásával, ebbéli sejtésemet az is megerősíti, hogy a szalagozásnak is meglepően sok maradványával találkoztunk Vétyempuszta után. Lelkesen menetelünk tovább a völgyben, sárfoltokat kerülgetve, amikor egy idő után feltűnik, hogy az összes jelzés szépen, szabályosan le van szürkítve. A térképre a TúraBázis alapján ((C) felazso, #17146. hsz) tollal berajzolt kiegészítés szerint valahol itt fel kellett volna térni a szőlőhegy felé, de nem láttuk nyomát kereszteződésnek. Visszafordulunk, alig háromszáz méterrel feljebb megvan az utolsó látott jelzés. Van egy csapás is, amely egy magasleshez vezet, de az egyetlen, jelzésfestésre alkalmas fán itt is csak egy leszürkített jel árválkodik. A teljesítménytúra szalagjai innen természetesen hiányoznak: kiszemelünk egy ösvényt, amely többé-kevésbé a gerinccel párhuzamosan haladva emelkedik. Amíg el nem vész a sűrűben. Mentőötletként kitaláljuk, hogy célozzuk meg a sűrűségen át a gerincet, elvileg ott vezetnie kell egy szőlőhegyi szekérútnak, vagy ne legyen ez Zala megye. Épp halkan anyázva hajlítom ki magam elől a mindenféle belógó cserjéket, amikor Repkény felkiált, hogy „Hahó!”. Viszonzom egy kérdő hangsúlyú hahóval, amikor tudatosul bennem, hogy fent, az ellenfényben egy relatíve magas és széles emberalak oson át egy fa mögül egy másik fa mögé, arccal felénk fordulva. Amikor feljebb érünk, akkor lép csak ki fedezéke mögül, érdeklődve nézi botladozásunk utolsó fázisát. Beszédbe elegyedünk, elmondja, hogy feljebb, az általunk választott (választott, persze...) csapástól alig száz méterre egy vaddisznó került hurokba, szólt a vadásztársaságnak, hogy jöjjenek, minket látva pedig először arra gondolt, mi vagyunk az elszabadult jószág, ketten egyszerre. Elmeséli azt is, hogy a piros sáv a másik irányban tőlünk alig száz méterre érkezik fel a gerincre, éppen az első teleknél – jó okunk van feltételezni, hogy az először követett ösvény lett volna a helyes irány, ha nem tűnt volna el a dzsindzsában. Búcsúzóul elmondja, hogy ha Tornyiszentmiklós felé megyünk, ne térjünk be Tormaföldének, hanem menjünk egyenesen, Dobri felé és arra rövidebb lesz. Megköszönöm az útbaigazítást, elbúcsúzunk.

 

A szőlőhegy neve a térképen Vöcsök-hegy, a tábla szerint pedig Rózsadomb, találunk egy halovány csúcskő-utánzatot, tartunk egy újabb étkezős pihenőt a sült húsok rovására. Letrappolunk, mit tesz Isten, újra országúti szakasz jön, kezdem úgy érezni, hiba volt nem elkérni Repkény valamely családtagjától a biciklit. A házilag barkácsolt stoptábla alatt felirat figyelmeztet: Vigyázat! Veszélyes útkereszteződés! Tényleg az, balra nézve teljesen beláthatatlan. A távolban az M70-es álautópálya felől szűrődik ide a tranzitforgalom zaja. Régi kilométerkő meséli el, hogy momentán a 737-es út aszfaltja koptatja a lábainkat, odébb buszmegállóban nézünk menetrendet. Volna egy busz Lentibe, bő fél órát kéne várni csak rá: megkeményítjük szívünket és továbbmegyünk. Északnak fordulunk, Tormafölde felé haladunk a délutáni, narancsszínű fényekben. A falu szélén derékszögben nyugat felé kanyarít az út, a térkép szerint Kislakoson vágunk keresztül. A fehérre meszelt harangláb messze az egyik legjobb állapotú épület a környéken, de van néhány ígéretesen jól kinéző házikó is. A balkanyar két dolgot hozott: a dél felől tomboló szél merevre fagyasztja a bal fülemet, amire Tornyiszentmiklósra érünk, a pontosan szemből, alacsony szögben sütő Nap miatt pedig nem tudok távolabbra nézni, mint az előttem lévő három méteres útszakasz. A hangulatot csak fokozza a körülöttünk minden irányba kinyújtózó, nem túl változatos szántóföld. A Kerka hídjánál már eléggé befordulunk mindketten, hiába beszélgetnénk, a szavakat elfújja a szél, kiabálni kell, ha azt akarjuk, hogy a másik meg is értsen. A híd mindazonáltal érdekes objektum: az északi korlátot üzemszerűen le lehet hajtani, mint a legót, hogy átférjen az extra széles asztaggal a kombájn, vagy az extra széles tárcsával a traktor. Csúcstechnika. Egy laza dombtetőre felkaptatunk, elsétálunk Tornyiszentmiklós szélén, mellettünk egy üzemben csendben rothad a trágya, meg úgy általában minden más is. Legalább elfogja a szelet. Mélyút kanyarít a soron következő szőlőhegy felé, hirtelen ismét egész magasra kell kapaszkodnunk. Impozáns dombháton ballagunk, hosszan van szép kilátásunk a Kerka völgyére, alattunk Lovászi, a völgy túlvégében Tormafölde házai sorakoznak, északabbra a szécsiszigeti székesegyház emelkedik a házak fölé. A szőlőhegyen leromlott és felújított házak váltják egymást, a hozzájuk tartozó, néha a domb aljáig lefutó nadrágszíjtelekkel. Egy kaptató és egy bal-jobb kanyarkombináció után, málló falú ház mögött találjuk a soron következő kódot. Feljegyezzük a három pöttyöt, lerogyunk az út szélére harapni valamit. Felvetem a gondolatot, hogy letérhetnénk Lovászi felé, de ezt a lehetőséget elvetjük, mondván, hogy biztosan sokat kéne várni a buszra.

 

Felcihelődünk, újult erővel vágunk neki a szőlőhegy folytatásának. Lassan elfogynak körülöttünk a házak, még nincs sötét, de a lemenő Nap már nem világít be az erdőbe. Észrevétlenül, szinte ösztönösen fokozzuk a sebességünket. Széles dózerúton járunk, engedelmesen követjük a jelzés mutatta iránytöréseket, kanyarokat. Néha felbukkan egy-egy olajkút az erdő homályában, rozsdás, működésképtelennek tűnő torzók. Több helyen csak az olajkút aknája és a fémszerkezet beton alapozása látszik, néha egy-egy elzáróval vagy törött üvegű nyomásmérővel. Kísérteties. Felérünk egy dombra, balra őrtorony fehérlik, mellette épületek, magas kerítés, határőrlaktanya lehetett abban az időben, amikor jobban számított az ilyesmi. Még kísértetiesebb. Hirtelen fehér szőrű, nagydarab kutya ront ki a kerítés felé az egyik épületből, majd négy másik követi, vadul ugatnak, amíg el nem tűnünk a töredezett burkolatú aszfaltúton. Megköszönöm magamban a terület gondozójának, hogy a kerítést meghagyta. Földútra cseréljük később az aszfaltot, oldalt néhány olajkút maradványa pihen a kora estében. Továbbmegyünk, nagy zaj támad jobbról: három megtermett szarvasbika rongyol át előttünk, büszkén, de kellően nagy sebességgel. Alig lehettek tíz méterre. Balra nyílik némi kilátás, adótorony emelkedik a szomszéd dombon, megállapítjuk, hogy a szlovén geotorony kísértetiesen hasonlít a magyar szabvány szerintire, csak az előbbin mindenféle antennák is vannak. Aztán döbbenten vesszük tudomásul, hogy az bizony a Nagy-Tenkén magasodó adógeotorony, csak legutóbbi ittjártunk óta felszerelték számos, telekommunikációt segítő berendezéssel. Valószínűtlenül távolinak tűnik, Repkény nem is akarja elhinni, hogy alig több, mint egy kilométerre van tőlünk. Tekintélyes lejtőn ereszkedünk, egyre jobban eltűnő utakra térítenek a jelzések, míg a völgy aljában már csak úgy, jelzéstől jelzésig csapódunk, mint a flippergolyó. Átgázolunk a jól jelzett, viszont alig járt susnyán. Sorsunk hirtelen jobbra fordul, széles földútra huppanunk fel, hétvégi házikók, apró telkek mellett haladunk a szürkületben. Éles jobbkanyar indít a tető felé, a torony szerteágazó képleteivel komoran feketéllik a sötétkék ég alatt. Felírjuk a kódot, a bezárt tornyot hiába is próbálnánk megvizsgálni belülről. (Repkény kiegészítése: régen szabadon látogatható volt, majd egy német (osztrák?) turista öngyilkossága után bezárták és a rédicsi jegyző őrizte a kulcsot. Droid megjegyzése: valószínűleg az adótoronnyá való átlényegülés miatt mostanra az elméleti lehetősége sem maradt meg a látogatásnak.) Megpihenünk kódírás közben, egyúttal nagy örvendezést tartunk, hogy innentől végig aszfalton mehetünk Lentiig.

 

Ez azért ebben a formában nem igaz. Rátérünk a kerékpárútra, közben szolidan besötétedik, előkerül a fejlámpa a táskából. Szerencsére ennek inkább csak kiegészítő, látszódást segítő szerepe van, a növő Hold fénye amúgy egy kellően jól jelzett út követéséhez éppen elég lenne. Bevilágítok egy balra induló út felé, tábla veri vissza a fényt, viperaveszélyről szól az írás. Ugyanekkor valami motoszkálást hallunk az út túlsó feléről, nagytestű valami kotort le a domboldalon, egyszerre jut eszünkbe a kikerült vaddisznó. Keresünk egy-egy méretesebb botot, inkább a magunk megnyugtatása végett, ha tényleg szembejönne egy dühösebb koca, ötletem sincs, mit csinálnánk. A széles útról éles kanyarral tér le a kerékpárút aszfaltcsíkja, meredeken, éles kanyarokkal ereszkedik Lendvadedesre, ahol felbukkanásunkkal felébresztjük az apró falu összes kutyáját. A látnivalókat itt is röviden össze lehet foglalni: van két köcsögfa, egy harangláb és egy szépre festett kút. A legnagyobb fényt a kivilágított telefonfülke adja. Ablakban rebben a függöny, kíváncsi tekintet figyeli távolodó lépteinket, lassan elhalkul a kutyaugatás is. Mendegélünk a sötétben, a kerékpárút elvezet a Dedesi-tó mellett, Repkény mutatja a szezonban nyitva tartó büfét, az alig párszáz méteres tanösvény tábláját. Ez már ismerős hely nekem is. Átvágunk az erdőn, a bicikliút egyenesen Lentibe vinne, mi Gosztola felé kanyarodunk a gyéren járt mellékúton. A két út keresztezésében tisztást vágtak, a keleti végében sötét erdészház áll, Repkény elmeséli, hogy cserkészkorában aludt is itt. Most sehol egy lélek, még autó sem jár erre. Meredek emelkedőt jelez a tábla, most direkt örülök neki, kisebb így a terhelés a sarkamon, főleg a balon, ahol mintha egy vízhólyagot éreznék. A dombtetőről holdsütötte kilátás nyílik egy pillanatra a Lendvadedest rejtő völgyre, majd a fák újra eltakarnak mindent. Fény pislákol az útkanyarulatban, megérkezünk Gosztolára, lecsapunk a faluszéli nyomóskútra, árad belőle a jéghideg, frissítő víz. Leülünk az árok szélére, megvizsgálom a talpamat, de nem találom a jelét hólyagnak. Kirázom a bakancsot, a zoknit, mehetünk tovább. Elsétálunk az újtelep mellett, csupa rendben tartott, gondozott épület áll a kerítések mögött. Van étterem is, az előtte parkoló autók listaárából arra következtetek, hogy ez a hely nem a mi pénztárcákhoz van szabva. Szünet következik, száz méter ház és közvilágítás nélkül, utána jön a régi Gosztola, apró templomával, szerényebb házaival. A kód a templomkertben álló fa kérgén világít felénk fehéren, lejegyezzük: elvileg kész, megvan az összes igazolás, vége a mozgalomnak.

 

Pedig nem. Elhagyjuk a falut, még emelkedik valamennyit az út, mielőtt a jelzés betérne a kereszteződés előtt az erdőbe, levágja az országút kanyarulatát. Amikor visszatérünk a kiserdőből, akkor már Lentihegy aszfaltját tapodjuk, telefon csörren, Repkényt keresik otthonról. Menetelünk tovább, hosszú dombhát tetején, néha van kilátás a völgyre balra és a Kerka völgye felé jobbra. A Lentiszombathely és Iklódbördőce közötti tetőcserépgyár fényei legalábbis repülőtérre engednének következtetni. Előttünk néha felvillan Lenti fényrengetege, vagy a távolabbi falvak egy-egy utcájának a halvány közvilágítása. Mellettünk Máhomfáról pislákol fel kábé húsz utcai lámpa, de lehet, hogy ezzel sokat is mondok. Lassan a végére érünk a hegynek, az Ambrus-part meredek lejtője visz vissza a síkságra. Repkény mutatja, hol szokták jól beborozott biciklisták kiegyenesíteni a kanyart. Innen már csak be kell ballagni a városba, kiérünk a letenyei országút mellé, keresztezzük a 23-as vonalat és a kisvasutat, fehéren villog a jelzőlámpa. A rend éber őrei nagy készülődésben beszélgetnek a rendőrség bejáratánál. Megérkezünk a körforgalomhoz, innen indultunk reggel. Repkény lerogy egy fa tövébe, sok volt ez a mai nap, zsebkendőt kér, amikor az éjszakai őrjáratot frissiben megkezdő rendőrautó elegánsan begördül a körforgalomba és épp mellettünk fejezi be gördülését. Lakcímkártya, személyi igazolvány, biztos, hogy jól érzi magát a hölgy? Látszik, hogy hiszik is, meg nem is ezt a gyaloglós sztorit, de végül eleresztenek, enyhe aggodalommal a hangjukban intenek, ha útitársam rosszul lenne, akkor azért menjünk be az ügyeletre. Nem beszélünk vissza, sietősen átvágunk a szombat esti lázban fürdő Lentin, megérkezünk. Végre.

 

Második fejezet – Ipari emlék

 

Végül nem a fáradtság torpedózza meg a keleti kör hétfőre időzített újrabejárását, kiegészítve a hiányzó szakaszokkal, hanem a csodálatos Zala Volán, ugyanis Lenti és Bázakerettye között egyetlen buszjárat van munkaszüneti napokon, az pedig 11:30-kor indul. Én naiv, azt gondoltam, hogy a hétfői nap pihenőnapnak számít náluk, akkor lenne reggel busz. Így nincs, tehát nincs teljes újrabejárás sem, marad a hiánypótlás. Kerek repkény ráveszi húgát, Dórit is, hogy eljöjjön velünk nulla pontért, így hárman pattanunk fel a Nagykanizsát furfangos útvonalon megközelítő Ikarus 256-ra. Az út egyetlen eseménye, hogy Csömödér határában épp a busz előtt keresztezi a kisvonat az országutat, a C50-402 vontatta három kocsi telt házzal közlekedik, kettőt fordul ma Lenti és Csömödér között. A mi járművünk sofőrje igyekszik a busszal tartani a menetrendet, ez abban nyilvánul meg, hogy egyes szakaszokon kényelmes hússzal gurulunk és a megállókból is hosszas szöszmötölés után indulunk el. Nem a jármű műszaki állapotával van gond, hanem a menetrend laza, így is egy perccel a hivatalos érkezés előtt állunk meg Bázakerettye buszpályaudvarán. Ugyanolyan idő van, mint tegnapelőtt volt, szeles, néha borús, néha napos: kiváló túraidő. A térképen nem szereplő kék kereszt visz fel az Olajbányász Kultúrotthonhoz, amely Déryné Kultúrház néven is ismeretes volt. Az út mellett csille áll, rajta „Jó szerencsét!” felirattal, ez inkább csak a hagyomány miatt lehet itt, mert olyat még sosem hallottam, hogy üzemszerűen csillével hozták volna ki a föld alól a kőolajat. Feljegyezzük az igazolókódot, elolvasom a tavalyi keltezésű emléktábla-sorozatot, amely mi mással foglalkozhatna, mint a magyar szénhidrogén-bányászat kezdeteivel. A strand most üres, az egyik medencében zölden pang a víz, amúgy szép a kilátás. Elindulnánk Báza felé, de megáll mellettünk egy autó, a sofőr a budafai arborétum felől érdeklődik, ennek a megközelítését el tudom magyarázni viszonylag érthetően. Mindezek után tényleg elindulunk Báza felé.

 

A térképpel ellentétben a jelzés éppen, hogy kikerüli a strandot és le is térít a műútról, rögtön egy álló olajkút felé kapaszkodunk fel a domboldalban. Az út kanyarulata felett befejezetlen, hatalmas épület ül a domboldalon, kíváncsi vagyok, miféle beruházás indult itt el. Bázára szinte végig lejtőn haladunk, néhány olajkút kíséri az utat, egy részük lassan, nyikorogva bólogat, más részük már csöndben várja, hogy megegye a rozsda. Találunk egy olyat is, amelyiknél már nincs meg a bólogatós fej, viszont valami funkciót mégis betölt (gázkitermelés?), mert valamiféle kompresszor zúgása hallatszik és a nyomásmérő rendületlenül 20 bar nyomást mutat. Elkanyargunk még a kutak között, így érkezünk meg Bázára, amely egyetlen utcájával eltörpül a kiépített-kiépült Kerettye mellett. Vegyesbolt itt is van, bánatunkra épp zárva, pedig a cégér szerint ez a „Zalai áruk és különlegességek vegyes boltja”. Kíváncsi volnék, milyen a zalai különlegesség. A buszmegálló mögött kis tó terül el, közepén szigettel, de a híd, amely a szigetre hivatott vezetni, belevész a vízbe. Találni még itt egy takaros kápolnát is, őrt álló, magas tujákkal. Aztán véget is ér a másfél utcás falurész, elkanyarodunk a Szentgyörgyi-hegy felé. Széles völgy végében haladunk el a kaptató előtt, az emelkedőn félúton találjuk a temetőt, amikor beborul az ég és még erősebben elkezd fújni a szél, vad zúgásra fogva a fenyőket. Elosonunk, neki az emelkedőnek, amely, csakúgy, mint az eddigiek, egy mélyútban kanyarít a hegytető felé, majd árnyas, erdős sétaúttá szelídülve éri el a dombtetőt.

 

Az első szembeötlő dolog az a betonpózna tetején lévő, leginkább árbockosárra emlékeztető építmény, amelyhez hosszú létra vezet fel rézsútosan. A pózna fénykorában kandeláber lehetett, amennyire a tetejét a kosarat bekerítő lécektől ki lehet venni. Egyetlen hátránya a ritka konstrukciójú kilátónak, hogy magánterületen található, konkrétan az első ház kertjében. Szerencsére kilátás amúgy is van, közeli és messzi tájak mutatják magukat egyaránt. Borsfa és Bánokszentgyörgy közvetlenül alattunk terül el, mögöttük a Zalai-dombság hosszan hullámzó dombhátai vonulnak, elrejtve Oltárcot, Valkonyát és még jópár hasonló, alig néhányszáz lelkes falut. Továbbsétálva a Szentgyörgyi-hegy hátán közkilátót is találunk, a rászögezett tábla szerint a Széll-kilátó magasodik elénk, 2007-es dátummal. Ezt már négy villanyoszlop tartja, a szintek nyikorgó fadeszkákból állnak. Felmászunk, körülnézünk, megállapítjuk, hogy innen is szép a táj. Alig haladunk százötven métert, amikor egy magányos pavilonra lelünk, kihasználjuk a lehetőséget és csapunk egy szélfútta uzsonnát. Lejtő vezet tovább, erős balkanyarral térünk az erdőbe, itt is találni még néhány elhagyatott házat, gazzal felvert szőlővel, fiatal erdőt nevelő veteményeskerttel. Odébb jobban látogatott építmény, egy vadetető ácsorog félig megrakottan. Leballagunk a völgybe, feltűnik néhány, fekete festékszóróval elcsúfított turistajelzés. Durva. Átkelünk egy vízfolyáson, ha elindulnánk fölfelé a völgyben, visszaérkeznénk Bázára. Ezért inkább továbbmegyünk keresztben, elérjük a kisvasút egykor talán Bázáig vezető, teherszállításra használt szárnyvonalát, amely a Bánokszentgyörgy-Oltárc/Bucsuta irányból – ezt is teherforgalomra használják – ágazik ki. A földút követi a vasút irányát, kikerüljük a Meretai-erdőt, bukdácsolva, néhol bokáig a sárba süppedve követjük a jelzéseket. Néha teszek egy bátortalan kísérletet arra, hogy diverzánsként a jobban járható vasúti pálya felé tereljem a gondolataimat, de maradok végül az útvonalkövetésnél. A jól szétnyílt bakancs szépen engedi befelé a vizet és a sarat, szerencse, hogy az anyagforgalom kétirányú. A vasút elválik mellőlünk, mi követjük a dagonyát, amely szárazabb pillanataiban útnak tűnik. Ahogy kiérünk egy széles, tágas rétre, ott szerencsére hirtelen éles váltás következik be a terepviszonyokban, innentől ismét járható a földút, óriási birkalegelőn vág keresztül, megcélozva egy fenyőcsoportot. Közben kellemesen kisüt a Nap, ha nem fújna még mindig az erős déli szél, igen melegem lenne.

 

Elballagunk egy darabig a mezőn, szemből P+ jelzés csatlakozik, ez levágja az utat a kultúrháztól idáig – a teljesítménytúra 30 km-es távja erre indul és a két jelzés találkozásánál van az első ellenőrzőpontja. Betérünk Bázakerettye északi végébe, keresztezve a kisvasút személyszállítási fővonalát. Lasztonya felé teszünk meg pár métert, de a RP-DDK által is érintett falu nem szerepel a mai mozgalom repertoárjában: nyugat felé kanyarodunk, újabb dombra kell felkapaszkodni. Rögtön az út elején szembesülünk a környéket ért jelentős változásokkal, konkrétan megszűnt az erdő, éppen most rakodnak hatalmas gépek hatalmas rönköket hatalmas teherautókra. Jobb a békesség, kikerüljük őket. A rakodó után egy darabig még vannak fák, aztán csak a nyomvályú marad és az irtás, jelzés nincs, de nincs is mire festeni. Még jó, hogy minimális logikával azért kitalálható a követendő útirány. Felérünk, találkozunk a DDK kék sávjával és rögtön teszünk is egy ötven méteres kitérőt rajta észak felé, hogy aztán egy másik ötven méteres kitérővel meglátogassunk egy standard zalai kilátót. Ez éppen olyan, mint a Szécsisziget feletti, csak magasabb, valamint ízléses, 1,5 m magas szögesdrót kerítés veszi körül. Még jó, hogy van kapu a kerítésen és azt nyitva is találjuk. Fentről a kilátás Lispeszentadorjánt és a környező dombokat foglalja össze egyetlen hosszú körpanorámával, Lasztonya és Bázakerettye hiába van közel, mindkettő elbújik egy-egy domb takarásában. Lemászunk a szerkezetről, visszatérünk a gerincen kanyargó kék-piros közös szakaszra, ezt nagyjából már ismerjük, a távvezeték tér először balra, aztán a kék sáv kanyarodik Bázakerettye felé. Mi maradunk, sőt, jobbkanyar indít tovább, olajkút mellett elhaladva jutunk le az Olajos Emlékműhöz, hivatalosan ez a túramozgalom első érintőpontja. Érintjük.

 

Lépcsősor vezet a H-10 jelű olajipari emlékhelyhez, magyar, angol és szlovén nyelvű tábla hirdeti a helyszín jelentőségét. A szerelvények szép tiszták, az aknában pedig pang az olajtól fekete esővíz. Elhagyjuk a Lispeszentadorján felé elaszfaltozó piros sávot, de azért, hogy ma is teljes legyen az Olajos körút életérzés, a K+ minket is aszfalton vezet Budafára. Elsétálunk a H-09-es olajipari emlékhely mellett, ami egy kis múzeum egy működő telephelyen, a kiírás szerint csak csoportosan, előzetes bejelentkezéssel látogatható. Valahol érthető, hogy nem akarja az üzembentartó, hogy fizetni kelljen személyzetet a múzeumhoz, meg nem is feltétlen egészséges, ha valaki egész nap ott ül és kénhidrogént lélegez befelé. Ugyanakkor így az egyszeri arrajáró nehezebben kap kedvet, hogy megnézze magának a múzeumot, a „csoportos” kitétel számomra inkább riasztó tényező. A tavaszi délután révén giccses fényekben játszó erdő kísér Budafáig, ahol az Arborétumot zárva találjuk, csakúgy, mint az a 3x2 fő autós látogató, akikkel találkozunk, de ők még a kódra sem voltak kíváncsiak. Pedig megvan, faoszlopra festették és ez a túramozgalom utolsó érintőpontja a füzet szerint. Ezt is érintjük.

 

Rögtön utána leülünk uzsonnázni, pad és asztal híján az alsó bejáratnál lévő betonlépcsőre. Összeadom az egyes szakaszok távolságát, a maradékra 2,x km adódik Bázakerettyéig. Ideje akkor indulni, domboldalban kanyarog az ösvény egy kis tóig, majd meredeken nekimegy a dombtetőnek. Magas bükkösben kanyargunk, az elnyúló, kora tavaszi naplemente adja az aláfestést. Elválik tőlünk a K+, amely Kistolmács főpályaudvarig vezeti a gyanútlan túrázót – számunkra az utolsó ismeretlen szakasz következik a piros sávon. Kanyargunk még egy kicsit a gerincen, olajkutat találunk, leszerelt és otthagyott bólogatóval, majd másikat, viszonylag szétszedetlen állapotút. Van még kék sáv jelzés is, csoda tudja, mikorról. Aztán széles fennsíkra érkezünk, tőlünk balra működő olajkút villanymotorja surrog halkan, azon túl, északon jelentős olajipari létesítményt rejt az erdő. Az út azonban nem erre vezet, hanem továbbvisz az erdőben, ismeretlen rendeltetésű, monstrum méretű épületcsontváz ijesztget a fák közül. Tíz perccel és néhány kanyarral később újra Bázakerettye kezdete táblánál bukkanunk fel, ezúttal a falu déli végén. Innen még a bejárás ünnepélyes lezárásaképpen következik egy séta fel a kultúrházhoz – újabb működő olajkúttal – és egy séta vissza a buszállomásra. A K+ jelzést elhagyjuk az Olajmunkás köz felé, így megtekintve két működő olajkutat és egy kiállított, Eagle márkájú példányt, talán még a MAORT idejéből. A buszállomástól pedig autós fuvarral jutunk vissza Lentibe, ezúton is köszönet érte.

 

Epilógus

 

Vegyes érzések vannak bennem még mindig erről a mozgalomról. Annak, aki hozzám hasonlóan szereti a szőlőhegyeket, a hirtelen emelkedő dombokat és a zalai óriási bükkösöket, csak ajánlani tudom. Ugyanakkor gyalogláshoz sok az aszfalt, kerékpározáshoz meg sok a nehezen járható, földutas, esetenként dagonyássá váló terep, a kettő pedig rapszodikusan váltogatja egymást. Nyáron a sok nyílt szakasz brutális lehet. Ha valaki vonalszerűen, mindenféle átkötögetések nélkül, a kiírás szerinti irányban teszi meg a kört, érdemes odafigyelni pár dologra. Szállás van a környéken, adott esetben én három, 30 km körüli szakaszra bontanám a túrát: Bázakerettye-Szécsisziget, Szécsisziget-Tornyiszentmiklós, Tornyiszentmiklós-Bázakerettye – így ottalvósan is és csillagtúrával is meg lehet oldani, Lenti központtal. A sátrazós-vadkempingezős megoldás a gyakori vadászatok miatt szerintem necces. A tömegközlekedés ritka, főleg hétvégén. Vízvételi lehetőségek: Bázakerettyén kocsma, bolt; Bázán bolt (bizonytalan); Olajos emlékmű után forrás (bizonytalan); Lispeszentadorjánban kocsma, bolt, nyomóskút, a falu végén jelzetlen, de kitáblázott forrás; Szécsiszigeten kocsma, bolt; Kerkateskándon kocsma; Lentiszombathelyen bolt; Lentiben áruházak, éttermek; Lentihegyen étterem, kocsma; Gosztolán étterem, nyomóskút; Lendvadedes előtt kocsma (csak nyáron); Tornyiszentmiklóson kocsma, bolt (kb. 1 km kitérő a piros négyszögön); Tormaföldén kocsma (kb. 1,5 km kitérő a P+-on); Kiscsehin kocsma (kb. 1 km kitérő, jelzetlen). Nyáron érdemes alaposan feltankolni a hosszú, árnyékmentes szakaszok és a viszonylag ritka vízvételi lehetőségek miatt.

 

Szeretnék köszönetet mondani Kerek repkénynek a társaságért és az ismeretlen jelzésfestőknek a szépen felújított, jól jelzett útvonalért. Köszönöm a türelmét továbbá a Nyájas Olvasónak: azért is eresztettem ilyen hosszúra a beszámolót, mert eddig Tisztul_A_Visztula 2010-es (itt és itt), Morcsi 2006-os (itt és itt és itt és itt) és Güsziológus 2005-ös beszámolóján (itt és itt és itt és itt és itt is), valamint egy blogbejegyzésen kívül nagyon más írást nem találtam a mozgalomról. Remélem, nem rontottam el a linkeléseket.

 

Aki esetleg kíváncsi képekre is:

 

Nulla: Képek a 2009-es Olajos körút 40 teljesítménytúráról és a 2010-es Olajos körút 30 teljesítménytúráról.

Egy: Képek a Lentiből induló nagy körről.

Kettő: Képek a Bázakerettyéről induló kis körről. (Ezek Kerek repkény képei, mert az én masinám akksijai lemerültek még Gosztolán.)

 

-Kékdroid-

[Martye] Creative Commons License 2011.03.16 0 0 32221

No, végre én is bepötyögtem a szakaszokat...így állok a hosszúhétvége után:

 

 

Nagyon jó az oldal, köszönjük!!!

Zete Creative Commons License 2011.03.16 0 0 32220

Láttam az adást. Annak örülök, hogymint téma egyáltalán előkerült a médiában. De a tálalástól nem voltam oda. Túl sok volt a duma, a mellébeszélés az államtitkártól a törvényi háttérről, illetve annak hibáiról, kevés a lényegről. A Börzsöny Akciócsoport bevonása viszont üdvözlendő.

Előzmény: vvittore (32219)
vvittore Creative Commons License 2011.03.16 0 0 32219
hörpölin Creative Commons License 2011.03.16 0 0 32218

OFF!

 

1. Mint látod, idézőjelet használtam, tehát a kifejezést - egy ragot pluszban becsempészve - a hirdetésből vettem. Ott pedig az említett módon volt leírva a szóban forgó létesítmény neve. :-)

 

2. Az 1480 körüli évek a középkorban voltak, ez azt hiszem, minden alapfokú oktatási intézményben (általános iskolában) történelmet tanult, vagy éppen tanuló diáknak egyértelmű, tehát szerintem nem kell pontosításként mellé biggyeszteni a történelmi kor megnevezését. :-))

 

De azért jó, hogy Te is érzed, hogy Nagyvázsonyban valami bűzlik! :-D

 

ON!

Előzmény: Törölt nick (32216)
[Martye] Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32217

Sziasztok!

 

A hosszúhétvégén a Csókakő-Bakonybél szakaszt jártam be többedmagammal, négy nap alatt. Az idő és a táj is nagyon szép volt, abszolút szerencsésen sikerült a kiruccanás.

 

Képek a túráról itt.

 

Csak hogy lássátok, hogy nem csak agyatlanul rohangálok... ;)

 

Üdv,

Marci

olahtamas Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32215

"némileg hm szóval rásegít"

No igen, ez a durvább része a dolgnak, de asszem ennek a részletezésével már nagyon offba vinnénk a topikot.

 

Előzmény: Remélemilyennicknincs (32214)
Remélemilyennicknincs Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32214

Nem kell messzire menni csak hogy az ember konkrét példát lásson arra, amit Oláhtamás mond: Andrássy út Dreschler palota - volt Balett Intézet.

Spanyol befektetőknek játszották át. Mivel az épület a világökörség része Andrássy úton van és műemlék a befeketetőknek meg volt kötve a keze az építkezési lehetőségeket illetően, hát a könnyebb irányba mozdultak el - úgy döntöttek, hogy az épületet sorsára hagyják - értsd hagyják lepusztulni, hogy a végén életveszélyesnek nyilváníttatva lebonthassák és felépíthessék az 5 csillagos szuperszállodát.

 

Azonban őseink tudtak építkezni, úgyhogy ez kicsit időigényesnek tűnt. A befektető ezért úgy döntött, hogy némileg hm szóval rásegít az idő vasfogára és sutyiban elkezdte meggyengíteni az épület szerkezetét - belebontott tartószerkezetbe stb stb

 

Ez egy példa. Másik példa a Kálvin téren a megaronda banképület Múzeum felöli oldala, ami csak azért korabeli - nem az eredeti, mert itt a polg mest hiv közbelépett és az életveszélyesnek nyilvánított épület homlokzatát visszaépítette...

 

Vidékre kitekintve nagyjából minden kúria, kastély ezért rohad - kedvencem a Fradi volt tulajdonosának putnoki kastélya....

 

Műemléket venni nem érdemes, csak a gond van vele. Mindazonáltal a szívem szakad meg akkor, amikor ilyen szép épületek tűnnek el örökre....

olahtamas Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32213

Ezt sajnos csak megerősíteni tudom.

Gyakorlatilag úgy néz ki anyagi szempontból, ha műemlék, akkor meg kell várni míg összedől, és olcsóbb egy újat építeni, mint a műemléki felügyelőség által elfogadott tervek, és kivitelezők által rendbehozni...

 

Előzmény: kvte (32212)
kvte Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32212

Az Magyarországon árfelhajtó tényező, hogy egy épület nem műemlék. Ha műemlék lenne, akkor nyakába kapna egy csomó kötelezettséget, és cserébe semmi ellentételezést. Csak olyat építhetne, amit a műemlékesek jóvá hagynak, ami azért egy hivatal. Egy hivatalt nem kötnek a határidők, felelősséget semmiért nem visel, ami ugye a befektetőről, tulajdonosról nem nagyon mondható el.

 

Az tévedés, hogy csak az menthet meg egy régi épületet, hogy műemlék lesz. Azzal csak egy csomó - a saját pénzét kockáztató - befektetőt ijeszt el. A befektetők sem hülyék, ebben nyilván mindenki a régi malmot látja. Ha csak a telek kéne lakóparknak, akkor azt ennél jóval olcsóbb egységárban el tudná intézni magának.

Törölt nick Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32211

Na még egy utolsó kép a vízimalomhoz,jól látszik az elhelyezkedése,hát nem tudom...végül is vannak ennél jobb telkek is Nagyvázsonyban.

Ez pedig a Kinizsi turistaszálló,a hosszabb épület a postamúzeum mellett.Sok szállást megnéztem a neten mielőtt mentünk,de mikor odaértünk akkor jöttem rá hogy tényleg jól döntöttem,főleg ami az elhelyezkedést illeti,a legtöbb kiadó szoba inkább lent a völgyben,a falu alsóbb részein van,egy-két kivétellel.

Törölt nick Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32210

Húú,ez a hirdetés egyszerre nagyon gáz és valahol elgondolkoztató is.Vajon mit akar aki meghirdette,és vajon kié is lehet?Mert ez nem egy lakóingatlan,hanem egy romos műemlék,akkor is ha hivatalosan nem az,amit véleményem szerint a nagyvázsonyi illetékeseknek -most mindegy hogy kiknek- kutya kötelessége lenne felújítani,a falu egy értéke lehetne a várral együtt.Nem csak a teteje hiányzik,közel áll az összeomláshoz.

Ha valami akkor a telek érhet itt pénzt annak aki megveszi és tényleg lakóépületet akar létrehozni,mert bármilyen fura tényleg panorámás,legalább is a Kab-hegyre néz nem beszélve arról hogy gyakorlatilag a várdomb alatt fekszik.

Erős a gyanúm hogy Hörpölinnek igaza lesz és pár év múlva egy szép új lakóépület lesz az ötszáz évet átvészelő vízimalom helyén,ha így lesz az elkeserítő lenne.

 

 

Előzmény: kvte (32207)
hörpölin Creative Commons License 2011.03.15 0 0 32209

Hát ebben a hidetésben számomra több dolog sem stimmol:

 

1. Egy épület, ami 1480 körül épült, és "történelmi vizimalomként" aposztofálják a hirdetésben, hogy-hogy nem műemlék? Nagyon kevés 500 évnél idősebb ház van kis hazánkban, a maradékot különös gonddal kéne óvni! Már rég műemléki védettség alá kellett volna helyezni! Hahó! Országos Műemléki Felügyelőség!!! Olvassa valaki ezt a fórumot onnan???

 

2. Ez a 17,2 milla túl sok egy romos házért (hiszen nem műemlék!), még ha több mint 700 négyetméteres telken áll, akkor is. Ennyi pénzért szvsz senkit sem fognak találni, aki megveszi, aztán még jópár millát belefeccel a felújításba! Esetleg csak olyant, aki ledózerolja (megteheti, hiszen NEM áll műemléki védettség alatt), aztán épít helyette egy társasházat.

 

3. Valaki magyarázza már meg, hogy lehet egy, a völgy alján, a patakparton álló ház panorámás? Talán mert négy irányba nyílnak az ablakai? :-)

 

Előzmény: kvte (32207)
Kékdroid Creative Commons License 2011.03.14 0 0 32208

Ma befejeztük az Olajos Körút eddig hiányzó két rövidebb szakaszát (hiányzott a Bázakerettyétől keletre lévő "kis kör", illetve a Budafa - Bázakerettye szakaszból vagy két kilométer). Olajkútból láttunk működőt és állót és a szétszedettek mindenféle változatát. Ez itt éppen működött:

 

 

-Kékdroid-

kvte Creative Commons License 2011.03.14 0 0 32207
Előzmény: Törölt nick (32205)
hörpölin Creative Commons License 2011.03.14 0 0 32206

Hát nézd Hobo Bobo!

 

A helyzet az, hogy bármilyen túramozgalom becsületes teljesítése elsősorban lelkiismereti kérdés, de nem is értem túlságosan a problémát. Mi másért vág bele valaki egy ilyen menetbe, ha nem azért, hogy teljesítse a kiírt távot?

 

Persze, lehet menni az aszfalton is, de mi értelme van, ha nem_arra_mennek a jelzések? Egyébként szép volt a kilátás a Kálvária tetejéről, és ha a Ló-hegyi-patak dzsindzsás völgyét is rendbeteszik majd, akkor egész jó útvonal lesz ez! :-) Aztán valamikor csak átrajzolják majd a térképeket is.

Előzmény: Törölt nick (32204)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.14 0 0 32205

Mi is túráztunk a hétvégén:

Nagyvázsony-Városlőd-Kislőd vmh.2011.03.13. 24.1km

 

Szombat délután érkeztünk Nagyvázsonyba,ahol gyorsan elfoglaltuk szállásunk,amely a 2006.-ban felújított és remek állapotban leledző Kinizsi turistaszállóban volt lefoglalva,amelyet nyugodtan ajánlhatok mindenkinek,a faluban a legeslegjobb helyen van,gyakorlatilag a vár tövében.A hatágyasnak mondott szoba pont elég volt hármunknak,mert a hat ágy három emeletes ágyat jelentett:-))

A Kinizsi szálló,ugyanebben az épületben van a panoptikum is.

Még szombaton szerettem volna fényképezgetni Nagyvázsonyban,mert tudtam hogy másnap a túra miatt erre itt már nem lesz időm,így mindent meg is néztünk a fiúkkal,a várat is és a pálos kolostor romjait is.

még romjaiban is lenyűgöző

 

Vasárnap reggel nekivágtunk a névleg 24km-es távnak,az volt a cél hogy még 12 óra előtt Úrkútra érjünk,ugyanis úgy tudtam hogy az ottani bélyegzőhely a "Kéktúra vendéglő" délben bezár,és háromkor nyit,addig pecsét nincs!

Nagyon jó tempóban haladtunk,tíz óra körül fel is értünk a Kab-hegyre,néhány rövid pihenőt tartva,az utolsó egy km volt csak egy kicsit szuszogós,egyébként jól járható volt a kék ösvény,és nagyon kellemes az idő.

Itt egy negyedórás le-fel rohangászás után elkeseredve hívtam fel Hörpölin "doktort":-)) hogy könyörüljön rajtam,és mondja már meg hol van a pecsét!Precízen meg is mondta,így tíz perc múlva már a vadászházaknál bélyegeztünk,a még átjárható kerítésen belül.(persze az nem jutott eszembe hogy akár a füzetben,akár az atlaszban megnézzem hol a pecsét,pedig mindkettő leírja pontosan...)

a napi penzum

khmmm,érdekes...eladó vízimalom,érdekel valakit?

fel a Kab-hegyre

még elérhető a villanyoszlopon a pecsét,ha kész a kerítés utána gondolom áthelyezik

A Kab-hegyről folyamatosan ereszkedve alig másfél óra alatt értünk le Úrkútra,elég emelkedett hangulatban,ugyanis miután Hörpölinnel beszéltem a fiam elárulta unokatesójának hogy én meg hobo bobo néven futok a fórumon,onnantól ezzel cukkoltak végig,nagyokat nyerítve,harsányan röhögve.Addig sem volt rossz kedvük,de ezek után...:-))

Az úrkúti Kéktúra Vendéglőben -hogyan is fogalmazzak szépen- hűvösen tartózkodó volt a fogadtatásunk,futottunk pár kört hogy mit is lehetne enni,egyáltalán mijük van,majd minden morcosságuk ellenére nagyon finom,péklapát méretű melegszendvicseket csináltak,rengeteg sajttal,egyebekkel,és a kiszolgálás is feljavult,mosolygósabb,készségesebb lett -lehet hogy a szokatlan mértékű fogyasztásunk miatt?:-)

Úrkút felett az Őskarsztra is érdemes rászánni egy kis időt,szép hely,bár ez azon kevés hely egyike amelyről úgy gondolom hogy a bányászat jót tett a kinézetének,aligha lenne ilyen látványos ha nem alakítanak ki ilyen mély bányagödröket.

 

Városlőd felé egy irtásfolton vágtunk át,kerítés vette körül,de a kapuja le volt döntve,és a kerítésen belül a fákon is voltak kék jelek itt-ott,bár később azt vettük észre hogy itt lehet hogy változott a kék útvonala,és kikerüli az elkerített telepített tölgyest,mindenesetre a térkép szerint jól mentünk.

A hosszan kanyargó Csollányos-völgyben eseménytelen volt már az utunk a Városlőd-Kislőd vasútállomásig,amely egy egykor szebb napokat látott helynek tűnik,szürreális ahogy kinéz a környék,de érdekes...ötven percünk volt a vonatig,így megtudtam a vasutastól,hogy bauxitrakodó volt ezen az állomáson tíz éve szűnt csak meg,ezért olyan vörös minden,és a téglaépületek,rakodóépületek "adják" a hely ódon hangulatát,XIX.századi kinézetét.

a célban...ez a legjobb állapotú épület itt

Többször verte fel harsány röhögés a csendes vasútállomást,a legnagyobb akkor mikor megközelítettem az egyik egykori épületet,majd éppen akkor nyílt ki hangos nyikorgással az ajtaja,én meg hátraugrottam vagy egy métert...hiába,nem bírtak magukkal a srácok még 24km után sem...

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2011.03.14 0 0 32204

Tehát a füzet szerinti 38.7km-ből lett 40.51,ez már azért nagy eltérés,nem is beszélve a szintről.

Nem gondolod hogy mindemellett a kéktúrázók nagy százaléka -főleg akik a Nagyhideg-hegy felől jönnek- mégis inkább simán elporol az aszfalton a (nem is annyira)régi kéken? Talán nem is direkt,csak tévedésből,meg ugye a füzetekben,térképeken még amúgy is ez az út van jelezve,jóval kézenfekvőbb is,bár tudom hogy az új ösvény kijelölésével az aszfaltmennyiség csökkentése volt a cél.

Előzmény: hörpölin (32203)
hörpölin Creative Commons License 2011.03.14 0 0 32203

Kiértékeltem a múlt hét végi börzsönyi kéktúrám GPS trackjét. A hozzávaló kommentárt megtalálhatjátok többek között a (31967)-ben is, ezért azt nem írom le ide még egyszer.

 

 

Ezzel kapcsolatban szeretném egy dologra felhívni a figyelmeteket.

 

Kóspallag és a Kisinóci turistaház között megváltozott az OKT nyomvonala, most nem az aszfaltúton megy a templomtól a turistaházig, hanem egy kitérőt tesz a Kálváriához, majd egy rövidebb erdei csámborgás után ereszkedik vissza a turistaházhoz, pontosabban az fölé az aszfaltútra. Emiatt adódott a Törökmező - Kisinóci th. közötti távra 9 km, ami pont egy kilométerrel több, mint a régi adat. Ugyanebből az okból most kb. 100 métert kell visszafelé ballagni az aszfaltúton a turistaházhoz annak, aki pecsételni is szeretne.

 

Kíváncsiságból megvizsgáltam csak ezt a kis szakaszt is:

A www.turistautak.hu szerint a táv 1563 m, a szint 48/4 m az emelkedés javára az aszfaltúton.

Az én mérésem szerint a Kálvária felé a táv 2467 m, a szint pedig 134/88 m.

 

Tehát az amúgy sem túl simának mondható börzsönyi szakaszra kaptunk még több mint 80 méter plusz szintet. A teljes szintet tekintve pedig kb. egy Gellért-hegynyi az emelkedés ezen a szakaszon, de mondjuk ez a többi mellett már sem nem oszt, sem nem szoroz, viszont szép a kilátás a Kálváriától! :-)

(budai-)H.G. Creative Commons License 2011.03.13 0 0 32202

Azon a vidéken én is találkoztam hasonló jelenséggel. Néhány éve, a Csömödér 20 ttúra keretében az Olajos körútról Csömödér felé leágazó virtuális P+ jelzés útvonalán találkoztam (P+ jelzés helyett) néhány ősrégi K+ jelzéssel.

Előzmény: Kékdroid (32201)
Kékdroid Creative Commons License 2011.03.13 0 0 32201

"Szerintem a helységnév tábla oszlopon levő turistajelzésnek nem kéknek kellene lennie, hanem pirosnak."

 

Helyes válasz! :) Érdekes, hogy ezen az egy helyen találkoztunk egyedül ilyen szép állapotú kék sávval tegnap, a Lenti - Mumor - Lentiszombathely - Máhomfa - Szécsisziget - Vétyempuszta -(részben P+)- Vörcsöki erdészház - Tornyiszentmiklós - Nagy-Tenke - Lendvadedes - Gosztola - Lenti szakasz bejárásán. Amúgy csak a Vétyemi Ősbükkösben találtunk pár régi-régi kék jelzést. Csak az a sok aszfalt ne lett volna...

 

-Kékdroid-

Előzmény: pozo (32199)
pozo Creative Commons License 2011.03.13 0 0 32200

Ugyanis Lenti-Máhomfán a 89 km hosszú, piros sáv jelzésű Olajos Körtúra vonul át.

Előzmény: pozo (32199)
pozo Creative Commons License 2011.03.13 0 0 32199

Szerintem a helységnév tábla oszlopon levő turistajelzésnek nem kéknek kellene lennie, hanem pirosnak.

Ugyanis Lenti-Máhomfán a 89 km hosszú piros Olajos Körtúra vonul át.

A túramozgalom neve: Olajos Körtúra

Előzmény: Kékdroid (32198)
Kékdroid Creative Commons License 2011.03.13 0 0 32198

Mai feladvány: mi a hiba a képen, illetve melyik mozgalomhoz köthető a helyszín? :-)

 

 

-Kékdroid-

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!