Korábban erről volt itt szó, jó témát feszegetsz, sajnos nem egzakt, inkább jogi kérdés már.
''helyi és elővárosi személyszállítási közszolgáltatások ellátásával szerződés keretében x-ig a VOLÁNBUSZ Zrt-t bízta meg, azt követően a Minisztérium szükséghelyzeti intézkedésként határozatban rendelte el a VOLÁNBUSZ Zrt. részére az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatás nyújtását'' ... időtartamban.''
Jelen szabályozások értelmében az ÉKM kér fel egy adott céget bizonyos feladatok ellátásával. Pont erről beszéltünk, hogy a helyi és helyközi közlekedés jogi szabályozásának összetettsége miatt Budaörs és Főváros megegyezés esetén se láthatna el ilyen feladatot a BKK, csak akkor, ha az ÉKM felkéri/áldását adná rá.
Abszurd példát hozva korábbról a mostani szabályozás alapján például Budaörs lakótelepről lehetne Felcsőtár utcáig 40-es járat, amit Budaörs rendel meg/finanszíroznak akár a BKK-t bízza meg rá, míg a BKK is tud járatot indítani Kelenföldről Felsőcsatár utcáig, amit finanszíroznak, de egy olyan járat nem lehet az ÉKM nélkül, ami Kelenföldről Budaörs lakótelepig megy a jelen szabályozás értelmében.
Arra meg tippelhetünk, hogy egy ilyen politikai nyomás alatt (mert már kevésbé szakmai) az ÉKM mikor kérné fel közvetlen a BKK-t bármilyen feladatra is, ha a legrosszabb forgatókönyv lép életbe.
Mondjuk az utóbbi években is többször is vidéki Volánok voltak itt HÉV-pótláson, tavaly a H7-en, 2022-ben a H8-on, utóbbinál persze prózai oka volt: kellett a magaspadlós az Ostoros úti átjáró miatt, és Pest vármegyében akkoriban tudtommal már egyik üzemegységnél se volt hadrafogható 280/C80.
Amúgy most tényleg elméleti szinten: Budaörsön most is van fővárosi szolgáltató, ugyanis az FKF kezeli ott a hulladékot. Szóval lenne arra lehetőség, hogy a tömegközlekedésben is fővárosi szolgáltatóval szerződjenek? Egyáltalán az átadás annak idején ebből a szempontból hogyan nézett ki? Módosult a szerződés és az akkor éppen nem tudom melyik minisztérium lett a BKK jogutódja?
Nem kerül vissza = instant ritkítás az általuk üzemeltetett járatokon. Oh wait, ez már meg is valósul januártól elsőként két járaton. Tényleg, milyen jól járnak az agglomerációban élők [IS]!
A tények kedvéért, most sincsen a környéki és HÉV a BKK-nál, csak technológiai megállapodás biztosítja a Főváros beleszólását menetrendi, tarifális, és egyéb kérdésekbe, hogy az átlagutas ne érezzen színvonalcsökkenést.
Majd egy operatív HÉV-pótláskor hozhatják Szabolcsból, Vasból a buszokat, milyen jó is lesz az utasoknak! A környéki buszokba meg majd tábla jó lesz utastájékoztatónak, elvégre a 1,5 éves csepeli HÉV pótlást is tudták táblákkal kivitelezni.
A hév nem fog visszakerülni a Budaoesti Kerékpáros Központhoz.Budaörs majd tárgyal a máv volán csoporttal hogy milyen útvonalon,milyen kapacítást tud/akar megfizetni,a Kerékpáros Központ nem illetékes Budaörsön (és egyik-jelenleg még-kék színű busszal kiszolgált budapesten kivüli településen sem) .A 13-as(okra) meg régóta meg van a szándék hogy 7xx-asok legyenek,most majd lehetőség is meg lesz.
Solymárról mekkora szükség lenne a 218-asra? Óránként 4 vonat jön be Aquincumhoz/Újpesthez, ehhez képest az óránként két busz legfeljebb azoknak lenne jó, akiknek a kifejezetten Bécsi út külső szakaszán van dolguk, de kétlem, hogy sok ilyen lenne...
Ha már Budapest-bérlet cécó: olyan megállapodás nem lenne jó, miszerint?: Az off HÉV visszakerülne a BKK alá, az agglot viszont vinné a Volán teljesen, de ahol az adott önkormányzat megállapodik- pl. Budaörs, stb.- ott maradjanak az agglos buszok immár BKK járatként BKV-s, Arrivás buszkiadással?
Itthon Miskolc környékén van ilyenre példa, Felsőzsolcára külön megállapodás szerint az MVK 7-es busza jár ki, a többi Miskolc környéki településre pedig a Volán.
Mindettől függetlenül az aggloban rendet kéne tenni hálózatilag, mert pl. a dél-budai agglos hálózat széttagoltsága vicc kategória: 88A (helyett sűrűbb és egésznapos 88-as), 40B (helyett sűrű 40-es), 140B, 13, 13A, 113A (maradna a 113) mehetnének, de a Szigetszentmiklóson a 279/279B/280/280B viccvonalcsaládnak se látom lényegében értelmét.
De említhetném Solymáron is az egyszerűsítést: 64-218 összevonás, így lenne egy 64 Szentlélek tér- Solymár, Auchan- Hűvösvölgy között, a mostanra értelmetlen 218-as helyett, de Solymáron is a 264 beolvasztható lenne a 164-be.
Az a 2000-es évek elejére jellemző kényszermegoldás, hogy amikor már egyes útvonalakon a közúti forgalom miatt egyre jobban nyúlt a menetidő, borultak az átszállások, akkor nem az előnyben részesítés lett a megoldás, hanem új közvetlen járatokkal kompenzálták a fennálló helyzetet.
A mondanivalód lényegét nem vitatva, szerintem ez a kettő így nem köthető össze. A menetidők drasztikus megnövekedése még a 90-es évekre tehető, a 2000-es években már megindultak bizonyos előnyben részesítési intézkedések. A hosszabb járatok később alakultak ki, egy alapvető szemléletváltás keretében, ami ráérzett a közvetlen járatok fontosságára. Az első néhány fecske talán az 5-ös busz, 41-es villamos, hosszú [173] volt, majd a 2008-as változás során terjedt el igazán a dolog. Míg a korábbi, peremidős csatlakozási próbálkozások elhaltak. Az előnyben részesítés ill. a megbízhatóság pedig az ilyen járatszerkezetnek inkább feltétele, ld. éjszakai járatok. A példádban szereplő 139/239 (korábbi) útvonala mára elég nagy részben buszsávot kapott...
Na meg ha ez megvalósul, pl. a rákosmenti vasúti ráhordó buszjáratok nagyjából értelmüket vesztik. Gondolom a mostani helyzet miatt a rákosligeti TE-ben lekerült a napirendről a 275 beindítása.
Az, hogy a ritkább alapütemű, de fonódó vonalrendszer felé indultunk el, szerintem az alábbi tényezők katalizálták:
- A rágyaloglási távolságok csökkentését célzó új vonalszakaszok létrehozása (melyekről azt hozzá kell tegyük, hogy sajnos pont akkor kezdtek lecsengeni, mikor elindultak azok az új lakótelep-építések, ahol a legjobban szükség lenne rájuk). Ezeket nagyrészt nem rövid ráhordó vonalakként hozták létre.
- Az M4 megnyitása, ami teljes városrészek utazási irányait formálta át.
- Az a 2000-es évek elejére jellemző kényszermegoldás, hogy amikor már egyes útvonalakon a közúti forgalom miatt egyre jobban nyúlt a menetidő, borultak az átszállások, akkor nem az előnyben részesítés lett a megoldás, hanem új közvetlen járatokkal kompenzálták a fennálló helyzetet. (Tipikus példa erre a 239-es, vagy a Rákoskert-busz).
- Az intervallumos helyett a kötött menetrendi indulások meghirdetése.
Hogy erre aztán a jelenlegi szakmai gárda mennyiben segít rá* (*látszik egyfajta Volános szemlélet...), azt objektíven nem tudom megítélni, a kisebb forgalmú vonalakon nem látom feltétlenül problémának, a hosszabb, gerinc jellegű vonalakon már nem feltétlenül tartom jónak (pl. gyáli vonalcsoport).
Este nézegettem a 150-est is, hogy basszus..... annó volt egy sűrű 41-es, most meg van HAT darab viszonylat ugyanott. Egyik jobban 30 percezik, mint a másik.
Az ős 50-es busz pont ennyit tudott, zsákvonalként. Az egykori 41-es, majd a 41/250 közös követése sem érte el a mostani kínálatot, egyik részszakaszon sem. Hová sírnám vissza?
Én is tartom a "városban a 20 perces követés a maximum" tapasztalati alapú szabály fontosságát. Ehhez képest pont a 150-es az, ahol ebben az utasok rám cáfolnak, mert az internetes útvonaltervezők nagyon átformálták ezt is. Hétvégén napközben szoktam utazni a 150-essel, Budafok-Tétényen belül. Nincs olyan alkalom, hogy ne lenne a buszon olyan utas, aki láthatóan nem törzsutas, jön valószínűleg Kelenföldtől, aztán leszáll a Jókai/Lépcsős/Campona megállók valamelyikében.
Ha nem tévedek, a ForTe rendszerre van saját megoldásuk, kérdés, önmagában is megfelelően teljes körű -e. Feltehetően egyébként igen, mivel nem kifejezetten Budapest-specifikus.
A SZH-t illetően nem mondanám, hogy rosszabb a kommunikáció, mint más szolgáltatókkal. A szándékosan nem jelentett hiány sehol nem jellemző - hogy valami kimarad a szórásból, az megeshet, de ez nem szolgáltatófüggő.
Nagyon tetszik a hasonlatod, remélem nem baj, ha továbbfűzöm. Úgy látom van még azon a játszótéren jó fél millió gyerek, aki aggódva nézi, hogy a két hülye a veszekedése közben hogyan fogja letarolni a teljes területet, és ellehetetleníteni jópár hónapra a normális játékot.
És akkor megjelenik ott egy újabb "hülyegyerek", akinek az egyik valamiért anno sok éve beszólt, ezért most a zsigeri gyűlöletét végre kiélheti és a múlt sérelmeit "megbosszulva magában" kéjes vigyorral tapsol az egészhez. Hát gratulálok, legyen meg az öröme, az úgyis sokkal fontosabb mint százezrek normális közlekedése...
Ebben egyetértek veled, hogy mielőtt még belepiszkáltak volna a Rákóczi úti buszcsordában, akkor mindig volt megfelelő buszindulások a legérzékenyebb szakaszokon. Itt főleg a Ferenciek tere és a Bosnyák tér vagy a Bosnyák tér és Újpalota közötti részt említeném ahol 1-2 vagy 3-4 percenként jött legalább 7-es vagy bármi más buszjárat ami végig ment Újpalotára vagy a Budai részekre.
Itt nem tudom, hogyan oldanád meg a fordulást Zugló vasútállomásnál a 110-es és 112-es buszjáratoknál, főleg hogy hol fordulna vissza a Budai részre a két járat. De szintén támogatható lenne ha ez én szerintem ha ez esetleg megvalósulna.
Sem a Volánbusz, sem a MÁV-HÉV nincs felkészülve arra, hogy a statikus utastájékoztatást kezelje. Már azért sem, mert az ott kihelyezett eszközök (a HÉV-es kék vitrinektől kezdve a menetrendtartókon át megállónevet, dohányás tiltó tábláig minden, sok ezer anyag, sok tízmilliós értékben) BKK-s tulajdonban vannak. A busznál mi lesz? Egyik napról a másikra nincs ForTe? Elszámolás miből fog menni? A megállóhelyi menetrendeket milyen adatforrásból állítják elő? Kézzel csinálnak több ezer oldalt, egyenként szerkesztve? Van 2 hónap felkészülni? A forgalomirányítás a másik. Manapság sem szokás már a VB-től letelefonálni, hogy SZH van.
Egy tollvonással nagyon egyszerű mindent elintézni. Még a FUTÁR lekapcsolása sem egy macera. A többi? Oldják meg? Na az az egyik legundoítóbb vezetői mondás.............
Ezek lesznek érdekesek. Nem az, hogy egyik napról a másikra nincs BKK.
Hogy vegyen bármilyen bérletet, ha nincs MÁV automata a HÉV-ek mentén? Igen persze lehet a válasz, hogy vegye meg online, de nem fogja mindenki ott megvenni. Ellenőrből sincsen felesleg, ha mindenki ott vásárol, akkor meg még lassabb lesz az ellenőrzés folyamata és nagyobb lesz a bevételhiány. Buszok esetén külön szép lenne, ha egyesével a járművezető adná el a bérleteket/jegyeket, mondjuk Budaörs, Budakeszi esetén.
Az utas.hu-t pedig próbáld ki, nem működik, nem elérhető az oldal... ;)
Ez összeesküvés-elmélet, itt inkább kompetenciahiányról van szó.
Gondolj bele, ha ez megvalósulna, akkor nekik is kevesebb pénzük lenne és több mindent kéne fenntartani, miközben a MÁV csoport évről évre nagyobb veszteséget halmoz fel. A HÉV-ek esetén 7-8 év alatt nem haladtak előre semmit vagy a környéki járatok esetén egyre gyakrabban előforduló jelentős jv hiánnyal. Akkor mégis mit kezdenének egy mindennél nagyobb rendszerrel?
Önszántából a Főváros biztosan nem fog belemenni a vármegyebérletes történetbe, ha a BKK ráindít Budapesten belül alternatívákat a HÉV-ek vagy egyes környéki járatok mentén, akkor bizonyos HÉV vonalakat belehet zárni vagy a kapacitást drasztikusan lehetne csökkenteni. Én se akarok összeesküvés-elméletekbe belemenni, de hosszútávon ebből nem a Főváros jön majd ki vesztesen. Valószínűleg ez nem lett rendesen átgondolva Vásárhelyről.
Nem akarom az ördögöt a falra festeni, de szerintem az egész játszma arra megy ki, hogy lenyomják a BKK torkán a vármegye/országbérlet elfogadását - így a fővárosi bérlet értelmét veszti, és ütnek egy jó nagy lyukat a Főváros/BKK költségvetésébe.
(Mivel a fővárosi közlekedés így fenntarthatatlanná válik, a buszközlekedést átveheti a VB, a HÉV már az államé, a BKV-nál maradna a villamos, a troli és a metró - ha egyáltalán maradna BKV, mert ezek is válhatnak önállóvá, ld. FVV, illetve a metró, amely, ha jól tudom, csak '72-ben tagozódott be a BKV-ba, ill. ezeket is átveheti az állam.)
Rosszul gondolod..velem pont jól járnak mert nem siránkozok állandóan a pénz,a jobban fizető forda,a béremelés hiánya stb miatt,meg nem nyafogok hogy nem tudok xy településen kezdeni x.-én mert lerohadt a 20 éves autóm (van négy hármunknak,a legrégebbi is 6 éves).Egy valamit kértem hogy adjanak hosszú,és olyan fordát,hogy 13 nap meglegyen a kötelezó óraszám,meg is kaptam szó nélkül.
Nekem hobby a buszvezetés,ha holnaptól nem dolgozok akkor sem lenne semmi bajunk.Úgyhogy amint csak kicsit elkezd el bkk-sodni,aznap írom meg a felmondásom.
Vihetik a csudás masinájukat,a volánbusz obu sokkal értelmesebb eszköz.(igaz néha a frissítésnél vannak bajok,de ez nem az eszköz hibája).Ha valaki itt valamire kötelezve lesz az nem a máv-volán csoport lesz,hanem a gittegylet,mégpedig szerintem el kell majd fogadniuk a vm bérletet is,ha lesz egyáltalán valami az egészből a feltételeket az erősebb kutya fogja mgeszabni,nem a kis lila törpe.
Örülj, hogy a VB felett nincs egy országos hatáskörű közlekedésszervező, mert akkor te is hamar rájönnél, hol lakik a Magyarok Istene... de biz'isten megérdemelnéd...
"...a BKK végzi Budapesten és agglóban az utastájékoztatást, bevételek beszedését, stb.. (...) 2 hónap alatt lehetetlen több tucat új automata beszerzése a teljes környéki és HÉV-vonalak mentén lévő megállókra, ellenőrök biztosítása (...) nem lenne valósidejű járatkövetés..."
Ki mondta, hogy kell olyan utastájékoztatás, amilyen most van?
Van a Volánbusznak saját, kiteszik, 'szcsókolom.
Jegyértékesítés: vegyen a T. utas vármegye/országbérletet, azzal minden meg van oldva. Az eseti utasokkal szemmel láthatóan nem számolnak, majd vesznek a vonaton/buszon jegyet, mást nem tudok elképzelni.
Járatkövetésre ott van az utas.hu.
A környéki viszonylatokat át kell számozni, ez evidens, ha már kikerülnek a Főváros/BKK fennhatósága alól... reméljük, van elég szabad száma a VB-nek.
Érdekes lesz Budakeszire nem a 22-essel járni, hanem a hétszázvalahányassal...
A "kék Volánbusz" marad kék, vagy ezek is besárgulnak/kifehérednek majd?